No nyt on äherretty

uusi vitja moottoriin

. Suoritimme operaation "jackien" kanssa tässä iltapäivällä kolmen lukkopihtien tekniikalla.
Kello oli 16:15 kun alomme syöttää uutta ketjua vanhan tilalle mutta siinä tuli puhelua ja muuta väliin joten se varsinainen tehokas peliaika jäi sitten mittaamatta. Arvelisin että 15 min meni siinä, ja ketjujen liittäminen yms vei saman joten puoleen tuntiin homma hoitui. Toki tulppien, venttiilikoppien, kiristäjän sekä nokkapukeissa olevan öljyputken irroitus ja kiinnitys otti parisen tuntia joten kai vajaat 3 h tuohon meni kokonaisuudessaan ja kiirettä emme todellakaan pitäneet.
Lukkopihtejä oli 5 kpl varattuna mutta 3 riitti. Nokka ei pyrkinyt kertaakaan pyörähtämään takaisin mutta varmaan sen 8 kertaa operaation aikana se nytkähti eteenpäin jolloin vetävä ketju löystyi mutta ei kuitenkaan niin paljon että rivipumpun ajoitus olisi (ehkä

) muuttunut. Tosiaan eka kerralla meinasi lurahtaa housuun kun ajattelin että mitäs nyt kävi. Jaakko vaan viilipyttynä totes että nokka se vaan liikahti ja ketjuun tuli löysää ja ei kun vaan jatketaan. Helppohan se on relata kun ei ollut oma auto työn alla

.
Pyöritin sitten vielä konetta että merkit meni aivan just kohdalleen, dampperissa nolla ja nokassa merkki ihan kohdallaan.
Sitten kone tulille; hyvin lähti ja jo kylmäkäynnin aikana huomasi että käynti oli entistäkin ponnekkaampi... ja kone muuttui kierrosherkemmäksi. Kuumana huomasin että tyhjäkäynti oli noin 50...70 rpm korkeammalla ja pudotin sitä alaspäin.
Ketju ei enää rallattanut, mutta ihan kun olisi pientä ääntelyä vielä ollut, käytin kuumaksi ja odottelin 5 min - sitten oli taas aivan äänetön. Huomenna pitää kokeilla taas kylmänä että mitä tekee.
Ajossa vaikea sanoa että onko tehokkaampi... mutta ei tulikuumana missään vaiheessa kilistänyt, kuten teki vanhalla ketjulla väännätettäessä sekä täyskaasukiihdytyksessä joskus. Pitää vielä kokeilla sytytysennakon säätöä josko saisi vielä lisää woimaa kutiteltua ulos.
Olisi kiva kokeilla mitä menee aikaa varttimaililla nyt

.