Ruiskutuspumpun säätäminen

Asiaa ahtimista ja ahtamisesta.
Vastaa Viestiin
iso E
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 359
Liittynyt: Pe 08.10.2010 11:24
Paikkakunta: satakunta

Re: Ruiskutuspumpun säätäminen

Viesti Kirjoittaja iso E »

syöttöä sillä pystyy kyllä rajaamaan muistaakseni pienentää kanssa käynnistyksen yhteydessä tulee polttoaineen määrää. omas 200d joskus oli sellanen säätö ihan toimiva ratkaisu oli siinä ainakin.
Star lukua
Ohjelmointia
Nyk MB w204 -13 180cdi +200hp/+500nm
EX MB-200d 87- (Tuning)
Ex MD-E300DT 95- ST
Avatar
Siekkinen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3171
Liittynyt: Ma 14.11.2011 00:39
Paikkakunta: Kuopio

Re: Ruiskutuspumpun säätäminen

Viesti Kirjoittaja Siekkinen »

Kyllä tuo syötön säätö sammutinvipuun toimii. Ilman ahtoja sammutinvipu on vähän alempana ja kun ahtoja tulee niin vipu nousee ylös. Heräs itellä tänään pari kysymystä missä tarvittais tietäjien apua. Missä vuosimallissa pumppuihin tulee se "jyrkkä nokka"? Onko se vasta sähköpumpuissa? Pitäis vaihtaa tappien vaihon yhteydessä mutta mistä sellasen etin. Ja toinen kysymys. Omassa pumpussa on 7mm tapit ja kun vapaalla nostaa kierroksia vähän alle 1500 kierrokseen niin kierrokset nousee ihan tappiin eikä laske muuten kuin sammuttamalla. Pumppu on säädetty pp dieselillä samalla kun tapit vaihettiin. Oon sen jälkeen ruuvannu syöttöjä kierroksen lisää ja tyhjäkäyntiä vähän yli kierroksen pienemmälle ja siitä tuli se ongelma että kierrokset on kylmänä alhaalla ja lämpimänä suht korkeella. Mutta tuohon kierrosten nousemiseen se ei vaikuttanu mitenkään. Alasyötöt on pienellä että siitä se ei ainakaan johu.
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
xr
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1225
Liittynyt: Ti 06.07.2004 01:08
Paikkakunta: Eteläpohjanmaa

Re: Ruiskutuspumpun säätäminen

Viesti Kirjoittaja xr »

en oo varma muutta luulisin jotta nokka loiventui 89
kierosten nousuun sanoisin jotta kaasuvaijeri on kireällä ja pumpun vipu ei pääse tyhjäkäynti asentoon
jos on automaaatti ja pumpun kyljessä automaatin säätö hässäkkä niin sekin voi väärällä säädöllä ollessaan aiheuttaa kaasuvivun kantamista
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: Ruiskutuspumpun säätäminen

Viesti Kirjoittaja veskola »

Kierrosten nousu varmaankin johtuu tuosta omasta ruuvailusta, jos siihen ei ole PP:llä tehty ulkoista säädintä sitä varten.

"Vanhasta" pumpusta mullekin kaivettiin nokka, jotta saatiin syöttöä tarpeeksi 7mm elementillä. 97 mallin nokka oli liian mieto ja käyntiääni sivistynyt :think: Mielestäni mestari sanoi, että piti se takaosakin sitten kaivaa jostakin kolmannesta pumpusta, kun ei muuten alkanut toimimaan, sitä en tiedä mitä eroja niissä voi olla.

