CDI:n huohotusputken muutos

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
Hubimersu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 437
Liittynyt: La 01.11.2003 14:53
Paikkakunta: Kangasala

CDI:n huohotusputken muutos

Viesti Kirjoittaja Hubimersu »

Aloin tuossa pohdiskelemaan öljynvaihdon yhteydessä tuota huohotinputkea, joka siis menee öljyntäyttökorkin juuresta suoraan turbon imuputkeen. Tässä välissä on jokin anturi / venttiili, kun siihen johdot menee.

Tässä järjestelmässä ei taida olla mitään ns. suodatinta, joka erottaisi öljyhönkän joka moottorista tulee suoraan turbon imuun. Korjatkaa jos olen väärässä! Bemareissa ainakin on tämmöinen vaihdettava suodatin ollut. Ainakaan en nähnyt KL:n enkä muisenkaan varaosalistoilla moista suodatinta, joten tuskin siellä semmosta on.

Nyt ajatuksissa olisi poistaa tuo putkiliitos turbon imuputkeen ja johtaa huohotus erilliseen keräimeen kuten kilpureissa on jo ollut pitkään. Tämä siksi, että saadaan turbolle vain puhdasta imuilmaa, joten välijäähdyttimeen ei kertyisi öljytahmaa, sikäli kun mitä turbon läpi tulee (aina sieltä vähän tulee), mutta kumminkin ideana.
Ja kun aina puhutaan siitä EGR:n toiminnan aiheuttamasta tukkiutuneesta imusarjasta, niin poistetaan se öljynkäry mitä sinne huohottimen kautta tulee, joka sitten muurautuu putkistoihin takaisinkierrätyksen kautta tulevan pakokaasuin kanssa. Koitetaan onko tällä mitään vaikutusta, maanrakennuskoneissa on ainakin vaikuttanut, ei tarvitse EGR:iä vaihtaa niin usein...
Yksi tuttu irrotti Vitosta huohottimen ja laittoi suoran putken maahan perinteisellä tyylillä ja hyvin on pelannut, nokiarvot 1,25, kun taas itsellä 1,8 kun menee takasin kiertoon. Ja on molemmat ohjelmoituja ja saavat kenkää. Toki ei tämä kerro koko totuutta.
Siis itsellähän ei ole ongelmia tuon kanssa, muuten vaan ajattelin jos kokeilis asentaa erillisen keräimen ja katsoa onko vaikutusta pitkällä juoksulla...Mielipiteitä? :?:
S204 300CDI 4matic -11 FL "lumikki"

EX:
W906 315CDI 1+6 k-a Vanha invataksi
C203 200 Kompressor -01
W176 180cdi- 13
S204 220CDI- 09 "kaupparatsun ruoska"
S204 200CDI -11 Facelift 7G tronic "Tuikutettu"
S203 200CDI- 06 Mustiainen "Tuikutettu"
W211 200CDI- 03 Vanha taksi ***tana
S203 200CDI -04 Facelift "Kestosuosikki"
C203 180 -01 Sportcoupe
S202 220CDI Esprit Selection -00
S203 200CDI -01 Paku "Tuikutettu"
W124 230E -91
S202 200CDI -99
W124 300D "hubi"
W124 250D "aztu"
peruna.
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 97
Liittynyt: Su 18.01.2009 15:23
Paikkakunta: Kalajoki

Re: CDI:n huohotusputken muutos

Viesti Kirjoittaja peruna. »

Itellä oli se kerääjäpönttö mutta tahto se öljy tiivistyä siihen huohottimen suodattimeen ja sitten öljy valui pöntön kylykiä pitkin minne sattuu. Nyt laitoin vaan pitkän putken maahan ja sen suodattimen päähän vaikka tuskin sitäkään tarvis.
Unique387
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 468
Liittynyt: To 06.06.2013 08:19
Paikkakunta: Hollolan Lahti

Re: CDI:n huohotusputken muutos

Viesti Kirjoittaja Unique387 »

Hubimersu kirjoitti:Aloin tuossa pohdiskelemaan öljynvaihdon yhteydessä tuota huohotinputkea, joka siis menee öljyntäyttökorkin juuresta suoraan turbon imuputkeen. Tässä välissä on jokin anturi / venttiili, kun siihen johdot menee.

