CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4686
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
Kunnossa oleva kytkinpaketti noin 400nm.
Vauhtipyörä pohjaa ensin, vasta sen jälkeen kytkin luistaa, helppo säätää vääntö kohdilleen.
Ei vaikuta max tehoon, joka on noin 210hv.
Ei mikään kuuraketti, mutta sellainen mukavuuspäivitys kuitenkin.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
J.Kulmala
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1261
Liittynyt: Ke 29.01.2014 20:04
Paikkakunta: Turku

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja J.Kulmala »

r.e.t kirjoitti: Jollain faktaa aiheesta, paljonko kytkin kestää ja uskaltaako ohjelmointia edes harkita?
Esittämäsi kysymys ja mahdollinen vastaus on tällä foorumilla varmasti mutua, jos joku kirjoittaa tietävänsä moottorin / vaihteiston ohjelmamuutoksista ja niiden seurauksista mainittuihin tekijöihin. Auton valmista sen tietää, heillä on tarvittavat testitulokset erilaisilla osakourmilla käytöstä. Materiaalivalinnat ja lujuusopilliset tekijät kone-elimissä ovat ratkaisevia, joita tavallinen tallaaja ei voi tietää ilman kattavia testauksia.
+358 18B8FE99
r.e.t
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 77
Liittynyt: La 16.07.2011 21:02

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja r.e.t »

Kunnossa oleva kytkinpaketti noin 400nm
Ok, maallikolle ja tekniikasta tietämättömälle yllättävänkin tarkasti on kytkin mitoitettu vakiovoimavaroille. Tuon 10% olisin jättänyt pelivaraksi vielä optimoinnin jälkeenkin. J. Kulmalan varoittelut varmaan aiheellisia, asennekasvatuskeskustelu jää kuitenkin muiden ruodittavaksi... Katsotaan keväällä uudelleen, saattaa autonkuume tehdä tämänkin pohdiskelun tarpeettomaksi :)
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4686
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
Vakiossa kaksatasessa 330nm.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
J.Kulmala
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1261
Liittynyt: Ke 29.01.2014 20:04
Paikkakunta: Turku

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja J.Kulmala »

r.e.t kirjoitti: Ok, maallikolle ja tekniikasta tietämättömälle yllättävänkin tarkasti on kytkin mitoitettu vakiovoimavaroille. Tuon 10% olisin jättänyt pelivaraksi vielä optimoinnin jälkeenkin. J. Kulmalan varoittelut varmaan aiheellisia, asennekasvatuskeskustelu jää kuitenkin muiden ruodittavaksi... Katsotaan keväällä uudelleen, saattaa autonkuume tehdä tämänkin pohdiskelun tarpeettomaksi :)
Lähtökohtanani ei ole mikään asennekasvatukselliset päämäärät, vaan kone-elimistä senverran tietävänä kerroin ne faktat, joita seuraa jos vääntömomenttia ja tai tehoa nostetaan.
Sitten on joukko murtumismekaniikan lainalaisuuksia, jonka johdosta materiaalit väsyy tai vaurioituvat muuten kuomitusasteen ylittyessä. Varmuuskerrointa mainituissa kone-elimissä on, joten tiettyyn pisteeseen saakka kestää normiolosuhteissa. Olosuhteet käytölle ovat merkittävässä osassa jos ja kun rakenteet pettävät.
+358 18B8FE99
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17300
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja dealer »

Tosiaan, iltalääkkeet :idea: :arrow:
wiimax.fi
tj86430
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5419
Liittynyt: Ma 20.09.2010 13:10
Paikkakunta: Luxemburg

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja tj86430 »

J.Kulmalan kirjoitustavassa on jotain epämääräisen tuttua :think:
s213 220d -17

Villa Pikkujalo
r.e.t
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 77
Liittynyt: La 16.07.2011 21:02

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja r.e.t »

