cdix kirjoitti:Vito heräsi koomasta. Prommeri ja juotosvehkeet olivat käytössä. Nyt jäi se MPPS testaamatta tällaiseen kuuromykkään ecuun, värkkiä ole vieläkään nimittäin näkynyt.
.
Vähän kieltämättä käy kateeksi noita, jotka saa "kuolleen" ecunkin henkiin.
Mikolle, ...ja miksei muillekkin.
Kyllä se lähes aina on näin.
Sitten tässä samassa kohden voi olla myös sellainen "omituinen" kartta, jossa ei näytä olevan mitään järkeä, melkein laatta.
Se on sellaisia vitoja, sprinttereitä, ym varten, joissa on se egr-venttiili, muttei ilmamassamittaria.
Se kartta ohjaa suoraan venttiiliä.
Semmoisista autoista voi kierrätyksen mekaanisesti tulpata ilman ohjelmanmuutosta, kun sitä kierrätystä ei valvota, venttiiliä vaan heilutellaan.
minkälaista piuhaa / multiplekseriä tarvittis hankkia, carsoft ,ecm2001 tai winols käyttöä varten ? niin ja mistä kannattaa hankkia..? niin ja tarkoitus olisi tutkia näitä vanhempia cdi koneita
Niksutin@ kirjoitti:minkälaista piuhaa / multiplekseriä tarvittis hankkia, carsoft ,ecm2001 tai winols käyttöä varten ? niin ja mistä kannattaa hankkia..? niin ja tarkoitus olisi tutkia näitä vanhempia cdi koneita
Hinta/laatu suhteeltaan ylivoimainen tällä hetkellä täälläkin moneen kertaan mainittu MPPS-stand alone.
Se ei ole missään nimessä paras, mutta nimenomaan dieseliharrastajalle antaa todella hyvän vastineen rahalle.
Kaupanteossa engelsmannien kanssa pitää olla kärsivällinen...
Sitten jos haluat jännitystä elämään ja opetella tosissaan sitä ecun pelastusta, niin muutamalla kympillä pääsee niihin kiinalaisiin galletto-klooneihin käsiksi.
Kyllä niissäkin on toimivia kapistuksia, muttamutta, on vähän tuurissaan, saako ostettua ollenkaan toimivan ja niitä käyttäessä täytyy todellakin tietää, mitä on tekemässä.
En oikeastaan suosittele.
cdix kirjoitti:Vito heräsi koomasta. Prommeri ja juotosvehkeet olivat käytössä. Nyt jäi se MPPS testaamatta tällaiseen kuuromykkään ecuun, värkkiä ole vieläkään nimittäin näkynyt.
Saatat taas kuulla pian ko. firmasta
Kiittää hän, taas kerran (Eipä ole vielä mitään kuulunut).
tuikku kirjoitti:.
Vähän kieltämättä käy kateeksi noita, jotka saa "kuolleen" ecunkin henkiin.
...
Pöh.
Kiitoksia avusta mieluummin sinnekin päin ja CDI203:lle kanssa. Tässä tarvittiin apuja joka puolelta Suomea. Ei kannata meikäläisen paljoa rehvastella.
nyt sitten kokeilemalla (mittari kiinni egr:n alipaine letkuun) löytyi se egr kartta ja se oli juurikin mallia "omituinen" minkä tuikku tossa ylempänä mainitsi. Ilmankos sitä ei meinannut löytyä!
Sen sitten olisi voinut ihan tulpatakkin mutta onnistui se ohjelmastakin. Helpommalla olisi kyllä päässyt kun olisi laittanut vaan tulpan alipaineletkuun
Tänään tuli uusi softa autoon, mutta yksi asia jäi hieman ihmetyttämään.
Auto dynotettiin ensin vakiosoftalla ja tehot näyttivät 208hv/525nm vaikka vakiona pitäisi olla 224hv/540nm? Lisäksi normaalilla kartastojen muokkauksilla, joilla yleensä irtoaa 260hv/620nm, irtosi minun autostani vain 245hv/610nm.
Mikähän mahtaa tehdä autosta alitehoisen? Mitään vikakoodeja ei löytynyt ja ilmamassa, vastapaineet, tuloilma, syöttömäärät sekä hiukkaspöntön tuhkakertymä, yms. olivat erittäin ok tasoilla, niiltä osin mitä nyt Boschin testeri näyttää.
Pitäisiköhän vikaa lähteä etsimään polttonestesuodattimesta tai ilmamassamittarista, ne nyt tulisivat ensimmäisenä mieleen?
Sinänsä loppu oli onnellinen ja kaikki hyvin, koska ohjelmaa muokattiin vielä lisää ja lopputulos oli riittävät 260hv/630nm, mutta siltikin noista hevosvoimista jäi 10-20 kaakkia uupumaan.