Tässä järjestelmässä ei taida olla mitään ns. suodatinta, joka erottaisi öljyhönkän joka moottorista tulee suoraan turbon imuun. Korjatkaa jos olen väärässä! Bemareissa ainakin on tämmöinen vaihdettava suodatin ollut. Ainakaan en nähnyt KL:n enkä muisenkaan varaosalistoilla moista suodatinta, joten tuskin siellä semmosta on.

Nyt ajatuksissa olisi poistaa tuo putkiliitos turbon imuputkeen ja johtaa huohotus erilliseen keräimeen kuten kilpureissa on jo ollut pitkään. Tämä siksi, että saadaan turbolle vain puhdasta imuilmaa, joten välijäähdyttimeen ei kertyisi öljytahmaa, sikäli kun mitä turbon läpi tulee (aina sieltä vähän tulee), mutta kumminkin ideana.
Ja kun aina puhutaan siitä EGR:n toiminnan aiheuttamasta tukkiutuneesta imusarjasta, niin poistetaan se öljynkäry mitä sinne huohottimen kautta tulee, joka sitten muurautuu putkistoihin takaisinkierrätyksen kautta tulevan pakokaasuin kanssa. Koitetaan onko tällä mitään vaikutusta, maanrakennuskoneissa on ainakin vaikuttanut, ei tarvitse EGR:iä vaihtaa niin usein...
Yksi tuttu irrotti Vitosta huohottimen ja laittoi suoran putken maahan perinteisellä tyylillä ja hyvin on pelannut, nokiarvot 1,25, kun taas itsellä 1,8 kun menee takasin kiertoon. Ja on molemmat ohjelmoituja ja saavat kenkää. Toki ei tämä kerro koko totuutta.
Siis itsellähän ei ole ongelmia tuon kanssa, muuten vaan ajattelin jos kokeilis asentaa erillisen keräimen ja katsoa onko vaikutusta pitkällä juoksulla...Mielipiteitä? :?:
Onko ollu vaikutusta pitkällä juoksulla? Itsellä ollu samoja ajatuksia turbon vaihdon jälkeen.
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: CDI:n huohotusputken muutos

Viesti Kirjoittaja atlas »

Toi letkunpäässä oleva suodatin kun jäätyy kosteudesta ja kylmälimasta niin tulee ylipaine joka puhaltaa Stefan moottorista pihalle.
Onhan toi ongelma ihan uusissakin turbomoottoreissa ja kun kisoja tulee lisää niin pahenee mutta kun siihen ei ole oikein järkevää rakennelmaa kun sieltä tulee kuitenkin aika hönkä.
Kuorma autoissa jotkut poraa cooleriin parin millin reikä päätyyn alas että öljy valuu kankaalle ja isot ahtimesta kun on niin hönkä kyllä riittää eli se ei ahtoja häiritse.
Joissakin coolereissa taas nähnyt öljypropun josta aika ajoin öljyt pois että eivät pääse vähitellen työntymään imusarjaan.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Avatar
Tukala
Mersumies
Mersumies
Viestit: 600
Liittynyt: Pe 20.04.2012 16:34
Paikkakunta: Satakunnassa, meri "lähellä" + Varsinais-Suomi Eteläpohjanmaata lähempänä :-)

Re: CDI:n huohotusputken muutos + KYSYMYS/AJATUKSIA

Viesti Kirjoittaja Tukala »

Otin viime viikolla tuosta W903:sta huohottimen pois imuletkusta, tulppa tilalle ja silikoniletkulla huohotus kohti maata.

