s1jviita kirjoitti: Starin kanssa mistä ja miten?
Jätetään tämä tieto ja osaaminen ammattisalaisuudeksi.
s1jviita kirjoitti: Starin kanssa mistä ja miten?
Niin justiinsa eli ei siis saa selville, kuten oli jo tiedossa!Mesemies89 kirjoitti:s1jviita kirjoitti: Starin kanssa mistä ja miten?
Jätetään tämä tieto ja osaaminen ammattisalaisuudeksi.
En halua hämmentää mutta mielenkiinnosta kerron semmoisen että ainakin Delta-Autossa näkivät Fiatteihin tarkoitetulla huollon ohjelmistolla heti että Fiatissani oli ohjelma....vai arvasivatko vaans1jviita kirjoitti:Haluan myös tietää!!arska10 kirjoitti:Kerropas millä konstilla Starilla näkee onko siellä tuikutettu vai eiMesemies89 kirjoitti:s1jviita kirjoitti:
Mikään testeri ei näytä, että onko auto sofattu eli ei ongelmia takuiden kanssa!
Kyllä Starilla selviää, onko softamuutos.
Osassa Fiateissa näkee kun antaa vikakoodin, että autossa oleva oleva ohjelma ei kuulu siihen. Volvo on myös yksi mikä antaa koodia testerillä ja pois ei saa ennenkuin laittaa vakiosoftan.LopenUupunut kirjoitti:En halua hämmentää mutta mielenkiinnosta kerron semmoisen että ainakin Delta-Autossa näkivät Fiatteihin tarkoitetulla huollon ohjelmistolla heti että Fiatissani oli ohjelma....vai arvasivatko vaans1jviita kirjoitti:Haluan myös tietää!!arska10 kirjoitti:Kerropas millä konstilla Starilla näkee onko siellä tuikutettu vai eiMesemies89 kirjoitti:s1jviita kirjoitti:
Mikään testeri ei näytä, että onko auto sofattu eli ei ongelmia takuiden kanssa!
Kyllä Starilla selviää, onko softamuutos.![]()
.
Ok. Sitten ihmettelisin jos ei mersusta saisi mitään tietoa ulos ?, taitaa mersun ohjelmat ja kompuutterit autossa olla kuitenkin hieman kehittyneempiä kuin fiiussa....toki voi olla softauksekins1jviita kirjoitti:Osassa Fiateissa näkee kun antaa vikakoodin, että autossa oleva oleva ohjelma ei kuulu siihen. Volvo on myös yksi mikä antaa koodia testerillä ja pois ei saa ennenkuin laittaa vakiosoftan.LopenUupunut kirjoitti:En halua hämmentää mutta mielenkiinnosta kerron semmoisen että ainakin Delta-Autossa näkivät Fiatteihin tarkoitetulla huollon ohjelmistolla heti että Fiatissani oli ohjelma....vai arvasivatko vaans1jviita kirjoitti:Haluan myös tietää!!arska10 kirjoitti:Kerropas millä konstilla Starilla näkee onko siellä tuikutettu vai eiMesemies89 kirjoitti:s1jviita kirjoitti:
Mikään testeri ei näytä, että onko auto sofattu eli ei ongelmia takuiden kanssa!
Kyllä Starilla selviää, onko softamuutos.![]()
.
s1jviita kirjoitti:Niin justiinsa eli ei siis saa selville, kuten oli jo tiedossa!Mesemies89 kirjoitti:s1jviita kirjoitti: Starin kanssa mistä ja miten?
Jätetään tämä tieto ja osaaminen ammattisalaisuudeksi.
En ota kantaa nimimerkkikohtaiseen taisteluunne.Mikko K kirjoitti:Proffa tietää kaikesta kaiken.
Kaikkien moottorien ja softien jumala kuulkaa häntä
LopenUupunut kirjoitti:En ota kantaa nimimerkkikohtaiseen taisteluunne.Mikko K kirjoitti:Proffa tietää kaikesta kaiken.
