toisioilmapumppu ongelma, missä vika?
toisioilmapumppu ongelma, missä vika?
Kyse on siis vuoden 2006 C230 bensavehkeestä (w203). Noin viikko sitten ajoin autolla kylmänä noin 2km ja sammutettuani auton kuulostelin että jonkinlainen hurina jäi päälle konepellin alla. Hurina (joka koveni noin 10 minuutissa ja alkoi jo hieman haiskahtaakin) varmistui toisioilmapumpuksi, joka oli syystä tai toisesta jäänyt päälle vaikka autosta oli ns. virrat pois. Ongelmaan välitön ratkaisu oli se, että pumpusta otettiin virtajohto irti. Joitain tunteja tämän jälkeen yritin laittaa johdon takaisin, mutta pumppu lähti uudestaan pyörimään vaikka virrat oli pois päältä, joten nappasin johdon pois. Moottorin merkkivalo ei syttynyt vielä tällöin ilmeisesti siksi, että moottori oli edelleen hieman lämmin. Valo syttyi kuitenkin seuraavan kylmäkäynnistyksen yhteydessä (ilmeisestikin siksi, että pumpun viratajohto ei ollut kytkettynä). Kytkin johdon kuitenkin takaisin paikoilleen, koska moottorin ollessa sammutettuna pumppu ei enää lähtenyt omia aikojaan hurisemaan. Tästä rohkaistuna jatkoin ajamista seuraavat päivät tarkkaillein tilannetta. Kaikki toimi ainakin korvakuulolla ja päällisin puolin normaalisti eli pumppu lähti kylmänä käynnistettäessä päälle ja sammui pian koneen hieman lämmettyä (pumpun ääni on vaikuttanut normaalille). Tämän jälkeen kävin kuittaamassa vikavalon pois, jolloin todettiin valon syttymissyyksi 1. ja 2. sylinterin toisioilman vähyys tms. (ilmeinen ja odotettu syy, koska pumpun virtajohto oli tuolloin irti, kun merkkivalo syttyi). Kaikki toimi muutaman päivän normaalisti kunnes moottorin merkkivalo syttyi taas, vaikka virtajohto on ollut kytkettynä. Missähän mahtaa olla vika? Pumpussa vai ohjaako pumpun toimintaa ohjausyksikkö tai jokin rele missä vika voisi olla? Merkkihuolto on ainut paikka, jossa suostutaan vikaa etsimään, mutta sinne en ole halukas heti alkuun menemään Kaikki vinkit ovat tervetulleita!
Re: toisioilmapumppu ongelma, missä vika?
Yleinen vika kun lueaskelee ulkomaan foorumeita. Pumppua käytetään vaan kylmän koneen emissiooiden hallintaan. Sulake ja rele pitäis löytyä konehuoneen sulkaboksista...
W212 350CDI -09
W219 320CDI -07
Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
W219 320CDI -07
Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
Re: toisioilmapumppu ongelma, missä vika?
Kiitos!
Olisiko sitten niin että ensin rele vaihtoon ja sitten vikakoodit pois ja kokeilla miten menopeli toimii (sulakkeen voin tietty myös tarkistaa, mutta vika ei varmaan pitäisi olla siinä kuvamaani ongelman perusteella)? Tuon releenkin perusteella voi varmaan jotain arvioida, jos se kovin kärähtäneeltä vaikuttaa? En tosin tiedä pystyykö sitä edes päällisinpuolin tai muuten arvioimaan..
Löytyykö jostain jokin kytkentäkaavio tms. mistä boxin releestä on kysymys?
Olisiko sitten niin että ensin rele vaihtoon ja sitten vikakoodit pois ja kokeilla miten menopeli toimii (sulakkeen voin tietty myös tarkistaa, mutta vika ei varmaan pitäisi olla siinä kuvamaani ongelman perusteella)? Tuon releenkin perusteella voi varmaan jotain arvioida, jos se kovin kärähtäneeltä vaikuttaa? En tosin tiedä pystyykö sitä edes päällisinpuolin tai muuten arvioimaan..
Löytyykö jostain jokin kytkentäkaavio tms. mistä boxin releestä on kysymys?
Re: toisioilmapumppu ongelma, missä vika?