Kuitenkin jos itse olisin teettänyt pumpun PP:llä kysyisin sieltä konsultaatiota pumpun ongelmiin :eh:
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
Siekkinen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3171
Liittynyt: Ma 14.11.2011 00:39
Paikkakunta: Kuopio

Re: Ruiskutuspumpun säätäminen

Viesti Kirjoittaja Siekkinen »

xr kirjoitti:en oo varma muutta luulisin jotta nokka loiventui 89
kierosten nousuun sanoisin jotta kaasuvaijeri on kireällä ja pumpun vipu ei pääse tyhjäkäynti asentoon
jos on automaaatti ja pumpun kyljessä automaatin säätö hässäkkä niin sekin voi väärällä säädöllä ollessaan aiheuttaa kaasuvivun kantamista
Kaasuvaijeri on suht löysällä. Ja automaatti on ja sen alipainesäätimen liikuttelu ei vaikuttanu tuohon. Käänsin säätimen kaasu pohjassa niin paljon myötäpäivään kun saa että saa laatikkoon lisäpitoja. Ai se olikin niin päin että nokka loivenee uudemmissa. Käsitin että uudemmissa on jyrkkä nokka. Se olis kyllä ollu aika outo homma "huonontaa" käyntiääntä uudempaan päin. Ja kierrosten nousu ei johdu omasta ruuvailusta kun se ominaisuus oli jo heti pp:ltä tullessa. Enkä viiti maksaa sen säädöstä jos siihen voi itsekkin vaikuttaa. Ja "ulkoinen säädin" on sammutinvivussa mutta kannen alta ei ole laitettu syöttöjä maksimiin. Vika on siis sellanen että kaasua voi todella varovasti painella että kierrokset käy vähän yli 1000 mutta jos ihan vähän enemmän painaa niin kierrokset nousee maksimiin asti eikä laske muuta kuin sammuttamalla.
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
iso E
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 359
Liittynyt: Pe 08.10.2010 11:24
Paikkakunta: satakunta

Re: Ruiskutuspumpun säätäminen

Viesti Kirjoittaja iso E »

tietääkseni sellaset pumput esim vaparis missä on päällä se kello löytyy yleensä vähäpäästäsistä autoista. turbon pumpus siin kohtaa on tietysti se ahtopaineeb kello.

yleensä kun kierrokset jää huutaa siel on tyhjäkäynti ruuvista loppunu vara auto käymään vaan ja pienentää niin kauan kun tyhjäkäynti pienenee ja syöttöä saman verran.
Star lukua
Ohjelmointia
Nyk MB w204 -13 180cdi +200hp/+500nm
EX MB-200d 87- (Tuning)
Ex MD-E300DT 95- ST
Avatar
Siekkinen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3171
Liittynyt: Ma 14.11.2011 00:39
Paikkakunta: Kuopio

Re: Ruiskutuspumpun säätäminen

Viesti Kirjoittaja Siekkinen »

iso E kirjoitti:tietääkseni sellaset pumput esim vaparis missä on päällä se kello löytyy yleensä vähäpäästäsistä autoista. turbon pumpus siin kohtaa on tietysti se ahtopaineeb kello.

yleensä kun kierrokset jää huutaa siel on tyhjäkäynti ruuvista loppunu vara auto käymään vaan ja pienentää niin kauan kun tyhjäkäynti pienenee ja syöttöä saman verran.
Tyhjäkäynti on niin pienellä että kylmänä käy 600-700 kierrosta. Ja kierrokset ei siis varsinaisesti jää huutamaan vaan nousee ihan maksimiin kun kierroksia nostaa vajaaseen 1500 vaikka kaasun sitten löysää. Samoten ajossa joutuu joskus jarrulla laskemaan kierroksia. Kun ne kierrokset alkaa huutamaan niin ei auta vaikka kuinka vääntää kaasuvivusta vähemmälle. Se ei siis johdu kaasuvivustostakaan. Tuli jo mieleen että jumittaakohan siellä säätötanko..
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Re: Ruiskutuspumpun säätäminen

Viesti Kirjoittaja pera8x »

toi, että kierrokset "karkaa" jossain kohtaa on merkki siitä, että pumppu ei ole säädöissään. siellä on joko liikaa syöttöä suhteutettuna pumpun säädin osaan, taikka säädöt pielessä. homma voi korjaantua kummallakin tapaa, taikka sitten vaan toisella. eli jos säädöt on muuten kondiksessa, niin homma korjaantuu (pienentämällä syöttöjä, taikka) säätämällä sitä keskimmäistä ISOo ruuvvia pumpusta. en muista kumpaan suuntaa, mutta sen muistan, että säätö on erinomaisen herkkä. joku varttikierros jompaan kumpaan suuntaan vaikuttaa jo paljon. säätäminen vaikuttaa pumpun keskipakolimppuihin.

