Projekti 450 SEL 6.9 on muuttanut Ruotsiin elokuussa 2019

Kaikki 25+ vuotiaita Mersun mallisarjoja koskeva keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13294
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Projektina 450 SEL 6.9

Viesti Kirjoittaja karra »

karra kirjoitti:Autoon on uusittu (mielestäni) kaikki kumiletkut paitsi jousitolppien korkeapaineletkut :D .
No niin kun piti mennä kehumaan; tänään alkoi ohjaustehostajan paineletku vuotamaan. Tulin L-Weldiltä keskustaan ja Lidlin pihalle parkkeerasin, niin savua nousi pellin alta. Vaikuttaa että tosiaan letku vuotaa, eikä mikään löysä liitos. Sitä en ollut uusinut.

Onneksi ehdin käyttää auton uusintakatsastuksessa myös tänään, etujarruissa ei ollut heittoa ollenkaan eli ero 0%. Sain hyväksytyn rekisteröintikatsastuksen, paperit tehdään ensi viikolla valmiiksi. Ja huomenna skannaan todistuksen Tullille ja laitan samalla sinne digikuvat auton tyyppikilven akselipainoista.

Nii ja L-Weld teki lommoutuneesta vanteesta virheettömän, maalipinta ei vaurioitunut ollenkaan; 15 euroa kustansi.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13294
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Projektina 450 SEL 6.9

Viesti Kirjoittaja karra »

Hydrauliikkaliike teki uuden letkun. Tässä ei ollut enää purettavia päitä vaan puristusholkit. Ne avattiin rälläkällä, karat kävi sorvissa ja sillä lailla saatiin uusi letku ja sille holkit puristettua paikoilleen. Muuten ok mutta hieman ääntelee tehostin...

Huomenna suuntaan tällä Oldtimer Runiin Mikkeliin :D .
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13294
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Projektina 450 SEL 6.9

Viesti Kirjoittaja karra »

Toinen pitkähkö reissu heitetty, no ei nyt niin kauhian pitkä; about 360 km. bensaa meni varmaan sen rapiat 60 litraa.

Tyhjäkäynnin humppaaminen ois kiva saada pois. Se taitaa johtua polttoainepuolesta eli suuttimet voi olla ehtoopuolella. Taitaa jäädä ensi talveen se homma ellen nyt tässä syksyllä innostu... Kyseessä ei siis aaltoilu vaan se että välistä ei aina sytytä, nytkähtää käynti.

Mittailin eilen taakse kilven aluslevyä, ostin sen KL-Varaosista. W116 jenkkimallin peräpeilissä olevat 4 kilven kiinnitysreikää eivät sovi aluslevyn kanssa; reiät osuu juuri reunakanttauksen kohdalle. Korissa on ne tatit, eli pellin kohoumat ja jos poraisi niihin reiät nin ne sopii kilven aluslevyn kanssa just kohdilleen. Ei vaan viittis alkaa porailemaan ylimääräisiä reikiä kun siellä on jo 4 kpl niitä alumiinisia "niittejä" joissa kierre. Enkä viittis alkaa tekemään mitään omaa, korkeampaa aluslevyä. Perhana sentään.

Kuva

Niin nyt vasta tajusin että autossa olleet pinstripethän poistettiin maalipinnan kiilloituksen yhteydessä :D
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
unski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3008
Liittynyt: To 14.10.2004 16:08
Paikkakunta: Oulu

Re: Projektina 450 SEL 6.9

Viesti Kirjoittaja unski »

tilaa uuden mallin "Jenkkikilpi" taakse ja teetä pohja rosterista.

