CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Mesemies89
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1606
Liittynyt: Pe 02.03.2012 19:09
Paikkakunta: Turku

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja Mesemies89 »

s1jviita kirjoitti: Starin kanssa mistä ja miten?

Jätetään tämä tieto ja osaaminen ammattisalaisuudeksi.
Avatar
s1jviita
Mersumies
Mersumies
Viestit: 571
Liittynyt: Ti 19.06.2012 10:18
Paikkakunta: Tampere - Pori

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja s1jviita »

Mesemies89 kirjoitti:
s1jviita kirjoitti: Starin kanssa mistä ja miten?

Jätetään tämä tieto ja osaaminen ammattisalaisuudeksi.
Niin justiinsa eli ei siis saa selville, kuten oli jo tiedossa!
ML W166 350CDI AMG -12
Jaguar XF 3.0D FL -12
ex: S204 200CDI BE Avantgarde -10 212/521
Pelit ja vehkeet löytyy --> https://www.lisaatehoa.fi/ P. 044-5867096
Avatar
LopenUupunut
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 8347
Liittynyt: Ti 12.01.2010 22:40

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja LopenUupunut »

s1jviita kirjoitti:
arska10 kirjoitti:
Mesemies89 kirjoitti:
s1jviita kirjoitti:
Mikään testeri ei näytä, että onko auto sofattu eli ei ongelmia takuiden kanssa!

Kyllä Starilla selviää, onko softamuutos.
Kerropas millä konstilla Starilla näkee onko siellä tuikutettu vai ei
Haluan myös tietää!!
En halua hämmentää mutta mielenkiinnosta kerron semmoisen että ainakin Delta-Autossa näkivät Fiatteihin tarkoitetulla huollon ohjelmistolla heti että Fiatissani oli ohjelma....vai arvasivatko vaan :roll:

Ja ihan maallikkona oletan että dataa tallentuu jonnekin ecun syövereihin esim. korkeimmista raja-arvoista ahtopaineen, ruiskupaineen jne osalta ihan siksi että voivat esim rikkoontumisen syyn määrittää jotenkin moottorista....???

.
Opel, "weird lieben autos"....
Avatar
s1jviita
Mersumies
Mersumies
Viestit: 571
Liittynyt: Ti 19.06.2012 10:18
Paikkakunta: Tampere - Pori

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja s1jviita »

LopenUupunut kirjoitti:
s1jviita kirjoitti:
arska10 kirjoitti:
Mesemies89 kirjoitti:
s1jviita kirjoitti:
Mikään testeri ei näytä, että onko auto sofattu eli ei ongelmia takuiden kanssa!

Kyllä Starilla selviää, onko softamuutos.
Kerropas millä konstilla Starilla näkee onko siellä tuikutettu vai ei
Haluan myös tietää!!
En halua hämmentää mutta mielenkiinnosta kerron semmoisen että ainakin Delta-Autossa näkivät Fiatteihin tarkoitetulla huollon ohjelmistolla heti että Fiatissani oli ohjelma....vai arvasivatko vaan :roll:


.
Osassa Fiateissa näkee kun antaa vikakoodin, että autossa oleva oleva ohjelma ei kuulu siihen. Volvo on myös yksi mikä antaa koodia testerillä ja pois ei saa ennenkuin laittaa vakiosoftan.
ML W166 350CDI AMG -12
Jaguar XF 3.0D FL -12
ex: S204 200CDI BE Avantgarde -10 212/521
Pelit ja vehkeet löytyy --> https://www.lisaatehoa.fi/ P. 044-5867096
Avatar
LopenUupunut
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 8347
Liittynyt: Ti 12.01.2010 22:40

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja LopenUupunut »

s1jviita kirjoitti:
LopenUupunut kirjoitti:
s1jviita kirjoitti:
arska10 kirjoitti:
Mesemies89 kirjoitti:
s1jviita kirjoitti:
Mikään testeri ei näytä, että onko auto sofattu eli ei ongelmia takuiden kanssa!

Kyllä Starilla selviää, onko softamuutos.
Kerropas millä konstilla Starilla näkee onko siellä tuikutettu vai ei
Haluan myös tietää!!
En halua hämmentää mutta mielenkiinnosta kerron semmoisen että ainakin Delta-Autossa näkivät Fiatteihin tarkoitetulla huollon ohjelmistolla heti että Fiatissani oli ohjelma....vai arvasivatko vaan :roll:


.
Osassa Fiateissa näkee kun antaa vikakoodin, että autossa oleva oleva ohjelma ei kuulu siihen. Volvo on myös yksi mikä antaa koodia testerillä ja pois ei saa ennenkuin laittaa vakiosoftan.
Ok. Sitten ihmettelisin jos ei mersusta saisi mitään tietoa ulos ?, taitaa mersun ohjelmat ja kompuutterit autossa olla kuitenkin hieman kehittyneempiä kuin fiiussa....toki voi olla softauksekin :roll:

.
Opel, "weird lieben autos"....
Mesemies89
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1606
Liittynyt: Pe 02.03.2012 19:09
Paikkakunta: Turku

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja Mesemies89 »

s1jviita kirjoitti:
Mesemies89 kirjoitti:
s1jviita kirjoitti: Starin kanssa mistä ja miten?

Jätetään tämä tieto ja osaaminen ammattisalaisuudeksi.
Niin justiinsa eli ei siis saa selville, kuten oli jo tiedossa!
:idea: :wink: :problem:
Avatar
Mikko K
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 1560
Liittynyt: Ma 27.10.2003 18:10
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja Mikko K »

Proffa tietää kaikesta kaiken.
Kaikkien moottorien ja softien jumala kuulkaa häntä :thumbdown:
TURBO INTERCOOLER DIESEL POWER
Avatar
LopenUupunut
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 8347
Liittynyt: Ti 12.01.2010 22:40

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja LopenUupunut »

Mikko K kirjoitti:Proffa tietää kaikesta kaiken.
Kaikkien moottorien ja softien jumala kuulkaa häntä :thumbdown:
En ota kantaa nimimerkkikohtaiseen taisteluunne.
Mutta aivan maallikkona tuntuu kummalle jos ei mersun järjestelmistä saa samoja tietoja kuin halpiskippojen vastaavista ?
jos katsurikin pääsee näkemään (ford mondeo -02) obd:n kautta viimeisen huippunopeuden, jarrutuksen G voiman, koneen max rpm, ja jotain muuta vielä näytti aikanaan....on ihmeellistä jollei dataa moottorin toiminnoista tallennu minnekään ?

