Panssarivaunu. Ensimmäiset 40 tkm, huollot ja korjuut

Mallit, ominaisuudet, varusteet, kokemukset jne.
Vastaa Viestiin
Avatar
Kaapo
Valvoja
Valvoja
Viestit: 3800
Liittynyt: Ti 11.03.2003 08:38
Paikkakunta: Tampereen talousalue

Viesti Kirjoittaja Kaapo »

Tämä ensimmäinen vajaa tankillinen ei tosiaankaan ollut kovin taloudelliseen ajoon edes tähtäävää. Lapikasta lapsetti aivan liikaa, jotta kulutusennätykset olisivat olleet ensin mielessä.
Puolikkaan verran alipaineiset renkaat kyllä - näin veikkaan - tekevät melkoisen lisävastuksen ja loven naftasäiliöön. Sen sijaan pirssin aerodynamiikka lienee varsin onnistunut, ainakin olemattomat tuulen suhinat kertoisivat näin.
Tosin sain 126:llakin menemään ensi alkuun 11 litraa, ennenkuin "talon tapoihin" totuttiin. Auton juonet pitää ensin sisäistää, sen jälkeen kulutus on helppo pitää ruodussa ja usein vielä matkakin sujuu juoheammin.

Ehkä suurin syy ensin alkuun melko kulmikkaaseen ajoon syntyy möhkön jarrujen ja painon yhdistelmästä. Autolla ikään kuin varoo joka risteykseen ja kulmaukseen tulemista liiotellusti, vasiten kun jarrutustunto tahtoo olla melko ohut. Tapahtumat voisivat välittyä jalkaan paremminkin. Mukavuuden ja kaiken kevyttoimisuuden merkitystä ei silti voi kiistää.

Siirtyminen 126:n sarviin onkin sitten enemmän alkukantaista autoilun tunnelmaa. Selvää on, että 126 kolmilitraisenakin on kulkevamman oloinen, vaikka numeroiden valossa ero on vähäinen.
Tuntuma möhkön jälkeen on lähes mikroautomainen. Tämä taas koostuu selkeästi kuuluvasta moottorin äänestä, suhinoista ikkunankarmeissa, jäykähköstä kytkimestä sekä ohjauksesta, selkeästä aliohjautuvuudesta, kovista istuimista ja muutenkin ympäristön läsnäolosta. Jarrutuntuman osalta 126 on seuraajaansa etevämpi. Samoin ohjaustunto on parempi, vaikka 140 on kadunkulmissa ja parkkihallissa ketterämpi. Sen minkä 140 sulkee ulkomaailmasta kuorensa ulkopuolelle, se on 126:n ratissa havaittavissa selkeästi.

Kyllä, 126 tosiaan tuntuu hieman vanhanaikaiselta, mutta monessa kohdin positiivisessa mielessä. Jos taas siitä hypätään ns. perusautoihin - uusiinkin - se on mukavuudeltaan edelleen yllättävän paljon tätä päivää.
126 on hauska ajettava, 140 taas ei. Se on ainoastaan loistokas ajettava :shock: .
Exät: W114 250, W123 200D, W123 240D, W124 230E

- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
Avatar
Kaapo
Valvoja
Valvoja
Viestit: 3800
Liittynyt: Ti 11.03.2003 08:38
Paikkakunta: Tampereen talousalue

Viesti Kirjoittaja Kaapo »

No niin, taas alkaa elämä voittaa pirullisen niskalihasten jonkinlaisen tulehdusviikon jälkeen. Nuppi ei kääntynyt kirveelläkään ja särkyäkin piisasi puoleen selkään asti vähintään kotitarpeiksi.

Tuohon ajankohtaan osui myös päiväretki korjaamolle. Retken teemana oli siis ohitusleikattu vuotava pa-esilämmitin, siihen liittyvät letkut sekä pumpun paineventtiilien tiivisteet. Sillä katso: niin kauan kun auto kulki täällä saksalaisperäisellä naftalla, ei pulmia ollut.
Vaan kun tankkasin ensi kerran kotimaista dikkiä, alkoi hissukseen nafta tuoksua auton keulan tuntumassa ja pientä länttiäkin laski maahan. Tavaraa tuli sekä paineventtiilien juntturien kauloilta että letkujen tiivisteistä.

