Projekti 450 SEL 6.9 muuttanut Ruotsiin elokuussa 2019

Kaikki 25+ vuotiaita Mersun mallisarjoja koskeva keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
unski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3008
Liittynyt: To 14.10.2004 16:08
Paikkakunta: Oulu

Re: Projektina 450 SEL 6.9

Viesti Kirjoittaja unski »

Todennäköisesti pumppu ei nosta painetta tai säätöventtiiilit vuotaa tai ne on väärin säädetty. Se nyt on sama paljonko järjestelmässä on ilmaa, jos se ei pääse pois...kyllä se ilmakin kasaantuu aikanaan tarpeeksi, niin että auto nousee.

Timppa
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13628
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Projektina 450 SEL 6.9

Viesti Kirjoittaja karra »

Joo pumppua epäilen minäkin, kirjoitin M100 foorumille tästä teoriasta jo. Irroitin paineletkun ja tarttee huomenna rakentaa siihen painemittari ja kuristusventiilli että pääsee testaamaan.

Jäikö unskille siitä 6.9 koneesta joutilasta pumppua muutes?
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1987 MB 560 SEC museoauto
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk]
2013 MB A 180 daily driver
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
unski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3008
Liittynyt: To 14.10.2004 16:08
Paikkakunta: Oulu

Re: Projektina 450 SEL 6.9

Viesti Kirjoittaja unski »

Se on ihan sama pumppu kaikissa vanhoissa Mersuissa, joissa on perän tasonsäätö. Niin, on minulla siis pumppuja, jos lähempää ei löydy.

Timppa
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13628
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Projektina 450 SEL 6.9

Viesti Kirjoittaja karra »

unski kirjoitti:Se on ihan sama pumppu kaikissa vanhoissa Mersuissa, joissa on perän tasonsäätö. Niin, on minulla siis pumppuja, jos lähempää ei löydy.

Timppa
Varmistin aamulla tämän merkkiliikkeestä. Minulla on toimivana purettu 200 T:n pumppu kotona. Siitä pitää vaan irroittaa erillinen asennuslaippa irti, sen alta pitäs paljastua neliskanttinen asennuspinta, samanmuotoinen kun sinun M100 6,9 moottorin kuvassa näkyy suljetun peltikannella. Pumpun numero on: A1172300064

Purin rikki menneestä Power Team hydraulipumpusta venttiilin, kolmihaaraliittimen ja painemittarin. Kävin teettääs hydrauliikkaliikkeessä siihen letkun banjoliittimellä jonka saan pumppuuun kiinni eli tarkoitus mitata ensin paine ja tuotto vanhasta pumpusta.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1987 MB 560 SEC museoauto
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk]
2013 MB A 180 daily driver
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
unski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3008
Liittynyt: To 14.10.2004 16:08
Paikkakunta: Oulu

Re: Projektina 450 SEL 6.9

Viesti Kirjoittaja unski »

Mitä tuota Veholle soittelemaan, kun saman asian näkee EPC:stä...oman kokemuksen mukaan Vehon asiantuntemuksen tason vaihteluväli on vanhoissa malleissa aika laaja...näin kauniisti sanottuna.

Hyvähän se mittarikin on olla. Oletko katsonut tuleeko säiliön paluulinjasta öljyä. Jos tulee niin, pumppu todennäköisesti kyllä toimii. Tällöin joku venttiili todenäköisesti valskaa.

Timppa
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13628
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Projektina 450 SEL 6.9

Viesti Kirjoittaja karra »

En löytänyt tuota pumppua EPC.stä, se oli nimittäin mootorin alaosiossa nimeltään ilmakompressori. Ja minulla on aika hyvä sähköpostipalvelu Auto-Sunille; kaiken lisäksi kävin siellä myös tänään.

Pumppu pumppaa; olen pumpun pari kertaa ilmannut ja se työntää öljyä letkusta ulos mutta vähän vaisusti. Pitää tarkastaa että mihin asti nostaa paineen ja millä tuotolla. Minulla on W126 HPF suomenkieleinen huolto-opas ja siinä on kerrottu ne arvot.

