
lisää hönkää om603:seen
Re: lisää hönkää om603:seen
No, tapahtuuhan sielä silloin jo jotain muutakin jos ahtopaineitakin on kovasti 

S124 300TE
W124 300D
W124 300D
Re: lisää hönkää om603:seen
Yks massapahvi on rikottu nostamalla ahtoja 2 baarista 2.5 baariin tekemättä mitään muuta muutoksia. Ei muuten kestäny kuin pari päivää tuota painetta ja lenti tiivisteenpala koneen päästä pihalle.S202 kirjoitti:No, tapahtuuhan sielä silloin jo jotain muutakin jos ahtopaineitakin on kovasti
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
Re: lisää hönkää om603:seen
Kumpaa suuntaan morkoolin ruuvia kuuluikaan kääntää että saa alasyöttöä lisää? Nyt kun yläsyöttöä on pienennetty nii olis taas alasyöttöä varaa hiukan lisätä, kun ei edes hirveesti pölläytä mustaa enne ahtojen nousua. Saiskohan sillä alasyötön lisäämisellä vielä hiukan parannettua ahtimen heräämistä entisestään?
W124 300 TDT
W126 500 SEL
ex:W124 300 E 12V
W126 500 SEL
ex:W124 300 E 12V
Re: lisää hönkää om603:seen
Auki. Saahan sillä parannettua jos ei niin paljoa ole alasyöttöä että menee tukkoon.Elkku_ kirjoitti:Kumpaa suuntaan morkoolin ruuvia kuuluikaan kääntää että saa alasyöttöä lisää? Nyt kun yläsyöttöä on pienennetty nii olis taas alasyöttöä varaa hiukan lisätä, kun ei edes hirveesti pölläytä mustaa enne ahtojen nousua. Saiskohan sillä alasyötön lisäämisellä vielä hiukan parannettua ahtimen heräämistä entisestään?
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
Re: lisää hönkää om603:seen
Käänsin alasyöttöä reilun kierroksen verran ja alavääntöä tuli huomattavasti lisää. Nyt herää ahdinkin entistä mukavemmin alhaalta saakka
Tekis mieli kääntää vielä hiukan lisää mutta en tiä alkaako menemään sitte tukkoon jo vaan ja tuleeko turhaa lämpökuormaa. Nyt ainaki pölläyttää mustaa paljon väkevämmin.
Oli muuten päästöt aika pienet, ku kävin ottaa katsastusta varten. 0,53. Nyt on varmaa enemmän ku alasyöttöä kerta lisäsin.
Laatikon kyljestä vaan tarttis varmaa vielä vähä kääntää vaihtokovuutta pienemmälle. Olen sitä ny käännelly aina 2 tai 3 sakaraa kerralla auki päin ja käyny kokeilee että miten vaihtaa lämä tiskis. Turhan rajusti vaihtaa vieläkin kaasupohjassa, vaikka tänäänki käänsin 2 sakaraa auki päin. Kun ei uskalla paljoa kerralla kääntää, kun sit rupee 2-3 väli tuntumaa jossai vaihees liian pehmeeltä ja luistavalta. Nätisti ajettaessa vaihdot on nyt aika sopivia. Vaihtaa ihan mukavasti siihen saakka, kunnes venttiili ohjaaki ahtopaineen laatikolle. Täytyy koittaa säätää vielä laatikon kyljestä vähä pehmeemmälle ja jos rupee rauhallisella ajolla vaihtaa liian pehmeest ni pumpun kyljes on sit viel hiuka varaa kääntää alipainetta pienemmälle eli vaihtoa kovemmalle.
Tällä viikolla olis tarkotus mennä pyöräyttämää takapyörät rullilla.


Laatikon kyljestä vaan tarttis varmaa vielä vähä kääntää vaihtokovuutta pienemmälle. Olen sitä ny käännelly aina 2 tai 3 sakaraa kerralla auki päin ja käyny kokeilee että miten vaihtaa lämä tiskis. Turhan rajusti vaihtaa vieläkin kaasupohjassa, vaikka tänäänki käänsin 2 sakaraa auki päin. Kun ei uskalla paljoa kerralla kääntää, kun sit rupee 2-3 väli tuntumaa jossai vaihees liian pehmeeltä ja luistavalta. Nätisti ajettaessa vaihdot on nyt aika sopivia. Vaihtaa ihan mukavasti siihen saakka, kunnes venttiili ohjaaki ahtopaineen laatikolle. Täytyy koittaa säätää vielä laatikon kyljestä vähä pehmeemmälle ja jos rupee rauhallisella ajolla vaihtaa liian pehmeest ni pumpun kyljes on sit viel hiuka varaa kääntää alipainetta pienemmälle eli vaihtoa kovemmalle.
Tällä viikolla olis tarkotus mennä pyöräyttämää takapyörät rullilla.
W124 300 TDT
W126 500 SEL
ex:W124 300 E 12V
W126 500 SEL
ex:W124 300 E 12V
Re: lisää hönkää om603:seen
Mistä helpoin tapa hommata vastaavuustodistukset vertailuauton jarruista ja alustan osista muutoskatsastusta varten? Motonetin varaosalista on ainaki ihan ihmeellinen ja sekava. 