Joku viisas on arvaillut, että kotimainen nafta on jotensakin livakampaa, eikä halua pysyä vanhojen tiivisteiden takana. Niin tai näin, pumpun pinta oli kostea. Siis kaikki putket ja tiivisteet uusiksi koko pa-linjan loppupäähän.
Osat olivat jo valmiina, joten työn ääreen päästiin heti. Sukkelasti se sujuikin ja lopputulos on ehta. Eipä tihuuttele enää ja mittarin neulakin laskee nyt maltillisemmin...
Kärsimystä ei kannata pitkittää minkään moottorin osalta ainakaan kulusyistä. Savotta vaatii kuusi letkua, pumpun tiivisteet sekä imusarjan tiivisteen. KL:n kertoimella ja "S-lisineen" :lol: osat kustansivat 45€.
Sillä aikaa kun Kaapo vaimoineen notkui lounaalla tai korjaamomogulin buduaarissa lukemassa Mobilisteja, auto myös tarkastettiin noin muutoin. Vikamuisti purettiin ja melko liuta vikailmoituksia siivottiin - lähes jokainen oli peräisin alijännitteen seurauksista. Akku olikin melko kypsää tavaraa, ja nyt jo vaihdettu. Asentaja löysi vasemman ulomman takatukivarren helasta pienen välyksen, joka ei vielä muuten anna kuulua itsestään, katsastusmies on huomannut koko asiaa. Jarrut lienee laitettu hiljan, takana koko lailla täydet palat ja edessä 50%. Uudet seisontajarrukengät näkyvät olevan peräkontin salalokerossa.

Vaikka alla olisi ns. hyväkin tuontipeli, niin aina näissä jotain askaroitavaa on ja aika harva tulee myyntiin heti ison huollon jälkeen. Ainakaan niin avokätisten saksalaisten toimesta :shock: Moottorin vasen tukityyny on menettänyt otettaan todellisuudesta - syyksi epäiltiin pumpun tiivistevuodon antaneen kumiklunssille pientä naftakylpyä, josta se ei ole tykännyt pelkkää hyvää. Mutta oireet ovat vielä marginaalisia. Katsastellaan taas kun kokemuksia karttuu.
Exät: W114 250, W123 200D, W123 240D, W124 230E

- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
Avatar
Mesedesi
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 3987
Liittynyt: Ma 01.09.2003 15:45
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Mesedesi »

No mitäs se vaimo on tykännyt kyydistä?
Tärkeintä ei ole vauhdin määrä, vaan miltä se tuntuu.
e320
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2304
Liittynyt: Ma 20.12.2004 03:17

Viesti Kirjoittaja e320 »

Minun vaimo ei tykännyt lainkaan kun häntä ajelutin W140:llä. Tästä pettyneenä kait sitten hankin toisen väyrysen, ei viitsinyt hankkia autoa jonka arvoa perheen toinen puolisko ei ymmärrä vaikka kuinka yrittää hehkuttaa.

On se katkeraa miten naiset joskus palauttaa takaisin maan pinnalle.

Sensijaan SLK oli hyvinkin paljon mieleen, mistähän löytyis lastenistuimet sellaiseen? :lol:
Avatar
Kaapo
Valvoja
Valvoja
Viestit: 3800
Liittynyt: Ti 11.03.2003 08:38
Paikkakunta: Tampereen talousalue

Viesti Kirjoittaja Kaapo »

Kyllä veamo tykkää kyydistä kovastikin, pakkohan se on :lol: . Kun matkanteko on hiljaista huminaa, tien epäkohdat eivät tunnu päässä eikä persiissä, ilmakone pitää sisätilat tarkalleen sopivan asteisina vedottomasti ja allergikolle mukava aktiivihiilifiltteri jopa edellä ajavan 60-luvun Petterin voimasavut ulkopuolella, niin mikäs siinä.
Lisäksi auton luonne on kitkenyt kuskista erilaiset matkustajien olotilaa heikentävät fittipaldi-suoritukset, joten aika junamaista on meno.