Vakiossa kaksatasessa 330nm
Kyllä vanhemmassa 5-vaihteisessa automaatissa. Manuaalissa ja uudemmassa 7-pykäläisessä automaatissa 360nm. Ainakin E-sarjalaisessa, taisi jäädä malli aiemmin mainitsetta.
Avatar
S202
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5264
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja S202 »

tj86430 kirjoitti:J.Kulmalan kirjoitustavassa on jotain epämääräisen tuttua :think:
Sama rumilus se on :thumbdown:
S124 300TE
S211 E500
Jolle
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2596
Liittynyt: To 03.07.2008 21:39
Paikkakunta: Mynämäki

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja Jolle »

Minkäslaisia tehoja 09 vuosimallin 311 sprinteristä saa ulos perus ohjelman vaihdolla?
Auto on siis 646 moottorilla, yhdellä ahtimella ja automaattilaatikolla.
-00 C200CDI AT
-83 300GD A
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4686
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
~400/200
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Jolle
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2596
Liittynyt: To 03.07.2008 21:39
Paikkakunta: Mynämäki

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja Jolle »

tuikku kirjoitti:.
~400/200
Menee ilmeisesti ihan kaapelilla?
-00 C200CDI AT
-83 300GD A
Avatar
tn62634
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1680
Liittynyt: Su 06.09.2009 13:49
Paikkakunta: Pälkäne

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja tn62634 »

W204 5/2011 250 CDI ohjelmointi hieman kiinnostaisi, mutta luin taaempaa, että ei ehkä mitään erityistä saavutettavaa. Toisaalta 10% varmaan jo tuntuisi takapuolessa.
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4686
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja tuikku »

Jolle kirjoitti:
tuikku kirjoitti:.
~400/200
Menee ilmeisesti ihan kaapelilla?
Manuaali menee, automaatin kanssa pitää varautua "reikähommiin".
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4686
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja tuikku »

tn62634 kirjoitti:W204 5/2011 250 CDI ohjelmointi hieman kiinnostaisi, mutta luin taaempaa, että ei ehkä mitään erityistä saavutettavaa. Toisaalta 10% varmaan jo tuntuisi takapuolessa.
Joo, sitähän ei voi tietää etukäteen, miten läppäsysteemi ahtimien säätelyssä toimii.
Hieno moottorihan se on vakionakin.
Jos läpät toimii, kuten kuuluu, niin reilu lisähän siihen on mahdollista laittaa, keväällä kurvailet tänne kehitysalueelle katsomaan vanhaa miestä, niin kokeillaan, mitä pahaa saadaan aikaan.¨
Ihan kaapelilla onnistuu.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Avatar
tn62634
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1680
Liittynyt: Su 06.09.2009 13:49
Paikkakunta: Pälkäne

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja tn62634 »

tuikku kirjoitti:
tn62634 kirjoitti:W204 5/2011 250 CDI ohjelmointi hieman kiinnostaisi, mutta luin taaempaa, että ei ehkä mitään erityistä saavutettavaa. Toisaalta 10% varmaan jo tuntuisi takapuolessa.


Joo, sitähän ei voi tietää etukäteen, miten läppäsysteemi ahtimien säätelyssä toimii.
Hieno moottorihan se on vakionakin.
Jos läpät toimii, kuten kuuluu, niin reilu lisähän siihen on mahdollista laittaa, keväällä kurvailet tänne kehitysalueelle katsomaan vanhaa miestä, niin kokeillaan, mitä pahaa saadaan aikaan.¨
Ihan kaapelilla onnistuu.


Kiitos! Tehdään näin. Nyt uudet nastarenkaat alla ja 500 Nm lienee liikaa niillekin. :P
Avatar
JHJ
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 21
Liittynyt: To 28.02.2013 21:48

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja JHJ »

tuikku kirjoitti:
tn62634 kirjoitti:W204 5/2011 250 CDI ohjelmointi hieman kiinnostaisi, mutta luin taaempaa, että ei ehkä mitään erityistä saavutettavaa. Toisaalta 10% varmaan jo tuntuisi takapuolessa.
Joo, sitähän ei voi tietää etukäteen, miten läppäsysteemi ahtimien säätelyssä toimii.
Hieno moottorihan se on vakionakin.
Jos läpät toimii, kuten kuuluu, niin reilu lisähän siihen on mahdollista laittaa, keväällä kurvailet tänne kehitysalueelle katsomaan vanhaa miestä, niin kokeillaan, mitä pahaa saadaan aikaan.¨
Ihan kaapelilla onnistuu.

