CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4683
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
jakkeviet kirjoitti: ... oletko kuullu että auton tehoja voidaan jopa mitata? sitten tuosta ammattitaidosta en nyt osaa mennä sanomaan riittääkö 16vuoden kokemus ohjelmoinnista "ammattitaitoon" ??
Voisitko ystävällisesti lopettaa tämän "minun" ketjuni trollaamisen.
Aloita oma, jossa voit sitten kirjoitella mieleisiäsi asioita.
Mikäli sinulla olisi yksikin postaus tähän, jossa et mainostaisi itseäsi, niin keskustelu olisi mielestäni kuitenkin jollain lailla hyväksyttävää.
Mutta tilanteen ollessa nyt, niin kuin se on, koen tämän nykytilanteen ainoastaan siipeilyksi.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Anzzu
Mersumies
Mersumies
Viestit: 580
Liittynyt: Ke 08.06.2016 17:44

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja Anzzu »

Terve. Minkälainen teho/vetoalue, esim tässä Tuikun ohjelmassa on? Autona siis 203 220cdi. Tuossa hiljan hankkimassani on joku digituning "lastu", ja paras vetoalue on kapean tuntuinen. Mitenkäs tuo ohjelmointi vaikuttaa tuohon hiukkassuodattimeen, tukkeutuuko herkemmin?
Sitten vielä egr:stä, kannataisi ilmeisesti poistaa käytöstä? Kuinka onnistuisi tampereen seudulla helpoiten(lue: halvimmalla)?
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4683
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
1500-4400rpm.
Hiukkassuodatin kestää pidempään, kun pakokaasujen kierrätys estetään.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4683
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
MB C 180cdi
Noin 500/215


Kuva
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
xal
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 1
Liittynyt: La 25.06.2016 11:25

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja xal »

Mitä eroja tekniikka puolella on 180 CDI ja 200 CDI ja 220 CDIi mallien välillä, onko turbo, kytkin ym. osissa eroja?
Olen katsellut 2013 vuosimallin 180 CDI mersua, tehopuoli on aika vaatimaton niinpä tuli mieleeni moottorin optimointi. Olen hieman yllättynyt kuinka paljon lisää tehoja näihin luvataan niinpä hieman arveluttaa se että pysyykö vakio-osat menossa mukana. Autolla ei ole tarkoitus revitellä mutta tietenkin jos tehoja on niitä myös tulee tarvittaessa käyttää.
ahtaaja75
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 19
Liittynyt: Su 20.03.2016 09:25

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja ahtaaja75 »

kannattaako cdi 320s -03 optimoida onko hyötyä? paljonko helposti tehoa lisää? :crazy:
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4683
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja tuikku »

xal kirjoitti:Mitä eroja tekniikka puolella on 180 CDI ja 200 CDI ja 220 CDIi mallien välillä, onko turbo, kytkin ym. osissa eroja?
Olen katsellut 2013 vuosimallin 180 CDI mersua, tehopuoli on aika vaatimaton niinpä tuli mieleeni moottorin optimointi. Olen hieman yllättynyt kuinka paljon lisää tehoja näihin luvataan niinpä hieman arveluttaa se että pysyykö vakio-osat menossa mukana. Autolla ei ole tarkoitus revitellä mutta tietenkin jos tehoja on niitä myös tulee tarvittaessa käyttää.
Kaikkiin kysymyksiisi on täällä jo monta kertaa vastattu, hiukan kun selaat taaksepäin, niin samalla saat vastauksia sellaisiinkin kysymyksiin, joita et nyt vielä osaa esittääkkään.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4683
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja tuikku »

ahtaaja75 kirjoitti:kannattaako cdi 320s -03 optimoida onko hyötyä? paljonko helposti tehoa lisää? :crazy:
Ei kannata, ei ole mitään hyötyä.
Tämä on kyllä ihan hupikysymys, hyötyä ei kannata tähän sotkea.
Hiukan siihen saa tehoa lisää, noin 240hv/600nm.
Kaikki riippuu teniikan ja etenkin (alimitoitetun) välijäähdyttimen kunnosta.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja atlas »

