!!! HUOM !!! CDI:LLÄ AJAVAT, TARKISTAKAA TERMOSTAATTI !!!
[quote
Onko tosiaan 82-asteinen? Eiköhän ole 92? Se taitaa olla yleisin asteluku Suomen oloissa...[/quote]
Saahan noihin minkä vaan ja 92 korkein. Kait yleisin suomessa 88?
Ei ne taida vehollakaan tyrkyttää 92 ellei kysy. Saksassa kait 82 astetta laitetaan järkiään noihin.[/quote]
Veho myy vain 92-asteista. Oman autoni hain Saksasta - siinäkin oli 92-asteinen.
Onko tosiaan 82-asteinen? Eiköhän ole 92? Se taitaa olla yleisin asteluku Suomen oloissa...[/quote]
Saahan noihin minkä vaan ja 92 korkein. Kait yleisin suomessa 88?
Ei ne taida vehollakaan tyrkyttää 92 ellei kysy. Saksassa kait 82 astetta laitetaan järkiään noihin.[/quote]
Veho myy vain 92-asteista. Oman autoni hain Saksasta - siinäkin oli 92-asteinen.
W203CDI
Vaihatin termarin 1.5 v sitten Toivalan autossa ja Martti katseli sitä ja kerto että se on 82-asteinen... Olin itse katsomassa. -Pirssi on Pohjois-Saksan peli kitkarenkaineen.
Pitänee seuraavaksi laittaa 88 , jos niitä saa. Liekö enää vaikutusta kulutukseen?
Pitänee seuraavaksi laittaa 88 , jos niitä saa. Liekö enää vaikutusta kulutukseen?
320 CDI farkku -00 mausteineen.
Päässyt pois kahden opelin loukusta
Päässyt pois kahden opelin loukusta
hanta kirjoitti:Saahan noihin minkä vaan ja 92 korkein. Kait yleisin suomessa 88?Onko tosiaan 82-asteinen? Eiköhän ole 92? Se taitaa olla yleisin asteluku Suomen oloissa...
Ei ne taida vehollakaan tyrkyttää 92 ellei kysy. Saksassa kait 82 astetta laitetaan järkiään noihin.
Mullekin laitettiin 92-asteinen ja myös vanha oli 92. Auto asustanut ennen Hampurin seudulla.Veho myy vain 92-asteista. Oman autoni hain Saksasta - siinäkin oli 92-asteinen.
Ei se silti noihin lämpöihin nouse. Viritin maskin taakse kokeeksi pahvin palasenkin ja lämmöt on nyt 80 asteen luokkaa.
c180cdi T 7g -11
ex: CLS 320 cdi -06
ex: c270cdiA T -01
ex: 3 x VW tdi
ex: CLS 320 cdi -06
ex: c270cdiA T -01
ex: 3 x VW tdi
Kokeileppa ajon jälkeen onko ylävesi letku lämmin? Ei sais olla jos termari kunnossa. Näin minulle ainakin järki sanoo.Zaari kirjoitti:
Mullekin laitettiin 92-asteinen ja myös vanha oli 92. Auto asustanut ennen Hampurin seudulla.
Ei se silti noihin lämpöihin nouse. Viritin maskin taakse kokeeksi pahvin palasenkin ja lämmöt on nyt 80 asteen luokkaa.
Tuikutusta Oulun kuppeessa
_______________________________________
S205 250 CDI 4matic -15 AMG-Line "Vollaustung"
_______________________________________
Ex: S212 250 CDI 4matic -12
Ex: S211 220 CDI -04 "Suomi edition"
Ex: Basuuna PWD -03
Ex: S204 220 CDI Mopf "AMG"
EX: Basuuna PWD -02
EX: S211 320 CDI "facelift" -06
EX: W638 110D -97
EX: C30T CDI AMG -05
EX: S203 200 CDI -03
_______________________________________
S205 250 CDI 4matic -15 AMG-Line "Vollaustung"
_______________________________________
Ex: S212 250 CDI 4matic -12
Ex: S211 220 CDI -04 "Suomi edition"
Ex: Basuuna PWD -03
Ex: S204 220 CDI Mopf "AMG"
EX: Basuuna PWD -02
EX: S211 320 CDI "facelift" -06
EX: W638 110D -97
EX: C30T CDI AMG -05
EX: S203 200 CDI -03
Nyt on pöydällä uus termari. Ei tosiaan saa kuin 92 asteista w203:een CDI:hin niinkuin hanta edellä kertoi.