Rele vika varmaankin. Kerran ollut itsellä tapaus jossa puhallin ei lähtenyt päälle, kun mittasi puhaltimelle tulevan jännitteen arvo oli ok, mutta kun laittoi puhaltimen johtoihin kiinni lampun lamppu ei palanut. Eli siis releen kautta kulki ns. haamujännite.
Sinun tapauksessa voisi olla niin että releen kärjet olisi hitsautuneet kiinni ja jättäneet puhaltimen huutamaan, kun rele kylmentynyt kärjet napsahtaneet yhdestä pois.
Releen pitäisi löytyä vasemmalta puolen konehuoneesta, keltainen rele mikäli oikein muistan.
Sinun tapauksessa voisi olla niin että releen kärjet olisi hitsautuneet kiinni ja jättäneet puhaltimen huutamaan, kun rele kylmentynyt kärjet napsahtaneet yhdestä pois.
Releen pitäisi löytyä vasemmalta puolen konehuoneesta, keltainen rele mikäli oikein muistan.
Re: toisioilmapumppu ongelma, missä vika?
Kiitos tiedosta!
Olen viikonpäivät metsästänyt uutta relettä, jota ei ollut tarvikkeena saatavissa paikallisista autosähköliikkeistä. Lopuksi menin hakemaan alkuperäistä osaa merkkihuollosta. Rele on tällä hetkellä tilauksessa (ei löytynyt edes Helsingin varastosta) ja pitäisi tulla loppuviikosta. Hinta ei ole kovinkaan suolainen, 23 €. Toivottavasti releen vaihdon jälkeen (kun sulakekin todettiin olevan ehyt) homma toimisi. Tuo pumpun päälle jäänti viittaa kyllä vahvasti tuohon kuvaamaasi tilanteeseen, että releen kärjet ovat hitsautuneet kiinni. Onko tämä jälkimmäinen ongelma mahdollinen vialliselle releelle (eli muutaman minuutin kylmäajon jälkeen moottorin merkkivalo syyttyy -> oletettu syy: toisioilman vähyys, viansyy pitää tosin vielä myöhemmin koodista varmistaa ja poistaa)? Tuon "rikkonaisen" releen uskallan avata vasta, kun olen saanut uuden tilalle, jolloin näen onko siinä päällisin puolin havaittavissa mitään merkkejä kiinni palamisesta yms.
Pumpun toiminnan olen tarkistanut korvakuulolla kylmäkäynnistyksen yhteydessä. Ääni on vaikuttanut mielestäni hyvältä ja tasaiselta, vaikka kuitenkin partakonemaiselta. Onko pumppu normaalisti äänetön vai pitääkö se jonkinlaista ääntä? Tätä pumppukuviota mietin lähinnä siksi, koska pumppu ennätti hieman haiskahtaa palaneelta, silloin kun rele oletetusti hitsautui kiinni. Pumppu pyörii kylmänä käynnistettäessä vain noin 20-40 sek, joka lienee normaalia? Testasin pumppua kylmäkäynnistyksen yhteydessä myös niin, että otin pumpun puhalluspuolen kumiputken irti ja totesin että pummpu puhaltaa yllättävänkin voimakkaasti ja näin ollen uskoisin sen ainakin toistaiseksi olevan kunnossa..?
Olen viikonpäivät metsästänyt uutta relettä, jota ei ollut tarvikkeena saatavissa paikallisista autosähköliikkeistä. Lopuksi menin hakemaan alkuperäistä osaa merkkihuollosta. Rele on tällä hetkellä tilauksessa (ei löytynyt edes Helsingin varastosta) ja pitäisi tulla loppuviikosta. Hinta ei ole kovinkaan suolainen, 23 €. Toivottavasti releen vaihdon jälkeen (kun sulakekin todettiin olevan ehyt) homma toimisi. Tuo pumpun päälle jäänti viittaa kyllä vahvasti tuohon kuvaamaasi tilanteeseen, että releen kärjet ovat hitsautuneet kiinni. Onko tämä jälkimmäinen ongelma mahdollinen vialliselle releelle (eli muutaman minuutin kylmäajon jälkeen moottorin merkkivalo syyttyy -> oletettu syy: toisioilman vähyys, viansyy pitää tosin vielä myöhemmin koodista varmistaa ja poistaa)? Tuon "rikkonaisen" releen uskallan avata vasta, kun olen saanut uuden tilalle, jolloin näen onko siinä päällisin puolin havaittavissa mitään merkkejä kiinni palamisesta yms.
