Kondensaattori ja/tai lisäakku?
Kondensaattori ja/tai lisäakku?
Missä teholuokassa liikutaan että jompikumpi tai molemmat noista tulee tarpeeseen? w124 saa konttiin painoksi GZ:n 12" elementin ja vahvistimen jolta löytyy yhdessä ohmissa 1450w ulosantia. Edelliset olleet reippaasti pienempiä kamppeita eikä täten ole juuri kokemusta. 50mm2 johdot riittänee virransaantiin kuitenkin?
Re: Kondensaattori ja/tai lisäakku?
Nyrkkisääntönä 1F/1kWRMS konkalle. Riitää tuo 50mm^2 normaalilla keulasta konttiin matkalla. Tuskin vielä lisäakkua tarvii ellei harrasta paikallaan popitusta.
Re: Kondensaattori ja/tai lisäakku?
Jos jomman kumman haluaa, niin akusta saa enemmän iloa. Hinnat kuitenkin samaa tasoa ja jos tuo virtajärjestelmä ei muuten ole ajan tasalla, niin kondensaattori tuo enemmän haittaa vaan.
Tai sitten ostaa vain uuden ja laadukkaan pääakun.
Tai sitten ostaa vain uuden ja laadukkaan pääakun.
W903 316cdi
W124 500E
Dodge Stealth R/T TT
Mustang '72 Convertible
W124 500E
Dodge Stealth R/T TT
Mustang '72 Convertible
Re: Kondensaattori ja/tai lisäakku?
Pääakun ikä ei ole tiedossa kun auto on vasta muutaman kuukauden mulla ollut, mutta lienee järkevää sekin vaihtaa jossain kohtaa. Subwooferin lisäksi autoon tulee myöhemmin vahvistin myös hytin kaiuttimille, jotka jo tuossa päivitettiinkin parempiin, niin kyllä se akku kai konttiin täytyy hankkia. En niinkään harrasta parkkipaikkahuudatusta mutta tulee välillä kyllä kuunneltua kotipihassa auto sammuksissa. Kumpi antaa paremmin virtaa ulos, konkka vai akku? Siitä tässä kai subwooferin kanssa kannattaa lähteä.
Re: Kondensaattori ja/tai lisäakku?
Ei tarvi konkkaa eikä lisäakkua. Mulla oli w202:ssa 2200w rms vahvisitin 15" DD:lle ja etukaiuttimillekkin joku, mökää lähti vähintäänkin tarpeeksi eikä valot vilkkuneet yhtään. Ihan perus akku joka sekin monta vuotta vanha.
S124 300TE
S211 E500
S211 E500
Re: Kondensaattori ja/tai lisäakku?
Se konkka ei vaan auta, jos se ei saa virtaa taasen sieltä pääakulta.Mau5trap kirjoitti:Pääakun ikä ei ole tiedossa kun auto on vasta muutaman kuukauden mulla ollut, mutta lienee järkevää sekin vaihtaa jossain kohtaa. Subwooferin lisäksi autoon tulee myöhemmin vahvistin myös hytin kaiuttimille, jotka jo tuossa päivitettiinkin parempiin, niin kyllä se akku kai konttiin täytyy hankkia. En niinkään harrasta parkkipaikkahuudatusta mutta tulee välillä kyllä kuunneltua kotipihassa auto sammuksissa. Kumpi antaa paremmin virtaa ulos, konkka vai akku? Siitä tässä kai subwooferin kanssa kannattaa lähteä.
Joku aika sitten (vuosi/pari..) oli Autosoundissa testiä noiden osalta ja kyllähän akku taisi hankintana parempi olla.
Ja ei taida Maxboom-autoissakaan konkkia olla yhden yhtä?
Tuossa V-class:ssa on soittimia vähän (1kpl 4x50W, 2kpl 2x150 Genesistä), joten ei nyt ongelmia pitäisi missään kohtaa tullakkaan, mutta yhdellä 100Ah:lla UPS-akulla mennään. Antaa virtaa vähintään riittävästi, kuitenkin enemmän kuin iso Optima. Ja lähtenyt myös käyntiin tämän talven -30c pakkasilla
Mutta melkein sijoittaisin pelkästään hyvään pääakkuun ja riitävään johdotukseen, myös maadoituksessa (sekä hyvät kontaktipinnat, laadukkaat liitokset, mitä näitä nyt sitten onkaan..)