Kuten aiemmin sanottuna, jonkun mielestä se saattaa olla jopa tylsää, mutta siihenkin on lääke - esim. Digituning :twisted:
Jo ala-astetason virillä OM606:een saa bittejä siirtelemällä sinänsä vielä vaatimattomat 218 hv ja 415 Nm, joka kuitenkin piisaa jo melko pitkälle.
Exät: W114 250, W123 200D, W123 240D, W124 230E

- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

Mesedesi kirjoitti:No mitäs se vaimo on tykännyt kyydistä?
Olisko tuossa nyt pitänyt tarkentaa, että auton kyydistä, ihan kun muistetaan keneltä kysytään, jolloin vastaus voi olla mitä tahansa... :wink: :lol: :oops:

Ei vaineskaan. Mites muuten W140 ja sivutuuli? W124 on löysässä kunnossa ollessaan sivutuulelle varsin allerginen, niin myös W201 ja väyrynen kai kunnossakin ollessaan. :roll: Entä sitten iso, suhteessa aika aerodynaaminen ässä?
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Avatar
Kaapo
Valvoja
Valvoja
Viestit: 3800
Liittynyt: Ti 11.03.2003 08:38
Paikkakunta: Tampereen talousalue

Viesti Kirjoittaja Kaapo »

Aku P kirjoitti:
Mesedesi kirjoitti:No mitäs se vaimo on tykännyt kyydistä?
Olisko tuossa nyt pitänyt tarkentaa, että auton kyydistä, ihan kun muistetaan keneltä kysytään, jolloin vastaus voi olla mitä tahansa... :wink: :lol: :oops:

Ei vaineskaan. Mites muuten W140 ja sivutuuli? W124 on löysässä kunnossa ollessaan sivutuulelle varsin allerginen, niin myös W201 ja väyrynen kai kunnossakin ollessaan. :roll: Entä sitten iso, suhteessa aika aerodynaaminen ässä?
Ennakko-odotukset tietäen ajattelin shokeerata lukijat vastaamalla täysin yksimielisesti* :shock:
Sivutuulelle pirssi tuntuisi olevan melko tunteeton, ainakin niissä puhureissa mitä on tullut vastaan. Sanotaan että edullinen ilmanvastuskerroin "vastatuuleen" kostautuisi sivutuuliherkkyytenä. Ehkä tässä on löydetty hyvä kompromissi. Alusta on toistaiseksi kelpo tavalla tiukka, itselleen ominaisesti tietenkin sen verran pehmeä kuin sen kuuluukin olla.
*"Toisesta" alustasta sen verran, että ollessaan löysässä kunnossa se ei tunnistane kyytiä ollenkaan :shock:
Exät: W114 250, W123 200D, W123 240D, W124 230E

- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
Avatar
Kaapo
Valvoja
Valvoja
Viestit: 3800
Liittynyt: Ti 11.03.2003 08:38
Paikkakunta: Tampereen talousalue

Viesti Kirjoittaja Kaapo »

Laitanpa nämä tekniset kysymykset tähän samaan ketjuun, jos tuosta kehkeytyisi taas lisää tietoa kaikille muillekin tarvitseville.

Jep, syksy antaa merkkejä itsestään myös pimeyden sateiden muodossa. Nämä puolestaan tuovat esiin pieniä ilmiöitä, mitä kesäautoillessa ei ole edes huomannut.

Ensin pimeyteen. Illan tummuessa panin eilen merkille, että raitisilman säätöpyöristä kaksi oikeanpuoleista ovat ilman valaistusta. Mitähän kautta nuo saavat tuikkunsa? Samalla totesin, notta mittaristossa kellon valaistus on pimeä ja varvimittarin himmeähkö - muut mittarit ovat kirkkaat. Onko tuolla 2-3 pääpolttimoa antamassa valoa koko mittaristolle vai oma tuikku joka mittarille?
Voisiko noiden raitisilmakiekkojen puuttuva valaistus johtua mittarin oikean puolen hämäryydestä (=valo kuitua pitkin samasta lähteestä??)

Sitten: autossa on sadetunnistin, jonka pitäisi vispata pyyhkimiä aina kun lasilla on riittävästi vettä. Vaan ei pyyhi. Analisointi tuotti tuloksen, jotta taustapeilin takana oleva "tunnistinsilmä" ei saa signaalia, koska tuulilasista puuttuu tarvittava prisma. Se taas johtuu siitä, että lasi on vaihdettu, eikä uudessa ikkunassa prismaa ole. Ei ole kyllä naarmuja tai kiveniskemiäkään :shock: .

