w124 300 E Aut. -87 käynti ongelma
w124 300 E Aut. -87 käynti ongelma
Ongelmana on auton huono käynti lämpöisenä paikallaan esim. risteyksissä/valoissa "ajossa ei huomaa mitään". Autoon on vaihdettu virranjakajankansi/pyörrin, tulpanjohdot, tulpat, puola ja suodattimet. Ennen sytkä osien vaihtoa ei auto meinannut pysyä käynnissä ja sammuilikin.
Kylmänä auto lähtee heti käyntiin ja kierrokset ovat 800 ja vaihde päällä n. 700. Lämmetessä auton kierrokset putoavat vaihde P:llä tai N:llä 600-700 humpaten, vaihde D:llä tai R:llä n. 500+-50 eli huono vaikka ei ole vielä kertaakaan sammunut.
Elikkä mitäs tässä nyt tulisi tarkastella? Voisiko näistä lähteä eteenpäin: lambda, ilmamäärälautasen potentiometri, suuttimet, ylijänniterele, tyhjäkäyntimoottori/lisäilmaluisti, kampiakselin asentotunnistin, nokka-akselin asentotunnistin, määrämittarin kumikaukalo, seokset, virranjakajan alipainesäädin, lämpöanturi ja kaasuläpän asentotunnistin.
Mikä näistä vaikuttaa eniten lämpöisenä käyntiin?
Kiitos!
Kylmänä auto lähtee heti käyntiin ja kierrokset ovat 800 ja vaihde päällä n. 700. Lämmetessä auton kierrokset putoavat vaihde P:llä tai N:llä 600-700 humpaten, vaihde D:llä tai R:llä n. 500+-50 eli huono vaikka ei ole vielä kertaakaan sammunut.
Elikkä mitäs tässä nyt tulisi tarkastella? Voisiko näistä lähteä eteenpäin: lambda, ilmamäärälautasen potentiometri, suuttimet, ylijänniterele, tyhjäkäyntimoottori/lisäilmaluisti, kampiakselin asentotunnistin, nokka-akselin asentotunnistin, määrämittarin kumikaukalo, seokset, virranjakajan alipainesäädin, lämpöanturi ja kaasuläpän asentotunnistin.
Mikä näistä vaikuttaa eniten lämpöisenä käyntiin?
Kiitos!
W124 300 E -87 Aut.
-
- Mersumies
- Viestit: 2561
- Liittynyt: Su 25.02.2007 17:39
- Paikkakunta: Espoo
Re: w124 300 E Aut. -87 käynti ongelma
Mitenkä viileillä ilmoilla jääkö kylmänä startatessa hetkeksi yli tuon 800rmp ja laskee sitten tuohon tyhjäkäynti nopeuteen,vaihde vapaalla??
Jos kylmänä toimii hyvin,niin rikastus todenäköisesti toimii..Lämpöisenä saa hiukka laihemman kakun siirryttäessä tyhjäkäynnille,oletko sulkenut kaikki alipaine vuodot pois.Tutkaile mahdolliset alipaine vuodot ensin,sen jälkeen yj rele kokeile vaikka varmasti toimivalla onko muutosta,lämpöaika anturi kannessa toimiiko??Myös tuo tyhjäkäynti moottori kannattaa puhdistaa ja tarkastaa,ettei takertele jne....
Jos kylmänä toimii hyvin,niin rikastus todenäköisesti toimii..Lämpöisenä saa hiukka laihemman kakun siirryttäessä tyhjäkäynnille,oletko sulkenut kaikki alipaine vuodot pois.Tutkaile mahdolliset alipaine vuodot ensin,sen jälkeen yj rele kokeile vaikka varmasti toimivalla onko muutosta,lämpöaika anturi kannessa toimiiko??Myös tuo tyhjäkäynti moottori kannattaa puhdistaa ja tarkastaa,ettei takertele jne....
Jaakko.P
Ja näillä mennään.
123 230e 82
124 300ce 88
124 230e 89
124 200e 92
Ja näillä mennään.
