W124 200D-85 Tbo projekti,taas käy ja kukkuu

Asiaa ahtimista ja ahtamisesta.
Vastaa Viestiin
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18298
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Viesti Kirjoittaja dealer »

No jos minä mitään ymmärrän niin ei tule "sopivan väljä" vaan pitää olla oikean kokoiset männät.

Kuumana on käynyt, eiköhän noista lämpöjäljistä joku asiantuntija kerro mielipiteensä jossain vaiheessa.
wiimax.fi
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

Riippu tietty paljonko pitää porata, se 0,1 millin välys on hyvä kovempaa käyttöä ajatellen, hiukan enemmänkin voisi menetellä.
Viimeksi muokannut Mauri H., Ma 06.09.2004 21:40. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12846
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

Mauri H. kirjoitti:Riippu tietty paljonko pitää porata, se 0,1 millin välys on hyvä kovempaa käyttöä ajatellen, hiukan enemmänkin voisi menetellä.
eli millin välys missä? sylinteri versus mäntä halkaisijassa, säteessä ?
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

epk kirjoitti:
Mauri H. kirjoitti:Riippu tietty paljonko pitää porata, se millin välys on hyvä kovempaa käyttöä ajatellen, hiukan enemmänkin voisi menetellä.
eli millin välys missä? sylinteri versus mäntä halkaisijassa, säteessä ?
Männän ja sylinterin välissä.
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12846
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

ookke, muistatko mitä on vakiona, niin voisi päätellä lähtee tarpeeksi tavaraa tuolla millin välyksen otolla että naarmut lähtee.

sittenhän tuosta kallista tulee jos joutuu ylikoko mäntiä ostaa :shock:

halvemmaksi taittaa tulla ostaa käytetty lohko jossa sylinterit ok.
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

Vakiona tuossa vaparissa taitaa olla tosi pienet välykset, jotain 0,03 mm

Niin siis korjaus meikän sekoiluun, se 0,1 mm on aika hyvä.
Viimeksi muokannut Mauri H., Ma 06.09.2004 21:40. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Aki P
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4140
Liittynyt: Pe 23.01.2004 19:32

Viesti Kirjoittaja Aki P »

Enkös veikannut mäntää aiemmin :wink:

Ne kampiakselin kaulat on uutenakin siniset. ne on jotenkin käsitelty....
Joku mersupurkaamo??
Avatar
PepeKyy
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 932
Liittynyt: Pe 15.08.2003 19:42
Paikkakunta: Koria

Viesti Kirjoittaja PepeKyy »

epk kirjoitti:entäs nuo kangen ja akselin lämpöjäljet ?
Nuo lämpöjäljet on käsittääkseni kaulojen karkaisusta peräisin. Jos ne olis noin kuumina käyny olis laakerit sulaneet alta pois.

Kuva vakio koneen kampiakselista. Tuossa on kaulojen kohdalla sävyero.

http://koti.mbnet.fi/sepekyy/pepe/Mese/ ... stetut.jpg

Mauri H. kirjoitti: eli millin välys missä? sylinteri versus mäntä halkaisijassa, säteessä ?


Männän ja sylinterin välissä.
Ei helvetti :shock: Siis männän halkaisija on 2mm pienempi kuin putken. Hiukkasen epäilen. :roll:
Kalusto:
Mersu(ja)

*
Avatar
PepeKyy
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 932
Liittynyt: Pe 15.08.2003 19:42
Paikkakunta: Koria

Viesti Kirjoittaja PepeKyy »

Mauri H. kirjoitti:Vakiona tuossa vaparissa taitaa olla tosi pienet välykset, jotain 0,03 mm

Niin siis korjaus meikän sekoiluun, se 0,1 mm on aika hyvä.
No huh! minä jo luulin :)
Kalusto:
Mersu(ja)

*
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12846
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

agip kirjoitti:Enkös veikannut mäntää aiemmin :wink:

Ne kampiakselin kaulat on uutenakin siniset. ne on jotenkin käsitelty....
heh, pullakahvit sulle 8)

onkos muuten tietoa mitä maksaa ylikoko männät jos pahin tulee eteen ?


mauri, eli sylinterin ja männän välys 0.1 ?

oon tässä pähkäillyt mikä tenän tähän koneeseen, kun miettii että rajummalla käytöllä olevat "huonommat" 200D turbo kokoonpanot kestää (ainakin vielä ovat läjässä) ?? tulee mieleen että oliko koneessa jotain vian tynkää alkujaan jo :?
Viimeksi muokannut epk, Ma 06.09.2004 22:11. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

Niin, luulisin että tuolla 0,1 mm sylinterin ja männän välyksellä jo ehkäistään leikkaantuminen. Samanlaista välystä käytetään aika yleisesti kovissa virityksissä myös bensakoneissa. Jäähdyttämätön mäntä pyrkii laajenemaan enemmän kuin nuo turbon jäähdytetyt.

