!!! HUOM !!! CDI:LLÄ AJAVAT, TARKISTAKAA TERMOSTAATTI !!!
Re: !!! HUOM !!! CDI:LLÄ AJAVAT, TARKISTAKAA TERMOSTAATTI !!
Voikohan tommosesta tukkimisesta olla pidemmän päälle jotain haittaa? Tietysti sen hanan vois asentaa siitäkin huolimatta että laittaa sen uuden pikkutermarin siihe myöskin. Kai ne viisaammat on sen systeemin siihen jostain syystä suunnitelleet.. Tosin suomen talvea ei oo ehkä laskettu silloin muuttujaks kaavaan.
Re: !!! HUOM !!! CDI:LLÄ AJAVAT, TARKISTAKAA TERMOSTAATTI !!
Se polttoaineen kierto kannattais varmaan järjestää sellaiseksi kuin autoissa jossa tuota lisätermaria ei ole... järjestelmän nähneet varmaan voivat kertoa voiko sen tukkia pysyvästi vai pitääkö se tulolöpö johdattaa jonnekin muualle.
W212 350CDI -09
W219 320CDI -07
Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
W219 320CDI -07
Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
Re: !!! HUOM !!! CDI:LLÄ AJAVAT, TARKISTAKAA TERMOSTAATTI !!
Onko 220 w204:ssa tuota pientä lisätermaria? Jos on niin mikähän mahtais olla varaosanumero?
Matka ajossa jäi lämmöt 60-65 paikkeille ja +5 ulkolämpö.. isompaa termaria oon menossa vaihtamaan niin kannattaako ottaa alkuperäinen vai onko joku muu havaittu hyväksi?
Matka ajossa jäi lämmöt 60-65 paikkeille ja +5 ulkolämpö.. isompaa termaria oon menossa vaihtamaan niin kannattaako ottaa alkuperäinen vai onko joku muu havaittu hyväksi?
w204 220cdi avantgarde -08
Re: !!! HUOM !!! CDI:LLÄ AJAVAT, TARKISTAKAA TERMOSTAATTI !!
Ei siellä sentään löpö kierrä, kyllä se jäähdytysnestettä varten on se lisäkenno.MiHe kirjoitti:Se polttoaineen kierto kannattais varmaan järjestää sellaiseksi kuin autoissa jossa tuota lisätermaria ei ole... järjestelmän nähneet varmaan voivat kertoa voiko sen tukkia pysyvästi vai pitääkö se tulolöpö johdattaa jonnekin muualle.
Löpö/vesi lämmönvaihdin sitten siinä imusarjan ja löpösuodattimen tienoilla, jossa molemmat nesteet kiertää.
Jäähdytysneste siis pikkukennon ja 60C pikkutermarin kautta...
Re: !!! HUOM !!! CDI:LLÄ AJAVAT, TARKISTAKAA TERMOSTAATTI !!
No ei tietenkään sen termarin läpi, mutta polttoaineen lämpöihin vaikuttaa jos jäähdytinneste virtaa tai ei...
W212 350CDI -09
W219 320CDI -07
Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
W219 320CDI -07
Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
Re: !!! HUOM !!! CDI:LLÄ AJAVAT, TARKISTAKAA TERMOSTAATTI !!
Ok, varmistin vain.MiHe kirjoitti:No ei tietenkään sen termarin läpi, mutta polttoaineen lämpöihin vaikuttaa jos jäähdytinneste virtaa tai ei...
Asiasta toiseen;
Tuo lämmönvaihdin kun on tankkiin palaavaa polttoainetta varten (näin olen antanut itseni ymmärtää?), niin millähän aavikolla pitää ajella että tankissa nafta lämpiää liikaa?
En millään jaksa uskoa, että suomessa vaikuttaa tasan mihinkään koko systeemi.
Kun ei kaikissa edes ole...
Re: !!! HUOM !!! CDI:LLÄ AJAVAT, TARKISTAKAA TERMOSTAATTI !!
Voisiko se olla nimen omaan talvea varten, ettei nafta hyytyisi..