W124 300 TDT
W126 500 SEL
ex:W124 300 E 12V
W126 500 SEL
ex:W124 300 E 12V
Re: lisää hönkää om603:seen
Kertokaapas nyt viisaammat että mistä kiikastaa kun ahtopaineet karkaa yläkierroksilla liian korkeelle? Tilanne on semmonen että hukkaportti on nyt oikeastaan niin löysällä kun se on vielä järkevä pitää niin ettei tule mustaa enää putkesta 3500 rpm jälkeen ja paineet nousee ensin johonki maltillisiin 1,5 tai 1,6 bariin reippaasti. Sitten siitä paineet alkaa kipuamaan tyyliin näin: 4500 rpm = 1,8 bar & 5000 rpm = 2,0 bar & 5500 = 2,2 bar & 6000 rpm = jotain aivan liikaa.
Jos vielä säädään hukkaporttia löysemmälle ei paineet nouse keskikierroksilla enää kunnolla vaan jää johonki 1 kilon lukemiin ja savuttaa vaan mustaa. Onko tällänen ahtopaineitten käytös näissä ST mersuissa yleistä vai kuuluisko ahtopaineet pysyä jotakuinkin edes suht samassa lukemassa koko vetoalueen?
Tuli mieleen, että yks vaihtoehto mistä todennäkösesti tommonen käytös vois johtuu on se että ulkonen portti on laitettu vaan toiseen pakosarjan nieluun ja toinen meneeki suoraan pakopesään. Eli voisko johtua siitä että ei enää yläkierroksilla riitä virtaus ainoastaan toisesta nielusta hukkaportille? Onko muilla jaettu pakosarja, mistä laitettu portti vaan toisesta nielusta vai molemmista ja onko ollu samanlaista vaivaa ahtojen kans? Apua kyllä kaivattais kun on koitettu säätää eikä se siitä ainakaa enää parane

Tuli mieleen, että yks vaihtoehto mistä todennäkösesti tommonen käytös vois johtuu on se että ulkonen portti on laitettu vaan toiseen pakosarjan nieluun ja toinen meneeki suoraan pakopesään. Eli voisko johtua siitä että ei enää yläkierroksilla riitä virtaus ainoastaan toisesta nielusta hukkaportille? Onko muilla jaettu pakosarja, mistä laitettu portti vaan toisesta nielusta vai molemmista ja onko ollu samanlaista vaivaa ahtojen kans? Apua kyllä kaivattais kun on koitettu säätää eikä se siitä ainakaa enää parane

