W123 300 24v turpo diesel

Asiaa ahtimista ja ahtamisesta.
Vastaa Viestiin
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

Joo, elementtikohtainen tuo kai on. Mutta onko tuo maksimisyöttö tosiaan, vaikuttaa aika pieneltä, vaikka kyllä silläkin pitäisi lähelle 240 hv:n rajaa päästä, kun kuutosella irtoaa 60 kuution syötöillä n. 240 hv.

Hyötysuhde pitää tietty olla kunnossa.
Avatar
JP74
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 2781
Liittynyt: To 17.06.2004 06:59
Paikkakunta: Palokka

Viesti Kirjoittaja JP74 »

Kyllä se 95 on maksimisyöttö. Olen joskus laskeskellut tiedossa olevilla syöttömäärillä saatujen penkitystulosten perusteella noita maksimitehoja. Toki ne ovat suuntaa antavia, tehoon vaikuttaa monet seikat.



Penkityksissä on saatu seuraavia tuloksia seuraavilla tiedossa olevilla syöttömäärillä:

48.5 mm3 = 115 Hp
60 = 140
67.5= 165

joten jos 95mm3 saadaan palamaan, tulee siitä verrantoa hyväksi käyttäen teoriassa 225 heppaa aikaisempiin tuloksiin verratessa ja nyt puhutaan nelisylinterisestä koneesta.
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

No ruiskutusaika vaikuttaa tehoihin myös tosi paljon, esim. kutosella vakiopumpulla maksimiteho on 180-190 hv (60 kuution syöttö), 7 mm tapeilla samalla syötöllä irtoaa hyvin 250 hv, itseasiassa 50 mm syötöillä juuri penkitetty 240 hv. Omassa oli ahtamaton syöttö jossain 300 hv hujakoilla, ja syöttöä ei juurikaan yli 60 kuutiota, pienensin sitten alasyöttöä kun tuo on jo liikaa.

Eli sama syöttömäärä, mutta erona ruiskutusaika.

Sitten kun syöttöä lisätään suurillakin elementeillä, ei se teho nouse lineaarisesti, vaan hyötysuhde tietty kärsii, 100 kuutiolla ei irtoa 480 hv. Ruiskutusaika siis pitenee eikä kaikki enää pala yhtä optimaallisesti.

Omalla pumpulla maksimisyöttö on noin 130 kuutiota.....
JP75
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 203
Liittynyt: Ke 24.03.2004 10:11
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja JP75 »

Morjesta..ittellä tuli pumppu välikäden kautta ja ei ole tietoa maksimisyöttömäärästä on kuitenkin 7mm tapeilla.

Muistanko oikein et pumppuja on 300 turboon uudempaa ja vanhempaa versiota ,uudemmassa lienee paremmat säätö mahdollisuudet, mitä sitten tarkoittaakaan?
Paljonko mahtaa vanhemmassa mallissa olla maksimisyötöt mynän pumpulla vai onko noilla eroja ollenkaan?

Ajarol tiennee kun on ilmeisesti pumpun tehnytkin.
Avatar
Antti A.
Dieselspesialisti
Dieselspesialisti
Viestit: 121
Liittynyt: Ti 04.11.2003 22:13
Paikkakunta: Mynämäki / Turku

Viesti Kirjoittaja Antti A. »

Cooler kirjoitti:Muistanko oikein et pumppuja on 300 turboon uudempaa ja vanhempaa versiota ,uudemmassa lienee paremmat säätö mahdollisuudet, mitä sitten tarkoittaakaan?
Paljonko mahtaa vanhemmassa mallissa olla maksimisyötöt mynän pumpulla vai onko noilla eroja ollenkaan?


Ajarol tiennee kun on ilmeisesti pumpun tehnytkin.
Onhan noihin pumppuihin aikojen saatossa pieniä muutoksia tullut, mutta ei mitään radikaalia. Eli samoihin säätöihin nuo saa riippumatta pumpun iästä.
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

ajarol kirjoitti:Onhan noihin pumppuihin aikojen saatossa pieniä muutoksia tullut, mutta ei mitään radikaalia. Eli samoihin säätöihin nuo saa riippumatta pumpun iästä.
Ajarol, hienosti potkii Vito nytten, vielä kun uskaltaisi ruuvata lisää tehoa, jottei käy vanhanaikaisesti. Päästöarvotkin oli kohillaan ennen katsastusta, tuskin ovat enää :twisted:

Taidan tosiaan hakeakin sen magneettiventiilin tai pari jo tällä viikolla, kun ei malta kevättä odotella...

