W203:n Modifikaatioita...
W203:n Modifikaatioita...
Onko kukaan täällä Suomessa tehnyt mitään modifikaatioita W203:seen, kun meren takana se vaikuttaa olevan aika yleistä ruuvata kaikkea pientä kivaa, vai onko se vaan täällä niin harvinaista autojen ja osien hintojen takia?
Ainakin Veholle on tulossa nyt Faceliftin kanssa myyntiin myös vanhoihin malleihin kirkkaat etuvalot. Hinta jotain 470€. Saksasta saa kyllä Xsenonit jo jollain 1000€:llä, mutta onko muista jälkimodifikaatioista tietoa kenelläkään?
Ainakin Veholle on tulossa nyt Faceliftin kanssa myyntiin myös vanhoihin malleihin kirkkaat etuvalot. Hinta jotain 470€. Saksasta saa kyllä Xsenonit jo jollain 1000€:llä, mutta onko muista jälkimodifikaatioista tietoa kenelläkään?
Viimeksi muokannut Eeli, To 13.05.2004 14:02. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
W203 220CDi -01
Avantgarde, Parktronic, Climatronic, Tiptronic, Nahat, Kattoluukku, Pyyhinautomatiikka.
Avantgarde, Parktronic, Climatronic, Tiptronic, Nahat, Kattoluukku, Pyyhinautomatiikka.
Kaikkea pientä kivaa juu
Mulla on w203 200 CDI A Classic ja sitä olen tuunannut jonkun verran lähinnä käyttömukavuuksiltaan vastaamaan hieman paremmin varusteltuja malleja. Ilmastointi oli jäänyt ensimmäiseltä omistajalta uupumaan tilauslistalta, joten se tietty tuli korjata (kun putkinäkö päällä innostuin ostamaan auton tätä huomaamatta...
) ja herkkä sisustakin (orioninharmaa eli valkoinen...) tuli muutettua Tammer-Suojan Nahka-Alcantara istuinsuojilla mustaksi.
Kysyin tarjousta myös MB-Stockista sisustan uusimiseksi tyyliin Carlsson ja komea siitä olisikin tullut, mutta ei nyt vaan budjetti antanut periksi.
Olen kyllä suunnitellut lastuttavani auton vastaamaan 220 eli joko Carlssonin tuotteilla tai sitten DEMEC:llä .
Samoin alustasarjan ja mahdollisesti hieman sporttisemman ulkoasun lisääminen kuvioon ei ole poissuljettua. Täytyyhän sitä harrastuksia olla....
Nuo Xenonit kiinnostavat erittäin paljon. Onko hajua kuka niitä Suomessa asentaisi?
Kuten vaimolle totesin, mun on turha ostaa uutta autoa kun mitä sitten vois tuunata....sehän tuli täydellä varustepaketilla jo tehtaalta

Kysyin tarjousta myös MB-Stockista sisustan uusimiseksi tyyliin Carlsson ja komea siitä olisikin tullut, mutta ei nyt vaan budjetti antanut periksi.
Olen kyllä suunnitellut lastuttavani auton vastaamaan 220 eli joko Carlssonin tuotteilla tai sitten DEMEC:llä .
Samoin alustasarjan ja mahdollisesti hieman sporttisemman ulkoasun lisääminen kuvioon ei ole poissuljettua. Täytyyhän sitä harrastuksia olla....
Nuo Xenonit kiinnostavat erittäin paljon. Onko hajua kuka niitä Suomessa asentaisi?
Kuten vaimolle totesin, mun on turha ostaa uutta autoa kun mitä sitten vois tuunata....sehän tuli täydellä varustepaketilla jo tehtaalta

Tommi
w126 500 SE -89
w203 220 CDI A Elegance-00
ex
w203 200 CDI A -00
w168 -01
w126 500 SE -89
w203 220 CDI A Elegance-00
ex
w203 200 CDI A -00
w168 -01
Re: Kaikkea pientä kivaa juu
Soita suoraan keskisuomen autosäätöön, siellä ne Demecin lastut tehdään, pääset halvemmalla.Tommi 500 SE kirjoitti:Olen kyllä suunnitellut lastuttavani auton vastaamaan 220 eli joko Carlssonin tuotteilla tai sitten DEMEC:llä .
Alustaan Eibach tai H&R, ja tietty Bilsteinin Sprintit.
.
Pakko olla Mauri.H,n kanssa samaa mieltä, kun mulla on lastu ko. paikasta, eibachin jouset ja konin iskarit.
Takana on 10X17 vanteet ja edessä 8,5x17
renkaat on 225/45 ja 255/40.
Sen verran täytyy alustasta sanoa, että kun mulla on farkku ja olen helkutin pessimistinen ihminen, niin mulla on koirien lisäksi peräkontissa aika paljon työkaluja (taljasta ja kirveestä lähtien). No täyspoka päällä kyllä pohjailee pahimmissa paikoissa, hallitusti kuitenkin. Toisaaltahan se ei ole niin vakava asia, kun sen tiedostaa. Tuleepahan koko joustomatka käytettyä. Jos ei ikinä pohjaile, on alusta liian jäykkä omalle ajotyylille.
.
Pakko olla Mauri.H,n kanssa samaa mieltä, kun mulla on lastu ko. paikasta, eibachin jouset ja konin iskarit.

