saa varmaan, mutta ei taida enää 5000 €:n budjetti piisatarumilus kirjoitti:
Kyllä 3-litran moottorista saa helposti 500 hv, ja joka kestää miljoonan päästellä.


saa varmaan, mutta ei taida enää 5000 €:n budjetti piisatarumilus kirjoitti:
Kyllä 3-litran moottorista saa helposti 500 hv, ja joka kestää miljoonan päästellä.
Rahallahan saa mitä vain =D Sitä vaan pitää olla sitten ja paljonpera8x kirjoitti:
eli tuskin kohtuullisilla kustannuksilla pystyy kovin helposti sellasta moottoria rakentaan, minkä iskutilavuus on 3 litraa ja huipputeho 500 heppaa. sitten sillä pitäis pelkillä normaaleilla huolloilla päästä se miljoona kilsaa.
Mikäs sinä oot sanomaan mikä ketäkin palkitsee tai mikä on tervettä harrastamista?rumilus kirjoitti:Onhan niitä harrastuksia ja harrastelijoita moneen lähtöön.
Luulisi hyvän harrastuksen olevan sellaisen, joka palkitsee toteuttajan, mutta sitä en ymmärrä, että aina jää paska käteen. Sellainen ei ole tervettä harrastusta, pikemminkin hiukan...sanoisinko...en viitsi sanoa.
Kyllä 3-litran moottorista saa helposti 500 hv, ja joka kestää miljoonan päästellä.
200 hv x 2.5 suunniteltu lujuuskerroin = 500 hv. Ihan helppo nakki, eikä ole vielä kovin lähelläkään maksimia.
Elämänkokemuksen mukaan ajattelen maalaisjärjellä, mikä on normaalia tervettä ajattelutapaa ja mahdollisesti harrastukset. En kyllä miellä sellaista ajattelutapaa, jossa lopputulos on sata varma...hihhuloidaan moottoreiden kanssa ja nähdään kuinka moottori poksahtaa...väittäisin maalaisjärjelläni tuollaisen harrastuksen olevan kovin erikoinen, jos siitä saa vielä hyvät fiilikset. Henkilöllä täytyy olla jokin pimeä puoli otsalohkossa, jos tieten tahtoen haluaa rikkoa tavaroita.patroltd kirjoitti:Mikäs sinä oot sanomaan mikä ketäkin palkitsee tai mikä on tervettä harrastamista?rumilus kirjoitti:Onhan niitä harrastuksia ja harrastelijoita moneen lähtöön.
Luulisi hyvän harrastuksen olevan sellaisen, joka palkitsee toteuttajan, mutta sitä en ymmärrä, että aina jää paska käteen. Sellainen ei ole tervettä harrastusta, pikemminkin hiukan...sanoisinko...en viitsi sanoa.
Kyllä 3-litran moottorista saa helposti 500 hv, ja joka kestää miljoonan päästellä.
200 hv x 2.5 suunniteltu lujuuskerroin = 500 hv. Ihan helppo nakki, eikä ole vielä kovin lähelläkään maksimia.
On kato sellaisiakin ihmisiä joiden mielestä moottorin rakentaminen on vähintään yhtä mukavaa kuin itse ajaminen.
Aika harva moottoria virittää kestävyyden maksimoimiseksi.
Kai tässäkin maassa saa VIELÄ edes osan omista rahoista tuhlata niin kuin haluaa.
meillä ainakin on toi sama räjäytys geeni kulkenu suvussa. faija oli nuorempana kova poika räjäytteleen. telkän pönttöjä ne rikko dynämiitillä ihan vaan huvin vuoksi. onki kaloja dynämiitillä, vanhoja jääkaappeja, pakastimia jne posautteli rikki. ihan hauskan kuulosta se on kuunnella kun vanhat ukot kertoo. ja hienoa kattella vanhoja valokuvia, missä pakastin on 5 metrin korkeudessa ilmassa. harmi vaan, ettei oikein nykyään tahdo saada mitään kunnollisia pokasutus aineita mistään. mutta ihan huvinvuoksi kokeileppas vaikka tyhjiä öljykanistereita räjäyttää metanolilla. kyllä nekin poksahtaa ja menee rikki. ja ainakin mulla on ollu ihan hauskaa. siihen, kun lisää vielä videoinnin päälle, niin sitä hauskuuttaa piisaa vielä pitkään jälkeenkinpäin. ja mopon moottoreita oli ihan kiva rikkoa, kun kokeilei kuinka ne toimii nitrometanoolilla. jos kerta on rahaa, niin miks ei sitten mersun moottoria vois posauttaa? usko pois, joku voi tykätä tälläsestä tyhmyydestä.rumilus kirjoitti:Elämänkokemuksen mukaan ajattelen maalaisjärjellä, mikä on normaalia tervettä ajattelutapaa ja mahdollisesti harrastukset. En kyllä miellä sellaista ajattelutapaa, jossa lopputulos on sata varma...hihhuloidaan moottoreiden kanssa ja nähdään kuinka moottori poksahtaa...väittäisin maalaisjärjelläni tuollaisen harrastuksen olevan kovin erikoinen, jos siitä saa vielä hyvät fiilikset. Henkilöllä täytyy olla jokin pimeä puoli otsalohkossa, jos tieten tahtoen haluaa rikkoa tavaroita.