W124 300 TDT
W126 500 SEL
ex:W124 300 E 12V
W126 500 SEL
ex:W124 300 E 12V
Re: lisää hönkää om603:seen
On kai se mahdollista että johtuu tuosta portin sijoituksesta. Mulla lähtee kummastakin nielusta putki jotka sitten yhistyy hukkiksen laippaan. Näin se kannattaa ainakin tuubisarjassa olla. Minkä kokonen portti sulla on?Elkku_ kirjoitti:Kertokaapas nyt viisaammat että mistä kiikastaa kun ahtopaineet karkaa yläkierroksilla liian korkeelle? Tilanne on semmonen että hukkaportti on nyt oikeastaan niin löysällä kun se on vielä järkevä pitää niin ettei tule mustaa enää putkesta 3500 rpm jälkeen ja paineet nousee ensin johonki maltillisiin 1,5 tai 1,6 bariin reippaasti. Sitten siitä paineet alkaa kipuamaan tyyliin näin: 4500 rpm = 1,8 bar & 5000 rpm = 2,0 bar & 5500 = 2,2 bar & 6000 rpm = jotain aivan liikaa.Jos vielä säädään hukkaporttia löysemmälle ei paineet nouse keskikierroksilla enää kunnolla vaan jää johonki 1 kilon lukemiin ja savuttaa vaan mustaa. Onko tällänen ahtopaineitten käytös näissä ST mersuissa yleistä vai kuuluisko ahtopaineet pysyä jotakuinkin edes suht samassa lukemassa koko vetoalueen?
Tuli mieleen, että yks vaihtoehto mistä todennäkösesti tommonen käytös vois johtuu on se että ulkonen portti on laitettu vaan toiseen pakosarjan nieluun ja toinen meneeki suoraan pakopesään. Eli voisko johtua siitä että ei enää yläkierroksilla riitä virtaus ainoastaan toisesta nielusta hukkaportille? Onko muilla jaettu pakosarja, mistä laitettu portti vaan toisesta nielusta vai molemmista ja onko ollu samanlaista vaivaa ahtojen kans? Apua kyllä kaivattais kun on koitettu säätää eikä se siitä ainakaa enää parane
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
Re: lisää hönkää om603:seen
Mulla on Kivimäen tekemä pulssipakosarja. Hukkaportti on uus 50 mm Proturbon tarvikeportti. Vaihdoin vanhan portin uuteen ku ajattelin et olis paineen nousu ollu vanhasta portin riitämättömästä virtauksesta kii mut eipä näköjää ollu. Suunnittelin kyllä sillon kansirempan yhteydessä että olis yhdistäny hukkaportille putket molemmista nieluista mutta jätin sen sitten tekemättä tilan puutteen vuoksi. Tarttis varmaa paisuntasäiliö ainaki siirtää johonki muualle että pystys toteuttamaan sen.
Täytyykö niitten portille tulevien putkien olla täysin symmetriset ja samanpituset ja samallaiset vai riittääkö vaan kunha yhdistää putket molemmista nieluista portille?
Täytyykö niitten portille tulevien putkien olla täysin symmetriset ja samanpituset ja samallaiset vai riittääkö vaan kunha yhdistää putket molemmista nieluista portille?
W124 300 TDT
W126 500 SEL
ex:W124 300 E 12V
W126 500 SEL
ex:W124 300 E 12V
Re: lisää hönkää om603:seen
Ei se tuplaputkitus siihen heräämiseen auta, se auttaa siihen huipputeholla olevaan toimintaan eli sylinterit saavat tasaisen pakopaineen.
Heräämisen kannalta tärkeä, että ne putket ei vuoda keskenään kun portti on kiinni.
Heräämisen kannalta tärkeä, että ne putket ei vuoda keskenään kun portti on kiinni.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Re: lisää hönkää om603:seen
Ei tietenkään heräämiseen mutta tuohon ahtojen karkaamiseen ehkä. Mulla on siellä putkien yhistymiskohdassa seinämä putkien välissä ja samoten hukkaportin laipassa.veskola kirjoitti:Ei se tuplaputkitus siihen heräämiseen auta, se auttaa siihen huipputeholla olevaan toimintaan eli sylinterit saavat tasaisen pakopaineen.
Heräämisen kannalta tärkeä, että ne putket ei vuoda keskenään kun portti on kiinni.
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
Re: lisää hönkää om603:seen
OK. Onko sulla ne putket myös saman pitusia ja saman muotosia? Mulla tarttis sitte siirtää paisuntasäiliö vakio paikasta ainaki ihan johonki muualle että sais sillai tehtyä. Pakko se olis kyl tehä että voi huoletta vedättää yli 5000 rpm. Nyt sillä ei uskalla huoletta päästellä menemään muuten ku vaan D:n kanssa ku vaihtaa sillä aina viimeistää 5000:ssa ni ahdot ei pääse nousee liikaa. Eli nyt huipputeho jää saavuttamatta, kun se tulee vasta 5550 rpm kohdalla.
Eikö se seinämän pääty siinä putkien yhdistymis kohdassa kuulukki sitte tehdä melkee ihan kiinni siihen hukkaportin venttiiliin, sillai ettei jää ku joku 1-2 mm rako?

W124 300 TDT
W126 500 SEL
ex:W124 300 E 12V
W126 500 SEL
ex:W124 300 E 12V
Re: lisää hönkää om603:seen
On ne melko pitkälti saman pituset ja muotoset. Ne putket tulee ilmanputsarin ja ahtoputken alle niin on tilaa riittävästi. Ne siis tekee melkein 90 asteen kulman. Se laippa on ihan jaettu laippa ja seinämä tulee siihen asti. En tiiä onko se todella niin tarkkaa 

