Kokemuksia tehonlisäysbokseista (järjestelmistä) dieseleihin

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Avatar
Harri126
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2276
Liittynyt: Ke 16.05.2007 13:58
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Harri126 »

Turbo-eemeli kirjoitti:Kyllähän tuo vastaisku moottori olis hyvä keksintö, matala ja kaks voiman ulostuloo valmiina > sehän olis oiva venemoottori, kampiakselit pyöris eri suuntaan, ajettavuuden kannalta hyvä venees.

Aikoinaan yks vanhaherra sellaista tekikin, kakstahtinen diesel ilman venttiileitä ja turbolla :!:
Vastaiskumoottoria sanotaan boxeriksi. :D
Vastamäntämoottori taas on motti, missä on männät vastakkain.
ja siinä on kaksi kampuraa.
Pyörivä tähtimoottori piti sisällään jotain hienoakin. Googlaamalla löytyy ihan mielenkiintoista luettavaa. :D
Avatar
Harri126
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2276
Liittynyt: Ke 16.05.2007 13:58
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Harri126 »

Voi perskuta!

Kirjoittelin tänne äsken, eikä sitä näy missään.

edit.
Voi svitdu!
Sehän onkin eri sivulla. :oops:
Turbo-eemeli
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 378
Liittynyt: La 05.03.2005 19:17
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Turbo-eemeli »

juhaoh kirjoitti:Oliko tuossa kaksitahti vastaiskumoottorissa kantta lainkaan? Mihin se sitä olisi tarvinnut.
Ei siellä oli sylinterin kummassakin päässä huuhtelureiät , toisesta päästä ilma sisään ja toisesta pakokaasut turbolle ja suutin keskellä pyttyä > okei ei virallinen vastaisku, mutta se kuvaa parhaiten minusta tuon rakennetta. Ja joo elämäni ensimmäises "autos" oli bokserikone vm.-64 bmw tosin, mut oli sentäs 700:tanen

Palotapahtuma ei paras mahdollinen dieseliin, mutta bensalla vois toimiakkin :?:
Hullu jätkä tykkää pyörivästä. www.lds-turbo.fi
Avatar
gulfstream
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 380
Liittynyt: La 20.01.2007 16:32
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja gulfstream »

Nyt on ollut Voimaa.comin optimointi käytössä jonkun aikaa. Sata Newtonia lisävääntöä, rullaavuutta ja selvää voimanlisäystä. Lisäksi polttoainetta kuluu hieman vähemmän kuin aiemmin.

Hemmetin hyvä systeemi. Ei voi muuta sanoa.
Avatar
Division
Mersumies
Mersumies
Viestit: 775
Liittynyt: Ti 29.01.2008 21:58

Viesti Kirjoittaja Division »

Osaatteko sanoa, että onko jonkun viripajan kautta mahdollista saada sellainen ohjelmistopäivitys, että autossa olevaa C/S nappia voisi edelleen hyödyntää viriohjelman jälkeenkin?

Olisi nimittäin aika mukavaa, että sportista (S) löytyisi se uusi viriohjelma ja Comfortista (C) löytyisi edelleen vaikka se alkuperäinen herrasmiesajoon tehty ohjelma.
X164 GL320 V6 CdiA 4MATIC 7G-tronic -06 (vakio)
Dinli 450R Black edition Motocross tl. L7e -12 (viri)
Ex: Volvo XC90 D5 AWD Executive 5-p Geartronic
Ex: S211 E320 V6 CdiA, 7G-tronic, Avantgarde -06
(Modif. softa by Karala + dpf-surgery: ~300hv/700nm)
Ex: Volvo S60 T5 -01 (vakio)
Ex: Tyscon Race 350R (YFM) -12
Ex: McCulloch M11597 -11
Ex: W211 E220 CdiA, Classic -04, Motorbit 180hv/410nm
Ex: Audi A6, 4.2 V8 Q -00, vakio 300hv
Ex: Audi A6, 2.7 BTQ -98, ABT 300hv
Ex: VW Passat, 1.8T -97, UpSolute 193hv
Avatar
laioz
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 37
Liittynyt: Ma 14.04.2008 23:27
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja laioz »

Kun nyt kerran puhuttiin jo Stuttgarttilaisista insinööreistä, niin opiskelen itse Stuttgartissa ajoneuvotekniikkaa. Opettajamme, professori on työskennellyt 30 vuotta autoteollisuuden parissa, mm. Daimlerilla ja VW konsernilla.

Voin joskus jopa tulostaa hänen tekemästään oppimateriaalista kuinka autojen välityssuhteet suunnitellaan ( esimerkiksi mersulla ) ja sen aineiston perusteella normaali auto ei ikinä tule saavuttamaan huippunopeudessaan maksimikierroksia.

