Ohjauskulmat W211

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Antta
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 9
Liittynyt: Ke 09.10.2019 22:02

Re: Ohjauskulmat W211

Viesti Kirjoittaja Antta »

Kyllä minä ne ihan käytän auki ja herkistelen.
Takana varmaan on säädöt samalla tavalla kun tuossa ylempänä kerrottu? Mutta etupäässä on tuenta vähän erilainen kun takavedossa. Onko siihen edes saatavilla noita säätöpultteja tukivarren pultteihin?
W211 320 4matic -06
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18052
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: Ohjauskulmat W211

Viesti Kirjoittaja dealer »

Takaa kun rasvailet hyvin aurauksen säädön ruuvit, sinne palkin sisäänkin, niin riittää. Ne jumittaa jos jokin, muista ei huolta.
Jos niitä on pakko availla etukäteen niin yksi kerrallaan ja kunnon avaimilla ja tietäen mitä tekee.
wiimax.fi
Avatar
khedman
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 16
Liittynyt: To 29.09.2016 13:14

Re: Ohjauskulmat W211

Viesti Kirjoittaja khedman »

Vuosi 2020

Laitoin tähän koska w211 on sama alusta kuin w219 ?

Eli siis auto ajautuu hiljalleen oikeaan reunaan ajaessa motaria, ja renkaat kuluu sisäreunoista, varsinkin takaata.
Käytin tänään 3D nelipyörämittauksessa missä ei merkittävää ongelmaa, etupään caster/camber pultit vakioita.

Tämän ketjun mukaan puoltamista oikealla voisi korjata caster:ia säätämällä, eli siis että edessä alhaalla olevaan kuskinpuoleiseen reaktiotankoon laitetaan lovellinen pultti niin että se vie tankoa askeleen taaksepäin? Ja apukuskin puolen reaktiotankoon lovi niin että se vie reaktiotankoa askeleen eteenpäin?

Ja ei mitään väliä mitä 3D nelipyörämittuksen arvot näyttää sitten ? Säädetään sen jälkeen camber (3 asentoinen pultti) ja aurauskulma kuntoon ?

Takana ei taida olla muuta mahdollisuutta kuin ostaa uusia renkaita kun menee sisäreunat pilalle :)

245/35/20"
285/25/20"

Joka kulmassa ilmajouset, etupäässä on jokin viritys millä on huijattu auton omaa tietokonetta että ilmajouset luulee olevansa normiasennossa, en tiedä onko takapään madallus tehty STAR:n kautta puukottamalla..

Kommentteja ? dealer ?
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18052
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: Ohjauskulmat W211

Viesti Kirjoittaja dealer »

Kyllä, säädetään casterilla niin ettei puolla, piittaamatta caster arvoista. Myöskään camberia ei yritetä korjata eli sen arvot saa olla mitä on.
Välttämättä ei tarvitse säätää kuin toista casteria. Riippuu minkä verran puoltaa.
Auraukset kohdalleen.

Takapää on haasteellinen säätää tuossa rengaskoossa niin että renkaat kuluisivat tasaisesti. Omassa 211 kuluu 275/30/19" sisäreunasta. Jos rakentaisi camber säädön voisi ehkä parantaa hieman, mutta ei jaksa :D
wiimax.fi
Avatar
khedman
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 16
Liittynyt: To 29.09.2016 13:14

Re: Ohjauskulmat W211

Viesti Kirjoittaja khedman »

Täälläpäin (Kahvimaan Auto Oy) eivät tee kulmia vaan käyttävät lähellä olevaa Autopeltikorjaamo Leskinen Oy:ta. Leskinen taas ei siirtele sitä pulttia tukivarresta, vaan he vain mittaavat ja säätävät. Todella asiantuntevasti Leskinen teki, lämmittivät sähköisesti takaata runkopalkin sisältä jotain pulttia että sai aurauksen kohilleen ja sovittiin että kun Kahvimaan Auto vaihtaa sen "epäkeskopultin" niin sitten katsotaan etupäätä. He eivät olleet kuulleet tälläisestä internet forumin "laita camper vituralleen mersuun ja ei käännä ojaanpäin"- jutusta mitään.