"pieni valkopohjainen"

http://www.trafi.fi/tieliikenne/rekiste ... sterikilpi" onclick="window.open(this.href);return false;

Timppa
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Avatar
JPM
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 332
Liittynyt: Su 09.04.2006 10:32

Re: Projektina 450 SEL 6.9

Viesti Kirjoittaja JPM »

Sytytys katkokset voi johtua liian laihasta seoksesta.
C124 320 CE -93 (vaimon)
W124 300E-24 -92 (oma)
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13294
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Projektina 450 SEL 6.9

Viesti Kirjoittaja karra »

unski kirjoitti:tilaa uuden mallin "Jenkkikilpi" taakse ja teetä pohja rosterista.

"pieni valkopohjainen"

http://www.trafi.fi/tieliikenne/rekiste ... sterikilpi" onclick="window.open(this.href);return false;

Timppa
Kyllä haluaisin pitää aidon "suomi-lookin" vaikka näitä ei Suomeen uutena tullutkaan. Eli tykkään siitä vakio kilvenaluslevystä ja ehdottomasti haluan normaalikokoset kilvet ja luonnollisesti ilman EU-tunnusta. Vaikka rosterista tehty alunen olisi ihan cool niin en tykkää, ellei onnistu tekemään ihan "suomimallista" :D
JPM kirjoitti:Sytytys katkokset voi johtua liian laihasta seoksesta.
Kyllä, seoshan on aika laihalla; tai siis tämä on kattimalli missä ei lambdaa. Pitää katsoa ne päästöarvot ja postata ne tähän. HC oli korkealla eli ei pala puhtaasti, koska on juuri niitä katkoksia. Tulpathan on uudet ja jakajan kansi & pyörijä siistissä kunnossa, kansi vaikuttaa melko uudelta. Tulpanjohdot eräs asiantuntija arvioi silmämääräisesti hyviksi lauantaina :P
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
unski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3008
Liittynyt: To 14.10.2004 16:08
Paikkakunta: Oulu

Re: Projektina 450 SEL 6.9

Viesti Kirjoittaja unski »

mittaa ne seokset näytteenottoputkesta, älä pakoputken päästä.

Timppa
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13294
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Projektina 450 SEL 6.9

Viesti Kirjoittaja karra »

unski kirjoitti:mittaa ne seokset näytteenottoputkesta, älä pakoputken päästä.

Timppa
Nyt putosin kärryiltä. Onko autossani sellainen?
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
unski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3008
Liittynyt: To 14.10.2004 16:08
Paikkakunta: Oulu

Re: Projektina 450 SEL 6.9

Viesti Kirjoittaja unski »

Siinä se oli niissä dokussa, jotka sinulle toimitin. 5. sylinterin vieressä...ainakin dokujen mukaan pitäisi olla. Aikanaan oli tulpattu ainakin M110:ssa pultilla, joka oli ruostunut kiinni.

Pakoputkesta mitattuna, et tiedeä mitään muuta kuin arvauksen katalysaattorien toiminnasta. Sen tiedon avulla et voi säätää mitään oikein.

Timppa
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13294
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Projektina 450 SEL 6.9

Viesti Kirjoittaja karra »

unski kirjoitti:Siinä se oli niissä dokussa, jotka sinulle toimitin. 5. sylinterin vieressä...ainakin dokujen mukaan pitäisi olla. Aikanaan oli tulpattu ainakin M110:ssa pultilla, joka oli ruostunut kiinni.

Pakoputkesta mitattuna, et tiedeä mitään muuta kuin arvauksen katalysaattorien toiminnasta. Sen tiedon avulla et voi säätää mitään oikein.

Timppa
Joo, löytyi se mittayhde niistä prujuista, kiitti! Pitää katsoa että onko se autossani vielä paikoillaan...

Tässä katsastuksesta arvot:

CO 0,10 %
CO2 12,90 %
HC 179 ppm
O2 3,2 %

Mutta perkele, tänään avasin konepellin tehdäkseni tarkistuksia niin eikäs siellä ollut taas tehostimen nesteet pitkin konehuonetta. Syy oli se kun Juvalla parikin eri mersugurua halusi tarkistaa että onhan siellä nestettä vaikka sanoin että siellä on. Kahteen kertaan sitä kantta auottiin ja niin oli päässyt käymään että kannen ja säiliön väliin oli jäänyt nippusiteen häntä ja kansi siis ei täysin kiinni. 175 km tultiin eilen sitten kansi raollaan, stn.

