Mercedes-Benz W204/W212 (2008) rattilukko-ongelma ja korjaus

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
TjjL
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 11
Liittynyt: Pe 08.12.2017 23:48

Re: Mercedes-Benz W204/W212 (2008) rattilukko-ongelma ja korjaus

Viesti Kirjoittaja TjjL »

Tervehdys! Homman nimi on sellanen, että muuan GLK X204 250cdi -10 koki puolen vuoden huilaamisen ja moottorin vaihdon. Nyt kun uutta moottoria olis ollu tarkotus alkaa käynnistelemään ei virtalukko/auto reagoi mitenkään auton kumpaankaan avaimeen. Kun avaimen pistää virtalukkoon ei rattilukko vapaudu, releet ei naksuttele eikä tietenkään sytytysvirtaa saa päälle. Akku on uusi ja konehuoneen sulakerasiasta katsoin virtalukkoon ja ohjauslukkoon liittyvät sulakkeet. Olivat ehjät ja jännitettäkin tuli. Mittariston taustavalot pelaa, kilsat yms. näkyy, kaukosäätönen keskuslukitus toimii jne. Eli tämä perus kuvio. Mitenköhän tässä nyt kannattais edetä? Onko mitään visioa kellään että voisko tässä olla kyse jostain muusta kuin tästä ohjauslukko-virtalukko-ongelmasta? Ei tätä kukaan tietenkään hatusta voi tietää mutta hyviä arvailuja ja askelmerkkejä otetaan vastaan. Suunnitelmana oli purkaa seuraavaksi virtalukko irti ja kiikuttaa se avaimineen johonkin asian osaavaan elektroniikkapajaan tutkittavaksi.
Ocky
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 247
Liittynyt: Ke 23.03.2011 13:41
Paikkakunta: Vaajakoski

Re: Mercedes-Benz W204/W212 (2008) rattilukko-ongelma ja korjaus

Viesti Kirjoittaja Ocky »

Oireet ainakin täsmää kun ei rattilukko avaudu, kilometrit tulee näkyviin mutta virrat ei tule päälle.

Vikakoodia tietysti pitäisi päästä rattilukolta lukemaan. Ei todennäköisesti sytytä vikavaloa koska vika komponenttitasolla. Tietysti auto ei käynnisty tuosta viasta johtuen. Tämä ensimmäisenä tai tietysti voi myös kokeilla jos rattilukko reagoisi kun sitä kolauttelee ensin hieman ja laittaa sitten avaimen virtalukkoon.
W123 230E -82
S204 -08
W204 -12 (ex)
TjjL
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 11
Liittynyt: Pe 08.12.2017 23:48

Re: Mercedes-Benz W204/W212 (2008) rattilukko-ongelma ja korjaus

Viesti Kirjoittaja TjjL »

Joo, niin ne oireet pitkälti täsmää mitä olen näitä lukuisia tarinoita lueskellut. Ainut että edes mikään rele ei napsuttele joka haluaisi sitä ohjauslukon moottoria pyörittää. Otin tänään kuitenkin sen rattiakselihässäkän ja virtalukon irti ja kiikutan ne avaimineen tutkittavaksi/testattavaksi. Sen jälkeen tässä varmaankin ollaan viisaampia. Sitten jos ne osottautuu ehjiksi niin pitäis alkaa löytämään jostain GLK:n sähkökaavio jonka kanssa sitten voi alkaa raapimaan päätä taas ihan uudesta näkökulmasta...
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13721
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Re: Mercedes-Benz W204/W212 (2008) rattilukko-ongelma ja korjaus

Viesti Kirjoittaja DBFI »

TjjL kirjoitti: Ma 11.11.2024 20:17 Joo, niin ne oireet pitkälti täsmää mitä olen näitä lukuisia tarinoita lueskellut. Ainut että edes mikään rele ei napsuttele joka haluaisi sitä ohjauslukon moottoria pyörittää. Otin tänään kuitenkin sen rattiakselihässäkän ja virtalukon irti ja kiikutan ne avaimineen tutkittavaksi/testattavaksi. Sen jälkeen tässä varmaankin ollaan viisaampia. Sitten jos ne osottautuu ehjiksi niin pitäis alkaa löytämään jostain GLK:n sähkökaavio jonka kanssa sitten voi alkaa raapimaan päätä taas ihan uudesta näkökulmasta...
Miksi oletat että rattilukon moottoria ohjataan jollakin releellä? Katsoitko auton sulake/rele-karttaa?