Yksi tuttu epäili sitä pääventtiiliä, kuulemma pienikin epäpuhtaus voi aiheuttaa jumitusta M100 foorumin mukaan. Sitä voi kuulemma naputella (irroittaa epäpuhtaudet), se on vielä tekemättä. Korjausopas neuvoi remontin jälkeen kytkemään pääventtiilin huoltoasentoon (vaijerinpää irti ja manuaalisesti toiseen äärilaitaan) useita kertoja ja aina välillä käyttää normiasennossa, ei sekään auttanut.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1987 MB 560 SEC museoauto
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk]
2013 MB A 180 daily driver
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13628
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Projektina 450 SEL 6.9

Viesti Kirjoittaja karra »

Pumppu tekee hyvää painetta, ja oli vielä virtaustakin siinä kohdalla. Naputtelin pääventtiiliä, ei apua. Opiskelin lisää korjausoppaasta; paikallistin normaalin sekä korotetun asennon putkilähdöt ja avasin niiden liitoksia koneen käydessä - öljyä tuli ulos. Eli öljy ei mene iskaritolpille asti vaan jää johonkin.

Tutkailin visuaalisesti tasonsäätöventtiileitä ja niissä vivut näytti olevan OK ja liikerata looginen.

Ajattelin vielä kerran ilmata etupään kun se on hyvin siinä hollilla. Ja kas kummaa sieltä tulee vaan ilmaa....tulee ja tulee... kierrätin varmaan 12 litraa öljyä etummaisesta ilmausnipasta ulos vatiin ja aika ajoin kaadoin takaisin säiliöön. Sitten loppui aika ja energia, reilut kahdeksan tuntia puuhasin auton kanssa tänään, enää ei jaksa :P
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1987 MB 560 SEC museoauto
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk]
2013 MB A 180 daily driver
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
unski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3008
Liittynyt: To 14.10.2004 16:08
Paikkakunta: Oulu

Re: Projektina 450 SEL 6.9

Viesti Kirjoittaja unski »

kannattaisi seuraavana mitata paineet, jotka menevät tasonsäätöventtiileille ja sen jälkeen iskareille. Jos järjestelmästä tulee reilusti ilmaa läpi, visi syynä olla rikkoontunut imuletku...muutoin on vaikea kuvitella että ilmaa tulee jostain. Toisaalta tuollainen hydrauliöljy kuitenkin kuplii aina vähän.

Timppa
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13628
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Projektina 450 SEL 6.9

Viesti Kirjoittaja karra »

unski kirjoitti:kannattaisi seuraavana mitata paineet, jotka menevät tasonsäätöventtiileille ja sen jälkeen iskareille. Jos järjestelmästä tulee reilusti ilmaa läpi, visi syynä olla rikkoontunut imuletku...muutoin on vaikea kuvitella että ilmaa tulee jostain. Toisaalta tuollainen hydrauliöljy kuitenkin kuplii aina vähän.
Imulinjan kaikki letkut on uusittu. Itse asiassa tuo on enemmin sellaista kuplintaa, noinkohan vaan kuuluu asiaan. Ilmausruuvi on minulla hieman auki, sieltä tulee öljyä pienenä norona, noin 4 litraa puolen tunnin aikana. Kuplat tulee aina ryppäänä, kestää noin 20 sekuntia, sitten loppuu kuplat ja tulee pelkkää nestettä. Kun taas annan kieroksia koneeseen niin hetken päästä tulee uusi rypäs ilmaa. Tuo jatkui eilen illalla mointa tuntia...

Tässä se oikean etupallon putki mikä menee tolppaan, kuvassa uusi helmiliitin kiinni sekä irrallaan palloon tuleva nippa.

Kuva

Tässä rakentamani paineemittauslaite; banjoliitin suoraan pumpun kylkeen ja venttiilin kautta neste takaisin säiliöön korkin reiästä.