Ei pitäs antaa muitten puuttua autooni, ellen sitten oikeesti tarvi apuja :twisted:
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13294
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Projektina 450 SEL 6.9

Viesti Kirjoittaja karra »

Selvitin nyt toisenkin viime vkl Juvalla kummastusta herättäneen asian. Eli nopeusmittarin; kiireisin asiantuntija haukkui sen ihan vääräksi, 200 D pystärin mittariksi vaikka mittaritaulussa oli W116 osanumero... maksimi lukema on 140 km/h ja 85 mph.

En jaksa tulkata...

National Maximum Speed Law in the United States was a provision of the 1974 Emergency Highway Energy Conservation Act[1] that prohibited speed limits higher than 55 mph (90 km/h). This law was modified in 1987 to allow 65 mph (105 km/h) limits on certain roads.

The law was widely disregarded by motorists. Most states subversively opposed the law, ranging from proposing deals for exemption from it to minimizing speeding penalties.

This cap was intended to reduce gasoline consumption by 2.2% in response to the 1973 oil crisis. However, net fuel savings were calculated by the United States Department of Transportation at 1%, and independent studies found savings as low as half of one percent.

In 1995, the law was repealed, returning the power of setting speed limits to the states.


Myöhäisen Carterin/aikaisen Reaganin hallinnon aikana lain mukaan minkään auton nopeusmittari ei saanut ylittää 85MPH, ja sen piti selkeästi näyttää 55MPH maksiminopeus. Joku oli bongannut esim 1980 Corvettessa samanlaisen mittarilukeman. Tämä laki vaikutti ainakin 1979-1980 450 SEL autoihin sekä itse tiedän että 1981 380 SL:ssä oli samanlainen nopeusmittari. Ugh, se siitä 200 deen mittarista...
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Havis
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 87
Liittynyt: La 16.03.2013 20:31

Re: Projektina 450 SEL 6.9

Viesti Kirjoittaja Havis »

karra kirjoitti:
JPM kirjoitti:Sytytys katkokset voi johtua liian laihasta seoksesta.
Kyllä, seoshan on aika laihalla; tai siis tämä on kattimalli missä ei lambdaa. Pitää katsoa ne päästöarvot ja postata ne tähän. HC oli korkealla eli ei pala puhtaasti, koska on juuri niitä katkoksia. Tulpathan on uudet ja jakajan kansi & pyörijä siistissä kunnossa, kansi vaikuttaa melko uudelta. Tulpanjohdot eräs asiantuntija arvioi silmämääräisesti hyviksi lauantaina :P
Silmämääräinen arvio ei varsinaisesti kai vielä takaa että virta kulkee katkotta. Parasta olisi kun asian saisi poissujettua toisella toimivaksi havaitulla johtosarjalla kokeilemalla. Ettei esim joku johto lyö silloin tällöin läpi jostakin kohtaa.

Kyllä ainakin satunnainen katkominen maallikkona arvioituna tuntuisi tulevan enempi sytkä kuin polttoaine puolelta.

Jakaja ja kansi siistit, ok. Entäs se pyörijä ja sen akseli, onko napakka vai onko klapia? Imuvuodot poissuljettu? Kaikki alipaineletkut ja sähköliittimet kiinni oikeissa paikoissa?

