W123 300 24v turpo diesel
Kyllä se 95 on maksimisyöttö. Olen joskus laskeskellut tiedossa olevilla syöttömäärillä saatujen penkitystulosten perusteella noita maksimitehoja. Toki ne ovat suuntaa antavia, tehoon vaikuttaa monet seikat.
Penkityksissä on saatu seuraavia tuloksia seuraavilla tiedossa olevilla syöttömäärillä:
48.5 mm3 = 115 Hp
60 = 140
67.5= 165
joten jos 95mm3 saadaan palamaan, tulee siitä verrantoa hyväksi käyttäen teoriassa 225 heppaa aikaisempiin tuloksiin verratessa ja nyt puhutaan nelisylinterisestä koneesta.
Penkityksissä on saatu seuraavia tuloksia seuraavilla tiedossa olevilla syöttömäärillä:
48.5 mm3 = 115 Hp
60 = 140
67.5= 165
joten jos 95mm3 saadaan palamaan, tulee siitä verrantoa hyväksi käyttäen teoriassa 225 heppaa aikaisempiin tuloksiin verratessa ja nyt puhutaan nelisylinterisestä koneesta.
No ruiskutusaika vaikuttaa tehoihin myös tosi paljon, esim. kutosella vakiopumpulla maksimiteho on 180-190 hv (60 kuution syöttö), 7 mm tapeilla samalla syötöllä irtoaa hyvin 250 hv, itseasiassa 50 mm syötöillä juuri penkitetty 240 hv. Omassa oli ahtamaton syöttö jossain 300 hv hujakoilla, ja syöttöä ei juurikaan yli 60 kuutiota, pienensin sitten alasyöttöä kun tuo on jo liikaa.
Eli sama syöttömäärä, mutta erona ruiskutusaika.
Sitten kun syöttöä lisätään suurillakin elementeillä, ei se teho nouse lineaarisesti, vaan hyötysuhde tietty kärsii, 100 kuutiolla ei irtoa 480 hv. Ruiskutusaika siis pitenee eikä kaikki enää pala yhtä optimaallisesti.
Omalla pumpulla maksimisyöttö on noin 130 kuutiota.....
Eli sama syöttömäärä, mutta erona ruiskutusaika.
Sitten kun syöttöä lisätään suurillakin elementeillä, ei se teho nouse lineaarisesti, vaan hyötysuhde tietty kärsii, 100 kuutiolla ei irtoa 480 hv. Ruiskutusaika siis pitenee eikä kaikki enää pala yhtä optimaallisesti.
Omalla pumpulla maksimisyöttö on noin 130 kuutiota.....
Morjesta..ittellä tuli pumppu välikäden kautta ja ei ole tietoa maksimisyöttömäärästä on kuitenkin 7mm tapeilla.
Muistanko oikein et pumppuja on 300 turboon uudempaa ja vanhempaa versiota ,uudemmassa lienee paremmat säätö mahdollisuudet, mitä sitten tarkoittaakaan?
Paljonko mahtaa vanhemmassa mallissa olla maksimisyötöt mynän pumpulla vai onko noilla eroja ollenkaan?
Ajarol tiennee kun on ilmeisesti pumpun tehnytkin.
Muistanko oikein et pumppuja on 300 turboon uudempaa ja vanhempaa versiota ,uudemmassa lienee paremmat säätö mahdollisuudet, mitä sitten tarkoittaakaan?
Paljonko mahtaa vanhemmassa mallissa olla maksimisyötöt mynän pumpulla vai onko noilla eroja ollenkaan?
Ajarol tiennee kun on ilmeisesti pumpun tehnytkin.
- Antti A.
- Dieselspesialisti
- Viestit: 121
- Liittynyt: Ti 04.11.2003 22:13
- Paikkakunta: Mynämäki / Turku
Onhan noihin pumppuihin aikojen saatossa pieniä muutoksia tullut, mutta ei mitään radikaalia. Eli samoihin säätöihin nuo saa riippumatta pumpun iästä.Cooler kirjoitti:Muistanko oikein et pumppuja on 300 turboon uudempaa ja vanhempaa versiota ,uudemmassa lienee paremmat säätö mahdollisuudet, mitä sitten tarkoittaakaan?
Paljonko mahtaa vanhemmassa mallissa olla maksimisyötöt mynän pumpulla vai onko noilla eroja ollenkaan?
Ajarol tiennee kun on ilmeisesti pumpun tehnytkin.
Ajarol, hienosti potkii Vito nytten, vielä kun uskaltaisi ruuvata lisää tehoa, jottei käy vanhanaikaisesti. Päästöarvotkin oli kohillaan ennen katsastusta, tuskin ovat enääajarol kirjoitti:Onhan noihin pumppuihin aikojen saatossa pieniä muutoksia tullut, mutta ei mitään radikaalia. Eli samoihin säätöihin nuo saa riippumatta pumpun iästä.

