kardaani kirjoitti:Siis VAG-tuotteisiin kuten seatin dieseleihin kannattaa ostaa mersun ilmamassamittari, on siis mersussa halvempi. Ja pitäisi myös kulkea paremmin. Näinpäin asian olen nähnyt tehtävän. Yksi autosähköliike myös kertoi tämän todeksi. Heillä on hyllyssä mersun ilmamäärämittareita, joita asennetaan muihin merkkeihin, kuten Seat.
Aivan, pistin nuo linkit, jotta jokainen voi tehdä omat johtopäätökset. On aivan ilmiselvää, että eri ilmamassa-anturit ovat "hieman" vaihtokelpoisia koska toimintaperiaate on aivan sama eri antureissa, ja kokeilemalla on löydetty käypä ja/tai jopa sama anturi mersun ja volkkarin välille. Kuitenkaan ei voi tehdä johtopäätöstä, että jokaiseen mersuun käy mikä tahansa volkkarin anturi tai päin vastoin.
En usko että Ari lähtee sille tielle, että mersuun laitetaan kokeilemalla jokin anturi ja katsotaan pelittääkö se oikein. Voi tulla kalliita kokeiluja kun käytettyä anturia ei voi palauttaa. Johonkin viritettyyn volkkariin nyt voidaan noin tehdäkin varsinkin kun niitä on jo kutiteltu lastulla.
Tietysti kun purkaa sen anturin siitä massamittarin rungosta ja jos pierburgilta löytyy vastaava osa niin ei muuta kun ostamaan. Ensin pitänee katsoa saako sen anturin edes irti siitä mersun rungosta...ja tietysti on hyvä ajatus ostaa pelkkkä rikkoutunut anturi, eikä koko runkoa, siis jos se anturi nyt edes on rikki (edelleenkään en usko mutta fifty fifty)
[edit]: Niin Ari se massamittari koostuu rungosta jossa on anturi, ja nyt puhuttiin anturista ....
Ensiksi niin... Se jännite käväisee yli neljässä voltissa ja laskee yhtä nopeasti ku nousikin. Eli ei yleensä tarvitse rajoittimelle asti polkea, saati pitää siellä. Eri asia on jos kone ottaa kierroksia muutoin hitaammin jostain muusta syystä, esim just katin sisällys poikittain tai varpunen imuputkesa.
VW:n mittaria EI kannata kysellä. Pierburg parantaa joissain tapauksissa VW:tä, joten itte ajatellen hyvä VW mittari (Bosch) ei kuitenkaan paranna MB:tä.
Ja tarkennus; virheellisesti kirjoitan mittarista kun pitäisi olla anturi eli se sisällä oleva osa. Jotkut teen-kaiken-itte-ja-paremmin-miehet kertovat putsanneensa osan ja saaneensa potkua autoon. Todennäköisesti suurin vauhti tulee henkiselle puolelle, ei kellolla mitattavaksi.
Todellakaan en tiedä millainen massamittari on 300TDT vm.nuonkinuusi, enkä mallien yhteensopivuuksia, mutta jos mittaus tavasta olisi apua niin oleppa hyvä. Oli myyntipaikkojakin joku jo laittanut pk-seudulta. Itte oon E-P:ltä.
Viimeksi muokannut timo76, Ke 21.09.2005 20:54. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Ainakin täälläpäin homma toimii noiden ilmamassamittareiden kanssa niin, että vanhasta osasta katsotaan varaosanumero ja sitten soitetaan vaikkapa Ylivieskan Autotarvikkeeseen.
Kerrotaan varaosanumero; myyjä katsoo taulukosta onko vastaavaa saatavana; kertoo hinnan osalle jos on.
Ei ollenkaan vaikeaa.
Ei tarvitse kokeilla että sattuuko toimimaan, vaan ostetaan sopiva osa...
Tuo että auto sammuu kun laitetaan pakki päälle on oire joka on tullut ennenkin vastaan, silloin oli muistaakseni mersussa vaihdekepin juuressa oleva ohjainlaite rikki.