W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
- CDI203
- Asiantuntija
- Viestit: 12889
- Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
- Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°
Re: lisää hönkää om603:seen
Jos porttin reijän halkisijaElkku_ kirjoitti:Kertokaapas nyt viisaammat että mistä kiikastaa kun ahtopaineet karkaa yläkierroksilla liian korkeelle? Tilanne on semmonen että hukkaportti on nyt oikeastaan niin löysällä kun se on vielä järkevä pitää niin ettei tule mustaa enää putkesta 3500 rpm jälkeen ja paineet nousee ensin johonki maltillisiin 1,5 tai 1,6 bariin reippaasti. Sitten siitä paineet alkaa kipuamaan tyyliin näin: 4500 rpm = 1,8 bar & 5000 rpm = 2,0 bar & 5500 = 2,2 bar & 6000 rpm = jotain aivan liikaa.Jos vielä säädään hukkaporttia löysemmälle ei paineet nouse keskikierroksilla enää kunnolla vaan jää johonki 1 kilon lukemiin ja savuttaa vaan mustaa. Onko tällänen ahtopaineitten käytös näissä ST mersuissa yleistä vai kuuluisko ahtopaineet pysyä jotakuinkin edes suht samassa lukemassa koko vetoalueen?
Tuli mieleen, että yks vaihtoehto mistä todennäkösesti tommonen käytös vois johtuu on se että ulkonen portti on laitettu vaan toiseen pakosarjan nieluun ja toinen meneeki suoraan pakopesään. Eli voisko johtua siitä että ei enää yläkierroksilla riitä virtaus ainoastaan toisesta nielusta hukkaportille? Onko muilla jaettu pakosarja, mistä laitettu portti vaan toisesta nielusta vai molemmista ja onko ollu samanlaista vaivaa ahtojen kans? Apua kyllä kaivattais kun on koitettu säätää eikä se siitä ainakaa enää parane
on liian pieni tai liike liian pieni niin monesti ahtopaine pyrkii "hiipimään"
Ylös päin, tuossa voisi olla kyse siitä ehkä sarjan
rakenteesta riippuen, jos portin reikä on tarpeeksi avautuma niin
yksi konsti onkelmaan heloptamiseen,
laitaaportti suoraan pakopesän "ulkokehälle"
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)
100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)
jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659

voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21

EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)
100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)
jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659

Re: lisää hönkää om603:seen
Mites tässä on ahtoa nostettu? bleedaamalla aukaisua vai kiristämällä ruuvilla jousta? Jos löysä jousi on kiristetty isompien ahtojen toivossa "liian" kireälle niin portti pelaa siihen asti että jousi pohjaa siinä 1.6bar ja kun venttiili ei pääse enään aukeamaan enempää niin ahdot alkaa hiipimään 

IG: @pyrytakkunen
Re: lisää hönkää om603:seen
Ai niin, siitähän tässä olikin puhetta, ahtojen noususta huipputeholla, eikä ahtojen noususta alarekisterissä, tarttis lukea tarkemmin. Varmaankin tuplaputket auttaa niin pääsee niistä kolmesta muustakin putkesta turhat paineet pihalle. Riippuen nyt juurikin tuosta, että se olemassa oleva portti varmasti pääsee kunnolla läpälleen.Siekkinen kirjoitti:Ei tietenkään heräämiseen mutta tuohon ahtojen karkaamiseen ehkä. Mulla on siellä putkien yhistymiskohdassa seinämä putkien välissä ja samoten hukkaportin laipassa.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Re: lisää hönkää om603:seen
Ei ole bleediä lainkaan. Eli ei pitäs tästä olla kysymys kun ei oo hukkaportin jousikaan mitenkää erityisen kireellä vaan säätö on mielestäni enemmän löysän puolella ku kireen.PTracing kirjoitti:Mites tässä on ahtoa nostettu? bleedaamalla aukaisua vai kiristämällä ruuvilla jousta? Jos löysä jousi on kiristetty isompien ahtojen toivossa "liian" kireälle niin portti pelaa siihen asti että jousi pohjaa siinä 1.6bar ja kun venttiili ei pääse enään aukeamaan enempää niin ahdot alkaa hiipimään
veskola kirjoitti:Ai niin, siitähän tässä olikin puhetta, ahtojen noususta huipputeholla, eikä ahtojen noususta alarekisterissä, tarttis lukea tarkemmin. Varmaankin tuplaputket auttaa niin pääsee niistä kolmesta muustakin putkesta turhat paineet pihalle. Riippuen nyt juurikin tuosta, että se olemassa oleva portti varmasti pääsee kunnolla läpälleen.Siekkinen kirjoitti:Ei tietenkään heräämiseen mutta tuohon ahtojen karkaamiseen ehkä. Mulla on siellä putkien yhistymiskohdassa seinämä putkien välissä ja samoten hukkaportin laipassa.
Kyllä uskosin että portti pääsee kunnolla levälleen. Olen kokeillu paineilmakompuralla laittaa painetta hukkaporttiin ja kyllä ääni ainakin kuuluu että venttiili aukee. Käyttäyty vanhalla portilla paineet ihan samallaisesti. Että ei se siitä portista eikä säädöstä kyllä kiinni voi olla. Jos säädän jousen jäykkyyttä löysemmälle herääminen vaan kärsii mutta sama liika ahtopaine kyllä tulee aikanaan yläkierroksilla (> 2 bar)
W124 300 TDT
W126 500 SEL
ex:W124 300 E 12V
W126 500 SEL
ex:W124 300 E 12V
Re: lisää hönkää om603:seen
Sitten kyse on varmaan siitä, että tosiaan sinulla on niin paljon syöttöä, että sen ohittamiseen tarvitaan ne kaikki kuusi ohivuotavaa putkea. Tuo kompromissisysteemi jossa hukkaportti on vain kolmessa on hyvä peruskauppakassiin, jossa pysytellään kohtuu tehoilla (vaikkapa alle 350 hp).
Lisää tietoa: www.skg.fi
Re: lisää hönkää om603:seen
Nyt on pakosarjaan tehty muutostyö. Eli molemmista pakosarjan nieluista vedetty putket hukkaportille. Mutta ongelma ahtopaineitten kans ei vieläkää kadonnu mihinkää, vaan edelleen ahdot nousee liian korkealle, samaan tahtiin kierroksien kanssa. Herävyys vaan kärsi aavistuksen, ei oikeestaa paljo muuta muutosta käytöksessä.
Nyt kaivattais kyllä tosissaan niitä viisaita neuvoja miten ahdot sais kuriin
Voiskohan johtua kenties liian löysästä hukkaportin kellon jousesta? Jos vaihtaisin kireemmän jousen ja säätäisin kelloa vielä löysemmälle ni auttaiskohan se? Eikö venttiili aukeekki sillon enemmän, mitä löysemmällä on ja sillon jousi ei pohjais niin aikasin? Vai olenko aivan hakoteillä? Eikö 50 mm portti pitäs olla ihan riittävän iso tälläseen kokoonpanoon? Pysyykö ahdot teillä muilla suhta samassa lukemassa koko vetoalueen vai olenko ainut kenellä tällästä ahtojen karkailua havaittavissa?


