saa varmaan, mutta ei taida enää 5000 €:n budjetti piisatarumilus kirjoitti:
Kyllä 3-litran moottorista saa helposti 500 hv, ja joka kestää miljoonan päästellä.
124 300d super turbotus
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Ei tosin taida 200D luovuttaa rasituksen takia, ei siis väännön, ilmapaineen tai minkään muunkaan takia, vaan ihan puhtaasti kulumisesta. Toki tästä voidaan päätellä että jos 300D (joka sekin hajoaa vain kulumistaan, eikä rasituksesta), niin ei se niillä turbohiluilla ainakaan pidempään kestä, koska sillon tulee jo kulumisen lisäksi uusi muuttuja; rasitus.
W211
Vanhat:
W124 300DT -92, W201 2.5DT -89/90, W123 280 -84
Vanhat:
W124 300DT -92, W201 2.5DT -89/90, W123 280 -84
jos yhtään normaaleissa rahasummissa ollaan, tai vaikka 2-3 kertaisissa summissa normaalin moottorin rakentamisen kulutettavan rahan määrästä, niin en usko, että kestää. rätkissä alkaa oleen litratehot 200 hepan korvilla, eikä niidenkään moottorit kestä mitenkään erityisen pitkään, vaikka onkin ihan vakioita. 100 tuhatta kilometriä on jo aika paljon tommoselle. no toisaalta harvoin noita kunnolla rikki menee, mutta jotakin aina tapahtuu ennen, kun se motti totaalisesti posahtaa. tulee siis vikoja ja aina se korjataan/huolletaan ennen, kun vedetään kone loppuun asti paskaks.
eli tuskin pystyy kovin helposti sellasta moottoria rakentaan, minkä iskutilavuus on 3 litraa ja huipputeho 500 heppaa. sitten sillä pitäis pelkillä normaaleilla huolloilla päästä se miljoona kilsaa.
kyllähän noi mersunkin perus moottorit jo ennen miljoonaa jostakin alkaa valittaan. millon nostajat naputtaa, pahvi valskaa, turbo ujeltaa ja syö öljyä tms. uudemmissa menee antureita ja muita sähkö-osia, suuttimia, moottorin ohjainsysteemeitä jne. pelkkä raaka moottori kyllä melko hienosti kestää. harvemmin niitä kankia, laakereita tai mäntiä tarvii vaihtaa. kannenkin hilut kestää melkein yhtä hyvin.
eli tuskin pystyy kovin helposti sellasta moottoria rakentaan, minkä iskutilavuus on 3 litraa ja huipputeho 500 heppaa. sitten sillä pitäis pelkillä normaaleilla huolloilla päästä se miljoona kilsaa.
kyllähän noi mersunkin perus moottorit jo ennen miljoonaa jostakin alkaa valittaan. millon nostajat naputtaa, pahvi valskaa, turbo ujeltaa ja syö öljyä tms. uudemmissa menee antureita ja muita sähkö-osia, suuttimia, moottorin ohjainsysteemeitä jne. pelkkä raaka moottori kyllä melko hienosti kestää. harvemmin niitä kankia, laakereita tai mäntiä tarvii vaihtaa. kannenkin hilut kestää melkein yhtä hyvin.
W201 250DT 20V
w201 190E
w201 190E
Rahallahan saa mitä vain =D Sitä vaan pitää olla sitten ja paljonpera8x kirjoitti:
eli tuskin kohtuullisilla kustannuksilla pystyy kovin helposti sellasta moottoria rakentaan, minkä iskutilavuus on 3 litraa ja huipputeho 500 heppaa. sitten sillä pitäis pelkillä normaaleilla huolloilla päästä se miljoona kilsaa.
Näillä mennään:
Mercedes 300CEA 24V -91
Seat Cordoba 1.9Tdi 66kw vario/paku -00
Mercedes 300CEA 24V -91
Seat Cordoba 1.9Tdi 66kw vario/paku -00
Mikäs sinä oot sanomaan mikä ketäkin palkitsee tai mikä on tervettä harrastamista?rumilus kirjoitti:Onhan niitä harrastuksia ja harrastelijoita moneen lähtöön.
