Minkälaisessa asunnossa auto majailee? Eikö ole mitään mahdollisuutta asentaa omaa latausasemaa? Tuolla 1,7 kilowatilla ei kauheasti pysty poimimaan pörssisähkön minimejä. 11 tai 22 kW:n laturilla jo paremmin päivittäiset ajomatkat.Juha_M117 kirjoitti: ↑La 15.06.2024 10:21 ...
Kulutus tuolla 2tkm matkalla minun ajotyylillä 21,5 kWh/100km. Ei ole tullut kulutusta paljon mietittyä, koska isolla 108 kWh akulla pääsee pitkälle, ja lataaminen on nopeaa. Paikallisen ABC:n eli Kempowerin ja Rechargen suurteholatureista on kokemusta ja 75-110 kW lataustehoa tuli helposti vaikka on aina ollut muita autoja samoissa latureissa latautumassa. Sähkö noista latureista on vaan kallista (30+ snt/kWh) eli paljon halvempaa ajoa tulee kun kotona lataa pörssisähköllä halvan sähkön tunteina, 5-10 snt/kWh. Sukosta tulee 1,6 - 1,7 kW teholla latausta eli noin 1 % akkua tunnissa. Tuohan on mun matikan mukaan alle 7,4 A virta eli pitäisi olla aika turvallista ladata vaikka jatkuvasta lataamisesta varoitellaan...
...
Ostin patteriauton, ekat havainnot
Re: Ostin patteriauton, ekat havainnot
Re: Ostin patteriauton, ekat havainnot
Ehdottomasti asentaisin jos olisin jäämässä nykyiseen kämppään, mutta mulla on muutto tulossa toiselle paikkakunnalle, joten ei ole mitään järkeä. Näillä nurkilla joutuu talon myymään hinnalla niin ei ole edes sillä tavalla järkevää että asennuttaisi laturin ja leipoisi sen kustannuksen talon pyyntihintaan sisään.
2022 EQS 580 YXT-702
1981 380 SL CNR-130
Ex:
1985 190 E 2.0 BYV-237
2007 Corvette XNL-267
1989 560 SEC HYL-303
2015 C 200 KTK-911
1989 300 SEL BMM-141
1994 E 320 Coupe OEI-850
1981 380 SL CNR-130
Ex:
1985 190 E 2.0 BYV-237
2007 Corvette XNL-267
1989 560 SEC HYL-303
2015 C 200 KTK-911
1989 300 SEL BMM-141
1994 E 320 Coupe OEI-850
-
- Mersumies
- Viestit: 3108
- Liittynyt: Pe 06.12.2013 14:02
Re: Ostin patteriauton, ekat havainnot
Laturi kiinni voimapistorasiaan, niin voi napata laturin mukaan lähtiessä.
Perheessä:
W 243 EQB 250 -23
C 126 500 SEC-89
ex
S 203 C 200 CDI -05
S 205 C 220 CDI -15
S 204 C 350 CDI -09
S 212 200 CDI -11
W 208 CLK 320 -99
W 211 E 220 cdi -05
S 210 E 220 cdi -02
S 202 c 180 -99
W 243 EQB 250 -23
C 126 500 SEC-89
ex
S 203 C 200 CDI -05
S 205 C 220 CDI -15
S 204 C 350 CDI -09
S 212 200 CDI -11
W 208 CLK 320 -99
W 211 E 220 cdi -05
S 210 E 220 cdi -02
S 202 c 180 -99
-
- Mersumies
- Viestit: 3108
- Liittynyt: Pe 06.12.2013 14:02
Re: Ostin patteriauton, ekat havainnot
Eilen poikkesin Rechargen 250kw:n laturilla. Lataus 18-80% kesti 29min ja ladattu 45kwh, hinta 18,02€. Rangea latauksen jälkeen 384km. 102 kWh oli huipputeho.
Mitenkään erityisen tehokas ei EQB:n laturi ole, mutta latauskäyrä kohtuu tasainen. Hintaa tuolle pikalataukselle kyllä tulee, mutta varmaan siitä johtuen kaikki 4 paikkaa oli vapaana. Vieressä myös monta Teslan superia, eikä niissäkään ollut ketään. Taitaa vaan tuo superi olla muille kuin Tesloille vielä kalliimpi.
Ruokailu ja vessassa käynti, niin lataus päättyi juuri kun tuli autolle, niin ei lataustauko paljon matkaa hidasta.
14.4 kWh oli reissun keskikulutus 70kmh keskinopeudella, joten melko wltp lukemissa meni, toki keli sähköautoilulle optimi.
Mitenkään erityisen tehokas ei EQB:n laturi ole, mutta latauskäyrä kohtuu tasainen. Hintaa tuolle pikalataukselle kyllä tulee, mutta varmaan siitä johtuen kaikki 4 paikkaa oli vapaana. Vieressä myös monta Teslan superia, eikä niissäkään ollut ketään. Taitaa vaan tuo superi olla muille kuin Tesloille vielä kalliimpi.
Ruokailu ja vessassa käynti, niin lataus päättyi juuri kun tuli autolle, niin ei lataustauko paljon matkaa hidasta.
