Saatat taas kuulla pian ko. firmastacdix kirjoitti:Vito heräsi koomasta. Prommeri ja juotosvehkeet olivat käytössä. Nyt jäi se MPPS testaamatta tällaiseen kuuromykkään ecuun, värkkiä ole vieläkään nimittäin näkynyt.
CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia
.
Vähän kieltämättä käy kateeksi noita, jotka saa "kuolleen" ecunkin henkiin.
Mikolle, ...ja miksei muillekkin.
Kyllä se lähes aina on näin.
Sitten tässä samassa kohden voi olla myös sellainen "omituinen" kartta, jossa ei näytä olevan mitään järkeä, melkein laatta.
Se on sellaisia vitoja, sprinttereitä, ym varten, joissa on se egr-venttiili, muttei ilmamassamittaria.
Se kartta ohjaa suoraan venttiiliä.
Semmoisista autoista voi kierrätyksen mekaanisesti tulpata ilman ohjelmanmuutosta, kun sitä kierrätystä ei valvota, venttiiliä vaan heilutellaan.
Vähän kieltämättä käy kateeksi noita, jotka saa "kuolleen" ecunkin henkiin.
Mikolle, ...ja miksei muillekkin.
Kyllä se lähes aina on näin.
Sitten tässä samassa kohden voi olla myös sellainen "omituinen" kartta, jossa ei näytä olevan mitään järkeä, melkein laatta.
Se on sellaisia vitoja, sprinttereitä, ym varten, joissa on se egr-venttiili, muttei ilmamassamittaria.
Se kartta ohjaa suoraan venttiiliä.
Semmoisista autoista voi kierrätyksen mekaanisesti tulpata ilman ohjelmanmuutosta, kun sitä kierrätystä ei valvota, venttiiliä vaan heilutellaan.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Hinta/laatu suhteeltaan ylivoimainen tällä hetkellä täälläkin moneen kertaan mainittu MPPS-stand alone.Niksutin@ kirjoitti:minkälaista piuhaa / multiplekseriä tarvittis hankkia, carsoft ,ecm2001 tai winols käyttöä varten ? niin ja mistä kannattaa hankkia..? niin ja tarkoitus olisi tutkia näitä vanhempia cdi koneita
Se ei ole missään nimessä paras, mutta nimenomaan dieseliharrastajalle antaa todella hyvän vastineen rahalle.
Kaupanteossa engelsmannien kanssa pitää olla kärsivällinen...
Sitten jos haluat jännitystä elämään ja opetella tosissaan sitä ecun pelastusta, niin muutamalla kympillä pääsee niihin kiinalaisiin galletto-klooneihin käsiksi.
Kyllä niissäkin on toimivia kapistuksia, muttamutta, on vähän tuurissaan, saako ostettua ollenkaan toimivan ja niitä käyttäessä täytyy todellakin tietää, mitä on tekemässä.
En oikeastaan suosittele.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Kiittää hän, taas kerran (Eipä ole vielä mitään kuulunut).dera kirjoitti:Saatat taas kuulla pian ko. firmastacdix kirjoitti:Vito heräsi koomasta. Prommeri ja juotosvehkeet olivat käytössä. Nyt jäi se MPPS testaamatta tällaiseen kuuromykkään ecuun, värkkiä ole vieläkään nimittäin näkynyt.
Pöh.tuikku kirjoitti:.
Vähän kieltämättä käy kateeksi noita, jotka saa "kuolleen" ecunkin henkiin.
...
Kiitoksia avusta mieluummin sinnekin päin ja CDI203:lle kanssa. Tässä tarvittiin apuja joka puolelta Suomea. Ei kannata meikäläisen paljoa rehvastella.
--c220cdi -05 --
egr
nyt sitten kokeilemalla (mittari kiinni egr:n alipaine letkuun) löytyi se egr kartta ja se oli juurikin mallia "omituinen" minkä tuikku tossa ylempänä mainitsi. Ilmankos sitä ei meinannut löytyä!