Vaan se auto sammui melkein joka kerta kun laittoi pakin päälle...
Ei kai. Vaan pirustako näistä tietää mitä saa tarvikkeena ja mitä ei
Ehkä parin vuoden "harjoittelujakson" jälkeen tietää
dealer kirjoitti:
Tuo että auto sammuu kun laitetaan pakki päälle on oire joka on tullut ennenkin vastaan, silloin oli muistaakseni mersussa vaihdekepin juuressa oleva ohjainlaite rikki.
Vaan se auto sammui melkein joka kerta kun laittoi pakin päälle...
Joo... tuo oli ilmeisesti vain sattumajuttu.
Tuli lähdettyä totuttuun tapaan liikkeelle, kun ei ollut vielä tietoa sammahtelutaipumuksista.
Nythän tuo kylmänä kovemmalla pakkasella prakaa joka kerta.
* Adria Twin 600 SF *
* Ex: Mercedes-Benz E 320 CDI V6 (S211) Tanzanite Blue Metallic *
* Ex: Mercedes-Benz E 300 TDT (S210) Brilliantsilber *
* Ex: Mercedes-Benz 200 Automatic (W124) Diamantblau *
* Ex: Mercedes-Benz 300 D (W123) *
* www.digitalfinland.net *
Vielä vähän. Bensiinimoottoriin on kokeltu (vahingos tai ei) dieselin ilman mittaus anturia, se kun sopii suoraan samaan koloon. Moottori käy ja kukkuu mutta ei toimi täydellisesti. Kannattaa, hinnasta huolimatta, käyttää moottorityypille tarkoitettuja osia (sehän on selvä), kuitenkaan alkuperäinen ei aina ole paras saati sitten halvin.
Anturi toimii kuumalanka systeemillä ja jotenkin jäähtymisestä laskee imetyn ilmamäärän, lämpöanturien tiedolla ecu laskee massan, jolloin saadaan parempi hyötysuhde (jotenkin noin...saa korjata). Kun massamittarin anturi hiljaa hiipuu, johtuu se kuumalangan pinnalle palaneista epäpuhtauksista, jolloin jäähtyminen ei ole enää niin tehokasta lian alla. Kannattanee pitää ilmanputsari kunnossa ja jos sitä ilmalla puhaltelee niin jossain muualla kuin imuputken vieressä.
-kerran MB, aina MB-
ari66; Ei kai. Vaan pirustako näistä tietää mitä saa tarvikkeena ja mitä ei
Voisiko päätellä että merkkiliikkeillä ei voida juurikaan tarjota muita kuin "omia" tuotteita, eikä listoja eli kirjoja joista tarkistaa muuta tarjontaa. Alkuperäisen ja tarvikkeen hinnat vaihtelevat joskus myös alkup. osaa puoltavasti. Autotarvikkeeseen soittamalla sai tietoa muista rinnakkais lääkkeistä... Joskus saa puhelinkuluille hyvinkin katetta soittelemalla, joskaan vastapuoli ei ole aina yhtä innostunut hintojen kysyjistä.
timo76 kirjoitti:Vielä vähän. Bensiinimoottoriin on kokeltu (vahingos tai ei)
[Näitä juttujani lukija sisäistää omalla vastuullaan, tiedot perustuvat MUTU tutkimukseen ]
Justiinsa bensiinissä se on elintärkeä, että on juuri sopiva, dieselissä se vaikuttaa lähinnä tehoihin (ja savutukseen).
Ilman virtausnopeudethan on erilaisia eri koneissa, johtuen juuri putken poikkipinta-alasta, ja tuo tieto on 'kovakoodattu' ecun sielunelämään. Toinen muuttuva tekijä on maksimikierrosluku.