Ehkä asiaa pitääkin ajatella maallikon näkökulmasta kriittisen pessimistisesti....

E: kaasuläpän asento ja jarruvoima taisi olla ne puuttuvat....Ja oisko ollu ajonvakautuksestakin jotain tietoja.

E: rakennusautomaatiossakin pyörii taustalla nauhoitus johon poikkeamat ohjelmasta tallentuu, joten uusi keksintö tallennus ei ole.

.
Opel, "weird lieben autos"....
Mesemies89
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1606
Liittynyt: Pe 02.03.2012 19:09
Paikkakunta: Turku

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja Mesemies89 »

LopenUupunut kirjoitti:
Mikko K kirjoitti:Proffa tietää kaikesta kaiken.
Kaikkien moottorien ja softien jumala kuulkaa häntä :thumbdown:
En ota kantaa nimimerkkikohtaiseen taisteluunne.
Mutta aivan maallikkona tuntuu kummalle jos ei mersun järjestelmistä saa samoja tietoja kuin halpiskippojen vastaavista ?
jos katsurikin pääsee näkemään (ford mondeo -02) obd:n kautta viimeisen huippunopeuden, jarrutuksen G voiman, koneen max rpm, ja jotain muuta vielä näytti aikanaan....on ihmeellistä jollei dataa moottorin toiminnoista tallennu minnekään ?

Ehkä asiaa pitääkin ajatella maallikon näkökulmasta kriittisen pessimistisesti....

E: kaasuläpän asento ja jarruvoima taisi olla ne puuttuvat....Ja oisko ollu ajonvakautuksestakin jotain tietoja.

.

En tiedä kenen varpaille olen astunut, jos kerron sen mitä Starillamme olemme havaintoja tehneet. En myöskään ymmärrä vihjailuja suuntaan tai toiseen.
Pystymme Starin välityksellä aika tarkkaan määrittämään, mitä ohjelmamuutoksia ECU:uun on tallennettu ja mitä tallentuneita tietoja on erilaisissa tietokannoissa.
Avatar
LopenUupunut
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 8347
Liittynyt: Ti 12.01.2010 22:40

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja LopenUupunut »

Mesemies89 kirjoitti:
LopenUupunut kirjoitti:
Mikko K kirjoitti:Proffa tietää kaikesta kaiken.
Kaikkien moottorien ja softien jumala kuulkaa häntä :thumbdown:
En ota kantaa nimimerkkikohtaiseen taisteluunne.
Mutta aivan maallikkona tuntuu kummalle jos ei mersun järjestelmistä saa samoja tietoja kuin halpiskippojen vastaavista ?
jos katsurikin pääsee näkemään (ford mondeo -02) obd:n kautta viimeisen huippunopeuden, jarrutuksen G voiman, koneen max rpm, ja jotain muuta vielä näytti aikanaan....on ihmeellistä jollei dataa moottorin toiminnoista tallennu minnekään ?

Ehkä asiaa pitääkin ajatella maallikon näkökulmasta kriittisen pessimistisesti....

E: kaasuläpän asento ja jarruvoima taisi olla ne puuttuvat....Ja oisko ollu ajonvakautuksestakin jotain tietoja.

.

En tiedä kenen varpaille olen astunut, jos kerron sen mitä Starillamme olemme havaintoja tehneet. En myöskään ymmärrä vihjailuja suuntaan tai toiseen.
Pystymme Starin välityksellä aika tarkkaan määrittämään, mitä ohjelmamuutoksia ECU:uun on tallennettu ja mitä tallentuneita tietoja on ohjainlaitteissa.
En kyllä menisi väittämään vastaan kun en tiedä faktoja, toki toivoisin että nekin jotka sanovat ettei ole mahdollista vastaavat jollain faktalla?

Ei luulisi olevan vaikeaa imaista ohjelmakopiota starille ja verrata alkuperäisiin arvoihin ohjelman arvoja...kai ne muutokset on oltava siellä, vai onko se virisofta jokin piilosofta joka pyörii taustalla näkymättömästi....Ja alkuperäisohjelman arvoja ei tiedä kukaan?

.
Opel, "weird lieben autos"....
Mesemies89
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1606
Liittynyt: Pe 02.03.2012 19:09
Paikkakunta: Turku

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja Mesemies89 »

LopenUupunut kirjoitti:
Mesemies89 kirjoitti:
LopenUupunut kirjoitti:
Mikko K kirjoitti:Proffa tietää kaikesta kaiken.
Kaikkien moottorien ja softien jumala kuulkaa häntä :thumbdown:
En ota kantaa nimimerkkikohtaiseen taisteluunne.
Mutta aivan maallikkona tuntuu kummalle jos ei mersun järjestelmistä saa samoja tietoja kuin halpiskippojen vastaavista ?
jos katsurikin pääsee näkemään (ford mondeo -02) obd:n kautta viimeisen huippunopeuden, jarrutuksen G voiman, koneen max rpm, ja jotain muuta vielä näytti aikanaan....on ihmeellistä jollei dataa moottorin toiminnoista tallennu minnekään ?

Ehkä asiaa pitääkin ajatella maallikon näkökulmasta kriittisen pessimistisesti....

E: kaasuläpän asento ja jarruvoima taisi olla ne puuttuvat....Ja oisko ollu ajonvakautuksestakin jotain tietoja.

.



En tiedä kenen varpaille olen astunut, jos kerron sen mitä Starillamme olemme havaintoja tehneet. En myöskään ymmärrä vihjailuja suuntaan tai toiseen.
Pystymme Starin välityksellä aika tarkkaan määrittämään, mitä ohjelmamuutoksia ECU:uun on tallennettu ja mitä tallentuneita tietoja on ohjainlaitteissa.
En kyllä menisi väittämään vastaan kun en tiedä faktoja, toki toivoisin että nekin jotka sanovat ettei ole mahdollista vastaavat jollain faktalla?

