Webasto huolia
Webasto huolia
Elikkäs lisälämmitin ei lähde käyntiin. Yrittää kyllä, mutta ei jää päälle. Mahtasko olla akku liian heikko? Paljonko tuommosen akun jännite tulisi olla? Mittasin tuossa äsken ja yön jäljiltä jännite oli 12.17 V ja kun lämmitin yritti käynnistyä, niin jännite tippui 11.88 Volttiin. Kun auto on käynnissä niin lämmitin lähtee napista käyntiin.
Kyseessä siis mersun oma lämmitin ja auto 280cdi vm.2006.
Auto kyllä starttaa ihan iloisesti kovallakin pakkasella, tosin ei tarvii kyllä kauan startata kun lähtee käymään.
Kyseessä siis mersun oma lämmitin ja auto 280cdi vm.2006.
Auto kyllä starttaa ihan iloisesti kovallakin pakkasella, tosin ei tarvii kyllä kauan startata kun lähtee käymään.
SLK 350 vm.2006
Re: Webasto huolia
11,5V on aluperäweban oletusarvo jännitteen alarajalle sitä voi kyllä muuttaa. Sen käynnistys imee amppeereja ihan kivasti, ei ihme että vähn akkun notkahtaa, mutta ei siinä varmaan vika ole. Oisko kiertovesipumppu körmyllään?
Edit: siis naksuuko pa-pumppu? Lähteeko puhallin päälle? Lähteekö edes kunnolla poltto tohisemaan, vai sammuuko jo ennen?
Edit: siis naksuuko pa-pumppu? Lähteeko puhallin päälle? Lähteekö edes kunnolla poltto tohisemaan, vai sammuuko jo ennen?
W212 350CDI -09
W219 320CDI -07
Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
W219 320CDI -07
Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
Re: Webasto huolia
Lähtee pumppu naksumaan ja puhallinkin pyörii sekä pikku savutkin tuprauttaa. Kävin äsken ajamassa autolla noin 20 min. lenkin, ajon jälkeen webasto käynnistyi ihan normaalisti.
Webaston oireilut alkoi siten että lämmitysjakso lyheni pikku hiljaa. Ja nyt kovemmilla pakkasilla ei enää käynnisty ajastuksella lainkaan. Käynnistyy kyllä kun auton käynnistää ensin.
Webaston oireilut alkoi siten että lämmitysjakso lyheni pikku hiljaa. Ja nyt kovemmilla pakkasilla ei enää käynnisty ajastuksella lainkaan. Käynnistyy kyllä kun auton käynnistää ensin.
SLK 350 vm.2006
Re: Webasto huolia
Kuullostaa että kiertovesipummppu ei lähdemukaan vai kuullostaako se siltä että weba keitältää ja sitten sammuu?
Kokeiles kiertovesipumppua pyöriikö se ?
Kokeiles kiertovesipumppua pyöriikö se ?
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
Re: Webasto huolia
Mitenkäs tuon kiertovesipumpun toiminnan vois tarkistaa helpoiten?
SLK 350 vm.2006
Re: Webasto huolia
Akku lähes tyhjä jos mittarin lukemaan voi luottaadidieri kirjoitti:Mittasin tuossa äsken ja yön jäljiltä jännite oli 12.17 V .