Palkitsemisen kautta näen sen antoisuuden, jos kykenee rakentamaan jotain sellaista, joka miellyttää itseään ja toisia.
Tokihan sitä vapaassa maassa saa tehdä melkein mitä vaan rahoillaan, en suinkaan ole katkera kenellekään, sääliksi vaan käy turhamaisuuden turhuus.
Oikeenko oot tosissas? Laitetaan se kone 60t yhdistelmään, epäilen että jos ei ekalla 0-88km/h kiihdytyksellä sula koko paska niin toisella sitten. Kouluviisaus ja rakentamalla hankittu kokemus ei kulje käsi kädessärumilus kirjoitti:Onhan niitä harrastuksia ja harrastelijoita moneen lähtöön.
Luulisi hyvän harrastuksen olevan sellaisen, joka palkitsee toteuttajan, mutta sitä en ymmärrä, että aina jää paska käteen. Sellainen ei ole tervettä harrastusta, pikemminkin hiukan...sanoisinko...en viitsi sanoa.
Kyllä 3-litran moottorista saa helposti 500 hv, ja joka kestää miljoonan päästellä.
200 hv x 2.5 suunniteltu lujuuskerroin = 500 hv. Ihan helppo nakki, eikä ole vielä kovin lähelläkään maksimia.
Eli siis kaikki harrastukset joihin liittyy moottorin viritys on perseestä, koska konerikon mahdollisuus on aina olemassa.rumilus kirjoitti:Elämänkokemuksen mukaan ajattelen maalaisjärjellä, mikä on normaalia tervettä ajattelutapaa ja mahdollisesti harrastukset. En kyllä miellä sellaista ajattelutapaa, jossa lopputulos on sata varma...hihhuloidaan moottoreiden kanssa ja nähdään kuinka moottori poksahtaa...väittäisin maalaisjärjelläni tuollaisen harrastuksen olevan kovin erikoinen, jos siitä saa vielä hyvät fiilikset. Henkilöllä täytyy olla jokin pimeä puoli otsalohkossa, jos tieten tahtoen haluaa rikkoa tavaroita.
Palkitsemisen kautta näen sen antoisuuden, jos kykenee rakentamaan jotain sellaista, joka miellyttää itseään ja toisia.
Tokihan sitä vapaassa maassa saa tehdä melkein mitä vaan rahoillaan, en suinkaan ole katkera kenellekään, sääliksi vaan käy turhamaisuuden turhuus.
S202 kirjoitti:Oikeenko oot tosissas? Laitetaan se kone 60t yhdistelmään, epäilen että jos ei ekalla 0-88km/h kiihdytyksellä sula koko paska niin toisella sitten. Kouluviisaus ja rakentamalla hankittu kokemus ei kulje käsi kädessä![]()
Ja varmasti kestää om602/603-605/606 orig. tbo moottori ainakin 2,5 kertaisen tehonlisäyksen ihan hyvin, tuskin sellasella miljoonaa km pääsee mutta eräillä vag konsernin moottoreilla ei pääse vakiona 200tkm kun ne on paskana
Niin joo, eikö sielä koulussa opeteltu muuta kuin lujuuskertoimia ja tärinöitä? Mihin helvettiin tollaset 3 litrasen moottorin männät ja muut siirtää sen lämmön mikä 500 hepasta tulee? Teoria on teoriaa ja käytäntö käytäntöä kannattaa muistaa se
näin vain on totuus kokemuksen äänellä todettunaKummeli kirjoitti:Tahtoo mennä yli tuon 5000e vaikka tekee turbostaki:roll: Pumppu siinä eniten maksaa.rumilus kirjoitti:Eiköhän keikuta 5000 e
Nii, ja sellasen neuvon voisin antaa peltsi_racing:ille,
Vielä tuohon budjettiin, että itellä se meni näin: kone 1000e, osat siihen "KansainLiitolta" 1000e, pumppu 1200e, turbo 750e, kannen+lohkon koneistus ja hilppeet 400e, cooleri ja öljycooleri 300e, hukkaportti 130e, pakosarja 350e(itte tehty), imusarja (oli halpa, kun ite tehty kans, mutta 100e meni siihenki), öljyputket 220e, ja sitten vielä pakoputki (jos simonsin käyristä, niin 50e/kpl) ja ahtoputkisto väh. 200e.
