miten säädetään farmarista takapää?
- Jäteöljyvatkain
- Sisäänajossa
- Viestit: 36
- Liittynyt: To 03.10.2013 14:34
miten säädetään farmarista takapää?
pitäisi saada nostettua persettä vähän korkeammalle! en tiedä että miten se onnistuu, joten voisiko joku laittaa kuvaa tai kertoa miten se tehdään! kiitos jo etukäteen! kyseessä w124 230 TE -88 farkku
w124 230TE 1988 farkku
-
- Mersumies
- Viestit: 1606
- Liittynyt: Pe 02.03.2012 19:09
- Paikkakunta: Turku
Re: miten säädetään farmarista takapää?
Taka kallistuksenvakaajan on kiinnitetty mekanismi, jolla saadaan tarvittaessa notettua tai laskettua tasoa tasonsäätöventtiilin säätötangon lisäksi. Löytyy hanttimiehen puolelta, hiukan hankalassa paikassa.
Alustan korkeus oikeaoppisesti balanseerataan jousituksella. Autoosi on voitu vaihtaa jälkeenpäin etu- tai takajouset. Monesti väärät jouset etupäässä aiheuttaa mainittua vaivaa.
Alustan korkeus oikeaoppisesti balanseerataan jousituksella. Autoosi on voitu vaihtaa jälkeenpäin etu- tai takajouset. Monesti väärät jouset etupäässä aiheuttaa mainittua vaivaa.
- Jäteöljyvatkain
- Sisäänajossa
- Viestit: 36
- Liittynyt: To 03.10.2013 14:34
Re: miten säädetään farmarista takapää?
edellinen omistaja sanoin että oli laskenut sen tuohon ja sanoi vielä että saa laskettuakin jos haluaaMesemies89 kirjoitti:Taka kallistuksenvakaajan on kiinnitetty mekanismi, jolla saadaan tarvittaessa notettua tai laskettua tasoa tasonsäätöventtiilin säätötangon lisäksi. Löytyy hanttimiehen puolelta, hiukan hankalassa paikassa.
Alustan korkeus oikeaoppisesti balanseerataan jousituksella. Autoosi on voitu vaihtaa jälkeenpäin etu- tai takajouset. Monesti väärät jouset etupäässä aiheuttaa mainittua vaivaa.

w124 230TE 1988 farkku
-
- Mersumies
- Viestit: 1606
- Liittynyt: Pe 02.03.2012 19:09
- Paikkakunta: Turku
Re: miten säädetään farmarista takapää?
Jäteöljyvatkain kirjoitti: edellinen omistaja sanoin että oli laskenut sen tuohon ja sanoi vielä että saa laskettuakin jos haluaaja 20cm saa nostettua
Taisi edellinen omistaja puhua lämpimikseen !

Re: miten säädetään farmarista takapää?



Katso kuitenkin että varsi on oikeassa mitassa jos kerran edellinen on sormeillut sitä.
Muistaakseni vivussa on reikä ja itse venttiilissä kanssa

Ihan niin kuin mesemies89 sanoi jo.
- Jäteöljyvatkain
- Sisäänajossa
- Viestit: 36
- Liittynyt: To 03.10.2013 14:34
Re: miten säädetään farmarista takapää?
mikä se semmone jousikumi on ?
koskaan kuullukkaan. motonetistä sais kyllä " Jousikorokkeet ja pohjauskumit "
"Takajousen koroke MB124/201"3"
Sopivuudet:
- W124 Takajousen korokekumi "3" 18mm"
tuollaista tavaraa. kannattaako tuota esim kokeilla? maksaa 3,90e

