Tenava endurance auto

Mersujen (ja vain Mersujen tai suoraan niihin liittyvät) korjaustarinat, -ohjeet ja muut vastaavat projektikertomukset.
AK47
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2667
Liittynyt: Ti 10.08.2004 20:00
Paikkakunta: 08/09

Re: Tenava endurance auto

Viesti Kirjoittaja AK47 »

jezze rs kirjoitti:Paljon on vettä taas virrannut... Ja paljon on ollut säätöä tässä välillä.

Piti lähteä ajamaan talven jälkeen ensimmäistä kertaa ja olin jo ajamassa autoa kärryyn kun intoutusin hieman kaasuttelemaan paikallaan. Lopputulos enemmän kuin yllättävä. Ihmeellinen rötäävä käyntivika oli ilmestynyt jostain. No putkea oli muokattu, suuttimia vaihdettu jne jne joten ei tuntunut huonolta idealta nakata autoa säätäjälle ja ottaa uutta penkkipaperia ulos. Ongelmia oli muutama joista suurin oli pimentynyt sytkän ja ecun lämpötila-anturi. Ei ihme että tuntui hieman hassulta koneen käynti ja raskaalta. Kävi aivan järkyttävän rikkaalla koko ajan ja siitä johtuen antoi ulos n. 75hv... No korjauksien jälkeen päästiin taas ihmettelemään asiaa tarkemmin. Ongelma on nyt yksinkertaisesti se ettei tuosta 2.3 8v KE-jetistä saa riittävästi kakkua ulos. Kun lähtee säätämään ylärekisteriin riittävästi polttoainetta alkaa keskialue menemään liian rikkaalle ja se puolestaan aiheuttaa sen että siellä alkaa teho putoamaan. Nyt säädettiin niin, että keskialueella teho putosi 2kw jolloin saatiin hönkää ylhäällä hieman pidemmälle. Tästä johtuen ei edelleenkään kannata autoa juurikaan kierrättää, koska ylhäällä 5500-> alkaa seos menemään laihalle ja teho putoamaan. Kaikki ruuvit ja mahdollisuudet käytiin läpi osaavan säätäjän kanssa ja ei tuosta vain saa enempää tulemaan sillä kaikki on täysin auki täysikaasulla, mutta ei vain riitä. Kaikki kommerverkit on yritetty tehdä mm. nostettu järjestelmäpaine (josta muuten johtuu nuo ongelmat ettei ylärekisteri ja keskialue ole enää synkassa). Sinänsä harmillista sillä muuten tehon trendikäyrän mukaan jos arvailee niin päästäisiin 6500 kohdalla reiluun 190hv joka olisi ihan kohtuullinen ja kaikin puolin järjellinen teho. Teoreettista, mutta näillä virityksillä ja tällä nokalla tuon ei pitäisi olla reilu 2.3 koneella mikään mahdottomuus.

Nyt ollaan kuitenkin samassa pisteessä kuin viime penkkireissun jälkeen tehojen suhteen (n.160hp) ja siinä viisaampia, että polttoainetta kun saisi lisää niin saattaisi alkaa tehoakin löytymään. Nyt täytyy vain käydä ajelemassa tällä alitehoisella ja yrittää kestää kahtapuolta ohi tulevia kilpakavereita. Samaan aikaan täytyy koittaa punoa jokin juoni asian korjaamiseksi.
Luinpa vahingossa koko topikin.

Kuvat jäi kattomatta kun ei näy fasepuukkujutut.

Saisko kutoskoneesta tai tarkemmin aatellen kasikoneesta otettua polttoaineen syöttöön ratkaisun? Saako nuita ees muutella? Jos vakio imusarja niin isontaa sen kylmäkäynnistys suuttimelta tulevan kanavan isommaksi... Vaikka ei sillä montaa heppaa taida saada...

Tämmöinen endurance ois tenavalla kiva jos sais vaikka 1.8 tai kakslitrasesta turbotella.
Jos kiipeää perse edellä puuhun, tipahtaa pää edellä alas.
jezze rs
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 250
Liittynyt: La 13.10.2012 23:54

Re: Tenava endurance auto

Viesti Kirjoittaja jezze rs »

tomant kirjoitti:Pitääkö ruiskun olla alkuperäinen vai saako sen vaihtaa ohjelmoitavaan sähköruiskuun?

tomant
Säännöissä taitaa olla jotenkin niin, että ecun saa vaihtaa mutta informaatiota ecun ja koneen välillä ei saa lisätä. Käytännössä siis mitään ei pysty tälle sankajeesuksen vehkeelle tekemään. Normaaliin kunnolliseen ruiskuun taas pystyy vaihtamaan minkä tahansa ecun kun tarvittavat anturitiedot löytyvät vakiona. Käytännössä siis tuolla KE-jetillä täytyy mennä... Pari kertaa on tullut hiukan harmiteltua tätä aihio valintaa.