Markettimittarit joskus kyllä mitta enempi sinnepäin mutta jos oli Fluke tms. niin akku tosiaan on lähes tyhjä. Jos voi ladata ulkopuolisella laturilla niin paas laittaen sellainen ja koita lmmitintä tunnin latauksen jälkeen. Jos toimii ni vika löyty tai ainakin voi kattoa onko auton lataus kunnosa tai akku vai purkaako joku laite akua.
Niin lukeman pitäis olla 12.6 ja mielellään enemmän. Pikkasen yli 12.8V niin silloin akku on täysi.
Re: Webasto huolia
Fluke on mittari, ei noilla markettimittareilla tosiaan saa kun sinnepäin mittauksia. Akku on nyt latingissa, katellaan huomenna miten se sit pelaa.Jari Ke kirjoitti:Akku lähes tyhjä jos mittarin lukemaan voi luottaadidieri kirjoitti:Mittasin tuossa äsken ja yön jäljiltä jännite oli 12.17 V .![]()
Markettimittarit joskus kyllä mitta enempi sinnepäin mutta jos oli Fluke tms. niin akku tosiaan on lähes tyhjä. Jos voi ladata ulkopuolisella laturilla niin paas laittaen sellainen ja koita lmmitintä tunnin latauksen jälkeen. Jos toimii ni vika löyty tai ainakin voi kattoa onko auton lataus kunnosa tai akku vai purkaako joku laite akua.
Niin lukeman pitäis olla 12.6 ja mielellään enemmän. Pikkasen yli 12.8V niin silloin akku on täysi.
SLK 350 vm.2006
Re: Webasto huolia
Tiesitkin varmaan tämän mutta varuiksi.... Toi hieman yli 12.8V lukema pitäis saaja kun akku on ollu latingista pois vähintään pari kolme tuntia. Het latauksen jälkeen täyden akun lukema on selvästi ylitte 13V.didieri kirjoitti:
Fluke on mittari, ei noilla markettimittareilla tosiaan saa kun sinnepäin mittauksia. Akku on nyt latingissa, katellaan huomenna miten se sit pelaa.
Ladattua akkua voi ja ehkä kannattaakin mittailla tunnin parin välein kun auto on sammuksissa. Jos jännite tippuu pikkuhiljaa alle 12.5 niin joku purkaa akkua/akku on riki. Tietty helpoin olis mitata vuotovirta mutta kun navan irroittaminen nykyautoissa voi saada aikaan muita harmeja. Itte en luota pihtimitareihin pienien virtojen mittauksissa.
Re: Webasto huolia
Näin juuri oli tarkoitus toimia. Yön yli lataus siksi, kun pakkasella akku ottaa aika huonosti varausta vastaan. Mittailen huomenissa akkua useempaan otteeseen. En usko että mikään akkua purkaa itekseen, sillä auto on seisonut myös useamman päivänkin ja aina starttaa hyvin. Jos joku purkaisi akkua, niin esim. 4:n päivän jälkeen akku olisi jo aika tyhjä...
SLK 350 vm.2006
Re: Webasto huolia
Uusi vuosi ja samat kujeet 
Viime talvena vika korjaantui uudella akulla ja pitkälle päästiin tätäkin vuotta, ennen kuin webasto alkoi temppuamaan. Ja tietty nyt kovilla pakkasilla!
Nyt virta riittää, ei ole siitä kiinni. Muuten vika aivan samanlainen, eli auton käydessä webasto pelaa, mutta auto sammuksissa webasto käynnistyy ja käy hetken, mutta sitten sammuu.
Olisiko vika siinä kiertovesipumpussa? Missä se sijaitsee?

Viime talvena vika korjaantui uudella akulla ja pitkälle päästiin tätäkin vuotta, ennen kuin webasto alkoi temppuamaan. Ja tietty nyt kovilla pakkasilla!
Nyt virta riittää, ei ole siitä kiinni. Muuten vika aivan samanlainen, eli auton käydessä webasto pelaa, mutta auto sammuksissa webasto käynnistyy ja käy hetken, mutta sitten sammuu.
Olisiko vika siinä kiertovesipumpussa? Missä se sijaitsee?
SLK 350 vm.2006
Re: Webasto huolia
Jos webasto selvästi kiehuu ja sammuu niin neste ei kierrä.
Voi oll omansa pumppu jossakin webin lähellä tai sitten jopa käyttää omaansa auton pumppua....
Voi oll omansa pumppu jossakin webin lähellä tai sitten jopa käyttää omaansa auton pumppua....
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
Re: Webasto huolia
Aika liki tommonen pitäis olla konehuoneen vänkärin puolella:
http://www.merteil.fi/kuva-data/53473.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
Sitten jos se on webassa kii niin se on siinä weban ulkopuolella sen päässä, hankala nähdä.
onko AIVAN varma että virtaa riittää, jänniterajahan on oletuksena 11,5V tms. mikä on aika helppo näillä keleillä 'saavuttaa' akulla kuin akulla.
http://www.merteil.fi/kuva-data/53473.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
Sitten jos se on webassa kii niin se on siinä weban ulkopuolella sen päässä, hankala nähdä.
onko AIVAN varma että virtaa riittää, jänniterajahan on oletuksena 11,5V tms. mikä on aika helppo näillä keleillä 'saavuttaa' akulla kuin akulla.
W212 350CDI -09
W219 320CDI -07
Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
W219 320CDI -07
Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
- CDI203
- Asiantuntija
- Viestit: 12889
- Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
- Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°
Re: Webasto huolia
Kannatta mittaila ne voltit sinnä kohdin kun webasto käynistyy(tai pitäis käynistyä) siinä kohdin voltit tippu monesti ihan hetkekesi
mieluten vielä sieltä webaston päästä(huonoja liitoksia matkalla niin volttien kulku heikenee)
naksutaako polttoainen pumppu ja vesi pumppu vika tarkistella(pumppu löytyy seurailemalla letkuja webastolle)
alkuperäis webasto niin voltti rajaa on helppo muttaa
E: ja on ihan se ja mikä on mittarin hinta/merkki
itse tutkailut viime vuodet ~3€ mittarilla, aika monesti on joku jo tutkaillut jollain kallimalla ensin
mieluten vielä sieltä webaston päästä(huonoja liitoksia matkalla niin volttien kulku heikenee)
naksutaako polttoainen pumppu ja vesi pumppu vika tarkistella(pumppu löytyy seurailemalla letkuja webastolle)
alkuperäis webasto niin voltti rajaa on helppo muttaa
E: ja on ihan se ja mikä on mittarin hinta/merkki