Kysymys: saako tuon prismajutun juonittua jollain konstin jälkikäteen?
Vai pitääkö automaattinen taukopyyhintä "ohittaa" ja ratkaista jotenkin mekaanisesti, kuinka?
Vai odotetaanko rauhassa tuulilasin rapautumista vaihtokuntoon, jonka jälkeen hankitaan prismallinen lasi? Nyt tätä virheetöntä lasia en tohtisi mennä vaihtamaan.
Exät: W114 250, W123 200D, W123 240D, W124 230E

- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
Avatar
felmit
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2447
Liittynyt: Ke 23.06.2004 07:40
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja felmit »

prismallinen lasi muuten maksaa hieman :!:
Siinä vain vanha tunnistin tökätään paikalleen ja pinnit reunoiltaan kiinni

Vanhemmissa tunnistimen yläpinta oli tasainen (sinivihreä lasi/ muovipinta).
Jos on, niin kaksipuoleinen teippireunus kiertämään ja keskelle eräänlainen läpinäkyvä silikoonimatto, mitä lie ainetta? (saiskohan Vehosta?)
Ja höskä lasiin kiinni.
autodidakti
Avatar
Kaapo
Valvoja
Valvoja
Viestit: 3800
Liittynyt: Ti 11.03.2003 08:38
Paikkakunta: Tampereen talousalue

Viesti Kirjoittaja Kaapo »

No kiitellään vinkistä. Katselen ensin tuon tunnistimen olomuodon, notta onko kuvaamasi oloinen. Sitten jatkotoimiin. Lieneekö pappa tiennyt, että prismattoman lasin vaihtaminen halvaannuttaa taukopyyhinnän tai sitten "It never rains in southern Cölnfornia" :shock:
Exät: W114 250, W123 200D, W123 240D, W124 230E

- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
Avatar
felmit
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2447
Liittynyt: Ke 23.06.2004 07:40
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja felmit »

taukopyyhinnän saat kyllä päälle, nyppäämällä siitä johdon irti.
Mutta sateen mukaan se ei elele
autodidakti
Avatar
jysi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3295
Liittynyt: Pe 23.05.2003 17:49
Paikkakunta: Salo

Viesti Kirjoittaja jysi »

Kojelaudan valoissa ei ole kuituja. Mittaristossa on useampia lamppuja ja säätöpyörien luona on omansa, vaihto-ohje tuolla:

http://mersuforum.net/forum/viewtopic.php?t=29455

Paikallinen korjaamo määräsi satasen verran enemmän tunnistimellisesta tuulilasista. Odottelen vielä isompia naarmuja tai isompaa kiveä, kerron sitten mitä maksoi.
Avatar
Kaapo
Valvoja
Valvoja
Viestit: 3800
Liittynyt: Ti 11.03.2003 08:38
Paikkakunta: Tampereen talousalue

Viesti Kirjoittaja Kaapo »

felmit kirjoitti:taukopyyhinnän saat kyllä päälle, nyppäämällä siitä johdon irti.
Mutta sateen mukaan se ei elele
Kiitokset kaikille vinkeistä sekä polttimoille että lasille. Tätä lainausta koskien kyselen vielä, notta mikä piuha ja mistä pitää nypätä irti. Minäkö tyhmä, nyt en ymmärrä - mutta näkisittepä veljeni :shock:
Exät: W114 250, W123 200D, W123 240D, W124 230E

- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
Roisto
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1314
Liittynyt: To 08.07.2004 17:04
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Roisto »

Kaapo kirjoitti:Kiitokset kaikille vinkeistä sekä polttimoille että lasille. Tätä lainausta koskien kyselen vielä, notta mikä piuha ja mistä pitää nypätä irti. Minäkö tyhmä, nyt en ymmärrä - mutta näkisittepä veljeni :shock:
En tiedä mitä pitää nypätä irti mutta tässä lienevät vaihtoehdot (-97 S320:n kytkis).

Luultavimmin tokenee, kun irrottaa sen anturin johdon. Siinä näyttää olevan vain kolme piuhaa ja niistä yksi on virta- ja toinen maajohto.

t.
Risto
E500 – 211.070
Avatar
Kaapo
Valvoja
Valvoja
Viestit: 3800
Liittynyt: Ti 11.03.2003 08:38
Paikkakunta: Tampereen talousalue

Viesti Kirjoittaja Kaapo »

Tack Roisto, eli sadetunnistimen kun amputoi, niin taukopyyhintä saadaan aktiiviseksi, kaiketi jollain perusfrekvenssillä kuten Mersuissa yleensä on -joku tehtaalla säädetty pyyhintäväli.
Noinkohan piisaa, että yhden piuhan irrottaa? Vai lieneekö tuossa joku suljettu piiri, jonka pitää olla ehjä, jotta vinkkarit ylipäätään toimivat :shock:
Ja pitää nuo johdot jostain vielä löytääkin, mutta se on toinen murhe.

