w202 VAG 2.5TDI powered driftmissile (m103 cad kuvia?)

Mersujen (ja vain Mersujen tai suoraan niihin liittyvät) korjaustarinat, -ohjeet ja muut vastaavat projektikertomukset.
saquzi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 163
Liittynyt: La 16.02.2013 22:43

w202 VAG 2.5TDI powered driftmissile (m103 cad kuvia?)

Viesti Kirjoittaja saquzi »

Tällänen ois kanssa sitten projektin alla, kerrotaas jotain auton historiaa mitä tiedossani on.

Auto oli isälläni pari vuotta käyttiksenä, jonka aikana hajos muutamia osia, mm. syöttöpumppu. Sehän on näissä suhteellisen kallis osa, ja tämä on vielä arvokkaampi kun on automaatti? :) Joten asiaan, auto petti niin monta kertaa ja vikaa oli paljon, joten isä hankki ittelleen sitten volkswagen LT:n, ja laittoi mercedeksen myyntiin osina.
Muutamia osia sai myytyä, ja syntymäpäivänäni sitten kysy, että haluanko 80€ vai tämän mersun, no tottakai valitsin mieluummin tämän... :mrgreen: Kaveri sano vähän, että kesällä ajatteli mennä omalla sierralla/mersullaan eräälle läheiselle drifting-radalle, ja sanoin siihen että "mäki tuun mun mersulla, onhan täs viä kesään asti aikaa virittää. Ilmoottele sitte!" Ja siitä se ajatus sit lähti et rakennetaas low-budget superturbo... Minä en sitten tiedä mitä tästä tulee, tuleeko mitään. Sen verran sanon, että olen ehkä jopa niin tyhmä, että yritän ottaa 250hp vakio alakerralla.

Autohan on C220 Farmari vm.1997. Kone on vakio alkuperänen om604, 16v kannella ja lucasin pumpulla, mittarissa 350 000. Tällä on tarkoitus päästä menemään jonkinmoista sivuluisua kesällä, asfaltilla.

Itse haluan tähän manuaaliloodan, sekä boschin rivipumpun 8mm elementeillä, jos sellaiset alta 50€ kpl löytyy. Muuten tyydytään 7mm elementteihin.

Turboksi tulee KKK K27, peräisin om442 koneesta, mercedes actroksesta. Jaetulla pakopesällä. Enempää tietoa en netistä vielä ole onkinut. Laakerit tilataan ebaysta, pitäisi tulla alle viidelläkympillä suomeen.

Konetta tosiaan olen alkanut irrottamaan, kaikki letkut ja johdot on konepuolelta irrotettu. Vielä vaihdelaatikon kaapelit ja pultit, sekä kardaani, niin sitten pitäis saada revittyä kone irti ja ihmettelemään laatikko/syöttöpumppu kokoonpanoa. Haluan toki kuulla teidänkin mielipiteet, minkä laatikon ja pumpun kannattaisi laittaa :)

Yleisilmettä ja talli missä työskennellään:

Kuva

Kuva

konehuone pienen purun jälkeen:

Kuva

Kuva

Kaikki irrotetut osat takakonttiin :)

Kuva

Syöttöpumppu, millaset markkinat tällä ois? mistä löytys ostaja? Täysin toimiva eikä pitäs vuotaa :)

Kuva

Ellei nyt toi syöttöpumppu yms. kaupaks mee, niin tarkoitus ois koittaa modata tää om615 pumppu kiinni:

Kuva

Kommenttia(tai vittuilua) kehiin! :)
Viimeksi muokannut saquzi, Ti 09.02.2016 17:58. Yhteensä muokattu 8 kertaa.
Avatar
Mighty190
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 364
Liittynyt: Pe 17.01.2014 23:52
Paikkakunta: Pori

Re: OM604 low-budget ST?