14.4 kWh oli reissun keskikulutus 70kmh keskinopeudella, joten melko wltp lukemissa meni, toki keli sähköautoilulle optimi.
Perheessä:
W 243 EQB 250 -23
C 126 500 SEC-89
ex
S 203 C 200 CDI -05
S 205 C 220 CDI -15
S 204 C 350 CDI -09
S 212 200 CDI -11
W 208 CLK 320 -99
W 211 E 220 cdi -05
S 210 E 220 cdi -02
S 202 c 180 -99
W 243 EQB 250 -23
C 126 500 SEC-89
ex
S 203 C 200 CDI -05
S 205 C 220 CDI -15
S 204 C 350 CDI -09
S 212 200 CDI -11
W 208 CLK 320 -99
W 211 E 220 cdi -05
S 210 E 220 cdi -02
S 202 c 180 -99
Re: Ostin patteriauton, ekat havainnot
Ylellä oli juuri latauspaikoista juttu: https://yle.fi/a/74-20089560
Ei tosin mitään mullistavaa uutta tietoa. Itseä yllätti eniten tuo että kWh hinnat vaihtelee noin paljon. Ihan törkeää kyllä laskuttaa jopa 50 snt/kWh... Eipä sillä, tuollakin hinnalla ajaminen on ihan ilmaista jos V8 bensakoneeseen vertaa.
Jutun lopussa ihan mielenkiintoinen hakulomake latureista, mutta paljon tietoa puuttuu. Ei näytä esim Lappeenrannasta kuin ABC:n pihan laturit vaikka täällä on latureita joka nurkalla.
Ei tosin mitään mullistavaa uutta tietoa. Itseä yllätti eniten tuo että kWh hinnat vaihtelee noin paljon. Ihan törkeää kyllä laskuttaa jopa 50 snt/kWh... Eipä sillä, tuollakin hinnalla ajaminen on ihan ilmaista jos V8 bensakoneeseen vertaa.
Jutun lopussa ihan mielenkiintoinen hakulomake latureista, mutta paljon tietoa puuttuu. Ei näytä esim Lappeenrannasta kuin ABC:n pihan laturit vaikka täällä on latureita joka nurkalla.
2022 EQS 580 YXT-702
1981 380 SL CNR-130
Ex:
1985 190 E 2.0 BYV-237
2007 Corvette XNL-267
1989 560 SEC HYL-303
2015 C 200 KTK-911
1989 300 SEL BMM-141
1994 E 320 Coupe OEI-850
1981 380 SL CNR-130
Ex:
1985 190 E 2.0 BYV-237
2007 Corvette XNL-267
1989 560 SEC HYL-303
2015 C 200 KTK-911
1989 300 SEL BMM-141
1994 E 320 Coupe OEI-850
-
- Mersumies
- Viestit: 3108
- Liittynyt: Pe 06.12.2013 14:02
Re: Ostin patteriauton, ekat havainnot
Onhan tuo lataus kyllä hintavaa, mutta on nuo teholaturitkin varmasti melko kalliita ja siihen rakennuskustannukset päälle
Tiedä sitten kuinka pitkä tuollaisen laturin käyttöikä on, mutta kyllä se varmaan pitää kuolettaa suht nopeasti. Sitten vielä sähkön hintaan katteet päälle, niin kertyyhän sitä. Varmaan myös käyttöasteet vaihtelee laturin sijoituspaikasta riippuen
Tiedä sitten kuinka pitkä tuollaisen laturin käyttöikä on, mutta kyllä se varmaan pitää kuolettaa suht nopeasti. Sitten vielä sähkön hintaan katteet päälle, niin kertyyhän sitä. Varmaan myös käyttöasteet vaihtelee laturin sijoituspaikasta riippuen
Perheessä:
W 243 EQB 250 -23
C 126 500 SEC-89
ex
S 203 C 200 CDI -05
S 205 C 220 CDI -15
S 204 C 350 CDI -09
S 212 200 CDI -11
W 208 CLK 320 -99
W 211 E 220 cdi -05
S 210 E 220 cdi -02
S 202 c 180 -99
W 243 EQB 250 -23
C 126 500 SEC-89
ex
S 203 C 200 CDI -05
S 205 C 220 CDI -15
S 204 C 350 CDI -09
S 212 200 CDI -11
W 208 CLK 320 -99
W 211 E 220 cdi -05
S 210 E 220 cdi -02
S 202 c 180 -99
Re: Ostin patteriauton, ekat havainnot
Aargh, ei blondilla taivu taas nämä latausjutut ihan ongelmitta. Eqb:ta nyt lataillaan turvallisesti 1,7 kW latausteholla..lisää potkua tarvittaisiin. Kämpässä 3 x 25 A, tallista löytyy 16 A normi pistorasia. Kiinteä sähkö (halpa) ei tarvetta pörssisähköseurannalle. Ei voimavirtapistokkeita. Onko ainoa keino asennuttaa latausasema, mikä vaatii uutta kaapelointia vai löytyykö muita (edullisia) vaihtoehtoja? Saako tuosta 16a rasiasta muuttamalla jotain irti? Olisiko esim. Defa solid vaihtoehto? Kaikki yli nykyisen tehon on plussaa.. mitä tekisitte?
