On näköjään viisi vuotta vierähtänyt...
Auto on ollut edelleen lähes yksinomaan talvikäytössä. Auto on kokenut sitten viime tiedotuksen vauhdikkaita tilanteita. Syksyllä 2019 ajoin hämärissä kotiin, kun oikealle kaartuvassa mutkassa hirvi yritti tulla kuskinovesta sisään. Kuului kopsahdus, sain väistettyä oikealle, kaikki pyörät pientareelle ja palasin takaisin tielle - vauhtia oli n. 80-90 km/h. Tarkastin vauriot. Skraidut kuskin ovessa ja takaposkessa, pieni lommo takavilkun alla, mekaaninen antenni vääntynyt. Sorkka ilmeisesti kopsahti. Samalla kun katselin vaurioita, hirvi tuli kurkkaamaan puskasta - ja samalla neljä muuta hirveä ylitti tien. Siihen kun olisin sattunut!
No, ilmoitus vakuutusyhtiöön ja homma vireille. Kävin näyttämässä maalaamossa. Vakuutusukkeli soitti, vähän empi näin vanhan auton korjaamista mutta suostui kuitenkin. Maalarin kanssa sovittiin, että tehdään keväämmällä.
Tuli kevät ja korona, ruuat haettiin silloin pakattuina kaupasta. Joku muori vatkaa Focusta parkista pois marketin pihalla ja peruuttaa suoraan Matikin keulaan. Roso puskuriin, painauma törmäyslistaan, rekkari mutkalle. Lisää puuhaa maalarille. Uuden etupuskurin arvo on jotain 500-600 tienoilla. Kävin vasta loppukesästä näytillä, joten tuumattiin että katsotaan sitten tänä keväänä koko hoito kuntoon. Kysyin myös tarjousta ylimaalauksesta (koska auto on jo joskun aiemmin maalattu enkä tykkää tilkkutäkeistä), mutta 6000-7000 euron hinnasta tunsin itseni köyhäksi. Savonlinnassa on maalareista ilmeisesti pulaa, kun suuri maalaamo lopetti ja jäljelle jääneet kaksi ovat ihmeissään vakuutusyhtiöiden töiden kanssa. Pystyvät hinnoittelemaan harrastajat ulos. Kylkivauriot ja keula kuitenkin tehdään nyt tuolla. Viime keväänä huomasin, että vakipaikkaan etuvilkkujen alle on alkanut tulla kuplia. Nämä tehdään samalla kuntoon.
Tuulilasi täytyy vaihtaa myös, samoin etuvalojen lasit, kuskin puoleinen on halki. Alkuperäisiä osia olen jemmannut aika lailla suoraan Saksasta. Aika monessa osasta on tullut vastaus "nicht lieferbar", ei saatavana

.
Mutta vähän on tehtykin. Vaihteisto kävi valuttamaan öljyä tallin lattialle. Ajoin auton Toivalan Autoon Siilinjärvelle purkufarkun laatikko jakiksineen perävaunussa. Mielitekona oli auton oman kombinaation vieminen Siekkiselle korjattavaksi ja tilapäisratkaisuna 1994 E 300 T 4Maticin vastaavat omaan autoon. Reissulla tehtiin:
-vaihteiston irroitus ja asennus
-etuvetopyörästön stefan ja kampiakselin takastefan vaihto
-venttiilinvarren kumien vaihto
-jarrulevyt ja -palat ja -kengät taakse vaijereineen ja levittimineen
-kuskin istuimen vakipaikan korjaus ja istuinosan lämmityselementin vaihto K&L-Partnerilla
Havaittiin, että hihnankiristin ei toimi, säätövara ei riitä oikeanpituiselle hihnalle. Auto tuli kuntoon pl. kiristin, josta myöhemmin. Öljyä ei ole tarvinnut järin lisäillä tuon kumien vaihdon jälkeen. Myös istuimen vihreän kankaan korjaus onnistui hienosti, Kokkarinen kävi istuimen korjaamolta ohiajaessaan. Kyllä nyt lämpiää kankkukin! Auton alkuperäiset laatikot ovat vielä Siekkisellä, jakovaihteiston tiivistesarjaa ei enää saa. Täytyy vielä selvittää yksittäisten tiivisteiden saanti. Myös akselin messinki/pronssirullalaakerien hinta on pompannut 324 euroon/kpl ja niitä menee kaksi. No, ajellaan farkun laatikolla, vaihdot tosin ovat aika tiukkoja - säätö etukardaanin takia ei ole yksinkertainen toimenpide. Tämä jakovaihteisto ei muuten vuoda, jota auton oma on tehnyt koko ajan sen 12 vuoden ajan, jonka se meillä on ollut.
Viimeaikoina mittarilukemalla n. 403 tkm (satku meillä on tullut siis täyteen) tallin lattialle valui vuorostaan jäähdytysnestettä. Olin vaihtanut pumpun vuonna 2011, n. 80 tkm sitten KL-varaosista ostettuun pumppuun, 111,79 e. Tarkastelu osoitti, että nestettä valuu lohkon ja pumpun välistä. Siellähän on vain kumitiiviste pumpun urassa lohkon tasoa vasten. Olin laittanut tiivisteen ympärille kuitenkin moottorisilikonia. Tiivisteessä ei näkynyt kummempia jälkiä eikä pumpussa välystä. Taidan kuitenkin ostaa uuden pumpun, on tuo sen verran inhottava homma purkaa paljon edestä. Samalla vaihtuu myös toimimaton kiristin iskareineen. Kiristin laadukkaana tarvikkeena 250 euroa, pumppu tarvikkeineen saman verran. Ei ole halpaa lystiä, mutta mieltä lämmitti, kun Toivalan auton yrittäjä totesi tullessaan hakemaan minua bussilta, että "enpä muistanutkaan, miten hyvä ajettava kunnossa oleva W124 voikaan olla!"