Ja tuo kun sanoin että ylä vesiletku on lämmin niin ei tarkoitakkaan sitä että termari vuotaisi. Onhan siellä termostaatin levyssä pieni reikä jonka kautta pääsee neste kokoajan kiertämään. Ilmausta varten ilmeisesti tuo. Tekis mieli puristaa pidillä littiin..
Mikä tuo ohkanen letkuliitin paikka on joka on yhteydessä ylävesiletkun kanssa. Pääseehän se neste sieltäkin kiertämään. Jos se sieltä kiertelee kokoajan niin siihenhän vois laittaa holkin väliin pienentämään virtausta.
Tulee mieleen taas että onko tuo termarini sittenkään sökö? 2 kertaa jo vaihdettu. No se tarvike termari oli varmasti susi kun sen jälkeen lämpö nousi.
Kertokaa nyt "hyvänsäänaikana" joku jos jotain tulee mieleen että en turhaan 3 termaria vaihda.
Missä muualla vika voisi olla???
Missä se sähkö vastus on jos sen mittais että ehjä? Kuinka todetaan EGR toiminta???
Ja tuo kun sanoin että ylä vesiletku on lämmin niin ei tarkoitakkaan sitä että termari vuotaisi. Onhan siellä termostaatin levyssä pieni reikä jonka kautta pääsee neste kokoajan kiertämään. Ilmausta varten ilmeisesti tuo. Tekis mieli puristaa pidillä littiin..

Mikä tuo ohkanen letkuliitin paikka on joka on yhteydessä ylävesiletkun kanssa. Pääseehän se neste sieltäkin kiertämään. Jos se sieltä kiertelee kokoajan niin siihenhän vois laittaa holkin väliin pienentämään virtausta.
Tulee mieleen taas että onko tuo termarini sittenkään sökö? 2 kertaa jo vaihdettu. No se tarvike termari oli varmasti susi kun sen jälkeen lämpö nousi.
Kertokaa nyt "hyvänsäänaikana" joku jos jotain tulee mieleen että en turhaan 3 termaria vaihda.

Missä muualla vika voisi olla???
Missä se sähkö vastus on jos sen mittais että ehjä? Kuinka todetaan EGR toiminta???
Tuikutusta Oulun kuppeessa
_______________________________________
S205 250 CDI 4matic -15 AMG-Line "Vollaustung"
_______________________________________
Ex: S212 250 CDI 4matic -12
Ex: S211 220 CDI -04 "Suomi edition"
Ex: Basuuna PWD -03
Ex: S204 220 CDI Mopf "AMG"
EX: Basuuna PWD -02
EX: S211 320 CDI "facelift" -06
EX: W638 110D -97
EX: C30T CDI AMG -05
EX: S203 200 CDI -03
_______________________________________
S205 250 CDI 4matic -15 AMG-Line "Vollaustung"
_______________________________________
Ex: S212 250 CDI 4matic -12
Ex: S211 220 CDI -04 "Suomi edition"
Ex: Basuuna PWD -03
Ex: S204 220 CDI Mopf "AMG"
EX: Basuuna PWD -02
EX: S211 320 CDI "facelift" -06
EX: W638 110D -97
EX: C30T CDI AMG -05
EX: S203 200 CDI -03
Yleensä sen vastuksen toiminnan näkee kun katselee tyhjäkäynnillä kylmällä moottorilla kierroslukumittaria. Pientä heijausta on kierroksissa kun laturi vaatii virtaa lämppärille. Kytkemällä sitten ohjauspyörän näppäimistä lämppäri pois päältä kierrokset tasaantuvat parin sekunninsimppa80 kirjoitti:.
Missä muualla vika voisi olla???
Missä se sähkö vastus on jos sen mittais että ehjä? Kuinka todetaan EGR toiminta???
viiveellä. Ja kytkemällä takaisin, pitäisi tyhjäkäynnin taas muuttua epätasaisemmaksi.
Lämmitinhän on hankalassa paikassa imusarjan alla startin yläpuolella, semmoinen n 10 x 10 cm alumiinimötikkä.
Niin, voisiko oikeastaan missään olla vikaa jos moottori ei kehitä paljoa lämpöä ? Minusta se on pikemminkin osoitus siitä että se toimii hyvin - ainoa vika voi siis olla termarissa... niin tai ajotyylissä. Olettaen että EGR on käytössä, vai olikos vielä jotain ?