-
- Mersumies
- Viestit: 2608
- Liittynyt: Ti 14.09.2010 22:22
Re: Ostin patteriauton, ekat havainnot
Ei ole sähköautoa itsellä mutta eräs hybridi käy vierailulla silloin tällöin ja on kiinni ulkopistorasiassa (16A) jolloin latausteho on 3,7kW (ei rajoitettu latauslaitteesta) mutta normipistorasioissa tuo maksimivirta on muistaakseni rajoitettu johonkin x-tuntiin joten pitkäaikaista kuormaa ei luvata. Eikä varmaan kannatakkaan koska rakenteissa olevat johtimet/pistorasia saattavat ylikuumentua.jojoba kirjoitti: ↑To 27.06.2024 21:54 Aargh, ei blondilla taivu taas nämä latausjutut ihan ongelmitta. Eqb:ta nyt lataillaan turvallisesti 1,7 kW latausteholla..lisää potkua tarvittaisiin. Kämpässä 3 x 25 A, tallista löytyy 16 A normi pistorasia. Kiinteä sähkö (halpa) ei tarvetta pörssisähköseurannalle. Ei voimavirtapistokkeita. Onko ainoa keino asennuttaa latausasema, mikä vaatii uutta kaapelointia vai löytyykö muita (edullisia) vaihtoehtoja? Saako tuosta 16a rasiasta muuttamalla jotain irti? Olisiko esim. Defa solid vaihtoehto? Kaikki yli nykyisen tehon on plussaa.. mitä tekisitte?
Tallissa meillä on 400V/16A pistorasia jossa lukee rajoitus 16A/6h.
Ei nyt suoraan vastaa kysymykseesi mutta rakenteissa olevien johtimien/pistorasian ylikuumentuminen on iso riski jos käyttö on pitkäaikaista.
Meillä tuota ongelmaa ei hydridin latauksessa ole kun latausaika jää kuitenkin lyhyeksi.
https://nordicplug.fi/pages/sahkoautoje ... s-pikaopasKuinka turvallista sähköauton lataaminen on?
Sähköauton lataaminen on aina turvallista siihen tarkoitetulla ja ammattilaisen asentamalla kiinteällä latausasemalla. Ladattavien ajoneuvojen mukana tulevat matkalaturit ovat saaneet paljon noottia palo- ja tuoteturvallisuudesta vastaavilta tahoilta. Normaalista pistorasiasta lataaminen edellyttää lataustehon laskemista 8A teholle. Tavallinen pistorasia ei kestä jatkuvaa 16A kuormitusta, ja aiheuttaa riskejä.
Muun muassa Tukes varoittaa tilapäislatureiden aiheuttamasta palovaarasta. Ongelma on siinä, että vanhat pistorasiat eivät kestä kannettavien latauslaitteiden jatkuvaa kuormitusta. Pistorasiat voivat kuumua, ja jopa sulaa, aiheuttaen palovaaran.
Jos lataat autoasi auton mukana tulevalla latauslaitteella normaalista pistorasiasta, niin varmistu että latausteho voidaan rajoittaa 8 Ampeeriin joko latauslaitteesta tai autosta. Ainoastaan uudemmat ja vahvistetut niin sanotut 'super-sukorasiat' kestävät 16 Ampeerin virtoja. Nordic Plugin valikoimasta löytyy kannettava latauslaite, jossa lataustehoa voidaan säätää 6-16A välillä. Virtaa rajoittamalla pistorasia ei pääse kuormittumaan liikaa ja käyttö on turvallista.
Pistorasiasta lataaminen ei ole turvallista
Kodin pistorasiasta lataaminen ei välttämättä ole turvallista, jos lataustehoa ei voida rajoittaa latauslaitteesta tai autosta turvalliselle tasolle
Re: Ostin patteriauton, ekat havainnot




No nyt on alkanut "harrastaminen" sitten oikein sieltä toisesta reunasta

Mutta, jos oikein muistan, niin sulla oli joskus 560SEC, niin ehkä siitä ei numerosarjaa voi ainakaan pienentää...

Ei muuta kuin oikein mukavia kilometrejä. Meidän huushollissa on ehditty tässä muutamien viimeisten kuluneiden vuosien aikana autoilla sähköautoilla jo yli 150tkm. Kivoja vehkeitä, joiden ns. rajoitteet on ainoastaan lähinnä niiden päissä, joilla ei asiasta ole mitään oikeaa kokemusta, ja jotka on onnellisia voidessaan tankata autoon 120€:lla kerrallaan 800km toimintamatkan ajaakseen yhdellä kertaa korkeintaan 200km, eikä sitäkään ihan joka vuosi

-
- Mersumies
- Viestit: 3108
- Liittynyt: Pe 06.12.2013 14:02
Re: Ostin patteriauton, ekat havainnot
Jos kerta on 3x25A sulakkeet, niin asennusta voimavirta pistorasia ja hommaa siihen sopiva laturi, niin pystyy lataamaan 11kwh.jojoba kirjoitti: ↑To 27.06.2024 21:54 Aargh, ei blondilla taivu taas nämä latausjutut ihan ongelmitta. Eqb:ta nyt lataillaan turvallisesti 1,7 kW latausteholla..lisää potkua tarvittaisiin. Kämpässä 3 x 25 A, tallista löytyy 16 A normi pistorasia. Kiinteä sähkö (halpa) ei tarvetta pörssisähköseurannalle. Ei voimavirtapistokkeita. Onko ainoa keino asennuttaa latausasema, mikä vaatii uutta kaapelointia vai löytyykö muita (edullisia) vaihtoehtoja? Saako tuosta 16a rasiasta muuttamalla jotain irti? Olisiko esim. Defa solid vaihtoehto? Kaikki yli nykyisen tehon on plussaa.. mitä tekisitte?