Ei luulisi olevan vaikeaa imaista ohjelmakopiota starille ja verrata alkuperäisiin arvoihin ohjelman arvoja...kai ne muutokset on oltava siellä, vai onko se virisofta jokin piilosofta joka pyörii taustalla näkymättömästi....Ja alkuperäisohjelman arvoja ei tiedä kukaan?

.
Ei softamuutosta pysty piilottamaan, ettei sitä kykene Starilla saamaan selville. Sensijaan voivat softan "reittää", mutta siitäkään ei ole apua piilottelun suhteen.
Avatar
s1jviita
Mersumies
Mersumies
Viestit: 571
Liittynyt: Ti 19.06.2012 10:18
Paikkakunta: Tampere - Pori

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja s1jviita »

Mesemies89 kirjoitti:
LopenUupunut kirjoitti:
Mesemies89 kirjoitti:
LopenUupunut kirjoitti:
Mikko K kirjoitti:Proffa tietää kaikesta kaiken.
Kaikkien moottorien ja softien jumala kuulkaa häntä :thumbdown:
En ota kantaa nimimerkkikohtaiseen taisteluunne.
Mutta aivan maallikkona tuntuu kummalle jos ei mersun järjestelmistä saa samoja tietoja kuin halpiskippojen vastaavista ?
jos katsurikin pääsee näkemään (ford mondeo -02) obd:n kautta viimeisen huippunopeuden, jarrutuksen G voiman, koneen max rpm, ja jotain muuta vielä näytti aikanaan....on ihmeellistä jollei dataa moottorin toiminnoista tallennu minnekään ?

Ehkä asiaa pitääkin ajatella maallikon näkökulmasta kriittisen pessimistisesti....

E: kaasuläpän asento ja jarruvoima taisi olla ne puuttuvat....Ja oisko ollu ajonvakautuksestakin jotain tietoja.

.



En tiedä kenen varpaille olen astunut, jos kerron sen mitä Starillamme olemme havaintoja tehneet. En myöskään ymmärrä vihjailuja suuntaan tai toiseen.
Pystymme Starin välityksellä aika tarkkaan määrittämään, mitä ohjelmamuutoksia ECU:uun on tallennettu ja mitä tallentuneita tietoja on ohjainlaitteissa.
En kyllä menisi väittämään vastaan kun en tiedä faktoja, toki toivoisin että nekin jotka sanovat ettei ole mahdollista vastaavat jollain faktalla?

Ei luulisi olevan vaikeaa imaista ohjelmakopiota starille ja verrata alkuperäisiin arvoihin ohjelman arvoja...kai ne muutokset on oltava siellä, vai onko se virisofta jokin piilosofta joka pyörii taustalla näkymättömästi....Ja alkuperäisohjelman arvoja ei tiedä kukaan?

.
Ei softamuutosta pysty piilottamaan, ettei sitä kykene Starilla saamaan selville. Sensijaan voivat softan "reittää", mutta siitäkään ei ole apua piilottelun suhteen.
Siis jos moottori on sammuksissa niin näkeekö Starilla ko. muutokset?
ML W166 350CDI AMG -12
Jaguar XF 3.0D FL -12
ex: S204 200CDI BE Avantgarde -10 212/521
Pelit ja vehkeet löytyy --> https://www.lisaatehoa.fi/ P. 044-5867096
Avatar
LopenUupunut
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 8347
Liittynyt: Ti 12.01.2010 22:40

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja LopenUupunut »

s1jviita kirjoitti:
Mesemies89 kirjoitti:
LopenUupunut kirjoitti:
Mesemies89 kirjoitti:
LopenUupunut kirjoitti:
Mikko K kirjoitti:Proffa tietää kaikesta kaiken.
Kaikkien moottorien ja softien jumala kuulkaa häntä :thumbdown:
En ota kantaa nimimerkkikohtaiseen taisteluunne.
Mutta aivan maallikkona tuntuu kummalle jos ei mersun järjestelmistä saa samoja tietoja kuin halpiskippojen vastaavista ?
jos katsurikin pääsee näkemään (ford mondeo -02) obd:n kautta viimeisen huippunopeuden, jarrutuksen G voiman, koneen max rpm, ja jotain muuta vielä näytti aikanaan....on ihmeellistä jollei dataa moottorin toiminnoista tallennu minnekään ?

Ehkä asiaa pitääkin ajatella maallikon näkökulmasta kriittisen pessimistisesti....

E: kaasuläpän asento ja jarruvoima taisi olla ne puuttuvat....Ja oisko ollu ajonvakautuksestakin jotain tietoja.

.



En tiedä kenen varpaille olen astunut, jos kerron sen mitä Starillamme olemme havaintoja tehneet. En myöskään ymmärrä vihjailuja suuntaan tai toiseen.
Pystymme Starin välityksellä aika tarkkaan määrittämään, mitä ohjelmamuutoksia ECU:uun on tallennettu ja mitä tallentuneita tietoja on ohjainlaitteissa.
En kyllä menisi väittämään vastaan kun en tiedä faktoja, toki toivoisin että nekin jotka sanovat ettei ole mahdollista vastaavat jollain faktalla?

Ei luulisi olevan vaikeaa imaista ohjelmakopiota starille ja verrata alkuperäisiin arvoihin ohjelman arvoja...kai ne muutokset on oltava siellä, vai onko se virisofta jokin piilosofta joka pyörii taustalla näkymättömästi....Ja alkuperäisohjelman arvoja ei tiedä kukaan?

.
Ei softamuutosta pysty piilottamaan, ettei sitä kykene Starilla saamaan selville. Sensijaan voivat softan "reittää", mutta siitäkään ei ole apua piilottelun suhteen.
Siis jos moottori on sammuksissa niin näkeekö Starilla ko. muutokset?
Ei kai sillä ole merkitystä, onhan se ohjelma karttoineen eculla kone sammuksissakin....vai lähteekö se lomalle :D .