0,08 mm välys on tiettävästi ollut liian vähän yli 100 hv/ litra virityksissä.
Aki P
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4140
Liittynyt: Pe 23.01.2004 19:32

Viesti Kirjoittaja Aki P »

Yksi keino ois varmaan sorvata hieman männän "lakista" pois, koska männän pää paisuu eniten kuten kuvistakin voi todeta.
Joskus käytetty Traktoreiden jälkiasennus turbotuksissa.

Niin miksei se silloin toimi tiiseli mersussakin :)
Joku mersupurkaamo??
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18298
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Viesti Kirjoittaja dealer »

" se 0,1 millin välys on hyvä kovempaa käyttöä ajatellen"

No nyt helpottaa.

Minä täällä jo revin hiuksiani kun alettiin tyynesti puhua MILLIN välyksestä.
wiimax.fi
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

Kannattaa katsoa lätkää samalla kun selaa forumia :lol:
Avatar
Jani
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1358
Liittynyt: Pe 04.04.2003 23:57
Paikkakunta: Karvia
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jani »

epk kirjoitti:onkos muuten tietoa mitä maksaa ylikoko männät jos pahin tulee eteen ?
Mulle on jäänyt jostain sellainen muistikuva, että männät olis 160-170€/kpl vapariin, n.250€/kpl turboon :roll:
Joka tapauksessa ylikoko on samanhintainen kuin std.
-Jani-
W124, W210, W163, W251
+Pari ajoneuvoa
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12846
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

ok,

täytyy viedä lohko koneistamoon ja katsoa selviääkö porauksella, vai pitääkö sylinteriputki vaihtaa.


yks ois jos jollain olis myytävänä hyväkuntoinen 200D lohko, niin hoonais sen kuntoon ja laittais alle.
Avatar
Samuli H
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1612
Liittynyt: Ti 18.11.2003 20:34
Paikkakunta: Muurame

Viesti Kirjoittaja Samuli H »

Miksi et laittas samalla 250 konetta?
Aki P
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4140
Liittynyt: Pe 23.01.2004 19:32

Viesti Kirjoittaja Aki P »

Sampo kirjoitti:Miksi et laittas samalla 250 konetta?
Niinpä?
Kun koneessa on jo noin perustavaa laatua oleva vika valmiina. Ja ei ne tehot siitä ainakaan kovin helpolla nouse.

Ja toisena vikana voisi luokitella tuon puuttuvan sylinterin / sylinterit :wink:
Joku mersupurkaamo??
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12846
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

ei järkeä laittaa enää, tuo 4kone pitää kunnostaa . Eikä tuossa iso homma ole enää, lohko kuntoon ja kone nippuun!

Ja mitä sitä nyt vajaa mukisesta vajaa mukiseen siirtymään, kerralla asiat kuntoon eli 6kone seuraavaksi, tosin vaihtuu korikin koneen ympäriltä sit :wink:
Avatar
Jussi k
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 321
Liittynyt: Ti 31.08.2004 09:01
Paikkakunta: Norge

Viesti Kirjoittaja Jussi k »

onko kukaan kokeillu käviskö 200d pakosarja ylös alaisin (pakoputki ylös ja eteen päin)? näyttäs aika symmetriseltä, sais vähän lyhemmällä putkella sen teho möykyn asennettua :?:
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12846
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

eilen hörähti taas turbokone käyntiin :D

käynnistys sujui yllättävän kivuttomasti, ö-suodin pois ja stoppi vipu pohjassa niin kauan että öljyä pulppuaa suodattimen jalassa->suodin paikalla ja stoppi vipu ylös. Vähän aikaa veivausta ja lähti käyntiin, vähän aikaa kilkutti. Pieni lenkki ja karstaa niin johan käy pehmeästi 8)

ainoa vaan että taitaa olla sama vika mikä vapari koneessa, eli kuukahtaa yli 100 nopeuksissa->ainoa vika voi olla tankissa/polltoaine letkuissa.


