Yleistä turbotekniikasta

Asiaa ahtimista ja ahtamisesta.
Vastaa Viestiin
Avatar
dieselflosse
Valvoja
Valvoja
Viestit: 1617
Liittynyt: Ti 18.03.2003 08:43
Paikkakunta: Nurmijärvi

Yleistä turbotekniikasta

Viesti Kirjoittaja dieselflosse »

Heip!

Tulipa mieleeni avata vähän yleisempi keskustelu turboilun perusteista, nyt kun on oikein oma palstansakin näille jutuille.

Eli, aloitetaan tällaisella pohdiskelulla, jatkoa voipi lisäillä sitten eri näkökulmista.

Tuo välijäähdyttimen asentaminen (oikeammin siihen liittyvät lakipykälät) on hieman haasteellista... Siispä pari sanaa sen vaikutuksista.

- Vakiona turbomersu työntää painetta max 0.6-0.7 bar?
- Kuinka lämmintä koneeseen menevä ilma on tuolloin?
- Mihin tuo lämpötila eniten kohdistuu, kansiko käy punaisena?
- Jos painetta nostaa 0,1bar, niin mikähän mahtaa olla vaikutus lämpötilaan?
- Jos uhmaa onneaan katsastuksessa ja laittaa välijäähdyttimen, niin paljonko on odotettavissa oleva lämmön pudotus a) ilmatoimisella coolerilla b) vesivehkeellä?

Ja loppuun hyviä arvauksia, mihin tehoihin päästään vaikkapa tuolla 300D turbolla.

- Vakioromppeet, mutta turbon paineita hieman lisää ja syöttö tappiin?
- Lisätään välijäähdytin, ei muita muutoksia?
- Lisätään jäähdytin ja ruuvataan paineita hieman ylöspäin?
- Lisätään edelliseen lisää kakkua? Ilmeisesti liki 200hp?

Vaihdettusta turbosta + välijäähdyttimestä + pumpun sisäkalujen vaihdosta onkin jo ollut juttua ja näillä tuloksena on n. 400 hp /500Nm, jos hyvin onnistuu. Kestävyydestä ei ole vielä kovin kirkasta kuvaa... :wink:
Terveisin
Tero
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: Yleistä turbotekniikasta

Viesti Kirjoittaja veskola »

flosse kirjoitti:Tulipa mieleeni avata vähän yleisempi keskustelu turboilun perusteista, nyt kun on oikein oma palstansakin näille jutuille.
Juu tämä on hyvä...
flosse kirjoitti:- Vakiona turbomersu työntää painetta max 0.6-0.7 bar?
Muista en tiedä, Vito110D-98 0,85 ja jopa lähelle 0.9 autometerin mukaan. Siinä on kkk ahdin. Mitattu painekotelosta (kylmästä kohdasta)...niin ja 2,3 litraa/100 hv.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
dieselflosse
Valvoja
Valvoja
Viestit: 1617
Liittynyt: Ti 18.03.2003 08:43
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Yleistä turbotekniikasta

Viesti Kirjoittaja dieselflosse »

veskola kirjoitti:Muista en tiedä, Vito110D-98 0,85 ja jopa lähelle 0.9 autometerin mukaan. Siinä on kkk ahdin. Mitattu painekotelosta (kylmästä kohdasta)...niin ja 2,3 litraa/100 hv.
Henkilökohtainen rajoitteeni asettaa default-turbomersuksi tuon 124:sen :wink:

Onko tuossa Vitossa cooleri?
Terveisin
Tero
Avatar
Sivonen
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2344
Liittynyt: Pe 21.05.2004 08:26

Viesti Kirjoittaja Sivonen »

Entäs turbomersun pa-kulutus viritettynä ja vakiona?
[url=http://koti.mbnet.fi/arbiter/hotrod.jpg]Mese[/url]
Jokko Päivärinne
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1445
Liittynyt: To 13.03.2003 13:43

....