Nykyinen : MB W638 112 CDI
Exät :MB W202 200CDI, MB E 270CDI T W210, MB W202 T 200CDI
Exät :MB W202 200CDI, MB E 270CDI T W210, MB W202 T 200CDI
Re: !!! HUOM !!! CDI:LLÄ AJAVAT, TARKISTAKAA TERMOSTAATTI !!
Vinkki, miten saa tarkan lämmön selville, jos on automaatti-ilmastointi vuosimallia abaut 2000 plus miinus jotain...
Paina "REST" -nappia yli 5 sekuntia. Ilmastointi siiryy tilaan, josta löytyy ilmastoinnin käyttämistä mittauslukemista tiedot. On ulko ja sisälämpötilaa, kennojen lämpötilaa jne. Painamalla "Auto" nappeja puolin toisin saa kelattua valikkoa. Sieltä löytyy mm. moottorin lämpötila asteen tarkkuudella. Näkee siis tarkemmin, kuin normi-mittarista. Näkee myös ilmastoinnin nesteen paineen yms. arvot. Jossain täällä foorumilla on lista kaikista niistä arvoista, niitä on kymmeniä. Ite kattelen mm. sillon tällön akun jännitteen ja tuon ilmastoinnin paineen. Ne nyt arvaa lukemasta, että mikä on mikä. Sori ei ole nyt tarkempaa listaa. Mutta toivottavasti tämä on hyödyllinen tieto jo sinällään.
Paina "REST" -nappia yli 5 sekuntia. Ilmastointi siiryy tilaan, josta löytyy ilmastoinnin käyttämistä mittauslukemista tiedot. On ulko ja sisälämpötilaa, kennojen lämpötilaa jne. Painamalla "Auto" nappeja puolin toisin saa kelattua valikkoa. Sieltä löytyy mm. moottorin lämpötila asteen tarkkuudella. Näkee siis tarkemmin, kuin normi-mittarista. Näkee myös ilmastoinnin nesteen paineen yms. arvot. Jossain täällä foorumilla on lista kaikista niistä arvoista, niitä on kymmeniä. Ite kattelen mm. sillon tällön akun jännitteen ja tuon ilmastoinnin paineen. Ne nyt arvaa lukemasta, että mikä on mikä. Sori ei ole nyt tarkempaa listaa. Mutta toivottavasti tämä on hyödyllinen tieto jo sinällään.
Työkalu: W205 C300e -20 4Matic A Business Avantgarde (rivi-4 bensa-turbo, plug-in sähkö, 4-veto, automaatti 9-v, hopea), 10 000 km
Museorekisteröity helmi (jo Paappa aikoinaan...): W111 220S -64 (rivi-6, rattivaihde 4-v, musta), 85 000 km
EX: W205 C350e -17 Elegance (rivi-4 bensa-turbo, plug-in sähkö, airmatic, automaatti 7-v, hopea), 95 000 km
EX: W210 E320CDI -00 Classic (rivi-6, automaatti 5-v, hopea), 540 000 km
- Ensin koitetaan järkee, sitten voimaa ja sittenkin on vielä konevoimaa -
Museorekisteröity helmi (jo Paappa aikoinaan...): W111 220S -64 (rivi-6, rattivaihde 4-v, musta), 85 000 km
EX: W205 C350e -17 Elegance (rivi-4 bensa-turbo, plug-in sähkö, airmatic, automaatti 7-v, hopea), 95 000 km
EX: W210 E320CDI -00 Classic (rivi-6, automaatti 5-v, hopea), 540 000 km
- Ensin koitetaan järkee, sitten voimaa ja sittenkin on vielä konevoimaa -
Re: !!! HUOM !!! CDI:LLÄ AJAVAT, TARKISTAKAA TERMOSTAATTI !!
GLE 350DE AMG 2020 W167
Re: !!! HUOM !!! CDI:LLÄ AJAVAT, TARKISTAKAA TERMOSTAATTI !!
