AIRMATIC/Farmarin takapussit topic

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
jvk210cdi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 725
Liittynyt: Ma 09.01.2012 11:32
Paikkakunta: Pk seutu

Re: AIRMATIC, jos haluat tuhlata kaikki rahasi.

Viesti Kirjoittaja jvk210cdi »

opq kirjoitti:Voisko katsastuksen iskaritesti hajottaa airmaticin iskareita. Keväällä testissä tuli etuiskareille 30 % ja testi tuntui ihan kamalalta. Nyt pitkin kesää alkanut tuntua siltä, että ne on loppu. Miten ne niin nopeasti ja aika vähäisen ajamisen jälkeen alkoi hajota?
Iskaritesteri ei pysty lähellekkään niin suuriin kiihtyvyysvoimiin, kuin tiellä ajaessa renkaaseen kohdistuu.
Esim. 120km/h sillanrailoon.
Eli testeri ei ole syypää rikkoutumiseen. Sen avulla havaitaan viallinen osa.
W211 320CDI -03 Airmatic, H&K, Designo
W210 200CDI -02 alle milli ajettuna
W215 CL600 -03
Maserati Biturbo -85
w211 400CDI -04
w210 220CDI -03
w202 200CDI -99
Morris Mini 1275 -77
MGA 1500 -56
Vespa 125cc -52
Jawa mopo -57
tj86430
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5419
Liittynyt: Ma 20.09.2010 13:10
Paikkakunta: Luxemburg

Re: AIRMATIC, jos haluat tuhlata kaikki rahasi.

Viesti Kirjoittaja tj86430 »

DBFI kirjoitti:Olisi hyvä saada ihan tarkka vikakoodi. B7 on kuitenkin se paineanturi josta voi jotain yrittää päätellä.

Tehtiinkö autolle pneumaattiset testit Starilla? Siinä jo näkee paineanturin toiminnan. Tarkistettiinko myös paineanturille menevä johdotus? Entä lisäsäiliön letkujen/liitosten ilmavuodot, pitääkö lisäsäilö paineet?
Siinä vaiheessa kun tuo B7 todettiin ei tehty kuin vikakoodien luku, mitä pussien vaihdon yhteydessä tehtiin en osaa sanoa kun en ollut seuraamassa tapahtumia. Pitääpä selvitellä.

En usko että paineanturin johdotusta on tarkistettu. Lisäsäiliöhän on nyt vaihtunut (eli autossa on tällä hetkellä vanha pussi ja uusi lisäsäiliö), tokihan molemmatkin voivat vuotaa. Vanhassa ei silmämääräisesti näy syöpymiä tms.

Nyt auto oli taas n. vuorokaudessa vajonnut oikeasta takakulmasta.
s213 220d -17

Villa Pikkujalo
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13732
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Re: AIRMATIC, jos haluat tuhlata kaikki rahasi.

Viesti Kirjoittaja DBFI »

tj86430 kirjoitti: En usko että paineanturin johdotusta on tarkistettu. Lisäsäiliöhän on nyt vaihtunut (eli autossa on tällä hetkellä vanha pussi ja uusi lisäsäiliö), tokihan molemmatkin voivat vuotaa. Vanhassa ei silmämääräisesti näy syöpymiä tms.
Käytin väärää nimeä, en tarkoittanut jousissa olevaa lisäsäiliötä vaan sitä keskusvaraajaa, varasäiliötä, mikähän se nyt on nimeltään. Meinasin vaan että jos jousissa on paineet kohdallaan mutta silti tulee B7:sta painevika niin voisko se muualta tulla kuin "central reservoir" purkista.

Oliskohan pitänyt venttiilit siirtää uudesta osasta vanhaan vai menikö se uusi varaosa valmistajalle palautukseen/vaihtoon.
tj86430
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5419
Liittynyt: Ma 20.09.2010 13:10
Paikkakunta: Luxemburg

Re: AIRMATIC, jos haluat tuhlata kaikki rahasi.