Tuohan pelaa muuten siten, että kun viiksestä kääntää ensimmäisen pykälän, tapahtuu kertapyyhkäisy. Sen jälkeen pyyhinten pitäisi vispata aina sen mukaan paljonko vettä on lasilla. Seuraavat pykälät ovat sitten normaalit hidas ja nopea.
Exät: W114 250, W123 200D, W123 240D, W124 230E

- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
Avatar
felmit
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2447
Liittynyt: Ke 23.06.2004 07:40
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja felmit »

Sadetunnistimesta johto irti, niin toimii tehdasajastettu tihku, I-nopeus ja II-nopeus
autodidakti
Avatar
Kaapo
Valvoja
Valvoja
Viestit: 3800
Liittynyt: Ti 11.03.2003 08:38
Paikkakunta: Tampereen talousalue

Viesti Kirjoittaja Kaapo »

felmit kirjoitti:Sadetunnistimesta johto irti, niin toimii tehdasajastettu tihku, I-nopeus ja II-nopeus
Selevä pyy, saako tuon siististi eliminoitua jostain pellin alta tuon kaavakuvan mukaisesti vai roplataanko tunnistinboxi taustapeilin alta auki ja poistetaan piuhan sieltä?
Tihkun puuttuminen ei tänään ollut kuitenkaan aivan maailmanlopun juttu. Viiksestä löytyi vahingossa toiminto, jota vanhassa rouvassa ei ollut. Aivan aavistuksen verran hipaisuvoimalla viiksenpäätä painamalla toteutuu "kuiva" kertapyyhkäisy, joka ei käynnistä pissapoikaa tai valonpesimiä. Pienen pykälän yli kun painaa, niin sitten tulee vettä ja vinkkarit vispaavat sen kolme kertaa.
Exät: W114 250, W123 200D, W123 240D, W124 230E

- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
Avatar
felmit
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2447
Liittynyt: Ke 23.06.2004 07:40
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja felmit »

Kaapo kirjoitti:roplataanko tunnistinboxi taustapeilin alta auki ja poistetaan piuhan sieltä?
sieltä 8)
autodidakti
Avatar
Kaapo
Valvoja
Valvoja
Viestit: 3800
Liittynyt: Ti 11.03.2003 08:38
Paikkakunta: Tampereen talousalue

Viesti Kirjoittaja Kaapo »

Pakkohan tähänkin oli huomiota kiinnittää eli se kuuluisa kestopuheenaihe öljynpaineista. Laitettiin joku aika sitten koneeseen uudet voiteet (Castrol 10W40). Kuumallakin koneella tyhjäkäynnin paine on viisarin leveyttä vaille 3 myös laatikko D-asennossa. Vapaalle vaihto ei nosta lukemia. Siis melko tiukkaa on, ellei jo liiankin ylhäällä :shock: :?:

Laatikon öljynvaihto taas paransi toimivuutta entisestään. Vaihtaa todella huomaamatta ja pelaa muutenkin kuin silkkisukilla. Jos väitetään, että sähkölootaan ei tarvitse vaihtaa öljyjä, niin potaskaa on - pientä takkuilua alkoi jo ilmetä ja olihan liemi aika mustaa jo.
Exät: W114 250, W123 200D, W123 240D, W124 230E

- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
Ari V.
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 347
Liittynyt: Pe 19.03.2004 13:02
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Ari V. »

Mulla kuumana pidemmän ajon jälkeen D asennossa noin 2,4 ja kun heittää P asentoon nousee ehkä noin 2,6teen (kierrokset noin 550). Itse miettinyt että ero johtuu pienestä kierrosluvun muutoksesta D:n ja N: än välillä......... no mullahan on vaan pensa tiedä noista tiisseleistä sitten.
Raaka Arska
S320L-96, herkutteluun
W124 E220 -94, työjuhta
Ex. W123 230E -83, menetetty helmi
Avatar
Kaapo
Valvoja
Valvoja
Viestit: 3800
Liittynyt: Ti 11.03.2003 08:38
Paikkakunta: Tampereen talousalue