itse tutkailut viime vuodet ~3€ mittarilla, aika monesti on joku jo tutkaillut jollain kallimalla ensin
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)
100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)
jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659

voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21

EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)
100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)
jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659

Re: Webasto huolia
Menee OT:ksi, mutta piti tarttua tähän;CDI203 kirjoitti:
E: ja on ihan se ja mikä on mittarin hinta/merkki
itse tutkailut viime vuodet ~3€ mittarilla, aika monesti on joku jo tutkaillut jollain kallimalla ensin
samaa mieltä tämän tyyppisissä mittauksissa. Sitten kun tarvii saada tarkasti mA/mV luokkaa olevia lukemia millä on lisäksi merkitystä tuloksen kannalta, tai mitata isoja virtoja mittarin 'läpi', voi alkaa mittarin laadulla olemaan merkitystä. Se minkä itse olen huomannut noista halpismittareista, on se että kun niissä patteri alkaa loppumaan, jotkut alkavat näyttämään höpöjä ihan volttiluokan mittauksissakin

Itsellä nykyään käytössä kaatopaikalta(!) löydetty Fluken 87... piti vain räpsettä kun laittoi patterin sisään, valintakiekon kontaktien puhdistus/voitelu ja mittari toimii

W212 350CDI -09
W219 320CDI -07
Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
W219 320CDI -07
Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
Re: Webasto huolia
Mittausvälineenä ihan kunnon FLUKE.
Vika taitaa sittenkin olla siinä, että jännite tippuu ilmeisesti alle sen 11,5V kovemmalla pakkasella. Nyt kun pakkasta on vain 8 astetta, niin webasto on käynyt yhtäsoittoa jo 45min. Mittasin jännitteet konehuoneesta siitä + navasta. Jännite ennen käynnistystä 12,40V käynnistyksessä jännite tippui 12,02V, ja kun webasto käynnistyi niin jännite hieman nousi ylöspäin. 45min päällä olon jälkeen jännite 11,79V.
Ja autossahan on taas uusi akku noin 2 viikkoa vanha, VARTA 95Ah AGM.
Kuinka alas tuon jänniterajan (11,5V) voi laskea, että jaksaa sitten vielä startata myös moottorin kovalla pakkasella. Onko kokemuksia.
Vika taitaa sittenkin olla siinä, että jännite tippuu ilmeisesti alle sen 11,5V kovemmalla pakkasella. Nyt kun pakkasta on vain 8 astetta, niin webasto on käynyt yhtäsoittoa jo 45min. Mittasin jännitteet konehuoneesta siitä + navasta. Jännite ennen käynnistystä 12,40V käynnistyksessä jännite tippui 12,02V, ja kun webasto käynnistyi niin jännite hieman nousi ylöspäin. 45min päällä olon jälkeen jännite 11,79V.
Ja autossahan on taas uusi akku noin 2 viikkoa vanha, VARTA 95Ah AGM.
Kuinka alas tuon jänniterajan (11,5V) voi laskea, että jaksaa sitten vielä startata myös moottorin kovalla pakkasella. Onko kokemuksia.
SLK 350 vm.2006
Re: Webasto huolia
On. Löytyy varmaan jostain threadista mun postaus, mutta tmuistelen että tiputin 10,7V:iin. Käyntiin lähti t-o-d-e-l-l-a vaivaisesti vaikk akone jo melko lämmin. En suositteledidieri kirjoitti:
Kuinka alas tuon jänniterajan (11,5V) voi laskea, että jaksaa sitten vielä startata myös moottorin kovalla pakkasella. Onko kokemuksia.

