Sivu 6/195
Lähetetty: Ma 01.11.2004 10:50
Kirjoittaja Kaapo
booser kirjoitti:Hauska, muttei ainakaan kauneudella pilattu

Jollain kummallisella moottorikeksinöllä pilattu kuitenkin: tilavuus 2.4 ja polttoaineena bensa
No juu, eihän näissä autopalstojen tiedoissa monesti ole oikein kuin auton merkki, jos aina sekään

.
Lähetetty: Ma 01.11.2004 20:40
Kirjoittaja Daaz
Kaapo kirjoitti:Matti R kirjoitti: No ei ollut näin.
108 valmistettiin vuosina 65-72, ja 107 puolestaan 71-89. Minusta W111 Coupe on selvästi läheisempää sukua 108:lle kuin 107.
Juu, heittonahan tuo vaan, kun 107- ja 108-mallia tehtiin tuokio päällekkäin

107 on filosofisesti enemmänkin W116:n serkku. 107/108-malleilla on kuitenkin varmasti ollut enemmän yhteistä tekniikassa kuin ulkonäön puolesta.
Hmm... Minusta W111 Coupé on aina ollut selvästi läheisempää sukua W111:lle kuin W108:lle.

Mutta siis, W108:han on alustaltaan ja tekniikaltaan hieman sukua W111:lle. W108:n omaa coupétahan ei ole ollenkaan, mutta W111:n uudempia malleja kutsutaan joskus leikkisästi "W108-kupeeksi", koska siinä on kumpipuskurit W108:sta.
Mitä taas SL-malleihin tulee, niin W113 eli Pagoda on teknisesti W111 (esimerkiksi samat akselit ja kojalauta ynnä muita rakenteita) ja W107 on teknisesti pystäri eli W114/115, sillä akselit ja muut heebelit ovat vaihtokelpoisia. Esimerkiksi W115:n ja W107:n etu- ja takakelkat ovat samalla osanumerolla.
Mitenkäs muuten on tuo W116:n ja W115:n akseleiden vaihdettavuus? Kukaan W116:n omistaja ei ole koskaan kutsunut kylään katsomaan, eikä osannut kertoa, että millainen se W116:n etukelkka (eli hienosti sanottina alirunko - joskus myös hassusti apurungoksi kutsuttu) on. Onko se sama rakenne kuin W115:ssä ja W107:ssä vai onko siinä joku esi-W123 tai jälki-W108 -tyyppinen etuakselirakenne. Laittakaa vaikka EPC-kuva?
-Daaz
Lähetetty: Ma 01.11.2004 21:51
Kirjoittaja Leka
Daaz kirjoitti:Mitenkäs muuten on tuo W116:n ja W115:n akseleiden vaihdettavuus? Kukaan W116:n omistaja ei ole koskaan kutsunut kylään katsomaan, eikä osannut kertoa, että millainen se W116:n etukelkka (eli hienosti sanottina alirunko - joskus myös hassusti apurungoksi kutsuttu) on. Onko se sama rakenne kuin W115:ssä ja W107:ssä vai onko siinä joku esi-W123 tai jälki-W108 -tyyppinen etuakselirakenne. Laittakaa vaikka EPC-kuva?
Sen verran on tietoa, että kyseessä on samanlainen ratkaisu kuin W123:ssa. Eli apurungosta on luovuttu ja tukivarret tuettu suoraan koriin.
Lähetetty: Ma 01.11.2004 22:24
Kirjoittaja Daaz
Leka kirjoitti:Daaz kirjoitti:Mitenkäs muuten on tuo W116:n ja W115:n akseleiden vaihdettavuus? Kukaan W116:n omistaja ei ole koskaan kutsunut kylään katsomaan, eikä osannut kertoa, että millainen se W116:n etukelkka (eli hienosti sanottina alirunko - joskus myös hassusti apurungoksi kutsuttu) on. Onko se sama rakenne kuin W115:ssä ja W107:ssä vai onko siinä joku esi-W123 tai jälki-W108 -tyyppinen etuakselirakenne. Laittakaa vaikka EPC-kuva?
Sen verran on tietoa, että kyseessä on samanlainen ratkaisu kuin W123:ssa. Eli apurungosta on luovuttu ja tukivarret tuettu suoraan koriin.
Tämä selvä. Kuva olis tietysti vielä kiva. Tämä muuten todistaa samalla, että W107 on vain säälittävä yritys parannella W114/115-mallisarjaa - huonolla menestyksellä, mikään ei voita alkuperäistä. Ja ainoastaan pystärin ylivoimaisten teknillisten ratkaisujen ansiosta W107:n malli-ikä venyi niinkin pitkäksi. Ja jos tämän uskotte, niin ostatteko minulta halpaa turvetta ämpäreittäin?
Tämä on jo niin OT, että kohta voisi rakentaa tälle C111/W107-keskustelulle oman topicin vaikka Oldtimereihin...
-Daaz
Lähetetty: Ma 01.11.2004 23:53
Kirjoittaja Saul
Daaz kirjoitti:Tämä muuten todistaa samalla, että W107 on vain säälittävä yritys parannella W114/115-mallisarjaa - huonolla menestyksellä, mikään ei voita alkuperäistä. Ja ainoastaan pystärin ylivoimaisten teknillisten ratkaisujen ansiosta W107:n malli-ikä venyi niinkin pitkäksi. Ja jos tämän uskotte, niin ostatteko minulta halpaa turvetta ämpäreittäin?
Turpeesta ei ole tietoa, mutta usko on vahva. Aamen.