Viesti Kirjoittaja Kaapo »

Tuossa ilmeni jonkinlaista häikkää ajonestossa ja varashälyttimessä. Väliin esto ei hypännyt päältä, vaikka vilkut näin antoivatkin ymmärtää.
Samoin kakella pirssiä aukaistaessa saattoi varashäly alkaa möykätä, vaikka lukitus poistui ja ovet aukenivatkin. Väliin sai pirssiä aukoa ja lukita useamman kerran, ennen kuin ajonesto suostui antamaan startille kytyä. Myös takaluukun kaukoaukaisu ei tykännyt joka kerta pelittää.

Tämä laitettiin alkuun Mersun kuuluisan nykyelektroniikan temppuilun piikkiin :evil: .
Piruuttaan vaihdoin sitten "sähköavaimeen" patterit. Ja vot: jokainen toiminto "ottaa kiinni" ja tottelee kertapainalluksella.

Tästä opimme, että vaikka kake ei vielä indikoi liian alhaista patterien jännitettä, itse järjestelmälle se saattaa olla jo liian alhainen 100% toiminnan takaamiseksi - siitä huolimatta että vilkut ja äänimerkit osoittavat lukitukset, ajonestot ja hälyt joko avatuiksi tai aktivoiduiksi.

Tuossahan tuli akun kanssa samaa ilmiötä selvitetyksi eli kovasti ronkeleita ovat nämä laitteet jänniteminimin suhteen.
Toisen kautta voimme todeta, että aina ei vika ole autossa tai sen järjestelmissä itsessään :shock: .
Exät: W114 250, W123 200D, W123 240D, W124 230E

- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

Pimeästä tulee mieleen, että mites on panzerwagenin ajovalojen laita? Kokoa ja näköä on, mutta onkos tehoja?
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Avatar
Kaapo
Valvoja
Valvoja
Viestit: 3800
Liittynyt: Ti 11.03.2003 08:38
Paikkakunta: Tampereen talousalue

Viesti Kirjoittaja Kaapo »

Aku P kirjoitti: Kokoa ja näköä on, mutta onkos tehoja?
Sanoisin, että riittävästi on tehoa tuikuissa. Lähivaloina on Xenonit ja kaukovalojen kantama on hyvä. Näppituntumalla valoteho on +40% jos 126:n näyttämään vertaa esim. Osramin "tehopolttimoilla". Keilat ovat tuntuvasti leveämmät ja pitkien valojen viimeisen, pistemäisen kapean keilan näyttämä ulottuu tosi kauas.
Valoahan ei ole koskaan liikaa, mutta muutamallä pimeällä taipaleella ajetun rupeaman jälkeen nämä tuntuvat kyllä riittävän mainiosti.
Exät: W114 250, W123 200D, W123 240D, W124 230E

- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
Avatar
Kaapo
Valvoja
Valvoja
Viestit: 3800
Liittynyt: Ti 11.03.2003 08:38
Paikkakunta: Tampereen talousalue

Viesti Kirjoittaja Kaapo »

No niin, talvi se kohta tuloo joka tapauksessa, vaikka ilmaston lämpeneminen sitä näyttää vielä jarruttavan :shock:
Siis mitkä renkaiksi tuplatonnikeijuun? Nyt ei spekuloida merkeillä, sellainen ratkeaa luontojaan, mutta:

Onko tuollainen rautakasa viisaampi kengittää nastakumeilla vai kitkoilla?
Ajo-olot ovat 70% suolaamatonta, normaalisti talvihoidettua kantatietä, loput taajamaa ja kaupunkialuetta.

Murjooko möhkö nastat sisään alta aikayksikön vai meneekö se pulkkana kitkarenkailla, vai vaikuttaako tuo kohtalainen elopaino isomman rengaskoon myötä sen kummemmin mihinkään suuntaan? Koon aion säilyttää tehtaan mitoissa eli 235-16/60.

Aatoksia tai eläviä kokemuksia aiheesta otetaan mieluusti vastaan - siis nastat vai kitkat :shock:
Exät: W114 250, W123 200D, W123 240D, W124 230E

- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
Avatar
Mesedesi
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 3987
Liittynyt: Ma 01.09.2003 15:45
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Mesedesi »

Nazsdat!
Tärkeintä ei ole vauhdin määrä, vaan miltä se tuntuu.
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

Nastat ne kyllä. Eihän ne pidä varmaan möhkön sisälle asti mitään ylimääräistä ääntä. Sitten kuitenkin tulee se jääkeli ja pikkutiellä pitäis liikkua... :?