Viesti Kirjoittaja Mighty190 »

Ei ole koskaan diesel vehkeiden kanssa tullut pelattua mutta täällä seuraillaan innolla :thumbup: Hyvää manuaalia et ainakaan halvalla saa, vaikket paljoa tehoa otakkaan :D Toki nälkä kasvaa syödessä, ja silloin automaatti parempi :twisted: Paljon on otettu sukanvarresta projektia varten? :lol:
Daily driver: Projekti, koska luotettavat autot ovat tylsiä Luotettava, eli tylsä CLK 270
Entiset: W124 260E, W201 2.0, W201 2.0, S202 220 CDI

Projektina W201 2.8 24V MS2 V3.0
saquzi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 163
Liittynyt: La 16.02.2013 22:43

Re: OM604 low-budget ST?

Viesti Kirjoittaja saquzi »

Noh, kaikki rahat mitä nyt pikkutöistä tulee, ja syöttöpumpusta voisi saada jo ihan mukavasti :) Ja onhan sitä yka mönkijä jonka vois myydä pois... :mrgreen:

Oon vähän salaa haaveillut, että jos rakentais tolle automaattiloodalle ohjauksen. Tosin mitään kokemusta ei tälläsistä elektroniikkahommista ole... :| Joten taidan hankkia jonkun muun loodan.
Avatar
Mighty190
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 364
Liittynyt: Pe 17.01.2014 23:52
Paikkakunta: Pori

Re: OM604 low-budget ST?

Viesti Kirjoittaja Mighty190 »

Sen tyylisen kun Black Smoke Racingin pojilla on siinä W123? Tai ainakin on ollut, nykypäivästä en tiedä :D Tuskin se kovin vaikea on toteuttaa, moni muukin on varmaan tehnyt ja ohjeet löytänee jostain :wink: Ja jos ei muuten, niin Kokkolaan vaan soittoa menemään :lol:
Daily driver: Projekti, koska luotettavat autot ovat tylsiä Luotettava, eli tylsä CLK 270
Entiset: W124 260E, W201 2.0, W201 2.0, S202 220 CDI

Projektina W201 2.8 24V MS2 V3.0
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: OM604 low-budget ST?

Viesti Kirjoittaja veskola »

Meinasitko muutoskatsastaa ahtimelle ?
Lisää tietoa: www.skg.fi
saquzi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 163
Liittynyt: La 16.02.2013 22:43

Re: OM604 low-budget ST?

Viesti Kirjoittaja saquzi »

Huom.

EI TULE TIELIIKENNEKÄYTTÖÖN!

Ikääkin on mulla vasta 14, mutta tällästä ratapeliä tästä aattelin rakentaa. Näitä kun ei kovin montaa tehokasta ainakaan olla tehty... :roll: Muutenhan tästä rakentaisin itselleni käyttiksen neljän vuoden päähän, muttakun vähäpäästönen niin ei oikeen innosta. :think:

Jos kone ei heti ensimmäisen vedätyksen jälkeen lykkää kankea pihalle, niin tänhän vois heittää jonkun muun kopperon keulalle.... :twisted:

E: Ja BSR pojillahan se loota on nykyään niitten w203:sessa. Siitä se idea on peräisinkin. Pitäisi kai opiskella laatikon ja pumpun yhteiseloa.

Toivottavasti lukijat ei vähenny kun kerroin ettei tule tieliikennekäyttöön :D

E2: Ja tekniikkapuolella vähän keskustelua käyty kansipahvista ja syöttöpumpun elementeistä, että mistä yksityinen voisi tilailla 8mm elementtejä boschiin. Tai että mikä olisi paras kansipahvi, ja liiman kanssa vai ilman? Entä liekkirengas?? työkalun tekis, jolla saisi parin millin uran tehtyä lohkoon ja jokin liekkirengas? :lol:
nuori mersumies
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 37
Liittynyt: Ti 11.09.2012 18:12
Paikkakunta: Etelä-Savo

Re: OM604 low-budget ST?

