
Tekniikan Maailma -lehden ohjeet MB dieselin turbottamiseksi
Tekniikan Maailma -lehden ohjeet MB dieselin turbottamiseksi
Lueskelin Tekniikan Maailmaa ja siinä "kysykää meiltä" palstalla oli mielenkiintoinen kirjoitus diesel Mersun turbottamisesta. Koska tällä foorumilla on monia muitakin asiasta tietoa tarvitsevia, niin laitan tässä artikkelin skannattuna. Lehti ei ollut tuo viime viikolla postiluukkuun ilmestynyt, mutta ei kai nämä tekniikan asiat kovinkaan äkkiä vanhene?


Re: Tekniikan Maailma -lehden ohjeet MB dieselin turbottamis
Aivan helmi!


W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
- jytäkkä
- Mersumies
- Viestit: 679
- Liittynyt: To 25.11.2004 17:02
- Paikkakunta: Tampereen esikaupunkialue
Re: Tekniikan Maailma -lehden ohjeet MB dieselin turbottamis
Hep, kiva kuulla näin jälkikäteen että 200ree oli korkeaviritteinen. Ei kyllä tuntunut siltä kaasua painaessa yhä syvempään ja syvempään kun
rekka oli samalla kaistalla tulossa vastaan ohitustilanteessa...wtf
rekka oli samalla kaistalla tulossa vastaan ohitustilanteessa...wtf
S212 300 BE A Avantgarde -10
Valmet 602T-80 ****************
EX S204 220 cdi -08
Ex S211 320 cdi A Avantgarde -05
Ex S123 300TD Aut.-80
Ex W124 230 A -89
Ex V 70 -06 D5 Aut
Ex W201 190E 90 Aut.
Ex W210 200 Cdi -01 Automatic Tiptronic
Ex S210 E 230 T Automatic Avantgarde-96
Ex S124 200d-90
Ex Opeleita kymmenittäin
---------------------------------------------------------------------
Valmet 602T-80 ****************
EX S204 220 cdi -08
Ex S211 320 cdi A Avantgarde -05
Ex S123 300TD Aut.-80
Ex W124 230 A -89
Ex V 70 -06 D5 Aut
Ex W201 190E 90 Aut.
Ex W210 200 Cdi -01 Automatic Tiptronic
Ex S210 E 230 T Automatic Avantgarde-96
Ex S124 200d-90
Ex Opeleita kymmenittäin
---------------------------------------------------------------------
- klonksvaagen
- Vakiokalustoa
- Viestit: 293
- Liittynyt: Ti 27.12.2011 19:58
- Paikkakunta: Punaraja
Re: Tekniikan Maailma -lehden ohjeet MB dieselin turbottamis
Oliko vuosikertaa -66jytäkkä kirjoitti:Hep, kiva kuulla näin jälkikäteen että 200ree oli korkeaviritteinen. Ei kyllä tuntunut siltä kaasua painaessa yhä syvempään ja syvempään kun
rekka oli samalla kaistalla tulossa vastaan ohitustilanteessa...wtf

Re: Tekniikan Maailma -lehden ohjeet MB dieselin turbottamis
Jotain tuttua tuossa Alpo Aution vastauksessa on 