Lähetetty: Ti 02.11.2004 00:12
Kirjoittaja Leka
Ohoh flippasin, ei olekaan ihan W123:n tapainen etuakselisto

Päällekkäiset kolmiotukivarret. No mutta kuitenkin W107:sta poikkeava ilman apurunkoa.
Ainakin Timo L:n kotisivuilla on skannattuna tehtaan 116-esitteitä, joista näkee jotain kuvia etuakselistosta.
Lähetetty: Ti 02.11.2004 10:17
Kirjoittaja Matti R
Daaz kirjoitti:Kaapo kirjoitti:Juu, heittonahan tuo vaan, kun 107- ja 108-mallia tehtiin tuokio päällekkäin

107 on filosofisesti enemmänkin W116:n serkku. 107/108-malleilla on kuitenkin varmasti ollut enemmän yhteistä tekniikassa kuin ulkonäön puolesta.
Mitä taas SL-malleihin tulee, niin W113 eli Pagoda on teknisesti W111 (esimerkiksi samat akselit ja kojalauta ynnä muita rakenteita) ja W107 on teknisesti pystäri eli W114/115, sillä akselit ja muut heebelit ovat vaihtokelpoisia. Esimerkiksi W115:n ja W107:n etu- ja takakelkat ovat samalla osanumerolla.
-Daaz
Daaz kirjoitti:Tämä muuten todistaa samalla, että W107 on vain säälittävä yritys parannella W114/115-mallisarjaa - huonolla menestyksellä, mikään ei voita alkuperäistä. Ja ainoastaan pystärin ylivoimaisten teknillisten ratkaisujen ansiosta W107:n malli-ikä venyi niinkin pitkäksi. Ja jos tämän uskotte, niin ostatteko minulta halpaa turvetta ämpäreittäin?
Ei tullut kauppoja. W115:n ja W107:n etukelkat ovat todellakin samat, mutta R107:n takakelkka on W115:n hyvästä peruskonstruktiosta edelleen kehitetty malli. Ehkäpä juuri tästä syystä R107:n elinkaari kesti huimat 18 vuotta kun taas C107 korvattiin jo aiemmin

Lähetetty: Ti 02.11.2004 11:27
Kirjoittaja Daaz
Matti R kirjoitti:Ei tullut kauppoja. W115:n ja W107:n etukelkat ovat todellakin samat, mutta R107:n takakelkka on W115:n hyvästä peruskonstruktiosta edelleen kehitetty malli. Ehkäpä juuri tästä syystä R107:n elinkaari kesti huimat 18 vuotta kun taas C107 korvattiin jo aiemmin