On jonkin verran ollut ongelmaa tuon kulkemisen kera lähiaikoina, niin koitin muutamia "niksejä":
-Pakoputk ipois, heti ryppyputken takaa - ei vaikutusta
-Toinen putki tilalle, loppuu vähän ennen taka-akselia ja äänenvaimennin on "läpipuhaltava", joten ei pitäisi ahdistaa.
-Nokeaa kyllä ""melkoisesti""(?)?)
-Kuulerin puhdistusta, tosin kenno paikoillaan, ja nythän siis huoh.paska pääse sinne. Toki vippurista vähän menee.
-Turbo n. vuoden ikäinen, ei suuremmin välystä. Tosin siipiensäätöakselin reijästä puhaltaa hieman pihalle. Huomaa esim. vuodon ilm.aineella
-Imusrj.puhdistettu, ei nokinen. Kiitos MB kun ette ole koskaan moista asentaneet tähän, kuten ette imusrj-läppiäkään.
-Imusrj.tiivisteet pitää, kuuleri pitää


Tästä päästään asiaan;

-pölläyttää...(paha sanoa onko liiaksi)
-kulutus kasvanut
-tehon puutosta, varsinkin alhaalta alkaen, miksi?

JA kyllä, selviääää STARRR ymym...Ihan tähän hätään ei saatavilla mutta päivien sisällä. :)

-Mistäs ed.mainitut voisivat johtua? Siis tarkistelut, ym. ilman/ennen *:n saapumistaa??
-Alip.letkut ok,
-Ahtien tanko säätyy käydessä, kaasutellen ja pumpulla imien
-Ilmansaanti ok. JONKA toteutus Sprinterissä on luokattoman huono.


Tällaisia mietelmiä.... Vielä tuli mieleen että voisiko ahtimen toimintaan vaikuttaa huoh.hengityksen puute? Varsinkin alakierroksilla(en oikein usko..,mutta tavallaan lienee mahdollista-ko-kö?)

Puutuminen kyllä ilmeni ilman tuon ohitustakin. Kummaa hommaa, Kummaa hommaa, varsinkin ilman testeriä. Aikanaan tuo vastasi kaasuun tod. herkästi ja vääntö alkoi alta 200rpm, vaikka kuormaakin. Nyt saapi arpoa nelosta ohituksissa, jopa kolmosta(harvoin)
Nol5 sataa - ysiysiysi 13O
----------------------
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Re: CDI:n huohotusputken muutos + KYSYMYS/AJATUKSIA

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

Tukala kirjoitti:Otin viime viikolla tuosta W903:sta huohottimen pois imuletkusta, tulppa tilalle ja silikoniletkulla huohotus kohti maata.

On jonkin verran ollut ongelmaa tuon kulkemisen kera lähiaikoina, niin koitin muutamia "niksejä":
-Pakoputk ipois, heti ryppyputken takaa - ei vaikutusta
-Toinen putki tilalle, loppuu vähän ennen taka-akselia ja äänenvaimennin on "läpipuhaltava", joten ei pitäisi ahdistaa.
-Nokeaa kyllä ""melkoisesti""(?)?)
-Kuulerin puhdistusta, tosin kenno paikoillaan, ja nythän siis huoh.paska pääse sinne. Toki vippurista vähän menee.
-Turbo n. vuoden ikäinen, ei suuremmin välystä. Tosin siipiensäätöakselin reijästä puhaltaa hieman pihalle. Huomaa esim. vuodon ilm.aineella
-Imusrj.puhdistettu, ei nokinen. Kiitos MB kun ette ole koskaan moista asentaneet tähän, kuten ette imusrj-läppiäkään.
-Imusrj.tiivisteet pitää, kuuleri pitää


Tästä päästään asiaan;

-pölläyttää...(paha sanoa onko liiaksi)
-kulutus kasvanut
-tehon puutosta, varsinkin alhaalta alkaen, miksi?

