C124 300 CE-24V - Jutustelua rakkineesta

Mallit, ominaisuudet, varusteet, kokemukset jne.
Avatar
opcaravan
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 323
Liittynyt: To 14.09.2006 20:59
Paikkakunta: Pieksämäki

Viesti Kirjoittaja opcaravan »

Vähän topicciin päivitystä.

Vanteista ei ole kuulunut mitään. Paja ilmoitteli viime vkolla, että kumhoja tulee tän viikon lopulla, mutta toistaiseksi ei vielä ole tosiaan mitään kuulunut. Noo, toivotaan, että renkhaat ja vanteet sieltä saapuu aikanaan.

Edit: Juuri samalla hetkellä viestin kirjoitettuain ja lähetä-painiketta painettuani paja mistä vanteet tilaisin mailasi ja ilmoitti, että ens ke lähtee vanteet valumaan coupea kohti. Innolla odotetaan!! =D

Rainbow:n kajarit alkuperäispaikoille tuli tilattua, mistä olikin puhetta tuolla äänentoiston puolella. Näitä koko loppuviikon innolla odottelin, mutta eihän sitä pakettia vielä saapunut. Joutuu vielä ens viikkoon siis kärvistelemään.

Koettiin tälläviikolla vähän takapakkiakin. Autosta vähän enimpiä pashoja huuhtelin poies, niin pashan alta paljastui kuskin ovesta RUOSTETTA tämän muovihelman yläkohdasta! Kuin myös konepellin sl-osion alalaidasta. Vähän veti olevinaan melko virheettömän coupen omistajan maihin. No, muovihelman käytin irti ja totesin, ettei siellä mitään pashaa ollut juurikaan (eli aikaisemmat omistajat pitäneet huolta) ja että tämä muovihelma oli hankauksellaan aiheuttanut nuo pikkuiset ruosteen kertymät julkisivun puolelle. Sivelin huomaamattoman kerroksen vaseliinia noihin ruoste kohtiin pumpulipuikolla, jottei lähtisi tuosta ainakaan leviämään.

Myöskin kuskinpuoleisen puskurissa olevan sumuvalon (sl:n mallisen) linssi pitäisi jostain katsastukseen kaivaa. Tästä jätettiinkin jo ostetaan ilmo.

Muuten on mennyt hyvin. Auto toiminut melkein kuin sveitchiläinen kello. Mitä nyt ilmeisen virranjakajan kosteuden vuoksi silloin tällöin käynnistettäessä röpeltää, mutta tämä oikenee aina pikkuisella kaasun polkaisulla.

Kl:ltä on pikkuinen satsi tilauksessa. 79C termari tiivisteineen, termarin koppa tiivisteineen, uudet turvavöiden ojentajien kolmiot. Vielä pitää tilaukseen laittaa pissapojan tankin haistelija. Vanha anturi ei tuntunut toimivan enää.

Että näillä kesään lähdetään! Kuvia topicciin lisäillään, kunhan saadaan kesävanteita alle ja vahaa pintaan =D
Näillä mennään:

Mercedes 300CEA 24V -91

Seat Cordoba 1.9Tdi 66kw vario/paku -00
Avatar
opcaravan
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 323
Liittynyt: To 14.09.2006 20:59
Paikkakunta: Pieksämäki

Viesti Kirjoittaja opcaravan »

Tänään sain aikaseks vaihtaa nuo rekisterikilven valot taakse. Uskomatonta mutta totta, lamppuvian ilmaisin suostui tällä toimenpiteellä pimenemään. Molemmat lamput paloivat kyllä, mutta toinen oli selkeästi elämää kokenut ja aiheutti tämän lamppuvian. Aika tarkaks on suunniteltu, kerran parhaimmillaan haistelee jo ehtoopuolella olevan lampunkin =D
Näillä mennään:

Mercedes 300CEA 24V -91

Seat Cordoba 1.9Tdi 66kw vario/paku -00
Avatar
opcaravan
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 323
Liittynyt: To 14.09.2006 20:59
Paikkakunta: Pieksämäki

Viesti Kirjoittaja opcaravan »

Auttakkeehan nyt poijjaat.

Jakajan kansia+pyörijöitä on vaihdeltu ristiin rastiin, osteltu uusia ja aina vaan röpeltää matalilla kierroksilla. Osteltu myös uus satsi johtoja (ala bremi).