Nyt kun ahdinpojat nostavat ahtopaineita volkkareissa, virtausnopeudet nousevat. Tällöin olisi hyvä jos dieselkoneessa vaihdettaisiin hieman erilainen maf, eli sellainen joka antaa 'maksimin' vasta kun korotetuilla ahtopaineilla saavutettu uusi maksimivirtausnopeus saavutetaan. Mikäli maf antaa oman maksiminsa jo aikaisemmin kone pölläyttää mustaa kiihdytyksen aikana (edellyttäen että syöttöä on ruuvattu/suuttimia vaihdettu). Toisaalta tuo näkyy parantuneena tehoja ja sitä kautta on toivottu ominaisuus No eipä tässä juuri uutta infoa nyt synny
Justiinsa bensiinissä se on elintärkeä, että on juuri sopiva, dieselissä se vaikuttaa lähinnä tehoihin (ja savutukseen).
Eräs teknisesti valaistuneempi kertoi että ohjailaite laskee imetyn ilmamassan perusteella paljonko voi ruikata dieseliä jotta palaisi vielä puhtaasti....Savuihin joo.
Ja jos mittari näyttää vähäistä ilman virtausta ei ainettakaan anneta eikä meno maistu. Toisin päin; ruokitaan oikeaa määrää suuremmalla polttoainemäärällä, kaikki ei pala kunnolla ja savua tunkee putken täydeltä.
Vika tuli tyhjäkäynnin jälkeen, silloinhan kierrätetään aika paljon savuja takaisin? Jos EGRrä jää "selälleen" tai muuten vuotamaan, tehot putoaa ja miten käy ahtopaineen...
veskola kirjoitti:
No eipä tässä juuri uutta infoa nyt synny
Syntyy toki, koko ajan.
Kohtahan on ainekset koossa superturbotukseen, +500 hp tuntuisikin tämän jälkeen mukavalta
Sitä paitsi, aika kauas on päästy alkuperäisestä aiheesta joka virheellisesti ja tarkemmin tietämättä tuli otsikoitua laatikkoviaksi
timo76 kirjoitti:Jos EGRrä jää "selälleen" tai muuten vuotamaan, tehot putoaa ja miten käy ahtopaineen...
Hyvä päätelmä, kuulostaa ainakin teoriassa hyvältä näin äkkipäätä ajateltuna.
Mielessä olikin sen EGR:n toiminnan poistaminen, mutta sitä en vielä ole kokeillut.
Ja voi olla turhakin, jos siinä jo vikaa on (eli ei venttiili sulkeudu).
Mutta mikähän anturi lienee imusarjan alla?
Suunnilleen samoilla kohdilla, kuin on EGR -venttiili.
Siitä anturin likaantumisen mahdollisuudesta vielä.
Ilmansuodatin oli jonkin verran likainen, ei kuitenkaan niin paljoa että tehonpuute sillä selittyisi.
Mutta ilmakanava kun siitä jatkuu, niin ensimmäisenä on vastassa ilmanputsarin kannessa harvahko muoviritilä ja sen pinnassa oli jonkin verran mustaa muhjua, arvetenkin sitä on sitten anturissakin.
Toinen juttu onkin sitten se, uskaltaako sitä anturia alkaa puhdistelemaan jos se vaikka onkin ehjä ja vielä toimiva. Ja "puhdistuksen" jälkeen enää ei.....
* Adria Twin 600 SF *
* Ex: Mercedes-Benz E 320 CDI V6 (S211) Tanzanite Blue Metallic *
* Ex: Mercedes-Benz E 300 TDT (S210) Brilliantsilber *
* Ex: Mercedes-Benz 200 Automatic (W124) Diamantblau *
* Ex: Mercedes-Benz 300 D (W123) *
* www.digitalfinland.net *
Elä hyvä miäs lähde soveltamaan sinne mitään ihme ilmapuntaria.