Takana on 10X17 vanteet ja edessä 8,5x17
renkaat on 225/45 ja 255/40.
Sen verran täytyy alustasta sanoa, että kun mulla on farkku ja olen helkutin pessimistinen ihminen, niin mulla on koirien lisäksi peräkontissa aika paljon työkaluja (taljasta ja kirveestä lähtien). No täyspoka päällä kyllä pohjailee pahimmissa paikoissa, hallitusti kuitenkin. Toisaaltahan se ei ole niin vakava asia, kun sen tiedostaa. Tuleepahan koko joustomatka käytettyä. Jos ei ikinä pohjaile, on alusta liian jäykkä omalle ajotyylille.
.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Noista Tammer-Suojan istuinsuojista..Tommi 500 SE kirjoitti: herkkä sisustakin (orioninharmaa eli valkoinen...) tuli muutettua Tammer-Suojan Nahka-Alcantara istuinsuojilla mustaksi.
Lienevät ilmeisen laadukkaita tuotteita..??
Millä tasolla hinnat mahtavat pyöriä?
Tuohon omaan 202:een vartavasten tehdyt liikkuu välillä 290-360 Eemeliä.jva kirjoitti:Noista Tammer-Suojan istuinsuojista..
Lienevät ilmeisen laadukkaita tuotteita..??
Millä tasolla hinnat mahtavat pyöriä?
Tammer-Suoja
C180T (S202) -99
Ittellä on kanssa W203 200 cdi juuri tuolla Demecin/Keskisuomen autosäädön lastulla päivitettynä. Ja sisustus on kanssa tuo orioninharmaa eli kiinnostaisikin nuo istuinsuojat; oliko helppo asentaa ja mitä luokkaa hinnat? 

Hyvän näköiset vanteet.
Ei taida olla muita leveyksiä ?
Myöskään en huomannut ilmoitusta mahdollisista et-luvuista.
225,n on ehdottomasti noin matalissa renkaissa levein, mitä kannattaa tuolle vanteelle (7,5 tuumaa) laittaa, noin niin kuin jos renkaan tasaista kulumista ajatellaan. Parempi olisi, jos olis hiukan leveämpi vanne.
Jos et-luvun voi itse valita, ja haluat että vanteet (7,5 tuumaa) ovat lokarin reunaan nähden samassa tasossa, niin ota eteen vaikka et-25 (on vielä lokarin sisäpuolella), ja taakse et-10.
Tällöin tietenkään et voi sitten vaihtaa etu ja takavanteita keskenään.
.
.
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Ne kannattaa tilata saksasta ja asentaa itse, ne menee ihan plug-n-play menetelmällä. Kohtuu helppo on asennus, pitää vaan ajotietokoneesta käydä veholla kääntämässä xenon asetus päälle.Tommi 500 SE kirjoitti:Nuo Xenonit kiinnostavat erittäin paljon. Onko hajua kuka niitä Suomessa asentaisi?
Ainoa, että Suomessa on pakollinen se automaattinen korkeuden säätö ja se on vähän hankalampi asentaa vielä lisäksi, mutta kukas sitä kattoo eihän poliisille tarvitse kaikkea kertoa.

Taitaa kyllä olla se automaattinen korkeudensäätöyksikkö jo siinä umpiossa itsessään, mutta siihen tarvitsee jonkun anturin, jos nyt oikein muistan.
W203 220CDi -01
No, en paljon kehuisi näitä betoniteitäkään. Välillä pitää varmistaa ettei kieli ole hampaiden välissä kun tulee semmoisia kynnyksiä saumoissa, että vanhan työkalu-Saksankin autobahnat olivat tasaisia siihen verrattunakaltio15 kirjoitti:...Siellä Dallasissa on varmaan paremmat tiet kuin täällä koto nurkissa?

