124/201 nelos bensa, päästövikoja

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Timo T.
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 234
Liittynyt: La 08.11.2003 10:57
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Timo T. »

Juu, yleensähän tuo eha ei säätöjään hukkaa. Omassa oli eha vaihdettu ja jotenkin siinä oli kyläpärnänen väärin sen säätänyt.

Siis koko ehan säätöalue on se +-10mA, mutta tehtaan ohje mihin tuo pitäisi säätää toimiakseen optimaalisesti on tuo +-2mA.

Eli käytännössä sama juttu kuin 11-napaisesta testipistokkeesta kun pulssisuhdetta mitataan. Säätöalue on 0%-100%, mutta toimiakseen kunnolla on pulssisuhteen oltava 50%+-10%. Ymmärsitkö :wink:


Niijuu, tuosta ehan säädöstä vielä, mikäli sitä tarvitsee ronkkia. Se talttapääruuvi ei säädä mitään, se auki ja sen alta löytyy kuusiokolo, mikä säätää varsinaista seosta.

Sinullahan eha näytti kierroksilla 2mA paikkeilla? Eli eha on optimaalisella alueella eikä ole säädön tarpeessa, mutta joku muu sotkee tyhjäkäyntiä ja saa ehan korjaamaan sen 8-10mA, eikö? Eli eha koittaa rikastaa seosta, joten jostain tulee ylimääräistä ilmaa. Onhan nyt varmasti katsottu kaikki mahdolliset imuvuodot?
Nichts auf dieser Welt ist für die Ewigkeit bestimmt, erst recht keine Autos. Aber manche leben länger. Und fahren weiter.
W218 CLS 350CDI 2011
W460 300GD 1981
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12770
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

Timo T. kirjoitti:Juu, yleensähän tuo eha ei säätöjään hukkaa. Omassa oli eha vaihdettu ja jotenkin siinä oli kyläpärnänen väärin sen säätänyt.

Siis koko ehan säätöalue on se +-10mA, mutta tehtaan ohje mihin tuo pitäisi säätää toimiakseen optimaalisesti on tuo +-2mA.

Eli käytännössä sama juttu kuin 11-napaisesta testipistokkeesta kun pulssisuhdetta mitataan. Säätöalue on 0%-100%, mutta toimiakseen kunnolla on pulssisuhteen oltava 50%+-10%. Ymmärsitkö :wink:


Niijuu, tuosta ehan säädöstä vielä, mikäli sitä tarvitsee ronkkia. Se talttapääruuvi ei säädä mitään, se auki ja sen alta löytyy kuusiokolo, mikä säätää varsinaista seosta.
jep , tämä on selvä homma !
Timo T. kirjoitti: Sinullahan eha näytti kierroksilla 2mA paikkeilla? Eli eha on optimaalisella alueella eikä ole säädön tarpeessa, mutta joku muu sotkee tyhjäkäyntiä ja saa ehan korjaamaan sen 8-10mA, eikö? Eli eha koittaa rikastaa seosta, joten jostain tulee ylimääräistä ilmaa. Onhan nyt varmasti katsottu kaikki mahdolliset imuvuodot?
juurikin näin ! , mistä niitä imuvuotoja voisi etsiä ? kumikaukakalo ilmalautasen alta vaihdettu+ tyhjäkäynti moottorilta kaukaloon putki vaihdettu. Suuttimet ja samalla niiden tiivisteet vaihdettu. Alipaineletkut pitäis olla kaikki paikallaan.
tpk_83
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 283
Liittynyt: La 21.07.2007 14:55
Paikkakunta: kajjjaani

Viesti Kirjoittaja tpk_83 »

Pakko nyt kirjottaa tähä topikkiin, kun on aiheesta jyvällä olevaa populaa :)

Tuota noin kun keväällä aiemmin kyselin käyntihäiriöstä jolloin käytin ruiskua irti ja samalla tuota potikkaa...(vika olikin hypännyt jako) potikkaahan en saanut kohilleen itse kun on niin vattumaisessa paikassa säädellä tuossa 16v koneessa...jätin ruuvit hiukka löysälle että sitä voi säädellä käsi imusarjan alta...se on nyt jotenki suunnilleen siellä...