Kuva
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1987 MB 560 SEC museoauto
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk]
2013 MB A 180 daily driver
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
unski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3008
Liittynyt: To 14.10.2004 16:08
Paikkakunta: Oulu

Re: Projektina 450 SEL 6.9

Viesti Kirjoittaja unski »

Minusta tuollainen kuplinta on ihan ok. noin kuplii ohjaustehostimen öljyt ja kaiki muutkin hydrauliikkajärjestelmät, joita olen korjannut. Seuraavan sitten vain iskarien letkuja auki ja katsomaan tuleeko sinne öljyä. Painemittarikin olisi hyvä saada sinne. Paljonko muuten oli pumpun syöttöpaine?

Timppa
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13628
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Projektina 450 SEL 6.9

Viesti Kirjoittaja karra »

unski kirjoitti:Minusta tuollainen kuplinta on ihan ok. noin kuplii ohjaustehostimen öljyt ja kaiki muutkin hydrauliikkajärjestelmät, joita olen korjannut. Seuraavan sitten vain iskarien letkuja auki ja katsomaan tuleeko sinne öljyä. Painemittarikin olisi hyvä saada sinne. Paljonko muuten oli pumpun syöttöpaine?

Timppa
Joo tuo on helpommin sanottu kun tehty. Testaan vielä sen huoltoasennon jonka pitäisi pudottaa auto alas, minulla vaan ei sitä tee. Huoltoasennossa tasonsäätöventtiilien syöttölinjat kytkeytyy paluulinjaan pääventiiilissä joten jos autoa heiluttaa sen pitäisi vaipua alas...

http://starmotorsny.com/wp-content/uplo ... pGuide.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

Ja ajattelin hommata pitkän 6 mm PCV letkun jotta saan takanipasta vielä ilmattua, sieltä kun laskee öljyä ulos niin auto painuu alas. Pitää vaan päästä katsomaan tuleeko sieltä ilmaa enemmänkin.

Pumppu nosti paineen tosi nopeasti kun tuosta käsiventtiilistä kuristi. En halunnut räjäyttää pumppua (ei varoventtiiliä) niin pysäytin noin 150 bar paineeseen.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1987 MB 560 SEC museoauto
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk]
2013 MB A 180 daily driver
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
unski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3008
Liittynyt: To 14.10.2004 16:08
Paikkakunta: Oulu

Re: Projektina 450 SEL 6.9

Viesti Kirjoittaja unski »

En kyllä usko, että ilmaaminen on asian ratkaisu mitenkään. Minä uskon, että jokin venttiili toimii väärin. Eniten uskon, että pääventtiili ei päästä tarpeeksi painetta järjestelmään. Tasonsäätöventtiilit ovat vain "tyhmät" rajoitinventtiilit, jotka kuristavat virtausta korkeuden mukaisesti. Mikäli ne on säädetty oikein tukkiintuminen aiheuttaa vain auton nousua, ei laskua.

Timppa
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13628
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Projektina 450 SEL 6.9

Viesti Kirjoittaja karra »

Kyllä se noin menee. Kokeilin ilmata edestä ja vähän tuli kuplia ja sitten muuttui kirkkaaksi, annoin asian olla.

Purin pääventtiilistä sen sintratun sihdin irti, nyt sain sen kunhan malttoi kärsivällisesti sitä kaivella esiin. Oli likainen ja putsasin sen.

Mutta, tärkeä havainto; avasin pääventtiilin yläosassa olevan 22 mm pultin, sen alta löytyi jousi ja kuula eli siis jonkinlainen venttiili, kuulan alla oli porauksessa jotain töhnää, kuin kangasta tai paperia. Irroitin pumpun paineletkun joka tulee siihen samaan osastoon ja totesin ruuvarilla sörkkien että siellä sisällä on jotain pehmeää.

Laskin paineilmalla molemmista aukoista sisään ja pidin riepua ulostulopuolella. Sieltä tuli jonkinlainen kankaan riekale sekä tiivistemassa; kuin silikoonia tai moottorisilikoonia. Samanalaista näkyy pumpun ja moottorin välisessä laippaliitoksessa eli sieltä on lähtenyt tiivistysaine liikkeelle, taidettu laittaa vähän reilummin.