W212 350CDI -09
W219 320CDI -07
Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
W219 320CDI -07
Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
Re: Webasto huolia
Minusta se jänniteraja ei vaikuta mitenkään auton käynnistymiseen.
Kun auto ei käy ja webasto lähtee kylmänä päälle niin jännite webaston päässä tahtoo ainakin tehtaan webastosarjoissa laskea todella alas, siksi se jänniteraja on noin alhaalla (esim. w203 korisessa se on vieläkin alempana).
Itse tappelin 2 talvea tuon w203 webaston kanssa kun webasto ei kovalla tahtonut lähteä millään päälle. Starin kanssa tutkaillessa huomasin että siinä vaiheessa kun webasto vielä hehkuttaa ja lähtee käynnistymään niin jännite pääsee laskemaan 11 voltin paikkeille, jos se on tietyn ajan liian alhainen niin siinä kohtaa webaston ei anneta jatkaa käynnitymistä. Tuo oire ainakin toistaiseksi korjaantui uudella akulla.
Kun auto ei käy ja webasto lähtee kylmänä päälle niin jännite webaston päässä tahtoo ainakin tehtaan webastosarjoissa laskea todella alas, siksi se jänniteraja on noin alhaalla (esim. w203 korisessa se on vieläkin alempana).
Itse tappelin 2 talvea tuon w203 webaston kanssa kun webasto ei kovalla tahtonut lähteä millään päälle. Starin kanssa tutkaillessa huomasin että siinä vaiheessa kun webasto vielä hehkuttaa ja lähtee käynnistymään niin jännite pääsee laskemaan 11 voltin paikkeille, jos se on tietyn ajan liian alhainen niin siinä kohtaa webaston ei anneta jatkaa käynnitymistä. Tuo oire ainakin toistaiseksi korjaantui uudella akulla.
-00 C200CDI AT
-83 300GD A
-83 300GD A
Re: Webasto huolia
Onko sulla mitenkä pitkää ajoa ja miten paljon webasto päällä? En lähtis korjailemaan jänniterajaa laskemalla ainakaan kovin paljoa.
Viimeksi muokannut Obnoxio, Su 26.01.2014 19:27. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: Webasto huolia
Vaikuttaahan se jänniteraja siten, että jos webasto kuluttaa akun "tyhjäksi" niin ei startti jaksa enää pyörittää auton moottoria käyntiin.Jolle kirjoitti:Minusta se jänniteraja ei vaikuta mitenkään auton käynnistymiseen.
Kun auto ei käy ja webasto lähtee kylmänä päälle niin jännite webaston päässä tahtoo ainakin tehtaan webastosarjoissa laskea todella alas, siksi se jänniteraja on noin alhaalla (esim. w203 korisessa se on vieläkin alempana).
Itse tappelin 2 talvea tuon w203 webaston kanssa kun webasto ei kovalla tahtonut lähteä millään päälle. Starin kanssa tutkaillessa huomasin että siinä vaiheessa kun webasto vielä hehkuttaa ja lähtee käynnistymään niin jännite pääsee laskemaan 11 voltin paikkeille, jos se on tietyn ajan liian alhainen niin siinä kohtaa webaston ei anneta jatkaa käynnitymistä. Tuo oire ainakin toistaiseksi korjaantui uudella akulla.
Ja mulla on siis autossa uusi akku!
Ehkä kuitenkin kannattaa kaivaa se webasto esiin ja putsata sen sähköliittimet, ettei mitään ylimääräisiä jännitehäviöitä pääse syntymään hapettuneista liittimistä.
SLK 350 vm.2006
Re: Webasto huolia
Yleensä ajoa 50km ja webastoa haluaisin pitää päällä vähintään 20min yli 10 asteen pakkasilla. Alle 10 asteen pakkasella tuo 20min onnistuukin, mutta kun pakkasta yli tuon 10 niin silloin webasto ei pysy päällä kuin muutaman minuutin.kraatteri kirjoitti:Onko sulla mitenkä pitkää ajoa ja miten paljon webasto päällä? En lähtis korjailemaan jännirajaa laskemalla ainakaan kovin paljoa.
Ehkäpä tämä ongelma ratkeaa, kun putsaan liittimet ja lasken tuota jänniterajaa hiukan.
SLK 350 vm.2006
Re: Webasto huolia
Weban käynnistyksessä notkahduksen ymmärtää, mutta kun se tulee käynnin aikana, on joko akun alkuperäinen varaus jo huono johtuen vuotovirroista, tai akku muuten finaalissa jolloin kapasiteettia taasen ei ole tarjota. Mulla korjaantu akun vaihdolla nuo ongelmat, kun viime vuonna niiden kanssa painin. Koodithan kertoo jos pakkosammutus tehty.
W212 350CDI -09
W219 320CDI -07
Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
W219 320CDI -07
Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
Re: Webasto huolia
Parhaiten vastauksen tuohn virran riittämiseen saat varmaan sillä, kun nykäiset auton ylläpitolaturiin tai laturiin niillä isoilla pakkasilla, ja tarkkailet sitten toimintaa.