Sinänsä meitä ihmetytti eniten se, että koneesta tuntui puuttuvan pääosin hevosvoimia, mutta ei juurikaan vääntöä?
otetiinko moottorin kierrokset autosta vai sovitettiinko penkki auton oman kierrosluku mttarin mukaan
oliko penkissä riittävä kuorma näkyy yleensa niin että vääntö huippu on alkuperäista korkeimmilla kierroksilla
oliko auton edessä tuuletin
siinäpä muutamia
Luotan tuossa penkkiasiassa ammattilaiseen, että kaikki mittaukset on tehty kuten kuuluukin. Puhaltimet oli ja turbolle tuleva ilma oli +35C, noihin muihin en osaa vastata, mutta samoilla säädöillä vastaavat autot ovat näyttäneet 10-15 suurempia hevosvoimalukemia.
gulfstream kirjoitti:Asennutin pari viikkoa sitten C-sarjalaiseni 220 CDI -moottoriin Voimaa.comin optimointiohjelman.
Niin uskomattomalta kuin kuulostaakin, kulutus on laskenut ja tehoa (vääntöä) on tullut lisää.
Pakko kysyä, että onko kulutus laskenut ihan tankkauksen yhteydessä laskettuna vai pelkästään ajotietokoneen lukema? Ja kuinka paljon laskenut noin suurinpiirtein?
gulfstream kirjoitti:Asennutin pari viikkoa sitten C-sarjalaiseni 220 CDI -moottoriin Voimaa.comin optimointiohjelman.
Niin uskomattomalta kuin kuulostaakin, kulutus on laskenut ja tehoa (vääntöä) on tullut lisää.
Pakko kysyä, että onko kulutus laskenut ihan tankkauksen yhteydessä laskettuna vai pelkästään ajotietokoneen lukema? Ja kuinka paljon laskenut noin suurinpiirtein?
Voima comista en tiedä mutta mitä noitta oma tekoisia leiteelut niin ihan tankkamalla mittatun on kulutus laskenut
(matka ajossa rajoitusten mukaan ajellessa)
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4 MA-PE 17-21 EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)
100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)
gulfstream kirjoitti:Asennutin pari viikkoa sitten C-sarjalaiseni 220 CDI -moottoriin Voimaa.comin optimointiohjelman.
Niin uskomattomalta kuin kuulostaakin, kulutus on laskenut ja tehoa (vääntöä) on tullut lisää.
Pakko kysyä, että onko kulutus laskenut ihan tankkauksen yhteydessä laskettuna vai pelkästään ajotietokoneen lukema? Ja kuinka paljon laskenut noin suurinpiirtein?
Ajoin noin 200 kilsan legin, jonka ajan pari kertaa kuussa. Kulutus oli ennen aina 5,6 litraa sadalle, nyt mennään 4,9 litralla sama matka. Tämä ajotietokoneella mitattuna. Täytyy kokeilla myös oikea mittaus tankkausmenetelmällä.
Division kirjoitti:Tänään tuli uusi softa autoon, mutta yksi asia jäi hieman ihmetyttämään...
No, se tuntuu olevan kyllä ihan ominaisuus tuossa moottori/vaihteistopaketissa.
35 astetta imuilman lämmöksi on ihan ok.
Teho alkaa leikkaantua 60,n jälkeen.
Joistain autoista lähtee enemmän tehoa ja toisista vähemmän.
Eikä se renkaasta mitattuna ikinä mitään absoluuttista totuutta anna.
Tehonnousun erotus se tärkeämpi on.
Tämä malli ei ole niitä kiitollisimpia lastutettavia.
.
Laitetaanpas tännekkin, niin ei ihan niin äkkiä huku muuhun massaan, kun asia tuntuu koskettavan nyt suurempaa ja suurempaa joukkoa.
Mersun hiukkasjuttujen erityispiirteitä:
Puhdistuspoltto tulee "kahta reittiä"
Ensiksikin tietysti, jos paineanturi, joka mittaa suodattimen etu- ja takapään paine-eroa, tunnistaa eron riittävän suureksi - eli suodatin alkaa tukkeentumaan -> pudistuspoltto.
Toiseksi, ohjelmassa on tietty kilometrimäärä edellisetä poltosta, jonka jälkeen poltto tulee "varulta", jokatapauksessa.
Polttotapahtumalle pitää täyttyä tiettyjä kritteereitä.
Moottori riittävän lämmin, ajosuoritus kestänyt riittävän pitkään...
Itse polttotapahtumassa ohjelma valvoo, että lämpö nousee tarpeeksi ja että suodattimelle tulee riittävästi happea, jotta hoen poltto oikeasti onnistuu ja suodattimen on mahdollista puhdistua.