Viesti Kirjoittaja nuori mersumies »

tarkotit varmaan om 601 koneen syöttöpumppu tohon om 604 koneeseen? :D
airaksela
Mersumies
Mersumies
Viestit: 699
Liittynyt: Pe 16.07.2010 17:24

Re: OM604 low-budget ST?

Viesti Kirjoittaja airaksela »

Mutta eikös se ollu sillälailla että kun on sähkö loota ja lucas niin ei voi laittaa boshin pumppua. ´Vai voiko jos siirtyy manuaalinkin samalla?
Jolle
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2596
Liittynyt: To 03.07.2008 21:39
Paikkakunta: Mynämäki

Re: OM604 low-budget ST?

Viesti Kirjoittaja Jolle »

Juu sähköloota ja mekaaninen pumppu ei oikein sovi yhteen ilman jotain jälkiasennus ohjausta laatikolle.
-00 C200CDI AT
-83 300GD A
saquzi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 163
Liittynyt: La 16.02.2013 22:43

Re: OM604 low-budget ST?

Viesti Kirjoittaja saquzi »

Juu niinhän se on. Pienessä harkinnasaa ohjauksen teko tuolle laatikolle, mutta taidan mielummin hankkia jonkun muun loodan... :D

Om601 syöttöpumppu kyllä tulee, turha on ees yrittää alkaa nysväämään tuota om615 pumppua kiinni kun om601 pumppuja saa alta satasen.

Tänään ei oo saatu muuta aikaseksi, kuin otettua piuhat pois laatikon luota ja kardaanin pultit irti. Huomenna varmaankin konetta irti. Pitää kyllä joskus hankkia moottorinnosyin, rysäyttää vielä tolla volvo bm:mällä kauhalla etupään lyttyyn.. :roll:
saquzi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 163
Liittynyt: La 16.02.2013 22:43

Re: OM604 low-budget ST?

Viesti Kirjoittaja saquzi »

Kone irti keulalta,mutta eihän se täysin ongelmitta mennyt kun ekakerta nimim. Poikkimennyt ohjaustehostimen letku :D ...

Kuva
Kuva

Ja kompurapesä tuli maalattua mustalla miranolilla. Josko muutaman viikon antaisi kuivua, vesihionta ja yksi kerros päälle vielä... Ois pitäny hankkia kyllä mustaa vht:n wrinklee(?) Että ois tullu kivan näkönen.
Kuva

Ja näillänäkymin, tulee om606 kanget yläpäästä holkitettuina :)
saquzi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 163
Liittynyt: La 16.02.2013 22:43

Re: OM604 low-budget ST?

Viesti Kirjoittaja saquzi »

Voikohan vaihdelaatikkoa postittaa? Meinaa yks laatikko ois ainaki tiedossa mutta 6h ajomatkan pääs... postit ainaki ois kovat.

Ja mistähän sellanen vika johtu, ku kaasun paino pohjaan nii kierrokset tippu tyhjäkäyntiin, jolloin kaasu piti vapauttaa ja painaa uudestaan. Kikdownin kans jotai hämminkiä? Ja eikö vikakoodit nää vaikka kone ja laatikko irti? Vikakoodithan jää sinne ecu:n muistiin?
Avatar
tomant
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3932
Liittynyt: Ti 06.06.2006 00:50
Viesti:

Re: OM604 low-budget ST?

Viesti Kirjoittaja tomant »

saquzi kirjoitti:Voikohan vaihdelaatikkoa postittaa? Meinaa yks laatikko ois ainaki tiedossa mutta 6h ajomatkan pääs... postit ainaki ois kovat...
Matkahuolto (bussikuljetus) on yksi vaihtoehto, jos niiden toimipiste löytyy lähistöltä.

tomant
Kiihdytin 190E 201.024 Kuva1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Jolle
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2596
Liittynyt: To 03.07.2008 21:39
Paikkakunta: Mynämäki

Re: OM604 low-budget ST?