123 230e 82
124 300ce 88
124 230e 89
124 200e 92
Re: w124 300 E Aut. -87 käynti ongelma
Joo käynnistäessä käy yli 1000 ja laskee heti 800. Alipaine vuotoja ei löytynyt, on tutkittu.
Pitää alkaa yksitellen tutkimaan noita.
Pitää alkaa yksitellen tutkimaan noita.
W124 300 E -87 Aut.
Re: w124 300 E Aut. -87 käynti ongelma
Tuli vaan mieleen, että kannattaako testata ecun nollausta ottamalla akun irti?
Mainitaan nyt vielä, että autossa on katti. Voisko olla tukossa?
Mainitaan nyt vielä, että autossa on katti. Voisko olla tukossa?
W124 300 E -87 Aut.
-
- Mersumies
- Viestit: 2561
- Liittynyt: Su 25.02.2007 17:39
- Paikkakunta: Espoo
Re: w124 300 E Aut. -87 käynti ongelma
Lamda kannattaa kyllä mitata tai mittauttaa,jos kunnossa on yksi kohde vähemmän,tuolle virta buuttaukselle en ke-jetin kohdalla keksi vaikutusta,vaan eihän tuosta kokeilusta mitään haittaakaan ole.Voihan katti tietty olla tukossa,tuleehan sekin jossain vaiheessa tiensä päähän.
Jaakko.P
Ja näillä mennään.
123 230e 82
124 300ce 88
124 230e 89
124 200e 92
Ja näillä mennään.
123 230e 82
124 300ce 88
124 230e 89
124 200e 92
Re: w124 300 E Aut. -87 käynti ongelma
Lisäilma luisti kannattaa putsata.Muutenkin tyhjäkäynnillä on erilaiset seos asetukset jotka kytkeytyy kun kaasuläpällä oleva kytkin antaa tiedon eculle.
Sytty osat pitäisi olla laadukkaita ja on täällä ollut bremeillä ongelmia ihan uusissa osissakin.
.Katti ei mielestäni vaikuta tyhjikseen koska toimii ja vettä ylös asti,potikka taas ei mielestäni saa käskyä ennenkuin on tyhjä alue kaasulla ohitettu mutta sen säädön aikaan muuttuu tyhjäkäynnin kierrokoset ja käyttäytyminen eli se ei kyllä tekisi pahaa putsata ja tutukia kunto ja etenkin säätää se kohdilleen.
Sytty osat pitäisi olla laadukkaita ja on täällä ollut bremeillä ongelmia ihan uusissa osissakin.
.Katti ei mielestäni vaikuta tyhjikseen koska toimii ja vettä ylös asti,potikka taas ei mielestäni saa käskyä ennenkuin on tyhjä alue kaasulla ohitettu mutta sen säädön aikaan muuttuu tyhjäkäynnin kierrokoset ja käyttäytyminen eli se ei kyllä tekisi pahaa putsata ja tutukia kunto ja etenkin säätää se kohdilleen.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-
- Mersumies
- Viestit: 2561
- Liittynyt: Su 25.02.2007 17:39
- Paikkakunta: Espoo
Re: w124 300 E Aut. -87 käynti ongelma
Tuli muuten juuri mieleen jo jnkin aikaa sitten eräs 201 joka hieman nyki lämpöisenä,tosin tyhjäkäynti hiukan humppasi,tuohon ei alkuun meinannut millään löytyä syytä,kunnes lamdan vaihdolla rauhoittui.Toki tuo potikkakin kannattaa tarkistaa!