Voiskohan johtua kenties liian löysästä hukkaportin kellon jousesta? Jos vaihtaisin kireemmän jousen ja säätäisin kelloa vielä löysemmälle ni auttaiskohan se? Eikö venttiili aukeekki sillon enemmän, mitä löysemmällä on ja sillon jousi ei pohjais niin aikasin? Vai olenko aivan hakoteillä? Eikö 50 mm portti pitäs olla ihan riittävän iso tälläseen kokoonpanoon? Pysyykö ahdot teillä muilla suhta samassa lukemassa koko vetoalueen vai olenko ainut kenellä tällästä ahtojen karkailua havaittavissa?
W124 300 TDT
W126 500 SEL
ex:W124 300 E 12V
W126 500 SEL
ex:W124 300 E 12V
Re: lisää hönkää om603:seen
No sitten ongelma on portin säädöissä. Se ei vaan aukea tarpeeks kyllä tuon kokosen pitäis riittää tässä tapauksessa. Kyllä se jousen vaihto vois auttaa mutta vastapaineohjauskin on yks vaihtoehto. Ei tarvii sitten kiriä sitä jousta mutta onhan se vaikeampi toteuttaa. Tuo ahtojen karkailu on ymmärrettävää ahtimen oman portin kanssa leikkiessä mutta ulkosen riittävän kokosen portin kanssa sitä ei pitäis tapahtua.Elkku_ kirjoitti:Nyt on pakosarjaan tehty muutostyö. Eli molemmista pakosarjan nieluista vedetty putket hukkaportille. Mutta ongelma ahtopaineitten kans ei vieläkää kadonnu mihinkää, vaan edelleen ahdot nousee liian korkealle, samaan tahtiin kierroksien kanssa. Herävyys vaan kärsi aavistuksen, ei oikeestaa paljo muuta muutosta käytöksessä.Nyt kaivattais kyllä tosissaan niitä viisaita neuvoja miten ahdot sais kuriin
![]()
Voiskohan johtua kenties liian löysästä hukkaportin kellon jousesta? Jos vaihtaisin kireemmän jousen ja säätäisin kelloa vielä löysemmälle ni auttaiskohan se? Eikö venttiili aukeekki sillon enemmän, mitä löysemmällä on ja sillon jousi ei pohjais niin aikasin? Vai olenko aivan hakoteillä? Eikö 50 mm portti pitäs olla ihan riittävän iso tälläseen kokoonpanoon? Pysyykö ahdot teillä muilla suhta samassa lukemassa koko vetoalueen vai olenko ainut kenellä tällästä ahtojen karkailua havaittavissa?
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
- CDI203
- Asiantuntija
- Viestit: 12889
- Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
- Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°
Re: lisää hönkää om603:seen
vaikutais että onkelma on liina löysen jousen liika kirstysSiekkinen kirjoitti:No sitten ongelma on portin säädöissä. Se ei vaan aukea tarpeeks kyllä tuon kokosen pitäis riittää tässä tapauksessa. Kyllä se jousen vaihto vois auttaa mutta vastapaineohjauskin on yks vaihtoehto. Ei tarvii sitten kiriä sitä jousta mutta onhan se vaikeampi toteuttaa. Tuo ahtojen karkailu on ymmärrettävää ahtimen oman portin kanssa leikkiessä mutta ulkosen riittävän kokosen portin kanssa sitä ei pitäis tapahtua.Elkku_ kirjoitti:Nyt on pakosarjaan tehty muutostyö. Eli molemmista pakosarjan nieluista vedetty putket hukkaportille. Mutta ongelma ahtopaineitten kans ei vieläkää kadonnu mihinkää, vaan edelleen ahdot nousee liian korkealle, samaan tahtiin kierroksien kanssa. Herävyys vaan kärsi aavistuksen, ei oikeestaa paljo muuta muutosta käytöksessä.Nyt kaivattais kyllä tosissaan niitä viisaita neuvoja miten ahdot sais kuriin
![]()
Voiskohan johtua kenties liian löysästä hukkaportin kellon jousesta? Jos vaihtaisin kireemmän jousen ja säätäisin kelloa vielä löysemmälle ni auttaiskohan se? Eikö venttiili aukeekki sillon enemmän, mitä löysemmällä on ja sillon jousi ei pohjais niin aikasin? Vai olenko aivan hakoteillä? Eikö 50 mm portti pitäs olla ihan riittävän iso tälläseen kokoonpanoon? Pysyykö ahdot teillä muilla suhta samassa lukemassa koko vetoalueen vai olenko ainut kenellä tällästä ahtojen karkailua havaittavissa?
(portin aukeamiselle käy kuten tuolla aikaeisemmin jo tuli kirjoitettua)
jäykempi jousi korjaa yleenäsä tilanteen
E: oletaen että portti on oikean kokoineen kulloiseenkin kokoonpanoon (ei liian pieni/iso)
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)
100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)
jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659

voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21

EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)
100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)
jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659

Re: lisää hönkää om603:seen
Kokeileppas työntää siihen portin kelloon haluttu ahtopaine plus 0,2 bar paineilmakompressorista ja katso aukeaako se kunnolla.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Re: lisää hönkää om603:seen
Vaihdoin nyt kelloon jäykemmän jousen tänään. Sain sillä viimein ahdot kuriin yläkierroksilla.
Mutta edelleenki oli ensin sitä vaivaa että pelkällä hukkaportin säädön varassa ajettaessa ahdot nousee ensin vaan 1 bariin keskikierroksilta alkaen (>3500 rpm) siitä sitten nousee sinne n. 2 bariin tasasesti kierrosten kanssa samaan tahtiin. Erikoinen käytös mielestäni, kun tuolla tavalla ahdot nousee kierrosten mukana, kun mustaa tulee kuitenki pakoputkesta vaan keskikierroksilla, kun ahdot ei suostu nousemaan ensin kunnolla. Kun eikö normaalisti kuuluis vaan pölläyttää, kunnes ahdot nousee max lukemaan ja pysyy siinä koko vetoalueen?
Sain ahdot nyt kuitenkin toimimaan kaikesta huolimatta melko hyvin, kun sääsin magneettiventtiilin toimimaan niin, että päästää paineet hukkaportille vasta 1,8 barissa. Eli nyt ahdot käyttäytyy niin että keskikierroksilla paineet soutaa siinä 1,6-1,8 barin välillä ja sitten jossain kohtaa lakkaa soutamasta ku kierrokset nousee riittävän korkeelle. Soutaminen ei oikeestaa varmaa haittaa kun ei kuitenkaa mustaa tule enään putkesta noilla paineilla. 5500-6000 rpm välillä pääsee paineet nousee noin 2,1 bariin. Voi olla että voi saada viel jousta löysentämällä pudotettuu siihen 2 bariin, mutta en tiedä onko se kuinka vaarallistakaan jos käy tuolla 2,1:ssä hetken aikaa noin kovilla kierroksilla. Kun eikö 2 baria oo kuitenki aika maksimi mitä näistä koneista yleensä uskaltaa ahtoa ottaa, että vielä paikat ja kansi/tiiviste kestää? Toki pakopaineitakaan ei pitäs paljoo olla kun vanhallakaan portin toteutuksella ei ollu, kun 0,5 barii vähemmän ku mitä ahtopaineet, joka oli mitattu siitä nielusta missä ei ollu hukkaporttia ja sillon oli syötötki maksimissa. Eli nyt niitä pitäs olla vähemmän ku tulee putket molemmista nieluista portille ja syöttöä huomattavasti vähemmän.