-T
Siellä on palvelu, johon kerrotaan, mikä auto ja millaiset vanteet on nykyään, ja firma tekee tarvittavat laskutoimitukset.tuikku kirjoitti:...Myöskään en huomannut ilmoitusta mahdollisista et-luvuista...
Mutta jos 8" vanteen saa, niin silloinhan 245 toimii ihan hyvin, eikös niin? SLK:ssa on sellaiset takana, ja kivalta näyttää. Jos vaikka leveä Continentali näköjään pitää ihan luokattomasti meteliä.tuikku kirjoitti:...225,n on ehdottomasti noin matalissa renkaissa levein, mitä kannattaa tuolle vanteelle (7,5 tuumaa) laittaa, noin niin kuin jos renkaan tasaista kulumista ajatellaan. Parempi olisi, jos olis hiukan leveämpi vanne...
-T
No ajatusmaailma renkaan ja vanteen yhteensopivuudestahan (siis laillisuuden lisäksi) menee kutakuinkin siten, että mitä matalammaksi renkaan kylki menee (profiili pinenee), niin sitä lähempänä täytyy vanteen leveyden olla renkaan nimellisleveyttä.eerola kirjoitti: Mutta jos 8" vanteen saa, niin silloinhan 245 toimii ihan hyvin, eikös niin? SLK:ssa on sellaiset takana, ja kivalta näyttää. Jos vaikka leveä Continentali näköjään pitää ihan luokattomasti meteliä.
-T
Tällä tarkoitetaan sitä, että jos rengas on korkeaprofiilinen, niin myös sen kylki on korkea ja se pystyy hyvin mukautumaan erilevyisille vanteille.
Mutta jos rengas on matalaprofiilinen (ja 225/40X18 on erittäin), niin renkaan kyljellä ei ole mahdollisuutta joustaa niin suuressa toleranssissa. Lisäksi mitä matalampi profiili on, niin myös renkaan kylki on tehty sitä jäykemmäksi.
Jos rengas "pakotetaan" liian kapealle vanteelle, seuraa siitä epänormaalia kulumista (kulutuspinnan keskeltä), sekä joitain omituisuuksia ajo-ominaisuuksiin.
Vanne saisi olla mielummin vähän leveä, kun vähän kapea.
Kaikilla rengasvalmistajilla on taulukot, joista ilmenevät mm. renkaiden mitat, sekä vanneleveydet.
http://www.avontyres.com/us/en/ProductD ... UHP&id=222
Voit katsella vaikkapa tuolta.
Taulukosta näkyy, minkä levyiselle vanteelle ko. renkaan saa laittaa. Tätä kannattaa katsoa vain toisella silmällä.
Paljon tärkeämpi tieto on mielestäni se, jossa renkaan valmistaja suosittelee vanteen leveyttä. Tätä kannattaa mielestäni katsoa "sillä silmällä" ja pitää sitä vanteen minimileveytenä ko renkaalla.
Taulukosta näkyy myös renkaan ulkohalkaisija. Mikäli olit ajatellut eturenkaiksi 225/40X18 kokoa, niin samankokoinen takarengas olisi kokoa 255/35x18.
Itselläni on eturenkaat 225/45x17 ja takana 255/40x17.
Vanteen leveys on edessä 8,5 tuumaa ja takana 10 tuumaa. Oikeastaan takana voisi olla 9,5 tuumainen parempi, muuta sitä kokoa ei ollut saatavilla.
Etuvanteen et-luku on 30 ja takavanteen 25.
Mikäli takavanne olisi ollut tuo vähän kapeampi, ei olisi tarvinnut rälläköidä takalokareista sisäpuolelta "vekkejä" pois.
No toivottavasti tästä nyt oli jotain apua vanteen valintaan.
.
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Kiitos kommenteista! Asia tuli huomattavasti selvemmäksi näillä eväillä.tuikku kirjoitti:...No toivottavasti tästä nyt oli jotain apua vanteen valintaan.
Hiukan tuo C-Mersun laitteluprojekti venyi, mutta vihdoin sain itsestäni irti ja siirryin projektissa puhumisvaiheesta suoritusvaiheeseen: Tämän illan eerola viettää autotallissa ja äheltää Mersuun Eibachin alustasarjan. Lisäksi tulossa on 18" Lorinserin RS5-vanteet, joiden pitäisi saapua alkuviikosta. Eli päätin lopulta ohittaa nuo KMC:n kromivanteet. Vaikka nekin aika reteet olisivat varmasti olleet. Toivottavasti projekti menee onnistuneesti eikä mikään prikka vierähdä (taas) koneen väliin.