Mersu on itselle vieras mutta mielenkiintoinen tuote, mutta samalla periaatteella se polttoaineseos palaa DreiKugelWirbelwannenBrennraumissakin ;)
Avatar
unski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3008
Liittynyt: To 14.10.2004 16:08
Paikkakunta: Oulu

Re: Projektina 450 SEL 6.9

Viesti Kirjoittaja unski »

Tässä katsastuksesta arvot:

CO 0,10 %
CO2 12,90 %
HC 179 ppm
O2 3,2 %
Nuo arvot ei kerro oikeastaan mitään kun siellä on katit. Ainoastaan sen, että ne vähän toimivat, sillä 0,1% Co:lla ei tahdo mikään käydä. Eli katti putsaa jotain. Sitä kertoo myös CO2, kun se kuitenkin on yli 12% täytyy koneen käydä kohtuu oikein. HC:t on ihan ok. Jopa hieman liian matalat, jos autossa ei olisi kattia. Koska kyseessä on säätelemätön, vanha kattimoottori, nuo arvot olisivat pakokaasupäästöt huomioiden hyvät. Mutta moottorin käynnistä ne eivät paljoa kerro.

Eniten veikkaisin viaksi vanhoja suuttimia ja huonoja suutinten tiivisteitä...yhdistettynä liian laihaan seokseen, se aiheuttaa humppamista. K-Jetti kun on "jatkuvaruiskutteinen", eli kaikista suuttimista tulee koko ajan ainetta ilman pätkimistä. Tyhjäkäynnillä huono suutin ei muodota sumua vaan epämääräistä lirua, joka sitten sekoittuu ilmaan epätasaisesti. Välillä isompi erä jossain sylinterissä syttyy jolloin ilmaa tarvittan enemmän. määränjakaja annostelee hieman liikaa ja moottori tukehtuu hieman...näin päästään humppaamiseen. Se kun yhdistetään muuttuvaan alipaineeseen imusarjassa...niin soppa on valmis.

Mersun jakaja ei välitä mitään alle millin klapeista, sitä isommatkin menee vielä hyvin. ikinä en ole nähnyt niin väljää Mersun K-Jetin kärjetöntä jakajaa, ettei se toimisi siististi. Mersun kasikoneen sytytyshäiriöt ovat yleensä selviä nykäyksiä, pätkimistä...ei humppaamista.

Timppa
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13294
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Projektina 450 SEL 6.9

Viesti Kirjoittaja karra »

unski kirjoitti:Eniten veikkaisin viaksi vanhoja suuttimia ja huonoja suutinten tiivisteitä...yhdistettynä liian laihaan seokseen, se aiheuttaa humppamista. K-Jetti kun on "jatkuvaruiskutteinen", eli kaikista suuttimista tulee koko ajan ainetta ilman pätkimistä. Tyhjäkäynnillä huono suutin ei muodota sumua vaan epämääräistä lirua, joka sitten sekoittuu ilmaan epätasaisesti. Välillä isompi erä jossain sylinterissä syttyy jolloin ilmaa tarvittan enemmän. määränjakaja annostelee hieman liikaa ja moottori tukehtuu hieman...näin päästään humppaamiseen. Se kun yhdistetään muuttuvaan alipaineeseen imusarjassa...niin soppa on valmis.
Näinhän se varmaan on. Katselin suutinpaketteja jo ebaysta, jenkkitilauksen tulee ne muut maksut päälle. M100 foorumilla suositeltiin Karlynsin tulpanjohtosarjaa, kuulemma nykyään parempi kuin Bosch, siis 6.9 koneeseen. Kysyin johtosarjaa AutohausAZ:Sta kun se on back orderina; tällä hetkellä ei ole toimituksessa mutta kun back order teksti poistuu sivustolta niin sitten sitä taas saa.

http://www.autohausaz.com/pn/1001500119" onclick="window.open(this.href);return false;