Viesti Kirjoittaja Jokko Päivärinne »

Kulutus:
200D vakio 6,5-7l/100km
200D turbolla 6,2-6,5/100km
Eli pienentyi selvästi, eikä ajo ole mitään hyssyttelyä.
Avatar
nokileka
Mersumies
Mersumies
Viestit: 515
Liittynyt: La 17.04.2004 00:19

Viesti Kirjoittaja nokileka »

[mutua] petskan mersu kulki kevyesti alle 17 sekunnin aikoja kalajoella. siitä pääteltynä vakio tenavaturbossa on säädettynä ainakin 150hv koskatäällä Mercedes 190E 2.6 Autom. -87 ja Mercedes C200 Kompressor Autom. -00 kulkee samoja aikoja.

oma arvio säädetystä 300DT:stä on 150/5*6=180hv ja välijäähyllä 5% enemmän eli n. 190hv [/mutua]
1992 W201 & S124 [size=75]TURBODIESEL[/size]
Jokko Päivärinne
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1445
Liittynyt: To 13.03.2003 13:43

Viesti Kirjoittaja Jokko Päivärinne »

nokileka kirjoitti:[mutua] petskan mersu kulki kevyesti alle 17 sekunnin aikoja kalajoella. siitä pääteltynä vakio tenavaturbossa on säädettynä ainakin 150hv koskatäällä Mercedes 190E 2.6 Autom. -87 ja Mercedes C200 Kompressor Autom. -00 kulkee samoja aikoja.

oma arvio säädetystä 300DT:stä on 150/5*6=180hv ja välijäähyllä 5% enemmän eli n. 190hv [/mutua]
Noista ajoista... Turbo tuo puhtia 100km/h jälkeen eritavalla. Tiedän tapauksen jossa 200D turbo vakiohiluilla (max.130hp) Voitti 3 kertaa peräkkäin 260E:n yli puolella sekunnilla varttimaililla. Kumpikin auto oli manuaalivaihteisia. Loppunoudet mittarin mukaan aika samoja.
Mites noitten autojen painot muuten asettuu?

Karkeasti se menee kai näin vakioelementeillä:
200D turbo max. 130hp
250D turbo max. 160hp
300D turbo max. 190hp.

Itse lisäisin noihin kaikkiin 10hp, mutta pitää vielä todistaa se jollain konstin :)
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: Yleistä turbotekniikasta

Viesti Kirjoittaja veskola »

flosse kirjoitti:Henkilökohtainen rajoitteeni asettaa default-turbomersuksi tuon 124:sen :wink:

Onko tuossa Vitossa cooleri?
Kaikissa 108 malleissa ei ole, mutta muissa on. Suunnilleen sama konehan se Vitossa (601) ja niissä oikeissa mersuissa.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
Jani
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1358
Liittynyt: Pe 04.04.2003 23:57
Paikkakunta: Karvia
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jani »

Day Downhill kirjoitti:Tiedän tapauksen jossa 200D turbo vakiohiluilla (max.130hp) Voitti 3 kertaa peräkkäin 260E:n yli puolella sekunnilla varttimaililla. Kumpikin auto oli manuaalivaihteisia. Loppunoudet mittarin mukaan aika samoja.
Mites noitten autojen painot muuten asettuu?
Oon kuullut kanssa tuon suuntaisesta tapauksesta.
200D 1280kg, 260E 1370kg
Reaktioajat varmaan vaikuttivat aika paljon :wink:
Tars saada noi samalle viivalle parilähtöön joskus, niin olih helpompi verrata.
-Jani-
W124, W210, W163, W251
+Pari ajoneuvoa
Avatar
Mikko K
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 1556
Liittynyt: Ma 27.10.2003 18:10
Paikkakunta: Itä-Suomi

Viesti Kirjoittaja Mikko K »

Ainakin Mynän pumpulla ja 7mm elementeillä kulutus putosi ennen trippiin max 650km nyt 760km eli eroo on
TURBO INTERCOOLER DIESEL POWER
Avatar
dieselflosse
Valvoja
Valvoja
Viestit: 1617
Liittynyt: Ti 18.03.2003 08:43
Paikkakunta: Nurmijärvi

IC or not IC

Viesti Kirjoittaja dieselflosse »

Day Downhill kirjoitti:
Karkeasti se menee kai näin vakioelementeillä:
200D turbo max. 130hp
250D turbo max. 160hp
300D turbo max. 190hp.