Wolkkari väki viritelkööt waageneitaan Mersun osilla, ketä kiinnostaa ja jos se heitä jotenkin auttaa, niin mikäs siinä. Hatun noston arvoinen löydös
Se ilmapuntari mikä tuohon 210.225:seen kuuluun on Boschin 0 281 002 152 tai alkuperäisosana 000 094 12 48.
timo76 kirjoitti:Justiinsa bensiinissä se on elintärkeä, että on juuri sopiva, dieselissä se vaikuttaa lähinnä tehoihin (ja savutukseen).
Eräs teknisesti valaistuneempi kertoi että ohjailaite laskee imetyn ilmamassan perusteella paljonko voi ruikata dieseliä jotta palaisi vielä puhtaasti....Savuihin joo.
Ja jos mittari näyttää vähäistä ilman virtausta ei ainettakaan anneta eikä meno maistu. Toisin päin; ruokitaan oikeaa määrää suuremmalla polttoainemäärällä, kaikki ei pala kunnolla ja savua tunkee putken täydeltä.
Vika tuli tyhjäkäynnin jälkeen, silloinhan kierrätetään aika paljon savuja takaisin? Jos EGRrä jää "selälleen" tai muuten vuotamaan, tehot putoaa ja miten käy ahtopaineen...
-On aina helpompi huudella sivusta-
Aivan ja juuri tuossa on se pointti. maf mittaa ilmamäärän noin sormen paksuisen poikkipinnan mukaan ja sen perusteella ecu tulkistee paljonko ranteen paksuisen putken läpi menee. Nyt mafia (tai sitä ranteen paksuista putkea) muuttamalla tuo informaatio menee pieleen, eli ecu tulkitsee koneeseen menevän ilmamäärän vääräksi ja ruiskuttaa liikaa tai liian vähän. Sen takia se maf pitää olla juuri kyseiseen koneeseen suunniteltu tai oikeammin "kalibroitu" ecun ohjelmaan. Oleellista siis on, jotta poikkipinta-ala sillä mafin kohdalla pysyy vakiona, ja jollei pysy niin ecun karttoja pitää muuttaa eli "chipata".
Hyvä pointti tuo egr vikamahdollisuus, mutta pääseekö sitä kautta kiertämään niin paljon "ilmaa", että se vaikuttaa noin radikaalisti...hmmm ehkä. EGR kannattaa jokatapauksessa tulpata...
Ari66 kirjoitti:
Ja voi olla turhakin, jos siinä jo vikaa on (eli ei venttiili sulkeudu).
Kyllä se sulkeutuu, jollei hyvällä niin sitten pahalla, kun tulppaat sen 'imusarjaan' menevän putken, itse venttiili saa vuotaa jos huvittaa.
Ari66 kirjoitti:
Toinen juttu onkin sitten se, uskaltaako sitä anturia alkaa puhdistelemaan jos se vaikka onkin ehjä ja vielä toimiva. Ja "puhdistuksen" jälkeen enää ei.....
Netistä löytyy ohjeita, ja äärettömän varovasti/oikeilla menetelmillä. Se on herkkä osa, tietysti kun se kerran 'haistelee' ilmanvirtausta. Yleensä se maf kyllä alkaa kulahtamaan ja puhdistus on vähän kuten saattohoitoa...Riippuen nyt tietysti onko se likainen vai ei, siinähän ei pitäisi olla mitään epäpuhtauksia (suodattimen jälkeen).
Joko joku vinkkasi naapuritopicissa esiintyvän ehdotuksen ongelmiesi syyksi? Eli tankin huohotuksen. Jospa vaikka tankkiin kerääntyy alipainetta ja se aiheuttaisi kuvaamasi oireet....
Kuulostaa epätodennäköiseltä, että olisi tuosta tankin huohotuksesta. Eiköhän Ari ole välissä jo ehtinyt tankillekin.. Vai pääseekö 300 TDT:llä kaupungissa niiin vähällä, ettei tarvi kahteen viikkoon käydä tankilla Ja kyllä kai se yön aikana ainakin tasaantuisi..
edit: eihän se ollutkaan kuin viikon vanha tämä topicci. Ehtinyt vain kertyä sen verran vastauksia, että muistelin olevan jo vanhempi..