Luulisi hyvän harrastuksen olevan sellaisen, joka palkitsee toteuttajan, mutta sitä en ymmärrä, että aina jää paska käteen. Sellainen ei ole tervettä harrastusta, pikemminkin hiukan...sanoisinko...en viitsi sanoa.
Kyllä 3-litran moottorista saa helposti 500 hv, ja joka kestää miljoonan päästellä.
200 hv x 2.5 suunniteltu lujuuskerroin = 500 hv. Ihan helppo nakki, eikä ole vielä kovin lähelläkään maksimia.
On kato sellaisiakin ihmisiä joiden mielestä moottorin rakentaminen on vähintään yhtä mukavaa kuin itse ajaminen.
Aika harva moottoria virittää kestävyyden maksimoimiseksi.
Kai tässäkin maassa saa VIELÄ edes osan omista rahoista tuhlata niin kuin haluaa.
Elämänkokemuksen mukaan ajattelen maalaisjärjellä, mikä on normaalia tervettä ajattelutapaa ja mahdollisesti harrastukset. En kyllä miellä sellaista ajattelutapaa, jossa lopputulos on sata varma...hihhuloidaan moottoreiden kanssa ja nähdään kuinka moottori poksahtaa...väittäisin maalaisjärjelläni tuollaisen harrastuksen olevan kovin erikoinen, jos siitä saa vielä hyvät fiilikset. Henkilöllä täytyy olla jokin pimeä puoli otsalohkossa, jos tieten tahtoen haluaa rikkoa tavaroita.patroltd kirjoitti:Mikäs sinä oot sanomaan mikä ketäkin palkitsee tai mikä on tervettä harrastamista?rumilus kirjoitti:Onhan niitä harrastuksia ja harrastelijoita moneen lähtöön.
Luulisi hyvän harrastuksen olevan sellaisen, joka palkitsee toteuttajan, mutta sitä en ymmärrä, että aina jää paska käteen. Sellainen ei ole tervettä harrastusta, pikemminkin hiukan...sanoisinko...en viitsi sanoa.
Kyllä 3-litran moottorista saa helposti 500 hv, ja joka kestää miljoonan päästellä.
200 hv x 2.5 suunniteltu lujuuskerroin = 500 hv. Ihan helppo nakki, eikä ole vielä kovin lähelläkään maksimia.
On kato sellaisiakin ihmisiä joiden mielestä moottorin rakentaminen on vähintään yhtä mukavaa kuin itse ajaminen.
Aika harva moottoria virittää kestävyyden maksimoimiseksi.
Kai tässäkin maassa saa VIELÄ edes osan omista rahoista tuhlata niin kuin haluaa.
Palkitsemisen kautta näen sen antoisuuden, jos kykenee rakentamaan jotain sellaista, joka miellyttää itseään ja toisia.
Tokihan sitä vapaassa maassa saa tehdä melkein mitä vaan rahoillaan, en suinkaan ole katkera kenellekään, sääliksi vaan käy turhamaisuuden turhuus.
meillä ainakin on toi sama räjäytys geeni kulkenu suvussa. faija oli nuorempana kova poika räjäytteleen. telkän pönttöjä ne rikko dynämiitillä ihan vaan huvin vuoksi. onki kaloja dynämiitillä, vanhoja jääkaappeja, pakastimia jne posautteli rikki. ihan hauskan kuulosta se on kuunnella kun vanhat ukot kertoo. ja hienoa kattella vanhoja valokuvia, missä pakastin on 5 metrin korkeudessa ilmassa. harmi vaan, ettei oikein nykyään tahdo saada mitään kunnollisia pokasutus aineita mistään. mutta ihan huvinvuoksi kokeileppas vaikka tyhjiä öljykanistereita räjäyttää metanolilla. kyllä nekin poksahtaa ja menee rikki. ja ainakin mulla on ollu ihan hauskaa. siihen, kun lisää vielä videoinnin päälle, niin sitä hauskuuttaa piisaa vielä pitkään jälkeenkinpäin. ja mopon moottoreita oli ihan kiva rikkoa, kun kokeilei kuinka ne toimii nitrometanoolilla. jos kerta on rahaa, niin miks ei sitten mersun moottoria vois posauttaa? usko pois, joku voi tykätä tälläsestä tyhmyydestä.rumilus kirjoitti:Elämänkokemuksen mukaan ajattelen maalaisjärjellä, mikä on normaalia tervettä ajattelutapaa ja mahdollisesti harrastukset. En kyllä miellä sellaista ajattelutapaa, jossa lopputulos on sata varma...hihhuloidaan moottoreiden kanssa ja nähdään kuinka moottori poksahtaa...väittäisin maalaisjärjelläni tuollaisen harrastuksen olevan kovin erikoinen, jos siitä saa vielä hyvät fiilikset. Henkilöllä täytyy olla jokin pimeä puoli otsalohkossa, jos tieten tahtoen haluaa rikkoa tavaroita.
