w124 300 E Aut. -87 käynti ongelma

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
acparma
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 411
Liittynyt: Ti 06.11.2012 18:14

w124 300 E Aut. -87 käynti ongelma

Viesti Kirjoittaja acparma »

Ongelmana on auton huono käynti lämpöisenä paikallaan esim. risteyksissä/valoissa "ajossa ei huomaa mitään". Autoon on vaihdettu virranjakajankansi/pyörrin, tulpanjohdot, tulpat, puola ja suodattimet. Ennen sytkä osien vaihtoa ei auto meinannut pysyä käynnissä ja sammuilikin.

Kylmänä auto lähtee heti käyntiin ja kierrokset ovat 800 ja vaihde päällä n. 700. Lämmetessä auton kierrokset putoavat vaihde P:llä tai N:llä 600-700 humpaten, vaihde D:llä tai R:llä n. 500+-50 eli huono vaikka ei ole vielä kertaakaan sammunut.

Elikkä mitäs tässä nyt tulisi tarkastella? Voisiko näistä lähteä eteenpäin: lambda, ilmamäärälautasen potentiometri, suuttimet, ylijänniterele, tyhjäkäyntimoottori/lisäilmaluisti, kampiakselin asentotunnistin, nokka-akselin asentotunnistin, määrämittarin kumikaukalo, seokset, virranjakajan alipainesäädin, lämpöanturi ja kaasuläpän asentotunnistin.

Mikä näistä vaikuttaa eniten lämpöisenä käyntiin?

Kiitos!
W124 300 E -87 Aut.
jaakko.putkisaari
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2561
Liittynyt: Su 25.02.2007 17:39
Paikkakunta: Espoo

Re: w124 300 E Aut. -87 käynti ongelma

Viesti Kirjoittaja jaakko.putkisaari »

Mitenkä viileillä ilmoilla jääkö kylmänä startatessa hetkeksi yli tuon 800rmp ja laskee sitten tuohon tyhjäkäynti nopeuteen,vaihde vapaalla??
Jos kylmänä toimii hyvin,niin rikastus todenäköisesti toimii..Lämpöisenä saa hiukka laihemman kakun siirryttäessä tyhjäkäynnille,oletko sulkenut kaikki alipaine vuodot pois.Tutkaile mahdolliset alipaine vuodot ensin,sen jälkeen yj rele kokeile vaikka varmasti toimivalla onko muutosta,lämpöaika anturi kannessa toimiiko??Myös tuo tyhjäkäynti moottori kannattaa puhdistaa ja tarkastaa,ettei takertele jne....
Jaakko.P

Ja näillä mennään.
123 230e 82
124 300ce 88
124 230e 89
124 200e 92
Avatar
acparma
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 411
Liittynyt: Ti 06.11.2012 18:14

Re: w124 300 E Aut. -87 käynti ongelma

Viesti Kirjoittaja acparma »

Joo käynnistäessä käy yli 1000 ja laskee heti 800. Alipaine vuotoja ei löytynyt, on tutkittu.

Pitää alkaa yksitellen tutkimaan noita.
W124 300 E -87 Aut.
Avatar
acparma
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 411
Liittynyt: Ti 06.11.2012 18:14

Re: w124 300 E Aut. -87 käynti ongelma

Viesti Kirjoittaja acparma »

Tuli vaan mieleen, että kannattaako testata ecun nollausta ottamalla akun irti?

Mainitaan nyt vielä, että autossa on katti. Voisko olla tukossa?
W124 300 E -87 Aut.
jaakko.putkisaari
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2561
Liittynyt: Su 25.02.2007 17:39
Paikkakunta: Espoo

Re: w124 300 E Aut. -87 käynti ongelma

Viesti Kirjoittaja jaakko.putkisaari »

Lamda kannattaa kyllä mitata tai mittauttaa,jos kunnossa on yksi kohde vähemmän,tuolle virta buuttaukselle en ke-jetin kohdalla keksi vaikutusta,vaan eihän tuosta kokeilusta mitään haittaakaan ole.Voihan katti tietty olla tukossa,tuleehan sekin jossain vaiheessa tiensä päähän.
Jaakko.P

Ja näillä mennään.
123 230e 82
124 300ce 88
124 230e 89
124 200e 92
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: w124 300 E Aut. -87 käynti ongelma

Viesti Kirjoittaja atlas »