Eikös 220cdi:ssä om651 ole aivan samat ahtimet ja läppäsysteemit? Onko siitä läppäsysteemistä ollut paljonkin harmia ohjelmoinnin jälkeen?
Luulisi ainakin maalaisjärjellä ajateltuna että 220cdi toimisi ihan normaalisti 240&500nm arvoilla jos samat rojut?
(Eipä tunnu auto kaupaksikaan menevän niin jotain päivitystä olisi mukava tehdä)
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4686
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
Tuon mallin 220cdi,ssä on suutinkartan max arvo vakiona 90mg, joka on taas suunnilleen se, mitä 250 on jo vakiona max määrä syöttöä.
Siinä se merkittävin ero.
Kun on käytännössä sama tekniikka, niin 220,sen voi kyllä hyvinkin vyöryttää siihen 250,sen vakiosyöttömäärään asti ilman ongelmia, pelaa ok.
Sillä siis saa sen luokkaa 500/240, kun pidättää syötön maksimissaan sinne neljään tonniin asti.
Läppäsysteemin kummallisuudet alkaa monesti kun syöttömäärää kasvattaa yli sadan mg,n.
Meniskö ohjauspaineiden muutokset ja voimat sitten liian suuriksi, en osaa sanoa vielä, miten sen saisi ratkaistua.
250,sen suutinkartassa on varaa 120mg asti, jolla se jo aika mukavasti työntää, varsinkin kun ajattelee että kyseessä on noin kaksilitrainen pikkudiisseli.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Avatar
Ilmaister
Mersumies
Mersumies
Viestit: 588
Liittynyt: Su 14.08.2011 22:56
Paikkakunta: Turku

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja Ilmaister »

Tuoos 309 rintterissä jossa siis 646 moottori ja automaatti jatkona. Turbo näyttäis olevan todella pikkunen (IHI VV17) ja sitä lähdin miettimään, että missä kohtaa se alkaa tulppaamaan?

Kuva
Avatar
JHJ
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 21
Liittynyt: To 28.02.2013 21:48

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja JHJ »

:thumbup:
tuikku kirjoitti:.
Tuon mallin 220cdi,ssä on suutinkartan max arvo vakiona 90mg, joka on taas suunnilleen se, mitä 250 on jo vakiona max määrä syöttöä.
Siinä se merkittävin ero.
Kun on käytännössä sama tekniikka, niin 220,sen voi kyllä hyvinkin vyöryttää siihen 250,sen vakiosyöttömäärään asti ilman ongelmia, pelaa ok.
Sillä siis saa sen luokkaa 500/240, kun pidättää syötön maksimissaan sinne neljään tonniin asti.
Läppäsysteemin kummallisuudet alkaa monesti kun syöttömäärää kasvattaa yli sadan mg,n.
Meniskö ohjauspaineiden muutokset ja voimat sitten liian suuriksi, en osaa sanoa vielä, miten sen saisi ratkaistua.
250,sen suutinkartassa on varaa 120mg asti, jolla se jo aika mukavasti työntää, varsinkin kun ajattelee että kyseessä on noin kaksilitrainen pikkudiisseli.

Ok! Kiitoksia ripeästä vastauksesta...
Avatar
Tukala
Mersumies
Mersumies
Viestit: 600
Liittynyt: Pe 20.04.2012 16:34
Paikkakunta: Satakunnassa, meri "lähellä" + Varsinais-Suomi Eteläpohjanmaata lähempänä :-)

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja Tukala »

Ilmaister kirjoitti:Tuoos 309 rintterissä jossa siis 646 moottori ja automaatti jatkona. Turbo näyttäis olevan todella pikkunen (IHI VV17) ja sitä lähdin miettimään, että missä kohtaa se alkaa tulppaamaan?

