W124 200D-85 Tbo projekti,taas käy ja kukkuu

Asiaa ahtimista ja ahtamisesta.
Vastaa Viestiin
epk
Valvoja
Valvoja

Viesti Kirjoittaja epk »

eilein 15:00 oli eka käynnistys , kaikki lähti toimimaan ekalla kerralla, ainoastaan pari mutua piti kiristää :D

täytyy tyhjentävää kommenttia antaa kun kerkiää paremmin.

KIITOS kaikille ketkä ovat olleet projektissa mukana vinkkejä antamassa :!:

ahdot 0.8 , tuntuu että ahdistaa vielä jostain, soppaa lisää varmaankin :roll:

eihän se vielä ihmeellisesti kulje, tosin vagin tdi vento jäi aika iloiseen motari nopeuksissa :twisted:

Kuva
_Antti
Mersumies
Mersumies

Viesti Kirjoittaja _Antti »

Onnittelut!

*Nostaa hattua teille fyrryttäjille* 8)
[img]http://i2.photobucket.com/albums/y3/_Antti/2010/aava10.jpg[/img]
kimmo l
Mersumies
Mersumies

Viesti Kirjoittaja kimmo l »

On se nätti! 8)
Onnittelut ja seuraavaksi isommat elementit?
Kuva

Hyvät on perät.......
Auti
epk
Valvoja
Valvoja

Viesti Kirjoittaja epk »

kiitos, tuli sen kanssa perhana tahkottuakin :roll:

seuraavaksi olis sitten kai lisää syöttöä ja uusi pakoputkisto.

kuinka paljon sitä syöttöä nyt uskaltaa laittaa lisää? , pumpun säätäjä laittoi pumpun stt-turbosarjan arvoihin ,eli perhanan pienelle. Säädin jo 3/4 kierrosta syöttöä lisää. Onko paljon varaa vielä ? , entä ottaako säätötappi pumpun kannen levyyn kiinni ennenkuin syötöt tapissa ?

entäs tyhjäkäynti, kannattaako koskea ollenkaan luukun alla olevaan säätön ja säätää pelkästään ulkopuolisesta vai miten ?
Perttu K
Asiantuntija
Asiantuntija
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Perttu K »

Kannattaa säätää tyhjäkäyntiä etupäässä sietlä luukun alta. Syöttön oikea säätö on siinä kun syöttöruuvi ottaa kanteen kiinni tai tyhjäkäynti menee turhan heikoksi. Sitä syöttöä ei vakio vaparin pumpulla saa mitenkään liikaa.
epk
Valvoja
Valvoja

Viesti Kirjoittaja epk »

Perttu K kirjoitti:Kannattaa säätää tyhjäkäyntiä etupäässä sietlä luukun alta. Syöttön oikea säätö on siinä kun syöttöruuvi ottaa kanteen kiinni tai tyhjäkäynti menee turhan heikoksi. Sitä syöttöä ei vakio vaparin pumpulla saa mitenkään liikaa.
mutta miten tyhjäkäyntiä säätää luukuun alta, pitääkö aina laittaa luukku kiinni ja koittaa vaan ?

mitä tarkoitat tyhjäkäynnin heikoille menemisestä ? eli tyhjäkäynti kierroksia on , mutta herkkä silti sammumaan ?
Perttu K
Asiantuntija
Asiantuntija
Viesti:

Kone voi olla käynissä, vaikka se luukku on aukikin. Kun sitä tyhjäkäyntiä pienentää tarpeeksi siitä hienosäätöruuvista, niin se menee lopuksi sellaiseksi, että se joko käy tyhjäkäyntiä liian kovalla tai sammuu. Hyvä esimerkki on oma pumppu: kun se tuli Diesel Turuselta säädöstä, niin tyhjäkäynti oli lämpimänä 900 r/min, kylmän se ei käynyt ollenkaan tyhjäkäyntiä ja toisaalta auton sai lämpimänä sammumaan kun pisti valot päälle, eikä sitä saanut kirveelläkään käyntiin jos ei samalla painanut kaasua!!! Siinä on sellainen ääritapaus. Luukun alla olevasta ruuvista säätämällä ei tule tuota ongelmaa, mutta siitä loppuu säätövara kesken, joten voi olla tarpeen säätää myös hienosäätöruuvista.
epk
Valvoja
Valvoja