.
Opel, "weird lieben autos"....
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4779
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
Näkeehän sen.
Livedatasta, eli jos ei pääse ajamaan, ei voi todentaa, ellei vaurion syntymishetkellä ole tallentunut vikakoodia, jossa näkyisi vian olosuhdetiedoissa liian korkeita arvoja (ruiskutus, vääntö, ahto ...).
Auton softa ei ole mikään kuvakirja, josta kuvia vertaamalla näkisi tehon lisäyksen.
Täytyy tuntea aihetta ... ja jos tuntee ja on työkalut, muutoksetkin selviää.
Mutta staarilla ei pysty softaa aikaisemaan, se ei ole sellainen työkalu.

Ecussa (softassa) on laskuri, josta näkee tehtyjen, onnistuneiden softausten määrän.
Mutta se ei ole tehtaan jäljiltäkään nolla, eikä yksi.
Epäonnistuneiden määrän voikin sitten laskea ihan marmoritiskillä. :mrgreen:
Joissain merkeissä ja malleissa, vaikkapa ford, psa konsernin 1,6 diesel menee jotkut ecut lukkoon kolmen ohjelmoinnin jälkeen.
Tarkistussumma muuttuu jokaisen softauksen jälkeen, mutta ei aivan varma todiste sekään.
Joidenkin automerkkien ecuissa softamuutoksista tuleekin tosiaan herja, vikakoodi.
Jos tämä ohjelmanmuutoksen paljastuminen huolestuttaa, niin kannattaa jättää auto vakioksi, tämän takia ei kannata itselleen paineita ottaa.
Kyllä niitä oikeitakin murheita tahtoo tulla, kun vaan kärsivällisesti odottelee.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Avatar
s1jviita
Mersumies
Mersumies
Viestit: 571
Liittynyt: Ti 19.06.2012 10:18
Paikkakunta: Tampere - Pori

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja s1jviita »

LopenUupunut kirjoitti:
s1jviita kirjoitti:
Mesemies89 kirjoitti:
LopenUupunut kirjoitti:
Mesemies89 kirjoitti:
LopenUupunut kirjoitti:
Mikko K kirjoitti:Proffa tietää kaikesta kaiken.
Kaikkien moottorien ja softien jumala kuulkaa häntä :thumbdown:
En ota kantaa nimimerkkikohtaiseen taisteluunne.
Mutta aivan maallikkona tuntuu kummalle jos ei mersun järjestelmistä saa samoja tietoja kuin halpiskippojen vastaavista ?
jos katsurikin pääsee näkemään (ford mondeo -02) obd:n kautta viimeisen huippunopeuden, jarrutuksen G voiman, koneen max rpm, ja jotain muuta vielä näytti aikanaan....on ihmeellistä jollei dataa moottorin toiminnoista tallennu minnekään ?

Ehkä asiaa pitääkin ajatella maallikon näkökulmasta kriittisen pessimistisesti....

E: kaasuläpän asento ja jarruvoima taisi olla ne puuttuvat....Ja oisko ollu ajonvakautuksestakin jotain tietoja.

.



En tiedä kenen varpaille olen astunut, jos kerron sen mitä Starillamme olemme havaintoja tehneet. En myöskään ymmärrä vihjailuja suuntaan tai toiseen.
Pystymme Starin välityksellä aika tarkkaan määrittämään, mitä ohjelmamuutoksia ECU:uun on tallennettu ja mitä tallentuneita tietoja on ohjainlaitteissa.
En kyllä menisi väittämään vastaan kun en tiedä faktoja, toki toivoisin että nekin jotka sanovat ettei ole mahdollista vastaavat jollain faktalla?

Ei luulisi olevan vaikeaa imaista ohjelmakopiota starille ja verrata alkuperäisiin arvoihin ohjelman arvoja...kai ne muutokset on oltava siellä, vai onko se virisofta jokin piilosofta joka pyörii taustalla näkymättömästi....Ja alkuperäisohjelman arvoja ei tiedä kukaan?

.
Ei softamuutosta pysty piilottamaan, ettei sitä kykene Starilla saamaan selville. Sensijaan voivat softan "reittää", mutta siitäkään ei ole apua piilottelun suhteen.
Siis jos moottori on sammuksissa niin näkeekö Starilla ko. muutokset?
Ei kai sillä ole merkitystä, onhan se ohjelma karttoineen eculla kone sammuksissakin....vai lähteekö se lomalle :D .

.
Juu onhan se ohjelma siellä sillonkin, mutta pointtina oli, että jos tietää vakioahdot tms niin eroahan on virisoftalla. Mutta jos sen saa selville jostain muualta niin olisi kiva tietää mistä, sillä Staria tulee käytettyä usein kun sellainen tallista löytyy ja vielä en ole sieltä kohtaa löytänyt, että olisi merkkejä virisoftasta??
ML W166 350CDI AMG -12
Jaguar XF 3.0D FL -12
ex: S204 200CDI BE Avantgarde -10 212/521
Pelit ja vehkeet löytyy --> https://www.lisaatehoa.fi/ P. 044-5867096
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4779
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja tuikku »

simppa80 kirjoitti:[Nyt on uus auto pihassa (W204 220) ...
Ihan kaapelilla menee.
Semmoinen reilu vartti lukemiseen ja kirjoittamiseen.
Automaatissakin pitää alavääntöä rajoittaa.
Vakiona jo niin paljon ahtoja, ettei max arvoon tarvi koskea.
Ilmamassaohjattu=> imm pitää olla kunnossa.
Semmoinen herkästi kulkeva ja kiertävä paketti tulee.
Eihän sitä kukaan käske siihen 500nm tasoon jäämään....
Tarvittaessa voi suutinkartasta ottaa lisää.
Muttasille 90 mg,lle on tosiaan tehtaan asetukset valmiina, tehokkaampaa versiota varten varmaan.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Avatar
LopenUupunut
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 8347
Liittynyt: Ti 12.01.2010 22:40

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja LopenUupunut »

Millä bitti "kielellä" softat kirjoitetaan....?
En noista ymmärrä mutta aihe on mielenkiintoinen.
Voisin naapurin dataproffalta leikilläni tiedustella miten hän näkee näiden tutkimisen ja vertaamisen, kun osaa jonkusen kommervenkin noista koodauksista atk puolelta.