W203CDI
Ei muutu kierrokset mulla mihinkään kun laittaa vastuksen pääle tai pois. Onko vastuksen toiminnalle joki ulkoilman lämpötila raja? Ja eikös se ole päällä 70 Asteeseen saakka?hanta kirjoitti:Yleensä sen vastuksen toiminnan näkee kun katselee tyhjäkäynnillä kylmällä moottorilla kierroslukumittaria. Pientä heijausta on kierroksissa kun laturi vaatii virtaa lämppärille. Kytkemällä sitten ohjauspyörän näppäimistä lämppäri pois päältä kierrokset tasaantuvat parin sekunninsimppa80 kirjoitti:.
Missä muualla vika voisi olla???
Missä se sähkö vastus on jos sen mittais että ehjä? Kuinka todetaan EGR toiminta???
viiveellä. Ja kytkemällä takaisin, pitäisi tyhjäkäynnin taas muuttua epätasaisemmaksi.
Lämmitinhän on hankalassa paikassa imusarjan alla startin yläpuolella, semmoinen n 10 x 10 cm alumiinimötikkä.
Niin, voisiko oikeastaan missään olla vikaa jos moottori ei kehitä paljoa lämpöä ? Minusta se on pikemminkin osoitus siitä että se toimii hyvin - ainoa vika voi siis olla termarissa... niin tai ajotyylissä. Olettaen että EGR on käytössä, vai olikos vielä jotain ?
Tuikutusta Oulun kuppeessa
_______________________________________
S205 250 CDI 4matic -15 AMG-Line "Vollaustung"
_______________________________________
Ex: S212 250 CDI 4matic -12
Ex: S211 220 CDI -04 "Suomi edition"
Ex: Basuuna PWD -03
Ex: S204 220 CDI Mopf "AMG"
EX: Basuuna PWD -02
EX: S211 320 CDI "facelift" -06
EX: W638 110D -97
EX: C30T CDI AMG -05
EX: S203 200 CDI -03
_______________________________________
S205 250 CDI 4matic -15 AMG-Line "Vollaustung"
_______________________________________
Ex: S212 250 CDI 4matic -12
Ex: S211 220 CDI -04 "Suomi edition"
Ex: Basuuna PWD -03
Ex: S204 220 CDI Mopf "AMG"
EX: Basuuna PWD -02
EX: S211 320 CDI "facelift" -06
EX: W638 110D -97
EX: C30T CDI AMG -05
EX: S203 200 CDI -03
[quote="simppa80
Ei muutu kierrokset mulla mihinkään kun laittaa vastuksen pääle tai pois. Onko vastuksen toiminnalle joki ulkoilman lämpötila raja? Ja eikös se ole päällä 70 Asteeseen saakka?[/quote]
Kaipa se vastuksen toiminta pitäisi sitten varmistaa testerissä tai muulla ammattikonstilla. Omasta autostani kytkin sen pois koska mielestäni löpön kulutus on selvästi alhaisempi ilman lämppäriä, eikä auto ainakaan näillä nollakeleillä niin kovin paljoa hitaammin lämpene. Mutta tää on vähän mutua...
Ei muutu kierrokset mulla mihinkään kun laittaa vastuksen pääle tai pois. Onko vastuksen toiminnalle joki ulkoilman lämpötila raja? Ja eikös se ole päällä 70 Asteeseen saakka?[/quote]
Kaipa se vastuksen toiminta pitäisi sitten varmistaa testerissä tai muulla ammattikonstilla. Omasta autostani kytkin sen pois koska mielestäni löpön kulutus on selvästi alhaisempi ilman lämppäriä, eikä auto ainakaan näillä nollakeleillä niin kovin paljoa hitaammin lämpene. Mutta tää on vähän mutua...
W203CDI
Onnistuiskohan tuo testaus kun laittas virtamittarin plus johdon väliin? Seurais kasvaako amppeerit kun laittaa vastuksen päälle..hanta kirjoitti:
Kaipa se vastuksen toiminta pitäisi sitten varmistaa testerissä tai muulla ammattikonstilla. Omasta autostani kytkin sen pois koska mielestäni löpön kulutus on selvästi alhaisempi ilman lämppäriä, eikä auto ainakaan näillä nollakeleillä niin kovin paljoa hitaammin lämpene. Mutta tää on vähän mutua...