Mitäs eroja noissa sitten on? Olen jäänyt siihen käsitykseen, että 350 SL:ssä ei mitään, ja 450 SL:ssäkin se itse kelkkaosa on hieman erilainen, samanlainen itse asiassa kuin W114 250:ssä, jossa on muista eroava rakenne. Mutta kaikki kai niistä on silti vaihtokelpoisia, vai?
(Hitto kun ei ole toimivaa ja laajaa EPC:tä, eikä viitsi kaikkien autojen alle kurkkia kadulla. Tuo W107:n alustarakenteiden erot ovat kiehtova juttu, jota ei ole helppo selvitellä - harrastajakerhot kun tyytyvät esittelemään kiiltäviä maalipintoja, tylsää.)
(Koskahan joku mode moderoisi tämän sivukeskustelun omalle osastolleen?)
-Daaz
Lähetetty: Ti 02.11.2004 12:24
Kirjoittaja Matti R
Daaz kirjoitti:Matti R kirjoitti:Ei tullut kauppoja. W115:n ja W107:n etukelkat ovat todellakin samat, mutta R107:n takakelkka on W115:n hyvästä peruskonstruktiosta edelleen kehitetty malli. Ehkäpä juuri tästä syystä R107:n elinkaari kesti huimat 18 vuotta kun taas C107 korvattiin jo aiemmin

Mitäs eroja noissa sitten on? Olen jäänyt siihen käsitykseen, että 350 SL:ssä ei mitään, ja 450 SL:ssäkin se itse kelkkaosa on hieman erilainen, samanlainen itse asiassa kuin W114 250:ssä, jossa on muista eroava rakenne. Mutta kaikki kai niistä on silti vaihtokelpoisia, vai?
(Hitto kun ei ole toimivaa ja laajaa EPC:tä, eikä viitsi kaikkien autojen alle kurkkia kadulla. Tuo W107:n alustarakenteiden erot ovat kiehtova juttu, jota ei ole helppo selvitellä - harrastajakerhot kun tyytyvät esittelemään kiiltäviä maalipintoja, tylsää.)
(Koskahan joku mode moderoisi tämän sivukeskustelun omalle osastolleen?)
-Daaz
EPC:stähän nämä löytyy, eli takakelkka on sama 350SL, 450SL ja 500SL eli 107 350 05 08. Sitä en osaa sanoa mistä ero johtuu.
Lähetetty: Ti 02.11.2004 13:54
Kirjoittaja karra
Matti R kirjoitti:Daaz kirjoitti:Matti R kirjoitti:Ei tullut kauppoja. W115:n ja W107:n etukelkat ovat todellakin samat, mutta R107:n takakelkka on W115:n hyvästä peruskonstruktiosta edelleen kehitetty malli. Ehkäpä juuri tästä syystä R107:n elinkaari kesti huimat 18 vuotta kun taas C107 korvattiin jo aiemmin

Mitäs eroja noissa sitten on? Olen jäänyt siihen käsitykseen, että 350 SL:ssä ei mitään, ja 450 SL:ssäkin se itse kelkkaosa on hieman erilainen, samanlainen itse asiassa kuin W114 250:ssä, jossa on muista eroava rakenne. Mutta kaikki kai niistä on silti vaihtokelpoisia, vai?
(Hitto kun ei ole toimivaa ja laajaa EPC:tä, eikä viitsi kaikkien autojen alle kurkkia kadulla. Tuo W107:n alustarakenteiden erot ovat kiehtova juttu, jota ei ole helppo selvitellä - harrastajakerhot kun tyytyvät esittelemään kiiltäviä maalipintoja, tylsää.)
(Koskahan joku mode moderoisi tämän sivukeskustelun omalle osastolleen?)
-Daaz
EPC:stähän nämä löytyy, eli takakelkka on sama 350SL, 450SL ja 500SL eli 107 350 05 08. Sitä en osaa sanoa mistä ero johtuu.
Mites, anteeksi asiantuntemattomuuteni, mutta oliko edellisissä viesteissä viitattu myös siihen että R107 ja C107 oli erimittaisilla akseliväleillä?
Sitten, uuteen lempiaiheseeni eli W111 Coupeen. Minulla oli eilen tilaisuus vierailla Kaliforniassa pajalla joka oli hankkinut nykyisen autoni ensimmäiselle suomalaiselle omistajalleen - laitan siitä juttua vähän tuonnempana. Selvittelimme jenkki- ja euromallien eroavaisuuksia. Eli niiden tuplavalojen lisäksi jenkkiversioissa on ne pienet salmiakkivalot aina valkoisia, ja toimimattomia, parkit ja vilkut on niissä "torpedovaloissa" vai miten Daaz ne kuvasikaan. Lisäksi sivuilla kuuluu olla ne marker-heijastimet jenkkimallissa siis. Jenkkiversiossa rekisterikilven valot on kilven molemmin puolin, ei puskurissa kuten euromalleissa. Puskurien pystykoristeet tuli joko 1968 tai 1969 siis jenkkimalliin kuten niskatuetkin samoihin aikoihin (turvallisuus?? ).
Tekniikasta sen verran että 3.5 litran kasia myytiin vuoden 1969 puolella jenkeissä mutta mallivuosi oli jo 1970.
Lähetetty: Ke 03.11.2004 10:40
Kirjoittaja Tapio R.
Aku P kirjoitti:Pasi M. kirjoitti:Harvinaisen kauniin värinen
560SEL. 
Ihan kun toi etukaari näyttäis normaalia leveemmältä...
Hassut pyörät, muuten kuvissa siisti.
Pitäisikin itseni käydä Turussa torstaina, pitääkin yrittää varata vähän ylimärääistä aikaa ja koukata Sipilän kautta...
EDIT. Tulipa katsottua Sipilää hiukan pidemmälle. Nyt viimeistään on pakko käydä siellä kuolaa erittämässä:
http://www.nettiauto.com/simple_dealer/ ... ang=2&id=6
Joo, Turun alue huomio! Käykää nyt ihmeessä kattomassa tätä Turun Sanomien ex-lippulaivaa. Olis mielenkiintoista kuulla, pitääkö kuinka pahaa naputusta vasen nokka, oikea siihen on jo vaihdettukin.
Taas se Ässäkuume nousee