Laittakaa joku ohjelman pätkä näkösälle, ei niitä graafeja.

.
Opel, "weird lieben autos"....
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4779
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
Heksaeditorilla, varmaan joku c++, tai vastaava.
Heksaeditori kuitenkin "aukaisee" ohjelman muokattavaan muotoon.

Tuossa esimerkissä on vähän vanhemman mersun ohjelmasta kohta, jossa on ilmamassan määrään, paineseen ja lämpötilaan liittyviä asioita.
Tärkeä kohta, jos tekniikkaa ruvetaan muuttamaan.

Kuva
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Avatar
LopenUupunut
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 8347
Liittynyt: Ti 12.01.2010 22:40

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja LopenUupunut »

tuikku kirjoitti:.
Heksaeditorilla, varmaan joku c++, tai vastaava.
Heksaeditori kuitenkin "aukaisee" ohjelman muokattavaan muotoon.

Tuossa esimerkissä on vähän vanhemman mersun ohjelmasta kohta, jossa on ilmamassan määrään, paineseen ja lämpötilaan liittyviä asioita.
Tärkeä kohta, jos tekniikkaa ruvetaan muuttamaan.

[ http://i39.tinypic.com/296luok.jpg ]
Ok. Vähän jo kookeloinkin ja kieliä näkyy olevan useanpia.
Tuossa esimerkissäsi näkyy olevan valinta txt,2D ja 3D... Miltäs tuo sama näyttää TXT muodossa ?, sinnehän muutokset käsittääkseni tehdään...

Tämä voisi olla mielenkiintoinen luettava...
http://www.aftermarketonline.net/ewcomm ... ocId=24578" onclick="window.open(this.href);return false;


.
Opel, "weird lieben autos"....
D-MB
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 257
Liittynyt: La 03.12.2011 19:41

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja D-MB »

Tässä tuntuu menevän nyt asiat hieman sekaisin. Tässähän nimenomaan ei auton moottorinohjausjärjestelmää millään tavalla uudelleen ohjelmoida, jos ohjelmoimisella tarkoitetaan siis koodaamista C/C++ tai vastaavalla ohjelmointikielellä. Kyseessähän on siis jo ohjelmoidun sulautetun ohjausjärjestelmän parametrien muuttamisesta - ei varsinaisesti ohjelmoinnista. Tosin näiden parametrien muuttamisella voidaan vaikuttaa merkittävästi järjestelmän toimintaan, koska kyseinen tieto luetaan sen varsinaisen ohjelman toimesta. Nyt siis Tuikku ja muut hänen kolleegansa yrittävät tietostoa lukemalla ja muutoksia tekemällä ymmärtää mihin tiedostossa olevaa tietoa (parametrejä /karttoja tms.) käytetään ja minkälaisia riippuvuuksia eri parametriarvoilla on toistensa suhteen.

Lisäksi ollee selvää, että jos tämä "ohjelma" eli siis joukon parametriasetuksia voidaan lukea flash muistista niin on täysin triviaalia huomata ettei se ole alkuperäinen "ohjelma". Joten moottorivaurion yhteydessa takuu voidaan helposti evätä tuolla perusteella. Se kuinka todennäköistä tuo on (siis että korjaamo/vakuutusyhtiö lukisi tuon tiedon) - siitä minulla ei ole mitään käsitystä, ja voihan joku ovela harrastaja vaikka vaihtaa ohjelman moottorivaurion jälkeen alkuperäiseksikin. Mitä Starilla pystyy tekemään - siitä en tiedä yhtään mitään.
S212 350CDI 2011, Volvo XC60 D4 AWD 2015
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4779
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
Keksisitkö jonkun paremman nimityksen.
Vaikka eipä tuo ohjelmoinnista puhuminen taida ketään loukata ja parhaiten asia tulee esille, vaikkei se ehken "oikeasti" sitä olekkaan.
Joku muuhan sen ohjelman sinne pohjalle on jo valmiiksi tehnyt, toiset sitten vaihtelevalla menestyksellä siellä valmiissa pöydässä editorin kanssa pehertää.

Teksti näyttö kuustoistabittisenä ei paljoa asiasta kerro, varsinaisena heksakoodina vielä vähemmän.
2d näytöllä on kätevintä ohjelmaa tiirailla.
Kyllä sitä pitää paljon tuijottaa, jotta päähän jää jotain ...

Kuva
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Mesemies89
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1606
Liittynyt: Pe 02.03.2012 19:09
Paikkakunta: Turku

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja Mesemies89 »

D-MB kirjoitti: Mitä Starilla pystyy tekemään - siitä en tiedä yhtään mitään.
Starilla voidaan tehdä ohjainlaitepäivityksiä paikallisesti versiokoodauksella sekä on-line tilassa laajemmin.
Avatar
MiHe
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6534
Liittynyt: La 23.02.2008 12:47
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja MiHe »

Mesemies89 kirjoitti: En tiedä kenen varpaille olen astunut, jos kerron sen mitä Starillamme olemme havaintoja tehneet. En myöskään ymmärrä vihjailuja suuntaan tai toiseen.
Pystymme Starin välityksellä aika tarkkaan määrittämään, mitä ohjelmamuutoksia ECU:uun on tallennettu ja mitä tallentuneita tietoja on erilaisissa tietokannoissa.
Minä aavistelen miksi tämäkin threadi on mennyt vain täysin OT jäsentenväliseksi taisteluksi. Itseänikin ketuttaa suunnattomasti 'hähää, mä tiedän mutten kerro' tyyppiset henkselien paukuttelut, samoin kuin threadit joissa ensin vingutaan apua muilta ja sitten kun homma saadan ratkaistua ei kerrota mikä oli vikana ja kuinka sen sai korjattua. Lähes nolla-informaatiota. Vika/ominaisuus on - edelleenkään ei tiedä kuinka sen saa selville/korjattua.
Ylläpito voisi varmaan siivota nämä pari viimeistä sivullista tavaraa...
W219 320CDI -07
X204 320CDI -08