Tuikutusta Oulun kuppeessa
_______________________________________
S205 250 CDI 4matic -15 AMG-Line "Vollaustung"
_______________________________________
Ex: S212 250 CDI 4matic -12
Ex: S211 220 CDI -04 "Suomi edition"
Ex: Basuuna PWD -03
Ex: S204 220 CDI Mopf "AMG"
EX: Basuuna PWD -02
EX: S211 320 CDI "facelift" -06
EX: W638 110D -97
EX: C30T CDI AMG -05
EX: S203 200 CDI -03
_______________________________________
S205 250 CDI 4matic -15 AMG-Line "Vollaustung"
_______________________________________
Ex: S212 250 CDI 4matic -12
Ex: S211 220 CDI -04 "Suomi edition"
Ex: Basuuna PWD -03
Ex: S204 220 CDI Mopf "AMG"
EX: Basuuna PWD -02
EX: S211 320 CDI "facelift" -06
EX: W638 110D -97
EX: C30T CDI AMG -05
EX: S203 200 CDI -03
Ei mullakaan kierrokset seilaa. Vastus menee päälle riippuen ulkolämpötilasta ja moottorin lämpötilasta. Kun koneen käynnistää kylmänä kunnon pakkasella, lämppäri menee päälle muutaman sekunnin käynnin jälkeen. Moottorin kierrokset notkahtaa selvästi kerran, mutta palaa sen jälkeen normaaliksi. Nollakeleillä ei ainakaan mulla huomaa mitään kylmäkäynnistyksessäkään.simppa80 kirjoitti: Ei muutu kierrokset mulla mihinkään kun laittaa vastuksen pääle tai pois. Onko vastuksen toiminnalle joki ulkoilman lämpötila raja? Ja eikös se ole päällä 70 Asteeseen saakka?
Tietääkö joku minkä tehoinen tuo lämmitin on? Mitähän se mahtaa vaikuttaa kulutukseen?
c180cdi T 7g -11
ex: CLS 320 cdi -06
ex: c270cdiA T -01
ex: 3 x VW tdi
ex: CLS 320 cdi -06
ex: c270cdiA T -01
ex: 3 x VW tdi
Ok. Oon käsittänyt että 2kW vastus eli aikaslailla virtaa ottaa ja laturia kuormittaa varmasti. Ei tietoa mikä vaikutus kulutukseen.Zaari kirjoitti:Ei mullakaan kierrokset seilaa. Vastus menee päälle riippuen ulkolämpötilasta ja moottorin lämpötilasta. Kun koneen käynnistää kylmänä kunnon pakkasella, lämppäri menee päälle muutaman sekunnin käynnin jälkeen. Moottorin kierrokset notkahtaa selvästi kerran, mutta palaa sen jälkeen normaaliksi. Nollakeleillä ei ainakaan mulla huomaa mitään kylmäkäynnistyksessäkään.simppa80 kirjoitti: Ei muutu kierrokset mulla mihinkään kun laittaa vastuksen pääle tai pois. Onko vastuksen toiminnalle joki ulkoilman lämpötila raja? Ja eikös se ole päällä 70 Asteeseen saakka?
Tietääkö joku minkä tehoinen tuo lämmitin on? Mitähän se mahtaa vaikuttaa kulutukseen?
Tuikutusta Oulun kuppeessa
_______________________________________
S205 250 CDI 4matic -15 AMG-Line "Vollaustung"
_______________________________________
Ex: S212 250 CDI 4matic -12
Ex: S211 220 CDI -04 "Suomi edition"
Ex: Basuuna PWD -03
Ex: S204 220 CDI Mopf "AMG"
EX: Basuuna PWD -02
EX: S211 320 CDI "facelift" -06
EX: W638 110D -97
EX: C30T CDI AMG -05
EX: S203 200 CDI -03
_______________________________________
S205 250 CDI 4matic -15 AMG-Line "Vollaustung"
_______________________________________
Ex: S212 250 CDI 4matic -12
Ex: S211 220 CDI -04 "Suomi edition"
Ex: Basuuna PWD -03
Ex: S204 220 CDI Mopf "AMG"
EX: Basuuna PWD -02
EX: S211 320 CDI "facelift" -06
EX: W638 110D -97
EX: C30T CDI AMG -05
EX: S203 200 CDI -03
Näin se vaan on,Tavis kirjoitti:Etelä-Saksasta tuotu E -04 270 cdi, lämmin kone kävi >0 ulkolämpötiloissakin alle 80 asteessa. Alkuperäinen termostaatti oli 92-asteinen. Termostaatin vaihdon jälkeen kone käy > 90 asteessa, eli tuo termostaatin hiipuminen on tosiasia!
Aika heikkolaatuisia nuo termarit.
Kun pitää ostaa turhaan tuo kuori ,selviäisi pelkällä termarin vaihdolla.

Itselläkin on tuo am. malli tuotu Saksasta tammikuussa -08 ja lämmöt nousi ehkä johonkin 75 asteeseen. Vaihdoin 92 asteisen termarin ja lämmöt nousee sinne 90 asteeseen suht hyvin kovemmillakin (-10...) pakkasilla. Eikä vielä ole tarvinnut pahvia laittaa syylärin eteen.