Itse lisäisin noihin kaikkiin 10hp, mutta pitää vielä todistaa se jollain konstin :)
Puhutko nyt pumpun vakioelementeistä? IC pitänee kuitenkin olla noihin tehoihin mentäessä? Jos ei muuten niin kestävyyden takia....

Mitenkäs turbon säätöjen kanssa? Millainen vaikutus mahtaa syntyä, kun ahtoja nostaa vaikkapa 0,1bar? Coolerilla ja ilman?

Hukkaportti umpeen, niin johan löytyy.... :shock:
Terveisin
Tero
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Re: IC or not IC

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

flosse kirjoitti:
Day Downhill kirjoitti:
Karkeasti se menee kai näin vakioelementeillä:
200D turbo max. 130hp
250D turbo max. 160hp
300D turbo max. 190hp.

Itse lisäisin noihin kaikkiin 10hp, mutta pitää vielä todistaa se jollain konstin :)
Puhutko nyt pumpun vakioelementeistä? IC pitänee kuitenkin olla noihin tehoihin mentäessä? Jos ei muuten niin kestävyyden takia....

Mitenkäs turbon säätöjen kanssa? Millainen vaikutus mahtaa syntyä, kun ahtoja nostaa vaikkapa 0,1bar? Coolerilla ja ilman?

Hukkaportti umpeen, niin johan löytyy.... :shock:
Ilman porttia tuo puskee ainakin 1,6 kiloa, mutta kone on mennyttä hetkessä.

Tuosta saa noin 180 hv ilman cooleria jos pumppu on täysillä, kuten minulla aiemmin, coolerin kanssa hiukan enemmän, tosiaan tuonne 190 hv:n paikkeille.

Vertauksena 7 mm elementeillä samalla syöttömäärällä irtoaa yli 230 hv, johtuen lyhyemmästä ruiskutusajasta. Toki tuohon tarvitaan jo toisenlainen turbo kuin vakiossa.
Jokko Päivärinne
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1445
Liittynyt: To 13.03.2003 13:43

Re: IC or not IC

Viesti Kirjoittaja Jokko Päivärinne »

flosse kirjoitti:[Puhutko nyt pumpun vakioelementeistä? IC pitänee kuitenkin olla noihin tehoihin mentäessä? Jos ei muuten niin kestävyyden takia....

Mitenkäs turbon säätöjen kanssa? Millainen vaikutus mahtaa syntyä, kun ahtoja nostaa vaikkapa 0,1bar? Coolerilla ja ilman?

Hukkaportti umpeen, niin johan löytyy.... :shock:
Tuo 0,1:n nosto saattaa vielä jopa vaikuttaa, mutta yli kilon ei taida olla enää hyötyä vakioelementeillä ja varsinkaan ilman cooleria. Ei se auto pelkällä kuumalla ilmalla kulje.
Minulla varttimaililla 0,75:stä 0,9;ään nosto paranti aikaa melkein sekunnilla ja vetoja tuntui tulevan reilusti lisää, varsinkin yläkierroksiille.
Minulla savuttikin ennen paineiden nostoa isollakin vaihteella täysillä vedättäessä, eli ilma ei riittänyt. Nyt ei savuta yhtään, kun autometer näyttää 0,8-0,9 maximiahtoja. Sen takia nuo vaihtelut, sillä ahtomittari on kylmässä päässä coolerin jälkeen ja hukkaportin säätöhana on heti turbon jälkeen kuumassa ilmassa. Pitäisi siirtää se liitäntä sinne viileään päähän, niin tulisi totuuden mukainen tulos, tai siis posrrtti aukeisi todellisen paineen mukaan.