Ex: W212 350CDI -09
Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
barton
Mersumies
Mersumies
Viestit: 522
Liittynyt: Pe 14.04.2006 13:04
Paikkakunta: Pohjanmaa

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja barton »

Niinpä, jos homma onnistuisi Stararilla niin me oltais jo näyty muutamat kuvakaappaukset todistuksina. :D
Avatar
s1jviita
Mersumies
Mersumies
Viestit: 571
Liittynyt: Ti 19.06.2012 10:18
Paikkakunta: Tampere - Pori

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja s1jviita »

barton kirjoitti:Niinpä, jos homma onnistuisi Stararilla niin me oltais jo näyty muutamat kuvakaappaukset todistuksina. :D
Nimenomaan!
ML W166 350CDI AMG -12
Jaguar XF 3.0D FL -12
ex: S204 200CDI BE Avantgarde -10 212/521
Pelit ja vehkeet löytyy --> https://www.lisaatehoa.fi/ P. 044-5867096
Mesemies89
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1606
Liittynyt: Pe 02.03.2012 19:09
Paikkakunta: Turku

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja Mesemies89 »

MiHe kirjoitti:
Mesemies89 kirjoitti: En tiedä kenen varpaille olen astunut, jos kerron sen mitä Starillamme olemme havaintoja tehneet. En myöskään ymmärrä vihjailuja suuntaan tai toiseen.
Pystymme Starin välityksellä aika tarkkaan määrittämään, mitä ohjelmamuutoksia ECU:uun on tallennettu ja mitä tallentuneita tietoja on erilaisissa tietokannoissa.
Minä aavistelen miksi tämäkin threadi on mennyt vain täysin OT jäsentenväliseksi taisteluksi. Itseänikin ketuttaa suunnattomasti 'hähää, mä tiedän mutten kerro' tyyppiset henkselien paukuttelut, samoin kuin threadit joissa ensin vingutaan apua muilta ja sitten kun homma saadan ratkaistua ei kerrota mikä oli vikana ja kuinka sen sai korjattua. Lähes nolla-informaatiota. Vika/ominaisuus on - edelleenkään ei tiedä kuinka sen saa selville/korjattua.
Ylläpito voisi varmaan siivota nämä pari viimeistä sivullista tavaraa...
Tämä väittämähän lähti liikkeele siitä, kun s1jviita mainitsi "Mikään testeri ei näytä, että onko auto sofattu eli ei ongelmia takuiden kanssa! "....johon kommentoin omalta osaltani kirjoittamallani tavalla. Ei tässä sen kummemmasta asiasta ole kyse.
Joko Starien omistajilla ei ole kunnon vehjettä ja käyttöosaamisetkin vajavaiset, jos ohjelmamuutoksia ei kykene selvittämään Starilla.
Ohjalman (softan ) kopioiminen ja kirjoittaminen on taas aivan eri juttu....eli pysytään asiassa.

EDIT; Eli kannattaisi pitää pienempää älymölöä, jos laitteito ja tietotaito ole ajan tasalla.
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja veskola »

Flashmuistissa on lähdekoodista (C tai C++ tjms.) käännetty binäärikoodi, joka sisältää sekä ohjelman, että sen käyttämän datan. Ohjelmoinnilla tarkoitetaan tyypillisesti tuon flashmuistissa olevan dataosuuden muokkaamista. Data sisältää esimerkiksi halutun ahtopaineen sekä maksimit ruiskutusmäärät. Oikein taitava hakkeri kykenee teoriassa muuttamaan myös varsinaista konekielistä ohjelmaa, mutta se on erittäin vaikeaa.

Virisoftan havaitseminen on kohtuu helppoa mutta siihen tarvitaan mieluiten muutakin kuin pelkkä star, ennen kaikkea mielenkiintoa. Luetaan autosta flasmuistin sisältö, eli ohjelma sekä data. Netistä ladataan ohjelma, esimerksi WinOLS, joka etsii kartat flashmuistin sisällöstä. Ladataan ulkomaiselta www siteltä, jossa tietoa ei pimitetä, kyseisen auton alkuperäinen ohjelma, näitä on hyvin saatavilla. Etsitään samaisia karttoja tästä flashmuistin sisällöstä ja huomataan miten ruiskutusmäärät ja ahtopaineet on nostettu.

LU ihmetteli minkälaista ohjelma on, no flashmuistin sisältö on oikeasti jotain tälläisistä: 011001110001010100010100101... mutta kun ihmisen on vaikea tuota hahmottaa näytetään muistin sisältö yleensä jotenkin näin jaoteltuna esimerkiksi 8 bitin pätkiin:
01100111 0x67 103
00010101 0x15 21
00010100
...
(muistipaikassa 1 on numero 103, muistipaikassa 2 on numero 21 jne.)

Tuo 8 bitin eli ykkösen ja nollan pätkiin jako johtuu lähinnä muistiipiirien sisäisestä rakenteesta, eli yksi muistipaikka jota voidaan osoittaa on aina kahdeksan pitin levyinen. Tietokoneet mieluiten käsittelevät nykyään 16 tai 32 bitin kasoja kerrallaan, se on niiden luonnossa eli väylän sekä rekisterien leveydessä.

Riippuen käytettävästä binärieditorista (heksaeditori taimiksi sitä kukakin haluaa kutsua) voidaan edellä oleva muistipiirin sisältö katsoa myös ryhmiteltynä 16 bitin jaksoihin:
01100111 00010101 0x6715 26389

Edellä olevasta havaitseekin miksi tietokonemiehet käyttävät heksadesimaalilukuja eli lukuja joiden etuliite on 0x. peräkkäiset 0x67 ja 0x15 on helppo "laskea/lukea" yhteen 0x6715 kun taas 103:sta ja 21:stä on vaikea saada päissään lukua 26389. Vastaavasti hajottaminen 32 -> 16 -> 8 -> 1 on helppoa ilman apuvälineitä.

Muistipiirissä on kuitenkin vain ykkösiä ja nollia, tai ei edes oikeastaan niitäkään vaan sähkövarauksia pienissä akuissa ("kondensaattoreissa").