Viesti Kirjoittaja epk »

Perttu K kirjoitti:Kone voi olla käynissä, vaikka se luukku on aukikin. Kun sitä tyhjäkäyntiä pienentää tarpeeksi siitä hienosäätöruuvista, niin se menee lopuksi sellaiseksi, että se joko käy tyhjäkäyntiä liian kovalla tai sammuu. Hyvä esimerkki on oma pumppu: kun se tuli Diesel Turuselta säädöstä, niin tyhjäkäynti oli lämpimänä 900 r/min, kylmän se ei käynyt ollenkaan tyhjäkäyntiä ja toisaalta auton sai lämpimänä sammumaan kun pisti valot päälle, eikä sitä saanut kirveelläkään käyntiin jos ei samalla painanut kaasua!!! Siinä on sellainen ääritapaus. Luukun alla olevasta ruuvista säätämällä ei tule tuota ongelmaa, mutta siitä loppuu säätövara kesken, joten voi olla tarpeen säätää myös hienosäätöruuvista.

no mites kun on nyt turbo, niin voiko käyttää ilman että turbo on kiinni imusarjassa, miksei tietenkin ? painesäiliö on sen verran tiellä että se paikalla ei säätö onnistu...
Perttu K
Asiantuntija
Asiantuntija
Viesti:

Voi toki. Ei vain kannata hirveesti kierrättää, voi turbo mennä ylikierroksille.
Jokko Päivärinne
Mersumies
Mersumies

Viesti Kirjoittaja Jokko Päivärinne »

epk kirjoitti:ahdot 0.8 , tuntuu että ahdistaa vielä jostain, soppaa lisää varmaankin :roll:

eihän se vielä ihmeellisesti kulje, tosin vagin tdi vento jäi aika iloiseen motari nopeuksissa :twisted:

[ http://www.kolumbus.fi/sallatoimi/kuvia/turbo/valmis.JPG ]
Onnea vaan!
Oli akun kanssa ongelmia pyhän seutuna.... Kun yritit soitella.

Aika hyvät ahdot... onko sulla hukkaportti miten säädetty? Meinaan, kun oma ei nosta autometerin mukaan yli 0,75:n. Ilmeisesti mulla aukeaa portti, kun jos kerran sulla on jopa 0,8. pitää koittaa ilman porttia, mitä se työntää. Jos ei mene yli yhden, niin jatkan ajoa ilman porttia. Tyrkkää mustaa meinaan vielä moottoritie nopuksissakin, vaikka on uusi vapari kiinni.

Soppa ainakin minulla riittää, kun pumpusta on otettu melkein kaikki...ehkä n. 95% ja tosiaan mustaa työntää, vaikka ahdot on tapissa.
Miten laitoit ajotuksen?
Työntääkö sulla mustaa?

Mulla ei mahtunut kartio tuollalailla. Mulla on sen verran isompi turbo, että tuolla samalla pakosarjalla olis kartio osunut konepeltiin... Käänsin käyrällä alaviistoon. Lisäksi mulla ei ole, kun 2-3cm väliä jäähdytysnesesäiliöön pakopesällä ja laitoinkin säiliöön alumiinifoliota suojaksi.
Viimeksi muokannut Jokko Päivärinne, Ma 19.04.2004 10:30. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
epk
Valvoja
Valvoja

Viesti Kirjoittaja epk »

Day Downhill kirjoitti:
Aika hyvät ahdot... onko sulla hukkaportti miten säädetty? Meinaan, kun oma ei nosta autometerin mukaan yli 0,75:n. Ilmeisesti mulla aukeaa portti, kun jos kerran sulla on jopa 0,8. pitää koittaa ilman porttia, mitä se työntää. Jos ei mene yli yhden, niin jatkan ajoa ilman porttia. Tyrkkää mustaa meinaan vielä moottoritie nopuksissakin, vaikka on uusi vapari kiinni.
itseasiassa ahdot nousee just 0.9 kun motarillla täysiä ottaa, mutta muuten pysyy tuossa 0.8:ssa.

hukkaportista loppui säätövara jo 0.3 , ja tulppasin sen kokonaan, sen jälkeen ahdot 0.6-> soppaa lisää 3/4 kierrosta ->ahdot nyt nuo 0.8