eli lyhyesti. jos oletetaan, että pumppu on ppd:n jäljiltä muuten kunnossa ja säädöt muuten kohdillaan, paitsi kiekat karkaa jossain tonnin jälkeen, niin siitä isosta kokolailla keskimmäisestä ruuvista säätää jonnekkin päin n. varttikierroksen. jos taas pp:n jäliltä pumpun säädöt pielessä, niin ei siitä hyvää saa millään yksselitteisellä neuvolla. mutta syöttöruuvia kääntämällä pienemmälle sen voi saada toimiin ilman kunnollisia syöttömääriä.
W201 250DT 20V
w201 190E
Avatar
Siekkinen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3171
Liittynyt: Ma 14.11.2011 00:39
Paikkakunta: Kuopio

Re: Ruiskutuspumpun säätäminen

Viesti Kirjoittaja Siekkinen »

pera8x kirjoitti:toi, että kierrokset "karkaa" jossain kohtaa on merkki siitä, että pumppu ei ole säädöissään. siellä on joko liikaa syöttöä suhteutettuna pumpun säädin osaan, taikka säädöt pielessä. homma voi korjaantua kummallakin tapaa, taikka sitten vaan toisella. eli jos säädöt on muuten kondiksessa, niin homma korjaantuu (pienentämällä syöttöjä, taikka) säätämällä sitä keskimmäistä ISOo ruuvvia pumpusta. en muista kumpaan suuntaa, mutta sen muistan, että säätö on erinomaisen herkkä. joku varttikierros jompaan kumpaan suuntaan vaikuttaa jo paljon. säätäminen vaikuttaa pumpun keskipakolimppuihin.

eli lyhyesti. jos oletetaan, että pumppu on ppd:n jäljiltä muuten kunnossa ja säädöt muuten kohdillaan, paitsi kiekat karkaa jossain tonnin jälkeen, niin siitä isosta kokolailla keskimmäisestä ruuvista säätää jonnekkin päin n. varttikierroksen. jos taas pp:n jäliltä pumpun säädöt pielessä, niin ei siitä hyvää saa millään yksselitteisellä neuvolla. mutta syöttöruuvia kääntämällä pienemmälle sen voi saada toimiin ilman kunnollisia syöttömääriä.
Ei viittis syöttöä pienentää niin paljoa että jotain auttais (vähintään 3 kiekkaa) :D pitää koittaa sitä tasainta säädellä. Ja pp:n jäliltä tosiaan oli tuollanen. Tänään kokeilin niin saa niitä kierroksia vähän yli 2000 nostaa ennen kuin karkaa.
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: Ruiskutuspumpun säätäminen

Viesti Kirjoittaja veskola »

Ei kai se PP tuommosia pumppuja tee työkseen :eh: vai laitettiinko siihen vain isot elementit ja tasattiin syöttö ja siinä kaikki, eli homma ikäänkuin puolessa välissä ?
Lisää tietoa: www.skg.fi
teppo21
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 275
Liittynyt: Ma 02.02.2009 12:04

Re: Ruiskutuspumpun säätäminen

Viesti Kirjoittaja teppo21 »

Eikösse ois helpointa soittaa Pasille ja kysyä mikä mättää?
Avatar
Siekkinen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3171
Liittynyt: Ma 14.11.2011 00:39
Paikkakunta: Kuopio