Pitää varmaan ottaa tuo pääventtiili pöydälle ja purkaa sitä että näkee mihin asti se silikonimassa on siellä edennyt.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1987 MB 560 SEC museoauto
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk]
2013 MB A 180 daily driver
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
unski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3008
Liittynyt: To 14.10.2004 16:08
Paikkakunta: Oulu

Re: Projektina 450 SEL 6.9

Viesti Kirjoittaja unski »

Tuo kuula ja jousi on hyvin todennäköisesti ylipaineventtiili. Järjestelmässä on pakko olla sellainen, kun pumpun tuotto riippuu kierroksista ja linjaston täytyy tulla jo täyteen tyhjäkäynnillä.

Timppa
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13628
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Projektina 450 SEL 6.9

Viesti Kirjoittaja karra »

Irroitin pääventiilin työpydälle ja purin sen, se menee kahtia eli valurautaosa jossa paineenrajoitusventtiili sekä varoventtiilli ja alumiiniosa jossa säätövipu. Tutkin alumiiniosan alapinnalla olevia kahta tulppaa, toisen alle olin vaihtanut kupariprikan koska se vuoti. Kappas kummaa, siinä mikä oli koskematon siellä oli 4 mm kuula ja tässä mitä olin availlut kuulaa ei ollut :!: .

Eli siellä oli kuula ja se on pudonnut pois jossain vaiheessa, kun etsin uutta prikkaa tms... jos tuosta kiinni niin loistavaa, tarttee vaan etsiä siihen yksi kuula jostain. Laakerikauppa, polkupyöräkauppa tai hydrauliikkafirma kun yksi o-rengas pitää kumminkin uusia siitä saumasta.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1987 MB 560 SEC museoauto
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk]
2013 MB A 180 daily driver
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13628
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Projektina 450 SEL 6.9

Viesti Kirjoittaja karra »

TOIMII!!!!

Auto nousi heti ylos, siis kun laitoin sinne poteroon kuulan. Laakeriliikkestä sai kuulan; maksoi jopa 5 senttiä. Ostin niitä 3 kpl ja maksoin 50 senttisellä, loput taisi mennä Laakerikeskuksen kahvikassaan.

Tehohydrosta hain o-renkaan venttiililohkon ja valurautaisen lohkon väliin. Vein sinne tutulle myyjälle hydropneumaattisen jousituksen huolto-ohjeen tulostettuna, sen mikä oli tuossa linkissä. Ne prujut riitti maksuksi o-renkaasta :D .

Tein tullille sähköisen käyttöönottoilmoituksen ja otin autolle liikennevakuutuksen + osakaskon puhelimitse. Nyt tarttee hakea 3 kk tarrakilvet konttorilta.

Onnea tässä typerässä episodissa on se että systeemi on huuhdeltu nyt kunnolla; öljy on tummunut jonkin verran, olisihan se voinut huuhtoutua ajaessakin mutta tarvii syksyllä vielä kerran vaihtaa ne liemet. Tärkeämpää oli se että kun käytin autoa useana iltana tallissa niin kaikki paikat kuumeni konehuoneessa, lukkopeltikin oli tulikuuma. Siinä antautui jarrupääsylinterin ja jarrunestesäiliön välisistä kumitiivisteistä etummainen ja nesteet on vuotaneet etummaisesta kammiosta maahan. Tilasin tiistaina Saksasta uudet tiivisteet ja ne oli saapuneet tänään merkkiliikkeeseen eli ois ollu ikävää kun ois jarrunestet kadonneet viime sunnuntaina Ahveniston radalle...
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1987 MB 560 SEC museoauto
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk]
2013 MB A 180 daily driver
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13628
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Projektina 450 SEL 6.9

Viesti Kirjoittaja karra »

Jarrunestesäiliön alakumit vaihdettu, parempi ratti asennettu; siihen piti ottaa vanhasta äänimerkin liukurenkaat, akun teline asennettu akun alle (oli irti koekäytössä), auto koeajettu iltasella - hyvin pelasi.