Ja se aika vuodesta taas kun kaivataan lämpöä kabiiniin.. Onko tuo OEM termostaatti wahlerin vai behrin? Sain KL:stä behrin 64e hintaan mutta jenkkien mukaan wahleri on originaali osa ja täälläkin porukka ostellut tuota behria parilla kympillä moto.netistä? Putiikki kiinni vklopun ja ei pysty oikein varmistamaan nyt ennen maanantaita
A 611 200 06 15 ja autona w203 C200CDI
A 611 200 06 15 ja autona w203 C200CDI
Re: !!! HUOM !!! CDI:LLÄ AJAVAT, TARKISTAKAA TERMOSTAATTI !!
moi,itse laitoin juuri,220cdi-2003vm,siihen letkuun mikä menee alkuperäiseen termariin,niin heti perään,volvo 300sarjan vm-77eteenpäin b14 koneella olevan,eli 1,4 rellunkone,niin 92asteisen,ja lämpenee tosi nopeasti,ja lämpömittari pysyy siinä vähän yli 80-asteessa,hyvä tuli
Re: !!! HUOM !!! CDI:LLÄ AJAVAT, TARKISTAKAA TERMOSTAATTI !!
Samat kokemukset, (w203 200 CDI) laitoin Volvon termarin letkuun kun kyllästyin ostamaan joka toinen vuosi uutta mersun termaria. Asennuksen tein menneenä talvena ja pelkäsin vähän että lämpeneekö liikaa kesähelteillä, mutta ei, lämmöt pysyi hyvin siinä 90 kieppeillä ja talvella lämpesi nopeammin kuin ennen.pete695 kirjoitti:moi,itse laitoin juuri,220cdi-2003vm,siihen letkuun mikä menee alkuperäiseen termariin,niin heti perään,volvo 300sarjan vm-77eteenpäin b14 koneella olevan,eli 1,4 rellunkone,niin 92asteisen,ja lämpenee tosi nopeasti,ja lämpömittari pysyy siinä vähän yli 80-asteessa,hyvä tuli
W203CDI
Re: !!! HUOM !!! CDI:LLÄ AJAVAT, TARKISTAKAA TERMOSTAATTI !!
Jos laittaa letkutermari virityksen onko mitään vaaraa että systeemiin kehittyy liikaa painetta . Vai pitäisikö termariin porata pieni juoksureikä . Jos tulisi liikaa painetta voiko se pullauttaa glykolit esim laatikkoon . Autossani on automaatti laaatikko ja sinnehän voi jo muutenkin glykolit lipsahtaa .....
Re: !!! HUOM !!! CDI:LLÄ AJAVAT, TARKISTAKAA TERMOSTAATTI !!
Itsellä ollut tuo letkutermari vajaat 50 000 km ja ei ole ollut mitään ongelmaa.
W163 270 CDI automaatti 2004.
Ex: W210 200 CDI automaatti 2002.
Ex: W210 200 CDI automaatti 2002.
Re: !!! HUOM !!! CDI:LLÄ AJAVAT, TARKISTAKAA TERMOSTAATTI !!
Risto113 kirjoitti:Ok, varmistin vain.MiHe kirjoitti:No ei tietenkään sen termarin läpi, mutta polttoaineen lämpöihin vaikuttaa jos jäähdytinneste virtaa tai ei...
Asiasta toiseen;
Tuo lämmönvaihdin kun on tankkiin palaavaa polttoainetta varten (näin olen antanut itseni ymmärtää?), niin millähän aavikolla pitää ajella että tankissa nafta lämpiää liikaa?
En millään jaksa uskoa, että suomessa vaikuttaa tasan mihinkään koko systeemi.
Kun ei kaikissa edes ole...
Allekirjoituksen autossa lisätermaria ei ole, EPC: kin sanoo, ettei kuulu kyseisen alustanumeron kokoonpanoon. Ihan Vehon uutena maahantuoma.
Eilen vaihdoin pää-termarin, kun ei oikein lämmöt enää noussu, vaikkei ole edes pakkasta vielä. Vanha oli alkuperäinen, vuosileima -00. Ihmekkös tuo, jos ei enää vörkkiny.
S210 220CDi Classic -02
ex W124 220E -93
ex W124 220E -93
Re: !!! HUOM !!! CDI:LLÄ AJAVAT, TARKISTAKAA TERMOSTAATTI !!
kesällä vaihdoin pikkutermarin ja eilen isomman.nyt nostaa lämmön normiin,mutta kun pakkaset tulee ilman lisälämmitintä,tuo katiska on melkonen jääkaappi.