Ai niin vielä yksi trauma viikonlopulta; flekti tässä humisee kuulemma samalla tavalla kuin vanhassa volvossa :lol: oisko se tiukempi visko sitten, ei pelkästään jenkkimallin vaan tämän Californiaversion ominaisuuksia? Ei tainnut autoni paljoa pisteitä eteläsavon concours d'elegancessa saada :P . Ainut joka kehui autoani taisi olla wade kun hän ajoi parisensataa kilometriä sillä, se taisi vakuuttaa miehen :D
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
unski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3008
Liittynyt: To 14.10.2004 16:08
Paikkakunta: Oulu

Re: Projektina 450 SEL 6.9

Viesti Kirjoittaja unski »

Humina on tuon viskon ominaisuus, ei vika. Sama visko on kaikissa vanhoissa V8:ssa kaikissa maaversioissa. Käytössä ihan muistaakseni -83:een saakka, jolloin niihin tuli Bi-metalijousella toimiva vapaakytkin. Siihen voi päivittää uudemman viskon. Viskoon pitää tehdä pari uutta kierrettä. Paikat siinä on valmiina.

Saksan Ebayssä muistaakseni Boschin vakiosuuttimet, samat mitkä kaikissa muissakin tuon ikäluokan Mersuissa on n. 200€. Ei siinä 6.9:n sytytyksessä ole mitään hienoa ja erikoista muihin vastaaviin Mersun kasikoneisiin. Sama jakaja ja muut osat on kaikissa, pikkuisen keskipakojouset ja johdinpituudet on erit. Eikä siinä tarvita mitään erityisominaisuuksia muutenkaan, kone kiertää maksimissaankin niin hitaasti. Mutta onhan siihen hieno saada erikoisuuden leima, kun kuutiotilavuutta on vähän enemmän ja mekaanisten osien valmistusmäärät vähäisemmät. :)

Timppa

Timppa
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Avatar
unski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3008
Liittynyt: To 14.10.2004 16:08
Paikkakunta: Oulu

Re: Projektina 450 SEL 6.9

Viesti Kirjoittaja unski »

Siellä Karlynsin sivuillahan on laadun maksimitae: edustavat Bremiä Jenkeissä... :)

Timppa
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14032
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Projektina 450 SEL 6.9

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

unski kirjoitti:Humina on tuon viskon ominaisuus, ei vika. Sama visko on kaikissa vanhoissa V8:ssa kaikissa maaversioissa. Käytössä ihan muistaakseni -83:een saakka, jolloin niihin tuli Bi-metalijousella toimiva vapaakytkin. Siihen voi päivittää uudemman viskon. Viskoon pitää tehdä pari uutta kierrettä. Paikat siinä on valmiina.
Timppa

Pitääkö tuon siis humista tyhjäkäynnilläkin noin valtavasti? Kasin ääntä oikeastaan ei kuulu yhtään, vaan huminaa. Miten karra oli lopputulema onko visko koko ajan ns. kiinni?
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13294
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Projektina 450 SEL 6.9

Viesti Kirjoittaja karra »

Timo L. kirjoitti:
unski kirjoitti:Humina on tuon viskon ominaisuus, ei vika. Sama visko on kaikissa vanhoissa V8:ssa kaikissa maaversioissa. Käytössä ihan muistaakseni -83:een saakka, jolloin niihin tuli Bi-metalijousella toimiva vapaakytkin. Siihen voi päivittää uudemman viskon. Viskoon pitää tehdä pari uutta kierrettä. Paikat siinä on valmiina.
Timppa

Pitääkö tuon siis humista tyhjäkäynnilläkin noin valtavasti? Kasin ääntä oikeastaan ei kuulu yhtään, vaan huminaa. Miten karra oli lopputulema onko visko koko ajan ns. kiinni?
Kyllähän se Pertun lankunpalatesti osoitti että aika kiinni oli. Tais olla kone puolilämmin silloin, ei se kuumana niin kovaa humise :P
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
unski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3008
Liittynyt: To 14.10.2004 16:08
Paikkakunta: Oulu

Re: Projektina 450 SEL 6.9

Viesti Kirjoittaja unski »

Vanhan mallin viskoille ei tuota lankkutestiä kannata tehdä, ne on aina vähän "jumissa"...siinä lastu lentää...