W903 316cdi
W124 500E
Dodge Stealth R/T TT
Mustang '72 Convertible
W124 500E
Dodge Stealth R/T TT
Mustang '72 Convertible
Re: Kondensaattori ja/tai lisäakku?
en tiedä, enkä ymmärrä näistä rokkikonejutuista kovinkaan syvällisesti, mutta eikös kondensaattorin idea ole juurikin se, että se kykenee luovuttaan ja vastaanottamaan suuria virtoja nopeasti? kun akku taas on pikkasen "hidas" tälläsissä jutuissa. voisin kuvitella, että esim. subbarille tollaset piikkitehot vois vaatia konkkaa siihen väliin toimimaan ikään kuin "välivarastona". jos akku ei kykene antamaan riittävän suurta virtapiikkia riittävän kyhyessä ajassa, niin konkka kykenee. eli konkka tavallaan tyhjenee ja täyttyy basson lyöntien tahtiin antamalla bassolle sen vaatiman virran sillon, kun se sitä pyytää. ja kuten sanottu, niin ei niin näistä tiedä. enkä ole koskaan omistanut kondensaattoria rokkikoneissa. tällästä spekulointia vaan.
W201 250DT 20V
w201 190E
w201 190E
Re: Kondensaattori ja/tai lisäakku?
Näinhän se on. Kondensaattori tasaa lyhytkestoiset virtapiikit, jolloin tämä nopea piikki ei tule terävänä perille laturille ja akulle. Maxboom-autoissa soittavat todennäköisesti tiettyä, esim 30 Hz testiraitaa, jolloin virtaa tarvitaan tasaisesti. Tässä tilanteessa kondesaattorista ei ole hyötyä.
Re: Kondensaattori ja/tai lisäakku?
Tommonen pieni agm akku on paljon järkevämpi valinta kun konkka, konkka ei korvaa muuten huonoo virtajärjestelmää vaan yrittää peittää sen oireet.. Ja kyllä niissä maxboom autoissa ihan normaalia musiikkiakin soitetaan + sitten kisoissahan on tosiaan virallinen maxboom biisi eikä mitään 30hz testiraitaa joita käytetää lähinnä laitteistojen säätämisessä.
Re: Kondensaattori ja/tai lisäakku?
Suosittelen Optiman geeliakkua ehdottomasti. Ainut miinus vain että hintavia tahtovat olla. (+200e akku)
S124 OM606 ST
EX W123 200D
EX W124 200D
EX W202 220D
EX S124 300TDT
EX S124 300TD
EX W123 200D
EX W124 200D
EX W202 220D
EX S124 300TDT
EX S124 300TD
Re: Kondensaattori ja/tai lisäakku?
Puhutaanko nyt kuitenkin ihan näistä normaaleista kelta-, puna-, sinikantisista? Ovat AGM-akkuja, mutta jos Optimalta on tullut geeliakkuja, niin sitten asia erikseen.Paabeli kirjoitti:Suosittelen Optiman geeliakkua ehdottomasti. Ainut miinus vain että hintavia tahtovat olla. (+200e akku)
Nuo geeliakut tuppaa vaan antamaan huonommin sitä virtaa, kuin AGM:t.
W903 316cdi
W124 500E
Dodge Stealth R/T TT
Mustang '72 Convertible
W124 500E
Dodge Stealth R/T TT
Mustang '72 Convertible
Re: Kondensaattori ja/tai lisäakku?
Mulla W202, 1500W rms vahvari, mersun 100Ah akku (max. virtaa en muista) ja ostin 2,5F konkan kun valot vilkkuivat. Aivan erilaiset jytinät tulee 2x12 600W rms elementeistä konkan väliin tulon jälkeen. Piuhat pituutta alle 50cm jokainen (20mm2? ja 35mm2), akku vahvarin vieressä/alapuolella takana.
Juttelin kondensaattorin oston yhteydessä myyjän kanssa pikaisesti, ja hän sanoi ettei (vakio) akulla muuta väliä vaikka onkin millä kapasiteetilla kun että paljonko se pystyy tarjoamaan virtaa, että siinä kun akku ei tuota tarpeeksi hetkellistä (valot vilkkuu esim.) niin se konkka olisi hyvä.. Kai joku rokki-akku voisi olla toinen vaihtoehto. Konkka ainakin soittaa tasaisemmin ja samalla volyymilla kaikki äänet verrattuna voimattomampaan "plussa suoraan akusta" verrattuna.
Juttelin kondensaattorin oston yhteydessä myyjän kanssa pikaisesti, ja hän sanoi ettei (vakio) akulla muuta väliä vaikka onkin millä kapasiteetilla kun että paljonko se pystyy tarjoamaan virtaa, että siinä kun akku ei tuota tarpeeksi hetkellistä (valot vilkkuu esim.) niin se konkka olisi hyvä.. Kai joku rokki-akku voisi olla toinen vaihtoehto. Konkka ainakin soittaa tasaisemmin ja samalla volyymilla kaikki äänet verrattuna voimattomampaan "plussa suoraan akusta" verrattuna.