Kaikkien moottorien ja softien jumala kuulkaa häntä
Mutta aivan maallikkona tuntuu kummalle jos ei mersun järjestelmistä saa samoja tietoja kuin halpiskippojen vastaavista ?
jos katsurikin pääsee näkemään (ford mondeo -02) obd:n kautta viimeisen huippunopeuden, jarrutuksen G voiman, koneen max rpm, ja jotain muuta vielä näytti aikanaan....on ihmeellistä jollei dataa moottorin toiminnoista tallennu minnekään ?
Ehkä asiaa pitääkin ajatella maallikon näkökulmasta kriittisen pessimistisesti....
E: kaasuläpän asento ja jarruvoima taisi olla ne puuttuvat....Ja oisko ollu ajonvakautuksestakin jotain tietoja.
.
En kyllä menisi väittämään vastaan kun en tiedä faktoja, toki toivoisin että nekin jotka sanovat ettei ole mahdollista vastaavat jollain faktalla?Mesemies89 kirjoitti:LopenUupunut kirjoitti:En ota kantaa nimimerkkikohtaiseen taisteluunne.Mikko K kirjoitti:Proffa tietää kaikesta kaiken.
Kaikkien moottorien ja softien jumala kuulkaa häntä
Mutta aivan maallikkona tuntuu kummalle jos ei mersun järjestelmistä saa samoja tietoja kuin halpiskippojen vastaavista ?
jos katsurikin pääsee näkemään (ford mondeo -02) obd:n kautta viimeisen huippunopeuden, jarrutuksen G voiman, koneen max rpm, ja jotain muuta vielä näytti aikanaan....on ihmeellistä jollei dataa moottorin toiminnoista tallennu minnekään ?
Ehkä asiaa pitääkin ajatella maallikon näkökulmasta kriittisen pessimistisesti....
E: kaasuläpän asento ja jarruvoima taisi olla ne puuttuvat....Ja oisko ollu ajonvakautuksestakin jotain tietoja.
.
En tiedä kenen varpaille olen astunut, jos kerron sen mitä Starillamme olemme havaintoja tehneet. En myöskään ymmärrä vihjailuja suuntaan tai toiseen.
Pystymme Starin välityksellä aika tarkkaan määrittämään, mitä ohjelmamuutoksia ECU:uun on tallennettu ja mitä tallentuneita tietoja on ohjainlaitteissa.
Ei softamuutosta pysty piilottamaan, ettei sitä kykene Starilla saamaan selville. Sensijaan voivat softan "reittää", mutta siitäkään ei ole apua piilottelun suhteen.LopenUupunut kirjoitti:En kyllä menisi väittämään vastaan kun en tiedä faktoja, toki toivoisin että nekin jotka sanovat ettei ole mahdollista vastaavat jollain faktalla?Mesemies89 kirjoitti:LopenUupunut kirjoitti:En ota kantaa nimimerkkikohtaiseen taisteluunne.Mikko K kirjoitti:Proffa tietää kaikesta kaiken.
Kaikkien moottorien ja softien jumala kuulkaa häntä
Mutta aivan maallikkona tuntuu kummalle jos ei mersun järjestelmistä saa samoja tietoja kuin halpiskippojen vastaavista ?
jos katsurikin pääsee näkemään (ford mondeo -02) obd:n kautta viimeisen huippunopeuden, jarrutuksen G voiman, koneen max rpm, ja jotain muuta vielä näytti aikanaan....on ihmeellistä jollei dataa moottorin toiminnoista tallennu minnekään ?
Ehkä asiaa pitääkin ajatella maallikon näkökulmasta kriittisen pessimistisesti....
E: kaasuläpän asento ja jarruvoima taisi olla ne puuttuvat....Ja oisko ollu ajonvakautuksestakin jotain tietoja.
.
En tiedä kenen varpaille olen astunut, jos kerron sen mitä Starillamme olemme havaintoja tehneet. En myöskään ymmärrä vihjailuja suuntaan tai toiseen.