Minullakin paineet nousee 1,6:een ilman hukkaporttia. Vaikka on välijäähdytinkin, niin tuo on jo hulluuttaa :)

Minä tekisin sinuna näin:
-Välijäähdytin
-kartiofiltteri turbon eteen
-pumppu sponsorille (kaikki irti vakiohiluilla)
-Ahtopaineiden nosto 1 kiloon.
-Pakoputki vapariksi
Tehoja tulis reilusti lisää, mutta kestävyys ei kärsisi käytännössä.
Sitten voisit jopa hätistellä JYV MLK:n nopeimipia 200D:eitä :D
Avatar
dieselflosse
Valvoja
Valvoja
Viestit: 1617
Liittynyt: Ti 18.03.2003 08:43
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: IC or not IC

Viesti Kirjoittaja dieselflosse »

Day Downhill kirjoitti: Minä tekisin sinuna näin:
-Välijäähdytin
-kartiofiltteri turbon eteen
-pumppu sponsorille (kaikki irti vakiohiluilla)
-Ahtopaineiden nosto 1 kiloon.
-Pakoputki vapariksi
Tehoja tulis reilusti lisää, mutta kestävyys ei kärsisi käytännössä.
Sitten voisit jopa hätistellä JYV MLK:n nopeimipia 200D:eitä :D
- Välkkäri välkkyy mielessä, muttei sitä oiken laillisesti saa tuohon vähän päästelevään. Noh, voisihan sitä muistella mennyttä mopoaikaa, ei tuolloinkaan lain kirjainta tullut ihan noudatettua. Neljänkympin villityskö :?:

- Liekö tuolla kartiofiltterillä oikeasti merkitystä. Aika vapaasti tuo alkuperäinenkin virtaa, kun on riittävän suuri.

- Pumpun voisi tosiaan säädättää. Miten tuo sponsori toimii? Pitääkö ajella paikanpäälle vai repiä pumppu irti ja lähettää se säädettäväksi? Ruuvaavatko he turbon ahtoja, vai onko helppoa tehdä itse?

- Ahtoa voisi tosiaan hieman kiristää, mutta ilman välkkäriä siinä piilee riskinsä, ehkei kuitenkaan alle kilon lukemilla.

- Pakoputkea voisi hieman avartaa sitten, kun uusimisen aika tulee.

Tuohon kolmesataseen voisi liimailla 200D-kyltin takaluukkuun osoittamaan asioiden todellista tilaa, ei kuutiotilavuutta 8)
Terveisin
Tero
Jokko Päivärinne
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1445
Liittynyt: To 13.03.2003 13:43

Re: IC or not IC

Viesti Kirjoittaja Jokko Päivärinne »

flosse kirjoitti: - Välkkäri välkkyy mielessä, muttei sitä oiken laillisesti saa tuohon vähän päästelevään. Noh, voisihan sitä muistella mennyttä mopoaikaa, ei tuolloinkaan lain kirjainta tullut ihan noudatettua. Neljänkympin villityskö :?:

- Liekö tuolla kartiofiltterillä oikeasti merkitystä. Aika vapaasti tuo alkuperäinenkin virtaa, kun on riittävän suuri.

- Pumpun voisi tosiaan säädättää. Miten tuo sponsori toimii? Pitääkö ajella paikanpäälle vai repiä pumppu irti ja lähettää se säädettäväksi? Ruuvaavatko he turbon ahtoja, vai onko helppoa tehdä itse?

- Ahtoa voisi tosiaan hieman kiristää, mutta ilman välkkäriä siinä piilee riskinsä, ehkei kuitenkaan alle kilon lukemilla.

- Pakoputkea voisi hieman avartaa sitten, kun uusimisen aika tulee.