JA kyllä, selviääää STARRR ymym...Ihan tähän hätään ei saatavilla mutta päivien sisällä. :)

-Mistäs ed.mainitut voisivat johtua? Siis tarkistelut, ym. ilman/ennen *:n saapumistaa??
-Alip.letkut ok,
-Ahtien tanko säätyy käydessä, kaasutellen ja pumpulla imien
-Ilmansaanti ok. JONKA toteutus Sprinterissä on luokattoman huono.


Tällaisia mietelmiä.... Vielä tuli mieleen että voisiko ahtimen toimintaan vaikuttaa huoh.hengityksen puute? Varsinkin alakierroksilla(en oikein usko..,mutta tavallaan lienee mahdollista-ko-kö?)

Puutuminen kyllä ilmeni ilman tuon ohitustakin. Kummaa hommaa, Kummaa hommaa, varsinkin ilman testeriä. Aikanaan tuo vastasi kaasuun tod. herkästi ja vääntö alkoi alta 200rpm, vaikka kuormaakin. Nyt saapi arpoa nelosta ohituksissa, jopa kolmosta(harvoin)
Pitkä (ja hiukan rönsyilevä mutta kiotettan lukea :) )

tarkistele ahtovuodot,

Tuliko onkelmat jo enne ahtimen vaihtoa,
Jos ei niin tarkista säätötangon pituus
Onko mallia missä on ilmamassa mittari, egr,
Alipaineen tuotto kunnossa

E: huohotin letkuun menevä johto on lämmitysvastuksen johto,
Huohotimen suodatin taitaa olla siinä muovi osassa ventiilikopan päällä,

On siinä imuun kytkemisessä
tainnut muukin ajatus(vähän samaan tapaan kuin "kisa" vekotimissa)
kuin niiten käryjen talteen otto olla
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)

100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)

jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
:)
Unique387
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 468
Liittynyt: To 06.06.2013 08:19
Paikkakunta: Hollolan Lahti

Re: CDI:n huohotusputken muutos

Viesti Kirjoittaja Unique387 »

Mikä muuten lie se imupuolelle käryjen keräämisen lisäksi se varsinainen tarkoitus ?
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Re: CDI:n huohotusputken muutos

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

Unique387 kirjoitti:Mikä muuten lie se imupuolelle käryjen keräämisen lisäksi se varsinainen tarkoitus ?
Siis käryjen kerääminen lienee se varsinainen tarkoitus
Ja se sivutehtä lienne sama mitä kisa koneissinkin rakentaan
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)

100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)

jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
:)
jpeltoma
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 479
Liittynyt: Ma 25.07.2005 10:54
Paikkakunta: Tre

Re: CDI:n huohotusputken muutos

Viesti Kirjoittaja jpeltoma »

Ainakin Wanhan liiton monivena OM605/606 kansissa tuolle imuilman öljysumulle on venttilien/seetien voitelu tarkoitus. Näissä kansissahan on ollut sitä seetien kululumis/venttiilien painumisongelmaa. Ja ainakin ulkomaan lähteiden mukaan esim OM605 ongelma nelos pytyn toises imuvenas johtuu juuri siitä että se ei saa tarpeellista voitelua öljysumusta. En tiedä sitten miten CDI koneitten laita on, tarviiko pikkuruiset venttiilit voitelua...

Luojan kiitos mersu tosiaan ei ole sortunut BMW:n tapaan näihin separaattoreihin jolla öljyä yritetään erottaa. Pistäkääpä googgeliin hakusana "BMW huohotin jäässä" alkaa tarinaa löytyä. Sitä separaattoria on päivitetty moneen kertaan, ja aina se tuppaa jäätyyn. Ja seuraus se että öljyt ettii helpoimman tien ulos koneesta.
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Re: CDI:n huohotusputken muutos

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

jpeltoma kirjoitti: Luojan kiitos mersu tosiaan ei ole sortunut BMW:n tapaan näihin separaattoreihin jolla öljyä yritetään erottaa. Pistäkääpä googgeliin hakusana "BMW huohotin jäässä" alkaa tarinaa löytyä. Sitä separaattoria on päivitetty moneen kertaan, ja aina se tuppaa jäätyyn. Ja seuraus se että öljyt ettii helpoimman tien ulos koneesta.
Jos perusta on pas*** niin ei se päivitämällä parane...
Pitäis perustus tehdä kuntoon
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)