Jälkikaneetti: En millään usko, että veholta löytyy mielenkiintoa tutkia moottorivaurioituneen ECU:n sisältöä, mutta teoriassa on mahdollista, että huoltoliike lähettäisi ohjelman jollekin Vehon tai jopa valmistajan nörtille analysoitavaksi. Aivan selvää kuitenkin on, että se ohjelmamuutoksen jälki siellä näkyy ja löytyy jos sitä joku alkaa etsimään.

Sekin muuten kannattaa pitää mielessä, että flashmuistin lisäksi sulautetuissa softissa on usein sinne lopullisesti "poltettua" koodia, jota ei voi muuttaa, ja joka hoitaa esimerkiksi sen, että flashmuistista ladattu binääri pätkän digitaalinen signeeraus tarkistetaan ennen kuin se voidaan ladata ajoon. Nämä signeeraukset tai certifikaatit on niin vahvoja, ettei niitä tavan ihmiset ainakaan murra, ehkä amerikkalaiset josko nekään. Tälläisiä ei taida onneksi olla vielä auton ECU:issa, syynä lähinnä tuo kun se hankaloittaisi huoltojen tekemiä luvallisia muutoksia. Jokainen muutos pitäisi signeerata erikseen luotettavalla serverillä.

Jaa, kun tuosta C/C++ tuli juttua niin laitetaan esimerkki myös siitä. Se on aina ihmiselle selväkielistä eli koostuu kirjaimista, eikös vain:

if (tcb->nCount__ < SST_QUEUESIZE)
{
tcb->eventQueue[(tcb->nStart__ + tcb->nCount__) % SST_QUEUESIZE].eventType = eventType; /* insert the event at the head */
tcb->eventQueue[(tcb->nStart__ + tcb->nCount__) % SST_QUEUESIZE].eventData = eventData;
Rengaspuskurin purkamiskoodia...

edit: ja yllä tuikku puhuu 'heksaeditoreista' jotka ovat erityisesti suunniteltu auton flashmuistin esittämiseen, eli niillä etsitään binäärisössön joukosta karttoja. Perinteiset heksaeditorit vain näyttävät noita pirun tylsiä numeroita ilman grafiikkaa...
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
s1jviita
Mersumies
Mersumies
Viestit: 571
Liittynyt: Ti 19.06.2012 10:18
Paikkakunta: Tampere - Pori

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja s1jviita »

Mesemies89 kirjoitti:
MiHe kirjoitti:
Mesemies89 kirjoitti: En tiedä kenen varpaille olen astunut, jos kerron sen mitä Starillamme olemme havaintoja tehneet. En myöskään ymmärrä vihjailuja suuntaan tai toiseen.
Pystymme Starin välityksellä aika tarkkaan määrittämään, mitä ohjelmamuutoksia ECU:uun on tallennettu ja mitä tallentuneita tietoja on erilaisissa tietokannoissa.
Minä aavistelen miksi tämäkin threadi on mennyt vain täysin OT jäsentenväliseksi taisteluksi. Itseänikin ketuttaa suunnattomasti 'hähää, mä tiedän mutten kerro' tyyppiset henkselien paukuttelut, samoin kuin threadit joissa ensin vingutaan apua muilta ja sitten kun homma saadan ratkaistua ei kerrota mikä oli vikana ja kuinka sen sai korjattua. Lähes nolla-informaatiota. Vika/ominaisuus on - edelleenkään ei tiedä kuinka sen saa selville/korjattua.
Ylläpito voisi varmaan siivota nämä pari viimeistä sivullista tavaraa...
Tämä väittämähän lähti liikkeele siitä, kun s1jviita mainitsi "Mikään testeri ei näytä, että onko auto sofattu eli ei ongelmia takuiden kanssa! "....johon kommentoin omalta osaltani kirjoittamallani tavalla. Ei tässä sen kummemmasta asiasta ole kyse.
Joko Starien omistajilla ei ole kunnon vehjettä ja käyttöosaamisetkin vajavaiset, jos ohjelmamuutoksia ei kykene selvittämään Starilla.
Ohjalman (softan ) kopioiminen ja kirjoittaminen on taas aivan eri juttu....eli pysytään asiassa.

EDIT; Eli kannattaisi pitää pienempää älymölöä, jos laitteito ja tietotaito ole ajan tasalla.
Minulla on ollut ja itse asiassa kaikilla joilla on Star ovat olleet siinä käsityksessä, että sillä ei pysty kertomaan onko auto softattu vai ei jos livedataa ei päästä näkemään ja sinä olit ainoa, joka oli toista mieltä. Tästä syystä minulle ei riitä pelkkä kertoma, että kyllä sen saa selville vaan polku, linkki, prt scr, tms fakta pitää olla näyttää ja sitä et vieläkään ole pystynyt esittämään eli edelleen, Starilla ei saa selville onko auto softattu.
ML W166 350CDI AMG -12
Jaguar XF 3.0D FL -12
ex: S204 200CDI BE Avantgarde -10 212/521
Pelit ja vehkeet löytyy --> https://www.lisaatehoa.fi/ P. 044-5867096
Mesemies89
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1606
Liittynyt: Pe 02.03.2012 19:09
Paikkakunta: Turku

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja Mesemies89 »

s1jviita kirjoitti: Minulla on ollut ja itse asiassa kaikilla joilla on Star ovat olleet siinä käsityksessä, että sillä ei pysty kertomaan onko auto softattu vai ei jos livedataa ei päästä näkemään ja sinä olit ainoa, joka oli toista mieltä. Tästä syystä minulle ei riitä pelkkä kertoma, että kyllä sen saa selville vaan polku, linkki, prt scr, tms fakta pitää olla näyttää ja sitä et vieläkään ole pystynyt esittämään eli edelleen, Starilla ei saa selville onko auto softattu.