Pumpun toiminnan olen tarkistanut korvakuulolla kylmäkäynnistyksen yhteydessä. Ääni on vaikuttanut mielestäni hyvältä ja tasaiselta, vaikka kuitenkin partakonemaiselta. Onko pumppu normaalisti äänetön vai pitääkö se jonkinlaista ääntä? Tätä pumppukuviota mietin lähinnä siksi, koska pumppu ennätti hieman haiskahtaa palaneelta, silloin kun rele oletetusti hitsautui kiinni. Pumppu pyörii kylmänä käynnistettäessä vain noin 20-40 sek, joka lienee normaalia? Testasin pumppua kylmäkäynnistyksen yhteydessä myös niin, että otin pumpun puhalluspuolen kumiputken irti ja totesin että pummpu puhaltaa yllättävänkin voimakkaasti ja näin ollen uskoisin sen ainakin toistaiseksi olevan kunnossa..?
Re: toisioilmapumppu ongelma, missä vika?
Kyllähän se vikavalon sytyttää mikäli pumppu ei tietyssä tilanteessa toimi, jos auto ei releen vaihdolla tule kuntoon kannattaa melkein viedä testerin nokkaan.
Joo hetkenhän se puhallin vain käynnistämisen jälkeen pyörii ja kyllä jonkunlaista ääntä pitää. Puhallin vikaan en usko, sillä jos se kylmäkäynnistyksen yhteydessä kuitenkin toimii.
Joo hetkenhän se puhallin vain käynnistämisen jälkeen pyörii ja kyllä jonkunlaista ääntä pitää. Puhallin vikaan en usko, sillä jos se kylmäkäynnistyksen yhteydessä kuitenkin toimii.
Re: toisioilmapumppu ongelma, missä vika?
Näinpä teen!
Re: toisioilmapumppu ongelma, missä vika?
Omassa Mersussa paloi ostettaessa moottorinvikavalo ja Oulun Vehon testerin mukaan toisioilmapumppurikki ja pitäisi vaihtaa uuteen. Pelkkä pumpunhinta taisi olla yli 900€ ja vaihtotyö päälle eli yhteensä melkein 1500€. Tarkastin sulakkeen, joka oli rikki ja vaihdon sen uuteen. Muutaman päivän toimi ja poltti sulakkeen uudelleen. Kävin Veholta hakemassa uuden releen noin 21 € (rele on muistaakseni siinä kuljettajan puolella lähellä tuulilasia sulakenumero 62). Nyt on toiminut toisioilmapumppu 1,5 vuotta.
Testerillä laitettiin kaverin kanssa toisioilmapumppu pyörimään, kun sen piti Oulun Vehon mukaan olla rikki, mutta testerillä lähti pyörimään ja piti hyvin samankalltaista ääntä kuin flekti.
Testerillä laitettiin kaverin kanssa toisioilmapumppu pyörimään, kun sen piti Oulun Vehon mukaan olla rikki, mutta testerillä lähti pyörimään ja piti hyvin samankalltaista ääntä kuin flekti.
Nykyisiä autoja C32 AMG vm. 2003 (395hv ja 518nm) (harrasteauto)
Skoda Octavia III Combi RS TDI DSG vm. 2019
Jaguar X-type Estate 3.0 AWD AUT. vm. 2008 (talviauto/2-auto)
Ex. autoja mm. Volvo S60 T5 vm. 2001 (0-200km/h alle 20s) + VW Golf V Variant 2.0TDI sportline vm. 2008 + Audi A4 Avant 2.0TDI vm. 2010 + Skoda Octavia III Combi RS TDI DSG vm. 2014
Skoda Octavia III Combi RS TDI DSG vm. 2019
Jaguar X-type Estate 3.0 AWD AUT. vm. 2008 (talviauto/2-auto)
Ex. autoja mm. Volvo S60 T5 vm. 2001 (0-200km/h alle 20s) + VW Golf V Variant 2.0TDI sportline vm. 2008 + Audi A4 Avant 2.0TDI vm. 2010 + Skoda Octavia III Combi RS TDI DSG vm. 2014
Re: toisioilmapumppu ongelma, missä vika?