...ja hei, tehoilla ajeltu jo 4 päivää eikä vielä ole hajonnut, laatikkokaan ei vielä luista...
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
Samuli H
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1598
Liittynyt: Ti 18.11.2003 20:34
Paikkakunta: Muurame

Viesti Kirjoittaja Samuli H »

ajarol kirjoitti: Onhan noihin pumppuihin aikojen saatossa pieniä muutoksia tullut, mutta ei mitään radikaalia. Eli samoihin säätöihin nuo saa riippumatta pumpun iästä.
Tarkoitatko että -85 vuoden vaparipumpun saa samoihin säätöihin isoilla elementeillä kun -92 turbon pumpun?
Avatar
Antti A.
Dieselspesialisti
Dieselspesialisti
Viestit: 121
Liittynyt: Ti 04.11.2003 22:13
Paikkakunta: Mynämäki / Turku

Viesti Kirjoittaja Antti A. »

Samuli H kirjoitti:
ajarol kirjoitti: Onhan noihin pumppuihin aikojen saatossa pieniä muutoksia tullut, mutta ei mitään radikaalia. Eli samoihin säätöihin nuo saa riippumatta pumpun iästä.
Tarkoitatko että -85 vuoden vaparipumpun saa samoihin säätöihin isoilla elementeillä kun -92 turbon pumpun?
Cooler kirjoitti:Muistanko oikein et pumppuja on 300 turboon uudempaa ja vanhempaa versiota...
Käsitin, että puhe oli nimenomaan turbomallin pumpuista. Vanhasta vaparin pumpustahan puuttuu säätimestä ilmanpaineentunnistin, eli siihen ei helposti saa savutuksenrajoitinta tehtyä. Mutta vanhasta vaparin pumpusta saadaan kyllä sama max syöttömäärä ulos ja onhan noita tehtykin. Aika rankasti varmasti savuttaa, jos kiskoo pedaalin pohjaan matalilla ahdoilla.
Avatar
PP D
Dieselspesialisti
Dieselspesialisti
Viestit: 62
Liittynyt: Pe 21.11.2003 10:27
Paikkakunta: Ylivieska
Viesti:

Viesti Kirjoittaja PP D »

....ja savutuksen estorasian saa helposti laitettua, onhan nuita tehty...
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

PP D kirjoitti:....ja savutuksen estorasian saa helposti laitettua, onhan nuita tehty...
Voitko kertoa tuosta maksimisyötöstä, kun jäi ihmetyttämään tuo 95 kuutiota?
Avatar
Stonehead
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 415
Liittynyt: Ma 26.01.2004 21:59

Viesti Kirjoittaja Stonehead »

mulle tuli mynältä suomen ensimmäinen mersun pumppu 7 millisillä neljävuotta sitten ja siitä tuli heti ekalla koeponnistuksella 120 kuutiota...
[img]http://img.photobucket.com/albums/v296/kolja1/Kuvat/allekirjoitus.jpg[/img]
Tulevaisuuden Bussikuski
Avatar
petska
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1138
Liittynyt: Ti 11.11.2003 19:33
Paikkakunta: pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja petska »

stonehead kirjoitti:mulle tuli mynältä suomen ensimmäinen mersun pumppu 7 millisillä neljävuotta sitten ja siitä tuli heti ekalla koeponnistuksella 120 kuutiota...


Justiin tuon takia minuakin ihmetytti toi 95 kuutiooo......
Itse tein ja säästin
Avatar
JP74
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 2781
Liittynyt: To 17.06.2004 06:59
Paikkakunta: Palokka

Viesti Kirjoittaja JP74 »

Mauri H. kirjoitti:
PP D kirjoitti:....ja savutuksen estorasian saa helposti laitettua, onhan nuita tehty...
Voitko kertoa tuosta maksimisyötöstä, kun jäi ihmetyttämään tuo 95 kuutiota?