Soppa ainakin minulla riittää, kun pumpusta on otettu melkein kaikki...ehkä n. 95% ja tosiaan mustaa työntää, vaikka ahdot on tapissa.
Miten laitoit ajotuksen?
Työntääkö sulla mustaa?
mulla on tosiaan syötöt vielä ihan "nollissa" , eikä savuta yhtään vielä. Ajoitus on ihan normaali, ei jaksa siitä mitään soramyllyä tehdä parin hepan tähden , nyt se käykin todella nätisti :wink:

Mulla ei mahtunut kartio tuollalailla. Mulla on sen verran isompi turbo, että tuolla samalla pakosarjalla olis kartio osunut konepeltiin... Käänsin käyrällä alaviistoon. Lisäksi mulla ei ole, kun 2-3cm väliä jäähdytysnesesäiliöön pakopesällä ja laitoinkin säiliöön alumiinifoliota suojaksi.
jep, mulla ei noita ongelmia, kartionkin käännän pesuneste säiliön viereen pystyyn, jotta se saa kylmää ilmaa paremmin+täytyy sille tuulen ohjausta järjestää
jpk
Mersumies
Mersumies

Viesti Kirjoittaja jpk »

epk kirjoitti:
Day Downhill kirjoitti:
[mulla on tosiaan syötöt vielä ihan "nollissa" , eikä savuta yhtään vielä. Ajoitus on ihan normaali, ei jaksa siitä mitään soramyllyä tehdä parin hepan tähden , nyt se käykin todella nätisti :wink:
****Isommat elementit ja ajoitusta aikaisemmalla,toki joudut turbonkin vaihtaan :wink: Sitten tiedät millainen on turbodiesel,ensimmäinen käynnistys antaa makeat sävärit,vanhoista äänistä kuin muisto vain 8)

Et sä kauaa malta tollasilla säädöillä ajaa,ahneus iskee kun käyt jonkun superturbon kyydissä :D :D
Jokko Päivärinne
Mersumies
Mersumies

epk kirjoitti:
Day Downhill kirjoitti:
itseasiassa ahdot nousee just 0.9 kun motarillla täysiä ottaa, mutta muuten pysyy tuossa 0.8:ssa.

hukkaportista loppui säätövara jo 0.3 , ja tulppasin sen kokonaan, sen jälkeen ahdot 0.6-> soppaa lisää 3/4 kierrosta ->ahdot nyt nuo 0.8

Miten laitoit ajotuksen?
Työntääkö sulla mustaa?
mulla on tosiaan syötöt vielä ihan "nollissa" , eikä savuta yhtään vielä. Ajoitus on ihan normaali, ei jaksa siitä mitään soramyllyä tehdä parin hepan tähden , nyt se käykin todella nätisti :wink:
Ookkay.... Mulla siis hukkaportti ottaa vastaan ihan varmasti. Syöttöjä on sen verta paljon. Pitää siis tutkia... olin siinä käsityksessä, että isoilla syötöillä tuo ajoitus vaikuttaa tuntuvasti :roll: ?
Kylmänä sen äänestä huomaa, että ajoitus on myöhäsellä (13 astetta). Mutta lämpimänä käy nätisti. Kiihdyttäessäkin vähän korauttaa erilailla kieltämättä.
Mites sun pakoputki...ahdistaako? Sekin on sulla vielä vakio, niin senkin uudelleen rakentamalla tuo lisää herkkyyttä. Minulla ei pitäisi ahdistaa mistään ja ahdot nousee 0,7:ään jo ykkösvaihteella. Kakkosella 0,75 ja sitten ei enään nousekkaan, edes ylämäessä täysillä 4.lla. Hukkaportti siellä vahtii.... pois vaan, kunhan ei yli yhden menis.
Viimeksi muokannut Jokko Päivärinne, Ma 19.04.2004 10:42. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Jokko Päivärinne
Mersumies
Mersumies

jpk kirjoitti:
epk kirjoitti:
Day Downhill kirjoitti:
[mulla on tosiaan syötöt vielä ihan "nollissa" , eikä savuta yhtään vielä. Ajoitus on ihan normaali, ei jaksa siitä mitään soramyllyä tehdä parin hepan tähden , nyt se käykin todella nätisti :wink:
****Isommat elementit ja ajoitusta aikaisemmalla,toki joudut turbonkin vaihtaan :wink: Sitten tiedät millainen on turbodiesel,ensimmäinen käynnistys antaa makeat sävärit,vanhoista äänistä kuin muisto vain 8)