Pystymme Starin välityksellä aika tarkkaan määrittämään, mitä ohjelmamuutoksia ECU:uun on tallennettu ja mitä tallentuneita tietoja on ohjainlaitteissa.
Ei luulisi olevan vaikeaa imaista ohjelmakopiota starille ja verrata alkuperäisiin arvoihin ohjelman arvoja...kai ne muutokset on oltava siellä, vai onko se virisofta jokin piilosofta joka pyörii taustalla näkymättömästi....Ja alkuperäisohjelman arvoja ei tiedä kukaan?
.
Siis jos moottori on sammuksissa niin näkeekö Starilla ko. muutokset?Mesemies89 kirjoitti:Ei softamuutosta pysty piilottamaan, ettei sitä kykene Starilla saamaan selville. Sensijaan voivat softan "reittää", mutta siitäkään ei ole apua piilottelun suhteen.LopenUupunut kirjoitti:En kyllä menisi väittämään vastaan kun en tiedä faktoja, toki toivoisin että nekin jotka sanovat ettei ole mahdollista vastaavat jollain faktalla?Mesemies89 kirjoitti:LopenUupunut kirjoitti:En ota kantaa nimimerkkikohtaiseen taisteluunne.Mikko K kirjoitti:Proffa tietää kaikesta kaiken.
Kaikkien moottorien ja softien jumala kuulkaa häntä
Mutta aivan maallikkona tuntuu kummalle jos ei mersun järjestelmistä saa samoja tietoja kuin halpiskippojen vastaavista ?
jos katsurikin pääsee näkemään (ford mondeo -02) obd:n kautta viimeisen huippunopeuden, jarrutuksen G voiman, koneen max rpm, ja jotain muuta vielä näytti aikanaan....on ihmeellistä jollei dataa moottorin toiminnoista tallennu minnekään ?
Ehkä asiaa pitääkin ajatella maallikon näkökulmasta kriittisen pessimistisesti....
E: kaasuläpän asento ja jarruvoima taisi olla ne puuttuvat....Ja oisko ollu ajonvakautuksestakin jotain tietoja.
.
En tiedä kenen varpaille olen astunut, jos kerron sen mitä Starillamme olemme havaintoja tehneet. En myöskään ymmärrä vihjailuja suuntaan tai toiseen.
Pystymme Starin välityksellä aika tarkkaan määrittämään, mitä ohjelmamuutoksia ECU:uun on tallennettu ja mitä tallentuneita tietoja on ohjainlaitteissa.
Ei luulisi olevan vaikeaa imaista ohjelmakopiota starille ja verrata alkuperäisiin arvoihin ohjelman arvoja...kai ne muutokset on oltava siellä, vai onko se virisofta jokin piilosofta joka pyörii taustalla näkymättömästi....Ja alkuperäisohjelman arvoja ei tiedä kukaan?
.
Ei kai sillä ole merkitystä, onhan se ohjelma karttoineen eculla kone sammuksissakin....vai lähteekö se lomalles1jviita kirjoitti:Siis jos moottori on sammuksissa niin näkeekö Starilla ko. muutokset?Mesemies89 kirjoitti:Ei softamuutosta pysty piilottamaan, ettei sitä kykene Starilla saamaan selville. Sensijaan voivat softan "reittää", mutta siitäkään ei ole apua piilottelun suhteen.LopenUupunut kirjoitti:En kyllä menisi väittämään vastaan kun en tiedä faktoja, toki toivoisin että nekin jotka sanovat ettei ole mahdollista vastaavat jollain faktalla?Mesemies89 kirjoitti:LopenUupunut kirjoitti:En ota kantaa nimimerkkikohtaiseen taisteluunne.Mikko K kirjoitti:Proffa tietää kaikesta kaiken.
Kaikkien moottorien ja softien jumala kuulkaa häntä
Mutta aivan maallikkona tuntuu kummalle jos ei mersun järjestelmistä saa samoja tietoja kuin halpiskippojen vastaavista ?
jos katsurikin pääsee näkemään (ford mondeo -02) obd:n kautta viimeisen huippunopeuden, jarrutuksen G voiman, koneen max rpm, ja jotain muuta vielä näytti aikanaan....on ihmeellistä jollei dataa moottorin toiminnoista tallennu minnekään ?