Tuostapa veikkaisin juurikin oireilee että tyhjäkäynti on korkeempi ja kylmänä käynnistäessä pitää heti pitää kaasua että pysyy käynnissä ennen kuin lämpenee...

Tarvinneeko tuo seossäädön jokatapauksessa nyt kun se potikka on ollut irti ja nyt tuskin samassa kohin kuin ennen irroittamista?
Timo T.
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 234
Liittynyt: La 08.11.2003 10:57
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Timo T. »

tpk_83 kirjoitti:Pakko nyt kirjottaa tähä topikkiin, kun on aiheesta jyvällä olevaa populaa :)

Tuota noin kun keväällä aiemmin kyselin käyntihäiriöstä jolloin käytin ruiskua irti ja samalla tuota potikkaa...(vika olikin hypännyt jako) potikkaahan en saanut kohilleen itse kun on niin vattumaisessa paikassa säädellä tuossa 16v koneessa...jätin ruuvit hiukka löysälle että sitä voi säädellä käsi imusarjan alta...se on nyt jotenki suunnilleen siellä...

Tuostapa veikkaisin juurikin oireilee että tyhjäkäynti on korkeempi ja kylmänä käynnistäessä pitää heti pitää kaasua että pysyy käynnissä ennen kuin lämpenee...

Tarvinneeko tuo seossäädön jokatapauksessa nyt kun se potikka on ollut irti ja nyt tuskin samassa kohin kuin ennen irroittamista?
Tullut vähän tutkittua, kun oma vehjekin oli käyntivammainen pitkän aikaa. Nykyään käy jo ihan siivosti. :)
Niin eli tämä ilmamäärämittarin potentiometri?
Itsellä kävi ekalla irrottamisella niin että tyhjäkäynti nousi 2000 eikä sieltä laskenut mihinkään. No ruuvit löysälle ja pikkusen muuttamaan asentoa. Kävi tyhjää nätisti ja kierrokset ei jäänyt kantamaan.Sitten lähdin ajamaan ja kunnolla lämmettyään sammui tyhjäkäynnillä.

Taas ruuvit löysälle ja ruuvimeisselin kärjellä aivan ripaus ylemmäs ja alkoi toimimaan kuten ennenkin. Se potikan kohdistus ilmamäärämittarin runkoon on siis tosi tarkka. Milli vinossa ja toimii aika huonosti. Tuohon kohdalleen säätöön oli jossain jenkkiboardilla ohjeetkin, että kuinka paljon missäkin navassa pitäisi olla jännitettä. Itse säätelin tuon ihan korvakuulolta ja testaten.

Olikos tpk_83 autossa jo kuskin lokasuojan päällä se 11-napainen testipistoke. Sieltä tuon näkisi kanssa, mikäli pulssisuhde jämähtää 40% niin silloin ilmamäärämittarin "sormi" ei osu potikan hiilisiltaan ja tyhjäkäynti menee mettään.

Seoksia ei tarvi ton jälkeen säädellä.
Viimeksi muokannut Timo T., Ke 25.11.2009 19:39. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Nichts auf dieser Welt ist für die Ewigkeit bestimmt, erst recht keine Autos. Aber manche leben länger. Und fahren weiter.
W218 CLS 350CDI 2011
W460 300GD 1981
Timo T.
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 234
Liittynyt: La 08.11.2003 10:57
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Timo T. »

epk kirjoitti: juurikin näin ! , mistä niitä imuvuotoja voisi etsiä ? kumikaukakalo ilmalautasen alta vaihdettu+ tyhjäkäynti moottorilta kaukaloon putki vaihdettu. Suuttimet ja samalla niiden tiivisteet vaihdettu. Alipaineletkut pitäis olla kaikki paikallaan.
Starttipilottia vaan suihkimaan ympäri konetta ja kuuntelemaan muuttuuko käynti. Tuossa sinun autossasi ei tainnut olla enää economy-mittaria? Se olisi antanut jotain osviittaa imuvuodoista, vaikkei tarkka mittari olekaan.
Nichts auf dieser Welt ist für die Ewigkeit bestimmt, erst recht keine Autos. Aber manche leben länger. Und fahren weiter.
W218 CLS 350CDI 2011
W460 300GD 1981
tpk_83
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 283
Liittynyt: La 21.07.2007 14:55
Paikkakunta: kajjjaani