Jos pöntön sisukset poistetaan, ei etu- ja takapään välillä ole riittävää paine-ero -> vikatila.
Kun puhdistuspoltto tehdään "tyhjään pönttöön", ei lämpö nouse polton aikana tarpeeksi -> herjaa pukkaa.
Mutta jos nämä vaatimukset täyttyy, niin kaikki on ok.
Itse hiukkassuodatin on kasattu kahdesta erilaisesta, irrallisesta patruunasta.
Toimintaperiaate hyvinhyvin lähellä tavan kattia.
Eli aina ensimmäinen toimenpide todellisten vaivojen olmaantuessa on pesu, jotta suodatin saadaan taas virtaamaan.
Kuten normikatinkin tapauksessa.
Silloin ohjelma hyväksyy, että kaikki on ok.
Itse päästönormia se ei vahdi, vaan tosiaan pöntön paine-eroa ja lämpöä.
Itseasiassa aika moni hiukkaspönttö on malliltaa sellainen, että se halkeaa ruuvikiinnityksestä.
Silloin voi vaikka toisen patruunan poistaa, paine ja lämpövaatimus täytyy yhdelläkin patruunalla.
Näiden toimrnpiteiden jälkeen voi auton vaikka lastuttaakkin.
Kun kierrätyksen ottaa poikkeen ja laittaa reilusti syöttöjä, joka on kerrottu ohjelmalle oikein.
Niin osakaasulla pakokaasujen kierrätys loppuu, moottori saa vaan puhdasta ilmaa, joka vähentää hiukkaspöntön nokikuormaa.
Lisätty syöttömäärä lisää taas lämpökuormaa koko pakokanavistoon, joka jo luontojaan auttaa pitämään nokea kurissa ja varsinkin puhdistuspoltossa auttaa riittävän lämpömäärän tavoittamiseen.
Hiukkassuodattimen kanssa pitää vaan oppia elämään.
Se on ihan yksinkertainen kapistus.
Koko hiukkashöskän saa ohjelmasta poikkeenkin.
Ainakin niin, että sadan tonnin välein sitten staarilla kuittaa herjan poikkeen.
Se kun on suurin väli, mitä voi sille "pakkopoltoltolle" asettaa.
Itse en ole vielä siihen poistoon perehtynyt ollenkaan.
Kun minä en ole ollenkaan sitä mieltä, että se olisi vakioautossa millään lailla "huono juttu".
Se tietty asettaa joitain "reunaehtoja" ohjelmanmuokkaukseen, muttei oikeasti rajoita/hankaloita sitä mitenkään.
Eikä tehojakaan.
Lisäksi, omien kokemuksieni mukaan, pikkuisen jo oireilevatkin suodattimet pelaa lastutuksen jälkeen mersuissa ihan ok.
Sitten vielä sellainen juttu, että kun nämä hiukkasautot on vielä niin uusia, että niitä varmasti vielä johonkin vaihdellaan, niin eipähän siinä vaiheessa tarvi selitellä, eikä kiemurrella mitenkään, kun kaikki pöntöt on paikoillaan ja toimii.
Olen siis vielä tässä vaiheessa koettanut keskittyä pikemminkin siihen puoleen, miten ne saisi pysymään toimintakuntoisina mahdollisimman pitkään.
Mutta kyllähän se poistopuolenkin opettelu, tai tiedon hankinta tulee jossain vaiheessa väistämättä eteen.
tuikku kirjoitti:.
Puhdistuspoltto tulee "kahta reittiä"
Ensiksikin tietysti, jos paineanturi, joka mittaa suodattimen etu- ja takapään paine-eroa, tunnistaa eron riittävän suureksi - eli suodatin alkaa tukkeentumaan -> pudistuspoltto.
Toiseksi, ohjelmassa on tietty kilometrimäärä edellisetä poltosta, jonka jälkeen poltto tulee "varulta", jokatapauksessa.
Itseasiassa niitä kriteereitä on aivan hemmetin monta, ei ole noin simppeliä.
Käyntiaika, kilometrimäärä, käyntiaika jolloin EGT on ollut yli/alle tiettyjen raja-arvojen, käyntiaika jolloin lambda on ollut yli/alle tiettyjen raja-arvojen, laskennallinen kertynyt tuhkamassa, paine-ero pöntössä jne jne jne.
ECU laskee oikeasti aika monimutkaisesti sen paineen uskottavuuden. Siellä on softassa Reynoldsin luvut ja jutut.
Pöntön poisto mersun softasta on simppeliä, yks tökkeli joka kertoo onko autossa pönttö vai ei. Samalla poistuu jälkiruiskutukset ja muut.
.