Yksi vaihtoehto olisi hankkia cossun jakaja, koska se ainakin selkeästi jaksaa pidemmälle kuin tämä.
- Opel Astra g 2.2 DTi -03 (150hp/340nm)
- Opel ascona B 2.4 CIH -77
- Opel Rekord E 2.0 SEH -8x
- Mercedes-Benz 190 2,3 8v -89 (endurance saloon 160hp/245nm)
- Honda Civic 1,8 16v turbo -88 (300whp/330nm)
- BMW 528 2.8l -97 (talviliukuri)

https://fi-fi.facebook.com/LemuRacingTeam" onclick="window.open(this.href);return false;
jezze rs
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 250
Liittynyt: La 13.10.2012 23:54

Re: Tenava endurance auto

Viesti Kirjoittaja jezze rs »

AK47 kirjoitti:
jezze rs kirjoitti:Paljon on vettä taas virrannut... Ja paljon on ollut säätöä tässä välillä.

Piti lähteä ajamaan talven jälkeen ensimmäistä kertaa ja olin jo ajamassa autoa kärryyn kun intoutusin hieman kaasuttelemaan paikallaan. Lopputulos enemmän kuin yllättävä. Ihmeellinen rötäävä käyntivika oli ilmestynyt jostain. No putkea oli muokattu, suuttimia vaihdettu jne jne joten ei tuntunut huonolta idealta nakata autoa säätäjälle ja ottaa uutta penkkipaperia ulos. Ongelmia oli muutama joista suurin oli pimentynyt sytkän ja ecun lämpötila-anturi. Ei ihme että tuntui hieman hassulta koneen käynti ja raskaalta. Kävi aivan järkyttävän rikkaalla koko ajan ja siitä johtuen antoi ulos n. 75hv... No korjauksien jälkeen päästiin taas ihmettelemään asiaa tarkemmin. Ongelma on nyt yksinkertaisesti se ettei tuosta 2.3 8v KE-jetistä saa riittävästi kakkua ulos. Kun lähtee säätämään ylärekisteriin riittävästi polttoainetta alkaa keskialue menemään liian rikkaalle ja se puolestaan aiheuttaa sen että siellä alkaa teho putoamaan. Nyt säädettiin niin, että keskialueella teho putosi 2kw jolloin saatiin hönkää ylhäällä hieman pidemmälle. Tästä johtuen ei edelleenkään kannata autoa juurikaan kierrättää, koska ylhäällä 5500-> alkaa seos menemään laihalle ja teho putoamaan. Kaikki ruuvit ja mahdollisuudet käytiin läpi osaavan säätäjän kanssa ja ei tuosta vain saa enempää tulemaan sillä kaikki on täysin auki täysikaasulla, mutta ei vain riitä. Kaikki kommerverkit on yritetty tehdä mm. nostettu järjestelmäpaine (josta muuten johtuu nuo ongelmat ettei ylärekisteri ja keskialue ole enää synkassa). Sinänsä harmillista sillä muuten tehon trendikäyrän mukaan jos arvailee niin päästäisiin 6500 kohdalla reiluun 190hv joka olisi ihan kohtuullinen ja kaikin puolin järjellinen teho. Teoreettista, mutta näillä virityksillä ja tällä nokalla tuon ei pitäisi olla reilu 2.3 koneella mikään mahdottomuus.

Nyt ollaan kuitenkin samassa pisteessä kuin viime penkkireissun jälkeen tehojen suhteen (n.160hp) ja siinä viisaampia, että polttoainetta kun saisi lisää niin saattaisi alkaa tehoakin löytymään. Nyt täytyy vain käydä ajelemassa tällä alitehoisella ja yrittää kestää kahtapuolta ohi tulevia kilpakavereita. Samaan aikaan täytyy koittaa punoa jokin juoni asian korjaamiseksi.
Luinpa vahingossa koko topikin.

Kuvat jäi kattomatta kun ei näy fasepuukkujutut.