Viesti Kirjoittaja tpk_83 »

Timo T. kirjoitti:
tpk_83 kirjoitti:Pakko nyt kirjottaa tähä topikkiin, kun on aiheesta jyvällä olevaa populaa :)

Tuota noin kun keväällä aiemmin kyselin käyntihäiriöstä jolloin käytin ruiskua irti ja samalla tuota potikkaa...(vika olikin hypännyt jako) potikkaahan en saanut kohilleen itse kun on niin vattumaisessa paikassa säädellä tuossa 16v koneessa...jätin ruuvit hiukka löysälle että sitä voi säädellä käsi imusarjan alta...se on nyt jotenki suunnilleen siellä...

Tuostapa veikkaisin juurikin oireilee että tyhjäkäynti on korkeempi ja kylmänä käynnistäessä pitää heti pitää kaasua että pysyy käynnissä ennen kuin lämpenee...

Tarvinneeko tuo seossäädön jokatapauksessa nyt kun se potikka on ollut irti ja nyt tuskin samassa kohin kuin ennen irroittamista?
Tullut vähän tutkittua, kun oma vehjekin oli käyntivammainen pitkän aikaa. Nykyään käy jo ihan siivosti. :)
Niin eli tämä ilmamäärämittarin potentiometri?
Itsellä kävi ekalla irrottamisella niin että tyhjäkäynti nousi 2000 eikä sieltä laskenut mihinkään. No ruuvit löysälle ja pikkusen muuttamaan asentoa. Kävi tyhjää nätisti ja kierrokset ei jäänyt kantamaan.Sitten lähdin ajamaan ja kunnolla lämmettyään sammui tyhjäkäynnillä.

Taas ruuvit löysälle ja ruuvimeisselin kärjellä aivan ripaus ylemmäs ja alkoi toimimaan kuten ennenkin. Se potikan kohdistus ilmamäärämittarin runkoon on siis tosi tarkka. Milli vinossa ja toimii aika huonosti. Tuohon kohdalleen säätöön oli jossain jenkkiboardilla ohjeetkin, että kuinka paljon missäkin navassa pitäisi olla jännitettä. Itse säätelin tuon ihan korvakuulolta ja testaten.

Olikos tpk_83 autossa jo kuskin lokasuojan päällä se 11-napainen testipistoke. Sieltä tuon näkisi kanssa, mikäli pulssisuhde jämähtää 40% niin silloin ilmamäärämittarin "sormi" ei osu potikan hiilisiltaan ja tyhjäkäynti menee mettään.

Seoksia ei tarvi ton jälkeen säädellä.
http://kuva1.kuvablogi.com/iso/img1873287.jpg

tuommone on mikäli tuota tarkotit?

http://www.sg-motorsports.com/AFS%20Pot%20write-up.htm

tuossapa se mainitsemasi säätö ohje!?

samalla lailla meni ekalla kerralla että 2000 kierrokset itelki...

oiskoha itelki se "kynsi" silleen taittunut jotenki irroittaessa että ei ota kiinni siihe hiileen? tuossa vaan pitää koko ruisku purkaa jos meinaa potikan saada irti ku on erinlaila ku tavan 2.3 vissii

olikos niitä kynsiä itseasissa 2kpl siellä ku ei muista enää..
Timo T.
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 234
Liittynyt: La 08.11.2003 10:57
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Timo T. »

tpk_83 kirjoitti:
http://kuva1.kuvablogi.com/iso/img1873287.jpg

tuommone on mikäli tuota tarkotit?

http://www.sg-motorsports.com/AFS%20Pot%20write-up.htm

tuossapa se mainitsemasi säätö ohje!?

samalla lailla meni ekalla kerralla että 2000 kierrokset itelki...

oiskoha itelki se "kynsi" silleen taittunut jotenki irroittaessa että ei ota kiinni siihe hiileen? tuossa vaan pitää koko ruisku purkaa jos meinaa potikan saada irti ku on erinlaila ku tavan 2.3 vissii

olikos niitä kynsiä itseasissa 2kpl siellä ku ei muista enää..
Joo toi eka kuvan pistoke on just se testipistoke. Mikäli yleismittarissa on pulssisuhdemittaus-ominaisuus(%, duty cycle, dwell, jotain tommosta voi lukea mittarissa) niin sillä pystyy mittaan vikakoodit tuosta 11-napaisesta töpselistä. Tähän oli ohjeet pari sivua taaksepäin tässä triidissä.