Perheessä:
W 243 EQB 250 -23
C 126 500 SEC-89
ex
S 203 C 200 CDI -05
S 205 C 220 CDI -15
S 204 C 350 CDI -09
S 212 200 CDI -11
W 208 CLK 320 -99
W 211 E 220 cdi -05
S 210 E 220 cdi -02
S 202 c 180 -99
W 243 EQB 250 -23
C 126 500 SEC-89
ex
S 203 C 200 CDI -05
S 205 C 220 CDI -15
S 204 C 350 CDI -09
S 212 200 CDI -11
W 208 CLK 320 -99
W 211 E 220 cdi -05
S 210 E 220 cdi -02
S 202 c 180 -99
-
- Mersumies
- Viestit: 3108
- Liittynyt: Pe 06.12.2013 14:02
Re: Ostin patteriauton, ekat havainnot
Tuli tehtyä pieni rengasmatka, eli Tampereelta Turun kautta Paraisille ja pari päivää saaristossa ja sieltä Kustavin ja Raision kautta takaisin.
En huomannut katsoa paljonko tuli kilometrejä koko reissusta, mutta paluumatkalla Huittisissa näytti rangea vain pari kisaa enemmän, kuin oli kotiin matkaa. Me:n mukaan Huittisissa ei ollut kortin kanssa yhteensopivia latureita kuin joku K-latauksen 22kw, joten poikkesin hetkeksi (10 min) ABC:n laturille. Tuo ABC:n lataus ja äppi on kyllä hyvin toimivat ja usea laturikin oli vapaana.
Vaikka EQB ei mikään tehohirmu ole, niin kyllä sillä silti ohituksetkin sujuu melko mukavasti, perustuen sähkärin välittömään reagointiin polkimen painallukseen, mutta: sadekelillä saattaa käydä niin, että rengas pääse hiukan sutaisemaan tyhjää, ei paljon, mutta sen verran, että luistonesto aktivoituu hetkeksi ja veto nyykähtää. Tämä on varmaan näitä etuvedon tuomia ihanuuksia.
Jonkinverran on ollut netissä juttua sähkäreiden kovemmasta renkaiden kulumisesta. Talvirenkailla ajoin n.7000km ja 7-8mm niistä oli vielä pintaa jäljellä, toki ei ole tiedossa paljonko pintaa oli uutena.
9300km on nyt takana ja varsin mukava, vaivaton ja mieluisa tämä on ollut.
En huomannut katsoa paljonko tuli kilometrejä koko reissusta, mutta paluumatkalla Huittisissa näytti rangea vain pari kisaa enemmän, kuin oli kotiin matkaa. Me:n mukaan Huittisissa ei ollut kortin kanssa yhteensopivia latureita kuin joku K-latauksen 22kw, joten poikkesin hetkeksi (10 min) ABC:n laturille. Tuo ABC:n lataus ja äppi on kyllä hyvin toimivat ja usea laturikin oli vapaana.
Vaikka EQB ei mikään tehohirmu ole, niin kyllä sillä silti ohituksetkin sujuu melko mukavasti, perustuen sähkärin välittömään reagointiin polkimen painallukseen, mutta: sadekelillä saattaa käydä niin, että rengas pääse hiukan sutaisemaan tyhjää, ei paljon, mutta sen verran, että luistonesto aktivoituu hetkeksi ja veto nyykähtää. Tämä on varmaan näitä etuvedon tuomia ihanuuksia.
Jonkinverran on ollut netissä juttua sähkäreiden kovemmasta renkaiden kulumisesta. Talvirenkailla ajoin n.7000km ja 7-8mm niistä oli vielä pintaa jäljellä, toki ei ole tiedossa paljonko pintaa oli uutena.
9300km on nyt takana ja varsin mukava, vaivaton ja mieluisa tämä on ollut.