No joo, ei se poista sitä periaatetta mitenkään.
Polttovaihe tulee joko siis suodattimien riittävän nokeentumisen kautta, tai tietyn kilometrimäärän jälkeen pakosta.
Se bittikin näyttäisi ainaskin useimmissa edc-16 boxeissa sijaitsevan samoilla kohden ohjelmaa, eli jos on jonkinkaanlainen d@mos-file, niin siitä voi alkaa etsimään vihjettä.
Kilometrimääräkin on ihan siinä vieressä.
"Applikationskonstante zur Aktivierung oder Deaktivierung ..."
Sellaisia huhuja vaan olen kuullut, ettei se aina niin helposti poistukkaan . . .
tuikku kirjoitti:.
No joo, ei se poista sitä periaatetta mitenkään.
Polttovaihe tulee joko siis suodattimien riittävän nokeentumisen kautta, tai tietyn kilometrimäärän jälkeen pakosta.
Se bittikin näyttäisi ainaskin useimmissa edc-16 boxeissa sijaitsevan samoilla kohden ohjelmaa, eli jos on jonkinkaanlainen d@mos-file, niin siitä voi alkaa etsimään vihjettä.
Kilometrimääräkin on ihan siinä vieressä.
"Applikationskonstante zur Aktivierung oder Deaktivierung ..."
Sellaisia huhuja vaan olen kuullut, ettei se aina niin helposti poistukkaan . . .
Väärä bitti
Joo siis, suodattimen riittävä joko mitattu tai laskettu nokeentuminen, tai tietty aika joko kilometri tai aikaperusteisesti.
Aha, tänks
...Se on siis vaan sille "kilometriperusteen" poistolle.
Siellä on bitti toisaalla (toim. huom. EDC16 bittiä ei löydy näistä yleisistä damoksista) joka kertoo onko auto varustettu suodattimella vai ei.
Jos ei ole varustettu (eli bitti sanoo että ei), ei käytetä mitään regenerointitoimintoja, jälkiruiskutuksia, eikä diagnosoida paine-eroja tai muutakaan.
Vain yhden anturin yksi osadiagnostiikka jää päälle, se pitää poistaa muualta jos meinaa heittää kuikkaa noilla antureillakin.
Jos meinaa miellyttää Herra K. Atsastusta ja jättää anturit ja töpselit paikoilleen tyhjään purnukkaan, ei tarvita kuin tuo yksi toogeli softasta.
gulfstream kirjoitti:Asennutin pari viikkoa sitten C-sarjalaiseni 220 CDI -moottoriin Voimaa.comin optimointiohjelman.
Niin uskomattomalta kuin kuulostaakin, kulutus on laskenut ja tehoa (vääntöä) on tullut lisää.
Pakko kysyä, että onko kulutus laskenut ihan tankkauksen yhteydessä laskettuna vai pelkästään ajotietokoneen lukema? Ja kuinka paljon laskenut noin suurinpiirtein?
Pääsääntöisesti näyttää 0.2 litraa liian vähän näytöllä mitä on todellinen kulutus.Kolmesta autosta kokemusta .
500 km siivulla tuli varsin testattua.
Hirrenveistoa pääsääntöisesti pelkkahirrestä
Penari äks 3 vm 2005 3 L dieselmotor
W 211 avantg sedan 270cdi vm.02 Pwd=Tuikku=myyty
Väyrynen sedan 200 cdi/sipsi vm.2000 myyty
W 203 200 cdi vm.2003 såld
Paavo 220 cdi -2000 såld
satalankku 300dt-91 exsä
e 250 20v vm-93 exs
190 e 2.0 vm-88 ex
gulfstream kirjoitti:Asennutin pari viikkoa sitten C-sarjalaiseni 220 CDI -moottoriin Voimaa.comin optimointiohjelman.
Niin uskomattomalta kuin kuulostaakin, kulutus on laskenut ja tehoa (vääntöä) on tullut lisää.
Pakko kysyä, että onko kulutus laskenut ihan tankkauksen yhteydessä laskettuna vai pelkästään ajotietokoneen lukema? Ja kuinka paljon laskenut noin suurinpiirtein?
Pääsääntöisesti näyttää 0.2 litraa liian vähän näytöllä mitä on todellinen kulutus.Kolmesta autosta kokemusta .
500 km siivulla tuli varsin testattua.
mutta jos tehoa & vääntöä lisätään ~30% niin kulutus nousee, mutta silloin ei ole enää kyse optimoinnista, vaan "virityksestä"
mutta eipä ole alle 7 litran maatiekulutus paha ~300 hp menopelille
//// AMG Owners Club Finland
S203 C30 CDI AMG -03
EX W203 220 CDI -00
EX S202 kompura -98