Palkitsemisen kautta näen sen antoisuuden, jos kykenee rakentamaan jotain sellaista, joka miellyttää itseään ja toisia.
Tokihan sitä vapaassa maassa saa tehdä melkein mitä vaan rahoillaan, en suinkaan ole katkera kenellekään, sääliksi vaan käy turhamaisuuden turhuus.
W201 250DT 20V
w201 190E
w201 190E
Oikeenko oot tosissas? Laitetaan se kone 60t yhdistelmään, epäilen että jos ei ekalla 0-88km/h kiihdytyksellä sula koko paska niin toisella sitten. Kouluviisaus ja rakentamalla hankittu kokemus ei kulje käsi kädessärumilus kirjoitti:Onhan niitä harrastuksia ja harrastelijoita moneen lähtöön.
Luulisi hyvän harrastuksen olevan sellaisen, joka palkitsee toteuttajan, mutta sitä en ymmärrä, että aina jää paska käteen. Sellainen ei ole tervettä harrastusta, pikemminkin hiukan...sanoisinko...en viitsi sanoa.
Kyllä 3-litran moottorista saa helposti 500 hv, ja joka kestää miljoonan päästellä.
200 hv x 2.5 suunniteltu lujuuskerroin = 500 hv. Ihan helppo nakki, eikä ole vielä kovin lähelläkään maksimia.
Ja varmasti kestää om602/603-605/606 orig. tbo moottori ainakin 2,5 kertaisen tehonlisäyksen ihan hyvin, tuskin sellasella miljoonaa km pääsee mutta eräillä vag konsernin moottoreilla ei pääse vakiona 200tkm kun ne on paskana
Niin joo, eikö sielä koulussa opeteltu muuta kuin lujuuskertoimia ja tärinöitä? Mihin helvettiin tollaset 3 litrasen moottorin männät ja muut siirtää sen lämmön mikä 500 hepasta tulee? Teoria on teoriaa ja käytäntö käytäntöä kannattaa muistaa se
Pakko näin sivusta seuranneena heittää pieni humalaisenkin mielipide.
Oikeasti, ihmiset käyttää rahansa niinkuin he haluavat. Ihan sama että räjäytteleekö näitä mesen motteja, polttaako kumeja ilmaan, juoko viinaa, pelaako uhkapelejä, polttaako tupakkaa, ostaako uuden puhelimen aina kun vanhan "edeltäjä" ilmestyi (vanhalla kuitenkin oli vielä soittaminen mahdollista=D ), uutta teeveetä "liian pienen" kolmekakkosen tilalle, yms yms yms. Osa on tiettyjen ihmisten mielestä turhaa ja tulee aina olemaankin. Mutta...
Kukin tavallaan. Mielipiteitä on tasan niin paljon kuin ihmisiä. Elämästä saatavia erilaisia kicksejä on niin paljon kuin ihmisiäkin. Jokainen tavallaan. Yhteistä näille on nautinto, tykkääminen, parhaimmillaan vaikkapa se järjetön adrenaliini-virta kehossa =D
Antaa poikain tehä, jos tahtoo. Antakaamme hälle tilaisuus kokea itse se, mitä hälle manaatte. Ja topicin aloittajalle: Ei pahalla =D En kuitenkaan usko siihen, että juuri hän on se kuka tiellä nistii sen seuraavan hengen. Prosentuaalisesti tähän on niin pieni mahdollisuus, joten ei toinna liene tuomita yksittäistä virittelijää.