Re: Ruiskutuspumpun säätäminen

Viesti Kirjoittaja Siekkinen »

veskola kirjoitti:Ei kai se PP tuommosia pumppuja tee työkseen :eh: vai laitettiinko siihen vain isot elementit ja tasattiin syöttö ja siinä kaikki, eli homma ikäänkuin puolessa välissä ?
En nyt ala ammattilaista moittimaan niin ei tuosta enempää. Isot elementit laitettiin, syöttö tasattiin ja jyrkkä nokka oli ilmeisesti vakiona. Ei ole tietoa tehtiinkö muuta kun en ite omistanu pumppua kun se sieltä tuli. Oli just äskettäin puhetta yhestä viton pumpusta joka teki samaa paitsi kierrokset karkas heti kun laitto käyntiin niin sekin korjautu tasainta säätämällä. Pitää koittaa tähänkin.
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: Ruiskutuspumpun säätäminen

Viesti Kirjoittaja veskola »

No ei kuulemma, sitä mää tossa jo aluksi ehdottelin :problem:

joo ei moitita, pumppu on varmaan just semmoinen kuin on tilattu, eli säätöhommat sieltä sisältä on tekemättä koska sitä ei ole suunniteltu isoille syötöille...?


Se on just sitä vaikeaa tietoa, jota ei oikein löydy ja siinä hommassa se pumppupenkki on miltei vältämätön apu.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
Siekkinen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3171
Liittynyt: Ma 14.11.2011 00:39
Paikkakunta: Kuopio

Re: Ruiskutuspumpun säätäminen

Viesti Kirjoittaja Siekkinen »

teppo21 kirjoitti:Eikösse ois helpointa soittaa Pasille ja kysyä mikä mättää?
Ei ole kun sitten pitäis irrottaa pumppu ja viedä säädettäväks.
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
Garash
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 64
Liittynyt: Pe 24.07.2009 12:34
Paikkakunta: Joensuu

Re: Ruiskutuspumpun säätäminen

Viesti Kirjoittaja Garash »

Siekkinen kirjoitti:
teppo21 kirjoitti:Eikösse ois helpointa soittaa Pasille ja kysyä mikä mättää?
Ei ole kun sitten pitäis irrottaa pumppu ja viedä säädettäväks.
Jokos kokeilit sitä isoa ruuvia vääntää, oliko apuja? Omassa sama vika, automaatti myös. Ei paljon kärsi painaa kaasuu, ilman että kierrokset karkaa norjaan.
Mitähän ne leimallakin siitä tuumaa :lol:
w202 220

ex. w124 om606st
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: Ruiskutuspumpun säätäminen

Viesti Kirjoittaja veskola »

Antaa varmaan punaisen kortin kiitokseksi :P
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
jaasu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 220
Liittynyt: Pe 13.08.2010 13:27
Paikkakunta: vaala

Re: Ruiskutuspumpun säätäminen

Viesti Kirjoittaja jaasu »

itellä autona nyt 300d 124 mersu automaatilla varustettuna. miten tuosta sais tulemaan edes vähän savua? Syöttöä lisäny mutta kierrokset karkaa heti ja tyhjäkäynnin säätäminen ei auta. näkky myös pumpun persiissä olevan se nykimisenesto hommeli,
Menneitä paljon.
Avatar
Siekkinen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3171
Liittynyt: Ma 14.11.2011 00:39
Paikkakunta: Kuopio

Re: Ruiskutuspumpun säätäminen

Viesti Kirjoittaja Siekkinen »

Garash kirjoitti:
Siekkinen kirjoitti:
teppo21 kirjoitti:Eikösse ois helpointa soittaa Pasille ja kysyä mikä mättää?
Ei ole kun sitten pitäis irrottaa pumppu ja viedä säädettäväks.
Jokos kokeilit sitä isoa ruuvia vääntää, oliko apuja? Omassa sama vika, automaatti myös. Ei paljon kärsi painaa kaasuu, ilman että kierrokset karkaa norjaan.
Mitähän ne leimallakin siitä tuumaa :lol:
Vetäviä oon säätäny 2½ kierrosta eikä mitään vaikutusta. Tyhjäkäynnin tasaimeen en oo koskenu ollenkaan. Pitäis vielä kokeilla auttaako se. Leimaamisen kanssa tuo ei ole ongelma kun ite otan päästöt mutta kaikessa vähäisyydessään aika ärsyttävä vika.
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
Avatar
jomppe87
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 392
Liittynyt: Ma 19.10.2009 21:39
Paikkakunta: eepohojanmaa lapua