No niin, autohan on hiljainen kun mikä, taajama-ajossa sisällä kuuluu selvästi kellon raksutus! Jousitus on erittäin mukava, ei kolise auto huonolla pinnalla, varsinaisella mukulakivellä en vielä ajanut. Moottori on kuin höyrykone, vääntää vahvasti alhaalta ja kolmiportainen laatikko tuo ajoon oman lisäviehätyksensä.

Pitää vaihtaa vielä tulpat, kone ei käy ihan tasaisesti vaan pientä värinää on havaittavissa.

Ilmastointilaite pelaa upgreidattuna hyvin, se pitää kabiinin lämmöt hyvin tasaisena ja puhallin säätelee itse itseään, pääosin tänään ilta-ajelulla se oli aika hiljaisella. Pidin sitä LOW asennossa. Eli Unwired Toolsin paketti on hyvä investointi.

Kuskin penkin halkeamat on murtuneet läpi, harmi mutta niillä on tulleet tunnit sitten täyteen. Ajovalonkehyksetkin on rapeat, piti nostaa konepellin etureunaa mutta sormet osui siihen kehykseen niin raksahti halki vasen. Niilläkin on tunnit täynnä.

7x15 ET 25 vanteet kaipais spaceria jotta saisi sellaisen "rottalookin" mitä tässä hain. Mutta vasta katsastuksen jälkeen sitten, täytyy tässä nyt ajella autolla jotta saa tuntumaa.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1987 MB 560 SEC museoauto
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk]
2013 MB A 180 daily driver
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
unski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3008
Liittynyt: To 14.10.2004 16:08
Paikkakunta: Oulu

Re: Projektina 450 SEL 6.9

Viesti Kirjoittaja unski »

Hyvä, että alkoi toimia ja pääsi ajelulle. Se antaa virtaa viedä projektia eteenpäin.

Timppa
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13628
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Projektina 450 SEL 6.9

Viesti Kirjoittaja karra »

unski kirjoitti:Hyvä, että alkoi toimia ja pääsi ajelulle. Se antaa virtaa viedä projektia eteenpäin.

Timppa
Juu aloin jo illalla miettimään että jos tilais tähän uudet penkinpäälliset, harmi kun taala on vaan vahva nyt...

https://www.topsonline.com/model/Seat_C ... 16%29.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Mutta se on ensi talven hommia sitten. Tärkeintä on ensin saada maalarilta arvio noihin paikkamaalauksiin, ja pitää auto varmaan kiillotuttaa/myllyttää sitä ennen jotta maalari näkee muun maalipinnan kunnon. Ja niitä rosterimallisia europuskureita ensi ajokaudeksi halajan...
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1987 MB 560 SEC museoauto
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk]
2013 MB A 180 daily driver
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13628
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Projektina 450 SEL 6.9

Viesti Kirjoittaja karra »

Tässä vanhat tulpat, noilla oli käytetty autoa puolen tankillisen varran autotallissa ja sen jälkeen ajettu 40 km taajama-ajoa. Aika vaaleanharmaat ovat; tämähän on oikea laihaseosmoottori.

Kuva

Ajelin pari pv 7x15 ET25 peltivanteilla (oli kumit tosin päällä). Hieman nypytti joku pyörä, tuntui tulevan edestä ja muistin että laitoin vahingossa eteen sellaisen pyörän jossa enemmin painoja kuin takapyörässä; noissa Accelera kiinankumeissa on pyörimissuunta nimittäin. Vaihdoin tänään oikean etusen taakse ja fylläsin takavanteen ja navan väliin 20 mm limpun. Eteen sujahti taasen 5 mm spaceri eli ET on nyt takana 5 ja edessä 20. Gummit on 225/60 kokoset ja vanteet siis W126 peltisellaiset.