Onko tuikku muuten tutustunut jo tcu boxiin..voiko sitä ohejlmoida niin että itse moottori jää pois ja ylimääräiset härvelit että voisi jälki asennuksen tehdä esim. lankkuun 722.6 aski ja ohjaus helposti vai onko ainut jälki market boxit..siis kyse olisi mersun omasta tcu boxixta?
Nyt taidat tehdä esim. cdi boxeja niin että moottori toimisi vaikka vene käytössä.
Entäs mites bensakoneiseten ecut...eli sieltä virtalukot ,luistonestot ja muut kilkkeet pois ?
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4683
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
En ole vaihdelaatikkomuutoksia tehnyt.
Moottorivenemuutoksia olen tehnyt.
Bensakoneisiin en tee mitään.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Lyylikki
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 5
Liittynyt: Ke 06.02.2013 11:03

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja Lyylikki »

En jaksanut lukea, mutta varmaan joltain löytyy tuloksia/fiiliksiä OM642 moottorin ohjelmoinnista?
3.0 cdi V6 vakio tehot 224hp millasia tuloksia tullut, onko tuikulla noita tuloksia vastaavasta moottorista? auto on cls tuskin sillä tosin merkitystä...
W202
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4683
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
260-290hv
600-700nm

290 on kyllä vakioahtimelle jo vähän liikaa, minun mielestäni ja lisäksi se jo savuttaa.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Lyylikki
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 5
Liittynyt: Ke 06.02.2013 11:03

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja Lyylikki »

tuikku kirjoitti:.
260-290hv
600-700nm

290 on kyllä vakioahtimelle jo vähän liikaa, minun mielestäni ja lisäksi se jo savuttaa.
Kestääkö 7G laatikko ja turbo hyvin tollasta ohjelmointia vaikka 270-280hp alueelle ? Autolla rullattu 170tkm kehtaako sellaseen tehä ohjelmointia?
W202
Kumipää
Mersumies
Mersumies
Viestit: 821
Liittynyt: Ti 23.10.2007 13:20
Paikkakunta: Kalajoki

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja Kumipää »

Lyylikki kirjoitti:
tuikku kirjoitti:.
260-290hv
600-700nm

290 on kyllä vakioahtimelle jo vähän liikaa, minun mielestäni ja lisäksi se jo savuttaa.
Kestääkö 7G laatikko ja turbo hyvin tollasta ohjelmointia vaikka 270-280hp alueelle ? Autolla rullattu 170tkm kehtaako sellaseen tehä ohjelmointia?
Kestää ja kehtaa.
Star/bittiTuikkaukset Kalajoella.
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4683
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
C 180cdi
Noin 215hv/500nm


Kuva
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
janneja
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 74
Liittynyt: To 21.05.2009 18:17

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja janneja »

Löytyykö Oulun lähistöltä ketään, jolla olisi hallussa 7-lovisen laatikon ohjelmointi?
Jospa tässä on vielä vanha softa?
Hitaalla vedättäen ravistaa...
Öljyt vaihdettu, KYB-venttilli vaihdettu.
Mitään vikakoodeja ei anna.

280 cdi -08
nautseri
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1829
Liittynyt: Ma 26.04.2004 10:30
Paikkakunta: 87200

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja nautseri »

janneja kirjoitti:Löytyykö Oulun lähistöltä ketään, jolla olisi hallussa 7-lovisen laatikon ohjelmointi?
Jospa tässä on vielä vanha softa?
Hitaalla vedättäen ravistaa...
Öljyt vaihdettu, KYB-venttilli vaihdettu.
Mitään vikakoodeja ei anna.

280 cdi -08
Oli vähän samanlaisia ongelmia edellisessä autossa ja meni rikki pakokaasupuolen paine-ero tunnistin ja se toinenkin tunnistin joka on egr venttiilille menevässä putkessa.
Vaihdoin ne ja muistaakseni auton toiminta parani.
Käytin irti myös katin paineerotunnistimet ja niissä oli hiukan karstaa/nokea. Ne näkee kyllä testerilläkin katin toiminnan.
Ei nykinyt ja pers tuntumalta kulkikin herkemmin/ vastasi kaasupolkimeen,tehot ikäänkuin parani.
Oli oma tuntemus.
Jokin anturi kun ei toimi oikein niin voi vaikuttaa moneen toimintaan.
Avatar
S202
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5261
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja S202 »