Viesti Kirjoittaja tj86430 »

DBFI kirjoitti:
tj86430 kirjoitti: En usko että paineanturin johdotusta on tarkistettu. Lisäsäiliöhän on nyt vaihtunut (eli autossa on tällä hetkellä vanha pussi ja uusi lisäsäiliö), tokihan molemmatkin voivat vuotaa. Vanhassa ei silmämääräisesti näy syöpymiä tms.
Käytin väärää nimeä, en tarkoittanut jousissa olevaa lisäsäiliötä vaan sitä keskusvaraajaa, varasäiliötä, mikähän se nyt on nimeltään. Meinasin vaan että jos jousissa on paineet kohdallaan mutta silti tulee B7:sta painevika niin voisko se muualta tulla kuin "central reservoir" purkista.

Oliskohan pitänyt venttiilit siirtää uudesta osasta vanhaan vai menikö se uusi varaosa valmistajalle palautukseen/vaihtoon.
Uusi varaosa ei vielä ole mennyt minnekään, myyjäliikkeelle on lähetetty juuri äsken tieto että osa hajosi hetikohta asennuksen jälkeen, vastausta odotellaan. Luultavasti haluavat osan takaisin ennen kuin ottavat kantaa mahdolliseen takuuseen tms.

e: rupeaa tuntumaan, että tässä on useampia vikoja yhtaikaa.
s213 220d -17

Villa Pikkujalo
opq
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 41
Liittynyt: Su 04.09.2011 20:46
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: AIRMATIC, jos haluat tuhlata kaikki rahasi.

Viesti Kirjoittaja opq »

jvk210cdi kirjoitti:
opq kirjoitti:Voisko katsastuksen iskaritesti hajottaa airmaticin iskareita. Keväällä testissä tuli etuiskareille 30 % ja testi tuntui ihan kamalalta. Nyt pitkin kesää alkanut tuntua siltä, että ne on loppu. Miten ne niin nopeasti ja aika vähäisen ajamisen jälkeen alkoi hajota?
Iskaritesteri ei pysty lähellekkään niin suuriin kiihtyvyysvoimiin, kuin tiellä ajaessa renkaaseen kohdistuu.
Esim. 120km/h sillanrailoon.
Eli testeri ei ole syypää rikkoutumiseen. Sen avulla havaitaan viallinen osa.
Testi tuntui autossa istuessa pahemmalta kuin mitä tiellä ajaessa. Sen takia epäilin, että josko sillä olis ollut vaikutusta.
E220 CDI (S211) Avantgarde -08
tj86430
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5419
Liittynyt: Ma 20.09.2010 13:10
Paikkakunta: Luxemburg

Re: AIRMATIC, jos haluat tuhlata kaikki rahasi.

Viesti Kirjoittaja tj86430 »

Oliskos Läntisellä Uudellamaalla ketään, joka ymmärtäisi airmaticin päälle, omistaisi starin ja olisi halukas tulemaan vilkaisemaan tuota autoa paikan päällä (ihan ilmaiseksi ei tarvitse tietenkään reissata). Auto on nyt siinä tilassa, ettei huvittaisi ajella sillä mihinkään, normaalikontaktit eivät erinäisistä syistä pääse eikä huvittaisi nyt heti sitä Vehollekaan hinauttaa?

Jos kiinnostaa, laita YV.
s213 220d -17

Villa Pikkujalo
anamankeli
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 389
Liittynyt: Ti 07.08.2012 20:22

Re: AIRMATIC, jos haluat tuhlata kaikki rahasi.

Viesti Kirjoittaja anamankeli »

tj86430 kirjoitti:Oliskos Läntisellä Uudellamaalla ketään, joka ymmärtäisi airmaticin päälle, omistaisi starin ja olisi halukas tulemaan vilkaisemaan tuota autoa paikan päällä (ihan ilmaiseksi ei tarvitse tietenkään reissata). Auto on nyt siinä tilassa, ettei huvittaisi ajella sillä mihinkään, normaalikontaktit eivät erinäisistä syistä pääse eikä huvittaisi nyt heti sitä Vehollekaan hinauttaa?

Jos kiinnostaa, laita YV.
Mikä paikkakunta?
tj86430
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5419
Liittynyt: Ma 20.09.2010 13:10
Paikkakunta: Luxemburg

Re: AIRMATIC, jos haluat tuhlata kaikki rahasi.