Jos auto muuten toimii niin todennäköisesti ihan pieni liikautus auttaa. Ton säätöohjeen mukaan kun laittaa niin pitäisi toimia.

Eihän potikan hiilisilta ollut vielä kulunut pahasti urille? Omalla menty 300tkm ja pientä naarmua pinnassa oli, muttei puhki asti kulunut.

Cossussa vaan kun on niin v-mäisessä paikassa niin hankaloittaa hommaa. Omassa kutosessa se on siinä ensimmäisenä tarjottimella, helpottaa säätöä kovasti.
Nichts auf dieser Welt ist für die Ewigkeit bestimmt, erst recht keine Autos. Aber manche leben länger. Und fahren weiter.
W218 CLS 350CDI 2011
W460 300GD 1981
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12770
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

heetkonen , mikäs tuo ilmamäärä mittari sitten on ? vaikuttaa mihin jos voltit pielessä ? sitä en oo vielä ees mitannut onko tuossa .7v:ssä.
tpk_83
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 283
Liittynyt: La 21.07.2007 14:55
Paikkakunta: kajjjaani

Viesti Kirjoittaja tpk_83 »

Timo T. kirjoitti:
tpk_83 kirjoitti:
http://kuva1.kuvablogi.com/iso/img1873287.jpg

tuommone on mikäli tuota tarkotit?

http://www.sg-motorsports.com/AFS%20Pot%20write-up.htm

tuossapa se mainitsemasi säätö ohje!?

samalla lailla meni ekalla kerralla että 2000 kierrokset itelki...

oiskoha itelki se "kynsi" silleen taittunut jotenki irroittaessa että ei ota kiinni siihe hiileen? tuossa vaan pitää koko ruisku purkaa jos meinaa potikan saada irti ku on erinlaila ku tavan 2.3 vissii

olikos niitä kynsiä itseasissa 2kpl siellä ku ei muista enää..
Joo toi eka kuvan pistoke on just se testipistoke. Mikäli yleismittarissa on pulssisuhdemittaus-ominaisuus(%, duty cycle, dwell, jotain tommosta voi lukea mittarissa) niin sillä pystyy mittaan vikakoodit tuosta 11-napaisesta töpselistä. Tähän oli ohjeet pari sivua taaksepäin tässä triidissä.

Jos auto muuten toimii niin todennäköisesti ihan pieni liikautus auttaa. Ton säätöohjeen mukaan kun laittaa niin pitäisi toimia.

Eihän potikan hiilisilta ollut vielä kulunut pahasti urille? Omalla menty 300tkm ja pientä naarmua pinnassa oli, muttei puhki asti kulunut.

Cossussa vaan kun on niin v-mäisessä paikassa niin hankaloittaa hommaa. Omassa kutosessa se on siinä ensimmäisenä tarjottimella, helpottaa säätöä kovasti.
Autoha meinaa kyl pätkiä nyt, kun kaasun lämäyttää pohjaan aina välillä.
pitänee kyl tutkia saako tuosta mitattua 0.7v kun kerran kokeilin ni tais vaan 0v näyttää muistaakseni että oiskoha pirulainen kynsi vääntynyt sitte hiukka ettei ota kosketusta kun ruuvitki on hiukka löysässä.