Onpahan reippaan kokoiset renkaat kyllä tuossa. Mulla on Discossakin kesäkumit 235/70-16... Eroa on aika vähän ottaen huomioon, että puhutaan tavan isosta konttiperästä ja maastoautosta :shock:
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Avatar
Ahti
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1078
Liittynyt: Ke 12.11.2003 21:10
Paikkakunta: Riksu

Viesti Kirjoittaja Ahti »

Nastat mulla on ja varsin tyytyväinen. Toi on kuitenkin sellanen malmikasa että pitoa saa olla kaikki saatavilla oleva, ei ole kovin kiva työnneltävä, luulisin.
ex. Mersut:
E280T (S124) -95
S420L -95
C250T Turbodiesel -96/97 Digituned
E300D -93 PP D
300TD -89
200D -85 (W123)
280SE -71 (W108)

Skoda Fabia 1.9 TDI farkku -08
Chevy pikkari 6.5TD 4x4 -97
BMW 530D Touring -99 emännän
kesälelu Falcon Futura 408W -68 10,9/203
projektina nyt Buick Century Riviera 4D HT -55

www.a-trukit.fi
Trukkivaraosat kaikkiin merkkeihin!
Avatar
Avantgarde
Mersumies
Mersumies
Viestit: 816
Liittynyt: Ma 25.08.2003 14:55
Paikkakunta: lappeen Ranta

Viesti Kirjoittaja Avantgarde »

Kannattaa lukea uusi AutoBild -lehti. Siinä on vertailu nastat vs kitkat vs ns. saksankitkat.

Itse suosittelisin kovaan ajoon tarkoitettuja kitkoja johdonmukaisen käytöksen perusteella. Itse ajellut jo kaksi talvea moisilla ja hyvin on pärjätty. Ajomukavuus aivan eri luokkaa kuin nastoilla omien havaintojen perusteella!

Ja tämä siis täällä idässä, lappeen Rannassa!
Exät mersut: R550, C207, C220T, CL 500, S211 Kompressor, E270cdi TA, E240TA, E220TA, G300E, C180
e320
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2304
Liittynyt: Ma 20.12.2004 03:17

Viesti Kirjoittaja e320 »

Minulla oli yhden talven Saksankitkat alla ja pito oli huonompi (näin jälkikäteen tarkasteltuna) kuin uusilla kesärenkailla.

Käytännössä 6-tiellä ei 100 rajoitusalueella voinut ajaa kuin 80km/h koska vetävät pyörät alkoivat sutimaan heti jos yritti nostaa nopeutta.

Tästä jäi pysyvä kammo kitkoja kohtaan, sellaisia ei enää koskaan meikäläisen autoon tule.
Avatar
jysi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3295
Liittynyt: Pe 23.05.2003 17:49
Paikkakunta: Salo

Viesti Kirjoittaja jysi »

Nastoista ei ole kokemusta ässän alla, neljä talvea on menty kitkoilla ja muiden mukana on pysytty. Taustalla ei ole mitään periaatteellista - edellisessä W124:ssä oli nastarenkaat alla talvet. Tässä tuli kitkat mukana ja kun nastoilla rapistelu nykyisillä talvikelillä tuntui turhalta, ajattelin kokeilla vaihteeksi miten kauan kitkoilla pärjää (Aiemminkin sitä on tullut kokeiltua).

Liukkaat samalla tyylillä kun raskas kalusto (muistaa että autossa on massaa) ja sitten kun rekat ja bussit lakkaa pysymästä tiellä on syytä tulla tälläkin pois liikenteestä.

Taitaa kuitenkin rengasvalinta olla kiinni siitä pääasiallisen ajoreitin kunnossapidosta. Jos olis matkalla paljon hyvinjäädytettyä kuperaa ja kapeaa maantietä niin kyllä nastat olis varmaan mullakin. Parempi tämä on kuitenkin kitkoillakin kun joku muu auto nastoilla.

EDIT: niin ja on se tuo pakukin kitkoilla - ne on vaan niin liposet että talvella sillä ajetaan vaan sään salliessa.
Vastaa Viestiin