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1987 MB 560 SEC museoauto
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk]
2013 MB A 180 daily driver
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
Pontus
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1833
Liittynyt: Pe 08.02.2008 20:26
Paikkakunta: Helsinki

Re: Projektina 450 SEL 6.9

Viesti Kirjoittaja Pontus »

Ai ai kun on hienon näköinen noilla peltivanteilla. :thumbup:
W124 E 200 A 1994 (käyttis)
W123 230E A 1982 (MR-projekti)
S204 C200 Kompressor A 2008 (Välillä lainassa)
W123 200D/230E A 1980 purkuauto
Ex: Mercedes Benz w115 220 D (mr) 1976
Avatar
Ere866
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1532
Liittynyt: Su 06.06.2004 12:15

Re: Projektina 450 SEL 6.9

Viesti Kirjoittaja Ere866 »

Tykkään kokoajan enemmän ja enemmän tuosta väriyhditelmästä. Tosi mahtava!

Mutta ennen kaikkea Karra, onko into auton suhteen palannut nyt kun se on kunnossa? Että kannattiko odottaa?

Edi.t miten tuon takalsin tummennuksen kanssa? Lähteekö vai jääkö?
w126 300SE 1986
w116 450SE 1975
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13628
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Projektina 450 SEL 6.9

Viesti Kirjoittaja karra »

Joo pitää vähän tässä hengähtää. Olisiko joku alipainevuoto kun tyhjäkäynnillä humputtaa hieman, ja kakistelee kun lähtee kiihdyttämään. Sitten kun saa kierroksia koneeseen kaikki ok. Siellä on ne saastelaitteiden letkut ihan miten sattuu irti ja jostain vetää varmaan ilmaa.

Eilen oli sekä aurinkoa että varjoa vuoron perään ja automaattinen ilmastointilaite piti kabiinin lämpötilan erittäin tasaisena. HPF on todella mukava, auto käyttäytyy ihan eri lailla kuin rautajousinen, sekä eroaa ilmajousituksesta myös koska tämä tavallaan "elää" aktiivisemmin. Varsinainen kylmäkone tarttee huoltaa kun tässä kesän kynnyksellä ollaan.

Kävin tänään maalarilla; auto otetaan syksyllä täytetyöksi ilman kiireitä. Sitä ennen maalipinta pitää myllyttää jotta näkee sen kunnon, että kuinka paljon maalataan. Siinä kun laajuus selviää pitää suunnitella etu-ja takalasien irroitus ja takalasista lähtee siinä vaiheessa tummennus pois.

Ei tuo peltivannesysteemi pienellä ET:llä oikein sovi, tai pitäisi sitten madaltaa, nyt tuo on vähän erikoinen stance. Kaiken lisäksi satasen vauhdissa alkaa "hakkaamaan" eli joku heittää siellä, ei siis ravista. Otan nuo Bilteman spacerit edestä pois ja testaan, sitten saa takaakin lähteä limput jos ei muu tuohon täristykseen auta. Tähän korimalliin ja ajokorkeuteen se ET25 on oikean sopivan näköinen. Voisin sitten laittaa 15" teräskapselit kun sellaisetkin on hyllyssä.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1987 MB 560 SEC museoauto
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk]
2013 MB A 180 daily driver
https://www.youtube.com/user/karra224
tahtoomersun
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3109
Liittynyt: Pe 06.12.2013 14:02

Re: Projektina 450 SEL 6.9

Viesti Kirjoittaja tahtoomersun »

Olisiko kiinakumi mikä hakkaa?
Perheessä:
W 243 EQB 250 -23
C 126 500 SEC-89
ex
S 203 C 200 CDI -05
S 205 C 220 CDI -15
S 204 C 350 CDI -09
S 212 200 CDI -11
W 208 CLK 320 -99
W 211 E 220 cdi -05
S 210 E 220 cdi -02
S 202 c 180 -99
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13628
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Projektina 450 SEL 6.9

Viesti Kirjoittaja karra »

tahtoomersun kirjoitti:Olisiko kiinakumi mikä hakkaa?
Saattaa se ollannii. Edessä ei enää speisereitä ja etupyörissä vähemmän punttia mitä takasissa. Kävin nelikaistatiellä kokeileess: tär-rär-rär jne. En tiedä kovaako ajoin; varvikello näytti yli kolmea tonnia. Nopeusmittari näyttää ihan mitä sattuu...