Mitenkään sen enempää syöttöpumppuihin perehtyneenä, en osaa sanoa, onko tuo mun pumppu nyt sitten semmonen, että siitä olisi kaikki otettu ulos? En aikanaan arvannut, että näin kuumaksi menee mullakin tämä turpottaminen, joten en osannut puhua näin suurista polttoainemääristä pumppua tilatessani...Joten ei kannata välttämättä yleistää, voihan Rehtijiin pumpusta tulla enemmänkin soppaa ulos? Ei kai tässä nyt kuitenkaan mikään kilpailu ole menossa :)
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

Ihan yleisellä tasolla kiinnostaa vaan nuo syöttömäärät.
Aki P
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4140
Liittynyt: Pe 23.01.2004 19:32

Viesti Kirjoittaja Aki P »

Veikkaisin, että 95 on säädetty maksimisyöttö..... en tiedä.
Mulla säädettiin muistaakseni ahtamaton 55 ja ahdettuna 100-110. En muista enää tarkkaan, mutta ei enää polta tuo kokoonpano kaikkea 8). Eikä uskalla kovin isolla kaasulla laskea menemään, ettei tule poppa :shock:
Ja mulla on vanhanmallin vaparipumppu jossa ei alb-venttiilin reikää, mutta on savutuksenesto rasia ulkoinen ylä- ja alasyötön säätö. Toimii hyvin näin vakio laitteessa.
Joku mersupurkaamo??
Avatar
PP D
Dieselspesialisti
Dieselspesialisti
Viestit: 62
Liittynyt: Pe 21.11.2003 10:27
Paikkakunta: Ylivieska
Viesti:

Viesti Kirjoittaja PP D »

Taitaa nuo erot syöttömäärissä johtua pääasiassa penkin suuttimien erilaisesta avautumispaineesta.
Avatar
Mikko K
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 1559
Liittynyt: Ma 27.10.2003 18:10
Paikkakunta: Itä-Suomi

Viesti Kirjoittaja Mikko K »

Moottorit jotka meillä on paikallaan on samanlaiset suuttimet. Mistä teho ero???
TURBO INTERCOOLER DIESEL POWER
Avatar
jorma
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 420
Liittynyt: Ti 30.09.2003 18:05
Paikkakunta: pohojanmaa

Viesti Kirjoittaja jorma »

Rehtijii tuliko tehoero uuella pumpulla :?:
Billett
Avatar
rehtijii
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 452
Liittynyt: Ke 12.11.2003 22:12
Paikkakunta: k-joki

Viesti Kirjoittaja rehtijii »

tehoa on mukavasti lisää 8) viikonloppuna saadaan ehkä käppyrää paperille.
Avatar
Mikko K
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 1559
Liittynyt: Ma 27.10.2003 18:10
Paikkakunta: Itä-Suomi

Viesti Kirjoittaja Mikko K »

Mistä mallista löytyi kitka lukko?
TURBO INTERCOOLER DIESEL POWER
Avatar
rehtijii
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 452
Liittynyt: Ke 12.11.2003 22:12
Paikkakunta: k-joki

Viesti Kirjoittaja rehtijii »

Mikko K. kirjoitti:Mistä mallista löytyi kitka lukko?
tämä lukkoperä on w126 380:stä ja oli 3.27 välityksellä ja hommasin sitte toisen ison perän 2.47 välityksellä johon sitten vaihdoin tavallisen tasaus-
pyörästön tilalle tuon kitkalukollisen tasauspyörästön.
tosi harvinainen lisävaruste.
Turbocompound
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 467
Liittynyt: To 12.02.2004 20:35
Paikkakunta: Tukholma

Viesti Kirjoittaja Turbocompound »

Mistä mallista löytyi kitka lukko?
Lainasin vähän... :roll:

W126 v8 moottoriset, eli isoperäiset, 107 v8 moottoriset, W108 kaikki mallit, W109 paitsi 300SEL 6,3, W111 paitsi 220SEB 111.014, W116 v8 moottoriset. Eli noihin ainakin on saanut. Ihan perinteinen kitkalukkahan se on.
AMG:ltä on sitten saanut lukkoja muihinkin malleihin, mutta se onkin sitten toinen juttu...

http://mersuforum.net/forum/viewtopic.p ... ght=#46909

Tuolla sivulla keskusteltiin..... :wink:
Viimeksi muokannut Turbocompound, Ti 25.01.2005 21:36. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
A170cdi-00 1999-
Avatar
Mikko K
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 1559
Liittynyt: Ma 27.10.2003 18:10
Paikkakunta: Itä-Suomi

