Ellei nyt sitten löydy rattaista selvää syytä tälle tapaturmalle.
...mutta leuka kohti rintaa ja kohti uusia seikkailuja ylväästi. Ei se täälläkään niin hohdokasta taas ole kun huomasin, että laturin hajoaminen johtui sen rungon aukeamisesta

Venttiilit ovat silmämääräisesti suorat ja ehjät, tosin 1. ja 2. pytyn venttiilit ovat hieman raollaan. Liekkö vääntyneet eivätkä sen takia pääse takaisin normaaliin asentoihinsa?E200kompressor kirjoitti:Miten jako on hypännyt pois paikoiltaan? Männissähän on selvät kosketusjäljet ja nostajat olleet tiukilla kun ovat hakanneet venttiileitä mäntiä vasten josta syystä niissä näkyy mekaanista kulumaa.
Ovatko venttillit silmämääräisesti suorat ja ehjät?
Kuvista päätellen ovat...
Tainut tosiaan mennä edellisen omistajan kansiremontissa jotain väärin, tehty tosiaan alle 1000 km sitten, olisiko ajettu jotain 800 kilometriä. Tosin nyt löysin jonkun muovinpalasen koneen päältä. Se muovipala, ja 5mm halkaisijalla ja 5mm korkeudella oleva metallinen ympyrälieriö löytyi siis jakoketjun alapuolelta ja alipainepumpun yläpuolella olevalta "tasolta". Mistä lie sinne tulleet.veskola kirjoitti:Siellähän on justiinsa semmosia jälkiä kuin odotinkin. Veikkaanpas nyt että se on vain laitettu nokka-akselin jako väärin tuossa koneessa ja siitä se on sitten pikkuhiljaa naputellut mäntiin pusuja kunnes tuli se suuri pamaus.
Ellei nyt sitten löydy rattaista selvää syytä tälle tapaturmalle.
...mutta leuka kohti rintaa ja kohti uusia seikkailuja ylväästi...
Noinhan se taitaa olla. Näkyykin tuosta kuvasta. Toinen syy vois olla kiinni leikannut nostinkuppi.Jupezki kirjoitti:Venttiilit ovat silmämääräisesti suorat ja ehjät, tosin 1. ja 2. pytyn venttiilit ovat hieman raollaan. Liekkö vääntyneet eivätkä sen takia pääse takaisin normaaliin asentoihinsa?
Voisko olla ketjulaahain jonka palasia sieltä löytyy? Se olis mahdollista rikkoa kansiremontissa jos oikein taitava on.Jupezki kirjoitti:Tainut tosiaan mennä edellisen omistajan kansiremontissa jotain väärin, tehty tosiaan alle 1000 km sitten, olisiko ajettu jotain 800 kilometriä. Tosin nyt löysin jonkun muovinpalasen koneen päältä. Se muovipala, ja 5mm halkaisijalla ja 5mm korkeudella oleva metallinen ympyrälieriö löytyi siis jakoketjun alapuolelta ja alipainepumpun yläpuolella olevalta "tasolta". Mistä lie sinne tulleet.
Täytyy tutkaila tämä. Mistä tuo metallinen ympyrälieriö sitten olisi kotoisin?Siekkinen kirjoitti:Voisko olla ketjulaahain jonka palasia sieltä löytyy? Se olis mahdollista rikkoa kansiremontissa jos oikein taitava on.
Onko sulla kuvaa siitä?Jupezki kirjoitti:Täytyy tutkaila tämä. Mistä tuo metallinen ympyrälieriö sitten olisi kotoisin?Siekkinen kirjoitti:Voisko olla ketjulaahain jonka palasia sieltä löytyy? Se olis mahdollista rikkoa kansiremontissa jos oikein taitava on.
Oliko yläkerta kuiva kun avasit sen?E200kompressor kirjoitti:Jupezki kirjoitti:Ja kuvaa tulee.
Miten jako on hypännyt pois paikoiltaan? Männissähän on selvät kosketusjäljet ja nostajat olleet tiukilla kun ovat hakanneet venttiileitä mäntiä vasten josta syystä niissä näkyy mekaanista kulumaa.
Ovatko venttillit silmämääräisesti suorat ja ehjät?
Kuvista päätellen ovat...
Venttiilikoneistossa, nokka-akselissa ja kannen "pohjalla" oli öljyä, jos tätä kysyit.kimmok83 kirjoitti:Oliko yläkerta kuiva kun avasit sen?
Ei siihen hommaan tarvita edes älyä, saatoin itsekkin hajottaa yhden semmosen, en kyllä edelleenkään tajua miten ihmeessä, mutta ihmeellisiä asioita tapahtuu minun tallissa.Siekkinen kirjoitti:Voisko olla ketjulaahain jonka palasia sieltä löytyy? Se olis mahdollista rikkoa kansiremontissa jos oikein taitava on.