Olen määki ajanu ko sika, polttanu kumia (ainankin olevinaan) enkä ole ketään tappanut, enkä ole ketään syyttänyt renkaiden loppuun palamisesta. Omia valintoja jok'ikinen. Ja omasta kukkarosta pois.
Oikeasti, ihmiset käyttää rahansa niinkuin he haluavat. Ihan sama että räjäytteleekö näitä mesen motteja, polttaako kumeja ilmaan, juoko viinaa, pelaako uhkapelejä, polttaako tupakkaa, ostaako uuden puhelimen aina kun vanhan "edeltäjä" ilmestyi (vanhalla kuitenkin oli vielä soittaminen mahdollista=D ), uutta teeveetä "liian pienen" kolmekakkosen tilalle, yms yms yms. Osa on tiettyjen ihmisten mielestä turhaa ja tulee aina olemaankin. Mutta...
Kukin tavallaan. Mielipiteitä on tasan niin paljon kuin ihmisiä. Elämästä saatavia erilaisia kicksejä on niin paljon kuin ihmisiäkin. Jokainen tavallaan. Yhteistä näille on nautinto, tykkääminen, parhaimmillaan vaikkapa se järjetön adrenaliini-virta kehossa =D
Antaa poikain tehä, jos tahtoo. Antakaamme hälle tilaisuus kokea itse se, mitä hälle manaatte. Ja topicin aloittajalle: Ei pahalla =D En kuitenkaan usko siihen, että juuri hän on se kuka tiellä nistii sen seuraavan hengen. Prosentuaalisesti tähän on niin pieni mahdollisuus, joten ei toinna liene tuomita yksittäistä virittelijää.
Olen määki ajanu ko sika, polttanu kumia (ainankin olevinaan) enkä ole ketään tappanut, enkä ole ketään syyttänyt renkaiden loppuun palamisesta. Omia valintoja jok'ikinen. Ja omasta kukkarosta pois.
Näillä mennään:
Mercedes 300CEA 24V -91
Seat Cordoba 1.9Tdi 66kw vario/paku -00
Mercedes 300CEA 24V -91
Seat Cordoba 1.9Tdi 66kw vario/paku -00
Itse olen kannustanut topicin aloittajaa rakentamaan tämän koneen, ja tekemään kunnolla. Tosin olen myös koittanut puhua järkeä (mm. 400e turboa koskien). Jos haluaa budjettipelin tehdä (suhteellista tokin.), niin halvemmaksi tulee ostaa se alkuperänen turbokone ja siitä rakentaa maltillinen peli. Toki nämä vaparimotit ei kalliita ole, eli jos haluaa tehokkaan pelin, niin senkun paukuttelee mosia ja vaihtaa aina hilut uuteen mottiin (pidemmänpäällehän tämä ei kovin halpaa ole).
Kuten sanottu, niin monivenavapareista saa oikein kelpo turbopelejä (esim. jeemu), mutta joutuu niissäkin hieman oppirahaa maksamaan (jotta löytää ne heikot kohdat).
Ja mitä alkuperäiseen turbokoneeseen tulee, ei sekään ilmasta ole niitä rakentaa. Jos kunnolla tekee niin rahaa palaa jo useita tonneja. Yleinen ajatushan mersun superturbotuksesta on se, että iso holsetti ja pumppu kylkeen ja johan mennään
Kuten sanottu, niin monivenavapareista saa oikein kelpo turbopelejä (esim. jeemu), mutta joutuu niissäkin hieman oppirahaa maksamaan (jotta löytää ne heikot kohdat).
Ja mitä alkuperäiseen turbokoneeseen tulee, ei sekään ilmasta ole niitä rakentaa. Jos kunnolla tekee niin rahaa palaa jo useita tonneja. Yleinen ajatushan mersun superturbotuksesta on se, että iso holsetti ja pumppu kylkeen ja johan mennään
W211
Vanhat:
W124 300DT -92, W201 2.5DT -89/90, W123 280 -84
Vanhat:
W124 300DT -92, W201 2.5DT -89/90, W123 280 -84
Eli siis kaikki harrastukset joihin liittyy moottorin viritys on perseestä, koska konerikon mahdollisuus on aina olemassa.rumilus kirjoitti:Elämänkokemuksen mukaan ajattelen maalaisjärjellä, mikä on normaalia tervettä ajattelutapaa ja mahdollisesti harrastukset. En kyllä miellä sellaista ajattelutapaa, jossa lopputulos on sata varma...hihhuloidaan moottoreiden kanssa ja nähdään kuinka moottori poksahtaa...väittäisin maalaisjärjelläni tuollaisen harrastuksen olevan kovin erikoinen, jos siitä saa vielä hyvät fiilikset. Henkilöllä täytyy olla jokin pimeä puoli otsalohkossa, jos tieten tahtoen haluaa rikkoa tavaroita.