Kyllä se on mentävä merkkiliikkeeseen jos haluaa laatikkoon päivitettyä ohjelmaa, ei täälä kukaan online koodaile omilla laitteillaan :)
S124 300TE
S211 E500
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17278
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja dealer »

Uusinta softaa saadaan ajettua merkkiliikkeiden ulkopuolella ainakin Ylivieskassa minun työpaikalla. Onnistuu tosiaan vain laillisella aidolla Starilla online.
Ei vaan jannejan autoon taida auttaa, turbiinivialta kuulostaa.
wiimax.fi
janneja
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 74
Liittynyt: To 21.05.2009 18:17

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja janneja »

Turbiinivialtahan se vaikuttaa, niin.
Mielellään kokeilis ensin jotain oljenkortta.

Eipä tuo turbiinin vaihto niin iso työ ole. Mutta jos ohjelmointia voisi kokeilla.

Saan kai omalla (piip) selvitettyä nykyisen ohjelmaversion?
luokyio
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1055
Liittynyt: Pe 02.05.2003 15:40
Paikkakunta: Espoo

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja luokyio »

03 w211 220 CDI, heitti pari kertaa vikatilan päälle asuntovaunua vedettäessä. Korjautui boottauksella molemmilla kerroilla.

Stari keljuilee joten jouduin turvautumaan Torqueen, joka antoi vikakoodiksi EGR:n (P2355 jos en muista väärin). Jos EGR on tukossa jo, onko myöhäistä tehdä vain softaus ja sen yhteydessä EGR:n poisto nyt kun on jo oireillut pari kertaa? Vai pitääkö tehdä jotain muuta ensin?

Tekeekö täällä Etelä-Savossa muut näihin ohjelmointia kuin Savon Autotune? Äkkiseltään en ole löytänyt muita vaihtoehtoja.
X218 CLS 250 CDI Shooting Brake
C215 CL 500 (JDM)

entisiä mersuja: S213 E 220 d, W251 R 280 CDI, S124 E 280, V220 S 500 L (JDM), W115 220 D, W210 E 220 CDI, S211 E 220 CDI T Classic A, W204 C 200 CDI, W210 E 300 D Classic A, W202 C 220 Elegance A, W124 200 D
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4683
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
Ei se egr oikeastaan mene tukkoon.
Sinulla jumittelee, puhdistus voisi auttaa - ei ainakaan huononna tilannetta.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
luokyio
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1055
Liittynyt: Pe 02.05.2003 15:40
Paikkakunta: Espoo

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja luokyio »

Jeps, kiitos. Egr-kliineriä ostettu motonetistä, putsaillaan pois ja sen jälkeen mentävä kyselemään ohjelmointia. Ei tuikuttajia täällä suunnassa asusta?
X218 CLS 250 CDI Shooting Brake
C215 CL 500 (JDM)

entisiä mersuja: S213 E 220 d, W251 R 280 CDI, S124 E 280, V220 S 500 L (JDM), W115 220 D, W210 E 220 CDI, S211 E 220 CDI T Classic A, W204 C 200 CDI, W210 E 300 D Classic A, W202 C 220 Elegance A, W124 200 D
Avatar
van-90
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 104
Liittynyt: La 06.02.2016 10:49
Paikkakunta: Lammi

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja van-90 »

OM 629.png.jpg
O

Onko mitään katkua millä on ässäläisen patista kutkuteltu muutama polle lisää väännön
pysyessä samana?? Onko "tuikuttaessa" eroa lopputuloksessa?
Oliks Tuikulla käyrää tuosta OM629 optimoinnista?
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
E420 CDI -06
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4683
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
Maksimitaso vakio-osilla hiukkasloukkujen kanssa noissa on luokkaa 430hv ja 1000nm
Ahtimet määrää tason, silloin sitä ei voi ohjelmalla kiertää mitenkään.

Kuva
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Avatar
van-90
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 104
Liittynyt: La 06.02.2016 10:49
Paikkakunta: Lammi

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja van-90 »

tuikku kirjoitti:.
Maksimitaso vakio-osilla hiukkasloukkujen kanssa noissa on luokkaa 430hv ja 1000nm
Ahtimet määrää tason, silloin sitä ei voi ohjelmalla kiertää mitenkään.