Sen sitten olisi voinut ihan tulpatakkin mutta onnistui se ohjelmastakin. Helpommalla olisi kyllä päässyt kun olisi laittanut vaan tulpan alipaineletkuun
Sen sitten olisi voinut ihan tulpatakkin mutta onnistui se ohjelmastakin. Helpommalla olisi kyllä päässyt kun olisi laittanut vaan tulpan alipaineletkuun
Tänään tuli uusi softa autoon, mutta yksi asia jäi hieman ihmetyttämään.
Auto dynotettiin ensin vakiosoftalla ja tehot näyttivät 208hv/525nm vaikka vakiona pitäisi olla 224hv/540nm? Lisäksi normaalilla kartastojen muokkauksilla, joilla yleensä irtoaa 260hv/620nm, irtosi minun autostani vain 245hv/610nm.
Mikähän mahtaa tehdä autosta alitehoisen? Mitään vikakoodeja ei löytynyt ja ilmamassa, vastapaineet, tuloilma, syöttömäärät sekä hiukkaspöntön tuhkakertymä, yms. olivat erittäin ok tasoilla, niiltä osin mitä nyt Boschin testeri näyttää.
Pitäisiköhän vikaa lähteä etsimään polttonestesuodattimesta tai ilmamassamittarista, ne nyt tulisivat ensimmäisenä mieleen?
Sinänsä loppu oli onnellinen ja kaikki hyvin, koska ohjelmaa muokattiin vielä lisää ja lopputulos oli riittävät 260hv/630nm, mutta siltikin noista hevosvoimista jäi 10-20 kaakkia uupumaan.
Sinänsä meitä ihmetytti eniten se, että koneesta tuntui puuttuvan pääosin hevosvoimia, mutta ei juurikaan vääntöä?
Auto dynotettiin ensin vakiosoftalla ja tehot näyttivät 208hv/525nm vaikka vakiona pitäisi olla 224hv/540nm? Lisäksi normaalilla kartastojen muokkauksilla, joilla yleensä irtoaa 260hv/620nm, irtosi minun autostani vain 245hv/610nm.
Mikähän mahtaa tehdä autosta alitehoisen? Mitään vikakoodeja ei löytynyt ja ilmamassa, vastapaineet, tuloilma, syöttömäärät sekä hiukkaspöntön tuhkakertymä, yms. olivat erittäin ok tasoilla, niiltä osin mitä nyt Boschin testeri näyttää.
Pitäisiköhän vikaa lähteä etsimään polttonestesuodattimesta tai ilmamassamittarista, ne nyt tulisivat ensimmäisenä mieleen?
Sinänsä loppu oli onnellinen ja kaikki hyvin, koska ohjelmaa muokattiin vielä lisää ja lopputulos oli riittävät 260hv/630nm, mutta siltikin noista hevosvoimista jäi 10-20 kaakkia uupumaan.
Sinänsä meitä ihmetytti eniten se, että koneesta tuntui puuttuvan pääosin hevosvoimia, mutta ei juurikaan vääntöä?