Viesti Kirjoittaja Jolle »

Pitää ainakin hyvin paketoida jos meinaa vaihdelaatikkoa kuljettaa mahtahuollolla. Mutisevat renkaistakin että ovat niin likaisia että pitää pussittaa tiiviisti... :D
-00 C200CDI AT
-83 300GD A
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17193
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: OM604 low-budget ST?

Viesti Kirjoittaja dealer »

Ikääkin on mulla vasta 14, mutta tällästä ratapeliä tästä aattelin rakentaa.
Hatunnosto täältä :thumbup:
oulaistenliikenne.fi
saquzi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 163
Liittynyt: La 16.02.2013 22:43

Re: OM604 low-budget ST?

Viesti Kirjoittaja saquzi »

Mutta matkahuolto taitaa olla aika kallis, ja paljohan 200D:n automaattiloota painaa... :think: Paljonkohan tuosta om604 lucasin automaattipumpusta saa rahaa,onkohan 300€ ihan liikaa? :roll:
Yheltä foorumilaiselta saattaa tosiaan tulla pumppu ja muut hilppeet kylkeen, sekä se tomaatti jos vielä on.. Ellei lähempää löydy :D Ja elementit tilaan varmaan kiinasta 8mm. Tuli katottua myös eatonin remmiahtimia ebaysta, löytyy niitäkin 150-250$ hintaluokassa ihan kiitettävästi ja ovat myyjien mukaan iskussa... ois toi k27 yksikseen vähän iso. Voi tosin olla että ihan vaan turbo tulee..
Kone tuli vipuvoiman ja putkien avulla rullattua sisälle talliin. Pitää kyllä tehdä se nostin ja pukki, materiaalit varmaan 60€ @isojoen metallityö på pappa.
Tuli kankiasiaa mietittyä, että millä holkittais ne 606 kankien yläpää sitten? Ite suunnittelin, että 604 kangista rälläkällä yläpään laakeri-osa pois, sorvata timmin tapin, siihen sisäkierre ja pultti sekä prikka ja se kiertokangen pala siihen, sitte sorvata sopiviin mittoihin? Oiskohan lämpösovite tarpeeks timmi, vai pitäsköhä prässillä painaa sinne.. Eikai sille sisäpinnalle käy sitten mitään,ettei mene kasaan liikaa? :ugeek:
dealer kirjoitti:
Ikääkin on mulla vasta 14, mutta tällästä ratapeliä tästä aattelin rakentaa.
Hatunnosto täältä :thumbup:
Kiitosta 8)
Jani R-K
Mersumies
Mersumies
Viestit: 503
Liittynyt: Pe 21.12.2007 17:36
Paikkakunta: Alavus

Re: OM604 low-budget ST?

Viesti Kirjoittaja Jani R-K »

Suosittelen tekemään kokonaan uudet paksuseinäisemmät helat, Vaikka ei se laakeri pronssi tanko aivan ilmaista ole, ni tulee ainakin kerrasta kunnollinen, prässi sovitteella ne yleensä on ja reiän hoonaus lopulliseen mittaan vasta asennuksen jälkeen.
Muualla nimimerkillä Turbiini

87 s124 300td ja Toyota
Avatar
jukkis.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1598
Liittynyt: La 14.01.2006 17:38
Paikkakunta: Pyhäjoki/Kalajoki

Re: OM604 low-budget ST?

Viesti Kirjoittaja jukkis. »

eikö tuo kierokangen yläsilmän pienennys ole yleensä tehty niin että sorvataan ensin teräsholkki jolla reikä ensin pienennetään, jonka sisälle sitten se pronssi holkki tai alkuperäinen männän tapinlaakeri.
Avatar
jaasu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 210
Liittynyt: Pe 13.08.2010 13:27
Paikkakunta: vaala

Re: OM604 low-budget ST?