Lähetetty: Ke 03.11.2004 11:44
Kirjoittaja Aku P
Tapio R. kirjoitti:
Joo, Turun alue huomio! Käykää nyt ihmeessä kattomassa tätä Turun Sanomien ex-lippulaivaa. Olis mielenkiintoista kuulla, pitääkö kuinka pahaa naputusta vasen nokka, oikea siihen on jo vaihdettukin.
:
Kohta joku TS:n lukija kyllä päättelee, miksi on taas tilaushintoja nostettu...
Ei vaines. Eiköhän nuo isot firmat kuten Turun Sanomat sentään pidä kalustostaan jokseenkin hyvää huolta.
Linkittäkääs joku atk-taitoinen Mazdan vaihtoautosivuilta (osoitteen
www.mazda.fi kautta sisään) tänne se -88 mallinen 300SE. Mittarilukemaa on mainoksen mukaan vain 252 tkm ja hintaa kohtuullisen rajoissa eli 12 900 €. Toisaalta on kyllä kromikaarta ja muuta.
(Itse en onnistunut ilmoituksen linkittämisessä sitten millään...

)
Lähetetty: Ke 03.11.2004 11:59
Kirjoittaja PM
Aku P kirjoitti:Linkittäkääs joku atk-taitoinen Mazdan vaihtoautosivuilta (osoitteen
www.mazda.fi kautta sisään) tänne se -88 mallinen 300SE. Mittarilukemaa on mainoksen mukaan vain 252 tkm ja hintaa kohtuullisen rajoissa eli 12 900 €. Toisaalta on kyllä kromikaarta ja muuta.
Kliketikliks, tässä varsinainen kiertopalkinto. Oli vuosi pari sitten myynnissä Mellilän autossa? kuukausikaupalla hintaan 149tmk vai oliko peräti 159tmk?, sen jälkeen oli Auto29:ssä myytävänä myöskin kuukausikaupalla ja nyt on ollut tuolla Mazda-diilerillä jo pari kuukautta... Voi olla helmikin.

Lähetetty: Ke 03.11.2004 12:01
Kirjoittaja Aku P
Pasi M. kirjoitti:[Auto29:ssä myytävänä :
Taikasana. Jostain olen ymmärtänyt, että tuo Auto29 ei kaikkien puheissa ole kovin korkeassa kurssissa.
PS. Miten sen ilmoituksen sai toimimaan. Itse sain sen joka v***n kerta menemään vaan siihen mazdan etusivulle, oli linkin muoto sitten mitä hyvänsä.

Lähetetty: Ke 03.11.2004 12:24
Kirjoittaja PM
Aku P kirjoitti:PS. Miten sen ilmoituksen sai toimimaan. Itse sain sen joka v***n kerta menemään vaan siihen mazdan etusivulle, oli linkin muoto sitten mitä hyvänsä.

Klikkaat oikeata hiiren namiskuukkelia sen linkin päällä, jossa lukee "
Mercedes-Benz 300SE 126". Sieltä "valikosta" löytyy Copy shortcut tai sillä ensimmäisellä kotimaisella Kopioi pikakuvake. Sitten kipinkapin takaisin forumille ja paste / liitä.