wiimax.fi
Re: Tekniikan Maailma -lehden ohjeet MB dieselin turbottamis
Pitäisköhän laittaa Alpo Autiolle pari linkkiä jälkiahdettuihin 200d projekteihin...
Tosiaan samantyyppiseen tekstiin törmää aika ajoin cdi moottoreihin liittyen.
Tosiaan samantyyppiseen tekstiin törmää aika ajoin cdi moottoreihin liittyen.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Re: Tekniikan Maailma -lehden ohjeet MB dieselin turbottamis
Ihan kuin olis joku tällä foorumilla kirjotellu vähän samaan tyyliin.dealer kirjoitti:Jotain tuttua tuossa Alpo Aution vastauksessa on
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
Re: Tekniikan Maailma -lehden ohjeet MB dieselin turbottamis
Se totuus tuossa kyllä on, että vuonna 66 tuskin oli saatavilla sopivalla pakopesällä olevaa ahdinta tuommoseen koneeseen. En kyllä tiedä millaisia ahtimia silloin oli olemassa, mutta tuskin juuri minkäänmoisia 2 litraiseen koneeseen.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Re: Tekniikan Maailma -lehden ohjeet MB dieselin turbottamis
Koskahan ensimmäiset turbodieselit on kokeiltu henkilöautoissa? Tuotantomalleissa oli vissiin ensimmäinen Mersun 300 SD vuonna 1978.
Edit: Löytyi tietoa 1960-luvun kokeiluista autotehtaissa.
tomant
Edit: Löytyi tietoa 1960-luvun kokeiluista autotehtaissa.
tomant
Kiihdytin 190E 201.024
1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020

Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Re: Tekniikan Maailma -lehden ohjeet MB dieselin turbottamis
Perusvastaus foorumilladealer kirjoitti:Jotain tuttua tuossa Alpo Aution vastauksessa on

meinaatko että ne mietti silloin asiaa lainkaan? Sama turbo kelpas kaikkeenveskola kirjoitti:Se totuus tuossa kyllä on, että vuonna 66 tuskin oli saatavilla sopivalla pakopesällä olevaa ahdinta tuommoseen koneeseen.

Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Re: Tekniikan Maailma -lehden ohjeet MB dieselin turbottamis
TM 5/77 koeajoi turbotettua 200D pystylyhtyä ....
Niinpä, 0-100km/h alle 20 sekuntia, vakiona 33."Viiden tonnin viritys" tekee Mersu 200 Dieselistä suorituskyvyltään aivan dieselhenkilöautojen kärkiauton.
wiimax.fi
Re: Tekniikan Maailma -lehden ohjeet MB dieselin turbottamis
the first turbo-diesel Formula 1 racing car, a Renault 1,492 V6 producing 510 bhp having appeared in 1977.
Tuosta dieselin historiasta iski silmään tuo Renaultin Formula 1 turbodiesel. Jos tuo lukema 1.492 on moottorin koko litroina, niin ei voi kuin todeta että on niitä TOSISUPERTURBOJA ollut ennenkin
Tuosta dieselin historiasta iski silmään tuo Renaultin Formula 1 turbodiesel. Jos tuo lukema 1.492 on moottorin koko litroina, niin ei voi kuin todeta että on niitä TOSISUPERTURBOJA ollut ennenkin

Pitkä rimpsu entisiä joista ainakin kuusi Mersua.
Nykyiset
GLK 220 cdi Emäntä ajelee
ML 270 cdi Allekirjoittanut ajelee
MB 312 Frankia Reissu auto
SLK 230 Kompressor Kesä auto
Nykyiset
GLK 220 cdi Emäntä ajelee
ML 270 cdi Allekirjoittanut ajelee
MB 312 Frankia Reissu auto
SLK 230 Kompressor Kesä auto
Re: Tekniikan Maailma -lehden ohjeet MB dieselin turbottamis
Voiko diisselistä edes saada tuollasia litratehoja?HMK kirjoitti:the first turbo-diesel Formula 1 racing car, a Renault 1,492 V6 producing 510 bhp having appeared in 1977.
Tuosta dieselin historiasta iski silmään tuo Renaultin Formula 1 turbodiesel. Jos tuo lukema 1.492 on moottorin koko litroina, niin ei voi kuin todeta että on niitä TOSISUPERTURBOJA ollut ennenkin

W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
Re: Tekniikan Maailma -lehden ohjeet MB dieselin turbottamis
Varmaan olisivat joutuneet varikolta starttaamaan, etteivät jäisi lähtöviivalle savuttamaan ,-)HMK kirjoitti:...on niitä TOSISUPERTURBOJA ollut ennenkin...
tomant
Kiihdytin 190E 201.024
1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020

Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Re: Tekniikan Maailma -lehden ohjeet MB dieselin turbottamis
Eipä paljoa kannata uskoa mitä netistä löytää. Aika paljon muutakin huuhaata olen wikipediasta lukenut tuon rellun turbodiesel väitteen lisäksi.HMK kirjoitti:the first turbo-diesel Formula 1 racing car, a Renault 1,492 V6 producing 510 bhp having appeared in 1977.
Tuosta dieselin historiasta iski silmään tuo Renaultin Formula 1 turbodiesel. Jos tuo lukema 1.492 on moottorin koko litroina, niin ei voi kuin todeta että on niitä TOSISUPERTURBOJA ollut ennenkin
Iskutilavuus ja teho on tuossa kyllä ihan oikein mutta eipä tuo löpöllä kulkenut.
Re: Tekniikan Maailma -lehden ohjeet MB dieselin turbottamis
Teddy kirjoitti:Eipä paljoa kannata uskoa mitä netistä löytää. Aika paljon muutakin huuhaata olen wikipediasta lukenut tuon rellun turbodiesel väitteen lisäksi.HMK kirjoitti:the first turbo-diesel Formula 1 racing car, a Renault 1,492 V6 producing 510 bhp having appeared in 1977.
Tuosta dieselin historiasta iski silmään tuo Renaultin Formula 1 turbodiesel. Jos tuo lukema 1.492 on moottorin koko litroina, niin ei voi kuin todeta että on niitä TOSISUPERTURBOJA ollut ennenkin
Iskutilavuus ja teho on tuossa kyllä ihan oikein mutta eipä tuo löpöllä kulkenut.
Eikä muutenkaan mitään järkeä siihen aikaan mitään dieseleitä formuloissa käyttää, kun kukaan eikä mikään rajoittanut polttoaine kulutuksia. Vaikkakin silloin formuloissa muuten oli luovuutta enempi kuin nykyään, kuten Lotuksen Colin Chapman ja Brabhamilla muuan Ecclestone...
Ja nuo Renaultin tehot oli kompromissi kestävyyden kanssa. Aika ajoissa käytettiin eri 1.5 litran moottoreita, joissa huhuttiin olevan parhaillaan yli 1000 heppaa...

Pitkä rimpsu entisiä joista ainakin kuusi Mersua.
Nykyiset
GLK 220 cdi Emäntä ajelee
ML 270 cdi Allekirjoittanut ajelee
MB 312 Frankia Reissu auto
SLK 230 Kompressor Kesä auto
Nykyiset
GLK 220 cdi Emäntä ajelee
ML 270 cdi Allekirjoittanut ajelee
MB 312 Frankia Reissu auto
SLK 230 Kompressor Kesä auto
Re: Tekniikan Maailma -lehden ohjeet MB dieselin turbottamis
Tuokin kuullostaa mahdottomuudelta jos tankissa ei ole jotain tujumpaa tavaraa.HMK kirjoitti:Aika ajoissa käytettiin eri 1.5 litran moottoreita, joissa huhuttiin olevan parhaillaan yli 1000 heppaa...
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
Re: Tekniikan Maailma -lehden ohjeet MB dieselin turbottamis
Polttoaineet olivat tuohon aikaan melko eksoottisia, jotain aivan muuta kuin pumppubensaa.
tomant
tomant
Kiihdytin 190E 201.024
1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020

Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Re: Tekniikan Maailma -lehden ohjeet MB dieselin turbottamis
Mitähän niihin on sotkettu? Koneet tuskin kestää käydä niin pitkään millään nitrometaanilla. Metanolillahan vois jos sitä siihen aikaan käytettiin.tomant kirjoitti:Polttoaineet olivat tuohon aikaan melko eksoottisia, jotain aivan muuta kuin pumppubensaa.
tomant
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
Re: Tekniikan Maailma -lehden ohjeet MB dieselin turbottamis
Kiihdytin 190E 201.024
1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020

Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Re: Tekniikan Maailma -lehden ohjeet MB dieselin turbottamis
Taisi virallisesti olla 106 oktaanista ainetta (bensaaSiekkinen kirjoitti:Tuokin kuullostaa mahdottomuudelta jos tankissa ei ole jotain tujumpaa tavaraa.HMK kirjoitti:Aika ajoissa käytettiin eri 1.5 litran moottoreita, joissa huhuttiin olevan parhaillaan yli 1000 heppaa...

Pitkä rimpsu entisiä joista ainakin kuusi Mersua.
Nykyiset
GLK 220 cdi Emäntä ajelee
ML 270 cdi Allekirjoittanut ajelee
MB 312 Frankia Reissu auto
SLK 230 Kompressor Kesä auto
Nykyiset
GLK 220 cdi Emäntä ajelee
ML 270 cdi Allekirjoittanut ajelee
MB 312 Frankia Reissu auto
SLK 230 Kompressor Kesä auto
Re: Tekniikan Maailma -lehden ohjeet MB dieselin turbottamis
Keke voitti viimeisen mestaruuden mitä vapareilla voitettiin... Seuraavan kerran vaparilla voitettiin MM siinä vaiheessa kun turbot olivat kielletty 1989. Tietenkin täytyy muistaa lajin vaarat niinä aikoina, mestaruus olisi "kuulunut" ilman muuta jonnekin muualle kuin Kekelle sinä vuonna. Kauden aikana tapahtui paljon pahoja onnettomuuksia... Pari kuljettajaa kuoli, ja ilman uraa päättänyttä aika-ajo onnettomuutta Pironi olisi ollut varma mestari. MM kakkonen viiden pisteen erolla Keijjoon, ei ajanut viittä viimeistä kilpailua...
Tietenkin turpopelien luotettavuus alkuun oli tosi heikkoa, Renaultille vain naurettiin ekaan voittoon saakka. Mitä sitten lienee olleet alkuun rajoittamattomat ahdot (5.5 jopa 6 barin arvioita esitetty), sillä vuonna 1987 ahtopaine rajoitettiin FIA:n toimesta 4 baariin (samoihin aikoihin polttoainemäärää ruvettiin rajoittamaan). Se oli pakko tehdä, kun 3litraiset vaparit olivat kilpailukyvyttöminä poistuneet areenoilta. Samalla jotkin pikkutallit ennakoivat ja aloittivat ajamisen vailla menestystä kilpailukyvyn palauttamiseksi 3.5 litraiseksi kasvaneilla vapareilla.
Tuolla jotain mielenkiintoista specsiä (ainakin mulle
) kilpamoottoreista:
http://www.gurneyflap.com/bmwturbof1engine.html" onclick="window.open(this.href);return false;
-Mikko-
Tietenkin turpopelien luotettavuus alkuun oli tosi heikkoa, Renaultille vain naurettiin ekaan voittoon saakka. Mitä sitten lienee olleet alkuun rajoittamattomat ahdot (5.5 jopa 6 barin arvioita esitetty), sillä vuonna 1987 ahtopaine rajoitettiin FIA:n toimesta 4 baariin (samoihin aikoihin polttoainemäärää ruvettiin rajoittamaan). Se oli pakko tehdä, kun 3litraiset vaparit olivat kilpailukyvyttöminä poistuneet areenoilta. Samalla jotkin pikkutallit ennakoivat ja aloittivat ajamisen vailla menestystä kilpailukyvyn palauttamiseksi 3.5 litraiseksi kasvaneilla vapareilla.
Tuolla jotain mielenkiintoista specsiä (ainakin mulle

http://www.gurneyflap.com/bmwturbof1engine.html" onclick="window.open(this.href);return false;
-Mikko-
Musta on voimaa, sininen sitkeyttä.