Sähkökaaviot löytyy WIS:istä mutta pelkät sähkökaaviot saa helpoiten Starfinderista (kattaa US-myyntimallit mutta rattilukon osalta samoja).
Ocky
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 247
Liittynyt: Ke 23.03.2011 13:41
Paikkakunta: Vaajakoski

Re: Mercedes-Benz W204/W212 (2008) rattilukko-ongelma ja korjaus

Viesti Kirjoittaja Ocky »

Näissä keskusteluissa usein tulee esiin puhekielimäinen ilmaisu "releen napsutus", joka on kyllä kuvaava ääneen jollainen VOI kuulua joskus kun rattilukko pyrkii aukeamaan. Ääni tulee ymmärtääkseni moottorista mutta relettä siellä ei ole ainakaan välittömässä läheisyydessä. Ei ole siis mitenkään varma, että tuollainen napse sieltä pitäisi kuulua.
W123 230E -82
S204 -08
W204 -12 (ex)
TjjL
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 11
Liittynyt: Pe 08.12.2017 23:48

Re: Mercedes-Benz W204/W212 (2008) rattilukko-ongelma ja korjaus

Viesti Kirjoittaja TjjL »

Sulake/rele-karttaa en vielä tarkastellut enkä liiemmin tosiaan paikantanut mitään relettä fyysisestikään mistään, vaan tämä ajatus/olettamus perustui siihen mitä olen näitä juttuja eri foorumeilta tässä viikon aikana lueskellut ja seuraavaksi olisinkin varmaan yleisesti kysynyt, että missäs sellanen rele oikeen pitäis olla kun en sellasta mistään ole löytänyt. Ja kieltämättä mietiskelin sitäkin, että näinköhän noin pienelle sähkömoottorille mitään relettä edes on laitettu.. Toki se siitä kaaviostakin olisi käynyt viimeistään ilmi. Pysyin kuitenkin tuossa aiemmin mainitussa suunnitelmassani ja kiikutin nämä romppeet MB-Labille Tuusulaan, kun olin siitä sopivasti muutenkin ohi menossa ja näinhän se sitten oli, että nimenomaan se virtalukko oli rikki. Ilmeisesti se tunnistinosa jotenkin mykistynyt ja niin vaan sille loihdittiin siellä uusi elämä sillä aikaa kun kävin lounaspaikassa tien toisella puolella. Rattilukko ja avaimet oli tällä kertaa (toistaiseksi) ehjät. Kiitoksia kommenteista ja vinkeistä. Viikonloppuna sitten uudella toiveikkuudella vaihtomoottorin koekäynnistystä yrittämään ja tuskin maltan odottaa mitä jännittävää taas tulee eteen.
richarttos
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 2
Liittynyt: Su 11.04.2010 18:34

Re: Mercedes-Benz W204/W212 (2008) rattilukko-ongelma ja korjaus

Viesti Kirjoittaja richarttos »

Monia vuosia avain ei ole halunnut heti tunnistua pysähdyksen jälkeen, mutta tällä viikolla tuli viesti kesken työreissun, että eipä lähde käyntiin vaikka odottaa pidempäänkin.

Seuraavana päivänä pääsin itsekin paikalle toteamaan, että kun avaimen laittaa niin pieni nakutus kuuluu eli rattilukkoa epäilemään. Eipä liikahtanut ratin koulutuksella, mutta seuraavana päivänä tolppaan kiinni, että saadaan akkuun täysin jännite, jalkatilan yläsuojamuovi pois ja sisäpuhallin lämmittämään rattilukon suuntaan. Avain paikoilleen, vasaralla vauhtia, ja parin inahduksen jälkeen lukko aukesi ja sain auton omalle paikalleen.

Kannattaa muuten kanssa rasvailla käsijarrun kamat samalla, kun tuo jalkatilan yläsuojamuovi on poissa, kun sekin on vähän vekkuli

Meni pari päivää, että kerkesi jatkamaan homma eli S204 facelift korjaus menossa itsellä. Tämän päivän saldona purku tehty, ja mustunut moottori on irti ja odottelemaan uutta moottoria. Muutama huomio omalta osalta ohjetta parantamaan.