Tämä on sitten loppuun käsitelty juttu. Sinulla ja tukijoukoillasi on sitten ne tiedot ja taidot ja välineet, joilla porskutatte.
Meidän Stari ilmoittaa yksioikoisesti ohjelmamuutokset, ja tulikohan tämä nyt selväksi !!!
Avatar
LopenUupunut
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 8347
Liittynyt: Ti 12.01.2010 22:40

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja LopenUupunut »

veskola kirjoitti:Flashmuistissa on lähdekoodista (C tai C++ tjms.) käännetty binäärikoodi, joka sisältää sekä ohjelman, että sen käyttämän datan. Ohjelmoinnilla tarkoitetaan tyypillisesti tuon flashmuistissa olevan dataosuuden muokkaamista. Data sisältää esimerkiksi halutun ahtopaineen sekä maksimit ruiskutusmäärät. Oikein taitava hakkeri kykenee teoriassa muuttamaan myös varsinaista konekielistä ohjelmaa, mutta se on erittäin vaikeaa.

Virisoftan havaitseminen on kohtuu helppoa mutta siihen tarvitaan mieluiten muutakin kuin pelkkä star, ennen kaikkea mielenkiintoa. Luetaan autosta flasmuistin sisältö, eli ohjelma sekä data. Netistä ladataan ohjelma, esimerksi WinOLS, joka etsii kartat flashmuistin sisällöstä. Ladataan ulkomaiselta www siteltä, jossa tietoa ei pimitetä, kyseisen auton alkuperäinen ohjelma, näitä on hyvin saatavilla. Etsitään samaisia karttoja tästä flashmuistin sisällöstä ja huomataan miten ruiskutusmäärät ja ahtopaineet on nostettu.

LU ihmetteli minkälaista ohjelma on, no flashmuistin sisältö on oikeasti jotain tälläisistä: 011001110001010100010100101... mutta kun ihmisen on vaikea tuota hahmottaa näytetään muistin sisältö yleensä jotenkin näin jaoteltuna esimerkiksi 8 bitin pätkiin:
01100111 0x67 103
00010101 0x15 21
00010100
...
(muistipaikassa 1 on numero 103, muistipaikassa 2 on numero 21 jne.)

Tuo 8 bitin eli ykkösen ja nollan pätkiin jako johtuu lähinnä muistiipiirien sisäisestä rakenteesta, eli yksi muistipaikka jota voidaan osoittaa on aina kahdeksan pitin levyinen. Tietokoneet mieluiten käsittelevät nykyään 16 tai 32 bitin kasoja kerrallaan, se on niiden luonnossa eli osoiteväylän sekä rekisterien leveydessä.

Riippuen käytettävästä binärieditorista (heksaeditori taimiksi sitä kukakin haluaa kutsua) voidaan edellä oleva muistipiirin sisältö katsoa myös ryhmiteltynä 16 bitin jaksoihin:
01100111 00010101 0x6715 26389

Edellä olevasta havaitseekin miksi tietokonemiehet käyttävät heksadesimaalilukuja eli lukuja joiden etuliite on 0x. peräkkäiset 0x67 ja 0x15 on helppo "laskea/lukea" yhteen 0x6715 kun taas 103:sta ja 21:stä on vaikea saada päissään lukua 26389. Vastaavasti hajottaminen 32 -> 16 -> 8 -> 1 on helppoa ilman apuvälineitä.

Muistipiirissä on kuitenkin vain ykkösiä ja nollia, tai ei edes oikeastaan niitäkään vaan sähkövarauksia pienissä akuissa ("kondensaattoreissa").


Jälkikaneetti: En millään usko, että veholta löytyy mielenkiintoa tutkia moottorivaurioituneen ECU:n sisältöä, mutta teoriassa on mahdollista, että huoltoliike lähettäisi ohjelman jollekin Vehon tai jopa valmistajan nörtille analysoitavaksi. Aivan selvää kuitenkin on, että se ohjelmamuutoksen jälki siellä näkyy ja löytyy jos sitä joku alkaa etsimään.

Sekin muuten kannattaa pitää mielessä, että flashmuistin lisäksi sulautetuissa softissa on usein sinne lopullisesti "poltettua" koodia, jota ei voi muuttaa, ja joka hoitaa esimerkiksi sen, että flashmuistista ladattu binääri pätkän digitaalinen signeeraus tarkistetaan ennen kuin se voidaan ladata ajoon. Nämä signeeraukset tai certifikaatit on niin vahvoja, ettei niitä tavan ihmiset ainakaan murra, ehkä amerikkalaiset josko nekään. Tälläisiä ei taida onneksi olla vielä auton ECU:issa, syynä lähinnä tuo kun se hankaloittaisi huoltojen tekemiä luvallisia muutoksia. Jokainen muutos pitäisi signeerata erikseen luotettavalla serverillä.

Jaa, kun tuosta C/C++ tuli juttua niin laitetaan esimerkki myös siitä. Se on aina ihmiselle selväkielistä eli koostuu kirjaimista, eikös vain:

if (tcb->nCount__ < SST_QUEUESIZE)
{
tcb->eventQueue[(tcb->nStart__ + tcb->nCount__) % SST_QUEUESIZE].eventType = eventType; /* insert the event at the head */
tcb->eventQueue[(tcb->nStart__ + tcb->nCount__) % SST_QUEUESIZE].eventData = eventData;
Rengaspuskurin purkamiskoodia...

edit: ja yllä tuikku puhuu 'heksaeditoreista' jotka ovat erityisesti suunniteltu auton flashmuistin esittämiseen, eli niillä etsitään binäärisössön joukosta karttoja. Perinteiset heksaeditorit vain näyttävät noita pirun tylsiä numeroita ilman grafiikkaa...

Mun mielestä tässä on selkokielellä tämä asia loppuunkäsitelty. Kiitos Veskola, selventi ainakin minulle ja kuulostaa uskottavalta. :thumbup:

E: ainoastaan semmoinen jää itselle avoimeksi, kun jotkut automerkkien testerit antaa vikakoodin viriohjelmasta mihin tämä perustuu, vertaako testeri heti kättelyssä johonkin testerikoneella olevaan ohjelmaan auton boxissa olevaa vai muistiin jääneitä normaalia korkeampia arvoja juuri esim. Ahdoissa tai ruiskupaineissa jne. ?
Se auton oma ohjelma tuskin keksii itse jonkin arvon muutosta vertaamatta sitä johonkin?

E2: vai vertaako se siihen flashille pysyvästi poltettuun ohjelmaan....?
.
Opel, "weird lieben autos"....
Vastaa Viestiin