Re: !!! HUOM !!! CDI:LLÄ AJAVAT, TARKISTAKAA TERMOSTAATTI !!
Tämä on hauska topiikki, se pomppaa esiin joka pirun syksy ekojen pakkasten myötä kuin kuppa töölössä.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Re: !!! HUOM !!! CDI:LLÄ AJAVAT, TARKISTAKAA TERMOSTAATTI !!
Niin onkohan siitä mitään haittaa jos letkutermarin tuohon tyrkkää , 220cdi -02 automaatti.atr63 kirjoitti:Jos laittaa letkutermari virityksen onko mitään vaaraa että systeemiin kehittyy liikaa painetta . Vai pitäisikö termariin porata pieni juoksureikä . Jos tulisi liikaa painetta voiko se pullauttaa glykolit esim laatikkoon . Autossani on automaatti laaatikko ja sinnehän voi jo muutenkin glykolit lipsahtaa .....
Re: !!! HUOM !!! CDI:LLÄ AJAVAT, TARKISTAKAA TERMOSTAATTI !!
joo mutta se myös osoittaa topicin jonkinasteisen hyvyyden jos joka syksy ei aloiteta kolmeakymmentäkahdesaa uutta 'miks auto ei lämpiä' threadia...veskola kirjoitti:Tämä on hauska topiikki, se pomppaa esiin joka pirun syksy ekojen pakkasten myötä kuin kuppa töölössä.
W212 350CDI -09
W219 320CDI -07
Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
W219 320CDI -07
Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
Re: !!! HUOM !!! CDI:LLÄ AJAVAT, TARKISTAKAA TERMOSTAATTI !!
Kyllä ja ilmeisesti hakukin toimii mainiosti. Minun pitäisi termostaatin sijaan tutkia miksi jalkatilaan puhaltaa pakkasilmaa vaikka ylhäältä tulee kuumaa.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Re: !!! HUOM !!! CDI:LLÄ AJAVAT, TARKISTAKAA TERMOSTAATTI !!
Niin voikohan letkutermarista olla jotain haittaa vai pelkästään hyötyä?makke10 kirjoitti:Niin onkohan siitä mitään haittaa jos letkutermarin tuohon tyrkkää , 220cdi -02 automaatti.atr63 kirjoitti:Jos laittaa letkutermari virityksen onko mitään vaaraa että systeemiin kehittyy liikaa painetta . Vai pitäisikö termariin porata pieni juoksureikä . Jos tulisi liikaa painetta voiko se pullauttaa glykolit esim laatikkoon . Autossani on automaatti laaatikko ja sinnehän voi jo muutenkin glykolit lipsahtaa .....
Re: !!! HUOM !!! CDI:LLÄ AJAVAT, TARKISTAKAA TERMOSTAATTI !!
En tiedä haitasta, mutta mitä järkeä siinä on ?
On 100% varmaa että se ei nopeuta lämpenemistä yhtään verrattuna kunnossa olevaan auton omaan termostaattiin, ja vaikka niitä hajoaa niin ei tosiaankaan tarvitse vähän väliä olla vaihtamassa.
On 100% varmaa että se ei nopeuta lämpenemistä yhtään verrattuna kunnossa olevaan auton omaan termostaattiin, ja vaikka niitä hajoaa niin ei tosiaankaan tarvitse vähän väliä olla vaihtamassa.
wiimax.fi
Re: !!! HUOM !!! CDI:LLÄ AJAVAT, TARKISTAKAA TERMOSTAATTI !!
Olen nyt ajanut omallani (200 CDI) seitsemän vuotta ja 230 tkm. Termostaatin olen vaihtanut 3 kertaa ja nyt viime talvena laitoin letkutermarin, mikä toiminut hyvin talvella ja kesällä menettämättä "tehoaan". Vaikka tuo auton oman termostaatin vaihto onkin joka kerta onnistunut hyvin, oli letkutermarin laitto kuitenkin huomattavasti nopeampi ja helpompi homma varsinkin tällaiselle harrastelijalle. Eli lyhyesti kysymykseen, mitä järkeä : helpompaa ja halvempaa
W203CDI
Re: !!! HUOM !!! CDI:LLÄ AJAVAT, TARKISTAKAA TERMOSTAATTI !!