Perheessä:
W 243 EQB 250 -23
C 126 500 SEC-89
ex
S 203 C 200 CDI -05
S 205 C 220 CDI -15
S 204 C 350 CDI -09
S 212 200 CDI -11
W 208 CLK 320 -99
W 211 E 220 cdi -05
S 210 E 220 cdi -02
S 202 c 180 -99
W 243 EQB 250 -23
C 126 500 SEC-89
ex
S 203 C 200 CDI -05
S 205 C 220 CDI -15
S 204 C 350 CDI -09
S 212 200 CDI -11
W 208 CLK 320 -99
W 211 E 220 cdi -05
S 210 E 220 cdi -02
S 202 c 180 -99
Re: Ostin patteriauton, ekat havainnot
Tervehdys muutaman vuoden tauon jälkeen Mersufoorumiin. Piti oikein kirjoittaa kun taas on Mersu (EQC) alla. On nimittäin toinen 5kk:n sisällä. Ensimmäinen oli 2019, ajettu 150tkm ja 1kk 9pv:n jälkeen tuli ilmoitus "häiriö voimansiirtojärjestelmässä, ota yhteyttä huoltoon". No näin tein ja se onkin oma pitkä tarinansa. 1kk:n vian etsimisen jälkeen merkkihuolto ilmoitti, että etummainen sähkömoottori pitää vaihtaa (10500€). 3kk:n taistelun jälkeen annoin Mersulle kuitenkin vielä mahdollisuuden ja pienen välirahan (4000€) jälkeen sain 2022 mallisen 50tkm ajetun vastaavan tilalle. Olin vain niin tykästynyt EQC:n ominaisuuksiin, että nyt ollaan toivottavasti ehjän Mersun omistaja. Plussia: hiljainen, layout mittaristossa hieno, paljon tekniikkaa/varusteita, tilava, vääntävä ja tehokas. Miinuksia: todella pieni maavara (hidastetöyssyissä aina kolahtaa ja kainalot kastuu), aika korkea virrankulutus (erityisesti motarinopeuksilla), huollon hinta (50tkm:n huolto yli 700€). Kokonaisuutena on kuitenkin mukava ajaa ja jos nyt sattuu kestämään, niin sähköllä mennään jatkossakin (merkki kyllä vaihtuu jos isompi remontti tiedossa). Odotellaan tulevaa talvea...
Re: Ostin patteriauton, ekat havainnot
Kysyn nyt täältäkin, kuinka täyteen lataatte akkuja (kotona omalla tankkausasemalla) ei ole osunut silmiini mitään suositusta tästä ja minkä merkkisiä latauslaitteita porukoilla on, itse päädyin Zaptec Go n kokemuksia latauslaitteista?
Re: Ostin patteriauton, ekat havainnot
Vastaus tuolla omassa ketjussa: viewtopic.php?p=1405329#p1405329
2022 EQS 580 YXT-702
1981 380 SL CNR-130
Ex:
1985 190 E 2.0 BYV-237
2007 Corvette XNL-267
1989 560 SEC HYL-303
2015 C 200 KTK-911
1989 300 SEL BMM-141
1994 E 320 Coupe OEI-850
1981 380 SL CNR-130
Ex:
1985 190 E 2.0 BYV-237
2007 Corvette XNL-267
1989 560 SEC HYL-303
2015 C 200 KTK-911
1989 300 SEL BMM-141
1994 E 320 Coupe OEI-850
-
- Mersumies
- Viestit: 3108
- Liittynyt: Pe 06.12.2013 14:02
Re: Ostin patteriauton, ekat havainnot
80% yleensä, mutta jos lähdössä pitemmälle tai esim. mökille useammaksi päiväksi, niin sitten 100%
Perheessä:
W 243 EQB 250 -23
C 126 500 SEC-89
ex
S 203 C 200 CDI -05
S 205 C 220 CDI -15
S 204 C 350 CDI -09
S 212 200 CDI -11
W 208 CLK 320 -99
W 211 E 220 cdi -05
S 210 E 220 cdi -02
S 202 c 180 -99
W 243 EQB 250 -23
C 126 500 SEC-89
ex
S 203 C 200 CDI -05
S 205 C 220 CDI -15
S 204 C 350 CDI -09
S 212 200 CDI -11
W 208 CLK 320 -99
W 211 E 220 cdi -05
S 210 E 220 cdi -02
S 202 c 180 -99
Re: Ostin patteriauton, ekat havainnot
80-90%.
Joka viikko jätän päiviä väliinkin etten lataa jos vaikuttaa sähkö kalliimmalta ja ei ole paljoa ajoa tiedossa.
Yleensä kuitenkin 40% alle kun menee niin lataan.
Auton omalla laturilla normaalista pistorasiasta kunnes saan superschukon laitettua seinään kiinni.
Laturi on aina seinässä kiinni.
Toisena laturina takakontissa mukana tälläinen:
https://fl.noeifevo.de/products/noeifev ... r4QAvD_BwE
Miettinyt samalta merkiltä voimavirtalaturinkin ostoa,mutta jäänyt vielä tekemättä kun ei ole ollut tarvetta.
Joka viikko jätän päiviä väliinkin etten lataa jos vaikuttaa sähkö kalliimmalta ja ei ole paljoa ajoa tiedossa.
Yleensä kuitenkin 40% alle kun menee niin lataan.
Auton omalla laturilla normaalista pistorasiasta kunnes saan superschukon laitettua seinään kiinni.
Laturi on aina seinässä kiinni.
Toisena laturina takakontissa mukana tälläinen:
https://fl.noeifevo.de/products/noeifev ... r4QAvD_BwE
Miettinyt samalta merkiltä voimavirtalaturinkin ostoa,mutta jäänyt vielä tekemättä kun ei ole ollut tarvetta.
Re: Ostin patteriauton, ekat havainnot
En löytänyt tuolta mersun sovelluksesta että olisi rahallakaan ostettavissa nopeusvalvontakameroista ilmoittavaa sovellusta, sitä ei taida mersuihin olla saatavissa, puhelimiin kyllä löytyy?