Sain ahdot nyt kuitenkin toimimaan kaikesta huolimatta melko hyvin, kun sääsin magneettiventtiilin toimimaan niin, että päästää paineet hukkaportille vasta 1,8 barissa. Eli nyt ahdot käyttäytyy niin että keskikierroksilla paineet soutaa siinä 1,6-1,8 barin välillä ja sitten jossain kohtaa lakkaa soutamasta ku kierrokset nousee riittävän korkeelle. Soutaminen ei oikeestaa varmaa haittaa kun ei kuitenkaa mustaa tule enään putkesta noilla paineilla. 5500-6000 rpm välillä pääsee paineet nousee noin 2,1 bariin. Voi olla että voi saada viel jousta löysentämällä pudotettuu siihen 2 bariin, mutta en tiedä onko se kuinka vaarallistakaan jos käy tuolla 2,1:ssä hetken aikaa noin kovilla kierroksilla. Kun eikö 2 baria oo kuitenki aika maksimi mitä näistä koneista yleensä uskaltaa ahtoa ottaa, että vielä paikat ja kansi/tiiviste kestää? Toki pakopaineitakaan ei pitäs paljoo olla kun vanhallakaan portin toteutuksella ei ollu, kun 0,5 barii vähemmän ku mitä ahtopaineet, joka oli mitattu siitä nielusta missä ei ollu hukkaporttia ja sillon oli syötötki maksimissa. Eli nyt niitä pitäs olla vähemmän ku tulee putket molemmista nieluista portille ja syöttöä huomattavasti vähemmän.
Pitäs varmaan kattoo sitte ku jaksaa että aukeeko se kokonaan. Jotenki vaikuttais kyllä siltä että lähtis aukeemaan turhan aikasin, (>1 bar) mutta ei sitten aukee kuitenkaan tai ainakaan riitävästi. Aavistelisin että aukee kyllä kokonaan, mutta ei kuitenkaan riittävästi. Eli venttiilin iskunpituus on liian lyhyt. Mutta en tiiä sitte, jos kerta 50 mm portti pitäs olla riittävä tälläsessa laitteessa ni eikö venttiilin iskunpituuskin pitäs sitte olla riittävä? Käyttäyty se kyllä vanhallaki 50 mm portilla, melko samalla tavalla ku tolla nykysellä... että huutaiskohan se sittenki sitä isompaa porttiaveskola kirjoitti:Kokeileppas työntää siihen portin kelloon haluttu ahtopaine plus 0,2 bar paineilmakompressorista ja katso aukeaako se kunnolla.