Et sä kauaa malta tollasilla säädöillä ajaa,ahneus iskee kun käyt jonkun superturbon kyydissä :D :D
Ei passaisi paljoa ahneus iskeä, kun kiertokanget on jotain muutakun rautaa :wink:
epk
Valvoja
Valvoja

Viesti Kirjoittaja epk »

jpk kirjoitti:
juuh, kyllä tiedetään miten ne muuttuu 8)

ollaan oltu, ~330 heppasen , ja kyllä, on ahneus iskenyt jo :roll:
epk
Valvoja
Valvoja

Viesti Kirjoittaja epk »

Pitää siis tutkia... olin siinä käsityksessä, että isoilla syötöillä tuo ajoitus vaikuttaa tuntuvasti :roll: ?
no voi olla tosiaan, mitäs se sitten tekee hepoissa suunnilleen, jos nyt sittenkin täytyy muuttaa....

Mites sun pakoputki...ahdistaako? Sekin on sulla vielä vakio, niin senkin uudelleen rakentamalla tuo lisää herkkyyttä. Minulla ei pitäisi ahdistaa mistään ja ahdot nousee 0,7:ään jo ykkösvaihteella. Kakkosella 0,75 ja sitten ei enään nousekkaan, edes ylämäessä täysillä 4.lla. Hukkaportti siellä vahtii.... pois vaan, kunhan ei yli yhden menis
ahdistaa juu, alhaalta lähtee turbo mukaan, mutta ei nosta ahtoja kuin johonkin 0.4-0.5. pienillä vaihteilla
Jokko Päivärinne
Mersumies
Mersumies

epk kirjoitti:
Pitää siis tutkia... olin siinä käsityksessä, että isoilla syötöillä tuo ajoitus vaikuttaa tuntuvasti :roll: ?
no voi olla tosiaan, mitäs se sitten tekee hepoissa suunnilleen, jos nyt sittenkin täytyy muuttaa....

Mites sun pakoputki...ahdistaako? Sekin on sulla vielä vakio, niin senkin uudelleen rakentamalla tuo lisää herkkyyttä. Minulla ei pitäisi ahdistaa mistään ja ahdot nousee 0,7:ään jo ykkösvaihteella. Kakkosella 0,75 ja sitten ei enään nousekkaan, edes ylämäessä täysillä 4.lla. Hukkaportti siellä vahtii.... pois vaan, kunhan ei yli yhden menis
ahdistaa juu, alhaalta lähtee turbo mukaan, mutta ei nosta ahtoja kuin johonkin 0.4-0.5. pienillä vaihteilla
Ahaa... Eli nelosella vasta tuonne 0,8:aan.
Tuo tieto puhuu vielä enemmän sen puolesta, että minulla ottaa hukkaportti aukeaa. Ja ne ahdot tosiaan nousee jo 2:lla 0,75:een...eikä yli mene, vaikka mitä tekis ja vaikka mikä mäki ja vauhti olis päällä. Vedin kärryä viikonloppuna ja yhdistelmä painoi varmaan 2000kg, silti ei ahdot nousseet mäessäkään yli 0,75:n. Kiihtyi muuten vielä mäkiinkin ihan hyvin 4:lla. Joku jopa yritti ohi, kun rajoitus vaihtui 60-100:een, mutta ei se mennytkään... liekkö musta savu säikäyttänyt, vai eikö sillä potku riittänyt :)

En tiedä mitä se ajoitus hepoissa vaikuttaa, mutta kuulemma yhdenkin asteen heiton huomaa jo muustakin kun äänestä. Aion tarkistaa ajoituksen vielä tuosta omasta. ...jos se onkin vaikka vahingossa 14 astetta :wink:

Äsken kokeilin huvikseen, kuinka alhaalta turbo lähtee hyvin mukaan. Kakkosella lähdin ryömintävauhdista ja kaasu pohjaan. 40km/h ja ahdot nousi nopeasti tappiin. Pidin merkkinä 0,5 baria, mutta se meni niin äkkiä, kun ahdot nousi 0,3:sta murtosekunnissa 0,75:een. No nopeus nousi kanssa 30-70km/h parissa sekunnissa :wink: Pitää koittaa myöhemmin uudelleen 3:lla, jos olis vähän pidempi aika seurailla. Kiekkamittaria ei vielä ole asennettu ja pitää sitten laskeskella noilla välityksillä.