100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)

jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
:)
jpeltoma
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 479
Liittynyt: Ma 25.07.2005 10:54
Paikkakunta: Tre

Re: CDI:n huohotusputken muutos

Viesti Kirjoittaja jpeltoma »

Eikö se sama jäätymisongelma ole koskeunut yhtäläilla VW:tä PSA:ta jne. Pätkäajossa koneeseen kondensoitunut vesi jämähtää huohottimeen ja kampikammion paine lykkää öljyt mäkeen...Onhan noita täystuhoja joka pakkaskaudella...

Mersuis -ainakin näis vanhemmis- on fiksusti kun huohotin on suoraan pakosarjan yläpuolella kuumassa paikassa.
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Re: CDI:n huohotusputken muutos

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

jpeltoma kirjoitti:Eikö se sama jäätymisongelma ole koskeunut yhtäläilla VW:tä PSA:ta jne. Pätkäajossa koneeseen kondensoitunut vesi jämähtää huohottimeen ja kampikammion paine lykkää öljyt mäkeen...Onhan noita täystuhoja joka pakkaskaudella...
Jep ja niihin vasta päteekin tuo pas***
Nehän yleensä vieelä etuvetoisiakin...
mikä kertookin jo riittävästi :)
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)

100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)

jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
:)
jpeltoma
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 479
Liittynyt: Ma 25.07.2005 10:54
Paikkakunta: Tre

Re: CDI:n huohotusputken muutos

Viesti Kirjoittaja jpeltoma »

https://www.google.fi/search?q=huohotin ... B746%3B497" onclick="window.open(this.href);return false;
Unique387
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 468
Liittynyt: To 06.06.2013 08:19
Paikkakunta: Hollolan Lahti

Re: CDI:n huohotusputken muutos

Viesti Kirjoittaja Unique387 »

jpeltoma kirjoitti:Ainakin Wanhan liiton monivena OM605/606 kansissa tuolle imuilman öljysumulle on venttilien/seetien voitelu tarkoitus. Näissä kansissahan on ollut sitä seetien kululumis/venttiilien painumisongelmaa. Ja ainakin ulkomaan lähteiden mukaan esim OM605 ongelma nelos pytyn toises imuvenas johtuu juuri siitä että se ei saa tarpeellista voitelua öljysumusta. En tiedä sitten miten CDI koneitten laita on, tarviiko pikkuruiset venttiilit voitelua...

Luojan kiitos mersu tosiaan ei ole sortunut BMW:n tapaan näihin separaattoreihin jolla öljyä yritetään erottaa. Pistäkääpä googgeliin hakusana "BMW huohotin jäässä" alkaa tarinaa löytyä. Sitä separaattoria on päivitetty moneen kertaan, ja aina se tuppaa jäätyyn. Ja seuraus se että öljyt ettii helpoimman tien ulos koneesta.
Pojan GTR:ään tosiaan laitettiin erillinen öljynkerääjä säiliö ja siitä putki "maailmaan". Siitä vaan tullu mieleen että ei ajanoloon öljyäis paikkoja mutta toi seetien ja ohjureiden hyväily ...... jooo anetaampas olla vielä paikallaan.
Avatar
Tukala
Mersumies
Mersumies
Viestit: 600
Liittynyt: Pe 20.04.2012 16:34
Paikkakunta: Satakunnassa, meri "lähellä" + Varsinais-Suomi Eteläpohjanmaata lähempänä :-)

Re: CDI:n huohotusputken muutos + KYSYMYS/AJATUKSIA

Viesti Kirjoittaja Tukala »

CDI203 kirjoitti:
Tukala kirjoitti:Otin viime viikolla tuosta W903:sta huohottimen pois imuletkusta, tulppa tilalle ja silikoniletkulla huohotus kohti maata.