Ehkä asiaa pitääkin ajatella maallikon näkökulmasta kriittisen pessimistisesti....
E: kaasuläpän asento ja jarruvoima taisi olla ne puuttuvat....Ja oisko ollu ajonvakautuksestakin jotain tietoja.
.
En tiedä kenen varpaille olen astunut, jos kerron sen mitä Starillamme olemme havaintoja tehneet. En myöskään ymmärrä vihjailuja suuntaan tai toiseen.
Pystymme Starin välityksellä aika tarkkaan määrittämään, mitä ohjelmamuutoksia ECU:uun on tallennettu ja mitä tallentuneita tietoja on ohjainlaitteissa.
Ei luulisi olevan vaikeaa imaista ohjelmakopiota starille ja verrata alkuperäisiin arvoihin ohjelman arvoja...kai ne muutokset on oltava siellä, vai onko se virisofta jokin piilosofta joka pyörii taustalla näkymättömästi....Ja alkuperäisohjelman arvoja ei tiedä kukaan?
.
Juu onhan se ohjelma siellä sillonkin, mutta pointtina oli, että jos tietää vakioahdot tms niin eroahan on virisoftalla. Mutta jos sen saa selville jostain muualta niin olisi kiva tietää mistä, sillä Staria tulee käytettyä usein kun sellainen tallista löytyy ja vielä en ole sieltä kohtaa löytänyt, että olisi merkkejä virisoftasta??LopenUupunut kirjoitti:Ei kai sillä ole merkitystä, onhan se ohjelma karttoineen eculla kone sammuksissakin....vai lähteekö se lomalles1jviita kirjoitti:Siis jos moottori on sammuksissa niin näkeekö Starilla ko. muutokset?Mesemies89 kirjoitti:Ei softamuutosta pysty piilottamaan, ettei sitä kykene Starilla saamaan selville. Sensijaan voivat softan "reittää", mutta siitäkään ei ole apua piilottelun suhteen.LopenUupunut kirjoitti:En kyllä menisi väittämään vastaan kun en tiedä faktoja, toki toivoisin että nekin jotka sanovat ettei ole mahdollista vastaavat jollain faktalla?Mesemies89 kirjoitti:LopenUupunut kirjoitti:En ota kantaa nimimerkkikohtaiseen taisteluunne.Mikko K kirjoitti:Proffa tietää kaikesta kaiken.
Kaikkien moottorien ja softien jumala kuulkaa häntä
Mutta aivan maallikkona tuntuu kummalle jos ei mersun järjestelmistä saa samoja tietoja kuin halpiskippojen vastaavista ?
jos katsurikin pääsee näkemään (ford mondeo -02) obd:n kautta viimeisen huippunopeuden, jarrutuksen G voiman, koneen max rpm, ja jotain muuta vielä näytti aikanaan....on ihmeellistä jollei dataa moottorin toiminnoista tallennu minnekään ?
Ehkä asiaa pitääkin ajatella maallikon näkökulmasta kriittisen pessimistisesti....
E: kaasuläpän asento ja jarruvoima taisi olla ne puuttuvat....Ja oisko ollu ajonvakautuksestakin jotain tietoja.
.
En tiedä kenen varpaille olen astunut, jos kerron sen mitä Starillamme olemme havaintoja tehneet. En myöskään ymmärrä vihjailuja suuntaan tai toiseen.
Pystymme Starin välityksellä aika tarkkaan määrittämään, mitä ohjelmamuutoksia ECU:uun on tallennettu ja mitä tallentuneita tietoja on ohjainlaitteissa.
Ei luulisi olevan vaikeaa imaista ohjelmakopiota starille ja verrata alkuperäisiin arvoihin ohjelman arvoja...kai ne muutokset on oltava siellä, vai onko se virisofta jokin piilosofta joka pyörii taustalla näkymättömästi....Ja alkuperäisohjelman arvoja ei tiedä kukaan?