Hiilisilta oli silloin kyl iha ok näköinen.

osaakko sanoa löytyneekö jostai nettimarketista tuommoista edullista mittaria esim?
Timo T.
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 234
Liittynyt: La 08.11.2003 10:57
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Timo T. »

http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?t=11614
Tuossa on juttua siitä potentiometristä. Aiheuttaa korkeaa tyhjäkäyntiä ja kierrosten humpausta jonkinverran sekin, mikäli on loppuun kulunut. Tuokin pitäisi näkyä siitä 11-napaisesta testipistokkeesta jos ei toimi, mutta m102-koneessa se on helppo ottaa irtikin ja tarkistaa, sitten vaan noilla ohjeilla oikealle kohdalleen.
Nichts auf dieser Welt ist für die Ewigkeit bestimmt, erst recht keine Autos. Aber manche leben länger. Und fahren weiter.
W218 CLS 350CDI 2011
W460 300GD 1981
Timo T.
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 234
Liittynyt: La 08.11.2003 10:57
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Timo T. »

tpk_83 kirjoitti: Autoha meinaa kyl pätkiä nyt, kun kaasun lämäyttää pohjaan aina välillä.
pitänee kyl tutkia saako tuosta mitattua 0.7v kun kerran kokeilin ni tais vaan 0v näyttää muistaakseni että oiskoha pirulainen kynsi vääntynyt sitte hiukka ettei ota kosketusta kun ruuvitki on hiukka löysässä.

Hiilisilta oli silloin kyl iha ok näköinen.

osaakko sanoa löytyneekö jostai nettimarketista tuommoista edullista mittaria esim?
Biltemasta oman mittarin hain.
http://www.biltema.fi/osteri/osteri.cgi ... uote=15276 Tuo ei nyt erityisen edullinen ole, mutta melko pätevä laite.

Halvemmalla sitten http://www.biltema.fi/osteri/osteri.cgi ... uote=15280 Tuollakin pulssisuhteen saa pihalle, mutta muuten varsin lapsellinen laite. Itse siis ostin ensin tämän ja sitten hermojen kiehuttua hain tuon kalliimman ja olen tyytyväinen. :lol:
Nichts auf dieser Welt ist für die Ewigkeit bestimmt, erst recht keine Autos. Aber manche leben länger. Und fahren weiter.
W218 CLS 350CDI 2011
W460 300GD 1981
tpk_83
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 283
Liittynyt: La 21.07.2007 14:55
Paikkakunta: kajjjaani

Viesti Kirjoittaja tpk_83 »

pitänee käydä tutkimassa ensi paikallisista varaosakaupoista oiskoha mittaria tuohon hommaan, ettei tarviis tilata sitte biltteemasta muutaki ylimäärästä.. :D

vois kyl ensi yrittää selvittää saako tuota asetettua tuohon 0.7v
uskaltaneekoha paljoki niitä vääntää että osus hiileen vai kuluukoha heti urille tjs.? onko sulla tietoo kun katsoo tuota kuvaa Kuva että kumpi on kumpi ja mikä toinen hiili?
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Viesti Kirjoittaja atlas »

Älä käännä lankoja sivuttain! Itse kokeilin ja huomasin että koko jetti sekoaa ja seokset ei mene enää lineaariseseti vaan ohmi lukemat menee ihan sekasi alku ja loppu päästä.
Pyyhdi siitä vaan paskat pois ja jospinta on kulunu ja vastus lanka on vielä ehjä niin ilman mitään langan kääntelyä vaan takaisin ja jos epäilyttää niin kl-varaosan kautta saat uutta noin 200e.
niitty
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 83
Liittynyt: Su 13.01.2008 20:47

Viesti Kirjoittaja niitty »

Ilmavuodoista vielä. Ei saa vuotaa mistään, jos aikoo saada päästöistä läpi.
Itse jäin myös kiinni korkeasta hc arvosta. Veti ilmaa bensanpaineensäätimen alipaineletkusta. Siihen säätimeenhän tulee kirkas pieni muoviletku, joka on kumisen liitoskappaleen kanssa kiinni itse säätimessä. Se liitoskappale oli kovettunut eikä enää tiivistynyt kunnolla muoviletkun ympärille. Ei pihissyt eikä näkynyt mitenkään käynnissä. Ei vain saatu päästöjä kuntoon ennen kuin tuon tiivisti.
tpk_83
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 283
Liittynyt: La 21.07.2007 14:55
Paikkakunta: kajjjaani