Eli: Eräänä päivänä muutaman tuhannen kilometrin jälkeen uudella bremin jakajan hilppeillä ollut m104.980 alko röpeltelemään hullunlailla. No, ostimme tilalle italianpoijjaan tuotteet. Toimi tasan päivän-kaks moitteetta näillä. Plus se, että puolan liitosnasta oli niin korkea, ettei se jakajan päälle tuleva muovisuojus mahtunut olemaan kiinni (otti ropelliin kiinni).

Mutta mutta. Aina selkeästi virranjakajan hilppeitten vaihto muuttaa auton tilannetta. Äsken turhautuneena vaihdoin vanhat osat italiaanon tilalle ja tilanne kurjistui kahden vkon takaiseen, jolloin vekotin sammuili tyhjäkäynnillä vaihde silmässä ja välillä ilmankin.

Mikä kansi + pyörijä-yhdistelmä tähän nyt ois sit paras. Alkaa pikkuhiljaa sieppaamaan tällänen :evil:

Ja tosiaan, nyt on uudet kynttilöiden johdot, tulupat, kansi, johto puolalta jakajalle.

Antakee nyt viisaat neuvoja. Ois jo vaihtokin tuolle tarjolla kiintoisaan kapistukseen, mutta ei tuota tuollasena röpeltävänä pashana halua kellekkään näytille viedä saati myydä. Kärsitään nyt vielä hetki. Jos ei tokene, niin kohta on halpa coupe myynnissä. Mä en enää tahdo jaksaa tällästä.. =(

Ja tilannehan olisi nykyään tälläinen: Vastuksellinen pyörijä, vastukselliset tulpanjohdot, vastukselliset tulpat. Onko liikaa vastusta? Miten näissä kuuluu mennä tämä seikka vastuksien suhteen? Pyörijällä n.1k ohm, johdoilla n. 2k ohm, tulpissa en muista. Olikohan vastuksettomat..??

Tuli tähän jatkoakin pätkä jo kirjoiteltua, mutte ne tekstit kumoutuivat äskeisen koestartin perusteella. Eli siis, röpellys jatkuu. Mutta melkein aina kun kosken jakajaan/ehkä nokan asennon tunnistimeen tahi annan vaan vekottimen keräillä itseään, saattaa se yhtäkkiä toimia tahi sitten ei. Ja aina vekotin on toiminut kierroksille päästyämme moitteetta. Riippuen vähän, että miten pahana tämä rykiminen on ollut. Joskus yli 1500rpm viat kaikkoaa, joskus vasta 2500rpm. Mutta kuitenkin aina, kun koneessa on reippaammin kierroksia, ei vikoja ole havaittavissa..

Ja nyt aamulenkillä käytyämme toimi taas moitteetta. Shillälailla.
Näillä mennään:

Mercedes 300CEA 24V -91

Seat Cordoba 1.9Tdi 66kw vario/paku -00
Avatar
opcaravan
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 323
Liittynyt: To 14.09.2006 20:59
Paikkakunta: Pieksämäki

Viesti Kirjoittaja opcaravan »

No niin.

Nokan asennon tunnistimen liittimen fiksauksen jälkeen vehkeet on pelannu pari päivää moitteetta. Onpas tullut "pikkuisen" vian takia kerrytettyä verenpainetta sekä rahaakin on jokunen € mennyt kansien+pyörijöiden+johtojen+tulppien+asennus ja vitutusoluiden muodossa =D

Etupään kolinakin saatiin juuri äsken aisoihin tilapäisellä kokeilulla. Löysäsin oikean etupään ulommaisen kallistuksenvakaajan kiinnikkeen ja tökkäsin katsastusmiehen kehoittaman puutikun puslan sisään =D Ja vot, sillähän tuo kolina hävisi. Onpas kerrankin hyvä fiilis kun saa jotain aikaankin :D

Mitäs me kohta tän kanssa tehdään ko viat häviää käsiin?? =D
Näillä mennään:

Mercedes 300CEA 24V -91

Seat Cordoba 1.9Tdi 66kw vario/paku -00
Rise
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 161
Liittynyt: Pe 25.04.2003 09:55
Paikkakunta: Oulu

Re: C124 300 CE-24V - Jutustelua rakkineesta

Viesti Kirjoittaja Rise »

Tere,

Tässä viestiketjussa on käsitelty myös Rime:n kauko-ohjaimen asennusta.
Itsekin sorruin sellaisen tilaamaan, mutta monista yrityksistä huolimatta kauko-ohjaimen asennus ei onnistunut.
Kokeilin lähes kaikkia vaihtoehtoja, millä kytkennällä kukin oli onnistunut tällä foorumillasaamaan Rimen:n toimimaan.