On jonkin verran ollut ongelmaa tuon kulkemisen kera lähiaikoina, niin koitin muutamia "niksejä":
-Pakoputk ipois, heti ryppyputken takaa - ei vaikutusta
-Toinen putki tilalle, loppuu vähän ennen taka-akselia ja äänenvaimennin on "läpipuhaltava", joten ei pitäisi ahdistaa.
-Nokeaa kyllä ""melkoisesti""(?)?)
-Kuulerin puhdistusta, tosin kenno paikoillaan, ja nythän siis huoh.paska pääse sinne. Toki vippurista vähän menee.
-Turbo n. vuoden ikäinen, ei suuremmin välystä. Tosin siipiensäätöakselin reijästä puhaltaa hieman pihalle. Huomaa esim. vuodon ilm.aineella
-Imusrj.puhdistettu, ei nokinen. Kiitos MB kun ette ole koskaan moista asentaneet tähän, kuten ette imusrj-läppiäkään.
-Imusrj.tiivisteet pitää, kuuleri pitää


Tästä päästään asiaan;

-pölläyttää...(paha sanoa onko liiaksi)
-kulutus kasvanut
-tehon puutosta, varsinkin alhaalta alkaen, miksi?

JA kyllä, selviääää STARRR ymym...Ihan tähän hätään ei saatavilla mutta päivien sisällä. :)

-Mistäs ed.mainitut voisivat johtua? Siis tarkistelut, ym. ilman/ennen *:n saapumistaa??
-Alip.letkut ok,
-Ahtien tanko säätyy käydessä, kaasutellen ja pumpulla imien
-Ilmansaanti ok. JONKA toteutus Sprinterissä on luokattoman huono.


Tällaisia mietelmiä.... Vielä tuli mieleen että voisiko ahtimen toimintaan vaikuttaa huoh.hengityksen puute? Varsinkin alakierroksilla(en oikein usko..,mutta tavallaan lienee mahdollista-ko-kö?)

Puutuminen kyllä ilmeni ilman tuon ohitustakin. Kummaa hommaa, Kummaa hommaa, varsinkin ilman testeriä. Aikanaan tuo vastasi kaasuun tod. herkästi ja vääntö alkoi alta 200rpm, vaikka kuormaakin. Nyt saapi arpoa nelosta ohituksissa, jopa kolmosta(harvoin)
Pitkä (ja hiukan rönsyilevä mutta kiotettan lukea :) )

tarkistele ahtovuodot,

Tuliko onkelmat jo enne ahtimen vaihtoa,
Jos ei niin tarkista säätötangon pituus
Onko mallia missä on ilmamassa mittari, egr,
Alipaineen tuotto kunnossa

E: huohotin letkuun menevä johto on lämmitysvastuksen johto,
Huohotimen suodatin taitaa olla siinä muovi osassa ventiilikopan päällä,

On siinä imuun kytkemisessä
tainnut muukin ajatus(vähän samaan tapaan kuin "kisa" vekotimissa)
kuin niiten käryjen talteen otto olla


:D :) :shock:

Nooh, tuo ylläoleva on lopputulos kun kuvittelee kosketusnäytöllisellä luurilla näpyttää mersufoorumille ajaessa ja välillä vilkuilla karttaa =)

Pieni tarkennus edelliseen lie paikallaan.

Ahtimen vaihdoin noin vuosi sitten. Taisi sillonkin olla pientä voimattomuutta toisinaan. Turbo oli kyllä melkoisen loppu ja uusimiseen päädyin siinä vaiheessa kun moottorin sammutti, niin johdinsiivet ottivat turbiinin siipiin kiinni :o Eli melkoisen finaalissahan tuo jo oli. Tuolloin matkaa takana n.335tkm, eli sisäänajo alkoi olla loppumetreillä, eikö...

Eli, tuolla ylempänä listasin allekkain "kokeiluja", oireiden kuvausta, testausta ennen ja jälkeen jonkin toimenpiteen. eipä tuo nyt vieläkään oikein selkosuomea taida olla :?