Re: Kondensaattori ja/tai lisäakku?
Konkka myös yleensä helpompi kytkeä mahdollisimman lähelle vahvistinta.
Riippuu tietenkin asennuksista ym...
Riippuu tietenkin asennuksista ym...
MB S211
Kawasaki Z1000
Kawasaki Z1000
Re: Kondensaattori ja/tai lisäakku?
Olisi ylimääräinen konkka myynnissä,jossa on myös volttimittari mukana.
laita yv.ttä jos kiinnostaa,niin laitan tarkemmat tiedot.
Kyllä konkka tasaa juuri noita virtapiikkejä ja sähköjärjestelmä toimi paremmin,vaikkei sitä ehkä huomaakkaan ajossa.
laita yv.ttä jos kiinnostaa,niin laitan tarkemmat tiedot.
Kyllä konkka tasaa juuri noita virtapiikkejä ja sähköjärjestelmä toimi paremmin,vaikkei sitä ehkä huomaakkaan ajossa.
Re: Kondensaattori ja/tai lisäakku?
Kyllä taas koitetaan tehdä oikein rakettitiedettä.Miten ottoteho voi olla "tasainen" jos kaijutin pumppaa ulos hidasta 30Hz sinisignaalia.Obnoxio kirjoitti:Näinhän se on. Kondensaattori tasaa lyhytkestoiset virtapiikit, jolloin tämä nopea piikki ei tule terävänä perille laturille ja akulle. Maxboom-autoissa soittavat todennäköisesti tiettyä, esim 30 Hz testiraitaa, jolloin virtaa tarvitaan tasaisesti. Tässä tilanteessa kondesaattorista ei ole hyötyä.
Itse kun virittelen vahvistimet ja kaapeloinnit autoon niin mittaan oskilloscoopilla vahvistimen navoista että kaapeloinnit riittää.
Mittauksen voi suorittaa hyvin myös yleismittarilla.
Mittarit kertoo totuuden sähkönsyötöstä ja on varmasti koko touhun yksinkertaisin osa.
Ja minkä takia siviiliautossa kannattaisi sijoittaa ultra pieniohmiseen akkuun ja paksuihin kaapeleihin kun voi laittaa tuollaisen parin kolmen faradin konkan varastoimaan energiaa vahvarin viereen.
Laadukkaat hifilaitteet ja hifistely on kaks eri asiaa.
Re: Kondensaattori ja/tai lisäakku?
Mutta se pitää muistaa nyrkkisääntönä myös, että jos on 1 faradin konkka ja vaikka 2kw vahvistin, niin konkka alkaa vain ahdistamaan siellä. Ennemmin laittaisin lisä-akun kuin konkan. Tieten jokainen tyylillään.
S124 OM606 ST
EX W123 200D
EX W124 200D
EX W202 220D
EX S124 300TDT
EX S124 300TD
EX W123 200D
EX W124 200D
EX W202 220D
EX S124 300TDT
EX S124 300TD
Re: Kondensaattori ja/tai lisäakku?
miten se konkka siellä ahdistaa?
Re: Kondensaattori ja/tai lisäakku?
No jos se on liian pieni niin se ahdistaa. Tai eihän se virtajohto sen konkan läpi kulje Joka tapauksessa turha vehje ainakin mersuissa joissa akku luokkaa 75-100 ah. Laittaa nekin rahat kunnon akkuun. Antaa niitten hondakuskien laittaa niitä konkkia, kun niissä on akut sellasia vähän ruohonleikkurista suurempia.
S124 300TE
S211 E500
S211 E500
Re: Kondensaattori ja/tai lisäakku?
Juu jokanen taaplaa tavallaan, pääasia kuitekin ettei usko noita valheita konkista ja akuista. Voi tulla naurettavia kytkentöjä johonki 300w rms vahvariin.... jonka kyljessä lukee 2kw.
Re: Kondensaattori ja/tai lisäakku?
Pakko vielä sanoa että mielestäni konkan asennus "auttoi" sointiin vaikka onkin mersun leimalla oleva 100Ah akku.