Viesti Kirjoittaja tpk_83 »

atlas kirjoitti:Älä käännä lankoja sivuttain! Itse kokeilin ja huomasin että koko jetti sekoaa ja seokset ei mene enää lineaariseseti vaan ohmi lukemat menee ihan sekasi alku ja loppu päästä.
Pyyhdi siitä vaan paskat pois ja jospinta on kulunu ja vastus lanka on vielä ehjä niin ilman mitään langan kääntelyä vaan takaisin ja jos epäilyttää niin kl-varaosan kautta saat uutta noin 200e.
uskaltaako siis "nostaa" hiukan niitä metalleja että vastais hiileen paremmin vai ? pystykö tuosta nyt sitte ohmit mittaamaan kanssa samoista navoista jos esim lautasta painaa alas?
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12770
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

sen lautasen toimivuuden sai ainakin osittain tarkastastettu x11:n kautta.
tpk_83
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 283
Liittynyt: La 21.07.2007 14:55
Paikkakunta: kajjjaani

Viesti Kirjoittaja tpk_83 »

epk kirjoitti:sen lautasen toimivuuden sai ainakin osittain tarkastastettu x11:n kautta.
olikos tuo x11 nyt se diaknoosipistoke vai se "liitin" mihin potikka menee?
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Viesti Kirjoittaja atlas »

Voit vähän voimistaa lankojen painatusta mutta puhdistus ajaa saman asian.
Ja ei sitä älyttömästi kääntää voi koska langat ovat heppoiset.
Kun katsoo lautasen liikerataa niin huomaa kuinka vähästä se reagoi.
Ei tartte kun ruuvit löysällä hypätä autotallin lattialla kun lukema muuttuu,siksi säätöön vaikuttaa muös ruuvien kiristys.
Pistokkeen kauttamittaus myös jees mutta jos siellä on paskaa tekee se
tiedon annossa katkon eculle .Eli suosittelen irrotusta kunnon ja puhdistuksen takia!!!!
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12770
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

osa numero 62 (alipaineletkun liitäntä kumi) oli nyt ainakin kovettunut ja kun kumia kiersi niin tuntui että olis löysällä. Tilaan sen uuden ja siitä taas jatkuu :D

http://tinyurl.com/yk6rcyp
Avatar
unski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3008
Liittynyt: To 14.10.2004 16:08
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja unski »

Mitään "sinetöityjä" potikoita ei kannata avata kuin viime hädässä. Kannen avaminen päästää kosteutta ja pölyä rasiaan jolloin hapettuminen alkaa heti. Tietty rikkoontumiseen menee aikaa, mutta suosittelisin silti avaamista mahdollisimman myöhään.

Tuonkin potikan toiminta on helppo mitata "ulkoisesti". Anturin 1-3 nastojen välillä pitää olla n. 4 kilo-ohmia vastustusta (liitin irti) ja 1-2 välillä "järkevä" vastusarvo, kun lautasta painaa alaspäin...eli tasaisesti muuttuva, eikä saa pätkiä yhtään.
Tyhjäkäynnillä, liitin tietty kiinni :) 1-2 välillä n. 0.5-1.5V ja 2-3 välillä 4.5-5.5V...tai sitten päinvastoin...en nyt muista kumpi nasta 1 vai 3 on maa.

Onko ystävilläsi vastaavia 4-koneisia KE-Jetronic Mersuja...tai varaosia. Aivan sama onko se 1.8 vai 2.3... sitten vain lainaamaan ECU:a ristiin ....ja tutkimman tuloksia.

Kannattaisi vielä varmistaa syttyboksin toiminta...onko autossasi se kämmenen kokoinen Siemensin boksi, johon tulee alipaineliitäntä. Joskus nuo Siemnsin boksin alipineanturit hajoavat ja sitten ainoa mahdollisuus on boksin uusiminen. Siemensin syttyboksin uudelleen paikalleen ruuvaus vaatii aina piitahnaa boksin pohjaan johtamaan lämpö lokasuojaan. Tahnan puuttuminen johtaa boksin hajoamiseen ajan myötä.
Viimeksi muokannut unski, La 28.11.2009 16:18. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Avatar
unski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3008
Liittynyt: To 14.10.2004 16:08
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja unski »

