Ei ole erillistä akuston lämmitystä vielä A250e mallissa, mutta uudessa C-sarjan 2021 plugin hybrid mallissa on jo akuston lämmitys ja jäähdytys järjestelmä.
MB A250e plugin hybrid 2020
Re: MB A250e plugin hybrid 2020
MB A250e -20
Re: MB A250e plugin hybrid 2020
ADAPTIIVINEN VAKIONOPEUSSÄÄDIN
Viime syksynä tuli näyttöön ilmoitus jotain "etäisyysmittarin anturit likaiset" tms pari kertaa ja seuraavaksi "etäisyysmittausanturit ei toimi ja...kytketään pois päältä". Sen koommin ei ole toiminut. Nopeuden säädin kyllä toimii mutta adaptiivisuus puuttuu. Muistan että siinä näkyi uutena
edellä ajavasta A-mersun kuva mutta nyt tyhjä ja muistaakseni uutena oli myös poikkiviiva ja rasteri jotka nyt myös puuttuu.
On takuu ja huolenpitosopimus mutta huoltomatka 70km+ aikamenekki.
Voiko olla käyttäjän vika asetuksissa?
Viime syksynä tuli näyttöön ilmoitus jotain "etäisyysmittarin anturit likaiset" tms pari kertaa ja seuraavaksi "etäisyysmittausanturit ei toimi ja...kytketään pois päältä". Sen koommin ei ole toiminut. Nopeuden säädin kyllä toimii mutta adaptiivisuus puuttuu. Muistan että siinä näkyi uutena
edellä ajavasta A-mersun kuva mutta nyt tyhjä ja muistaakseni uutena oli myös poikkiviiva ja rasteri jotka nyt myös puuttuu.
On takuu ja huolenpitosopimus mutta huoltomatka 70km+ aikamenekki.
Voiko olla käyttäjän vika asetuksissa?
A250e 2020 W177
Re: MB A250e plugin hybrid 2020
Erikoiselta vaikuttaa, kannattaa vielä tarkistaa käyttöohjekirjasta onko siellä jokin erikoisssääntö, omassa A250e.ssä Distronic kytkeytyy kyllä suoraan päälle ratin Set+ napista.oem kirjoitti: ↑Su 11.04.2021 10:51 ADAPTIIVINEN VAKIONOPEUSSÄÄDIN
Viime syksynä tuli näyttöön ilmoitus jotain "etäisyysmittarin anturit likaiset" tms pari kertaa ja seuraavaksi "etäisyysmittausanturit ei toimi ja...kytketään pois päältä". Sen koommin ei ole toiminut. Nopeuden säädin kyllä toimii mutta adaptiivisuus puuttuu. Muistan että siinä näkyi uutena
edellä ajavasta A-mersun kuva mutta nyt tyhjä ja muistaakseni uutena oli myös poikkiviiva ja rasteri jotka nyt myös puuttuu.
On takuu ja huolenpitosopimus mutta huoltomatka 70km+ aikamenekki.
Voiko olla käyttäjän vika asetuksissa?
MB A250e -20
Re: MB A250e plugin hybrid 2020
Voin asettaa nopeuden "set" ja säätäkin sitä ja toimii mutta ratin vasemman puolen rullasta, (etäisyyssäätö), ei tapahdu mitään eikä sen näyttökään näytä kuin "raamit" eli ne vinot reunaviivat näkyy mutta ei mitään keskellä.
Pidän käyttäjävirhettä mahdollisena mutta en itse sitä tajua.
Pidän käyttäjävirhettä mahdollisena mutta en itse sitä tajua.
A250e 2020 W177
Re: MB A250e plugin hybrid 2020
Näin se taitaa olla uudemmissa mersuissa erimerkiksi minun V250:ssä. Ei ole valikossa kohtaa jossa adaptiivisuuden pelkästään saisi pois. Tosin 2010 C207 oli valinta sille valikossa. Joten ensin manuaalin tutkimista mutta vähän omituiselta kuullostaa. Vikailmoitustako ei tule ?