Edit: ja autohifi liikkeen myyjä tosiaan sanoi että kapasiteetilla ei ole niinkään väliä vaikka onkin jopa 100Ah akku, vaan sillä kuinka paljon virtaa se pystyy antamaan. Eli se tieto taitaa aina lukea myös akussa. Sellainen maku suussa että orkkis akku antaa "tukkosemmin" virtaa vehkeille kuin konkka.. Joka suunniteltu siihen.. Ei minulla aivan uusi akku ole joten en siitä tiedä miten bränikkä akku sitten soittaa rokkia..
Edit: ja autohifi liikkeen myyjä tosiaan sanoi että kapasiteetilla ei ole niinkään väliä vaikka onkin jopa 100Ah akku, vaan sillä kuinka paljon virtaa se pystyy antamaan. Eli se tieto taitaa aina lukea myös akussa. Sellainen maku suussa että orkkis akku antaa "tukkosemmin" virtaa vehkeille kuin konkka.. Joka suunniteltu siihen.. Ei minulla aivan uusi akku ole joten en siitä tiedä miten bränikkä akku sitten soittaa rokkia..
Re: Kondensaattori ja/tai lisäakku?
No isompi akku antaa enemmän virtaa kuin pieni. Toki akku voi muutenvaan olla sen verran huono ettei se kykene sitä virtaa antamaan, mutta ainakin mun akut on antanu virtaa ihan oikealle 2 kilowatin vahvistimelle ilman konkkaakin. Olihan siinä cdi:ssä tosin melko iso laturikin, olisko ollu 170 vai 190A. 190Ax14V=~2700W ja 85% hyötysuhteella 2300 wattia. Jo laturi kykyenee antamaan sen kaks kilowattia cdi:ssä. Harvemmin tuli luukuteltua auto sammuksissa, mutta ei ne valot silloinkaan vilkkuneet kuin juuri sen verran että sen pystyi näkemään.
Jonku tollasen http://suomenakut.fi/vk/index.php?main_ ... d=24035729" onclick="window.open(this.href);return false; ku laittaa nii ei varmasti tarvi mitään konkkaa.
Jonku tollasen http://suomenakut.fi/vk/index.php?main_ ... d=24035729" onclick="window.open(this.href);return false; ku laittaa nii ei varmasti tarvi mitään konkkaa.
S124 300TE
S211 E500
S211 E500
Re: Kondensaattori ja/tai lisäakku?
Tässä virranannossa on tosiaan hyvinkin isot erot.mesesale kirjoitti:Pakko vielä sanoa että mielestäni konkan asennus "auttoi" sointiin vaikka onkin mersun leimalla oleva 100Ah akku.
Edit: ja autohifi liikkeen myyjä tosiaan sanoi että kapasiteetilla ei ole niinkään väliä vaikka onkin jopa 100Ah akku, vaan sillä kuinka paljon virtaa se pystyy antamaan. Eli se tieto taitaa aina lukea myös akussa. Sellainen maku suussa että orkkis akku antaa "tukkosemmin" virtaa vehkeille kuin konkka.. Joka suunniteltu siihen.. Ei minulla aivan uusi akku ole joten en siitä tiedä miten bränikkä akku sitten soittaa rokkia..
Isompi ei tosiaan anna välttämättä enempää virtaa, kuin pienempi, mutta jos eksaktisti samanlaisia akkuja, niin silloin toki isompi antaa enemmän virtaa hetkellisesti. Siis jos otetaan iso akku mallia perus AGM ja sitten hieman kehittyneempi AGM pienempänä, niin tuollainen pienempi antaa enemmän virtaa. Ja jos taas mennään toisenlaiseen rakenteeseen ("Optimat") niin pienemmästä Ah-akusta saadaan isommat virrat, kuin isommasta normirakenteisesta.
W903 316cdi
W124 500E
Dodge Stealth R/T TT
Mustang '72 Convertible
W124 500E
Dodge Stealth R/T TT
Mustang '72 Convertible
Re: Kondensaattori ja/tai lisäakku?
Eikös ne akut anna satoja amppeereja oli ne sitten halpoja tai kalliita, isoja tai pieniä.
Tuollaiset isotkaan vahvarit harvoin ottaa yli 100A.
Miten S202 totesit että virta riitti? Oliko akku vahvistimen vieressä?
Ja taas todetaan että jos joku haluaa laittaa autoonsa 15 kg lisäakun hoitamaan 0.2kg konkan virkaa niin antaa mennä vaan on niitä hullumpiaki asioita nähty.
Tuollaiset isotkaan vahvarit harvoin ottaa yli 100A.
Miten S202 totesit että virta riitti? Oliko akku vahvistimen vieressä?
Ja taas todetaan että jos joku haluaa laittaa autoonsa 15 kg lisäakun hoitamaan 0.2kg konkan virkaa niin antaa mennä vaan on niitä hullumpiaki asioita nähty.