Kiitos, löysin tuon releen ja uusi on tilauksessa, ei meinannut sitäkään löytyä mistään. Sulake on minun tapauksessani pysynyt kokoajan ehjänä.
Muutenkin kiva kuulla kokemuksistasi
Meilläkin päin on useassa huollossa mukaan lukien merkkihuolto sanonuttu, että varmaankin pumppu rikki ja se kannattaa ensiksi vaihtaa. Ei viitsisi ihan arvalla alkaa kaikkia osia vaihtelemaan ja katsoa sitten syttyykö valo uudelleen. Ihmeellistä tämä nykyajan autohuolto kun arvaillaan ja sen perusteella tehdään tuhansien edestä remppaa eikä vika edes välttämättä korjaannu.
Tuota pumppua (w203 malliin) olen varuilta katsellut nettikaupoista ja halvin suomesta löytämäni taisi olla n. 390 €. Autopurkaamolta saisi noin 10 vuotta vanhan, mutta kuitenkin toimivan halvimmillaan noin 200 euroon.
Aika flektimäistä ääntä tuo minunkin pumppuni kuulostaa pitävän
Muutenkin kiva kuulla kokemuksistasi
Meilläkin päin on useassa huollossa mukaan lukien merkkihuolto sanonuttu, että varmaankin pumppu rikki ja se kannattaa ensiksi vaihtaa. Ei viitsisi ihan arvalla alkaa kaikkia osia vaihtelemaan ja katsoa sitten syttyykö valo uudelleen. Ihmeellistä tämä nykyajan autohuolto kun arvaillaan ja sen perusteella tehdään tuhansien edestä remppaa eikä vika edes välttämättä korjaannu.
Tuota pumppua (w203 malliin) olen varuilta katsellut nettikaupoista ja halvin suomesta löytämäni taisi olla n. 390 €. Autopurkaamolta saisi noin 10 vuotta vanhan, mutta kuitenkin toimivan halvimmillaan noin 200 euroon.
Aika flektimäistä ääntä tuo minunkin pumppuni kuulostaa pitävän
Viimeksi muokannut kt10405, La 16.11.2013 12:11. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: toisioilmapumppu ongelma, missä vika?
Onkohan w203:ssa jokin sulkuventtiili, joka voisi myös aiheuttaa häiriön ilmankiertoon?
Re: toisioilmapumppu ongelma, missä vika?
No eipä ollut vika releessä, kuten arvelinkin tai sitten rele on kiinni hitsatessaan rikkonut jotain muuta..vanha rele oli tosin jonkin verran kärähtäneen näköinen ja releen kärjet kuluneen näköiset se avatessa..
Molemmilla kerroilla vikakoodin nollauksen jälkeen moottorin merkkivalo on syttynyt toisen kylmäkäynnistyksen yhteydessä ja noin kahden kilometrin ajon jälkeen liikennevaloihin pysähtyessä. Pystyisikö tämän perusteella päättelemään jotain mistä vikaa lähtisi seuraavaksi etsimään? Vikakoodit ovat molemmilla kerroilla olleet (vanhan ja uuden releen aikana): 0810 (toisioilmaruiskutuksen toimintahäiriö oikeassa sylinteririvissä - jatkuva) ja 0814 (toisioilmaruiskutuksen toimintahäiriö vasemmassa sylinteririvissä - jatkuva). ilmaoumppu kuulostaa päällisin puolin normaaliääniseltä ja ilma kierrättää mielestäni ainakin pumpun puhalluspäähän asti hyvin. Totesin tämän kun irroitin puhalluspään kumiletkun kylmästartin yhteydessä. Ääni on tosin hyvin bassomainen, jonka perusteella voisi ehkä päätellä ettei ilma kierrä kunnolla..onko ilmankiertojärjestelmässä esim. jokin yksisuuntaventtiili josta vikaa voisi etsiä?
Kaikki vinkit ovat taas terveltulleita..