Viesti Kirjoittaja tj86430 »

anamankeli kirjoitti:
tj86430 kirjoitti:Oliskos Läntisellä Uudellamaalla ketään, joka ymmärtäisi airmaticin päälle, omistaisi starin ja olisi halukas tulemaan vilkaisemaan tuota autoa paikan päällä (ihan ilmaiseksi ei tarvitse tietenkään reissata). Auto on nyt siinä tilassa, ettei huvittaisi ajella sillä mihinkään, normaalikontaktit eivät erinäisistä syistä pääse eikä huvittaisi nyt heti sitä Vehollekaan hinauttaa?

Jos kiinnostaa, laita YV.
Mikä paikkakunta?
Laitoin YV:n
s213 220d -17

Villa Pikkujalo
tj86430
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5419
Liittynyt: Ma 20.09.2010 13:10
Paikkakunta: Luxemburg

Re: AIRMATIC, jos haluat tuhlata kaikki rahasi.

Viesti Kirjoittaja tj86430 »

DBFI kirjoitti:Olisi hyvä saada ihan tarkka vikakoodi. B7 on kuitenkin se paineanturi josta voi jotain yrittää päätellä.

Tehtiinkö autolle pneumaattiset testit Starilla? Siinä jo näkee paineanturin toiminnan. Tarkistettiinko myös paineanturille menevä johdotus? Entä lisäsäiliön letkujen/liitosten ilmavuodot, pitääkö lisäsäilö paineet?
Lisää tietoja. Lainasin kaverilta starin ja vähän tutkailin. Havainnnot:

- auto ei edes yritä nousta ylös
- airmaticissa vikakoodi 5580 (muistaakseni), selitys että järjestelmä vuotaa (tjsp). Suositeltuina toimenpiteinä:
--- tarkista onko kompressorin imuilmajärjestelmä tukkeutunut
--- rakenneosan A9/1 (kompressoriyksikkö) pneumaattinen tarkastus
--- tarkasta airmaticin tiiviys
- pneumaattinen testi kompuralle (ajoin kaikkiaan kolme kertaa): kaksi kertaa kolmesta ei nosta paineita (starin mielestä kompura ei toimi oikein), kerran nostaa (starin mielestä kompura toimii oikein).
- muita testejä:
--- keskusvaraajassa paine n. 8-9 bar
--- etujousissa samaa luokkaa
--- oikeassa takajousessa ensin 0,14, myöhemmin vähän alle 1
--- vasemmassa takajousessa (sekin laskenut pikkuhiljaa) n. 6
- B7 ei nyt herjannut mitään

Oma tulkinta on, että aiemmin oikosulussa olleissa johdoissa on edelleen jotain häikkää, ja uusikaan kompura ei toimi sen takia. Täytynee yrittää saada johtoihin korjaussarjat (niitä on kai saatavissa?) ja sitten kun johdot on korjattu, ja kompura (toivottavasti) toimii, voi ihmetellä asiaa eteenpäin.

Pari kuvaa:
star1.jpg
star2.jpg
star3.jpg
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
s213 220d -17

Villa Pikkujalo
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13732
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Re: AIRMATIC, jos haluat tuhlata kaikki rahasi.

Viesti Kirjoittaja DBFI »

Oliko Airmatic kompressorin rele vaihdettu/tarkastettu? Korjaussarja taisi olla vaan uudet liittimet ja pätkä johtoa, joskus alkupään autoissa oli liian lyhyet johdot ja tuo liitin usein rikki.
tj86430
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5419
Liittynyt: Ma 20.09.2010 13:10
Paikkakunta: Luxemburg

Re: AIRMATIC, jos haluat tuhlata kaikki rahasi.

Viesti Kirjoittaja tj86430 »

DBFI kirjoitti:Oliko Airmatic kompressorin rele vaihdettu/tarkastettu? Korjaussarja taisi olla vaan uudet liittimet ja pätkä johtoa, joskus alkupään autoissa oli liian lyhyet johdot ja tuo liitin usein rikki.
Kun kompressori vaihdettiin, vaihdettiin myös rele.
s213 220d -17

Villa Pikkujalo
JVa79
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 192
Liittynyt: Pe 20.11.2009 13:56

Re: AIRMATIC, jos haluat tuhlata kaikki rahasi.