Eilen kokeilin yöllä ajaa vähän kovempaa taas pitkästä aikaa. 165:een kiihtyi iloisesti ja sen jälkeen alkoi syötöt vähetä ja kierrokset koneesta loppua. jännä tunne, kun ahdot tippu siinä vauhdissa ja kiihtyvys hidastui. Kierroksia olis n. 4800r laskujen mukaan 3,46:n perällä. Varmaan aika hyvin pitää paikkansa. Vakiossa syötöt alkaa kai vähetä jo 4500 tai jopa alle. 400:aa pitäisi olla tuossa ylempänä "kuolokohta". 5-vaihteella olis tullut taas uusi sykähdys ja meno olis jatkunut villisti. Auton mittarivirhe on +-0.
Olis se toki mennyt vielä vaikka kuinka kovempaa, mutta alusta alkoi loppua ja poliisin pelko tuli tilalle.

EPK:llahan taisi kulkea, jos vakiona 170km/h mittarin mukaan. Aika pirteä peli taitaa olla turbon kanssa. Tai sitten mittari valehtelee :)
epk
Valvoja
Valvoja

Viesti Kirjoittaja epk »

kyllä se jostain vielä ahdistaa, syötöistä ja putkista ainakin , ennen ahdinta kulki tosiaan mittarin mukaan sen 170, nyt en saanut ahtimella kuin joku 160.
epk
Valvoja
Valvoja

Viesti Kirjoittaja epk »

mitä suosittelette tuon syötön ruuvaamisen kanssa, pumppu kun tuli säädöstä, siinä oli STT-turbosarjan mukaiset syötöt (stt-sarja antaa sen ~90hp) , sen jälkeen ruuvasin lisää 3/4 kierrosta.

laitanko nyt raakasti vaan niin paljon syöttöä lisää että tappi ottaa kiinni luukun kanteen? ja kokeilee vieläkö tyhjäkäynti pelittää :?
Jokko Päivärinne
Mersumies
Mersumies

epk kirjoitti:kyllä se jostain vielä ahdistaa, syötöistä ja putkista ainakin , ennen ahdinta kulki tosiaan mittarin mukaan sen 170, nyt en saanut ahtimella kuin joku 160.
Onko sulla erikokoiset renkaat, kun aiemmin? Meinaan, että tuo 170 on teoriassa melkein mahdoton vakiokierroksilla 200D:ssä. Ellei ole matkamallin pitkää perää?

Mullahan kulki kanssa 1vr. putsarilla vaan 155km/h, sillon tehot olikin vähemmän, kun vakiossa ainakin tehopenkissä. Sitten paremmalla putsarilla vr.2 meni 160km/h, vaikka tehoja oli jo melkein 250D:n verran. Nyt sitten viripumpulla ja Greenin kartiolla kulkee ainakin sen 165km/h :)..mutta sitäkin helpommin.
Jokko Päivärinne
Mersumies
Mersumies

epk kirjoitti:mitä suosittelette tuon syötön ruuvaamisen kanssa, pumppu kun tuli säädöstä, siinä oli STT-turbosarjan mukaiset syötöt (stt-sarja antaa sen ~90hp) , sen jälkeen ruuvasin lisää 3/4 kierrosta.

laitanko nyt raakasti vaan niin paljon syöttöä lisää että tappi ottaa kiinni luukun kanteen? ja kokeilee vieläkö tyhjäkäynti pelittää :?
Säädöt vaan niin paljon, kun tyhjäkäynti sallii.... Mustaa pitää tulla ja reilusti. Varsinkin lähdössä ja paikallaan poljettaessa.

Mun säädöt on isommat, kun 250D turbossa, eli siis ainetta tulee yhteensä enemmän, kun 5-pyttysestä 250 turbosta vakiona. Pitäisi siis teoriassa irrota se 125hv. Ei ainakaan paljoa jää tuosta tai sitten ei jää ollenkaan.
epk
Valvoja
Valvoja

Viesti Kirjoittaja epk »

Day Downhill kirjoitti: Onko sulla erikokoiset renkaat, kun aiemmin? Meinaan, että tuo 170 on teoriassa melkein mahdoton vakiokierroksilla 200D:ssä. Ellei ole matkamallin pitkää perää?

renkaat 170, oli 185-6-15 , mutta tuo nyt ei paljoa vaikuta, nyt alla 195-60-15.

matkamalli taitaa juurikin olla , muistaakseni :?
epk
Valvoja
Valvoja

Viesti Kirjoittaja epk »

Day Downhill kirjoitti:
Säädöt vaan niin paljon, kun tyhjäkäynti sallii.... Mustaa pitää tulla ja reilusti. Varsinkin lähdössä ja paikallaan poljettaessa.