[ http://www.turbochargers.nl/img/turbochargers/VV17_7073.jpg ]

Tuo 309:kö on yhdellä ahtimella, tai lie tyhmä kysymyskin. Ovat vain nuo nuo x09 - sarjalaiset "vieraita" itselleni.
Nol5 sataa - ysiysiysi 13O
----------------------
xr
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1225
Liittynyt: Ti 06.07.2004 01:08
Paikkakunta: Eteläpohjanmaa

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja xr »

joo 309 on yhdellä ahtimella sellainen tasku malli
sitä ahdinta on hyvä käydä aina luupilla vilkaisemassa (vaikka tietääkin mikä siellä on) ennen kun alkaa karttoja vääntelemään, väkisinkin rauhottuu
jos se jo vakiona tulppaa niin kyllä 120hv jälkeen alkaa olla siivissä paljon kierroksia
Avatar
Ilmaister
Mersumies
Mersumies
Viestit: 588
Liittynyt: Su 14.08.2011 22:56
Paikkakunta: Turku

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja Ilmaister »

xr kirjoitti:joo 309 on yhdellä ahtimella sellainen tasku malli
sitä ahdinta on hyvä käydä aina luupilla vilkaisemassa (vaikka tietääkin mikä siellä on) ennen kun alkaa karttoja vääntelemään, väkisinkin rauhottuu
jos se jo vakiona tulppaa niin kyllä 120hv jälkeen alkaa olla siivissä paljon kierroksia
Olinkin vähän huvittunut kun silmät kirkkaana sanottiin, ettei ahdin ahdista pitkään aikaan ja voidaan tehdä karttoja uusiksi....
Mitäs tuohon ois hyvä heittää tilalle? Itselläni ei niin hirveästi ole ahtohommista kokemusta mutta ilmeisesti hukkaportillinen ahdin tuohon pitää tiputtaa.
xr
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1225
Liittynyt: Ti 06.07.2004 01:08
Paikkakunta: Eteläpohjanmaa

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja xr »

sehan on tietenkin siitä kiinni minkä on tavoite
itse laiskana varmaan tempaisisin vanhasta cdi väykysta/c mallista hukkaportti ahtimen pakosarjan kera jos ei suoraan omaan sovi
eihän sekään tietenkään mikään ämpäri ahdin ole mutta kyllä sillä kymmeniä heppoja enempi saa
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4686
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
Sen sprintterin ihi on kokoa RHF4.
Ihan hyvä ja nykyaikainen pikkuahdin.

Kuva
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Avatar
Ilmaister
Mersumies
Mersumies
Viestit: 588
Liittynyt: Su 14.08.2011 22:56
Paikkakunta: Turku

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja Ilmaister »

No mutta eipä tuolla hirmu tehoille näköjään pääse. Jos tuohon mun sprintteriin vaihtaa järeämmän ahtimen niin täytyykö ohjelma kirjoittaa uusiksi? Hiukkassuodatin on myös poistettu pelistä niin ohjelmallisesti kuin mekaanisestikkin.
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4686
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
Riippuu tieten ahtimesta.
Tuo riittää jo pikku viritys tarpeeseenkin, eikä liikaa rasita kytkintä.
http://www.turbobygarrett.com/turbobyga ... ger#GT2259
Vaati ohjelman muutoksen, lähinnä runsaasti lisäsyöttöä.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Avatar
S202
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5264
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja S202 »

Sopiikos tuohon om651 200cdi mallin ahtimen tilalle mitään isompaa suoraan? Eikö sieltä isommalla ahtimella saisi sen mitä 220/250:stäkin?
S124 300TE
S211 E500
Avatar
markoala
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2722
Liittynyt: Ma 11.04.2005 12:21
Paikkakunta: Mäntsälä Anttila

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja markoala »

Lähtee ainakin 200 hv ja 500nm pelkällä softalla. Muusta en tiedä.
W213 220d +W203 320 4matic, W201 1.8e
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4686
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
En osaa sanoa, en ole tehnyt.
Mutta eiköhän tuossa päde ihan samat lait, kun vähän vanhemmissakin.
Parin - kolmen kymmenen hepan takia ei ryysikseen kannata ruveta, tähtäin pitää olla huomattavasti korkeammalla.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Vastaa Viestiin