osa numero 62
Ei aiheuta mitään muutoksia, se on vain liitäntä ulkoilmaan, tarkoituksena tasata ilmanpaaineen muutoksia korkealla ajettaessa. Mutta voihan sen tietty uusia, on ehjä osa aina mukavampi. :)
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja napa »

unski, mikäs se blommattu "ezl-kat" mokkula on, mikä löytyy akun takaa, sieltä abs ja ecu boksin takaa ruuvattuna paloseinään :roll: (jotain tuollaista siinä muistaakseni luki) ja on saman näköinen, kuin se normaali "ezl-kat" mokkula jolla normaalisti mulkataan ennakkoa...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Avatar
unski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3008
Liittynyt: To 14.10.2004 16:08
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja unski »

unski, mikäs se blommattu "ezl-kat" mokkula on, mikä löytyy akun takaa, sieltä abs ja ecu boksin takaa ruuvattuna paloseinään Rolling Eyes (jotain tuollaista siinä muistaakseni luki) ja on saman näköinen, kuin se normaali "ezl-kat" mokkula jolla normaalisti mulkataan ennakkoa...
Se on ruiskun säätömokkula. Se lokasuojassa oleva (w124, w201) on sytytykselle oleva säätömokkula. Itseasiassa noissa Mersun KE- kat ja ei kat bokseissa ei yleensä ole eroa. Tuolla mokkulalla tehdään se ero....tarkemmin ottaen niilllä vastuksilla, jotka ovat siellä mokkulan sisällä...

Eli yksiköille kerrotaan pelkästään vastusarvoa muuttamalla (tai poistamalla se kokonaan) mikä bensa on käytössä, onko kat vai ei kat malli...onko kyseessä "huono" bensa jne...
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja napa »

unski kirjoitti:
Tuonkin potikan toiminta on helppo mitata "ulkoisesti". Anturin 1-3 nastojen välillä pitää olla n. 4 kilo-ohmia vastustusta (liitin irti) ja 1-2 välillä "järkevä" vastusarvo, kun lautasta painaa alaspäin...eli tasaisesti muuttuva, eikä saa pätkiä yhtään.
Tyhjäkäynnillä, liitin tietty kiinni :) 1-2 välillä n. 0.5-1.5V ja 2-3 välillä 4.5-5.5V...tai sitten päinvastoin...en nyt muista kumpi nasta 1 vai 3 on maa.
mä mittasin omasta tuon lautasen anturin ja muun KE-jet systeemin toiminnan hieman yksinkertaisemmin, eli koneen käydessä painoin varovasti lautasta alaspäin ja jos kone kävi vielä reilumman painamisen jälkeen, niin totesin, että kai tuo sähköpuoli jotain osaa säätää, kun ei kerran tukehduta konetta liialla bensalla :P mitään tieteellistä tuohon tapaan ei tietysti liity, kumpahan kokeilin :D

silloin, kun omasta KE-jetistä oli sähköpuoli pimeänä (yj-rele paskana), se ei kestänyt yhtään tuota lautasen painamista, vaan tukehtui heti, myös se säätöruuvin kääntö vaikutti paljon reilummin...

pitää hankkia jostain sellainen kosketuskulman mittauksen mahdollistava yleismittari, niin pääsee tarkistamaan kans omasta nuo systeemit ihan tieteellistä tapaa käyttäen...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja napa »

unski kirjoitti:
Se on ruiskun säätömokkula. Se lokasuojassa oleva (w124, w201) on sytytykselle oleva säätömokkula. Itseasiassa noissa Mersun KE- kat ja ei kat bokseissa ei yleensä ole eroa. Tuolla mokkulalla tehdään se ero....tarkemmin ottaen niilllä vastuksilla, jotka ovat siellä mokkulan sisällä...