Saisko kutoskoneesta tai tarkemmin aatellen kasikoneesta otettua polttoaineen syöttöön ratkaisun? Saako nuita ees muutella? Jos vakio imusarja niin isontaa sen kylmäkäynnistys suuttimelta tulevan kanavan isommaksi... Vaikka ei sillä montaa heppaa taida saada...

Tämmöinen endurance ois tenavalla kiva jos sais vaikka 1.8 tai kakslitrasesta turbotella.
Hyvä että tuli luettua. Toivottavasti oli edes jotain mielenkiintoista mukana.

Ei saa kyllä ottaa kasista vermeitä. Looginen valintahan tuo olisi kun saisi pari suutinta/sylinteri. Kylmäkäyntisuuttimen kanaviinkaan ei saa koskea. Suuttimen tosin saisi vaihtaa eli siihen voisi isomman laittaa. Toimisi se jonkinlaisena apuna jos muuta keinoa ei keksi.

Turbottaahan saa, mutta silloin tulee ns. painokerroin eli auton minimipaino nousee niin paljon ettei se silloin juuri enää kannata. Muutenkin turbottelut noiden sääntöjen puitteissa on vähän niin ja näin.
- Opel Astra g 2.2 DTi -03 (150hp/340nm)
- Opel ascona B 2.4 CIH -77
- Opel Rekord E 2.0 SEH -8x
- Mercedes-Benz 190 2,3 8v -89 (endurance saloon 160hp/245nm)
- Honda Civic 1,8 16v turbo -88 (300whp/330nm)
- BMW 528 2.8l -97 (talviliukuri)

https://fi-fi.facebook.com/LemuRacingTeam" onclick="window.open(this.href);return false;
jezze rs
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 250
Liittynyt: La 13.10.2012 23:54

Re: Tenava endurance auto

Viesti Kirjoittaja jezze rs »

Tämäkin lähti etenemään yllättävän nopeasti. Oli meinaan nimimerkki Ruuneperilla vielä myymättä 2.5 16v tenavan vermeet vaikka olikin jo korvaavat osat ostanut. Eli niistä ollaan nyt vääntämässä kauppaa, jos vaikka saisi ylös tarvittavat hevoset.

Muuten käyttelin lämpimäksi eilen ja kävin ajamassa sen mitä uskalsin naapureilta. Tuntuu nyt toimivan hyvin, mitä nyt tyhjäkäynti huono ja tehoa ihan liian vähän.
- Opel Astra g 2.2 DTi -03 (150hp/340nm)
- Opel ascona B 2.4 CIH -77
- Opel Rekord E 2.0 SEH -8x
- Mercedes-Benz 190 2,3 8v -89 (endurance saloon 160hp/245nm)
- Honda Civic 1,8 16v turbo -88 (300whp/330nm)
- BMW 528 2.8l -97 (talviliukuri)

https://fi-fi.facebook.com/LemuRacingTeam" onclick="window.open(this.href);return false;
Avatar
hismajestics
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1765
Liittynyt: La 16.10.2010 21:44
Paikkakunta: Helsinki

Re: Tenava endurance auto

Viesti Kirjoittaja hismajestics »

Eipä näkynyt Alastarolla tänään. Siellähän olisi ollut hyvä testata?
//johannes

---------------------
250CE -72 M104 3,2L

Projektiketjut: http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=156709

http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=121349
jezze rs
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 250
Liittynyt: La 13.10.2012 23:54

Re: Tenava endurance auto

Viesti Kirjoittaja jezze rs »

Mitäs alastarolla olisi ollut? Ei kyllä olisi kerennytkään kun nyt yöllä lähdössä reissuun vähäksi aikaa...
- Opel Astra g 2.2 DTi -03 (150hp/340nm)
- Opel ascona B 2.4 CIH -77
- Opel Rekord E 2.0 SEH -8x
- Mercedes-Benz 190 2,3 8v -89 (endurance saloon 160hp/245nm)
- Honda Civic 1,8 16v turbo -88 (300whp/330nm)
- BMW 528 2.8l -97 (talviliukuri)

https://fi-fi.facebook.com/LemuRacingTeam" onclick="window.open(this.href);return false;
AK47
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2667
Liittynyt: Ti 10.08.2004 20:00
Paikkakunta: 08/09

Re: Tenava endurance auto

Viesti Kirjoittaja AK47 »

Tuli tossa jostain mieleen toi ke-jetti...

Jos tekee ilmamäärämittariin semmoisen renkaan että enempi auki ollessa ilmaa pääsisi oikeesti vähemmän... Se rikastaisi seosta kierroksilla???

Mutta auttaisko se mitään kulkupuoleen?