Lisäilma luisti kannattaa putsata.Muutenkin tyhjäkäynnillä on erilaiset seos asetukset jotka kytkeytyy kun kaasuläpällä oleva kytkin antaa tiedon eculle.
Sytty osat pitäisi olla laadukkaita ja on täällä ollut bremeillä ongelmia ihan uusissa osissakin.
.Katti ei mielestäni vaikuta tyhjikseen koska toimii ja vettä ylös asti,potikka taas ei mielestäni saa käskyä ennenkuin on tyhjä alue kaasulla ohitettu mutta sen säädön aikaan muuttuu tyhjäkäynnin kierrokoset ja käyttäytyminen eli se ei kyllä tekisi pahaa putsata ja tutukia kunto ja etenkin säätää se kohdilleen.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
jaakko.putkisaari
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2561
Liittynyt: Su 25.02.2007 17:39
Paikkakunta: Espoo

Re: w124 300 E Aut. -87 käynti ongelma

Viesti Kirjoittaja jaakko.putkisaari »

Tuli muuten juuri mieleen jo jnkin aikaa sitten eräs 201 joka hieman nyki lämpöisenä,tosin tyhjäkäynti hiukan humppasi,tuohon ei alkuun meinannut millään löytyä syytä,kunnes lamdan vaihdolla rauhoittui.Toki tuo potikkakin kannattaa tarkistaa!

Pitäisiköhän ruveta keräämään jonkun otsakkeen alle selkeitä mittaus ohjeita tuolle ke-jetille,eli mistä mitataan mikin ja mitä yleismittarin pitäisi näyttää jos ko komponentti on kunnossa!?Jokaisesta osasta voisi olla lyhyt tekninen kuvaus mitä tekee ja miksi,siihen hyvä kuva osasta ja kuinka mitataan ja miten, mittarista vaikka kuva mitä sen pitäisi näyttää jotta osa on kunnossa.Vai onko tuossa liikaa liikkuvia osia? :wink:
Jaakko.P

Ja näillä mennään.
123 230e 82
124 300ce 88
124 230e 89
124 200e 92
Avatar
acparma
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 411
Liittynyt: Ti 06.11.2012 18:14

Re: w124 300 E Aut. -87 käynti ongelma

Viesti Kirjoittaja acparma »

atlas kirjoitti:Lisäilma luisti kannattaa putsata.Muutenkin tyhjäkäynnillä on erilaiset seos asetukset jotka kytkeytyy kun kaasuläpällä oleva kytkin antaa tiedon eculle.
Sytty osat pitäisi olla laadukkaita ja on täällä ollut bremeillä ongelmia ihan uusissa osissakin.
.Katti ei mielestäni vaikuta tyhjikseen koska toimii ja vettä ylös asti,potikka taas ei mielestäni saa käskyä ennenkuin on tyhjä alue kaasulla ohitettu mutta sen säädön aikaan muuttuu tyhjäkäynnin kierrokoset ja käyttäytyminen eli se ei kyllä tekisi pahaa putsata ja tutukia kunto ja etenkin säätää se kohdilleen.
Syttyosat ovat kaikki Bosch merkkisiä KL:stä.
jaakko.putkisaari kirjoitti:Tuli muuten juuri mieleen jo jnkin aikaa sitten eräs 201 joka hieman nyki lämpöisenä,tosin tyhjäkäynti hiukan humppasi,tuohon ei alkuun meinannut millään löytyä syytä,kunnes lamdan vaihdolla rauhoittui.Toki tuo potikkakin kannattaa tarkistaa!

Pitäisiköhän ruveta keräämään jonkun otsakkeen alle selkeitä mittaus ohjeita tuolle ke-jetille,eli mistä mitataan mikin ja mitä yleismittarin pitäisi näyttää jos ko komponentti on kunnossa!?Jokaisesta osasta voisi olla lyhyt tekninen kuvaus mitä tekee ja miksi,siihen hyvä kuva osasta ja kuinka mitataan ja miten, mittarista vaikka kuva mitä sen pitäisi näyttää jotta osa on kunnossa.Vai onko tuossa liikaa liikkuvia osia? :wink:
Tämähän olis loistava idea :thumbup:

Mitenkä vaikuttaa käyntiin jos nyppää lamdan irti?
W124 300 E -87 Aut.
jaakko.putkisaari
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2561
Liittynyt: Su 25.02.2007 17:39
Paikkakunta: Espoo

Re: w124 300 E Aut. -87 käynti ongelma

Viesti Kirjoittaja jaakko.putkisaari »

Lamdan irroitus ei näy sinäänsä ihmeelliseltä,tyhjäkäynti saattaa aaltoilla/humpata hiukan,ajossa nykimistä jne.Tässä voi käyttää samaa testausta,kun yj-releellekkin ottaa irti ja katsoo muuttuuko mikään koneen käydessä!?
Jaakko.P

Ja näillä mennään.
123 230e 82
124 300ce 88
124 230e 89
124 200e 92
Vastaa Viestiin