Palkitsemisen kautta näen sen antoisuuden, jos kykenee rakentamaan jotain sellaista, joka miellyttää itseään ja toisia.
Tokihan sitä vapaassa maassa saa tehdä melkein mitä vaan rahoillaan, en suinkaan ole katkera kenellekään, sääliksi vaan käy turhamaisuuden turhuus.
Miten voit väittää että lopputuloksena on satavarmasti aina rikkonainen kone, mulla on ollut bensa bemari kesäautona 8 vuotta, ahtimella nostettu tehoa 100 hv vakiosta eikä hajonnut ja vielä se kauhea kutoskone.
Pitääkö harrastuksellakin pyrkiä miellyttämään toisia vaikka itseä kiinnostaiskaan?
Ei missään nimessä pidä. Jos joku haluaa koittaa budjetti viritystä, niin koittakoon. Kyllähän sitä mullekin on sanottu yhtä jos toista, mutta joku kumma siinä on että aina pitää kuitenkin itte yrittää =D Tämän tunteen uskoakseni moni muukin lienee tuntenut aikanaan. 
Näillä mennään:
Mercedes 300CEA 24V -91
Seat Cordoba 1.9Tdi 66kw vario/paku -00
Mercedes 300CEA 24V -91
Seat Cordoba 1.9Tdi 66kw vario/paku -00
S202 kirjoitti:Oikeenko oot tosissas? Laitetaan se kone 60t yhdistelmään, epäilen että jos ei ekalla 0-88km/h kiihdytyksellä sula koko paska niin toisella sitten. Kouluviisaus ja rakentamalla hankittu kokemus ei kulje käsi kädessä![]()
Ja varmasti kestää om602/603-605/606 orig. tbo moottori ainakin 2,5 kertaisen tehonlisäyksen ihan hyvin, tuskin sellasella miljoonaa km pääsee mutta eräillä vag konsernin moottoreilla ei pääse vakiona 200tkm kun ne on paskana
Niin joo, eikö sielä koulussa opeteltu muuta kuin lujuuskertoimia ja tärinöitä? Mihin helvettiin tollaset 3 litrasen moottorin männät ja muut siirtää sen lämmön mikä 500 hepasta tulee? Teoria on teoriaa ja käytäntö käytäntöä kannattaa muistaa se
Mitähän tuohonkin nyt vastaisi. Jos " kouluviisaus ja rakentamalla hankittu kokemus ei kulje käsi kädessä ".
Kyllä ne näyttää kulkevan käsi kädessä, opiskelemaan pääsyn ehtona on jo tietynlainen osaaminen ja työkokemus alalta. Opintojen ohessa on pakolliset työharjoittelut/praktiikat, lisäksi asiaan perehdytään konelaboratoriossa jne...jne..
Siellä viimeistään huomaa, miten moottorit käyttäytyy eri kuormitustilanteissa.
Mitä pidemmälle opiskelee kyseistä tekniikkaa, sitä syvällisemmin asiaan paneudutaan...tulee jonkin verran muutakin kuin lujuusoppia ja värähtelyä.
Jos vähänkin tietää moottoreiden lämpökuormasta, niin tuo lämmön lauhduttaminen on niitä helpoimpia asioita moottoritekniikassa. Moottoriöljyt lämpiää kovan kuormituksen alaisena lähes 200 C-asteeseen, jota lauhdutetaan ensimmäisenä, ja on tehokkain metodi lämpökuorman kompensoimiseksi. Jäähdytysnesteet vesiseoskanavistossa/ jäähdyttimessä tasaa lämpökuormaa omalta osaltaan.
Kyllä ne moottorit saadaan hyvin kestämään, kunhan tiedetään mitä tekee.