Pihkura. Halvalla ei saa hyvää, ei edes välttävää. Olis pitänyt sijoittaa muutama euro enemmän ja ostaa GoodRidet tai LingLongit eikä Accelerat :lol:

Noh tutkaillaan vielä, ja tarvittaessa menee barokit misukoilla alle.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1987 MB 560 SEC museoauto
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk]
2013 MB A 180 daily driver
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13628
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Projektina 450 SEL 6.9

Viesti Kirjoittaja karra »

Laitettiin tänään ilmastointi toimimaan. Systeemissä oli vielä vähän painetta eli ei ollut ihan kuiva. Uusi kuivain ja liittimiin adapterit. Systeemi vedettiin tunniksi vakuumiin. Sitten 200 ml uutta öljyä ja 1000 g R134a ainetta sisään Nyt pelaa, seurataan kauanko pelaa...
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1987 MB 560 SEC museoauto
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk]
2013 MB A 180 daily driver
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13628
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Projektina 450 SEL 6.9

Viesti Kirjoittaja karra »

Höh, nopeusmittari elää ihan omaa elämäänsä. Tänään oli Kouvolan Swap & Meet reissussa navigaattori mukana.

Mittarinopeus 51 kmh oikea nopeus 60 kmh kierroksia 1500.
Mittarinopeus 62 kmh oikea nopeus 80 kmh kierroksia 2000.
Mittarinopeus 73 kmh oikea nopeus 100 kmh kierroksia 2500.

Ihme että en ole saanut sakkoja kun olen tuossa nelikaistatiellä pyyhkäissyt 95-100 kmh mittarinopeutta, siinä vauhdissa alkaa siis vähän joku täräjämään...

Ajattelinkin että mitäs hittoa sillä käkitään kun edellä ajavat tulee perä edellä vastaan, ei tuossa HPF-ässässä se vauhti nimittäin tunnu eikä kuulu 8)

Nyt lookkiin kuulu Trim Rimsit, kokeeksi siis:

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1987 MB 560 SEC museoauto
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk]
2013 MB A 180 daily driver
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
JPM
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 351
Liittynyt: Su 09.04.2006 10:32

Re: Projektina 450 SEL 6.9

Viesti Kirjoittaja JPM »

Hieno auto, parempi rim trims kanssa kuin ilman.
C124 320 CE -93 (vaimon)
W124 300E-24 -92 (oma)
Avatar
unski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3008
Liittynyt: To 14.10.2004 16:08
Paikkakunta: Oulu

Re: Projektina 450 SEL 6.9

Viesti Kirjoittaja unski »

Eihän se ole kuin hieman yli 130 km/h kun pistelee menemään 3000 1/min....minä vähän mietin viestiäsi silloin ja pohdin, että vissiin siellä on 120 rajoitus... :)

Timppa
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13628
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Projektina 450 SEL 6.9

Viesti Kirjoittaja karra »

unski kirjoitti:Eihän se ole kuin hieman yli 130 km/h kun pistelee menemään 3000 1/min....minä vähän mietin viestiäsi silloin ja pohdin, että vissiin siellä on 120 rajoitus... :)

Timppa
Joo 225/60 R15 on 1.2% isommat kuin 205/70 R14 niin ei nuokaan nyt tee isoa mittarivirhettä.

Tässä ajellu töihin tuolla lossilla niin muutamia kommentteja:
- onko tuossa todellakin noin iso kone mitä luukussa lukee
- onko mersuun laitettu saabin puskurit
- lähdit sitten töihin pieniruokaisella kauppakassilla
- aika iso maavara noin isoon mersuun

Tänään auto kyllä kulutti aika miehekkäästi, vaikea sanoa paljonko koska ihan vaan arvioin neulan liikkeestä.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1987 MB 560 SEC museoauto
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk]
2013 MB A 180 daily driver
https://www.youtube.com/user/karra224
Vastaa Viestiin