Re: Ostin patteriauton, ekat havainnot
Nopeusvalvontakamerat ei oikein sovi mersun imagoon mutta ilmeisesti kyseessä patteriauto ja sen ikäisissä kameravaroitukset saa laittamalla tiedot USB-tikulle ja navista aktivoi personal POI tiedon haluamallaan varoitustavalla. Koska kyse ei ole pelkästään patteriautoihin liittyvästä ominaisuudesta niin ohjeita löytyy foorumin muista threadesitä.
- Pikku Mersu
- Mersumies
- Viestit: 629
- Liittynyt: Ti 06.05.2003 09:04
- Paikkakunta: Itä-Uusimaa
Re: Ostin patteriauton, ekat havainnot
Minkä verran hybrideihin ja täyssähköihin on vaihdettu akkuja ja millä kilometreillä?
GLC 300 de -21 & SLK 230 Kompressor aut -00.
ex. w168 170 cdi aut, w245 200 cdi cvt, s204 220 cdi aut, s205 220 d 4matic aut. -16 ja Smart ForTwo aut +muita romuja...
ex. w168 170 cdi aut, w245 200 cdi cvt, s204 220 cdi aut, s205 220 d 4matic aut. -16 ja Smart ForTwo aut +muita romuja...
Re: Ostin patteriauton, ekat havainnot
EQE SUV vai EQS?
Sähköautoa miettinyt ja nuo kaksi vaihtoehtona. Tunteella EQS mutta järki sanoo EQE SUV kun olen pitkään noilla katumaastureilla ajanut (autosta näkyy hyvin eikä tarvitse maanrajaan istua ja sieltä nousta - ikää 67v). Onko EQSn mataluus ongelma?
Sähköautoa miettinyt ja nuo kaksi vaihtoehtona. Tunteella EQS mutta järki sanoo EQE SUV kun olen pitkään noilla katumaastureilla ajanut (autosta näkyy hyvin eikä tarvitse maanrajaan istua ja sieltä nousta - ikää 67v). Onko EQSn mataluus ongelma?
Kerman
useita muita
ex w124 300td -vm1989
ex w124 250td -vm1992
useita muita....
ex w211 280CDI -vm2004
nykyinen w212 350td 4-matic - vm2013
nykyinen w124 E300T 4-matic - vm1994
useita muita
ex w124 300td -vm1989
ex w124 250td -vm1992
useita muita....
ex w211 280CDI -vm2004
nykyinen w212 350td 4-matic - vm2013
nykyinen w124 E300T 4-matic - vm1994
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 179
- Liittynyt: Ti 23.07.2013 18:24
Re: Ostin patteriauton, ekat havainnot
EQS mataluudesta en osaa sanoa. EQE 43 oli koeajossa viime talvena, sinne vaikea mennä sisälle ja nousta sieltä. Oviaukon etureuna on niin kaareva tehden aukosta matalan ja hankalan ,ainakin itselle. Vkl oli EQE 500 SUV koeajossa. Paljon helpompi mennä autoon ja pois sieltä, yleisesti näkee ympäröivän liikenteen paremmin kuin sedanista. Oma valinta olisi SUV malli näistä, varmaan EQS koskee myös tuo oviaukon mataluus . SUV mallin toimintasäde oli suuri pettymys, näytti vain 440km max.
Re: Ostin patteriauton, ekat havainnot
Varmaan paras on kun käyt itse kaupassa istumassa molempiin ja perstuntumalta päätät onko mataluus ongelma. EQS ei ole oikeasti matala, SL tuntuu matalalta kun siihen istuu EQS:n jälkeen...Kerman kirjoitti: ↑Ti 03.12.2024 08:46 EQE SUV vai EQS?
Sähköautoa miettinyt ja nuo kaksi vaihtoehtona. Tunteella EQS mutta järki sanoo EQE SUV kun olen pitkään noilla katumaastureilla ajanut (autosta näkyy hyvin eikä tarvitse maanrajaan istua ja sieltä nousta - ikää 67v). Onko EQSn mataluus ongelma?
Itsellä vaihtelee tuo mittarin ennustelukema tosi paljon sen mukaan millaista ajoa on viime aikoina ollut. Jos tuo SUV jolla kokeilit oli autokaupan auto jolla on käyty vähän kaupunkiliikenteen ohessa kokeilemassa miten sähköauto lähtee, niin en ihmettele jos mittari laskee kantamaennusteen alakanttiin. Mersun oman arvion mukaan normaalilla ja maasturiversiolla eroaa kantama vain n. 30km ja siihen tietoon luottaisin kyllä, molemmissa vaikuttaa niin paljon enemmän ajotyyli ja ympäristö.SUV mallin toimintasäde oli suuri pettymys, näytti vain 440km max.