E220CDI 2013 (w212 fl)
260SE 1990 (w126)
ex: E320CDI 2005, E320 CDI 2007 Sport,
w116, w123:ia, w124:ia, w126:sia, w210
260SE 1990 (w126)
ex: E320CDI 2005, E320 CDI 2007 Sport,
w116, w123:ia, w124:ia, w126:sia, w210
Joo,
Vaihdoin aika tarkalleen vuosi ja 50tkm sitten 320cdi:n termarin. Viisari on alkanut viihtyä paremmin siinä 80-viivan päällä, kuin yli.
Illalla noin 80km ajon jälkeen mittasin paisuntasäiliöstä "flukella" nesteen lämpötilan ja se oli 92-94°C (auton viisari näytti 78-80). Ylävesiletku oli kylmä, eli termostaatti toimii ihan oikein.
Ryytyykö noista kuitenkin lämpöanturi eikä termostaatti, sekinhän vaihtuu aina uuteen termarin mukana?
Kulutuseron voisi selittää ehkä sillä, jos moottorin/turbiinilukon toimintaa ohjataan lämpöanturin arvon mukaan.
Onko muilla vastaavia havaintoja ?
KL myi ainakin ennen noita antureita erikseenkin, muttei enään näyttänyt olevan nettivalikoimassa.
Vaihdoin aika tarkalleen vuosi ja 50tkm sitten 320cdi:n termarin. Viisari on alkanut viihtyä paremmin siinä 80-viivan päällä, kuin yli.
Illalla noin 80km ajon jälkeen mittasin paisuntasäiliöstä "flukella" nesteen lämpötilan ja se oli 92-94°C (auton viisari näytti 78-80). Ylävesiletku oli kylmä, eli termostaatti toimii ihan oikein.
Ryytyykö noista kuitenkin lämpöanturi eikä termostaatti, sekinhän vaihtuu aina uuteen termarin mukana?
Kulutuseron voisi selittää ehkä sillä, jos moottorin/turbiinilukon toimintaa ohjataan lämpöanturin arvon mukaan.
Onko muilla vastaavia havaintoja ?
KL myi ainakin ennen noita antureita erikseenkin, muttei enään näyttänyt olevan nettivalikoimassa.

Uus termari, ja eilen ajoin 1250km lämpömittarin ollessa noin sadassa (80 ja 120 puolivälissä). Ulkona alle 5 pakkasta koko matkan, ajotietokoneen mukainen kulutus 7.0l ja laskettu todellinen 6.6l. Keskinopeuden ollessa 96km/h, sama reissu vanhalla termarilla huonommassa kelissä (pienempi keskinopeus), oli ajotietokoneen näyttö 7.4l todellista en laskenut. Mutta lämmöt ei mittarin mukaan noussu kuudestakympistä.
-12 W212 350cdi 4-matic amg 330hk/700nm
-03 W211 320cdi tuikutettu (ex)
-03 W211 320cdi tuikutettu (ex)
Re: Onko todella termostaattivika?
15.12.-08 Itse itseäni lainaten uppaan:pekkali kirjoitti: Kun itse vaihdoin termarin, todellinenkin kulutus laski.
Vaihdettuani termarin katsoin mitä se oli syönyt ja keittelinkin sitä, mutta ei ollut silloin lämpömittaria käsillä. Näytti kuitenkin silloin siltä, että termari olisi hyvinkin voinut toimia ihan oikein.
Teoriani omalta osalta kääntyi siihen, että huomasin "juorukuulan" olevan jumissa KIINNI -asennossa. Alkuun ei mahtunut kaaliin, miksi auto kävisi kylmänä ohitusreijän ollessa kiinni, senhän pitäisi käyttäytyä juuri päinvastoin....
Minun ajatukseni asiasta kääntyikin sellaiseksi, että kuula jumittuu kiinni -asentoon ja kun termarikotelossa ei ole ollenkaan virtausta niin se kotelo ja sen sisältämä neste jäähtyvät ajoviimassa ja anturi mittaa tätä kylmempää nestettä.
Kun seuraavan kerran termari alkaa temppuilemaan, suosittelisin ensimmäiseksi kokeilemaan kuulan tilaa. Katselin, että ko. kuulaan päässee käsiksi vain irroittamalla ylävesiletkun termarikotelosta. Letkuyhteen kautta kuparilangalla tms voi kokeilla, liikkuuko kuula pesässään.