Timppa
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Havis
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 87
Liittynyt: La 16.03.2013 20:31

Re: Projektina 450 SEL 6.9

Viesti Kirjoittaja Havis »

unski kirjoitti:Vanhan mallin viskoille ei tuota lankkutestiä kannata tehdä, ne on aina vähän "jumissa"...siinä lastu lentää...

Timppa
Lastu lentää... lankusta vai viskon siivistä ;)
Avatar
Wade
Mersumies
Mersumies
Viestit: 817
Liittynyt: Pe 19.11.2004 22:13
Paikkakunta: Taipalsaari-Journey Island

Re: Projektina 450 SEL 6.9

Viesti Kirjoittaja Wade »

karra kirjoitti:
Ai niin vielä yksi trauma viikonlopulta; flekti tässä humisee kuulemma samalla tavalla kuin vanhassa volvossa :lol: oisko se tiukempi visko sitten, ei pelkästään jenkkimallin vaan tämän Californiaversion ominaisuuksia? Ei tainnut autoni paljoa pisteitä eteläsavon concours d'elegancessa saada :P . Ainut joka kehui autoani taisi olla wade kun hän ajoi parisensataa kilometriä sillä, se taisi vakuuttaa miehen :D
Kyllä se jylhää kyytiä antoi. Niinkun puhuttiin, niin simpukkaa vois miusta hieman kiriä ja pyöräkulmien tarkistus vielä niin että kulkee piikkisuoraan. Sitten vielä kuskinpenkki jämympään kuntoon, niin tuollahan ajaa vaikka Keravalle tai Keniaan... :) Tankata välillä toki tarvitsee.
* Mustanaamion Mersulla on 320 hevosen voimat. *
- postmodernin asfalttiviidakon sananlasku

* Parta ajetaan Braunilla, tiet Mersulla.

W210 E220 CDI Aut. "My Little Puavo"
V140 S500L vm. 95 "Tantor"
C124 300CE vm. 88 "Claudia"
S124 300TD 4Matic vm. 92 "Wunderwagen"
W124 220E Aut. vm. 92 (rouvan edustusvaunu)
W123 300D 5 v.man vm. 83 (varaosa-auto)
British Leyland Mini1000 Special DeLuxe vm. 79 (kestävää kehitystä vsta 1988)
Avatar
RH
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3949
Liittynyt: Ke 15.09.2004 13:43
Paikkakunta: Salon seutu

Re: Projektina 450 SEL 6.9

Viesti Kirjoittaja RH »

Wade kirjoitti: tuollahan ajaa vaikka Keravalle tai Keniaan... :) Tankata välillä toki tarvitsee.
Välitankkaus tarpeen varmaan jo Keravan matkallakin :lol: :wink: :wave: :thumbup: .
Avatar
jtuukka
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 220
Liittynyt: Su 31.08.2003 11:16
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Projektina 450 SEL 6.9

Viesti Kirjoittaja jtuukka »

karra kirjoitti:Ei tainnut autoni paljoa pisteitä eteläsavon concours d'elegancessa saada :P . Ainut joka kehui autoani taisi olla wade kun hän ajoi parisensataa kilometriä sillä, se taisi vakuuttaa miehen :D
Tämä ylenmääräinen kriittisyys on mielestäni yksi suuri ongelma autoharrastuksen piirissä. Heitit hymiön tuohon loiventamaan mutta juuri tästä syystä omat kamppeet pysyvät tallissa ja niitä ulkoilutetaan sellaisessa seurassa, joka ei ole jatkuvasti hinkkaamassa peukalolla milloin mitäkin kohtaa ja huokailemassa, että "kun tuokin on millin vinossa". Tietenkin tutussa porukassa "poikien ja tyttöjen" kesken heitetty sketsi on eri asia.