..
.
Ihan kaapelilla menee.simppa80 kirjoitti:[Nyt on uus auto pihassa (W204 220) ...
Ok. Vähän jo kookeloinkin ja kieliä näkyy olevan useanpia.tuikku kirjoitti:.
Heksaeditorilla, varmaan joku c++, tai vastaava.
Heksaeditori kuitenkin "aukaisee" ohjelman muokattavaan muotoon.
Tuossa esimerkissä on vähän vanhemman mersun ohjelmasta kohta, jossa on ilmamassan määrään, paineseen ja lämpötilaan liittyviä asioita.
Tärkeä kohta, jos tekniikkaa ruvetaan muuttamaan.
[ http://i39.tinypic.com/296luok.jpg ]
Starilla voidaan tehdä ohjainlaitepäivityksiä paikallisesti versiokoodauksella sekä on-line tilassa laajemmin.D-MB kirjoitti: Mitä Starilla pystyy tekemään - siitä en tiedä yhtään mitään.
Minä aavistelen miksi tämäkin threadi on mennyt vain täysin OT jäsentenväliseksi taisteluksi. Itseänikin ketuttaa suunnattomasti 'hähää, mä tiedän mutten kerro' tyyppiset henkselien paukuttelut, samoin kuin threadit joissa ensin vingutaan apua muilta ja sitten kun homma saadan ratkaistua ei kerrota mikä oli vikana ja kuinka sen sai korjattua. Lähes nolla-informaatiota. Vika/ominaisuus on - edelleenkään ei tiedä kuinka sen saa selville/korjattua.Mesemies89 kirjoitti: En tiedä kenen varpaille olen astunut, jos kerron sen mitä Starillamme olemme havaintoja tehneet. En myöskään ymmärrä vihjailuja suuntaan tai toiseen.
Pystymme Starin välityksellä aika tarkkaan määrittämään, mitä ohjelmamuutoksia ECU:uun on tallennettu ja mitä tallentuneita tietoja on erilaisissa tietokannoissa.
Nimenomaan!barton kirjoitti:Niinpä, jos homma onnistuisi Stararilla niin me oltais jo näyty muutamat kuvakaappaukset todistuksina.
Tämä väittämähän lähti liikkeele siitä, kun s1jviita mainitsi "Mikään testeri ei näytä, että onko auto sofattu eli ei ongelmia takuiden kanssa! "....johon kommentoin omalta osaltani kirjoittamallani tavalla. Ei tässä sen kummemmasta asiasta ole kyse.MiHe kirjoitti:Minä aavistelen miksi tämäkin threadi on mennyt vain täysin OT jäsentenväliseksi taisteluksi. Itseänikin ketuttaa suunnattomasti 'hähää, mä tiedän mutten kerro' tyyppiset henkselien paukuttelut, samoin kuin threadit joissa ensin vingutaan apua muilta ja sitten kun homma saadan ratkaistua ei kerrota mikä oli vikana ja kuinka sen sai korjattua. Lähes nolla-informaatiota. Vika/ominaisuus on - edelleenkään ei tiedä kuinka sen saa selville/korjattua.Mesemies89 kirjoitti: En tiedä kenen varpaille olen astunut, jos kerron sen mitä Starillamme olemme havaintoja tehneet. En myöskään ymmärrä vihjailuja suuntaan tai toiseen.
Pystymme Starin välityksellä aika tarkkaan määrittämään, mitä ohjelmamuutoksia ECU:uun on tallennettu ja mitä tallentuneita tietoja on erilaisissa tietokannoissa.
Ylläpito voisi varmaan siivota nämä pari viimeistä sivullista tavaraa...