Minkä luulette olevan tarkoituksena esim. nykyisten tuplaturbojen suunnittelussa ? Kun tiedetään tarkasti päästönormien mittaustavat, voidaan kahdella erikokoisella ( tai compounding ) ahtimella optimoida kompression hyötysuhdekäyrät jolloin juuri nimenomaan kulutusmittauksissa moottorin toiminta on ihanteellinen. Sitten Autobild kirjoittaa artikkelin kuinka valmistajan lupaamat kulutukset ei pidä paikkansa.

Sama koskee myös tätä aihetta. Viimeinen vaihde kannattaa tehdä mahdollisimman pitkäksi maantiekulutustestiä ajatellen.

Alkuperäinen aihehan koski henkilöautoja. Tämä ei liity mitenkään urheilu- tai kilpa-autoihin.
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4762
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Viesti Kirjoittaja tuikku »

Ahonen V kirjoitti:
tuikku kirjoitti:

Pari juttua, ennenkuin väittelette lisää.

Ihan totta varmasti onkin, että normaalisti lastutettaessa ahtopainettakin pikkuisen nostetaan, sanotaan nyt vaikka luokkaa 0,1-0,15bar.
Vähän jo odottelinkin, että koska saadaan faktoja pöytään.
Voihan se olla että tuossa minunkin tapauksessa ahdot nousi hieman, koska ei tuo mittari niin tarkka ole...Mutta kovin suuresta nostosta ei voi olla kyse.
tuikku kirjoitti: 250td,ssä max tehoa suuresti rajoittaa vakioahtimen pienuus.
Pumpussa ja kartoissa on varaa paljon enempäänkin.
Kuinkahan pitkälle tuossa on potentiaalia kun nykyään on paikallaan 300dt:n ahdin? Vakio cooleri on kuitenkin tarkoitus säilyttää.
Tuo ohjelma on kuitenkin tehty vakio turbolle, joten varaa jonkin verran pitäisi olla. :roll:
Tällainen juttupa oli mennyt ohi silmien.
AnttiA,lla oli muistaakseni joitakin vuosia sitten täällä teholappu vakiolla pumpulla, mutta isolla ahtimella ja siinä taisi olla teho luokkaa 240hv.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Avatar
Ahonen V
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 310
Liittynyt: Ke 19.05.2004 12:05
Paikkakunta: Jämsä/Jämsänkoski
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ahonen V »

tuikku kirjoitti:
Ahonen V kirjoitti:
tuikku kirjoitti:

Pari juttua, ennenkuin väittelette lisää.

Ihan totta varmasti onkin, että normaalisti lastutettaessa ahtopainettakin pikkuisen nostetaan, sanotaan nyt vaikka luokkaa 0,1-0,15bar.
Vähän jo odottelinkin, että koska saadaan faktoja pöytään.
Voihan se olla että tuossa minunkin tapauksessa ahdot nousi hieman, koska ei tuo mittari niin tarkka ole...Mutta kovin suuresta nostosta ei voi olla kyse.
tuikku kirjoitti: 250td,ssä max tehoa suuresti rajoittaa vakioahtimen pienuus.
Pumpussa ja kartoissa on varaa paljon enempäänkin.
Kuinkahan pitkälle tuossa on potentiaalia kun nykyään on paikallaan 300dt:n ahdin? Vakio cooleri on kuitenkin tarkoitus säilyttää.
Tuo ohjelma on kuitenkin tehty vakio turbolle, joten varaa jonkin verran pitäisi olla. :roll:
Tällainen juttupa oli mennyt ohi silmien.
AnttiA,lla oli muistaakseni joitakin vuosia sitten täällä teholappu vakiolla pumpulla, mutta isolla ahtimella ja siinä taisi olla teho luokkaa 240hv.
Kuinkahan paljon yli 200 hepan on järkeä ottaa vakio kuulerilla?
On niin kovin ahdas tuo keula sovitella isompaakaan.
S202 250TDT -97 Powered by [url=http://www.turbotec.com]Turbotec[/url] & KKK
ex. w124 260E -89
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4762
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
Eipä paljonkaan.
Riippuu ihan ahtopaineesta.
Ohjelma huomio lämpenevän tuloilman vähentämällä tehoa.
Vaikka siis penkissä, kevyellä kuormalla saisikin komian teholapun, niin oikeassa elämässä se ei toteudu, kun ihan pakkasilla.

Tällaisen kartan perusteella sinun autostasi ohjelma huomioi tuloilman lämmöt.
"Kriittinen" raja on niinkin alhaalla, kun 45-50 astetta.
Se menee varmasti rikki jo ihan vakiolla autollakin.
Toisella akselilla ahdot, toisella tuloilman lämpö.

Kuva
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Vastaa Viestiin