Tuohon kolmesataseen voisi liimailla 200D-kyltin takaluukkuun osoittamaan asioiden todellista tilaa, ei kuutiotilavuutta 8)
Kyllä sen välkijäähdyttimen voi laittaa, tee ensin vuosikatsastus ja sitten. On vuosi taas aikaa ajella, eikä kaikki katsastusmihet sitä edes tajua siellä olevan.
Kyllä alkuperäinen paperifilsu on aina ahdistava. Varsinkin turboautossa eron huomaa....Herkistää turboa varmasti iso kartio ja ne ÄÄNET...niissä on sitä jotain :)

Kannattaa lähettää irtopumppu, se tulee halvemmaksi. Ja sullahan pysyy työkalut käsissä aikas varmin ottein, joten ei taida tuottaa sinulle ongelmia itse irrotus ja paikalleen laitto.

Soita PP:lle...Todella mukava mies ja neuvoo ja antaa vinkkiä ilolla. Yhteystiedothan näkee tuolta kerho-palstalta.

Turbon ruuvaus.
Sullahan menee siitä ahtopesästä metalliputki hukkaportille. Siihen väliin vaan venttiili jolla säädetään hukkaportille pääsevää "avausapainetta". Minulla on siinä kuristin ja hyvin toimii.
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

300 turbon vakiopaineet on 0,75-0,85 noissa uudemmissa, yhtään enempää ei kannata lisätä ennen cooleria, ja silloinkin tuo KKK alkaa jäämään aika pieneksi yli kilon paineilla, eli saatu hyöty on olematonta.
Avatar
petska
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1138
Liittynyt: Ti 11.11.2003 19:33
Paikkakunta: pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja petska »

On se minun mesen pumppu käynyt PP-dieseliissä huollossa joten kyllä sillä vakio Turbo taitaa jäädä....ennen huoltoa omilla säädoillä penkitettiin 126hp taka renkailta vakio ahdoilla JR-airin kartio putsarilla joten koneessa oli joku 150-160hp mutta nyt en ole viittinyt vielä penkitellä.. autohan on tomaatti...huolto sisälsi muuten kansi rempan...
Avatar
dieselflosse
Valvoja
Valvoja
Viestit: 1617
Liittynyt: Ti 18.03.2003 08:43
Paikkakunta: Nurmijärvi

Soitto Ake:n tekniseen neuvontaan

Viesti Kirjoittaja dieselflosse »

Terve!

Tulipa itsekin kokeiltua Ake:n teknistä neuvontaa (kova pää, kun ei usko toisten kokemuksia), pääsin jopa läpi ensiyrittämällä.

Kysyin mahdollisuuksia välttää 'vtt-testiä' laillistaakseni vähäpäästöisen dieselin välijäähdyttämisen. Koskee muuten myös chippaajia, mikäli chippiä ei ole tyyppihyväksytty :twisted:

- Ainoa yksinkertainen ja varma tapa tuohon laillistukseen on 'vtt'.

Positiivista tuossa on; mikäli testiin vietävän rakennelman speksaisi hyvin, moottorityyppi ja välijäähdyttimen malli, asennustapa yms., tuosta mittauksesta saisi yleispätevän. Eli, muut samaa muutosta hamuavat voisivat viitata tähän tehtyyn mittaukseen. Olisiko kimppakiva mitään?

Tai onko joku kuullut valmiista IC-kiteistä, jota joku olisi asennellut Saksassa tai muualla euroopassa? Sitten pitäisi hommata sellainen tai todistaa, että oma rakennelma vastaa samaa. Vai olisiko jossain Sprinterissä tms. käytetty samaa konetta varustettuna IC:llä?

- Toinen tutkittava latu on eri vapautuksen saaminen, perustuen faktatietoon välijäähdyttimen yleisestä toiminnasta ja kohtuuttomaan vaatimukseen parintonnin mittauksesta noin pieneen muutokseen... Siis 'sääli minua persaukista mersun viilaajaa..'

Tätä keskustelua varten sain anomusten käsittelijän nimen. Ei kuulemma ole tänään paikalla, joten soittelen ja raportoin jonain toisena päivänä.