Viesti Kirjoittaja JVa79 »

En tiedä oliko jossain jo mainittu tai onko jo vanha juttu, mutta huomasin, että nyt on Arnottsin airmatic-tavaraa saatavana ebayn kautta saksasta ja briteistä edullisilla toimituskuluilla. S211 takapussipari tais olla edullisimmillaan 620€ toimitettuna.
nautseri
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1831
Liittynyt: Ma 26.04.2004 10:30
Paikkakunta: 87200

Re: AIRMATIC, jos haluat tuhlata kaikki rahasi.

Viesti Kirjoittaja nautseri »

Oisko laittaa ebay linkkiä,mistä voi tilata?
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13732
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Re: AIRMATIC, jos haluat tuhlata kaikki rahasi.

Viesti Kirjoittaja DBFI »

JVa79 kirjoitti:En tiedä oliko jossain jo mainittu tai onko jo vanha juttu, mutta huomasin, että nyt on Arnottsin airmatic-tavaraa saatavana ebayn kautta saksasta ja briteistä edullisilla toimituskuluilla. S211 takapussipari tais olla edullisimmillaan 620€ toimitettuna.
Oliko nimenomaan Airmaticiin, vai tekikös Arnott niin että Airmaticiin menee samat pussit kuin perusfarkkuun eli ei sitä vaihtuvaa ilmatilavuutta ilmajousissa.
tj86430
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5419
Liittynyt: Ma 20.09.2010 13:10
Paikkakunta: Luxemburg

Re: AIRMATIC, jos haluat tuhlata kaikki rahasi.

Viesti Kirjoittaja tj86430 »

DBFI kirjoitti:
JVa79 kirjoitti:En tiedä oliko jossain jo mainittu tai onko jo vanha juttu, mutta huomasin, että nyt on Arnottsin airmatic-tavaraa saatavana ebayn kautta saksasta ja briteistä edullisilla toimituskuluilla. S211 takapussipari tais olla edullisimmillaan 620€ toimitettuna.
Oliko nimenomaan Airmaticiin, vai tekikös Arnott niin että Airmaticiin menee samat pussit kuin perusfarkkuun eli ei sitä vaihtuvaa ilmatilavuutta ilmajousissa.
Ei kai Arnottilla ole kuin yhtä sorttia takajousia, eli ilman lisäsäiliötä. Ebayn kautta noita on saanut jonkin aikaa kohtuuhintaan.
s213 220d -17

Villa Pikkujalo
JVa79
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 192
Liittynyt: Pe 20.11.2009 13:56

Re: AIRMATIC, jos haluat tuhlata kaikki rahasi.

Viesti Kirjoittaja JVa79 »

nautseri kirjoitti:Oisko laittaa ebay linkkiä,mistä voi tilata?
http://viewitem.eim.ebay.fi/2-x-REAR-Ri ... 92505/item" onclick="window.open(this.href);return false;
Tuossa yksi.
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13732
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Re: AIRMATIC, jos haluat tuhlata kaikki rahasi.

Viesti Kirjoittaja DBFI »

tj86430 kirjoitti: Ei kai Arnottilla ole kuin yhtä sorttia takajousia, eli ilman lisäsäiliötä. Ebayn kautta noita on saanut jonkin aikaa kohtuuhintaan.
OK, eli niiltä ei saa Airmatic ilmajousia vaan tavallisia jotka sopivat Airmatic autoon.
JVa79
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 192
Liittynyt: Pe 20.11.2009 13:56

Re: AIRMATIC, jos haluat tuhlata kaikki rahasi.

Viesti Kirjoittaja JVa79 »

Eikä taida olla ihan "tavallisiakaan", vaan heidän omaa tuotantoa.
Ei oo mitään faktaa esittää, mutta oletan että airmaticia ajatellen ovat noita suunnitellessa lähteneet liikkeelle. Tuotetiedoissa lukee "Eliminates OE Reservoir".
En oo vielä mistään kuullut, onko joku huomannut käytännössä eroa suuntaan tai toiseen alkuperäisiin verrattuna. Ite en oo huomannut eroa alkuperäisissäkään ainakaan huonompaan suuntaan, vaikka jonkin aikaa on ollut toinen lisäsäiliölle menevä letku tulpattuna.
Avatar
JarkkoN
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4163
Liittynyt: Pe 01.09.2006 14:39
Paikkakunta: Tampere

Re: AIRMATIC, jos haluat tuhlata kaikki rahasi.