Tuossa 220 cdi:ssä on nyt vuoden vanha Behrin valmistama 'laatutermostaatti', joka on jo jonkin aikaa osoittanut väsymyksen merkkejä kun arpoo parin lämpöpalkin välillä (W211). Takuuseenhan tuo menisi, mutta ilmeisesti annettava periksi ja retrofittailtava letkutermari.
Onko kellään negatiivisia kokemuksia virityksestä?
Onko kellään negatiivisia kokemuksia virityksestä?
W211 220cdi
Re: !!! HUOM !!! CDI:LLÄ AJAVAT, TARKISTAKAA TERMOSTAATTI !!
Tänään asentelin tuon samaisen letkutermarin W203 220CDI -02. Ulkolämpötila +5, noin 5 kilsan matkalla lämmöt 60 astetta ja alle 15 kilsaa 80 astetta ja 20 kilsaa 90astetta ja pysyy tasaisesti siinä paikkeilla. Tyytyväinen ainakin näillä keleillä . Helppo ja halpa homma verrattuna alkuperäisen päätermarin vaihtoon.pete695 kirjoitti:moi,itse laitoin juuri,220cdi-2003vm,siihen letkuun mikä menee alkuperäiseen termariin,niin heti perään,volvo 300sarjan vm-77eteenpäin b14 koneella olevan,eli 1,4 rellunkone,niin 92asteisen,ja lämpenee tosi nopeasti,ja lämpömittari pysyy siinä vähän yli 80-asteessa,hyvä tuli
Re: !!! HUOM !!! CDI:LLÄ AJAVAT, TARKISTAKAA TERMOSTAATTI !!
Tähän vastaus kun täältä ei tietoa irronnut: Tuurista kiinni kumman saat, molempia myydään alkuperäisosina. Tarvikepakkauksessa voi olla behr tai wahler ja kalliimmassa sama homma mutta hinta toki ei riipu siitä kumman saat. Tämä tieto suoraan KL:n myyjältäzxc kirjoitti:Ja se aika vuodesta taas kun kaivataan lämpöä kabiiniin.. Onko tuo OEM termostaatti wahlerin vai behrin? Sain KL:stä behrin 64e hintaan mutta jenkkien mukaan wahleri on originaali osa ja täälläkin porukka ostellut tuota behria parilla kympillä moto.netistä? Putiikki kiinni vklopun ja ei pysty oikein varmistamaan nyt ennen maanantaita
A 611 200 06 15 ja autona w203 C200CDI
Huomenna vaihtuu omasta autosta tuo termostaatti. Pitää vertailla hieman kauanko kestää lämpöjen nousussa kun nyt +80 asteeseen tarvitsee ajaa ~50km maantienopeuksilla +8 ulkolämpötilassa. Tuntuu nuo "15 kilsaa ja 80 astetta" aika naurettavilta vielä näin syksyisillä ilmoilla kun wanha w202 diesel lämpeni samaan -20c pakkasessa ilman lohkolämmitintämakke10 kirjoitti: Tänään asentelin tuon samaisen letkutermarin W203 220CDI -02. Ulkolämpötila +5, noin 5 kilsan matkalla lämmöt 60 astetta ja alle 15 kilsaa 80 astetta ja 20 kilsaa 90astetta ja pysyy tasaisesti siinä paikkeilla. Tyytyväinen ainakin näillä keleillä . Helppo ja halpa homma verrattuna alkuperäisen päätermarin vaihtoon.