Lähetetty: Pe 19.11.2004 00:11
Kirjoittaja Juhis.
CTM Oy:ssä hauskanvärinen 190E 2.5

Mercedes-Benz 190 2.5 16V -89 Met. sininen / Blue
Oik. ovissa lommoja.
3.499€ (Taxfree)
http://www.ctm.fi/autot.html
Lähetetty: Pe 19.11.2004 12:25
Kirjoittaja enska
Aika karun näköinen noilla 15 reikä vanteilla, mutta projektina mielenkiintoinen

Lähetetty: Pe 19.11.2004 14:05
Kirjoittaja Petri M.
Hehee

Kattokaas takaikkunan tekstiä ? taas kymmenen pientä turkkilaista läpyttää karvakäsiään onnellisena saksanmaalla..taitaa olla edellinen omistajakin Mustafa

Lähetetty: Pe 19.11.2004 16:33
Kirjoittaja enska
...ja huomatkaa taka-alalla oleva Mersurehu, tuollaisen ottaisin mielellään vaikka joulukuusen tilalle...
Lähetetty: To 02.12.2004 10:05
Kirjoittaja Aku P
Palataksemme vielä tuohon W111-teemaan:
Entäs tämä?
Lähetetty: To 02.12.2004 16:03
Kirjoittaja karra
Aku P kirjoitti:Palataksemme vielä tuohon W111-teemaan:
Entäs tämä?
Tämähän on ollut siinä ilmaisjakelu-Autopokkarissa jo kuukauden-pari. Tässä on tosin nyt eri kuvakulma.
Ei näitä juuri liialti Suomessa kaupitella.
Lähetetty: To 02.12.2004 16:08
Kirjoittaja Aku P
karra kirjoitti:Aku P kirjoitti:Palataksemme vielä tuohon W111-teemaan:
Entäs tämä?
Tämähän on ollut siinä ilmaisjakelu-Autopokkarissa jo kuukauden-pari. Tässä on tosin nyt eri kuvakulma.
Ei näitä juuri liialti Suomessa kaupitella.
Jostain autovinkki-lehdestä minäkin taisin alkujaan ko. härvelin bongata...

Lähetetty: Pe 03.12.2004 13:33
Kirjoittaja jva
Lähetetty: To 09.12.2004 10:09
Kirjoittaja Timo L.
W124 2.3 E Autom. 1985 EUR 2,500.- siis Suomessa
Lähetetty: Pe 10.12.2004 14:42
Kirjoittaja karra
Hei, tässä halpa bensamersu...tosin paljon ajettu mutta ei kai se mitään.
http://www.autokuume.com/autotiedot/AXB209.htm
Nyt kun bensa on halpaa dieseliin verrattuna, niin tästä "sivistynyt" peli alle

Re: W124 2.3 E Autom. 1985 EUR 2,500.- siis Suomessa
Lähetetty: Pe 10.12.2004 18:57
Kirjoittaja Leka
Juu ei oo paha, jos on tosiaan sitä miltä kuvissa näyttää.
Harvinaisen näyttävä väri + sisustusyhdistelmä

Lähetetty: La 11.12.2004 17:17
Kirjoittaja Samuli H
Ei ole autoliikkeen auto, mutta
nettiautosta .
Noita Hessun kuvia katsellessa alkoi kyllä ässä taas himottamaan. 606:stahan tuo huutaa sisuksiinsa. Hinta on kyllä varustukseen nähden halpa, vaikka auto vaatisikin perusteellista kunnostusta.
Ja jos vaihdat ja jäät kiinni, se on sitten siinä se.
Lähetetty: La 11.12.2004 17:53
Kirjoittaja IsoE
Prosentit

. Ei paljon osia enää vaihdella...
Lähetetty: La 11.12.2004 18:06
Kirjoittaja Samuli H
Niin perhana se onkin korinvaihto. Tuohon ei paljon enää tekniikkaa vaihdella.
Lähetetty: La 11.12.2004 18:20
Kirjoittaja enska
Samuli H kirjoitti:Niin perhana se onkin korinvaihto. Tuohon ei paljon enää tekniikkaa vaihdella.
Eikös tuosta ole jo tekniikan vaihto prossat laskettu, joten koneen sais vaihtaa? Vai onko mulla menny nää säädökset ja vellit sekaisin??