Re: MB A250e plugin hybrid 2020
Tässä uudestaan kuvan kanssa
ADAPTIIVINEN VAKIONOPEUSSÄÄDIN
Viime syksynä tuli näyttöön ilmoitus jotain "etäisyysmittarin anturit likaiset" tms pari kertaa ja seuraavaksi "etäisyysmittausanturit ei toimi ja...kytketään pois päältä". Sen koommin ei ole toiminut. Nopeuden säädin kyllä toimii mutta adaptiivisuus puuttuu. Muistan että siinä näkyi uutena
edellä ajavasta A-mersun kuva mutta nyt tyhjä ja muistaakseni uutena oli myös poikkiviiva ja rasteri jotka nyt myös puuttuu.
https://pic.useful.fi/fq8vPqqrA.png
ADAPTIIVINEN VAKIONOPEUSSÄÄDIN
Viime syksynä tuli näyttöön ilmoitus jotain "etäisyysmittarin anturit likaiset" tms pari kertaa ja seuraavaksi "etäisyysmittausanturit ei toimi ja...kytketään pois päältä". Sen koommin ei ole toiminut. Nopeuden säädin kyllä toimii mutta adaptiivisuus puuttuu. Muistan että siinä näkyi uutena
edellä ajavasta A-mersun kuva mutta nyt tyhjä ja muistaakseni uutena oli myös poikkiviiva ja rasteri jotka nyt myös puuttuu.
https://pic.useful.fi/fq8vPqqrA.png
A250e 2020 W177
Re: MB A250e plugin hybrid 2020
Vähän p**ka tuo on-line ohjekirja ja US pdf-ohjekirjoista puuttuu limiter moodi mutta oletko nyt varma että sinulla on cruise aktiivisena eikä speed limiter?
Re: MB A250e plugin hybrid 2020
Pitää käydä kaikki asetukset läpi paremmalla ajalla ja mahdollisen pakon edessä varata huoltoaika.
A250e 2020 W177
Re: MB A250e plugin hybrid 2020
Lataussähkön kulutus
Ajoin akun tyhjäksi ja latasin täyteen mukana toimitetulla 8A latausjohdolla kWh-mittarin läpi.
Verkosta ladattu virta noin 14kWh, (se mistä maksetaan).
Säästömielellä, EL, (koe), ajomatka keskinopeudella noin 30 km/h 86km trippimittarista.
Ajoin akun tyhjäksi ja latasin täyteen mukana toimitetulla 8A latausjohdolla kWh-mittarin läpi.
Verkosta ladattu virta noin 14kWh, (se mistä maksetaan).
Säästömielellä, EL, (koe), ajomatka keskinopeudella noin 30 km/h 86km trippimittarista.
A250e 2020 W177
Re: MB A250e plugin hybrid 2020
^edellisen viestini kWh on väärin. Vertasin tänään toiseen mittariin mutta en tiedä näyttäisikö sekään oikein. Kuitenkin eroa on.
Mielelläni sen mittaisin tarkasti mutta saattaa vaatia liikaa panostamista ja vaivaa.
Mielelläni sen mittaisin tarkasti mutta saattaa vaatia liikaa panostamista ja vaivaa.
A250e 2020 W177
Re: MB A250e plugin hybrid 2020
Uusi kulutusmittaus EL
https://pic.useful.fi/x1vsiCqf3.jpg
https://pic.useful.fi/x1vsiCqf3.jpg
A250e 2020 W177
Re: MB A250e plugin hybrid 2020
On niin helpot numerot että ei voi olla miettimättä seuraavaa:
Edellisen viestini keskikulutus 12.1kWh/100km x 88km = 10.65kWh.
Sehän on melkein sama kuin akun, ajoon käytettävissä oleva, ladattu kapasiteetti.
Missä on recuperaation "säästämät" kWh.
Jarrutukset oli melkein kaikki "moottorijarrutusta" ja ilmastointi päällä vain lyhyen hetken, ajot valoisaan aikaan ja vaihtamisohjelma EL.
Onkohan jarrutusenergian talteenotto lumetta joka kuulostaa hyvältä mutta jolla ei ole merkitystä.
Edellisen viestini keskikulutus 12.1kWh/100km x 88km = 10.65kWh.
Sehän on melkein sama kuin akun, ajoon käytettävissä oleva, ladattu kapasiteetti.
Missä on recuperaation "säästämät" kWh.
Jarrutukset oli melkein kaikki "moottorijarrutusta" ja ilmastointi päällä vain lyhyen hetken, ajot valoisaan aikaan ja vaihtamisohjelma EL.
Onkohan jarrutusenergian talteenotto lumetta joka kuulostaa hyvältä mutta jolla ei ole merkitystä.