"Takajousen koroke MB124/201"3"
Sopivuudet:
- W124 Takajousen korokekumi "3" 18mm"
tuollaista tavaraa. kannattaako tuota esim kokeilla? maksaa 3,90e
w124 230TE 1988 farkku
Re: miten säädetään farmarista takapää?
Se on juuri tuollainen, jousen yläpäähän korin ja jousen väliin. Noita on neljää korkeutta 1,2,3, ja 4. Noista sitten pitää arpoa sinne sopiva siten, että ei tarvita liikaa hydraulipainetta kun perä on 'oikealla' korkeudella. Ensin toki pitäisi selvittää mikä kumi siellä jo nyt on, ettei vaikkapa vaihda sitä paksuinta eli nelosta kolmoseen. Jokin korokekumihan siellä jo nytkin on, se korkeus saattaa näkyä semmoisina pykälinä kumin kyljestä tai sitten arvioi ihan silmämääräisesti. Asennettaessa jousi pitää irroittaa.
Lisää tietoa: www.skg.fi
-
- Mersumies
- Viestit: 1606
- Liittynyt: Pe 02.03.2012 19:09
- Paikkakunta: Turku
Re: miten säädetään farmarista takapää?
Laitahan autosta sivuprofiilikuvaa niin nähdään mitä auton alustalle on tehty.
- Jäteöljyvatkain
- Sisäänajossa
- Viestit: 36
- Liittynyt: To 03.10.2013 14:34
Re: miten säädetään farmarista takapää?
motonetissä ei oo taakse kuin tuo 3, eteen on se 4, 23mm
w124 230TE 1988 farkku
- Jäteöljyvatkain
- Sisäänajossa
- Viestit: 36
- Liittynyt: To 03.10.2013 14:34
Re: miten säädetään farmarista takapää?
siin on pari kuvaa ny :p
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
w124 230TE 1988 farkku
Re: miten säädetään farmarista takapää?
Eli se roikkuu iskareiden päällä, ei hyvä, toivottavasti ei ole pahasti hajonnut kun ne iskaritkin on kalliita.
Kaikkia kumeja saa KL-varaosista.
Vaikka en tupakkimiehiä olekkaan niin kyllä takakaaren ja pyörän väliin kuuluu pieni naisten tupakka-aski mahtua.
Kaikkia kumeja saa KL-varaosista.
Vaikka en tupakkimiehiä olekkaan niin kyllä takakaaren ja pyörän väliin kuuluu pieni naisten tupakka-aski mahtua.
Lisää tietoa: www.skg.fi
- Jäteöljyvatkain
- Sisäänajossa
- Viestit: 36
- Liittynyt: To 03.10.2013 14:34
Re: miten säädetään farmarista takapää?
eli pitäs saada nostettua se tosta sillä säädöllä ylös ? ettei iskarit ota enempää osumaa?
w124 230TE 1988 farkku
Re: miten säädetään farmarista takapää?
Tottakai saa säädettyä, jos se systeemi on ehjä, mutta jos vetoa pitäisi lyödä niin rikkinäisen hydrauliikan puolelle laittaisin rahani, ei kai kukaan autoaan tuommoiseksi tietoisesti säädä. Pomppiiko tuo hiekkatien montuissa miten hyvin tai katsastuksen iskaritestissä ?
Hydrauli-iskari pystyy nostamaan (väärin säädettynä) auton perän siten, että sinne mahtuu iso nyrkki kaaren ja renkaan väliin. Toki siellä pitää olla myös jousi avustamassa. Tässä omia tutkimuksia aiheesta:

Mikäli tuo siis säädetään kumpaan tahansa ääsiasentoon niin sieltä iskarilta loppuu se luontainen liikevara, lisäksi ne paineiskut montuista sinne iskarin hydraulijärjestelmään menevät ihan mahdottomiksi. Lopuksi kun mekaaninen pohjaaminen tapahtuu niin jotainhan sieltä voi hajota, ainakin ne 'nivelet' millä se on autossa kiinni.
Hydrauli-iskari pystyy nostamaan (väärin säädettynä) auton perän siten, että sinne mahtuu iso nyrkki kaaren ja renkaan väliin. Toki siellä pitää olla myös jousi avustamassa. Tässä omia tutkimuksia aiheesta:

Mikäli tuo siis säädetään kumpaan tahansa ääsiasentoon niin sieltä iskarilta loppuu se luontainen liikevara, lisäksi ne paineiskut montuista sinne iskarin hydraulijärjestelmään menevät ihan mahdottomiksi. Lopuksi kun mekaaninen pohjaaminen tapahtuu niin jotainhan sieltä voi hajota, ainakin ne 'nivelet' millä se on autossa kiinni.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Re: miten säädetään farmarista takapää?
Minä tekisin niin että hätäapuna laittaisin ehjän keskitasoon säädetyn tangon sinne (eikö täs ollu hitsaamalla jatkettu sitä pidemmäks) ja sitten vaihtaisin uudet jouset jokanurkkaan "kolmosen" kumeilla kunhan tulee paremmin aikaa. Siitä olisi sitten parempi lähteä uudelleen madaltamaan autoa oikein. Eli rautajousien pituutta säätämällä.
Joskus näin kuinka oli madallus mennyt pieleen ja oli tangolla vain säädetty iskarit maksimaalisesti ulos ja silti näytti tuolta. Kun laittoi normaalitasoon, niin makasi perä maassa
Joskus näin kuinka oli madallus mennyt pieleen ja oli tangolla vain säädetty iskarit maksimaalisesti ulos ja silti näytti tuolta. Kun laittoi normaalitasoon, niin makasi perä maassa

Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
- Jäteöljyvatkain
- Sisäänajossa
- Viestit: 36
- Liittynyt: To 03.10.2013 14:34
Re: miten säädetään farmarista takapää?
auto ei mulla oo kauaa ollut nii se edellinen omistaja on säätäny sen tohon. eli pitäis olla kunnossa. pitää joku pvä käyä app-autokorjaamolla pistämässä se kuntoo :p ellei sit joku täältä sipoon suunnilta osaa tehdä sitä ja paikka olis kans mukava 

w124 230TE 1988 farkku
Re: miten säädetään farmarista takapää?
tosiaan jos ne hydrauli-iskarit hajoaa niin se on 400e/kpl. Käytettyjä on josuks llu myynnissä parilla sadalla per kappale.
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
- Jäteöljyvatkain
- Sisäänajossa
- Viestit: 36
- Liittynyt: To 03.10.2013 14:34
Re: miten säädetään farmarista takapää?
ostaa normi iskarit vaa nii ei tarvii siitäkää sit huolehtii
w124 230TE 1988 farkku
Re: miten säädetään farmarista takapää?
Niinhän sitä luulis. Klassinen mersualoittelijan vastaus
Homma ei vaan ole niin yksinkertainen.
VW Transporter etuiskarit ja sitten joudut vaihtamaan jouset. tuo vakioiskari nääs kantaa osan kuormasta, se vakiorautajousi on aivan vetelä tavallisilla iskareilla. Tai siis niin vetelä ettei sillä voi paljoa ajella. Jokatapauksessa joudut siis vaihtamaan ne jouset, teit mitä tahansa.
Ja miks ei sitten käyttää ehjää alkuperäistä joka on kirkkaasti paras?

VW Transporter etuiskarit ja sitten joudut vaihtamaan jouset. tuo vakioiskari nääs kantaa osan kuormasta, se vakiorautajousi on aivan vetelä tavallisilla iskareilla. Tai siis niin vetelä ettei sillä voi paljoa ajella. Jokatapauksessa joudut siis vaihtamaan ne jouset, teit mitä tahansa.
Ja miks ei sitten käyttää ehjää alkuperäistä joka on kirkkaasti paras?
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
- Jäteöljyvatkain
- Sisäänajossa
- Viestit: 36
- Liittynyt: To 03.10.2013 14:34
Re: miten säädetään farmarista takapää?
no jos tuo alkuperäinen menee rikki niin sitten vaihdan ihan normaaliksi. ja mitä siis joutuu hankkimaan että saa perän normaali jousi-iskariksi
w124 230TE 1988 farkku
Re: miten säädetään farmarista takapää?
No siis nuo VW transportterin (T3) etuiskarit ja sitten teetät jouset jossakin takomossa esim Vallilan takomo. Jonku Saabin etujouset käy myös muistaakseni, mutta en ole varma.
Nuo alkuperäiset iskarithan voi korjata kotikonstein myös yleensä. eikä maksa montaa kymppiä. Jokatapauksessa halvin tapa selvittää asia on vaihtaa sinne alkuperäiset jouset ja mahdollisesti korjata hajonneet iskarit.
Mutta eipä ne tuurilla aivan heti hajoa vaikka ne onkin tuolleen pohjassa. Kaveri ajeli melkein 4 vuotta sellaisilla.
Nuo alkuperäiset iskarithan voi korjata kotikonstein myös yleensä. eikä maksa montaa kymppiä. Jokatapauksessa halvin tapa selvittää asia on vaihtaa sinne alkuperäiset jouset ja mahdollisesti korjata hajonneet iskarit.
Mutta eipä ne tuurilla aivan heti hajoa vaikka ne onkin tuolleen pohjassa. Kaveri ajeli melkein 4 vuotta sellaisilla.
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Re: miten säädetään farmarista takapää?
Minun ex-autooni vaihdettiin taakse jouset, orkkisjousenkumit (3). Tasonsäätö säädettiin siten, että auto laskettiin ensin juuri ja juuri jousien päälle lepäämään, sitten painetta hieman lisää. Hyvin toimi. Miekin suosittelen korjaamaan systeemin, on se niin hyvä ajettava sen kanssa. Eri asia jos haluaa sitten säästää ja tinkiä... 

Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
- Jäteöljyvatkain
- Sisäänajossa
- Viestit: 36
- Liittynyt: To 03.10.2013 14:34
Re: miten säädetään farmarista takapää?
selvä. pitää tuota kokeilla omaan
mutta jos hajoaa eikä pysty korjaamaan nii vaihdan ihan normaalin alustan taakse :p

w124 230TE 1988 farkku
Re: miten säädetään farmarista takapää?
Mikäli originaalin tasonsäätösysteemin haluaa madaltaa niin pitäisi vaihtaa niiden vakioiden '7' hydrauli-iskareiden tilalle '6' sportlinen iskarit tai vaihtoehtoisesti nostaa sitä iskarin yläkiinnityspistettä.
Sitten taas jos haluaa tehdä siitä tavallisen perän ilman korkeudensäätöä niin pitää vaihtaa sedanista alatukivarret ja (madallus)jouset, noihin sopivan matalemman ja jäykemmän iskarin, sekä hitsata takakontissa oleva iskarin kiinnityspiste ylemmäs.
Ajettavuuden kannalta myös ne tasonsäätöpallot (kaasupallot) pitää olla timmissä kunnossa. Korjaamolla saattaapi siten kulua satalappusia melkoinen pino.
Mikäli olisin ollut kauppaa tekemässä ja myyjä kehuisi säätäneensä tuon noin niin eiköhän se olisi yhdessä säädetty ylös ihan testimielessä. Sen saa ylös kun irroittaa sen säätimen siitä tangosta ja siirtää vivun toiseen asentoon, en muista oliko se nyt ylös vai alas, mutta kun katselee siellä auton alla rakennetta niin se selviää. Luultavasti alas se vipu pitää säätä koska alustan painuessa alas pitää tasonsäädön korjata alustaa ylöspäin lisäämällä painetta iskariin...mutta voi se olla juuri toisinkin päin.
Sitten taas jos haluaa tehdä siitä tavallisen perän ilman korkeudensäätöä niin pitää vaihtaa sedanista alatukivarret ja (madallus)jouset, noihin sopivan matalemman ja jäykemmän iskarin, sekä hitsata takakontissa oleva iskarin kiinnityspiste ylemmäs.
Ajettavuuden kannalta myös ne tasonsäätöpallot (kaasupallot) pitää olla timmissä kunnossa. Korjaamolla saattaapi siten kulua satalappusia melkoinen pino.
Mikäli olisin ollut kauppaa tekemässä ja myyjä kehuisi säätäneensä tuon noin niin eiköhän se olisi yhdessä säädetty ylös ihan testimielessä. Sen saa ylös kun irroittaa sen säätimen siitä tangosta ja siirtää vivun toiseen asentoon, en muista oliko se nyt ylös vai alas, mutta kun katselee siellä auton alla rakennetta niin se selviää. Luultavasti alas se vipu pitää säätä koska alustan painuessa alas pitää tasonsäädön korjata alustaa ylöspäin lisäämällä painetta iskariin...mutta voi se olla juuri toisinkin päin.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Re: miten säädetään farmarista takapää?
ei tarvi portterin iskareillaveskola kirjoitti:sekä hitsata takakontissa oleva iskarin kiinnityspiste ylemmäs.

Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Re: miten säädetään farmarista takapää?
Kerroinkin miten pitää tehdä mersun hyvällä iskarilla eikä millään VAG:n paskaosilla 

Lisää tietoa: www.skg.fi
Re: miten säädetään farmarista takapää?
Minäkin pitäisin V.A.G:n kaukana mesestä. 