Jos jollakin on tarkoitus vaihtaa termari, olisi kiva kuulla voisiko teoria pitää paikkansa. Saattaa säästyä vaivaa ja euroja.
Miksi polttoaineenkulutus / -mittaus muuttuu termariongelmasta? Todennäköisesti polttoainekartoissa kylmällä koneella polttoaineensyöttö on erilainen kuin käyntilämpimällä koneella?
Mersun kulutusnäytössä on minusta tolkuton bugi: Kun auto seisoo paikallaan ja käy tyhjäkäyntiä, kulutus heilahtaa helposti yli 10 litr/ 100km tai jopa yli 20 litraakin olen nähnyt. Ainut ongelma vain on, että miten voidaan näyttää kulutusta litraa / 100km jos auto ei liiku? Kulutus seisovasta autosta voidaan ilmaista vain litraa / tunti. Keskikulutuslaskelma todennäköisesti vääristyy totaalisesti, jos auto seisoo paikallaan ja käy tyhjäkäyntiä.
Itselläni kulutuslukemat olivat seuraavia kesästä lähtien:
Asuntovaunu (Solifer 550D lastattuna varmaan n. 1550 kg) ja kesälomareissu Unkari - Kroatia - Italia -akselilla Suomesta, kilometreja 8178 km niin mitattu kulutus oli 10,6 litr/100 km, mittarin mukaan 9,8 litr / 100 km. Kyyti oli "reippaan puoleista", baanalla todellinen nopeus 100-110 km/h.
Loman jälkeen kulutus oli mitattuna n. 6,9 litr/100km, mittarissa 6,6 litr/100 km kunnes ilmat viilenivät. Nyt kylmemmällä on tullut n. 0,3 litr/100 km lisää.
... Onko kukaan katsonut tuota kuulan jumitusta ennen termostaatin vaihtoa?
E 320T cdi -04
E 300 TD -94
250 TD -83
E 300 TD -94
250 TD -83
Re: Onko todella termostaattivika?
Minä tarkistin 3 kk sitten autosta irroitetusta termarista tuon kuulan ja hyvin näytti toimivan. Autosta irtiotettaessa tuota en ole tarkistanut, enkä tuota termaria ole uudelleen autoon kokeillut. Mutta tuskinpa tuo kuivuessaan olisi itsestään irronnut jos olisi ollut jumissa.pekkali kirjoitti: 15.12.-08 Itse itseäni lainaten uppaan:
... Onko kukaan katsonut tuota kuulan jumitusta ennen termostaatin vaihtoa?
S211 E 270 CDIA -04, W639 Vito 115 CDIA -07
- CDI203
- Asiantuntija
- Viestit: 12889
- Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
- Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°
Lämpö
Mootorin lämpötilatiedolla on vaikutusta kulutukseen,automaatissa jopa vaihtamiseen ja vähän kaikeenruskakuru kirjoitti:Uus termari, ja eilen ajoin 1250km lämpömittarin ollessa noin sadassa (80 ja 120 puolivälissä). Ulkona alle 5 pakkasta koko matkan, ajotietokoneen mukainen kulutus 7.0l ja laskettu todellinen 6.6l. Keskinopeuden ollessa 96km/h, sama reissu vanhalla termarilla huonommassa kelissä (pienempi keskinopeus), oli ajotietokoneen näyttö 7.4l todellista en laskenut. Mutta lämmöt ei mittarin mukaan noussu kuudestakympistä.
Re: Onko todella termostaattivika?
Itselläni kuula oli jumissa vielä autosta irroitettuna ja kun huomasin sen olevan liikkumaton, painoin sitä kevyesti ja se irtosi jumituksestaan "napsahtamalla".Jossi kirjoitti:Minä tarkistin 3 kk sitten autosta irroitetusta termarista tuon kuulan ja hyvin näytti toimivan. Autosta irtiotettaessa tuota en ole tarkistanut, enkä tuota termaria ole uudelleen autoon kokeillut. Mutta tuskinpa tuo kuivuessaan olisi itsestään irronnut jos olisi ollut jumissa.pekkali kirjoitti: 15.12.-08 Itse itseäni lainaten uppaan:
... Onko kukaan katsonut tuota kuulan jumitusta ennen termostaatin vaihtoa?