Mutta onhan tuota ehditty jo tankkaillakin. Olisi sen tuossa pitänyt ainakin alkuunsa olla tehot tallella..
Ari66 kirjoitti:
Nyt illalla tankkasinkin vilkasliikenteiseltä Essolta 35 litraa edellisen n. 10-15 litran päälle.
130 km testiajoa ja ikään kuin jotain parannusta olisi, vaan taitaa olla niin että laiskaan menoon jo tottui
ex: 300 TD -91
ex: 300 TDT -91
ex: S211 E220 CDI -08
ex: R500 -06
ex: E 250 CDI BE T A -10
Vito 111 CDI -04
ex: Corvette Indy PC -98
ex: Corvette C3 -74 avo ja -76 coupe
"aika kauas on päästy alkuperäisestä aiheesta joka virheellisesti ja tarkemmin tietämättä tuli otsikoitua laatikkoviaksi "
Tosiaan, voisit muutella otsikkoa vastaamaan aihetta - tiedä vaikka löytyisi lisää tietäjiä joita vaihteisto-ongelmat eivät kiinnosta mutta tietävät ilmapuntareista kaiken
dealer kirjoitti:Tosiaan, voisit muutella otsikkoa vastaamaan aihetta - tiedä vaikka löytyisi lisää tietäjiä joita vaihteisto-ongelmat eivät kiinnosta mutta tietävät ilmapuntareista kaiken
Asiaa tuli harkittua jo kohta alkuvaiheessa, kun totuus alkoi hahmottua alkupanikoinnin jälkeen.
Mutta toista kautta ajatellen, oireet viittasivat selvästi laatikkoon, ainakin pikadiagnoosin perusteella (eli ensimmäiset 5 kauhunsekuntia rekka persiissä kun ei päässyt alta pois).
Siksi päätin pitää otsikon vielä ennallaan.
Eikä sitä vielä kirkossa ole kuulutettu, etteikö laatikostakin (tai sen ohjauksesta) vika löytyisi
Kuten "veskolakin" jossain vaiheessa arveli.
* Adria Twin 600 SF *
* Ex: Mercedes-Benz E 320 CDI V6 (S211) Tanzanite Blue Metallic *
* Ex: Mercedes-Benz E 300 TDT (S210) Brilliantsilber *
* Ex: Mercedes-Benz 200 Automatic (W124) Diamantblau *
* Ex: Mercedes-Benz 300 D (W123) *
* www.digitalfinland.net *
Huomennahan oli aika Veholle? Ehtisi tänään vielä luetella kaikki mahdolliset vikapaikka arvaukset niin voisi huomenna vian (ehkä) selvittyä ilmoittaa jo eilen kirjoittaneensa siitä
timo76 kirjoitti:Huomennahan oli aika Veholle? Ehtisi tänään vielä luetella kaikki mahdolliset vikapaikka arvaukset niin voisi huomenna vian (ehkä) selvittyä ilmoittaa jo eilen kirjoittaneensa siitä
Huomenna juu.
Pitäisiköhän vielä alkaa pikaisesti ottamaan vastaan vetoja
Verkkopankilla vedonlyönnit tilille ja perjantai-iltana voitonjako.
* Adria Twin 600 SF *
* Ex: Mercedes-Benz E 320 CDI V6 (S211) Tanzanite Blue Metallic *
* Ex: Mercedes-Benz E 300 TDT (S210) Brilliantsilber *
* Ex: Mercedes-Benz 200 Automatic (W124) Diamantblau *
* Ex: Mercedes-Benz 300 D (W123) *
* www.digitalfinland.net *
Hyvä kun saat auton kuntoon. Kuten kirjoitin pari päivää sitten. Ilmamäärämittari rikki, koska se on kotikonstein mitattu (todettu ehjäksi) ja ikäänkuin poistettu vikalistalta. Auto ei liene enää myytävänä?