vielä pitäis muutoskatsastaa viimeistään lauantaina, onko jollain verrokki lappua ? niin ei menis metsästykseksi mihin vie katsastukseen. Jyskän pojat tais kaikki mennä kl-luottelon voimin katsastuksesta.
Avatar
JP74
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 2781
Liittynyt: To 17.06.2004 06:59
Paikkakunta: Palokka

Viesti Kirjoittaja JP74 »

epk kirjoitti:Jyskän pojat tais kaikki mennä kl-luottelon voimin katsastuksesta.
Jep, paikallinen yksityinen katsastuskonttori suhtautui erittäin asiallisesti muutoskatsastukseen. Mulla oli EPC:ltä otetut jarrukuvat 190D:stä ja vertailuautona oli 190 E 122hp vastaavilla dokumenteilla.Kl:n luettelollakin voi ilmeisesti heille todistaa jarrujen riittävyyden. Savutestissä oli pienoisia ongelmia...Ensiksi kävin kyseleen AKE:lta, ennenkuin olin aloittanut projektia, mutta siellä meni vaikeaksi...

Onko sulla isommat elementit vaihdettu pumppuun? Odottelen omaa "evo"-pummpua loppuviikoksi PP.ltä kotia päin, jos vaikka Sunnuntaina sais paikalleen.
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12846
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

ens kesänä varmaan isommat elementit...


rikastuspiiri löytyy, joten savujen kanssa ei pitäis olla ongelmia. Riittikö pelkät jarru kuvat ?
Avatar
JP74
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 2781
Liittynyt: To 17.06.2004 06:59
Paikkakunta: Palokka

Viesti Kirjoittaja JP74 »

epk kirjoitti: Riittikö pelkät jarru kuvat ?
Pelkät jarrukuvat riittivät. Kaveri tuntu olevan jonkin verran perillä mersujen tekniikasta muutenkin. Jousitus ja muu alusta on sama kaikissa pikkukoneisissa, ainakin noissa vanhemmissa vuosimalleissa. Tämän katsastusmies uskoi ihan ilman dokumentteja.
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12846
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

jep, kiva nähdä että siellä on jollain järki kädessä :D

täytyy epc:stä ottaa kopsut ja juosta ympäri turkua kunnes jollekin kelpaa :roll:
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12846
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

millaista sisään ajoa tuo kone nyt tarttis ?

männänrenkaat taitaa olla ainoa mikä sitä tarvitsee ?
Aki P
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4140
Liittynyt: Pe 23.01.2004 19:32

Viesti Kirjoittaja Aki P »

Kaikki uusittu osa tarvii sisäänajoa, paitsi tiivisteet.

Eli joku 1000-2000km sisäänajoa.
Joku mersupurkaamo??
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12846
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

leima tuli ja taas saa vuoden päästellä :D

mutta että jeesus oli työn takana :evil: , kaarinan a-katsastuksessa kävin.
Ukko siellä oli täysin kusipää, ekaks pyysi naama pokerilla lupalappua turboa varten ja sitten uskos vähän ajan päästä että otetaan verrokkiauto, jonka sitten arpos 2.5 DT:ksi :shock: , ja kyseli että lyötyykö jäähdytetyt laikat edestä :roll:
eikä millään uskonut että ei voi muka verrata bensa autoon, ketun idiootti. Noh katsastus päättyi siihen. Soittelin ympäriä suomea ja selvittelin asiaa, lopulta sain kiinni a-katsastuksen teknisen neuvojan joka suostui soittamaan kaarinaan miten asiat ovat, suuri kiitos hänelle, lopulta olivatkin sitten jo kieliruskeana että tule tänne takas vaan , laitetaan asiat kuntoon ja leima paperiin :roll:
Avatar
petska
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1138
Liittynyt: Ti 11.11.2003 19:33
Paikkakunta: pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja petska »

juu sellaista se tahtoo olla viime lauantaina käytiin muutoskatsastaan serkun 1.5 turbo lada ja tuppas olemaan katsastus mies sellaisella ilmeellä kun olis paskaa syönyt mutta leimattua saatiin kun oli tarvittavat dokumentit mukana...
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12846
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

petska kirjoitti:juu sellaista se tahtoo olla viime lauantaina käytiin muutoskatsastaan serkun 1.5 turbo lada ja tuppas olemaan katsastus mies sellaisella ilmeellä kun olis paskaa syönyt mutta leimattua saatiin kun oli tarvittavat dokumentit mukana...
hyvä homma, tää mun katsastus setä oli sen verran tietämätön että ei uskonut vaikka oli kaikki dokumentitkin mukana, jopa epc oli kannettavalla mukana.
Vastaa Viestiin