E 320T cdi -04
E 300 TD -94
250 TD -83
E 300 TD -94
250 TD -83
no niin nyt sitten vihdoin hain termarin vehosta ja
eikun talliin vaihtamaan. vanha irti ja uutta laittamaan
mutta uudesta termarista puuttu kaksi kierrettä
reijät oli porattu mutta ei ollut kierteitä
ja reikäkin oli 0,5mm liian suuri.
että maanantaina vehoon valittaan
eikun talliin vaihtamaan. vanha irti ja uutta laittamaan
mutta uudesta termarista puuttu kaksi kierrettä
reijät oli porattu mutta ei ollut kierteitä
ja reikäkin oli 0,5mm liian suuri.
että maanantaina vehoon valittaan
C107 450SLC 5,0 -80, W108 280SE 4,5 -72, W110 200B -66, W114 230.6 -71, W115 22OD nyt 250B -73
W116 280S -72, W116 280SE-73, W123 300D -78, C124 230E -87, W124 200E -87
W124 300DT -87, W124 200E -88, S124 300E -92,S124 300 TDT -88 S124 300 DTD -91, W124 200D-94, W126 280SEL-81
W201 190 -83, W201 190E-87, W201 190E 2,6 -88, W209 200 K -03, S211 E270 Cdi-04
ex,W245 B170 -05, W201 190E -88, S124 300D -85
W116 280S -72, W116 280SE-73, W123 300D -78, C124 230E -87, W124 200E -87
W124 300DT -87, W124 200E -88, S124 300E -92,S124 300 TDT -88 S124 300 DTD -91, W124 200D-94, W126 280SEL-81
W201 190 -83, W201 190E-87, W201 190E 2,6 -88, W209 200 K -03, S211 E270 Cdi-04
ex,W245 B170 -05, W201 190E -88, S124 300D -85
Itse vaihoin termostaatin kaverin kanssa muutama viikko takaperin.koiva kirjoitti:no niin nyt sitten vihdoin hain termarin vehosta ja
eikun talliin vaihtamaan. vanha irti ja uutta laittamaan
mutta uudesta termarista puuttu kaksi kierrettä
reijät oli porattu mutta ei ollut kierteitä
ja reikäkin oli 0,5mm liian suuri.
että maanantaina vehoon valittaan
Ei sun tartte valittamaan veholle lähteä,
ei minunkaan termostaatissa ollut kierteitä valmiina, liekö metalli sen verran pehmeetä että ruuvin pitäisi tehdä kierteet samalla kun alat kiertämään sitä paikoilleen. (olipas vaikeesti kerrottu)
Tein kierteet kyllä itse, helpottaakseni hommaa.
Itellä tuntuis vaikuttavan sen vajaaa puol litraa kulutukseenZaari kirjoitti:Ei mullakaan kierrokset seilaa. Vastus menee päälle riippuen ulkolämpötilasta ja moottorin lämpötilasta. Kun koneen käynnistää kylmänä kunnon pakkasella, lämppäri menee päälle muutaman sekunnin käynnin jälkeen. Moottorin kierrokset notkahtaa selvästi kerran, mutta palaa sen jälkeen normaaliksi. Nollakeleillä ei ainakaan mulla huomaa mitään kylmäkäynnistyksessäkään.simppa80 kirjoitti: Ei muutu kierrokset mulla mihinkään kun laittaa vastuksen pääle tai pois. Onko vastuksen toiminnalle joki ulkoilman lämpötila raja? Ja eikös se ole päällä 70 Asteeseen saakka?
Tietääkö joku minkä tehoinen tuo lämmitin on? Mitähän se mahtaa vaikuttaa kulutukseen?
- CDI203
- Asiantuntija
- Viestit: 12889
- Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
- Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°
CDI termostaati
Termostaati kannataa pitää kunnossa kone tykää kun käy oikeen lämpimänä,
vaihtaminen helppo homma vajan tunnin kestää tomosen mallin missä kaikki
mahdoliset letkut/putket ja no hinta tosin termarilla aika kova paikalisessa
tarvike liikeesä Behr merkine 92ckoko paketti termari,koppa,tiiviste,anturi 40€
homma käy helposti näin lappoletku paisunta säiliön pohjalla näkyvän lähtö letkuun niin pitkälla kun menee(menne sopivasti kannen+termarin tason alpuolelle ei tarvii ottapohja muoveja eikä jäähdytin nesteen tyhjenys tulppa pois) sillä aikaa kun neste valuu kannun,
koneen päältä suoja muovit pois, polttoaine suodatimen läpinäkyvä putki irti suodatimesta ja raili putken päälä oleva härpäke irti(yhdellä pultilla kiinni) mihin menee pumpulta läpinäkyvä putki senjälkeen kääntää ne varovasti pois edestä vesi letkut irti termarin kopan 3pulttia irti koppa varovasti ylös päin niin paljon
kun mahtuu pohjassa oleva putki löystyy sopivasti, minkä jälkeen kääntää suuriman letkun liitos kohdasta edstä päin
katsotuuna oikeele, pinta mikä oli kantta vasten kääntyy eteen, näin termostaatin koppa mahtuu tulemaan pois ilman öljyn putsarin kopan iroitusta(toisin kuin esim mb wis ohjeistaa) kasaus päin vastaisessa järjestyksessä.