Taidan tosiaan hakeakin sen magneettiventiilin tai pari jo tällä viikolla, kun ei malta kevättä odotella...
...ja hei, tehoilla ajeltu jo 4 päivää eikä vielä ole hajonnut, laatikkokaan ei vielä luista...
Lisää tietoa: www.skg.fi
- Antti A.
- Dieselspesialisti
- Viestit: 121
- Liittynyt: Ti 04.11.2003 22:13
- Paikkakunta: Mynämäki / Turku
Samuli H kirjoitti:Tarkoitatko että -85 vuoden vaparipumpun saa samoihin säätöihin isoilla elementeillä kun -92 turbon pumpun?ajarol kirjoitti: Onhan noihin pumppuihin aikojen saatossa pieniä muutoksia tullut, mutta ei mitään radikaalia. Eli samoihin säätöihin nuo saa riippumatta pumpun iästä.
Käsitin, että puhe oli nimenomaan turbomallin pumpuista. Vanhasta vaparin pumpustahan puuttuu säätimestä ilmanpaineentunnistin, eli siihen ei helposti saa savutuksenrajoitinta tehtyä. Mutta vanhasta vaparin pumpusta saadaan kyllä sama max syöttömäärä ulos ja onhan noita tehtykin. Aika rankasti varmasti savuttaa, jos kiskoo pedaalin pohjaan matalilla ahdoilla.Cooler kirjoitti:Muistanko oikein et pumppuja on 300 turboon uudempaa ja vanhempaa versiota...
Mauri H. kirjoitti:Voitko kertoa tuosta maksimisyötöstä, kun jäi ihmetyttämään tuo 95 kuutiota?PP D kirjoitti:....ja savutuksen estorasian saa helposti laitettua, onhan nuita tehty...
Mitenkään sen enempää syöttöpumppuihin perehtyneenä, en osaa sanoa, onko tuo mun pumppu nyt sitten semmonen, että siitä olisi kaikki otettu ulos? En aikanaan arvannut, että näin kuumaksi menee mullakin tämä turpottaminen, joten en osannut puhua näin suurista polttoainemääristä pumppua tilatessani...Joten ei kannata välttämättä yleistää, voihan Rehtijiin pumpusta tulla enemmänkin soppaa ulos? Ei kai tässä nyt kuitenkaan mikään kilpailu ole menossa

Veikkaisin, että 95 on säädetty maksimisyöttö..... en tiedä.
Mulla säädettiin muistaakseni ahtamaton 55 ja ahdettuna 100-110. En muista enää tarkkaan, mutta ei enää polta tuo kokoonpano kaikkea
. Eikä uskalla kovin isolla kaasulla laskea menemään, ettei tule poppa
Ja mulla on vanhanmallin vaparipumppu jossa ei alb-venttiilin reikää, mutta on savutuksenesto rasia ulkoinen ylä- ja alasyötön säätö. Toimii hyvin näin vakio laitteessa.
Mulla säädettiin muistaakseni ahtamaton 55 ja ahdettuna 100-110. En muista enää tarkkaan, mutta ei enää polta tuo kokoonpano kaikkea


Ja mulla on vanhanmallin vaparipumppu jossa ei alb-venttiilin reikää, mutta on savutuksenesto rasia ulkoinen ylä- ja alasyötön säätö. Toimii hyvin näin vakio laitteessa.
Joku mersupurkaamo??
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 467
- Liittynyt: To 12.02.2004 20:35
- Paikkakunta: Tukholma
Lainasin vähän...Mistä mallista löytyi kitka lukko?

W126 v8 moottoriset, eli isoperäiset, 107 v8 moottoriset, W108 kaikki mallit, W109 paitsi 300SEL 6,3, W111 paitsi 220SEB 111.014, W116 v8 moottoriset. Eli noihin ainakin on saanut. Ihan perinteinen kitkalukkahan se on.
AMG:ltä on sitten saanut lukkoja muihinkin malleihin, mutta se onkin sitten toinen juttu...
http://mersuforum.net/forum/viewtopic.p ... ght=#46909
Tuolla sivulla keskusteltiin.....

Viimeksi muokannut Turbocompound, Ti 25.01.2005 21:36. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
A170cdi-00 1999-
tuossa minun tapauksessa lautaspyörän kiinnitystaso oli 7mm liian lähelläMarkus kirjoitti:Mites voiko asd perään vaihtaa välityksiä toisesta lukottomasta normaaliperästä?
Ois jouten lukoton 2.65 perä ja autosa 3.07 asd.
Ei tosin tällä laatikolla järkevää...
pientä vetopyörää. piti sorvaajalla teettää poskilaakerien pesät uusiksi siten että tasauspyörästö siirtyi 7mm kuskinpuolelle päin .
en osaa sanoa mitä vaikeuksia asd systeemi tuo tuossa Markuksen tapauksessa , mutta vahva mutu on , että ei taida onnistua kovin helpolla.
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 467
- Liittynyt: To 12.02.2004 20:35
- Paikkakunta: Tukholma
Ei ole tullut kyseltyä periä.Mikko K. kirjoitti:Mites Ruotsissa on kitka perijä saatavana esim. purkaamoilta tai mersu miesten varastoista?

Tässä linkki Romuttamoiden yhteiseen "tietopankkiin" josta voi katella tilannetta.
http://www.fbt.se/asp/partsearch/
Mercedes



Näkyy noita olevan.

A170cdi-00 1999-
Tais Turbocompoundilla kaava mennä vähän väärin tossa keskellä,kun katoin se toimii näin:Ensin vasemmalla osio BIL;valitse Mercedes ja klikkaa tulee vuosimallit,valitse MB 280-560W126 ja klikkaa.Sit oikealle DEL;valitse bakvagn(taka-akseli)ja klikkaa tulee osat valitse bakväxel/diff(välitys ja lukko)ja klikkaa ja kyllä on osaa ja liikettä,sieltä vaan valkkaamaan!!
Autosporting
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 467
- Liittynyt: To 12.02.2004 20:35
- Paikkakunta: Tukholma
Poistettu turhat kommentit. 

Viimeksi muokannut Turbocompound, Ma 31.01.2005 20:59. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
A170cdi-00 1999-