2022 EQS 580 YXT-702
1981 380 SL CNR-130
Ex:
1985 190 E 2.0 BYV-237
2007 Corvette XNL-267
1989 560 SEC HYL-303
2015 C 200 KTK-911
1989 300 SEL BMM-141
1994 E 320 Coupe OEI-850
1981 380 SL CNR-130
Ex:
1985 190 E 2.0 BYV-237
2007 Corvette XNL-267
1989 560 SEC HYL-303
2015 C 200 KTK-911
1989 300 SEL BMM-141
1994 E 320 Coupe OEI-850
-
- Mersumies
- Viestit: 3108
- Liittynyt: Pe 06.12.2013 14:02
Re: Ostin patteriauton, ekat havainnot
Pätkäajossa viileässä kelissä lämmityksen osuus kulutuksessa korostuu voimakkaasti, jos autoa ei esilämmitetä ennen lähtöä.
Pitkällä matkalla kekikulutus putoaa huomattavasti ja kesällä olen tuolla EQBllä päässyt huomattavasti alle normikulutuksen, parhaimmillaan 12,7kwh/100km, kun ilmoitettu wltp on muistaakseni 15,5kwh/100km. Toisaalta sitten taas talvella 3km kauppareissun keskikulutus voi olla yli 40kwh/100km.
Pitkällä matkalla kekikulutus putoaa huomattavasti ja kesällä olen tuolla EQBllä päässyt huomattavasti alle normikulutuksen, parhaimmillaan 12,7kwh/100km, kun ilmoitettu wltp on muistaakseni 15,5kwh/100km. Toisaalta sitten taas talvella 3km kauppareissun keskikulutus voi olla yli 40kwh/100km.
Perheessä:
W 243 EQB 250 -23
C 126 500 SEC-89
ex
S 203 C 200 CDI -05
S 205 C 220 CDI -15
S 204 C 350 CDI -09
S 212 200 CDI -11
W 208 CLK 320 -99
W 211 E 220 cdi -05
S 210 E 220 cdi -02
S 202 c 180 -99
W 243 EQB 250 -23
C 126 500 SEC-89
ex
S 203 C 200 CDI -05
S 205 C 220 CDI -15
S 204 C 350 CDI -09
S 212 200 CDI -11
W 208 CLK 320 -99
W 211 E 220 cdi -05
S 210 E 220 cdi -02
S 202 c 180 -99
Re: Ostin patteriauton, ekat havainnot
Mulla on mennyt EQS:llä tässä alkutalven pikkupakkasilla -1...-7 C jotain 35-39 kWh/100km kanssa.
2022 EQS 580 YXT-702
1981 380 SL CNR-130
Ex:
1985 190 E 2.0 BYV-237
2007 Corvette XNL-267
1989 560 SEC HYL-303
2015 C 200 KTK-911
1989 300 SEL BMM-141
1994 E 320 Coupe OEI-850
1981 380 SL CNR-130
Ex:
1985 190 E 2.0 BYV-237
2007 Corvette XNL-267
1989 560 SEC HYL-303
2015 C 200 KTK-911
1989 300 SEL BMM-141
1994 E 320 Coupe OEI-850
-
- Mersumies
- Viestit: 3108
- Liittynyt: Pe 06.12.2013 14:02
Re: Ostin patteriauton, ekat havainnot
Eilen tuli vuosi täyteen sähköautoilua ja positiivinen kokemus on ollut. Kilometrejä tuli 15899 ja keskikulutus koko ajalta 21,5kwh/100km.
Ainoa vika on ollut kallistusvakaajan kolina, joka johtui jonkin kumipuslan väljistymisestä. Etäisyystutka ei joskus heti havaitse edessä olevaa autoa, mutta muuten kaikki on toiminut moitteettomasti.
Latausten kanssa on ollut kerran tilanne, että K-Latauksen 150kw laturi lopetti latauksen kesken, muuten on aina lataus onnistunut ja laturilla ollut tilaa odottelematta, usein on ollut tilanne että laturilla ei ole ollut ketään muuta.
Kaiken kaikkiaan mukavaa,helppoa ja vaivatonta autoilua, enkä keksi ainoatakaan syytä miksi pitäisi palata polttikseen.
Ainoa vika on ollut kallistusvakaajan kolina, joka johtui jonkin kumipuslan väljistymisestä. Etäisyystutka ei joskus heti havaitse edessä olevaa autoa, mutta muuten kaikki on toiminut moitteettomasti.
Latausten kanssa on ollut kerran tilanne, että K-Latauksen 150kw laturi lopetti latauksen kesken, muuten on aina lataus onnistunut ja laturilla ollut tilaa odottelematta, usein on ollut tilanne että laturilla ei ole ollut ketään muuta.
Kaiken kaikkiaan mukavaa,helppoa ja vaivatonta autoilua, enkä keksi ainoatakaan syytä miksi pitäisi palata polttikseen.
Perheessä:
W 243 EQB 250 -23
C 126 500 SEC-89
ex
S 203 C 200 CDI -05
S 205 C 220 CDI -15
S 204 C 350 CDI -09
S 212 200 CDI -11
W 208 CLK 320 -99
W 211 E 220 cdi -05
S 210 E 220 cdi -02
S 202 c 180 -99
W 243 EQB 250 -23
C 126 500 SEC-89
ex
S 203 C 200 CDI -05
S 205 C 220 CDI -15
S 204 C 350 CDI -09
S 212 200 CDI -11
W 208 CLK 320 -99
W 211 E 220 cdi -05
S 210 E 220 cdi -02
S 202 c 180 -99
Re: Ostin patteriauton, ekat havainnot
Laitetaan täältäkin nyt vuosipäivitys, kaksi vuotta ja melkein 40tkm takana. Ei mitään uusia ongelmia, auto on nyt kaksi kertaa käynyt vuosihuollossa. Molemmissa rengassarjoissa on paljon pintaa jäljellä, huolenpitosopimusta on vuosi jäljellä (hintaa muuten ilmoittivat nostavansa 9% kesken sopimuskauden). Sähkön keskikulutus on koko 40tkm matkalla auton mukaan 20,6kWh/100km.