Pitäisiköhän ruveta keräämään jonkun otsakkeen alle selkeitä mittaus ohjeita tuolle ke-jetille,eli mistä mitataan mikin ja mitä yleismittarin pitäisi näyttää jos ko komponentti on kunnossa!?Jokaisesta osasta voisi olla lyhyt tekninen kuvaus mitä tekee ja miksi,siihen hyvä kuva osasta ja kuinka mitataan ja miten, mittarista vaikka kuva mitä sen pitäisi näyttää jotta osa on kunnossa.Vai onko tuossa liikaa liikkuvia osia?![Wink :wink:](./images/smilies/icon_e_wink.gif)
Pitäisiköhän ruveta keräämään jonkun otsakkeen alle selkeitä mittaus ohjeita tuolle ke-jetille,eli mistä mitataan mikin ja mitä yleismittarin pitäisi näyttää jos ko komponentti on kunnossa!?Jokaisesta osasta voisi olla lyhyt tekninen kuvaus mitä tekee ja miksi,siihen hyvä kuva osasta ja kuinka mitataan ja miten, mittarista vaikka kuva mitä sen pitäisi näyttää jotta osa on kunnossa.Vai onko tuossa liikaa liikkuvia osia?
![Wink :wink:](./images/smilies/icon_e_wink.gif)
Jaakko.P
Ja näillä mennään.
123 230e 82
124 300ce 88
124 230e 89
124 200e 92
Ja näillä mennään.
123 230e 82
124 300ce 88
124 230e 89
124 200e 92
Re: w124 300 E Aut. -87 käynti ongelma
Syttyosat ovat kaikki Bosch merkkisiä KL:stä.atlas kirjoitti:Lisäilma luisti kannattaa putsata.Muutenkin tyhjäkäynnillä on erilaiset seos asetukset jotka kytkeytyy kun kaasuläpällä oleva kytkin antaa tiedon eculle.
Sytty osat pitäisi olla laadukkaita ja on täällä ollut bremeillä ongelmia ihan uusissa osissakin.
.Katti ei mielestäni vaikuta tyhjikseen koska toimii ja vettä ylös asti,potikka taas ei mielestäni saa käskyä ennenkuin on tyhjä alue kaasulla ohitettu mutta sen säädön aikaan muuttuu tyhjäkäynnin kierrokoset ja käyttäytyminen eli se ei kyllä tekisi pahaa putsata ja tutukia kunto ja etenkin säätää se kohdilleen.
Tämähän olis loistava ideajaakko.putkisaari kirjoitti:Tuli muuten juuri mieleen jo jnkin aikaa sitten eräs 201 joka hieman nyki lämpöisenä,tosin tyhjäkäynti hiukan humppasi,tuohon ei alkuun meinannut millään löytyä syytä,kunnes lamdan vaihdolla rauhoittui.Toki tuo potikkakin kannattaa tarkistaa!
Pitäisiköhän ruveta keräämään jonkun otsakkeen alle selkeitä mittaus ohjeita tuolle ke-jetille,eli mistä mitataan mikin ja mitä yleismittarin pitäisi näyttää jos ko komponentti on kunnossa!?Jokaisesta osasta voisi olla lyhyt tekninen kuvaus mitä tekee ja miksi,siihen hyvä kuva osasta ja kuinka mitataan ja miten, mittarista vaikka kuva mitä sen pitäisi näyttää jotta osa on kunnossa.Vai onko tuossa liikaa liikkuvia osia?
![Thumbup :thumbup:](./images/smilies/icon_thumbup.gif)
Mitenkä vaikuttaa käyntiin jos nyppää lamdan irti?
W124 300 E -87 Aut.
-
- Mersumies
- Viestit: 2561
- Liittynyt: Su 25.02.2007 17:39
- Paikkakunta: Espoo
Re: w124 300 E Aut. -87 käynti ongelma
Lamdan irroitus ei näy sinäänsä ihmeelliseltä,tyhjäkäynti saattaa aaltoilla/humpata hiukan,ajossa nykimistä jne.Tässä voi käyttää samaa testausta,kun yj-releellekkin ottaa irti ja katsoo muuttuuko mikään koneen käydessä!?
Jaakko.P
Ja näillä mennään.
123 230e 82
124 300ce 88
124 230e 89
124 200e 92
Ja näillä mennään.
123 230e 82
124 300ce 88
124 230e 89
124 200e 92