A250e 2020 W177
Re: MB A250e plugin hybrid 2020
Onhan tuo 12 kWh keskikulutus melko maltillinen, kun ei polttoainetta näytä menneen yhtään. Ilman talteenottoa olisi isompi ja kilometrejä siis vähemmän?
ex C300e (W205) -20
ex C250d (W205) -17
ex C220d (W204) -14
ex C250d (W205) -17
ex C220d (W204) -14
Re: MB A250e plugin hybrid 2020
Jatkan vielä mittauksia
Comfort vaihtamisohjelmalla
https://pic.useful.fi/_dQR1dfgx.jpg
Mittasin myös latauksen uudella pistorasiaan liitettävällä kWh mittarilla ja auton mukana toimitetulla latausjohdolla. Tasan 14kWh tyhjästä, (2%), täyteen. Luvattu tarkkuus 3%.
Comfort vaihtamisohjelmalla
https://pic.useful.fi/_dQR1dfgx.jpg
Mittasin myös latauksen uudella pistorasiaan liitettävällä kWh mittarilla ja auton mukana toimitetulla latausjohdolla. Tasan 14kWh tyhjästä, (2%), täyteen. Luvattu tarkkuus 3%.
A250e 2020 W177
Re: MB A250e plugin hybrid 2020
Hei,
tänään liittyneenä kanavalle... Yritin löytää tiedustelemaani asiaa näistä viesteistä, mutta en sitä nyt jostain syystä löytänyt ja tämän takia tätä kysyn.
Auto on MB A 250e Plugin Hybrid -2021. Onko kellään varmaa tietoa, että kuuluuko tämän auton vakio esilämmitykseen (mobiili ME-apin kautta toimivaan) myös polttomoottorin esilämmitys, siis esilämmittääkö tämä samalla myös polttomoottorin ?
Kuulema näissä Plugin Hybrid bemareissa samalla systeemillä esilämmitettäisi myös polttomoottori samalla.
Jos ei kuulu, niin varmaan olisi sitten hyvä tilata autoon joku Defan erillinen lohkolämmitin tms. !?!?!?
Kiitos jo etukäteen vastauksista!
tänään liittyneenä kanavalle... Yritin löytää tiedustelemaani asiaa näistä viesteistä, mutta en sitä nyt jostain syystä löytänyt ja tämän takia tätä kysyn.
Auto on MB A 250e Plugin Hybrid -2021. Onko kellään varmaa tietoa, että kuuluuko tämän auton vakio esilämmitykseen (mobiili ME-apin kautta toimivaan) myös polttomoottorin esilämmitys, siis esilämmittääkö tämä samalla myös polttomoottorin ?
Kuulema näissä Plugin Hybrid bemareissa samalla systeemillä esilämmitettäisi myös polttomoottori samalla.
Jos ei kuulu, niin varmaan olisi sitten hyvä tilata autoon joku Defan erillinen lohkolämmitin tms. !?!?!?
Kiitos jo etukäteen vastauksista!
Re: MB A250e plugin hybrid 2020
Hyvää 7,7kW lataustehoa MB A250e saa Kempowerin laturilla, tein pienen testin kylmänä -1,5C pakkas aamuna ilman esilämmitystä.
Videon pituus 2min15s:
https://youtu.be/EgZs1RYTuTM
Videon pituus 2min15s:
https://youtu.be/EgZs1RYTuTM
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
MB A250e -20
Re: MB A250e plugin hybrid 2020
Kai tuo lataa samat 7.7 kW millä tahansa halpis wallboxilla, kunhan tukee vähintään kahta vaihetta. Se 7.7 kW ei ole lähellekään maksimi mihin A-sarjalaisen akut pystyy niin ei näy se latauksen hidastuminen kylmälle akulle. Olikos sinullakin DC-latausmahdollisuus, joku foorumilta sen jälkiasensi. En muista paljonko A-sarjalainen lataa DC:llä maksimissaan?
Re: MB A250e plugin hybrid 2020
Ainakin julkisia mitä käyttänyt nyt 2v, niin AC tehot olleet 7,2-7,3kW vaikka AC 22kW laturi työntämässä tehoa.DBFI kirjoitti: ↑Pe 18.03.2022 18:29Kai tuo lataa samat 7.7 kW millä tahansa halpis wallboxilla, kunhan tukee vähintään kahta vaihetta. Se 7.7 kW ei ole lähellekään maksimi mihin A-sarjalaisen akut pystyy niin ei näy se latauksen hidastuminen kylmälle akulle. Olikos sinullakin DC-latausmahdollisuus, joku foorumilta sen jälkiasensi. En muista paljonko A-sarjalainen lataa DC:llä maksimissaan?
Youtube kommentissa yksi tarkkaavainen huomasi videolta, että Kempower antaa 246V, joten tuosta tulee teho ero normaaliin 240V.