Viesti Kirjoittaja JarkkoN »

tj86430 kirjoitti:
DBFI kirjoitti:
JVa79 kirjoitti:En tiedä oliko jossain jo mainittu tai onko jo vanha juttu, mutta huomasin, että nyt on Arnottsin airmatic-tavaraa saatavana ebayn kautta saksasta ja briteistä edullisilla toimituskuluilla. S211 takapussipari tais olla edullisimmillaan 620€ toimitettuna.
Oliko nimenomaan Airmaticiin, vai tekikös Arnott niin että Airmaticiin menee samat pussit kuin perusfarkkuun eli ei sitä vaihtuvaa ilmatilavuutta ilmajousissa.
Ei kai Arnottilla ole kuin yhtä sorttia takajousia, eli ilman lisäsäiliötä. Ebayn kautta noita on saanut jonkin aikaa kohtuuhintaan.
Eikös Arnottilla ole useita erilaisia jousia tarjolla. A-2576 (597 USD) on se tavallinen jousi ja
A-2536 (716 USD) sitten Airmatic-jousi. AMG-mallin A-2559 maksaa 822 taalaa.
https://www.arnottindustries.com/part_M ... yid18.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Siten S211:n takajousipari ilman Airmaticia A-2576 / 2113200925 maksaa alle 600 taalaa:
https://www.arnottindustries.com/part_M ... id181.html" onclick="window.open(this.href);return false;

ja Airmaticin kanssa (ei lisäilmasäiliöitä tässäkään) noin 715 taalaa:
https://www.arnottindustries.com/part_M ... id184.html" onclick="window.open(this.href);return false;

ARNOTT PART # A-2536
ORIGINAL EQUIPMENT # 2113200725, 2113200825, 2113201525, 2113201625, 2113200925

ja kuten numeroista näkyy, Arnott kelpuuttaa tämän Airmatic-jousen myös tavallisen tilalle.

Edellä mainittu Ebayn jousipari (610 E) on A-2536 eli tämä kalliimpi Airmatic-malli.
http://viewitem.eim.ebay.fi/2-x-REAR-Ri ... 92505/item" onclick="window.open(this.href);return false;
S211 E 320 CDI T 4matic 11/2006
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13732
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Re: AIRMATIC, jos haluat tuhlata kaikki rahasi.

Viesti Kirjoittaja DBFI »

JarkkoN kirjoitti: Siten S211:n takajousipari ilman Airmaticia A-2576 / 2113200925 maksaa alle 600 taalaa:
https://www.arnottindustries.com/part_M ... id181.html" onclick="window.open(this.href);return false;

ja Airmaticin kanssa (ei lisäilmasäiliöitä tässäkään) noin 715 taalaa:
https://www.arnottindustries.com/part_M ... id184.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Ei taida mistään selvitä onko tuo satasen hintaero siitä että Airmatic vaatii huijauspalikan sen lisäilmasäiliön venttiilin ohjaukselle ettei tule vikakoodeja ohjausboksilta. Eli onko itse ilmajouset kuitenkin samat?
Ville V.
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 50
Liittynyt: Ma 12.07.2010 14:07
Paikkakunta: Oulu

Re: AIRMATIC, jos haluat tuhlata kaikki rahasi.

Viesti Kirjoittaja Ville V. »

Onkohan Arnotts poistanu myynnistä kokonaan tuon ensimmäisen version takailmajousista? Arnottsin kotisivuilla kun ei enää näy noita w211:lle, paitsi AMG:T.

Nuo ensimmäiset asentuu alle aika pirun ahtaasti. Ne ovat aivan kiinni iskarien kyljessä ja mitään rakoa iskarin ja palkeen välillä ei oikeastaan ole.
Olisi mielenkiintoista kuulla muiden kokemuksia kyseisistä palkeista. Itselläni olleet nämä alla airmatic farkussa 02/2013 alkaen. Ei ole vielä ollut mitään moittimista, kovillakin pakkasilla pysyy perä ylhäällä.
W211 E320 CDI airmatic -03
Avatar
JarkkoN
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4163
Liittynyt: Pe 01.09.2006 14:39
Paikkakunta: Tampere

Re: AIRMATIC, jos haluat tuhlata kaikki rahasi.