603
näin vain on totuus kokemuksen äänellä todettunaKummeli kirjoitti:Tahtoo mennä yli tuon 5000e vaikka tekee turbostaki:roll: Pumppu siinä eniten maksaa.rumilus kirjoitti:Eiköhän keikuta 5000 e
Nii, ja sellasen neuvon voisin antaa peltsi_racing:ille,
Vielä tuohon budjettiin, että itellä se meni näin: kone 1000e, osat siihen "KansainLiitolta" 1000e, pumppu 1200e, turbo 750e, kannen+lohkon koneistus ja hilppeet 400e, cooleri ja öljycooleri 300e, hukkaportti 130e, pakosarja 350e(itte tehty), imusarja (oli halpa, kun ite tehty kans, mutta 100e meni siihenki), öljyputket 220e, ja sitten vielä pakoputki (jos simonsin käyristä, niin 50e/kpl) ja ahtoputkisto väh. 200e.
Että siitä voi laskee, niin se ei tuo 400e oo kyllä mitään...Joka ainoaan paikkaan menee väh. 100e, oli se sitten turbon tiivisteet, tai joku pieni hilpe jonnekkin. Aina on kolmenunmeroinen luku. Harvon pääsee alle 50e.
vaparista rakentamalla reilu 300 hv riittää jos kohtuullisesti satunnaisesti rankaisee konetta ........
Koulussa ei opetettu että se on öljyn jäähdytin eikä mikään laudutin? Noh, voihan se onnistua mutta siinä tapauksessa moottorin on varmasti ihan erilainen ja kokoinen, mersun pellin alle sellainen ei mahtuisirumilus kirjoitti:S202 kirjoitti:Oikeenko oot tosissas? Laitetaan se kone 60t yhdistelmään, epäilen että jos ei ekalla 0-88km/h kiihdytyksellä sula koko paska niin toisella sitten. Kouluviisaus ja rakentamalla hankittu kokemus ei kulje käsi kädessä![]()
Ja varmasti kestää om602/603-605/606 orig. tbo moottori ainakin 2,5 kertaisen tehonlisäyksen ihan hyvin, tuskin sellasella miljoonaa km pääsee mutta eräillä vag konsernin moottoreilla ei pääse vakiona 200tkm kun ne on paskana
Niin joo, eikö sielä koulussa opeteltu muuta kuin lujuuskertoimia ja tärinöitä? Mihin helvettiin tollaset 3 litrasen moottorin männät ja muut siirtää sen lämmön mikä 500 hepasta tulee? Teoria on teoriaa ja käytäntö käytäntöä kannattaa muistaa se
Mitähän tuohonkin nyt vastaisi. Jos " kouluviisaus ja rakentamalla hankittu kokemus ei kulje käsi kädessä ".
Kyllä ne näyttää kulkevan käsi kädessä, opiskelemaan pääsyn ehtona on jo tietynlainen osaaminen ja työkokemus alalta. Opintojen ohessa on pakolliset työharjoittelut/praktiikat, lisäksi asiaan perehdytään konelaboratoriossa jne...jne..
Siellä viimeistään huomaa, miten moottorit käyttäytyy eri kuormitustilanteissa.
Mitä pidemmälle opiskelee kyseistä tekniikkaa, sitä syvällisemmin asiaan paneudutaan...tulee jonkin verran muutakin kuin lujuusoppia ja värähtelyä.
Jos vähänkin tietää moottoreiden lämpökuormasta, niin tuo lämmön lauhduttaminen on niitä helpoimpia asioita moottoritekniikassa. Moottoriöljyt lämpiää kovan kuormituksen alaisena lähes 200 C-asteeseen, jota lauhdutetaan ensimmäisenä, ja on tehokkain metodi lämpökuorman kompensoimiseksi. Jäähdytysnesteet vesiseoskanavistossa/ jäähdyttimessä tasaa lämpökuormaa omalta osaltaan.