DC-liitäntää en autoon tilaushetkellä 2019 ottanut ja jälkiasennus myös sen verran hinnakas, että omassa Excelissä omalla käyttöprofiililla en siitä toimivaa yhtälöä saanut. DC jälkiasennus n. 1000€ töineen.
MB A250e -20
Re: MB A250e plugin hybrid 2020
Valmistajan sivuilta ei löytynyt mitään tietoa AC/AC konvertteristä jolla nostaisivat verkkojännitettä. Kaikkea maailmaan mahtuu mutta en usko ennen kuin löydän tekniset dokumentit.Tonde-1 kirjoitti: ↑Pe 18.03.2022 20:00
Ainakin julkisia mitä käyttänyt nyt 2v, niin AC tehot olleet 7,2-7,3kW vaikka AC 22kW laturi työntämässä tehoa.
Youtube kommentissa yksi tarkkaavainen huomasi videolta, että Kempower antaa 246V, joten tuosta tulee teho ero normaaliin 240V.
DC-liitäntää en autoon tilaushetkellä 2019 ottanut ja jälkiasennus myös sen verran hinnakas, että omassa Excelissä omalla käyttöprofiililla en siitä toimivaa yhtälöä saanut. DC jälkiasennus n. 1000€ töineen.
AC-wallbox ei tee muuta kuin kytkee normaalilla kontaktorilla verkkovirran latauspistokkeeseen ja se jännite meillä on 230 V (nimellinen, vaihtelee suuntaan tai toiseen eri syistä). Wallbox myös välittää autoon tiedon tukemastaan maksimi latausvirrasta mutta Mersun tapauksessa auton latausyksikkö on rajaava tekijä.
En hoksannut videosta ilmeisesti varsinaista pointtiasi tuosta lataustehosta. Kahdesta vaiheesta auton nimellisen lataustehon pitäisi olla 2x16x230 W eli 7360 W. En jaksa uskoa että latausasema vaikuttaisi lataustehoon eikä sen verkkojännitteenkään pitäisi kovin paljoa vaihdella mutta joku muu selitys kuin kempower täytyy olla erojen takana. Ehkä joku täällä tuntee tarkemmin tuon latausaseman sielunelämää? Vai voisko muut käyttämäsi latausasemat olla 11 kilowattisia eli 3680 W per vaihe ja ero tulisikin auton marginaalisesti yli 16 A per vaihe maksimi lataustehosta.
DC-lataus hybridissä aika merkityksetön kun ei koskaan ole pakko saada akkua täyteen tosi nopeasti. Bensalla/dieselillä pärjää jos ei ehdi lataamista odotella. Täyssähköissä vähän eri tilanne.
Eikä tässä ollut tarkoitus pelästyttää tms. Anna vaan tulla lisää näitä plugarin käyttökokemuksia.
Re: MB A250e plugin hybrid 2020
Hyvää pohdintaa mistä tuo Kempower n. +100-200W lisäteho ero syntyy. Auton näyttämän tietokoneen mukaan en muilla latureilla ole koskaan saanut 7,5kW tehoa. Ja hyvin harvoin edes 7,4kW, lähinnä ABB laturit on siihen päässeet.
Videon pointti oli vain havainnollistaa, että mitä maksimissaan tällä A250e autolla AC laturilla voi ladata.
Ja samalla myös, että latausteho on heti täydet tehot ja tasainen latauskäyrä huolimatta pakkaskelistä (toisinkuin täyssähköt, joissa toki isompi akkukin).
Videon pointti oli vain havainnollistaa, että mitä maksimissaan tällä A250e autolla AC laturilla voi ladata.
Ja samalla myös, että latausteho on heti täydet tehot ja tasainen latauskäyrä huolimatta pakkaskelistä (toisinkuin täyssähköt, joissa toki isompi akkukin).
MB A250e -20
Re: MB A250e plugin hybrid 2020
AC-lataus on niin hidasta, että mulla kaksi erimerkkistä täyssähköautoa vetää sillä kyllä millä tahansa latausvälillä täysiä koko ajan.Tonde-1 kirjoitti: ↑Pe 18.03.2022 22:12 Videon pointti oli vain havainnollistaa, että mitä maksimissaan tällä A250e autolla AC laturilla voi ladata.
Ja samalla myös, että latausteho on heti täydet tehot ja tasainen latauskäyrä huolimatta pakkaskelistä (toisinkuin täyssähköt, joissa toki isompi akkukin).