Autoihin, niin kuin ihmisiinkin tulee matkan varrella elämän merkkejä ja jotkut ominaisuudet ovat mukana jo alkumetreiltä, jotka eivät kaikkia miellytä. Tärkeintä on se hyvä fiilis, jonka harrastamisesta itselleen saa. Ne jotka ovat tätä ketjua lukeneet ovat selvillä tekemäsi savotan määrästä ja osannevat sitä arvostaa.
S204 250 CDI 4Matic -11
C208 230 Kompressor
W201 190E -89
W126 300 SE -87
W123 280E -81

Ex: W163 270 CDI -04, C209 280 -06, W203 C240 4Matic -05, W168 A160 -00, W201 2.0 -88, W123 230E -81, W140 300 SEL -92, W116 350 SE -75
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13294
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Projektina 450 SEL 6.9

Viesti Kirjoittaja karra »

Joo hyvässä ja tutussa seurassa siellä Juvalla oltiin ja eihän siinä mitään sen kummempaa. Mutta tuossa vaan kotiin tultuani ajattelin että ei juurikaan positiivisia kommentteja herunut, päinvastoin. Mutta nekin on ok koska itseltä jää aina jotain huomioimatta, Waden kommentti esim tuohon puoltamisen esimerkiksi (mikä ei ole tosin paha - siksi en ole sitä edes ajatellut).

Vissiin tuossa jenkkimallissa on jotain mikä nostaa puristien niskavillat pystyyn :D .

Unskille iso kiitos avusta, ilman hänen syvää osaamista ja avunantoa moni asia olisi jäänyt tekemättä tai tehty väärin. Puhumattakaan 300 SEL 6.3, 560 SEC ja nyt uuden 450 SLC:n kanssa painimisista; neuvoja on saatu ja toivottavasti saan jatkossakin.

Niin joo kun tankki on täynnä kurviin ajettaessa tiputtaa bensaa, ihan kun tulis sieltä täyttöaukon kaukalon tyhjennysreiästä mutta saattaa se tulla täyttöputken liitoksistakin. Kallellaan ollessa piripinnassa teki samaa Waden pihassa kun oltiin lähtöä tekemässä. EPC ei vaan kertonut siellä mitään tiivisteitä/letkua olevan. Vaatii tutkimista.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
tahtoomersun
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2786
Liittynyt: Pe 06.12.2013 14:02

Re: Projektina 450 SEL 6.9

Viesti Kirjoittaja tahtoomersun »

karra kirjoitti:Vissiin tuossa jenkkimallissa on jotain mikä nostaa puristien niskavillat pystyyn .
Eihän nuo jenkkipuskurit mitään autoa kaunista, mutta kyllä tuollainen 6,9 ihan päällikkö on, oli sitten euro tai jenkki :thumbup: Vaatii myös osaamista, sekä satsausta ajallisesti ja rahallisesti, jotta pysyy arvolleen sopivassa kunnossa.
Perheessä:
W 243 EQB 250 -23
C 126 500 SEC-89
ex
S 203 C 200 CDI -05
S 205 C 220 CDI -15
S 204 C 350 CDI -09
S 212 200 CDI -11
W 208 CLK 320 -99
W 211 E 220 cdi -05
S 210 E 220 cdi -02
S 202 c 180 -99
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13294
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Projektina 450 SEL 6.9

Viesti Kirjoittaja karra »

Kesäöinen sneaky peak:

Kuva
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13294
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Projektina 450 SEL 6.9

Viesti Kirjoittaja karra »

Ajoin tänään aamulla töihin 215/65 R 15 Michelineillä, tätä ennen alla oli Camskillin halvimmat 225/60 R 15 eli Accelerat. En huomannut taajama-ajossa muuta eroa kun sen että misukat oli jotenkin tahmeammat, ja pehmeämmät. Ajoin kotiin nelikaistatien kautta, kierroslukumittarissa oli 3000 rpm; ajotuntuma oli erittäin hyvä eikä ei niin minkäännäköistä vatkaamista eikä ravistusta.