Re: Ruiskutuspumpun säätäminen

Viesti Kirjoittaja jomppe87 »

Siekkinen kirjoitti:pumpussa on 7mm tapit ja kun vapaalla nostaa kierroksia vähän alle 1500 kierrokseen niin kierrokset nousee ihan tappiin eikä laske muuten kuin sammuttamalla.
katoppa pumpun ennakko vielä...

kaverilla kävi just samoin yhden mersun kans kerran! se osti (hajallisena) pikkumesen 2.5d koneella johonka oli just laitettu uus mynän tekemä 7mm pumppu! no ensi startti ja kone käydä lotkotti hienosti tyhjäkäntiä no sitte pitikin jo kokeilla paikallaan että tuleeko sitä savua sieltä :shock: eipä siinä sitte keriitty palio putken päähän kattella kun vapari kones rupes huutamaan siinä paikallaan 6000tonnia ja sitte juoste hyttihin avainta kääntämään no eihän pumpus ollu alipaine letku kiinni :crazy: sitte pellin alle paniikis ettimään pumpusta stoppi vipua no eiköhän siihenki oltu tehty ahtopaineella toimiva syötönsäätö! :thumbdown: ei sielä pellin alla oikeen kauaa huvittanu olla kun kone huuti melkeen kovenpaa kun emäntä :lol: no kyllä kaveri sen sitte jotenki sai väännetyä siitä vivusta sammumaan! huh huh... kyllä siinä sitte hetken istuttiin ja mietittiin että mikä tuota vaivaa! tarkistettin pumpun ennakko niin vanha omistaja olikin laittanut pumpun jykk 16astetta ja mynän ohjeessa oli että ennakko piti laittaa eykk 20astetta ei muutakun ennakko kohdalle niin sitte pelas niin pirun hienosti eikä tarvinnut pelätä että sattuu juhaa leukaan kun luurii pellin alle :clap:

ppd pumpuissa ei taida olla samat ennakot kun mynän tekemiissä....
Avatar
Siekkinen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3171
Liittynyt: Ma 14.11.2011 00:39
Paikkakunta: Kuopio

Re: Ruiskutuspumpun säätäminen

Viesti Kirjoittaja Siekkinen »

jomppe87 kirjoitti:
Siekkinen kirjoitti:pumpussa on 7mm tapit ja kun vapaalla nostaa kierroksia vähän alle 1500 kierrokseen niin kierrokset nousee ihan tappiin eikä laske muuten kuin sammuttamalla.
katoppa pumpun ennakko vielä...

kaverilla kävi just samoin yhden mersun kans kerran! se osti (hajallisena) pikkumesen 2.5d koneella johonka oli just laitettu uus mynän tekemä 7mm pumppu! no ensi startti ja kone käydä lotkotti hienosti tyhjäkäntiä no sitte pitikin jo kokeilla paikallaan että tuleeko sitä savua sieltä :shock: eipä siinä sitte keriitty palio putken päähän kattella kun vapari kones rupes huutamaan siinä paikallaan 6000tonnia ja sitte juoste hyttihin avainta kääntämään no eihän pumpus ollu alipaine letku kiinni :crazy: sitte pellin alle paniikis ettimään pumpusta stoppi vipua no eiköhän siihenki oltu tehty ahtopaineella toimiva syötönsäätö! :thumbdown: ei sielä pellin alla oikeen kauaa huvittanu olla kun kone huuti melkeen kovenpaa kun emäntä :lol: no kyllä kaveri sen sitte jotenki sai väännetyä siitä vivusta sammumaan! huh huh... kyllä siinä sitte hetken istuttiin ja mietittiin että mikä tuota vaivaa! tarkistettin pumpun ennakko niin vanha omistaja olikin laittanut pumpun jykk 16astetta ja mynän ohjeessa oli että ennakko piti laittaa eykk 20astetta ei muutakun ennakko kohdalle niin sitte pelas niin pirun hienosti eikä tarvinnut pelätä että sattuu juhaa leukaan kun luurii pellin alle :clap:

ppd pumpuissa ei taida olla samat ennakot kun mynän tekemiissä....
Ennakon oon kahtonu ja 22 jykk se oli. PPD:n ohje on 20-24 jykk. Siitäkään sen ei pitäis johtua.
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
Avatar
Siekkinen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3171
Liittynyt: Ma 14.11.2011 00:39
Paikkakunta: Kuopio

Re: Ruiskutuspumpun säätäminen

Viesti Kirjoittaja Siekkinen »

Tällä kertaa olis kysyttävää eri asiasta. Onko kukaan mittonut montako kuutiomilliä ppd:n 7mm elementeillä olevassa pumpussa vaikuttaa yks syöttöruuvin kierros?
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
Garash
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 64
Liittynyt: Pe 24.07.2009 12:34
Paikkakunta: Joensuu

Re: Ruiskutuspumpun säätäminen

Viesti Kirjoittaja Garash »

Minne mynädieselin kotisivut kadonnu? :shock: Tai jos joku sattuu muistamaan mynäpumpun ennakkoa?
w202 220

ex. w124 om606st
Avatar
Siekkinen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3171
Liittynyt: Ma 14.11.2011 00:39
Paikkakunta: Kuopio

Re: Ruiskutuspumpun säätäminen

Viesti Kirjoittaja Siekkinen »

16 EYKK on melko passeli.
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: Ruiskutuspumpun säätäminen

Viesti Kirjoittaja veskola »

Se riippuu vähän pumpusta ja kait sen elementeistä, välillä 15-21 eykk ei ainakaan olla kovin kaukana. Ilmeisesti aiemman sarjan pumppujen aikaan oli tapana 15-17 eykk, sitten tuli 18 asteen ja lopulta 20 asteen pumput. Sitä miksi nuo asteet noin on muuttuneet en osaa sanoa.
Lisää tietoa: www.skg.fi
xr
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1225
Liittynyt: Ti 06.07.2004 01:08
Paikkakunta: Eteläpohjanmaa

Re: Ruiskutuspumpun säätäminen

Viesti Kirjoittaja xr »

viistetyllä elementillä saadaan tyhjäkäynnin ennakkoa myöhäitettyä ei niin kalise vaikka perus ennakko on aikaisemmalla
Avatar
jaasu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 220
Liittynyt: Pe 13.08.2010 13:27
Paikkakunta: vaala

Re: Ruiskutuspumpun säätäminen

Viesti Kirjoittaja jaasu »

jaasu kirjoitti:itellä autona nyt 300d 124 mersu automaatilla varustettuna. miten tuosta sais tulemaan edes vähän savua? Syöttöä lisäny mutta kierrokset karkaa heti ja tyhjäkäynnin säätäminen ei auta. näkky myös pumpun persiissä olevan se nykimisenesto hommeli,
osaako joku sanoa tähän mitään. Vaikka kuin ruuvaa nii ei auta
Menneitä paljon.
Avatar
johani
Mersumies
Mersumies
Viestit: 895
Liittynyt: Pe 23.09.2011 00:15
Paikkakunta: Klaukkala

Re: Ruiskutuspumpun säätäminen

Viesti Kirjoittaja johani »

jaasu kirjoitti:
jaasu kirjoitti:itellä autona nyt 300d 124 mersu automaatilla varustettuna. miten tuosta sais tulemaan edes vähän savua? Syöttöä lisäny mutta kierrokset karkaa heti ja tyhjäkäynnin säätäminen ei auta. näkky myös pumpun persiissä olevan se nykimisenesto hommeli,
osaako joku sanoa tähän mitään. Vaikka kuin ruuvaa nii ei auta
tarkotatko että vaikka kuinka ruuvaa tyhjäkäyntiruuvia ulos pumpun perästä niin silti nousee kierrokset kun syöttöä ruuvaa ulos ?