Minulla on ollut ja itse asiassa kaikilla joilla on Star ovat olleet siinä käsityksessä, että sillä ei pysty kertomaan onko auto softattu vai ei jos livedataa ei päästä näkemään ja sinä olit ainoa, joka oli toista mieltä. Tästä syystä minulle ei riitä pelkkä kertoma, että kyllä sen saa selville vaan polku, linkki, prt scr, tms fakta pitää olla näyttää ja sitä et vieläkään ole pystynyt esittämään eli edelleen, Starilla ei saa selville onko auto softattu.Mesemies89 kirjoitti:Tämä väittämähän lähti liikkeele siitä, kun s1jviita mainitsi "Mikään testeri ei näytä, että onko auto sofattu eli ei ongelmia takuiden kanssa! "....johon kommentoin omalta osaltani kirjoittamallani tavalla. Ei tässä sen kummemmasta asiasta ole kyse.MiHe kirjoitti:Minä aavistelen miksi tämäkin threadi on mennyt vain täysin OT jäsentenväliseksi taisteluksi. Itseänikin ketuttaa suunnattomasti 'hähää, mä tiedän mutten kerro' tyyppiset henkselien paukuttelut, samoin kuin threadit joissa ensin vingutaan apua muilta ja sitten kun homma saadan ratkaistua ei kerrota mikä oli vikana ja kuinka sen sai korjattua. Lähes nolla-informaatiota. Vika/ominaisuus on - edelleenkään ei tiedä kuinka sen saa selville/korjattua.Mesemies89 kirjoitti: En tiedä kenen varpaille olen astunut, jos kerron sen mitä Starillamme olemme havaintoja tehneet. En myöskään ymmärrä vihjailuja suuntaan tai toiseen.
Pystymme Starin välityksellä aika tarkkaan määrittämään, mitä ohjelmamuutoksia ECU:uun on tallennettu ja mitä tallentuneita tietoja on erilaisissa tietokannoissa.
Ylläpito voisi varmaan siivota nämä pari viimeistä sivullista tavaraa...
Joko Starien omistajilla ei ole kunnon vehjettä ja käyttöosaamisetkin vajavaiset, jos ohjelmamuutoksia ei kykene selvittämään Starilla.
Ohjalman (softan ) kopioiminen ja kirjoittaminen on taas aivan eri juttu....eli pysytään asiassa.
EDIT; Eli kannattaisi pitää pienempää älymölöä, jos laitteito ja tietotaito ole ajan tasalla.
s1jviita kirjoitti: Minulla on ollut ja itse asiassa kaikilla joilla on Star ovat olleet siinä käsityksessä, että sillä ei pysty kertomaan onko auto softattu vai ei jos livedataa ei päästä näkemään ja sinä olit ainoa, joka oli toista mieltä. Tästä syystä minulle ei riitä pelkkä kertoma, että kyllä sen saa selville vaan polku, linkki, prt scr, tms fakta pitää olla näyttää ja sitä et vieläkään ole pystynyt esittämään eli edelleen, Starilla ei saa selville onko auto softattu.
veskola kirjoitti:Flashmuistissa on lähdekoodista (C tai C++ tjms.) käännetty binäärikoodi, joka sisältää sekä ohjelman, että sen käyttämän datan. Ohjelmoinnilla tarkoitetaan tyypillisesti tuon flashmuistissa olevan dataosuuden muokkaamista. Data sisältää esimerkiksi halutun ahtopaineen sekä maksimit ruiskutusmäärät. Oikein taitava hakkeri kykenee teoriassa muuttamaan myös varsinaista konekielistä ohjelmaa, mutta se on erittäin vaikeaa.
Virisoftan havaitseminen on kohtuu helppoa mutta siihen tarvitaan mieluiten muutakin kuin pelkkä star, ennen kaikkea mielenkiintoa. Luetaan autosta flasmuistin sisältö, eli ohjelma sekä data. Netistä ladataan ohjelma, esimerksi WinOLS, joka etsii kartat flashmuistin sisällöstä. Ladataan ulkomaiselta www siteltä, jossa tietoa ei pimitetä, kyseisen auton alkuperäinen ohjelma, näitä on hyvin saatavilla. Etsitään samaisia karttoja tästä flashmuistin sisällöstä ja huomataan miten ruiskutusmäärät ja ahtopaineet on nostettu.