Kävin äsken postilaatikolla; Tulli oli tehnyt veropäätöksen. Vertailuauto S 400 Hybrid L jonka hinta 140 783 euroa. Takaisinlaskennan kautta, minun ilmoittaman käyttöönottopäivän 18.12.1980 mukaan (vaikka tulli ensin oli halunnut 31.12.1979) auton verotusarvoksi kertyi 1824 euroa.

Painon mukaan määräytynyt veroprosentti oli 43,7 mikä teki kannettavan veron määräksi 797,08 euroa.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
Ere866
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1520
Liittynyt: Su 06.06.2004 12:15

Re: Projektina 450 SEL 6.9

Viesti Kirjoittaja Ere866 »

Saman tapaisesti minun 450SE verotettiin. Auton arvoksi oli laskettu 1001€ josta jotain 50% oli veroa ja maksettavaa tuli semmoiset 550€.

Vertailuautona oli muistaakseni S 450 tms ässä.

Eihän näitten päälle kovinkaan moni ymmärrä. Itse olen saanut w116:lle semmosia katseita, että "joo-o, siisti on" ja on varmasti luultu w123 malliin äkkideltään

Itselle tämä on kuitenkin ostettu ja Karralle täydet pisteet yhden 6.9:n pelastamisesta. Vähenemään päin tämäkin mallisarja.

Oman kanssa tuli edustetua MB:llä kaverin häissä Ulvilassa viime viikonloppuna. w116 kori on kyllä todella tyylikäs-
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
w126 300SE 1986
w116 450SE 1975
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13294
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Projektina 450 SEL 6.9

Viesti Kirjoittaja karra »

Koska ruiskusuuttimet oli tarkoitus tilata kohta puoliin ajattelin kokeilla vielä yhtä juttua, tankkasin auton melkein täyteen, yli viimeisen viivan. Otin sitten tankin täyteen lisäämällä RE85:tta, sitä meni 22,6 litraa. No joo heti alkoi käynnissä muutos eli huonompi veto ja alkoi puistella jo aikaisemmin. Se paheni illan mittaan ja puistelua esiintyi aamuyöstä jo 80 kmh vauhdissa, sen yli meni tasaisesti. Eli koe epäonnistui.

Ajoin bensavalon syttymiseen ja siihen vielä 50 km päälle. Matkaa oli tuolloin varmaan alle 500 km ajettuna. Lisäsin 30 litraa tavallista, etanolivapaata venäjänbensaa. Veto parani heti ja puistelukin parani mutta auto nypyttää nyt rajusti 60 kmh vauhdissa, tuossa 70 kmh se asettuu ja vetää hyvin. Ja lievässä kuormituksessa vetää puhtaasti, ainoastaan tasaisessa kuormassa ja tyhjäkäynnillä nypyttää.

Tilasin suuttimet heti aamulla ensi töikseni 4 tunnin yöunen jälkeen :P
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
H.E. von Kuusi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 639
Liittynyt: Ke 19.10.2011 18:34
Paikkakunta: Åbo

Re: Projektina 450 SEL 6.9

Viesti Kirjoittaja H.E. von Kuusi »

Aikanaan kun hankin ensimmäistä autoani, minulle eräs viisas mies sanoi, että autoton mies on huoleton mies. Nyt kun sinulla on kuusi autoa, joiden keski-ikä on hieman yli 30 vuotta, niin on varmasti uni välillä tiukassa... :D

Ei tainneet olla ihan ilmaisia nämä suuttimet? Ainakaan 6.3:een ovat käsittääkseni melko hintavia...
Tesla Model 3 SR+ 2020
Mercedes-Benz E 320 4Matic Avantgarde '98
Vastaa Viestiin