Re: MB A250e plugin hybrid 2020
AC vaatii tosiaan isompia tehoja, että alkaa latauskäyrässä näkyä, esim. AC 22kw Zoe.RH kirjoitti: ↑Ke 23.03.2022 06:31AC-lataus on niin hidasta, että mulla kaksi erimerkkistä täyssähköautoa vetää sillä kyllä millä tahansa latausvälillä täysiä koko ajan.Tonde-1 kirjoitti: ↑Pe 18.03.2022 22:12 Videon pointti oli vain havainnollistaa, että mitä maksimissaan tällä A250e autolla AC laturilla voi ladata.
Ja samalla myös, että latausteho on heti täydet tehot ja tasainen latauskäyrä huolimatta pakkaskelistä (toisinkuin täyssähköt, joissa toki isompi akkukin).
Videolla vain todensin, että AC 8kW.lla ei vaikutusta ole.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
MB A250e -20
Re: MB A250e plugin hybrid 2020
Näinpä. Zoe on sitten melkoinen poikkeus AC-lataamisen suhteen. Useimmat täyssähköautot taitaa ottaa 3x16A eli sitä n.11kw, joka tuossa Zoen käppyrässä pikaisella vilkaisulla näyttää myös tulevan melkein tappiin asti

Re: MB A250e plugin hybrid 2020
EQS ja EQE myös AC 22kW, latauskäyriä en äkkisältään löytänyt tuleeko sama ilmiö kuin Zoe:ssa.
Ja hyvä, että AC tehot kasvaa, niin saa julkisillakin AC latureilla suurempia tehoja hyödynnettyä vaikka latauskäyrä ei olisikaan enää tasainen.
DC laturi on kotikäyttöön aika hinnakas.
MB A250e -20
Re: MB A250e plugin hybrid 2020
EQS:ään tuli 22 kW:n AC-lataus optioksi vasta ihan hiljattain. Ohessa DC-latauskäyrä josta voi päätellä että 11 tai 22 kW:n latausteho ei tuota ongelmia kovin suurella akun latausalueella.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Re: MB A250e plugin hybrid 2020
Pitikin jo kysyä, että onko perusvaruste vai lisämaksusta, mutta tuossahan tuo tuli jo. Onhan noita joissain muissakin. Jos oikein muistan, niin johonkin Taycaniin saa myös maksamalla lisää ja vanhoissa Tesloissa taisi olla myös 22kw AC-lataus.
Itse olen sitä mieltä, että tuo 22 on tarpeellinen vain kaupunkilaiselle, jolla ei ole mahdollisuutta ladata kotona, jolloin huippunopea asiointilataus nousee arvoonsa, muutoin ei niinkään. Harvalla on kotona sellaisia nalleja, että yli 11kw lataus kuitenkaan toteutuu ja se 22 on kuitenkin reissussa niin hidas, että ei sillä mitään oikeaa käyttöä ole, varsinkaan hyvin lataavien EQS:n ja Taycanin ollessa kyseessä. Kotona isokin patteri täyttyy helposti yöunien aikana ihan tuolla 11kw kotilatausasemalla.
Re: MB A250e plugin hybrid 2020
Ensimmäinen pakkaskausi A250e autollani edessä. Autossani ei ole lokilämmitintä.
Lämmittääkö tuo esi-ilmastointi myös polttomoottorin kylmäkäynnistämisen helpottamisesksi kovilla pakkasilla?
Lämmittääkö tuo esi-ilmastointi myös polttomoottorin kylmäkäynnistämisen helpottamisesksi kovilla pakkasilla?
Re: MB A250e plugin hybrid 2020
Esi-ilmastointi lämmittää kabiinia.
Jotkut on asennuttaneet lohkolämmittimen.
Olen ajanut pelkällä sähköllä ympäri vuoden, aivan paria -20c ajokertaa lukuunottamatta (kun polttis pakkokäynnistyi ajossa).
MB A250e -20
Re: MB A250e plugin hybrid 2020
Aika hyvin plugarilta vaikka olisi lyhyehköäkin ajoa. Olikos tässä luokkaa 70 km se ilmoitettu ajomatka? Osaatko arvioida paljonko 10 - 20 asteen pakkasessa ajomatka lyhenee? Oletko huomannut akun kapasiteetissa minkäänlaista pudotusta vuoden ajojen jälkeen? Minkälaista latausstrategiaa noudatat, akku aina ajon jälkeen täyteen seuraavaa matkaa varten vai pääsetkö lataamatta useamman reissun?