E-hylsysarja oli valmiina, mutta 3/8"-1/2" adapteri ja nivel teki räikällä työskentelystä hieman haastavaa. Moottorin pään pultit aukesivat ihan ok, mutta sitten onnistuin ratin päässä tiputtamaan E12 hylsyn johonkin koloon eli uusia ideoita kehiin.

Mittariston alamuovi on faceliftissä keskikonsolin ilma-aukkojen ja listan takana, mutta vähän reippaammalla väännöllä alamuovi lähti irti ilman, että olisi tarvinnut purkaa keskikonsolia sen enempää (YouTubessa oli että jollain T-koukulla pitäisi irrottaa ilma-aukkojen hakaset).

Kun mittariston alamuovin irrottaa, ratin joustokaulus irtoaa ja saa hyvän tilan avatata ratin pään pultteja, mihin paras oli 10/E12 räikkälenkki etukautta. Myös nivelhylsyavain multihylsynä ihan ok.

Oma asento mallia oikealla kyljellä penkillä jalat ulkona, että oikeakätisenä ylttyy mahdollisimman hyvin ja vasemmalla kädellä työntäen rattia luoden lisätilaa, että räikkälenkillä saa rattilukon mutterin hyvin auki. Sopivan kokoinen tappi, jolla sai työnnettyä lukin pultin sisään, ja samalla nostettua lukkoa, sekä sopivan pinsettiotteen löytäminen lukon johdon irroitukseen ottivat hetken, että käden sai toimivaan asentoon.

Jospa huomenna löytyisi moottori MB-labilta ja paketti kasaan.
richarttos
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 2
Liittynyt: Su 11.04.2010 18:34

Re: Mercedes-Benz W204/W212 (2008) rattilukko-ongelma ja korjaus

Viesti Kirjoittaja richarttos »

Moottori löytyi MB-Labilta hyllystä, lukko pakettiin ja narun päähän, akku kiinni ja hyvin pelaa, eli paikoilleen.

Kokoaminen menikin sitten jouhevasti eikä tarvinnut räikän niveltäkään. Lyhyt 1/2" jatko vain moottorin pään pulteille E12 hylsyn kanssa. Ratin pään pultit räikkälenkillä siten että toisella kädellä pitää toista avainta lenkin alla ja täten painamalla räikkälenkkia tuen toiselta puoleta saanee lenkin pysymään paikoillaan ja luoden tasaisen liukupinnan, ja nivelhylsyllä loppukiristys, kun on enemmän vipuvartta vrt. E12 lenkki.

Menee hieman offtopic, mutta samaan vauhtiin otin EISn myös pöydälle, jos tuo avaimen tunnistus parantaisi. Eli EIS palasiksi, putsaus ja nippuun. Kyllähän siellä pölyä riitti. Hommassa on juotoskamat tarpeen, kun avaimen käämin lankojen pinnit pitää juottaa irti ja kiinni piirilevystä. Yleismittarilla sitten tarkistaa kaikkien katkaisijoiden toiminta sekä käämin vastus. Paikalleen asentaessa löytyi kadonnut E12 hylsy. EIS helpompi saada paikoilleen ratin ollessa kiinni ratin kauluksen alakautta ja ratin ollessa pitkänä ylhäällä. EISin liittimet laitoin ratin yläpuolelta ja avaimen reiästä käsin kiinni.

Sivuoireena näyttää pimenneen keskikonsolista median ja puhelimen nappulat. Pitääpä tutkia. EDIT: auttaa kun painaa ON nappia :D

Avaimen tunnistuksesta paha sanoa tuliko muutosta. Ainakin nyt onnistui kun avaimen piti tiukasti päässään niin käynnistä, sammuta, käynnistä, sammuta ihan hyvin pötkössä. Mutta jos avainta ei pidä tiukasti pohjassa niin aika lailla sama, että sammuksesta käynnistykseen niin voi olla mitä vain että valoja ei syty, valot syttyy mutta ei yritä, tai käy alle sekunnin ja sammuu. Avain irti ja takas niin sitten lähtee, pienen lisäviiveen kanssa.