Viesti Kirjoittaja JarkkoN »

Tässä Arnottin tarjonta 211:en:
arnott_mercedes_e_class.jpg
w/ with = kanssa
w/o without = ilman
exc. excluding = pois lukien
ADS 489 SELF-LEVELLING SUSPENSION ALL AROUND = AIRMATIC DC
Wagon = Farmari
Chassis = korisarja
Coil Spring Conversion Kit = Muunnossarja kierrejousille
Compressor = Kompressori
From = alkaen
Up to = saakka
VIN = valmistusnumero (6 merkkiä lopussa)

1) Myydään pareittain
3) Myydään 4 kpl sarjana
13) Kunnostettu vaihto-osa, vanha osa hyvitetään pantilla
19) Asennusvalmis tarvikeosa

Lähde:
https://www.arnottindustries.com/catalo ... stries.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
S211 E 320 CDI T 4matic 11/2006
JVa79
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 192
Liittynyt: Pe 20.11.2009 13:56

Re: AIRMATIC, jos haluat tuhlata kaikki rahasi.

Viesti Kirjoittaja JVa79 »

DBFI kirjoitti:
JarkkoN kirjoitti: Siten S211:n takajousipari ilman Airmaticia A-2576 / 2113200925 maksaa alle 600 taalaa:
https://www.arnottindustries.com/part_M ... id181.html" onclick="window.open(this.href);return false;

ja Airmaticin kanssa (ei lisäilmasäiliöitä tässäkään) noin 715 taalaa:
https://www.arnottindustries.com/part_M ... id184.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Ei taida mistään selvitä onko tuo satasen hintaero siitä että Airmatic vaatii huijauspalikan sen lisäilmasäiliön venttiilin ohjaukselle ettei tule vikakoodeja ohjausboksilta. Eli onko itse ilmajouset kuitenkin samat?
Onko siellä joku venttiili?
Itellä ollu sellainen käsitys, että se olis vaan kasvattamassa palkeen ilmatilavuutta. Ihan mutua tosin.
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13732
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Re: AIRMATIC, jos haluat tuhlata kaikki rahasi.

Viesti Kirjoittaja DBFI »

JVa79 kirjoitti: Onko siellä joku venttiili?
Itellä ollu sellainen käsitys, että se olis vaan kasvattamassa palkeen ilmatilavuutta. Ihan mutua tosin.
On siellä venttiili, samoin kuin edessä. Lisäilmasäiliö on lisäämässä ilmatilavuutta kuten sanoit mutta tämähän on DC (dual control) jousitus, sekä iskunvaimennusta että jousitusta säädetään eli kovempaa vastetta haluttaessa se lisäilmasäiliö kytketään pois pelistä.
JVa79
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 192
Liittynyt: Pe 20.11.2009 13:56

Re: AIRMATIC, jos haluat tuhlata kaikki rahasi.

Viesti Kirjoittaja JVa79 »

DBFI kirjoitti:
JVa79 kirjoitti: Onko siellä joku venttiili?
Itellä ollu sellainen käsitys, että se olis vaan kasvattamassa palkeen ilmatilavuutta. Ihan mutua tosin.
On siellä venttiili, samoin kuin edessä. Lisäilmasäiliö on lisäämässä ilmatilavuutta kuten sanoit mutta tämähän on DC (dual control) jousitus, sekä iskunvaimennusta että jousitusta säädetään eli kovempaa vastetta haluttaessa se lisäilmasäiliö kytketään pois pelistä.
Juu juu, olen luullut, että se jäykkyyssäätö tehdään (vain) iskareissa, mutta tarkoittaako tämä nyt omalla kohdallani sitä, kun olen toisen puolen lisäsäiliön letkun tulpannut, että se on jatkuvasti "sport tilassa"?
tj86430
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5419
Liittynyt: Ma 20.09.2010 13:10
Paikkakunta: Luxemburg

Re: AIRMATIC, jos haluat tuhlata kaikki rahasi.