EQB 300 4Matic -23
Re: Ostin patteriauton, ekat havainnot
Täältäkin sähköautopäivitystä:
Ekalla sähköautolla vuosi takana, 35 tkm ajettu. Parasta on halpa ajo kun voi kotona yöllä pörssisähköllä ladata. Ennen meni polttoainekuluihin keskim. 450 eur/kk (25tkm vuodessa), nyt ehkä 90% vähemmän. Fortumin appi lataa akun silloin kun se on halvinta. Talvella range laskee selvästi mutta siihenkin tottuu. Yhden jalan ajoonkin tottui minuuteissa. Huonoin puoli ehkäpä nuo ulkopuoliset kamerat jotka on usein kuran peitossa. Hintaansa nähden Tesla Y on ollut oikein hyvä ja tilava auto, ja sopiva minun tarpeisiin.
Ekalla sähköautolla vuosi takana, 35 tkm ajettu. Parasta on halpa ajo kun voi kotona yöllä pörssisähköllä ladata. Ennen meni polttoainekuluihin keskim. 450 eur/kk (25tkm vuodessa), nyt ehkä 90% vähemmän. Fortumin appi lataa akun silloin kun se on halvinta. Talvella range laskee selvästi mutta siihenkin tottuu. Yhden jalan ajoonkin tottui minuuteissa. Huonoin puoli ehkäpä nuo ulkopuoliset kamerat jotka on usein kuran peitossa. Hintaansa nähden Tesla Y on ollut oikein hyvä ja tilava auto, ja sopiva minun tarpeisiin.
Matti
MB SLK 230K -98, MB 350 SL-74 mr, MB 560 SL -86, MB 350 SL-72 mr
Cadillac Sedan DeVille -64 mr, Cadillac Coupe DeVille -65, Cadillac Deville -67 convertible
Ford Customline -53 convertible
Corvette -95, Corvette -63 convertible
Tesla MYLR -24
MB SLK 230K -98, MB 350 SL-74 mr, MB 560 SL -86, MB 350 SL-72 mr
Cadillac Sedan DeVille -64 mr, Cadillac Coupe DeVille -65, Cadillac Deville -67 convertible
Ford Customline -53 convertible
Corvette -95, Corvette -63 convertible
Tesla MYLR -24
Re: Ostin patteriauton, ekat havainnot
E63 sai viereensä tommosen 2020 EQC. Ennenkun ehin laturin asennuttaa niin eikä tämmönen tosiaan lataa sukosta kun 1,6kw?jojoba kirjoitti: ↑To 27.06.2024 21:54 Aargh, ei blondilla taivu taas nämä latausjutut ihan ongelmitta. Eqb:ta nyt lataillaan turvallisesti 1,7 kW latausteholla..lisää potkua tarvittaisiin. Kämpässä 3 x 25 A, tallista löytyy 16 A normi pistorasia. Kiinteä sähkö (halpa) ei tarvetta pörssisähköseurannalle. Ei voimavirtapistokkeita. Onko ainoa keino asennuttaa latausasema, mikä vaatii uutta kaapelointia vai löytyykö muita (edullisia) vaihtoehtoja? Saako tuosta 16a rasiasta muuttamalla jotain irti? Olisiko esim. Defa solid vaihtoehto? Kaikki yli nykyisen tehon on plussaa.. mitä tekisitte?
Joo tiedetään että ei suositella pidempiaikaseen yms mut olis kiva vähä enempi saada kotona ollessa virtaa kulkemaan autoon päin.
N293 EQC400
W211 E63 AMG
W251 R320cdi mätänee pihalla
Ex: W203 C32 AMG
W211 E63 AMG
W251 R320cdi mätänee pihalla
Ex: W203 C32 AMG
Re: Ostin patteriauton, ekat havainnot
Taitaa auton puolelta olla rajoitettu tuo 1-vaihe latausvirta. Ja tosiaan siitä syystä kun montakaan pistorasiaa ei ole suunniteltu monen tunnin yli 10A virralle. Käyttöohjekirjassa on varmaan kerrottu jos virta-rajoituksen saa muutettua jostain asetuksista.
Eikö sulla ole asunnossa missään 3vaihe pistorasiaa? Siihenhän saa jo ihan oikean laturin kiinni.
Eikö sulla ole asunnossa missään 3vaihe pistorasiaa? Siihenhän saa jo ihan oikean laturin kiinni.
Käyttis: W212FL 250CDI
Harraste: C215 M113k
Harraste: C215 M113k
Re: Ostin patteriauton, ekat havainnot
Sukosta ei tosiaan saa kun sen 1,6. Voimavirta pistokkeesta saa enemmän .Auto kyllä ottaa vastaan.