Kun miettii tuota avaimen oiretta ja tutuksi tullutta rakennetta niin tuo avaimen ja pesän väljyys vaikuttaa miten IR kohdistuu sekä käännettäessä yksi kytkin painuu hieman eri verran. Kun joskus tuntuu, että myös avaimen kallistus vaikuttaa tunnistukseen niin ainoastaan tuo IRn kohdistuksen osumattomuus jäisi jäljelle. Googlella osui silmiin saman kuuluisia oireita, että avain tunnistuu huonosti kuumalla tai kylmällä, ja näissä esimerkeissä oli noita avaimen pyöritykseen liittyviä katkaisijoita enemmän.
TjjL
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 11
Liittynyt: Pe 08.12.2017 23:48

Re: Mercedes-Benz W204/W212 (2008) rattilukko-ongelma ja korjaus

Viesti Kirjoittaja TjjL »

Päivitys vielä tähän omaan tapaukseeni, eli loppujen lopuksi osoittautui, että vikaa oli kuin olikin virtalukon lisäksi myös siinä rattilukossa. Vaikka moottori surahti nätisti ja kieli liikkui ongelmitta, se ei syystä tai toisesta antanut käynnistyslupaa. Moottorin sai kyllä käyntiin startin releestä konehuoneesta, eli mitään ajonestoa se ei saanut aikaiseksi. Ainoastaan starttaussignaali virtapiiriin 50 jäi tulematta perille. Rattilukon ongelma varmistettiin MB-Labin tekemällä emulaattorilla, jolla rattilukko ohitetaan. Emulaattori rattilukon paikalle sähköliittimeen ja kas vain kun auto käynnistyi avaimesta. No, otin sitten rattilukon pöydälle, purin, putsailin ja ostin Ockylta uuden sähkömoottorin siihen. Uusien rasvojen kanssa kasaan ja varmistin että auki-asennossa kaksi piirilevyn pientä mikrokytkintä varmasti painuu pohjaan. Ei muuta kun emulaattori irti, rattilukko paikalleen ja nyt toimii!
Juho909
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 1
Liittynyt: Ke 25.12.2024 21:27

Re: Mercedes-Benz W204/W212 (2008) rattilukko-ongelma ja korjaus

Viesti Kirjoittaja Juho909 »

Lukossa-asentoon hajonnut moottori vaihdettu W212:seen erinomaisilla ohjeilla, kiitokset Ockylle niistä ja moottorin nopeasta toimituksesta!
yg53
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 19
Liittynyt: To 01.09.2022 13:19

Re: Mercedes-Benz W204/W212 (2008) rattilukko-ongelma ja korjaus

Viesti Kirjoittaja yg53 »

W212 2011 200 Cdi Blue Efficiency 186.000km ko.probleema ilmestyi.Ei paikkaa eikä aikaa ei välineitä.Joten paikaliinen paja irroitti ko.vermeet (virta-ja rattilukko) ja ne lähtivät virta-avainten kera Mototronixiin Mikkeliin josta matka jatkui ECU.de Saksaan .Rotaatio reilu viikko ja hintaa total n. 630 ecua.
Ocky
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 247
Liittynyt: Ke 23.03.2011 13:41
Paikkakunta: Vaajakoski

Re: Mercedes-Benz W204/W212 (2008) rattilukko-ongelma ja korjaus

Viesti Kirjoittaja Ocky »

yg53 kirjoitti: Ti 31.12.2024 11:22 W212 2011 200 Cdi Blue Efficiency 186.000km ko.probleema ilmestyi.Ei paikkaa eikä aikaa ei välineitä.Joten paikaliinen paja irroitti ko.vermeet (virta-ja rattilukko) ja ne lähtivät virta-avainten kera Mototronixiin Mikkeliin josta matka jatkui ECU.de Saksaan .Rotaatio reilu viikko ja hintaa total n. 630 ecua.
Jos tulee tällaisia niin Suomesta löytyy samat palvelut nopeammin ja halvemmalla. Voin neuvoa kun pistää kyselyä yv:llä. Vastaan yleensä 24h aikana.
W123 230E -82
S204 -08
W204 -12 (ex)
Vastaa Viestiin