LU ihmetteli minkälaista ohjelma on, no flashmuistin sisältö on oikeasti jotain tälläisistä: 011001110001010100010100101... mutta kun ihmisen on vaikea tuota hahmottaa näytetään muistin sisältö yleensä jotenkin näin jaoteltuna esimerkiksi 8 bitin pätkiin:
01100111 0x67 103
00010101 0x15 21
00010100
...
(muistipaikassa 1 on numero 103, muistipaikassa 2 on numero 21 jne.)
Tuo 8 bitin eli ykkösen ja nollan pätkiin jako johtuu lähinnä muistiipiirien sisäisestä rakenteesta, eli yksi muistipaikka jota voidaan osoittaa on aina kahdeksan pitin levyinen. Tietokoneet mieluiten käsittelevät nykyään 16 tai 32 bitin kasoja kerrallaan, se on niiden luonnossa eli osoiteväylän sekä rekisterien leveydessä.
Riippuen käytettävästä binärieditorista (heksaeditori taimiksi sitä kukakin haluaa kutsua) voidaan edellä oleva muistipiirin sisältö katsoa myös ryhmiteltynä 16 bitin jaksoihin:
01100111 00010101 0x6715 26389
Edellä olevasta havaitseekin miksi tietokonemiehet käyttävät heksadesimaalilukuja eli lukuja joiden etuliite on 0x. peräkkäiset 0x67 ja 0x15 on helppo "laskea/lukea" yhteen 0x6715 kun taas 103:sta ja 21:stä on vaikea saada päissään lukua 26389. Vastaavasti hajottaminen 32 -> 16 -> 8 -> 1 on helppoa ilman apuvälineitä.
Muistipiirissä on kuitenkin vain ykkösiä ja nollia, tai ei edes oikeastaan niitäkään vaan sähkövarauksia pienissä akuissa ("kondensaattoreissa").
Jälkikaneetti: En millään usko, että veholta löytyy mielenkiintoa tutkia moottorivaurioituneen ECU:n sisältöä, mutta teoriassa on mahdollista, että huoltoliike lähettäisi ohjelman jollekin Vehon tai jopa valmistajan nörtille analysoitavaksi. Aivan selvää kuitenkin on, että se ohjelmamuutoksen jälki siellä näkyy ja löytyy jos sitä joku alkaa etsimään.
Sekin muuten kannattaa pitää mielessä, että flashmuistin lisäksi sulautetuissa softissa on usein sinne lopullisesti "poltettua" koodia, jota ei voi muuttaa, ja joka hoitaa esimerkiksi sen, että flashmuistista ladattu binääri pätkän digitaalinen signeeraus tarkistetaan ennen kuin se voidaan ladata ajoon. Nämä signeeraukset tai certifikaatit on niin vahvoja, ettei niitä tavan ihmiset ainakaan murra, ehkä amerikkalaiset josko nekään. Tälläisiä ei taida onneksi olla vielä auton ECU:issa, syynä lähinnä tuo kun se hankaloittaisi huoltojen tekemiä luvallisia muutoksia. Jokainen muutos pitäisi signeerata erikseen luotettavalla serverillä.
Jaa, kun tuosta C/C++ tuli juttua niin laitetaan esimerkki myös siitä. Se on aina ihmiselle selväkielistä eli koostuu kirjaimista, eikös vain:
if (tcb->nCount__ < SST_QUEUESIZE)
{
tcb->eventQueue[(tcb->nStart__ + tcb->nCount__) % SST_QUEUESIZE].eventType = eventType; /* insert the event at the head */
tcb->eventQueue[(tcb->nStart__ + tcb->nCount__) % SST_QUEUESIZE].eventData = eventData;
Rengaspuskurin purkamiskoodia...
edit: ja yllä tuikku puhuu 'heksaeditoreista' jotka ovat erityisesti suunniteltu auton flashmuistin esittämiseen, eli niillä etsitään binäärisössön joukosta karttoja. Perinteiset heksaeditorit vain näyttävät noita pirun tylsiä numeroita ilman grafiikkaa...