Siinähän on semmoinen kartio siinä missä se lautanen nousee. muistelen että se kartio taitaa olla vieläpä moniosainen erilaisilla kulmilla, ainakin jossain kejetissä periaatekuvissa siltä näyttää...

Ainiin, en saanut auki endurance sääntöjä kuin osan vaan ja ei näkynyt mitään missä kerrottaisiin moottorin muutoksista, turbottamisista tai painohässäköistä.

Ois vaan yksi kakslitranen tenava johon löytys mosselmanin turbosarja... Mutta voihan semmoisen räjäuttämisellä pitää ihan omaakin kivaa.
Jos kiipeää perse edellä puuhun, tipahtaa pää edellä alas.
jezze rs
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 250
Liittynyt: La 13.10.2012 23:54

Re: Tenava endurance auto

Viesti Kirjoittaja jezze rs »

AK47 kirjoitti:Tuli tossa jostain mieleen toi ke-jetti...

Jos tekee ilmamäärämittariin semmoisen renkaan että enempi auki ollessa ilmaa pääsisi oikeesti vähemmän... Se rikastaisi seosta kierroksilla???

Mutta auttaisko se mitään kulkupuoleen?

Siinähän on semmoinen kartio siinä missä se lautanen nousee. muistelen että se kartio taitaa olla vieläpä moniosainen erilaisilla kulmilla, ainakin jossain kejetissä periaatekuvissa siltä näyttää...

Ainiin, en saanut auki endurance sääntöjä kuin osan vaan ja ei näkynyt mitään missä kerrottaisiin moottorin muutoksista, turbottamisista tai painohässäköistä.

Ois vaan yksi kakslitranen tenava johon löytys mosselmanin turbosarja... Mutta voihan semmoisen räjäuttämisellä pitää ihan omaakin kivaa.
Se sääntöjen paikka onkin hiukan ovela. Eli http://www.autourheilu.fi/saantokirja/" onclick="window.open(this.href);return false; ja siitä sitten nopeusajo. Sieltä kelaa kohtaan, jossa alkaa endurance saloon säännöt. Jos olet endun nimellä etsinyt niin olet varmasti törmännyt ns. Sarja\cup sääntöihin ja niissä ei tosiaan ole mitään tekniikkaan liittyvää. Kannattaa ehdottomasti tulla ajamaan vaikka tuolla turbolla. Ei sillä mihinkään pärjää kun pitää olla niin painava, mutta on se silti vaan ihan sairaan hauskaa!!! Kaaret täytyy olla täysin luokitellut ja katsastuskortti löytyä. Muuten en nää ongelmaa kun sääntöjen mukaan rakentaa.

kyllähän se sen renkaan modifiointi noin saisi seoksen paremmaksi. Ongelma vaan on se, että teho tulee palotapahtumasta ja siihen tarvitaan polttoainetta ja happea. Eli teho ei muutu mihinkään ja sen jälkeen ei sitten saa voimaa enempää vaikka soppaa saisikin jotenkin lisättyä. Menee siis rikkaalle silloin. Tuo ylhäällä laihalla oleminen ei ole nyt ainoa ongelma vaan nostetun järjestelmäpaineen takia tuo ei muutenkaan pelaa ihan niin kuin sen kuuluisi. Ja siihen nyt toivotaan myös helpotusta.

Mitoitin tuon putkiston sekundäärinkin laskennallisesti tuonne 5700 tienoille, joten sekin menee nyt ihan hukkaan. Jos tuota ei nyt saada ylemmäs kiertämään niin sitten täytyy katsoa ihan uudestaan senkin mitoitus niin, että osuu edes käytössä olevalle alueelle... Muutenkin hiukan harmittaa kun en tajunnut tehdä tuohon sekundäärien yhtymäkohtaan sellaista kuristusta tai ihan torvea. Toinen asia on, että käytin vanhaa omaa kollektoria mikä nyt ei ole millään tasolla järkevä tähän käyttöön...
- Opel Astra g 2.2 DTi -03 (150hp/340nm)
- Opel ascona B 2.4 CIH -77
- Opel Rekord E 2.0 SEH -8x
- Mercedes-Benz 190 2,3 8v -89 (endurance saloon 160hp/245nm)
- Honda Civic 1,8 16v turbo -88 (300whp/330nm)
- BMW 528 2.8l -97 (talviliukuri)

https://fi-fi.facebook.com/LemuRacingTeam" onclick="window.open(this.href);return false;
Vastaa Viestiin