[ http://i68.tinypic.com/m8e32f.jpg ]
Sen kummemmin laskukonetta naputtelematta ja asiaa tuntematta pistää hieman silmään
tuossa käyrässä melko kova ero mootoritehon ja takapyörätehon välillä :o
Pienemmät moottorit, pienemmät erot? Vai vaimeneeko potku voimansiirrossa ihan prosenteilla??
E420 CDI -06
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

van-90 kirjoitti:
tuikku kirjoitti:.
Maksimitaso vakio-osilla hiukkasloukkujen kanssa noissa on luokkaa 430hv ja 1000nm
Ahtimet määrää tason, silloin sitä ei voi ohjelmalla kiertää mitenkään.

[ http://i68.tinypic.com/m8e32f.jpg ]
Sen kummemmin laskukonetta naputtelematta ja asiaa tuntematta pistää hieman silmään
tuossa käyrässä melko kova ero mootoritehon ja takapyörätehon välillä :o
Pienemmät moottorit, pienemmät erot? Vai vaimeneeko potku voimansiirrossa ihan prosenteilla??
Kyllä voiman siirto hukkaa tehoa useita %:teja
isompi tai pienpi kone jos molemat on samalla vaihteistolla(automaati/manuaali) ja
renkailla niin häviöt samaa luoka saman mallissa autoissa
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)

100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)

jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
:)
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4683
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja tuikku »

van-90 kirjoitti: Sen kummemmin laskukonetta naputtelematta ja asiaa tuntematta pistää hieman silmään
tuossa käyrässä melko kova ero mootoritehon ja takapyörätehon välillä :o
Pienemmät moottorit, pienemmät erot? Vai vaimeneeko potku voimansiirrossa ihan prosenteilla??

Maasturi, jatkuva neliveto.
Mittaus tehty maantiellä ajaessa, jolloin erona penkkimittauksiin, tulee mukaan myös tuulen vastus ja sen vaikutus tehon häviöön.
Max teho ja vääntö pitää hyvin kutiaan myös toisten tekemien mittausten kanssa samalla moottorilla.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Avatar
S202
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5261
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja S202 »

Tuolla sinun systeemillä saa ilmeisesti mitattua automaatistakin paremmin väännöt ilman kikkailua, penkissähän se taitaa vaihtaa helpommin pienempää. Vai miten tuo ajaessa mittaus toimii, täytyykö siinäkin saada aikaan täysi kiihdytys?
S124 300TE
S211 E500
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4683
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
Kyllä se pitää maksimaalinen kiihdytys saada aikaiseksi.
Joissain malleissa haluttu vaihde pysyy paremmin päällä, joissain huonommin.

Tämä mittaus antaa, tai määrittää ehken hiukan toisenlaisen tehon, ei varsinaisesti niinkään puhdasta moottoritehoa, vaan oikeastaan tiehen siirtyvän, sillä hetkellä käytettävissä olevan, eteenpäin työntävän tehon määrän ja sitten siitä lasketun varsinaisen moottoritehon, kun hävikit on mitattu ja määritetty.
Tämä ei ole niin tarkka.
Mutta mulla on kaikki mitattu samassa kohden, joten vertailukelpoisia ne keskenään on.
Ja on näitä nyt sen verran "oikeissa" dynoissa myös mittailtu, että ihan selvästi samoissa lukemissa pyöritään.
Ei tarvi muuta kun kertoa auton paino ja rengaskoko rehellisesti, niin vanteeseen kiinnitettävä nappi hoitaa loput.
Ohjelmassa ei ole asetuksia, joiden kanssa voisi kikkailla, kaikki täytettävät kentät jäävät näkyville lopputulostukseen.
Tämä sopii minulle tosi hyvin ja tykkään käyttää.
Ja kun nyt kuitenkin jonkin verran teen noita rakenneltujakin, niin +400hv,n auton ohjelman toiminnasta ei saa kyllä perstuntumalla mitään tolkkua, tai eroa.
Mutta tämä kertoo, vieläpä todellisen ajotilanteen kautta.
Mitattu teho on se, mikä oikeasti maantiellä toteutuu.
Ja käyrien muodoistakin jo näkee, että onko kaikki kunnossa.
Tämä on ollut hyvä ostos.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Vastaa Viestiin