Ja takapäähän tälle korille ei ole tehtävissä mitään paitsi tuo auraus, eli ostetaan kiinanrenkaita lisää 2-3v välein kun kuluvat sisäkulmista :)

Niin ja 'dealer' onko välilä laittaako kuskinpuolta yhen "napsun" taaksepäin vai pelkääjän puolta yhen eteenpäin ?
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18052
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: Ohjauskulmat W211

Viesti Kirjoittaja dealer »

Ei ole mitään väliä kumminpäin tekee.
wiimax.fi
MJPfin
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4585
Liittynyt: Pe 14.09.2018 20:20

Re: Ohjauskulmat W211

Viesti Kirjoittaja MJPfin »

Kukaan laittanut 211 taakse camber säätö kilkkeitä? Alkaa rengasta häviämään omalla ajotyylillä siihen malliin sisäreunasta että asialle pitää tehdä jotain. Kulmat on oikein, vähän aikaa sitten laitettu kun vaihdoin kaikki pallit eteen ja narinat taakse. Onko mistä kotimaassa ostettavissa järkevästi niitä epäkeskoheloja vai joutuuko tilaamaan ulkomuailta?
Tapio.
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 5
Liittynyt: To 23.01.2020 21:49

Re: Ohjauskulmat W211

Viesti Kirjoittaja Tapio. »

Mitä mieltä säädöistä? Säädöt tehtiin W212 auton mukaan, kun ei ollut W211 säätölaitteessa.

Auto puoltaa oikealle. Camber pultit on laitettu molemmille puolille, koska syö renkaiden sisälaidat. Takarenkaita syö myös, mutta sinnehän ei ollut mahdollista laittaa pultteja. Voiko olla cambereissa noin iso ero eri puolella?
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Avatar
multiviri
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1151
Liittynyt: La 28.08.2010 13:53
Paikkakunta: Oulu

Re: Ohjauskulmat W211

Viesti Kirjoittaja multiviri »

Jos alusta on välyksetön niin:

Säätöpultit vielä reaktiotankoihin, edestä vasemmalta puolen olisi hyvä saada camberia positiivisemmaksi ja näiden jälkeen suuntaus. Casterit niin että oikealla enemmän positiivista casteria.

Pitäisi puoltamisen poistua.
W212 E200 BlueTec 2016


Ex. Muutama lankku, seittämän ceetä, yksi CLK ja tenava

www.mbosa.fi
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18052
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: Ohjauskulmat W211

Viesti Kirjoittaja dealer »

Niinpä, varmasti puoltaa, taas säädetty paikassa joka ei osaa merkkiä. Rahat hukkaan.
wiimax.fi
Tapio.
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 5
Liittynyt: To 23.01.2020 21:49

Re: Ohjauskulmat W211

Viesti Kirjoittaja Tapio. »

Alustaan piti vaihtaa oikealle raidetangon pää, etu alapallo, oikea takalaakeri, jarrupalat ja vaihdettiin samalla oikealle sisempi raidetanko myös. Muuta välystä ei löytynyt. Takalaakeri oli julmetun tiukassa kotikonstein vaihdettuna.

Minun autoa on madallettu hieman, edessä on Eibach Pro-Kit madallusjouset, takapäätä muistaakseni laskettu Starilla. Iskarin sokka taito olla toiseksi alimmassa kohdassa.

Camperia ei taida enään saada säädettyä lisää, mutta voiko cambereissa on noin iso puoliero? Eli puoltamisen pitäisi korjaantua, kun laittaa ne säätöpultit vielä kumpaankin reaktiotankoon? Miltä nuo arvot muuten näyttää teidän mielestä?

Minä olen käynyt parissa eri säätöpaikassa ja ei tunnu löytyvän mersun säätöihin perehtynyttä henkilöä. Mikä kyseisin auton säätämisessä voi olla niin vaikeaa muka.

Autohan on Avantgarde, vaikka tuskin sillä on merkitystä.
Vastaa Viestiin