Lisäkysymyksiä:
Pitäisikö termostaattiin tulevan ison letkun lämmetä ajon aikana? Heitin 700km lenkin ja letku ei missään vaiheessa ollut edes kädenlämpöinen
http://img183.imageshack.us/img183/7028/img3001jx4.jpg" onclick="window.open(this.href);return false; Kuva googlesta missä ympyröity letkun paikka
Entäpä kennon edessä kulkevat letkut? Viileitä nekin http://thumbs3.ebaystatic.com/d/l225/m/ ... BqLNqg.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
Tyhmiä kysymyksiä varmaan mutta ei ole tullut autojen kanssa räpellettyä paljoa
Re: !!! HUOM !!! CDI:LLÄ AJAVAT, TARKISTAKAA TERMOSTAATTI !!
Siihen paksuun letkuunhan juuri tulee se letkutermari ja kyllä sen pitäisi lämmetä. Niissä ohuissa letkuissa näkyy myös se pikkutermostaatti ja kyllähän niidenkin pitää lämmetä silloin kun pikkutermari on auki ja päästää kuumaa nestettä kennoon.
W203CDI
Re: !!! HUOM !!! CDI:LLÄ AJAVAT, TARKISTAKAA TERMOSTAATTI !!
211 ei ole pikku termaria. pankaas joku seuraten kulutusta myös asennuksen jälkeen! itellä ottaa kanssa se 15km ennenkuin on normaali käyntilämpö, tuntuu että sais kulutusta aika tavalla alemmas jos se tulisi aikaisemmin.
Re: !!! HUOM !!! CDI:LLÄ AJAVAT, TARKISTAKAA TERMOSTAATTI !!
Vaihdoin eilen termostaatin -05 c220cdi autoon. Lämmöt vanhalla termostaatilla jäi roikkuun n.60 asteeseen. Vaihdossa tarvin seuraavia työkaluja.
-Ruuvimeisseli, risti/taltta.
- 1/4 kannalla 8mm. torksi ja sille hiukan eripituisia jatkoja. 1/4 räikkäväännin.
- Jousivartinen klemmarinkiristin.
(-6mm. konekierretappi ja räikkäväännin.)
Seuraavat työkalut eivät ole välttämättömiä.
- Mangeettipää jousivarrella (helpottaa aukaistun torksin kaivamisessa reijästään).
- Letkupuristin (ei mene nestettä niin paljoa hukkaan).
- Taskulamppu.
- Yksi olut.
Uusi osa oli Wahler alkuperäinen osa Veholta.
Osa oli jo uutena epäkurantti! Tehtaassa oli jätetty kierteyttämättä 2 kierrettä. Termostaatin tukikiinnikkeelle 6mm. kierre ja polttoaineletkukiinnike/moottorin suojamuovinkiinnikkeen kierre.
Näiden lisäksi 1l. jäähdytysnestettä.
Aikaa meni n.1h.
Moottori lämpeää nyt todella nopeasti reiluun 80 asteeseen.
Vanha termostaatti oli alkuperäinen vuodelta -04
-Ruuvimeisseli, risti/taltta.
- 1/4 kannalla 8mm. torksi ja sille hiukan eripituisia jatkoja. 1/4 räikkäväännin.
- Jousivartinen klemmarinkiristin.
(-6mm. konekierretappi ja räikkäväännin.)
Seuraavat työkalut eivät ole välttämättömiä.
- Mangeettipää jousivarrella (helpottaa aukaistun torksin kaivamisessa reijästään).
- Letkupuristin (ei mene nestettä niin paljoa hukkaan).
- Taskulamppu.
- Yksi olut.
Uusi osa oli Wahler alkuperäinen osa Veholta.
Osa oli jo uutena epäkurantti! Tehtaassa oli jätetty kierteyttämättä 2 kierrettä. Termostaatin tukikiinnikkeelle 6mm. kierre ja polttoaineletkukiinnike/moottorin suojamuovinkiinnikkeen kierre.
Näiden lisäksi 1l. jäähdytysnestettä.
Aikaa meni n.1h.
Moottori lämpeää nyt todella nopeasti reiluun 80 asteeseen.
Vanha termostaatti oli alkuperäinen vuodelta -04
Viimeksi muokannut ruf, To 17.10.2013 09:29. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
M-B E200cdi -07
Re: !!! HUOM !!! CDI:LLÄ AJAVAT, TARKISTAKAA TERMOSTAATTI !!
muistaakseni ne kierteet tulee kun vaan kiertää ruuvin ?