Pansu kirjoitti:Zamppa kirjoitti:Pansu kirjoitti:Siis mitkä lohkon räjäytykset, aika harvassa autossa lohkot ensimmäisenä hajoilee. Kyllähän tuosta jollain pakokaasuahtimella varmaan helpommin otetaan se 600hv ulos. 3.2litraa ei vaan ole paljoa v6 moottorissa, kasvattamalla tilavuutta ei tarvitse välttämättä ajaa millään 3bar painella. Mutta tokihan tuossa mosassa muukin ratkaisee kuin pelkkä tilavuus, vaikka jenkit pelkän tilavuuden nimiin vannookin
No vaikka Volvon 83mm porauksella olevat tinalohkot
Tarkoitin siis lähinnä sitä, että melko vähän tuntuu olevan tietoa missä vaiheessa veivit, männät jne. kannattaa vaihtaa. Lähes joka viritysprojekti on vakio kompuralla ja nuo padan rajat ei ole läheskään niin selvillä mitä monessa muussa autossa. Liittynee tietysti siihen, että nämä ei ole niin yleisiä virityskohteita kuin vaikkapa joku Vagineiden 1,8T ja tietoa ei näin ollen löydy joka paikasta.
Vakio kompura toimii jo niin hyvin rajoittimena ja tilalle ei oikein mitään valmiita kittejä saa, tai yksinkertaisesti rakentaminen on niin iso ja kallis homma. Toiseksi tila, konehuone on niin ahdas paketti, että jos konepellinkin haluaa vielä kiinni...puhumattakaan pakokaasuahtimien asennuksesta. Eiköhän tuossa ole ne syyt miksi näitä extreme virityksiä on todella vähän. Päälle sitten automaattiloota, lukoton perä jne., niin kaikkia ei virityskohteena vain nappaa.
Niin kuin Pansu sanoi. Suurimmaksi rajoittimeksi tässä koneessa nousee tuo ahdin, joka on teholtaan aikas lailla pieni. Pansulla taitaa mennä nyt siinä ihan maksimilla mitä sitä kärsii huudattaa pitkässä juoksussa. Eli tilalle pitäisi saada jokin muu, esim. tuo edellä mainittu Kenne Bell, josta saisi todennäköisesti suuremman tuoton pienemmillä kierroksilla. Ahtopaineen ei tarvitse olla niin suuri kunhan vain lisää ilmaa saadaan koneeseen.
Käytännössä tämä on täysin mahdollista kuten esim. Weistec on tehnyt E55:en kanssa (sama kone mutta pari sylinteriä lisää).
http://www.weistec.com/m113ksc.html
Kukaan ei ole vain lähtenyt tekemään aikanaan vastaavaa systeemiä kuutoskoneen kanssa vaikka olisi täysin mahdollista toteuttaa. Jenkit (jotka ovat virittäjien ensiaallossa) pyrkivät tekemään tuotteita massamarkkinoille, joista suurin raha irtoaa. Ei siinä sen kummempaa. Tuokin E55:en ahdinkitti on tullut markkinoille vasta tänä vuonna ja auto on kuitenkin 10 vuotta vanha.
Taisi olla niin, että tuossa 3,7 moottorista iskupituus on sama, ainoastaan porattu isommaksi.
Muutenkin isotehoisissa vehkeissä mekaaninen ahdin on vielä poikaa verrattuna pakokaasuahtimiin. Aika rajuja pelejä löytyy kun laittaa hakusanaksi C63 AMG Weistec Supercharged. Bemarille löytyy vastaavia ESS:n tarjoamana.