Molemmilla kerroilla vikakoodin nollauksen jälkeen moottorin merkkivalo on syttynyt toisen kylmäkäynnistyksen yhteydessä ja noin kahden kilometrin ajon jälkeen liikennevaloihin pysähtyessä. Pystyisikö tämän perusteella päättelemään jotain mistä vikaa lähtisi seuraavaksi etsimään? Vikakoodit ovat molemmilla kerroilla olleet (vanhan ja uuden releen aikana): 0810 (toisioilmaruiskutuksen toimintahäiriö oikeassa sylinteririvissä - jatkuva) ja 0814 (toisioilmaruiskutuksen toimintahäiriö vasemmassa sylinteririvissä - jatkuva). ilmaoumppu kuulostaa päällisin puolin normaaliääniseltä ja ilma kierrättää mielestäni ainakin pumpun puhalluspäähän asti hyvin. Totesin tämän kun irroitin puhalluspään kumiletkun kylmästartin yhteydessä. Ääni on tosin hyvin bassomainen, jonka perusteella voisi ehkä päätellä ettei ilma kierrä kunnolla..onko ilmankiertojärjestelmässä esim. jokin yksisuuntaventtiili josta vikaa voisi etsiä?
Kaikki vinkit ovat taas terveltulleita..
Re: toisioilmapumppu ongelma, missä vika?
Ongelma ratkesi lopulta pumpun (ja releen) vaihdolla. Vanha oli kuitenkin vahingoittunut ja veteli viimeisiään..oli itse asiassa lopuksi jo täysin mykkä.
Kiitos vielä kaikille vinkeistä!
Kiitos vielä kaikille vinkeistä!
Re: toisioilmapumppu ongelma, missä vika?
Mä vaihoin kanssa omaan uuden vähän sen jälkeen, kun auton olin ostanut. Oli ostaessa rikki ja ollut jo pisempään, kun oli niin hapettunut sisällä. Jos tuosta palaa sulake tai rele hajoaa ja niitä ei korjaa, valuu kondenssivesi letkua pitkin pumppuun ja tekee siellä pikkuhiljaa tuhojaan. Säännöllisesti pyörähtävä pumppu pitänee putket tyhjänä vedestä. C32 AMG:ssä saatto tuo vikakoodi pysyä piilossa jonkun päivääkin ennen kuin sytytti vikavalon, kun pumppu oli rikki. Tyyppivikoja näissä.Jukikyy kirjoitti:Omassa Mersussa paloi ostettaessa moottorinvikavalo ja Oulun Vehon testerin mukaan toisioilmapumppurikki ja pitäisi vaihtaa uuteen. Pelkkä pumpunhinta taisi olla yli 900€ ja vaihtotyö päälle eli yhteensä melkein 1500€. Tarkastin sulakkeen, joka oli rikki ja vaihdon sen uuteen. Muutaman päivän toimi ja poltti sulakkeen uudelleen. Kävin Veholta hakemassa uuden releen noin 21 € (rele on muistaakseni siinä kuljettajan puolella lähellä tuulilasia sulakenumero 62). Nyt on toiminut toisioilmapumppu 1,5 vuotta.
Testerillä laitettiin kaverin kanssa toisioilmapumppu pyörimään, kun sen piti Oulun Vehon mukaan olla rikki, mutta testerillä lähti pyörimään ja piti hyvin samankalltaista ääntä kuin flekti.
Melkosen kova hinta on tuon pumpun vaihdolle, jos 600e veloittavat. Ei tuohon nyt tuntia saa menemään, vaikka etsisi pumpun sijainnin internetistä. Osaava vaihtaaa varmaan varttiin
Re: toisioilmapumppu ongelma, missä vika?
Niin tuntuu olevan tyyppivikoja varsinkin keskieuroopassa, kun noita mersun ulkomaalaisia sivuja lueskelin.
Merkkiliikkeessä pumpun vaihdon kustannukset ovat kyllä vähintäänkin kohtuulliset Myös pumpun hinta on perussähköpumpuksi mielestäni aika kova. Sen takia aloin selvitellä asiaa foorumin kautta. Itse sain uuden alkuperäispumpun 300 eurolla ja työn teetin ihan perusautohuollossa, koska itselläni ei ole oikeanlaisia työkaluja. Työhön meni tosiaan 15-20 min aikaa..
Merkkiliikkeessä pumpun vaihdon kustannukset ovat kyllä vähintäänkin kohtuulliset Myös pumpun hinta on perussähköpumpuksi mielestäni aika kova. Sen takia aloin selvitellä asiaa foorumin kautta. Itse sain uuden alkuperäispumpun 300 eurolla ja työn teetin ihan perusautohuollossa, koska itselläni ei ole oikeanlaisia työkaluja. Työhön meni tosiaan 15-20 min aikaa..