Mun säädöt on isommat, kun 250D turbossa, eli siis ainetta tulee yhteensä enemmän, kun 5-pyttysestä 250 turbosta vakiona. Pitäisi siis teoriassa irrota se 125hv. Ei ainakaan paljoa jää tuosta tai sitten ei jää ollenkaan.
mulla ei nyt tule mustaa ollenkaan, ei paikalla poljettaessa taikka vauhdissa...

summarum: soppaa lisää tautisesti :wink:
Jokko Päivärinne
Mersumies
Mersumies

epk kirjoitti:
Day Downhill kirjoitti: Onko sulla erikokoiset renkaat, kun aiemmin? Meinaan, että tuo 170 on teoriassa melkein mahdoton vakiokierroksilla 200D:ssä. Ellei ole matkamallin pitkää perää?

renkaat 170, oli 185-6-15 , mutta tuo nyt ei paljoa vaikuta, nyt alla 195-60-15.

matkamalli taitaa juurikin olla , muistaakseni :?
Juu, noilla molemmilla tulee vähän virhettä. Nykyisellä vielä enemmän, jos siis tuo vanha oli 185/65 ;)
Matkamallin perä on 3,42 ja normaalissa 3,46. En tiedä kumpi minulla on.
195/65 R15 ja minulla näyttää just oikein.
Jokko Päivärinne
Mersumies
Mersumies

epk kirjoitti:
Day Downhill kirjoitti:

mulla ei nyt tule mustaa ollenkaan, ei paikalla poljettaessa taikka vauhdissa...

summarum: soppaa lisää tautisesti :wink:
Minulla ei tullut mustaa kanssa aikaisemmin. Ei edes ilman turboa. Silti pelkkä turbo toi 16 lisähevosta. Kai siellä sitten palamatonta ainetta kuitenkin oli höyryn seassa, vaikka silmällä ei erottanut....

Minulla puskuri jopa mustuu pakoputken yläpuolelta, jonkun ajan jälkeen...asiaa :wink:
Jokko Päivärinne
Mersumies
Mersumies

epk kirjoitti: itseasiassa ahdot nousee just 0.9 kun motarillla täysiä ottaa, mutta muuten pysyy tuossa 0.8:ssa.

Laitetaan tähänkin ketjuun.
Koitin eilen ilman hukkaporttia. Ahdot menee iloisesti yli yhden jo kakkosella. 1,25bar.

3:lla ja nelosella en uskaltanut vedättää. 1,3:ssa taisi vahingossa kävastä. Varmaan 1,5:n yli menis nelosella täysillä.

Säädän paineet n. 1 baariin toistaiseksi.
epk
Valvoja
Valvoja

Viesti Kirjoittaja epk »

huhheijaa :shock:

syöttöä tänään ruuvailin, ja jumaliste että kulkee taas paremmin :D , turbo viheltää TODELLA raskaasti ja iloiseen, tulee heti mukaan kun antaa kaasua :wink:

ohituskiihtyvyys jostain ihanmuusta maailmasta mitä ennen syötön lisäystä 8)
Mauri H.
Valvoja
Valvoja

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

Hyvä hyvä, jokos sait ne jouset alle... ?
epk
Valvoja
Valvoja

Viesti Kirjoittaja epk »

Mauri H. kirjoitti:Hyvä hyvä, jokos sait ne jouset alle... ?

eih :cry: , jos kaikki menee nappiin, niin huomenna saan jouset, eli sit jo vkl paikalle. Joka tapauksessa nou hätä :wink:

niin "amg:t" jäi ostamatta, avattaressa onkin jo uudet vanteet...
Mauri H.
Valvoja
Valvoja

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

Eli viikonlopuksi en saa puristimia mukaan... Mutta ei se mitään, kunhan tiistaiksi sitten, jouset onkin huomenna mulla.
Vastaa Viestiin