-T
[img]http://www.iki.fi/eerola/signature.jpg[/img]
.
No minkälaisiin renkaisiin päädyit.
Muista laittaa tarpeeksi ilmaa rattaisiin.
Alipaine syötättää renkaita, pieni ylipaine ei haitaa.
Mulla meni ensimmäiset takarattaat jo noin parissakymmenessä tuhannessa.
Kuluivat keskeltä, reunoilla olisi vielä kulutuspintaa.
Eturenkaissa on 2,5 kiloo, ja ovat kuluneet tasaisesti.
Takana kokeilin ensin samalla paineella, mutta se on liian vähän, tosin mulla on farkku ja yleensä aina vähän kuormaakin. Ei tullut niin seurattua, vaan yllätykseksi huomasin, että takarattaat olikin jo keskeltä huolestuttavasti kuluneet ja lisäsin painetta kolmeen kiloon, mutta liian myöhään, ja eihän se tietenkään enää mitään korjaa.
Jos sulla on saman levyiset, niin laita heti kerralla väh. kolmeen kiloon paineet, ja muista seurata kulumista.
Minä tilasin jo uudet takarattaat ja ajattelin aluksi kokeilla 3,5 kilon painetta.
Jos et ole vielä valinnut renkaita, niin katsele vähän niitä nopeusluokkia, mitä nopeampaan ajoon tarkoitettu, niin sen pehmeämpi seos kumissa ja sitä nopeampi kuluminen. Elikkä jos voit valita niin elä suotta valitse "liian " nopeaan ajoon tarkoitettuja renkaita, niin kestävät pitempään.
.
No minkälaisiin renkaisiin päädyit.
Muista laittaa tarpeeksi ilmaa rattaisiin.
Alipaine syötättää renkaita, pieni ylipaine ei haitaa.
Mulla meni ensimmäiset takarattaat jo noin parissakymmenessä tuhannessa.
Kuluivat keskeltä, reunoilla olisi vielä kulutuspintaa.
Eturenkaissa on 2,5 kiloo, ja ovat kuluneet tasaisesti.
Takana kokeilin ensin samalla paineella, mutta se on liian vähän, tosin mulla on farkku ja yleensä aina vähän kuormaakin. Ei tullut niin seurattua, vaan yllätykseksi huomasin, että takarattaat olikin jo keskeltä huolestuttavasti kuluneet ja lisäsin painetta kolmeen kiloon, mutta liian myöhään, ja eihän se tietenkään enää mitään korjaa.
Jos sulla on saman levyiset, niin laita heti kerralla väh. kolmeen kiloon paineet, ja muista seurata kulumista.
Minä tilasin jo uudet takarattaat ja ajattelin aluksi kokeilla 3,5 kilon painetta.
Jos et ole vielä valinnut renkaita, niin katsele vähän niitä nopeusluokkia, mitä nopeampaan ajoon tarkoitettu, niin sen pehmeämpi seos kumissa ja sitä nopeampi kuluminen. Elikkä jos voit valita niin elä suotta valitse "liian " nopeaan ajoon tarkoitettuja renkaita, niin kestävät pitempään.
.
.
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Olipahan aika savotta. Paperillahan homma ei ole juuri minkäänmoinen, ja sain "rakennussarjani" valmiiksi. Mikään ei mennyt edes rikki. Mutta ei kyllä huvittaisi jos autossa olisi ollut kaksi etuakselia!eerola kirjoitti:...Tämän illan eerola viettää autotallissa ja äheltää Mersuun Eibachin alustasarjan...
Aloitin vasemmasta etukulmasta... Edessähän on MacPhersonit: Iskari konehuoneen puolelta löysälle, auto pukeille, rengas irti, kallistuksenvakaaja irti, satulan pultit auki ja jousi-iskariviritys tulee käteen... ...äh, eipäs tulekaan - jarruletku on tiellä. Joten nyt varmistetaan, että jarrunestettä löytyy kaapista ja otetaan jarruletku poikki iskarin takana olevasta liittimestä.
Sitten alkoi varsinainen pähkäily: Miten jousi-iskaripaketti saadaan auki! Oikea vastaus on, että puristetaan jousi kasaan ja ruuvataan yläpäässä olevasta kumitutista. Mutta tätä pähkäillessä meni pari tuntia! Kun ei viitsisi tehdä kovin suurta vahinkoa matkalla tavoitteeseen.