Viesti Kirjoittaja Mikko K »

Mites Ruotsissa on kitka perijä saatavana esim. purkaamoilta tai mersu miesten varastoista?
TURBO INTERCOOLER DIESEL POWER
Markus
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 263
Liittynyt: Ke 27.08.2003 15:57
Paikkakunta: Tornio

Viesti Kirjoittaja Markus »

Mites voiko asd perään vaihtaa välityksiä toisesta lukottomasta normaaliperästä?
Ois jouten lukoton 2.65 perä ja autosa 3.07 asd.
Ei tosin tällä laatikolla järkevää...
Avatar
Mikko K
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 1559
Liittynyt: Ma 27.10.2003 18:10
Paikkakunta: Itä-Suomi

Viesti Kirjoittaja Mikko K »

Ei helppo juttu koko tasauspyörästön koppa on sen verran eri kokoinen välityksen eron takia ehkä sorvarin avulla mut ei helppo. Tutkin samaa asiaa jokin aika sitten ja jäin odottelemaan jos löytyis harvemman perän ASD osat
TURBO INTERCOOLER DIESEL POWER
Avatar
rehtijii
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 452
Liittynyt: Ke 12.11.2003 22:12
Paikkakunta: k-joki

Viesti Kirjoittaja rehtijii »

Markus kirjoitti:Mites voiko asd perään vaihtaa välityksiä toisesta lukottomasta normaaliperästä?
Ois jouten lukoton 2.65 perä ja autosa 3.07 asd.
Ei tosin tällä laatikolla järkevää...
tuossa minun tapauksessa lautaspyörän kiinnitystaso oli 7mm liian lähellä
pientä vetopyörää. piti sorvaajalla teettää poskilaakerien pesät uusiksi siten että tasauspyörästö siirtyi 7mm kuskinpuolelle päin .

en osaa sanoa mitä vaikeuksia asd systeemi tuo tuossa Markuksen tapauksessa , mutta vahva mutu on , että ei taida onnistua kovin helpolla.
Turbocompound
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 467
Liittynyt: To 12.02.2004 20:35
Paikkakunta: Tukholma

Viesti Kirjoittaja Turbocompound »

Mikko K. kirjoitti:Mites Ruotsissa on kitka perijä saatavana esim. purkaamoilta tai mersu miesten varastoista?
Ei ole tullut kyseltyä periä. :wink:

Tässä linkki Romuttamoiden yhteiseen "tietopankkiin" josta voi katella tilannetta.

http://www.fbt.se/asp/partsearch/

Mercedes :arrow: bakvagn :arrow: MB 280-560 W126 81-91 :arrow: bakväxel/diff

Näkyy noita olevan. :)
A170cdi-00 1999-
Avatar
Mikko K
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 1559
Liittynyt: Ma 27.10.2003 18:10
Paikkakunta: Itä-Suomi

Viesti Kirjoittaja Mikko K »

Itärajalla on Ruotsin kieli hakusessa niin eipä tullu selvää, mut kiitti tähän asti :!:
TURBO INTERCOOLER DIESEL POWER
VMG
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 63
Liittynyt: To 13.01.2005 00:10
Paikkakunta: Etelä-Suomi

Viesti Kirjoittaja VMG »

Tais Turbocompoundilla kaava mennä vähän väärin tossa keskellä,kun katoin se toimii näin:Ensin vasemmalla osio BIL;valitse Mercedes ja klikkaa tulee vuosimallit,valitse MB 280-560W126 ja klikkaa.Sit oikealle DEL;valitse bakvagn(taka-akseli)ja klikkaa tulee osat valitse bakväxel/diff(välitys ja lukko)ja klikkaa ja kyllä on osaa ja liikettä,sieltä vaan valkkaamaan!!
Autosporting
Turbocompound
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 467
Liittynyt: To 12.02.2004 20:35
Paikkakunta: Tukholma

Viesti Kirjoittaja Turbocompound »

Poistettu turhat kommentit. :roll:
Viimeksi muokannut Turbocompound, Ma 31.01.2005 20:59. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
A170cdi-00 1999-
Vastaa Viestiin