vaihtaminen helppo homma vajan tunnin kestää tomosen mallin missä kaikki
mahdoliset letkut/putket ja no hinta tosin termarilla aika kova paikalisessa
tarvike liikeesä Behr merkine 92ckoko paketti termari,koppa,tiiviste,anturi 40€
homma käy helposti näin lappoletku paisunta säiliön pohjalla näkyvän lähtö letkuun niin pitkälla kun menee(menne sopivasti kannen+termarin tason alpuolelle ei tarvii ottapohja muoveja eikä jäähdytin nesteen tyhjenys tulppa pois) sillä aikaa kun neste valuu kannun,
koneen päältä suoja muovit pois, polttoaine suodatimen läpinäkyvä putki irti suodatimesta ja raili putken päälä oleva härpäke irti(yhdellä pultilla kiinni) mihin menee pumpulta läpinäkyvä putki senjälkeen kääntää ne varovasti pois edestä vesi letkut irti termarin kopan 3pulttia irti koppa varovasti ylös päin niin paljon
kun mahtuu pohjassa oleva putki löystyy sopivasti, minkä jälkeen kääntää suuriman letkun liitos kohdasta edstä päin
katsotuuna oikeele, pinta mikä oli kantta vasten kääntyy eteen, näin termostaatin koppa mahtuu tulemaan pois ilman öljyn putsarin kopan iroitusta(toisin kuin esim mb wis ohjeistaa) kasaus päin vastaisessa järjestyksessä.
Viimeksi muokannut CDI203, Ma 12.09.2011 09:44. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Samoilla linjoilla olen muiden kanssa. Saksasta tultuaan lämmöt nousi vain 60-70 asteen paikkeille. Vaihdatin 92 asteisen termostaatin, ja vaikutti kyllä kulutukseen. Lämmöt nousee kyllä aika hitaasti yli 80 asteen. Rauhallista ajoa saa ajella ainakin sen 15-20 kilometriä pikkupakkasilla.
Mercedes-Benz GLE 350 d 4MATIC vm 2016 (2020-
Mercedes-Benz C 350e vm 2015 (2019-2020)
Mercedes-Benz E 350 BE Avantgarde vm 2010 (2013-2019)
Mercedes-Benz E 320T CDi Avantgarde vm 2004 (2009-2013)
Mercedes-Benz A 170 CDi Classic vm 1999 (2004-2009)
Mitsubishi Lancer GL 1.3 vm 1989 (1999-2004)
Mercedes-Benz C 350e vm 2015 (2019-2020)
Mercedes-Benz E 350 BE Avantgarde vm 2010 (2013-2019)
Mercedes-Benz E 320T CDi Avantgarde vm 2004 (2009-2013)
Mercedes-Benz A 170 CDi Classic vm 1999 (2004-2009)
Mitsubishi Lancer GL 1.3 vm 1989 (1999-2004)
-
- Uusi tuttavuus
- Viestit: 4
- Liittynyt: La 31.10.2009 18:43
Ongelma on seuraava: Lämpömittari näyttää vain n. 55-60 astetta, mutta ohjaamoon kuitenkin tulee aika normaalisti lämmintä ilmaa ja auto lämpiää nopeasti pakkasaamuna sisältä. Jos termostaatti olisi rikki niin eikös sisälläkin olisi aika viileää...
Kulutus kuitenkin maantieajossa 7 litran paikkella??
Auto siis -03 W211 220CDi.
Termari vaihtoon vai olisiko lömpömittari/anturivika? Kulutus on kyllä aika korkea tällä hetkellä, mikä tietysti puoletaan viittaisi termariin?
Niin ja jos tuo on termostaattivika, niin kuinka pian tuo tulisi vaihtaa uuteen?
Kulutus kuitenkin maantieajossa 7 litran paikkella??
Auto siis -03 W211 220CDi.
Termari vaihtoon vai olisiko lömpömittari/anturivika? Kulutus on kyllä aika korkea tällä hetkellä, mikä tietysti puoletaan viittaisi termariin?
Niin ja jos tuo on termostaattivika, niin kuinka pian tuo tulisi vaihtaa uuteen?