Sitten Eibachin jousi paikalleen ja irroitetut osat käänteisessä järjestyksessä kokoon. (Huom. Älä tee niinkuin minä teen vaan niinkuin minä sanon: Kallistuksenvakaaja kannattaa muistaa laittaa myös paikalleen

Oikea etukulma olikin sitten huomattavasti helpompi kun tiesi miten homma kulkee. Siihen meni enää tunti. Plus tovi jarrujen ilmaamiseen.
Taka-akseli oli etuakseliin verrattuna aivan naurettavan helppo: Auton perä pukeille. Suojamuovi alatukivarren alta pois. Tunkilla "sisemmän" pultin alta alta kiinni, pultti pois, ja rauhallisesti tunkki alas. Alatukivarsi laskeutui ja jousi pyörähti pois paikaltaan irroittamatta edes rengasta! Uusi jousi paikalleen ja tunkilla pultin paikka linjaan. Pultti paikalleen ja suojamuovi kiinni. Där vilar! Kokonaisaika taka-akselille 30 min.
Eli summasummarum: Etukulmat ovat viheliänen "rubiikin kuutio". Konstruktiona simppeli, ja kohtuullisen helppo kun tietää, miten homma käy. Mutta ennenkuin tietää, ehtii aikaa kulua valtavasti ja uskonpuutekin tulla monta kertaa.
No kannattiko? Harjoitus oli ehdottomasti hyvää oppia ja Eibachin Pro Kit on hieno laji! Auto istuu nätisti hiukan matalammalla ja jousitus on jämäkkä, mutta ei lainkaan pintakova. Eläköön progressiiviset jouset!
-T
Onnittelut projektin onnistuneesta läpiviennistä...eli ongelma oli kuten tässä kun yritän saada tuon mutterin auki, mulla meni 3h tuon puristinjipon keksimiseen.eerola kirjoitti:Sitten alkoi varsinainen pähkäily: Miten jousi-iskaripaketti saadaan auki! Oikea vastaus on, että puristetaan jousi kasaan ja ruuvataan yläpäässä olevasta kumitutista. Mutta tätä pähkäillessä meni pari tuntia! Kun ei viitsisi tehdä kovin suurta vahinkoa matkalla tavoitteeseen.![]()

Mutta toisella puolella tein toisin, avasin molemmat pultit, ja jousipuristimilla jouset jäivät puristuksiin kun ripustuksen (iskunvaimentimen) alapää tiputettiin alas. Nyt jousi-iskaripaketti oli jo valmiiksi auki.
No eipä ollut mukavaa että jarruputkikin piti irroittaa

Lisää tietoa: www.skg.fi
Valitettavasti kunnon dokumentaatio jäi projektista suorittamatta - siis kuvat ja sensemmoiset. Joten veskola:n Viton madaltamisohjeet jäänevät ainakin toistaiseksi havainnollisimmiksi Internetin tarjoamiksi neuvoiksi W203:a laskemassa oleville tee-se-itse -miehille. Mutta aika lähellä Viton ja W203:n ratkaisut toisiaan näyttävät olevan.eerola kirjoitti:...Olipahan aika savotta...
-T
235/40R18 Nitto NT 555 Extremet hommasin. Sain ne juuri alle kera kiillotettua alumiinia (ei siis kromattua) olevien Lorinserien. Nyt on hieno - vaikka itse sanonkin! Ei ole enää ihan tavallinen perheautotuikku kirjoitti:No minkälaisiin renkaisiin päädyit....

-T
Valmistajan tiedon mukaan Eibachin Pro Kitin pitäisi laskea C320 sedania 1,2 tuumaa - eli aika tasan 3 cm. Mittauksia en tehnyt, mutta silmämääräisesti madallus on kokolailla tuota luokkaa todellisuudessakin.epk kirjoitti:hyvä homma, mitä auto nyt loppujen lopuksi madaltui ?
Laskua on vähän enemmän kuin tehtaan alustasarjalla, mutta ei kuitenkaan mikään "lowryder". Ja hyvä näin, sillä ei ollut tarkoituskaan - Celicat ja Civicit saavat ihan vapaasti toimia tiekarhuina. Mersun ei tarvitse lojua maha maahan lässähtäneenä.

Toki-toki! Eilen oli vain jo sen verran hämärää, että ei enää viitsinyt alkaa kuvailla.epk kirjoitti:kuvia kiitos
-T
Kuvia W203:sta tuunailtuna
Täältä löytyy nyt kuvia Pro Kitin ja uusien vanteiden kanssa.
-T