W124 300 TDT
W126 500 SEL
ex:W124 300 E 12V
W126 500 SEL
ex:W124 300 E 12V
Re: lisää hönkää om603:seen
Liian pienellä ahtimella, lyhyellä pakosarjalla ja isotuottosella pumpulla vois joutua laittamaan vielä isomman portin mutta kyllä tuon luulis jo olevan riittävä. Pitäis kyllä mahtua liiat paineet pois 2 tuuman reiästä. Jos tuossa on tosiaan niin lyhyt se venttiilin liike ettei paineet mahu sieltä pois niin sitten ei auta kuin isontaa porttia. Kokeile sillä kompuralla ensin.Elkku_ kirjoitti:Pitäs varmaan kattoo sitte ku jaksaa että aukeeko se kokonaan. Jotenki vaikuttais kyllä siltä että lähtis aukeemaan turhan aikasin, (>1 bar) mutta ei sitten aukee kuitenkaan tai ainakaan riitävästi. Aavistelisin että aukee kyllä kokonaan, mutta ei kuitenkaan riittävästi. Eli venttiilin iskunpituus on liian lyhyt. Mutta en tiiä sitte, jos kerta 50 mm portti pitäs olla riittävä tälläsessa laitteessa ni eikö venttiilin iskunpituuskin pitäs sitte olla riittävä? Käyttäyty se kyllä vanhallaki 50 mm portilla, melko samalla tavalla ku tolla nykysellä... että huutaiskohan se sittenki sitä isompaa porttia
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
Re: lisää hönkää om603:seen
Jotenkin tulee nyt sellainen olo, että se pakopaine sitä siellä aukoo jo barin paikkeilla, mikä kuulostaa oudolle, jos pakopaine kerta on hallinnassa.
Heitä magneettiventtiili mäjelle ja tee vielä sellainen kokeilu, että tuuppaa painetta kompurasta siihen portin nieluun ja tutki ettei se aukea liian aikaisin pakopaineen vaikutuksesta. Kyllä sen jousen pitää se reilu pari baria kestää aukeamatta. Mikäli aukeaa niin jousi on edelleen liian löysä. Sitten kun jousi jaksaa pitää portin varmasti kiinni niin aletaan sitä avaamaan kellon voimalla.
Mikäli vielä toimii hunosti niin voi perehtyä siihen vastapaineohjauksen mystiseen maailmaan, tai ehkä kannattaa jo nyt.
Heitä magneettiventtiili mäjelle ja tee vielä sellainen kokeilu, että tuuppaa painetta kompurasta siihen portin nieluun ja tutki ettei se aukea liian aikaisin pakopaineen vaikutuksesta. Kyllä sen jousen pitää se reilu pari baria kestää aukeamatta. Mikäli aukeaa niin jousi on edelleen liian löysä. Sitten kun jousi jaksaa pitää portin varmasti kiinni niin aletaan sitä avaamaan kellon voimalla.
Mikäli vielä toimii hunosti niin voi perehtyä siihen vastapaineohjauksen mystiseen maailmaan, tai ehkä kannattaa jo nyt.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Re: lisää hönkää om603:seen
Kyllä mun kokemuksella täytyy todeta, että jos ulkonen portti on kokoluokkaa 50mm (hiukan yli tai alle) niin ei sitä ilman vastapaineohjausta saa toimimaan oikein mitenkään. Sitä pakopainetta ei tarvi olla juuri nimeksikään, ni heti kyllä varastaa.
Koittakaapa laittaa hukkiksen pakoputki suoraan maahan, niin kuulee aina välittömästi ku se vuotaa.
Rautamoottorissa aikanaan 50mm portti ja tuplajouset kellossa, kompuralla poydällä kokeiltuna liikettä alko tulemaan 2.5bar ja kokonaan selällään joku reilu 2.8bar. Sit paikalleen autoon ja 1barin jäläkeen alko pärinä kuulumaan ja max ahtopaine n.1.6bar.
Ahin oli HX40 super.
Koittakaapa laittaa hukkiksen pakoputki suoraan maahan, niin kuulee aina välittömästi ku se vuotaa.
Rautamoottorissa aikanaan 50mm portti ja tuplajouset kellossa, kompuralla poydällä kokeiltuna liikettä alko tulemaan 2.5bar ja kokonaan selällään joku reilu 2.8bar. Sit paikalleen autoon ja 1barin jäläkeen alko pärinä kuulumaan ja max ahtopaine n.1.6bar.
Ahin oli HX40 super.
- CDI203
- Asiantuntija
- Viestit: 12889
- Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
- Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°
Re: lisää hönkää om603:seen
Sekin on hyvä muistaa että mitä isompi ventiili on niin sitä jäykemmän jousen tarvitsee
(40 ventiili/1bar muuten sama mutta 50ventiili niin tarvitsee siihen 1bar jäykemmän jousen)
(40 ventiili/1bar muuten sama mutta 50ventiili niin tarvitsee siihen 1bar jäykemmän jousen)
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)
100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)
jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659

voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21

EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)
100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)
jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659

Re: lisää hönkää om603:seen
Jotenkin sitä vain kuvittelisi sinisilmäisenä, että kiinalainenkin olisi laittanut porttiinsa sellaisen jousen, ettei se nyt ihan puolen barin pakopaineella lennä selälleen. Onhan se jousi aina sen portin mukana tullut, eli pitäisi olla siihen käyttöön sopiva. No koska kiinalaiseen ei koskaan voi luottaa, on parasta tehdä ne laboratoriokokeet ennen autoon asentamista kun ottaa tuotteen käyttöön.
No niin, mitäs portteja tässä on nyt kokeilut, kun kahtahan siellä on testailtu ?
No niin, mitäs portteja tässä on nyt kokeilut, kun kahtahan siellä on testailtu ?
Lisää tietoa: www.skg.fi
Re: lisää hönkää om603:seen
omien kokemusten perusteellanuissa kiinan porteissa on tosi löysät jouset sisällä, 0.5-0.8bar on ollu. vaikka jättää kellosta ohjausletkut kokonaan pois jolloin vain pakopaine avaa porttia ei ahtopaine kasva vieläkään liian suureksi.
synapsen porttiin olen ollut todella tyytyväinen. ei tarvi minkäänlaista ohjausta, eri ahtopaine valintoja voidaan tehdä vain muutaman ohjausletkun siirrolla.
http://www.synapseengineering.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
synapsen porttiin olen ollut todella tyytyväinen. ei tarvi minkäänlaista ohjausta, eri ahtopaine valintoja voidaan tehdä vain muutaman ohjausletkun siirrolla.
http://www.synapseengineering.com/" onclick="window.open(this.href);return false;