Selvittely siis jatkuu :shock:
Terveisin
Tero
Turbocompound
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 467
Liittynyt: To 12.02.2004 20:35
Paikkakunta: Tukholma

Re: Soitto Ake:n tekniseen neuvontaan

Viesti Kirjoittaja Turbocompound »

flosse kirjoitti: Tai onko joku kuullut valmiista IC-kiteistä, jota joku olisi asennellut Saksassa tai muualla euroopassa?
http://www.gikturbo.se/prislista,komp.html ja sieltä laddlufkylarsatser myy valmiita mutta jos ne on hyväksyttyjä Ake:n mukaan on aivan eri asia, epäilen.

Tiedän että STT-turbo möi aikonaan turbo kittejä mutta paljaita IC-kittejä, jaa-a.

Brabus ja AMG möi aikonaan STT-turboja omalla nimellä ja miksei myös IC-kittejä.
Hankala vaan saada tietoa noin vanhoista parannuksista ja kuten sanoit "Selvittely siis jatkuu". :wink:
A170cdi-00 1999-
Kinnunen
Valvoja
Valvoja
Viestit: 1052
Liittynyt: Ti 25.03.2003 17:27
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Kinnunen »

Mulla olis kans pari kysymystä vailla vastausta: eli miten nuo ralliautoissa ruiskun "lisävarusteina" käytettävät paukkupoksi ja antilag tarkalleen ottaen toimivat?
-MB S212 250 CGI -10
-MB C124 E320 Coupe -94
-BMW M3 -08
-Husqvarna R320 AWD -14
Melitos
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 713
Liittynyt: Ke 18.08.2004 14:30
Paikkakunta: Se rennompi voorumi...

Viesti Kirjoittaja Melitos »

Kinnunen kirjoitti:Mulla olis kans pari kysymystä vailla vastausta: eli miten nuo ralliautoissa ruiskun "lisävarusteina" käytettävät paukkupoksi ja antilag tarkalleen ottaen toimivat?
Sytkä myöhäselle ja seos rikkaalle, palaa pakosarjassa. Luulisin... Ainakin turbollisissa "katukiihdytysautoissa" laitetaan viivalla sytkä todella myöhäiselle ahtojen nostovaiheessa. Hirveä räkiminen ja pauke. Valitettavasti tällöin pakosarjan paine nousee niin kovaksi ettei pakoventtiilit sulkeudu vaan jäävät leijumaan. Eli venttiilit eivät enää seuraa nokka-akselia. Tämä aiheuttaa suurta rasitusta venttiilikoneistolle.
Avatar
dieselflosse
Valvoja
Valvoja
Viestit: 1617
Liittynyt: Ti 18.03.2003 08:43
Paikkakunta: Nurmijärvi

Taas yksi näkökulma

Viesti Kirjoittaja dieselflosse »

Terve!

Tulipa tuossa juttua 'säädetystä' pumpusta ja päästöarvoista. Vaikuttaa aika luonnolliselta, että parempaa kulkua haettaessa syöttöä lisätään ja sitä kautta myös päästöarvo nousee.

Miten hyvin noiden 'säädetyjen' pumpujen kanssa pysytään katsastuksen raja-arvoissa? Joudutaanko ennen katsastusta aina käymään vakioarvojen palautuskeikalla vai voiko pumpun säätää polkaisumittausta ajatellen optimaaliseksi (lue: käytössä antaa enemmän kakkua kuin vakio, mutta polkaisussa ei näy)?

Mitä ovat puheet kulutuksen putoamisesta tällaisen pumpun 'säätelyn' jälkeen? Eikö kakun lisääminen meinaa automaattisesti lisää kulutusta? Onko pumpun tehdassäädöt tuossa mielessä pielessä?
Terveisin
Tero
Avatar
Mikko K
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 1556
Liittynyt: Ma 27.10.2003 18:10
Paikkakunta: Itä-Suomi

Viesti Kirjoittaja Mikko K »

HYÖTYSUHDE paranee pumpun laiton jälkeen ja kulkee tosi vähällä kaasun painamisella aivan eri tavalla kuin vakiona :!:
TURBO INTERCOOLER DIESEL POWER
Vastaa Viestiin