Että siitä voi laskee, niin se ei tuo 400e oo kyllä mitään...Joka ainoaan paikkaan menee väh. 100e, oli se sitten turbon tiivisteet, tai joku pieni hilpe jonnekkin. Aina on kolmenunmeroinen luku. Harvon pääsee alle 50e.
Koulussa ei opetettu että se on öljyn jäähdytin eikä mikään laudutin? Noh, voihan se onnistua mutta siinä tapauksessa moottorin on varmasti ihan erilainen ja kokoinen, mersun pellin alle sellainen ei mahtuisirumilus kirjoitti:S202 kirjoitti:Oikeenko oot tosissas? Laitetaan se kone 60t yhdistelmään, epäilen että jos ei ekalla 0-88km/h kiihdytyksellä sula koko paska niin toisella sitten. Kouluviisaus ja rakentamalla hankittu kokemus ei kulje käsi kädessä![]()
Ja varmasti kestää om602/603-605/606 orig. tbo moottori ainakin 2,5 kertaisen tehonlisäyksen ihan hyvin, tuskin sellasella miljoonaa km pääsee mutta eräillä vag konsernin moottoreilla ei pääse vakiona 200tkm kun ne on paskana
Niin joo, eikö sielä koulussa opeteltu muuta kuin lujuuskertoimia ja tärinöitä? Mihin helvettiin tollaset 3 litrasen moottorin männät ja muut siirtää sen lämmön mikä 500 hepasta tulee? Teoria on teoriaa ja käytäntö käytäntöä kannattaa muistaa se
Mitähän tuohonkin nyt vastaisi. Jos " kouluviisaus ja rakentamalla hankittu kokemus ei kulje käsi kädessä ".
Kyllä ne näyttää kulkevan käsi kädessä, opiskelemaan pääsyn ehtona on jo tietynlainen osaaminen ja työkokemus alalta. Opintojen ohessa on pakolliset työharjoittelut/praktiikat, lisäksi asiaan perehdytään konelaboratoriossa jne...jne..
Siellä viimeistään huomaa, miten moottorit käyttäytyy eri kuormitustilanteissa.
Mitä pidemmälle opiskelee kyseistä tekniikkaa, sitä syvällisemmin asiaan paneudutaan...tulee jonkin verran muutakin kuin lujuusoppia ja värähtelyä.
Jos vähänkin tietää moottoreiden lämpökuormasta, niin tuo lämmön lauhduttaminen on niitä helpoimpia asioita moottoritekniikassa. Moottoriöljyt lämpiää kovan kuormituksen alaisena lähes 200 C-asteeseen, jota lauhdutetaan ensimmäisenä, ja on tehokkain metodi lämpökuorman kompensoimiseksi. Jäähdytysnesteet vesiseoskanavistossa/ jäähdyttimessä tasaa lämpökuormaa omalta osaltaan.
Kyllä ne moottorit saadaan hyvin kestämään, kunhan tiedetään mitä tekee.
ei siitä välttämättä jää pelkästään paskaa käteen. itesellänikin edellisessä mersussa jota virittelin sattui vain YKSI konerikko ja sekin oli odotettavissa (vaparikone turbotettuna) mutta kun siirryttiin alkuperäiseen turbokoneeseen josta otettiin yli kaksinkertaiset tehot vakioon nähden avaamattomasta moottorista (OM605). tuolla koneella ajettiin 70-80tkm ilman ongelmia ja annettiin myös isosti kenkää radalla ja myytiin ehjänä eteenpäin.rumilus kirjoitti:Onhan niitä harrastuksia ja harrastelijoita moneen lähtöön.
Luulisi hyvän harrastuksen olevan sellaisen, joka palkitsee toteuttajan, mutta sitä en ymmärrä, että aina jää paska käteen. Sellainen ei ole tervettä harrastusta, pikemminkin hiukan...sanoisinko...en viitsi sanoa.
.
Muunmuassa musiikkia harrastan.Skraba kirjoitti:Mitäs rumilus harrastaa?