Kyllä ne moottorit saadaan hyvin kestämään, kunhan tiedetään mitä tekee.
osaa näistä viesteiteistä kun lukee, niin tulee semmonen olo et ehkä olis viisasta ajella sen vakio 603 turbon voimin! mutta VITUT heti kun euroja pystyy irrottaan niin pumppu; isompi ahdin, kuuleri ja iso putkisto kiinni ja sit onki kivempi ajella taas töihi! viä ku keksis millä noista kannattaa alotella ku kaikkia ei oo varaa kerralla hommata!?
PS. TARVIIKO KAIKKEE AJATELLA JÄRJELLÄ? jos niin ni ei muuta ku ryhtyä poliitikoks!
PS. TARVIIKO KAIKKEE AJATELLA JÄRJELLÄ? jos niin ni ei muuta ku ryhtyä poliitikoks!
ei siitä välttämättä jää pelkästään paskaa käteen. itesellänikin edellisessä mersussa jota virittelin sattui vain YKSI konerikko ja sekin oli odotettavissa (vaparikone turbotettuna) mutta kun siirryttiin alkuperäiseen turbokoneeseen josta otettiin yli kaksinkertaiset tehot vakioon nähden avaamattomasta moottorista (OM605). tuolla koneella ajettiin 70-80tkm ilman ongelmia ja annettiin myös isosti kenkää radalla ja myytiin ehjänä eteenpäin.rumilus kirjoitti:Onhan niitä harrastuksia ja harrastelijoita moneen lähtöön.
Luulisi hyvän harrastuksen olevan sellaisen, joka palkitsee toteuttajan, mutta sitä en ymmärrä, että aina jää paska käteen. Sellainen ei ole tervettä harrastusta, pikemminkin hiukan...sanoisinko...en viitsi sanoa.
.
minusta tämä harrastus on ollut hyvinkin palkitseva.
niin ja tuossa mun autossa oli myös isot JARRUT eli tehdään niihin harraste autoihin muutakin kuin viritetään moottoria.
minä suosittelisin tutustumaan joihinkin autoharrastajiin ja heidän harrastukseen ihan livenä jos se harrastus nuin kauheasti sun elämää rassaa.
ei rumilus harrasta kuin korkkien keräystä, kaikki muu on vaaraksi muille 
edit: Onhan moottorin viritys todella palkitsevaa.. Vaikka se käyttöautona onkin, niin ei se tarkoita että sillä pitäisi perseillä, tällöin se teho vaan lepää "reservissä". Kun sitä haluaa käyttää, niin varmasti pelkällä maalaisjärjellä pärjää.. Juu ahvenistollahan sitä vaan
edit: Onhan moottorin viritys todella palkitsevaa.. Vaikka se käyttöautona onkin, niin ei se tarkoita että sillä pitäisi perseillä, tällöin se teho vaan lepää "reservissä". Kun sitä haluaa käyttää, niin varmasti pelkällä maalaisjärjellä pärjää.. Juu ahvenistollahan sitä vaan
W211
Vanhat:
W124 300DT -92, W201 2.5DT -89/90, W123 280 -84
Vanhat:
W124 300DT -92, W201 2.5DT -89/90, W123 280 -84
Re: OT
Muunmuassa musiikkia harrastan.Skraba kirjoitti:Mitäs rumilus harrastaa?
Siinä voi virittää eri instrumentit oikealle tolalle.
Sama se on instrumettien osalta, jos se on epävireinen, ei sitä kukaan jaksa kuunnella ja käyttää, pätee myös moottoreihin.
Jotkut gladiaattorit näyttää mallia muulle kansalle, ja kansalla on hauskaa ja joillakin ivallinen pilke silmäkulmassa. Hyvä pojat, kansan huvittajiakin täytyy olla, kunhan eivät tule muun liikenteen sekaan näyttämään hullunmerkkejään.
Edit: Korjattu kirjoitusvirhe.
Viimeksi muokannut rumilus, Ti 27.07.2010 10:16. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Mielenkiinnolla asiasta, jossa vasta 40-vuoden tiedostettujen lainalaisuuksien ominaisuudet moottoritekniikassa ovat tulossa ihmisten tietoisuuteen ihmisen fysiologiassa.

Uploaded with ImageShack.us
Lainattu Turun Sanomista 27.7.2010 ympäristö ja tiede.

Uploaded with ImageShack.us
Lainattu Turun Sanomista 27.7.2010 ympäristö ja tiede.