Re: Kondensaattori ja/tai lisäakku?
No akku on 202:sessa peräkontissa, ja vahvistin oli siinä vieressä. Eiköhän sen sillä totea että parin kilowatin lankusta otetaan kaikki irti, 15" DeeDee jytisee LUJAA eikä valot vilku. Jos vahvistintehon tuplaaminen lisää ääntä teoriassa 3db, niin jos sieltä nyt yks sata wattia puuttui niin sitä ei kyllä korvalla huomaa.
S124 300TE
S211 E500
S211 E500
Re: Kondensaattori ja/tai lisäakku?
Tässä apu akun osalta.
Moni valmistaja käyttää ensiasennus akkuna uusissa autoissa.
http://suomenakut.fi/vk/index.php?main_ ... =987141014" onclick="window.open(this.href);return false;
Moni valmistaja käyttää ensiasennus akkuna uusissa autoissa.
http://suomenakut.fi/vk/index.php?main_ ... =987141014" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Kondensaattori ja/tai lisäakku?
http://www.tele-tukku.fi/tiedosto_haku/ ... konkat.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;v-maxx kirjoitti:Eikös ne akut anna satoja amppeereja oli ne sitten halpoja tai kalliita, isoja tai pieniä.
Tuollaiset isotkaan vahvarit harvoin ottaa yli 100A.
Miten S202 totesit että virta riitti? Oliko akku vahvistimen vieressä?
Ja taas todetaan että jos joku haluaa laittaa autoonsa 15 kg lisäakun hoitamaan 0.2kg konkan virkaa niin antaa mennä vaan on niitä hullumpiaki asioita nähty.
Kun se on testattua, että tuollainen pieni akku on parempi, niin miksi sitä sitten ei voisi enimmäkseen laittaa.. Näitä pieniä AGM-akkuja testattiin vielä erikseen myöhemmin ja tuollainen "perus" UPS-käyttöön tehty AGM ajaa aivan saman asian, mutta hintaa alle 100€, niin ja painoa hyvinki paljon alle 15kg, taitanee olla aikalailla 5kg.
"http://www.tele-tukku.fi/tiedosto_haku/ ... konkat.pdf
Kuten tuossakin edelleen todetaan, niin virranantokyvyissä on suuret erot, etenkin siinä nopeudessa.
Ja "huonommassa" akussa kun on isommat sisäiset vastukset, niin ihan perus sähkötekniikalla kun aletaan ottamaan kahdesta akusta samoja virtoja, niin huonompi akku (isompi sisäinen resistanssi) tiputtaa napajännitettä enemmän aina, eikä kyllä samoihin virranantoihin pysty.
W903 316cdi
W124 500E
Dodge Stealth R/T TT
Mustang '72 Convertible
W124 500E
Dodge Stealth R/T TT
Mustang '72 Convertible
Re: Kondensaattori ja/tai lisäakku?
Vaihdappas maa- ja virtapiuha 50mm2 niin kulkee se virta lyhyenkin matkan hyvin. Itselläni ainakin auttoi kuin vaihdoin 35mm2 piuhat 50mm2. Vahvistin kytkettynä 1ohm niin subeille menee 1500w, 35mm2 piuha oli turhan ahdasta.mesesale kirjoitti:Mulla W202, 1500W rms vahvari, mersun 100Ah akku (max. virtaa en muista) ja ostin 2,5F konkan kun valot vilkkuivat. Aivan erilaiset jytinät tulee 2x12 600W rms elementeistä konkan väliin tulon jälkeen. Piuhat pituutta alle 50cm jokainen (20mm2? ja 35mm2), akku vahvarin vieressä/alapuolella takana.
Juttelin kondensaattorin oston yhteydessä myyjän kanssa pikaisesti, ja hän sanoi ettei (vakio) akulla muuta väliä vaikka onkin millä kapasiteetilla kun että paljonko se pystyy tarjoamaan virtaa, että siinä kun akku ei tuota tarpeeksi hetkellistä (valot vilkkuu esim.) niin se konkka olisi hyvä.. Kai joku rokki-akku voisi olla toinen vaihtoehto. Konkka ainakin soittaa tasaisemmin ja samalla volyymilla kaikki äänet verrattuna voimattomampaan "plussa suoraan akusta" verrattuna.
Re: Kondensaattori ja/tai lisäakku?
Juu samalla 1ohmilla menee 1500W minullakin, pitää vaihtaa, tämä vain se kuuluisa "väliaikainen" asennus