Eli yksiköille kerrotaan pelkästään vastusarvoa muuttamalla (tai poistamalla se kokonaan) mikä bensa on käytössä, onko kat vai ei kat malli...onko kyseessä "huono" bensa jne...
mihinkäs se blommatun mokkulan säätö sitten vaikuttaa :roll: samat numerot siitä tais löytyä ja ne S ja N kirjain :roll:
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Avatar
unski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3008
Liittynyt: To 14.10.2004 16:08
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja unski »

ä mittasin omasta tuon lautasen anturin ja muun KE-jet systeemin toiminnan hieman yksinkertaisemmin, eli koneen käydessä painoin varovasti lautasta alaspäin ja jos kone kävi vielä reilumman painamisen jälkeen, niin totesin, että kai tuo sähköpuoli jotain osaa säätää, kun ei kerran tukehduta konetta liialla bensalla Razz mitään tieteellistä tuohon tapaan ei tietysti liity, kumpahan kokeilin Very Happy
Kun painat hitusen lautasta, seos rikastuu. Tällöin ECU huomaa sen lambdan avulla ja säätää EHA:n välityksellä seosta laihemmalle....tämä tietysti vain EHA:n toiminnan rajoissa. Kun YJ-rele on irti, on ECU mykkä, kuollut, joten se ei osaa säätääkään. Säätöruuvi tekee saman kuin sormesi painaessaan lautasta, se muuttaa lautasen akselin geometriaa ja rikastaa tai laihentaa seosta mekaanisesti....
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Avatar
unski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3008
Liittynyt: To 14.10.2004 16:08
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja unski »

mihinkäs se blommatun mokkulan säätö sitten vaikuttaa Rolling Eyes samat numerot siitä tais löytyä ja ne S ja N kirjain Rolling Eyes
Muuttaa ruiskun seoskarttoja hiukan, bensan laadun mukaan...jotta kone käy oikein 92:lla "N" ja 95:llä "S" oktaanilla....suomessa tuota 92:ta ei tietty edes saa. Katittomalle versiolle pitää olla oma mokkula, silloin jää lambda-anturi kokonaan käytöstä pois ja EHA ohjautuu ennakko-ohjelmoidusti.
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja napa »

unski kirjoitti:
Kun painat hitusen lautasta, seos rikastuu. Tällöin ECU huomaa sen lambdan avulla ja säätää EHA:n välityksellä seosta laihemmalle....tämä tietysti vain EHA:n toiminnan rajoissa. Kun YJ-rele on irti, on ECU mykkä, kuollut, joten se ei osaa säätääkään. Säätöruuvi tekee saman kuin sormesi painaessaan lautasta, se muuttaa lautasen akselin geometriaa ja rikastaa tai laihentaa seosta mekaanisesti....
juu, kyllä mä tuon tajusin ja siksi sitä konstia kokeilinkin varmistaakseni niiden sähkö juttujen toiminnan, oli meinaan hieman nopeampi konsti varmistaa remontin onnistiminen siinä vesisateessa, kuin alkaa yleismittarilla mittaamaan voltteja monesta kohtaa :D
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Avatar
unski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3008
Liittynyt: To 14.10.2004 16:08
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja unski »

juu, kyllä mä tuon tajusin ja siksi sitä konstia kokeilinkin varmistaakseni niiden sähkö juttujen toiminnan, oli meinaan hieman nopeampi konsti varmistaa remontin onnistiminen siinä vesisateessa, kuin alkaa yleismittarilla mittaamaan voltteja monesta kohtaa
vesisade saa aikaan monia toimivia ideoita :)
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja napa »

unski kirjoitti:
mihinkäs se blommatun mokkulan säätö sitten vaikuttaa Rolling Eyes samat numerot siitä tais löytyä ja ne S ja N kirjain Rolling Eyes
Muuttaa ruiskun seoskarttoja hiukan, bensan laadun mukaan...jotta kone käy oikein 92:lla "N" ja 95:llä "S" oktaanilla....suomessa tuota 92:ta ei tietty edes saa. Katittomalle versiolle pitää olla oma mokkula, silloin jää lambda-anturi kokonaan käytöstä pois ja EHA ohjautuu ennakko-ohjelmoidusti.
ok. eli ei tuolla sitten mitään ihmeitä tehdä suomessa, eli antaa olla kokeilematta mitä vaikuttaa... mutta jos tuo mersu olis myyty vaikka venäjälle, silloin -89 vuonna, niin sitten tuolle mokkulalle olis varmaan ollut käyttöä :roll:
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Vastaa Viestiin