Viesti Kirjoittaja tj86430 »

JVa79 kirjoitti:
DBFI kirjoitti:
JVa79 kirjoitti: Onko siellä joku venttiili?
Itellä ollu sellainen käsitys, että se olis vaan kasvattamassa palkeen ilmatilavuutta. Ihan mutua tosin.
On siellä venttiili, samoin kuin edessä. Lisäilmasäiliö on lisäämässä ilmatilavuutta kuten sanoit mutta tämähän on DC (dual control) jousitus, sekä iskunvaimennusta että jousitusta säädetään eli kovempaa vastetta haluttaessa se lisäilmasäiliö kytketään pois pelistä.
Juu juu, olen luullut, että se jäykkyyssäätö tehdään (vain) iskareissa, mutta tarkoittaako tämä nyt omalla kohdallani sitä, kun olen toisen puolen lisäsäiliön letkun tulpannut, että se on jatkuvasti "sport tilassa"?
Sitä se minun ymmärrykseni mukaan tarkoittaa. Oliko vielä niin, että lisäilmasäiliö on kokonaan pois käytöstä vasta sport II -asennossa?
s213 220d -17

Villa Pikkujalo
Avatar
JarkkoN
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4163
Liittynyt: Pe 01.09.2006 14:39
Paikkakunta: Tampere

Re: AIRMATIC, jos haluat tuhlata kaikki rahasi.

Viesti Kirjoittaja JarkkoN »

JVa79 kirjoitti:
DBFI kirjoitti:
JVa79 kirjoitti: Onko siellä joku venttiili?
Itellä ollu sellainen käsitys, että se olis vaan kasvattamassa palkeen ilmatilavuutta. Ihan mutua tosin.
On siellä venttiili, samoin kuin edessä. Lisäilmasäiliö on lisäämässä ilmatilavuutta kuten sanoit mutta tämähän on DC (dual control) jousitus, sekä iskunvaimennusta että jousitusta säädetään eli kovempaa vastetta haluttaessa se lisäilmasäiliö kytketään pois pelistä.
Juu juu, olen luullut, että se jäykkyyssäätö tehdään (vain) iskareissa, mutta tarkoittaako tämä nyt omalla kohdallani sitä, kun olen toisen puolen lisäsäiliön letkun tulpannut, että se on jatkuvasti "sport tilassa"?
Kyllä, jousi on jatkuvasti jäykempi.
S211 E 320 CDI T 4matic 11/2006
Avatar
JarkkoN
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4163
Liittynyt: Pe 01.09.2006 14:39
Paikkakunta: Tampere

Re: AIRMATIC, jos haluat tuhlata kaikki rahasi.

Viesti Kirjoittaja JarkkoN »

tj86430 kirjoitti:Oliko vielä niin, että lisäilmasäiliö on kokonaan pois käytöstä vasta sport II -asennossa?
Lisäilmasäiliö on pois käytöstä sekä yhden että kahden valon palaessa.
Lisäilmasäiliö on käytössä vain mukavimmassa asennossa, kun merkkivalot eivät pala.
S211 E 320 CDI T 4matic 11/2006
Avatar
JarkkoN
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4163
Liittynyt: Pe 01.09.2006 14:39
Paikkakunta: Tampere

Re: AIRMATIC, jos haluat tuhlata kaikki rahasi.

Viesti Kirjoittaja JarkkoN »

Tässä on opetusaineistoa USA-mallin 211:n ilmajousituksesta:

http://www.mercedestechstore.com/pdfs/W ... -13-02.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
S211 E 320 CDI T 4matic 11/2006
anamankeli
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 389
Liittynyt: Ti 07.08.2012 20:22

Re: AIRMATIC, jos haluat tuhlata kaikki rahasi.

Viesti Kirjoittaja anamankeli »

JarkkoN kirjoitti:
tj86430 kirjoitti:Oliko vielä niin, että lisäilmasäiliö on kokonaan pois käytöstä vasta sport II -asennossa?
Lisäilmasäiliö on pois käytöstä sekä yhden että kahden valon palaessa.
Lisäilmasäiliö on käytössä vain mukavimmassa asennossa, kun merkkivalot eivät pala.
Miten tämä on mahdollista.. ite ajan sillee että palaa yks valo ja aamulla oikea taka nurkka on vajonnut vähän alas kun vuotaa siitä lisäilmasäiliön juuresta.. vielä ei oo kerinny korjaamaan
Vastaa Viestiin