katoppa että pumpunkyljestä kaasuvivusto pohjaa molempiin laitoihin, toiseen laitaan kun kaasu pohjassa ja toiseen tyhjäkäynnillä, jos se ei pohjaa tyhjäkäynnillä niin ei saa ruuvattua syöttöä kun kierrokset vaan nousee ja jos ei kaasupohjassa niin sitte se ei anna täyttä syöttöä. kaverilla oli tämä syynä kun ei saatu tulemaan mustaa, korjattiin ja sitte ku polkas paikalla nii oli maa mustassa. myös jos pumpunpäällä on se alda alipainekellon siitä kannattaa pyöräyttää se 10mm lukitusmutteri auki ja pyöritellä talttapäisellä 3 kierrosta ulos ettei se rajota alasyöttöä.

tyhjäkäynnillä pitäs olla nuin

Kuva

ja täyskaasulla vastata tuohon kuusiokolopulttiin.
Avatar
jaasu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 220
Liittynyt: Pe 13.08.2010 13:27
Paikkakunta: vaala

Re: Ruiskutuspumpun säätäminen

Viesti Kirjoittaja jaasu »

öö mikä alda? eikös se ole turbo vehkeissä? Mulla on vapari. justii jututin toista jannua jolla samalla konneella ja lootalla oleva mersu nii se kyllä pölläytteli hyvin.
Menneitä paljon.
Avatar
Siekkinen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3171
Liittynyt: Ma 14.11.2011 00:39
Paikkakunta: Kuopio

Re: Ruiskutuspumpun säätäminen

Viesti Kirjoittaja Siekkinen »

jaasu kirjoitti:öö mikä alda? eikös se ole turbo vehkeissä? Mulla on vapari. justii jututin toista jannua jolla samalla konneella ja lootalla oleva mersu nii se kyllä pölläytteli hyvin.
Se on vaan turboissa. Kaasuvivun pitää mennä pohjaan, stoppivivun pitää olla ihan ylhäällä ja onko ennakot kohillaan? Myöhäsellä kyllä pöläyttelee enemmän. Ite en ainakaan ruuvaa pumppua sen perusteella että tulee paljon savua vaan ihan sen tehon perusteella ja mahollisimman vähän savua. Vaihata seiskan tapit sinne niin alkaa mustaa pukkaamaan.
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
Avatar
johani
Mersumies
Mersumies
Viestit: 895
Liittynyt: Pe 23.09.2011 00:15
Paikkakunta: Klaukkala

Re: Ruiskutuspumpun säätäminen

Viesti Kirjoittaja johani »

Siekkinen kirjoitti:
jaasu kirjoitti:öö mikä alda? eikös se ole turbo vehkeissä? Mulla on vapari. justii jututin toista jannua jolla samalla konneella ja lootalla oleva mersu nii se kyllä pölläytteli hyvin.
Se on vaan turboissa. Kaasuvivun pitää mennä pohjaan, stoppivivun pitää olla ihan ylhäällä ja onko ennakot kohillaan? Myöhäsellä kyllä pöläyttelee enemmän. Ite en ainakaan ruuvaa pumppua sen perusteella että tulee paljon savua vaan ihan sen tehon perusteella ja mahollisimman vähän savua. Vaihata seiskan tapit sinne niin alkaa mustaa pukkaamaan.
savua = kaik happi poltettu = riittävästi syöttöä. optimisäädöissä silloin ku rasituksessa tyhjäkäynniltä yläkieroksille asti puskee sellasen ohuen savun putkesta ? mitäänentiedä kuhan lonkalta vedän.

ja kyllä vapareissakin on ainaki omas om603 syöttöpumpun päällä alipainekello jonka tehtävä vähentää syöttöä ilmanpaineen laskiessa (vuoristo) ja täten ehkäistä musta savu, katsastukseen kätevä siitä pyöritellä syöttöä pienemmälle.
Vastaa Viestiin