Itsekkin olen yhden laahaimen taidolla rikkonut mutta se tapahtu niin että pidin ketjupyörää toisessa kädessä ja toisella pyöritin konetta kampuran päästä puskurin alta. Pyörä lopetti hetkeks pyörimisen ja jatkoin koneen pyörittämistä ja silloin ratas hyppäs ja löi laahaimen halki. Eipä tuo kuitenkaan mitään haitannu kun palasta ei irronnu ja vaan noin sentin matkalta halkes. Näkyi vaan kun väänti laahainta "auki"veskola kirjoitti:Ei siihen hommaan tarvita edes älyä, saatoin itsekkin hajottaa yhden semmosen, en kyllä edelleenkään tajua miten ihmeessä, mutta ihmeellisiä asioita tapahtuu minun tallissa.Siekkinen kirjoitti:Voisko olla ketjulaahain jonka palasia sieltä löytyy? Se olis mahdollista rikkoa kansiremontissa jos oikein taitava on.
Siellä on neulalaakeri ja ne neulat ei pääse tippumaan.Jari Ke kirjoitti:Syöttöpumpun etummainen laakeri taisi olla rullalaakeri mutta sen rullat ei kait pääse öljypohjanpuolelle jos nyt ulkomuistista muistan sitä rakennetta?
Tämä kävi mielessä.JP74 kirjoitti:Voisko nuo rippeet olla kotoisin ketjunkiristinlaahaimesta? Siellä on vähän ton näköstä kamaa?
Mulla on tommonen bilteman pukki ja hyvin on kestänyt om 603:enkin. Neljällä pultilla tuo tulee kiinni koneeseen. Itse olen vetänyt yleensä mesen kannenpulteilla kahteen ylimpään reikään ja jollain läpipulteilla sivuilta.Jupezki kirjoitti:Se täytynee sitten nostaa loputkin koneesta ulos tuohon pöydälle. http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---MP/T ... -kg-15370/" onclick="window.open(this.href);return false; Mahtaakko tälläisellä tehdä mitään, jos tuon lohkon tälläiseen tuuttais kiinni? Onko tosiaan niin, että tuo kestää 450kg ja kestääkö laittaa kiinni vaihdelaatikon kierteisiin? Vai miten tulee kiinni? Miten koneen pois otto, laatikon kanssa vai ilman, kumpi helpompi?
Koko paketti vaan niin ei tarvii laatikon pultteja aukoa. Toisaalta jos on mahollisuus lootan pultit aukoa helposti niin pelkkä kone on järkevämpi. Se on miten tykkääJupezki kirjoitti:Se täytynee sitten nostaa loputkin koneesta ulos tuohon pöydälle. http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---MP/T ... -kg-15370/" onclick="window.open(this.href);return false; Mahtaakko tälläisellä tehdä mitään, jos tuon lohkon tälläiseen tuuttais kiinni? Onko tosiaan niin, että tuo kestää 450kg ja kestääkö laittaa kiinni vaihdelaatikon kierteisiin? Vai miten tulee kiinni? Miten koneen pois otto, laatikon kanssa vai ilman, kumpi helpompi?
Meneehän sinne mutta ei niitä niin paljoa ole. Jos saat lootan pultit suosiolla auki niin sitten voit koittaa niin mutta myös paikalleen laitto voi olla turbiinin osalta melko tympeää noin päin.Jupezki kirjoitti:Eikö sinne laatikolle mene vaijerit ja kaikkea?Niiten kanssa saa sitten tapella, että saa toimimaan, jos ottaa laatikon irti.
Tilat on kyllä ihan hyvät, lämmin halli ja tilaakin jonkun verran on.dealer kirjoitti:Öljypohjan voi irrottaa moottori paikallaan, tietysti myös männät jne... mutta tiloista ja suunnitelmista riippuu miten kannattaa tehdä.
Jupezki kirjoitti:Se täytynee sitten nostaa loputkin koneesta ulos tuohon pöydälle. http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---MP/T ... -kg-15370/" onclick="window.open(this.href);return false; Mahtaakko tälläisellä tehdä mitään, jos tuon lohkon tälläiseen tuuttais kiinni? Onko tosiaan niin, että tuo kestää 450kg ja kestääkö laittaa kiinni vaihdelaatikon kierteisiin? Vai miten tulee kiinni? Miten koneen pois otto, laatikon kanssa vai ilman, kumpi helpompi?
Miksi moottori pitäisi irroittaa...?Jupezki kirjoitti:Niin, tuostako vielä koneen rakentaa vai pitääkö alkaa etsiä hajottamolta? Tai kyllähän siitä rakentaa koneen, mutta kumpi halvempi?
Yks vaijeri on ja se kannattaa ottaa siitä syöttöpumpun takaa irti. Siinä on sellanen muovikiinnike jolla vaijeri tulee siihen metallilätkään kiinni. Laatikon päästä se on todella turhamainen irrottaa kun tilaa on vähän. Onhan siellä sitten myös nopeusmittarin vaijeri lootan takapäässä joka irtoaa kun otat sen 10mm kannalla olevan pultin pois. Sitten on kickdownin johto lootan takapäässä, sähköpistoke kuskin puoleisessa kylessä, kartaani, vaihevipu ja öljynjäähyttimen putket. Tietenkin myös lootan takakannake.Jupezki kirjoitti:Miten ne automaatin vaijerit, miten ne on kiinni ja monta niitä on jajajaja?