Kyseessä on Rimen kauko-ohjain KE 117 N. Asennusohjeita ei käytännössä ollu, vain jonkinlainen pinniluettelo.
Mersuforumin sivuilta yritin etsiä ohjeita, miten se tulisi asentaa. Auto on MB 239 E -92 (w124).

Mersuforumilta keräämän tiedon perusteella tein seuraavat kytkennät:

Punainen: +12 V
Musta: maa=0.
- siniset johdot poikki, 2 kpl.
Valkoinen johto: Pumpun puoli, sinisiin johtoihin.
Oranssi/musta: ei pumpun puoli, sinisiin johtoihin.
Keltainen ja valkomusta yhdistin keskenään. (Tämä kytkentä tuli tehtyä väärin)
Vilkut: Ruskea 1 mustavalkoiseen ja ruskea 2 mustavihreään. Diodit väliin.

Alempi jumpperi oikeassa reunassa.

Kun kaukosäätimestä painaa, niin yksikkö naksuu,
mutta mitään ei tapahdu. Vilkut vain välähtää.
-------------------------------------------------------------------------------
Otin kuvat toisesta autosta (260 E -91) ennen asennusta, jossa on käytössä VDO:n kauko-ohjain.
Kytkentä oli pääpiirteissään sama kuin edellä, mutta yksi oranssi johto on kytketty rasiaan takapenkin alla kuljettajan selän takana. (Mikä johto ja mikä rasia?)
---------------------------------------------------------------------------
Vaihe 2.
Kytkin keltainen/musta-johdon +12 V:iin Rime:ltä saaman lisäohjeen mukaan.
Mutta ei toiminut vieläkään.
Naksuu ja vilkut välähtää, mutta ovet ei sulkeudu, eivätkä avaudu.

Alempi jumpperi pois viimeisistä pinneistä: -> tilanne on sama.
Avaimella ei myöskään toimi, kun KO-yksikkö paikallaan.
Kun KO-yksikön ottaa pois ja laittaa liittimeen hyppylangan, siis siniset piuhat
yhdistetään. Tällöin kytkentä on sama kuin ennen asennuksen aloittamista,
niin keskuslukitus toimii avaimesta. -> Rele ainakin toimii.

Vaihe 3.
Korjaus: Oranssi piti yhdistää valkomustaan.
Nyt keskuslukitus avautuu, mutta ei sulkeudu. Avaimella myös nyt toimii, siis sulkeutuu ja avautuu.

Vaihe 4.
Löysin uusia ohjeita mersuforulta: Sillä on väliä kummanko katkaisee (sininen vai vihreä). Joissain mersuissa katkaistava on vihreä, ei sininen...

Kokeilin vihreillä johdoilla. Tilanne huononi: Ei auennut kaukosäätimellä.
Sinisillä johdoilla aukesi aikaisemmin.

Sitten luin, että (sin. tai vihreitä) johtoja ei saakaan molempia kytkeä, vaan toinen pää pitää jättää ilmaan. Jätin toisen vihreän ilmaan. Nyt aukesi kaukosäätimellä, mutta ei sulkeutunut.
Sama tilanne, kuin molemmat siniset oli kytketty.

Vaihe 5.
Sitten vaihdoin takaisin sinisiin ja kytkin vain toisen sinisen.
Aukeaa kaukosäätimellä, mutta ei sulkeudu. Eli sama tilanne.

Vaihe 6.
Seuraavaksi mittasin tulevien sinisten johtojen jännitteet: molemmat n. 12,2 V ja
vihreiden jännitteet olivat 12,2 ja 11 V. (Toinen johto olisi pitänyt olla 9 V ja olikin 11 V.)

Kytkin vihreään (12,2 V) valkoisen (pumpun puoli) ja oranssi/musta ei pumpun puoli vihreään.
Toisen vihreän jätin jatkuvaksi (tinasin yhteen). Samoin siniset tinasin jatkuviksi.
Aukeaa kaukosäätimellä, mutta ei sulkeudu.

Vaihe 7.
Seuraavaksi aukaisin vihreän jatkuvan pään irti eli se jäi ilmaan.
Aukeaa kaukosäätimellä, mutta ei sulkeudu.
Eli sama tilanne jatkuu.

En tiedä vaurioituiko kauko-ohjain yksikkö, kun siinä oli alussa väärä kytkentä?
Mitähän vielä voisi kokeilla?
Onnea niille, jotka ovat saaneet parissa tunnissa kytkettyä.
MB E320_ 97
MB C200 _97
Mustang 4,6_ 07
Vastaa Viestiin