Viesti Kirjoittaja jaasu »

20-30 oli matkahullolla rahdit kun ite tilasin 200läkäläkään lodjun.
Menneitä paljon.
saquzi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 163
Liittynyt: La 16.02.2013 22:43

Re: OM604 low-budget ST?

Viesti Kirjoittaja saquzi »

Noh, sitten kun saa jostain hankittua suorat 606turbokanget, nii aletaan kattomaan holkitusta.. :)

Näissähän on ongelmaa sen kannen öljykanavan kanssa, että tivjiste ei kestä niiltä kohdin, niin pitää kai purkaa koko lohko ja hitsata umpeen, ja plaanata suoraks eräällä paikallisella! Sitten toki ulkonen kierto :wink:
Kuisma_
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 484
Liittynyt: Ti 21.06.2011 01:52
Paikkakunta: Joensuu

Re: OM604 low-budget ST?

Viesti Kirjoittaja Kuisma_ »

Mulla olis om606 turbon kankia myynnissä, löytys myös om601 syöttöpumppu ja oheishilppeet.
W201 250D
W202 250D
Avatar
Mr300
Mersumies
Mersumies
Viestit: 869
Liittynyt: Su 05.04.2009 15:56
Paikkakunta: Espoo

Re: OM604 low-budget ST?

Viesti Kirjoittaja Mr300 »

saquzi kirjoitti:Noh, sitten kun saa jostain hankittua suorat 606turbokanget, nii aletaan kattomaan holkitusta.. :)

Näissähän on ongelmaa sen kannen öljykanavan kanssa, että tivjiste ei kestä niiltä kohdin, niin pitää kai purkaa koko lohko ja hitsata umpeen, ja plaanata suoraks eräällä paikallisella! Sitten toki ulkonen kierto :wink:

Jos käyttäs betonia.. ei tartteis hitsailla?
MB 220CDI C -07
MB 300CE-24 -92
MB 300D -79
TS_W124
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 202
Liittynyt: Ke 10.08.2011 23:53

Re: OM604 low-budget ST?

Viesti Kirjoittaja TS_W124 »

saquzi kirjoitti:Mutta matkahuolto taitaa olla aika kallis, ja paljohan 200D:n automaattiloota painaa... :think:
200D automaattia ei kannata laittaa, siin on se heikompi 722,4 laatikko joka ei kestä yhtään mitään.

Kutosbensoista ja 300 turbodieselistä löytyy vahvempi automaatti joka kestää vahvistamatta joku ~300hp

Ja viisaammat korjatkoon jos olen väärässä mut eikös jstain vitosta sais pumpun mis olis 6mm elementit ja morkooli vakiona?
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: OM604 low-budget ST?

Viesti Kirjoittaja veskola »

Joo, viton pumppua on jo ehdoteltu tuolla aiemmin, mutta se ei piisaa kun on tehotavoitteet niin korkealla.

Kanteen kannattaa laittaa öljy menemään siellä päässä olevan tulpan kautta, sitten poraa pienen reijän sinne kannen toiseenpäähän, siitä tiputtaa alas ja liittää ahtimen paluuletkuun T-haaralla. Sitten voi tunkea öljynpääkanavat täyteen betonia.
Lisää tietoa: www.skg.fi
saquzi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 163
Liittynyt: La 16.02.2013 22:43

Re: OM604 low-budget ST?

Viesti Kirjoittaja saquzi »

Olishan tuo betonikin hyvä vaihtoehto, mutta kai se hitsaus on parempi,kun se lohkon tiivistepinta kannattas muutenki plaanata :)

Tänään alkaa yhteensä 9pv pitkä loma A.K.A hiihtoloma, joten koneen saa purettua, toivottavasti. Ja pako- sekä imusarjan ja turbon laipat vois polttaa.