Mutta kertaan vielä.
- Suljin pois muutamia mahdollisia aiheuttajia tuohon tehottomuuteen, (ei vikatilaoja missään vaiheessa) kuten tukkoisuuden. Putki siis irti jousto-osan takaa. Ajoa ilman loppuputkea, ei vaikutusta, laitoin tilalle suoran putken jossa vaimentimena "läpihuutava" pönttö, ei vaikutusta, eikä moista meteliä mikään kuuntele =)

-Tyhjäkäynniltä kun polkatisee niin pölläyttää mustaa...Mutta mikä on paljon niin se on jokaisen oma tulkinta.
-Ahtovuodot epätod.näköisiä, tarkistettu muutamaan otteeseen ja samoin kuuleri itsessään puhdistettu. Tosin puhdistus niin että kuulleri oli autossa kiinni joten moskaa/öljyä jäi varmasti. Ja hankalahan tuota on välttää muutenkaan.

-Säätötanko samassa mitassa jossa tuli paketissa, maaliklöntti yhä paikallaan, eli ei ainakaan kiertynyt.
-Säätimen "kello" toimii, eli liikkuu kaasuttaessa ja käsinkin, takertelematta. Myös käsikäyt.alipainepumpulla testattu. Mikä muuten lienee liikuttamiseen tarvittava imu??

-Tässä mallissa siis EI ole EGR:ää, eikä ilmamassamittaria saati imusaarjan läppiä. 313CDI, vm-01.
-Alipainepuoli kunnossa, mutta miten ylipäätään tuo säädin ohjaa alip.kelloa?? Tietty ecun ohjastamana, mutta olettaisin ettei rakenne voi olla erityisen tarkkasäätöinen(?)?? Ja onko itse säädin purettavissa? Tai kaikki on, mutta saako ehjänä auki ja kasaankin :problem: Nämä autopuolen jutut ja ratkaisut ovat jääneet toistakymmentä vuotta sitten vähemmälle huomiiolle :wave:
Onko toim.periaate sama kuin hydr.puolen propoventtiileissä, eli virtaa lisäämällä/vähentämällä säätyy haluttuun suuntaan ja portaattomasti vai
onko venttiili auki "tietyn" ajan mitä ecu käskee kun paineita pitäisi saada ja sulkeutuu eli virta kokonaan pois (aivan silmänräpäykseksi) jolloin liike lakkaa tai palaa ja taas virrallisena säätyy?

Ylipäätään tuo vaikuttaa melko alkeelliselta ratkaisulta/kapineelta.


Tuota huohottimen poistoa imuletkusta testasin ihan mielekiinnosta. Lämm.vastuksen johto toki oli kiinni.
Myöskään ilmansaannin puutteesta ongelmat tuskin johtuvat. Vaikkakin Spinterin ilmansuodatinratkaisu on ala-arvoinen, minusta.

Starin narun jatkoksi pitäisi lähipäivinä onneksi päästä, mutta pohdintaa, ajatuksia, kokeilemisen arvoisia vinkkejä otan vastaan mielelläni ja kenties ratkaisuja mikäli samankaltaisista oireista jooku on kärsinyt.
Nol5 sataa - ysiysiysi 13O
----------------------
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Re: CDI:n huohotusputken muutos

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

Säätely tapahtuu ECU:un lähtämällä pulsilla
(Mikä säättä sitä alipaineen kulku reikää "saa sen sisuksen värisemään")

Monesti alipaineesa on ollut vajausta saman tyypissilä oireilla kun ahto vuotoja ei ole
(Heräilee hiukan laiskasti, alaveto laiska, kulutus kohollan, pientä sauhutelua)

Esp/abs toimintaa kannatta myös tutkailla,
Ilmastoinin kompura, tehostimen pumppu tekevät myös josku kulusta/heräämisestä
Raskasta/hidasta
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)

100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)

jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
:)
Vastaa Viestiin