Ja ne 6mm elementit tosiaan liian pienet :D haluan kasit paremman toimivuuden ja äkäsyyden takia, ja niitten kutosten tuotto loppus varmasti kesken. Ja pitäähän sitä koetella omia taitojaan...

Pikkuhiljaa, pikkuhiljaa...
Jolle
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2596
Liittynyt: To 03.07.2008 21:39
Paikkakunta: Mynämäki

Re: OM604 low-budget ST?

Viesti Kirjoittaja Jolle »

saquzi kirjoitti:Olishan tuo betonikin hyvä vaihtoehto, mutta kai se hitsaus on parempi,kun se lohkon tiivistepinta kannattas muutenki plaanata :)

Tänään alkaa yhteensä 9pv pitkä loma A.K.A hiihtoloma, joten koneen saa purettua, toivottavasti. Ja pako- sekä imusarjan ja turbon laipat vois polttaa.

Ja ne 6mm elementit tosiaan liian pienet :D haluan kasit paremman toimivuuden ja äkäsyyden takia, ja niitten kutosten tuotto loppus varmasti kesken. Ja pitäähän sitä koetella omia taitojaan...

Pikkuhiljaa, pikkuhiljaa...
Oletko löytänyt jostain 8mm elementtejä? Itselläkin olis ehkä tarve :roll:
-00 C200CDI AT
-83 300GD A
saquzi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 163
Liittynyt: La 16.02.2013 22:43

Re: OM604 low-budget ST?

Viesti Kirjoittaja saquzi »

Kiinastahan niitä löytää... :D
jusbe37
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 231
Liittynyt: Ma 07.05.2012 15:26

Re: OM604 low-budget ST?

Viesti Kirjoittaja jusbe37 »

http://www.dieselkontor.de/index.php?cP ... a270c426ae" onclick="window.open(this.href);return false;

tuossa ois mersun 7mm tappeja. en vaan tiiä onko minkälainen homma tuolta tilata nuo. mielenkiintoinen projekti sulla! :thumbup:
Avatar
T-D
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 160
Liittynyt: Ma 24.09.2007 23:09
Paikkakunta: Rauma

Re: OM604 low-budget ST?

Viesti Kirjoittaja T-D »

Mitä hyötyä sinne on kasit laittaa kun sitä polttoaine määrää ei tuossa palamaan saa?
Jani R-K
Mersumies
Mersumies
Viestit: 503
Liittynyt: Pe 21.12.2007 17:36
Paikkakunta: Alavus

Re: OM604 low-budget ST?

Viesti Kirjoittaja Jani R-K »

T-D kirjoitti:Mitä hyötyä sinne on kasit laittaa kun sitä polttoaine määrää ei tuossa palamaan saa?
Mikesei saa? Saahan sen palamaan kuulemma 605 ja 606 koneissakin. Eihän tuo mitenkään siinä suhteessa eroa. Se on sitten toinen asia kuinka pitkään ylisuurella porauksella oleva kone kestää sitä palamista, varsinkin kannen tiivisteen osalta. 7mm elementit pisaa ainakin 350 heppaan 4 sylinterisessäkin ainakin mynän viimeiset evoluutiot.

200d:n vakioautomaatti ei tosiaan kestä oikein lähellekään 300 hepan tehoja, 300d vaparin 722.4 versiossa on enemmän kitkalevyjä ja sen saa vakio sisuksilla kestämään ylikin 300 hepan tehoja jonkin aikaa, kuluminen on nopeaa mutta ehjä kestänee kuitenkin jonkin aikaa polkemista. Järkevin kuitenkin 300turbon 722.3 vaihteisto joka kestää 300hepan tehoilla jo varsin pitkään.

Mikäs tuon orkkis vaihteisto on? noitahna on sekä 722.6 sähkölaatikolla että vanhemmalla 722.4 vaihteistolla, enkä nyt muista vuosimallia koska vaihtui.
Muualla nimimerkillä Turbiini

87 s124 300td ja Toyota
Vastaa Viestiin