X164 GL320 V6 CdiA 4MATIC 7G-tronic -06 (vakio)
Dinli 450R Black edition Motocross tl. L7e -12 (viri)
Ex: Volvo XC90 D5 AWD Executive 5-p Geartronic
Ex: S211 E320 V6 CdiA, 7G-tronic, Avantgarde -06
(Modif. softa by Karala + dpf-surgery: ~300hv/700nm)
Ex: Volvo S60 T5 -01 (vakio)
Ex: Tyscon Race 350R (YFM) -12
Ex: McCulloch M11597 -11
Ex: W211 E220 CdiA, Classic -04, Motorbit 180hv/410nm
Ex: Audi A6, 4.2 V8 Q -00, vakio 300hv
Ex: Audi A6, 2.7 BTQ -98, ABT 300hv
Ex: VW Passat, 1.8T -97, UpSolute 193hv
Dinli 450R Black edition Motocross tl. L7e -12 (viri)
Ex: Volvo XC90 D5 AWD Executive 5-p Geartronic
Ex: S211 E320 V6 CdiA, 7G-tronic, Avantgarde -06
(Modif. softa by Karala + dpf-surgery: ~300hv/700nm)
Ex: Volvo S60 T5 -01 (vakio)
Ex: Tyscon Race 350R (YFM) -12
Ex: McCulloch M11597 -11
Ex: W211 E220 CdiA, Classic -04, Motorbit 180hv/410nm
Ex: Audi A6, 4.2 V8 Q -00, vakio 300hv
Ex: Audi A6, 2.7 BTQ -98, ABT 300hv
Ex: VW Passat, 1.8T -97, UpSolute 193hv
mittaukseen vaikuttaa monikin asia
oliko penkissä ulko lämpötila korjaus
otetiinko moottorin kierrokset autosta vai sovitettiinko penkki auton oman kierrosluku mttarin mukaan
oliko penkissä riittävä kuorma näkyy yleensa niin että vääntö huippu on alkuperäista korkeimmilla kierroksilla
oliko auton edessä tuuletin
siinäpä muutamia
oliko penkissä ulko lämpötila korjaus
otetiinko moottorin kierrokset autosta vai sovitettiinko penkki auton oman kierrosluku mttarin mukaan
oliko penkissä riittävä kuorma näkyy yleensa niin että vääntö huippu on alkuperäista korkeimmilla kierroksilla
oliko auton edessä tuuletin
siinäpä muutamia
Luotan tuossa penkkiasiassa ammattilaiseen, että kaikki mittaukset on tehty kuten kuuluukin. Puhaltimet oli ja turbolle tuleva ilma oli +35C, noihin muihin en osaa vastata, mutta samoilla säädöillä vastaavat autot ovat näyttäneet 10-15 suurempia hevosvoimalukemia.xr kirjoitti:mittaukseen vaikuttaa monikin asia
oliko penkissä ulko lämpötila korjaus
otetiinko moottorin kierrokset autosta vai sovitettiinko penkki auton oman kierrosluku mttarin mukaan
oliko penkissä riittävä kuorma näkyy yleensa niin että vääntö huippu on alkuperäista korkeimmilla kierroksilla
oliko auton edessä tuuletin
siinäpä muutamia
X164 GL320 V6 CdiA 4MATIC 7G-tronic -06 (vakio)
Dinli 450R Black edition Motocross tl. L7e -12 (viri)
Ex: Volvo XC90 D5 AWD Executive 5-p Geartronic
Ex: S211 E320 V6 CdiA, 7G-tronic, Avantgarde -06
(Modif. softa by Karala + dpf-surgery: ~300hv/700nm)
Ex: Volvo S60 T5 -01 (vakio)
Ex: Tyscon Race 350R (YFM) -12
Ex: McCulloch M11597 -11
Ex: W211 E220 CdiA, Classic -04, Motorbit 180hv/410nm
Ex: Audi A6, 4.2 V8 Q -00, vakio 300hv
Ex: Audi A6, 2.7 BTQ -98, ABT 300hv
Ex: VW Passat, 1.8T -97, UpSolute 193hv
Dinli 450R Black edition Motocross tl. L7e -12 (viri)
Ex: Volvo XC90 D5 AWD Executive 5-p Geartronic
Ex: S211 E320 V6 CdiA, 7G-tronic, Avantgarde -06
(Modif. softa by Karala + dpf-surgery: ~300hv/700nm)
Ex: Volvo S60 T5 -01 (vakio)
Ex: Tyscon Race 350R (YFM) -12
Ex: McCulloch M11597 -11
Ex: W211 E220 CdiA, Classic -04, Motorbit 180hv/410nm
Ex: Audi A6, 4.2 V8 Q -00, vakio 300hv
Ex: Audi A6, 2.7 BTQ -98, ABT 300hv
Ex: VW Passat, 1.8T -97, UpSolute 193hv
- CDI203
- Asiantuntija

- Viestit: 12889
- Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
- Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°
Ja lopulta ovat vaan lukuja paperilla(mitkä täytty vaan tietyssä olosuhteissa...)
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)
100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)
jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659

voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)
100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)
jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
- gulfstream
- Vakiokalustoa

- Viestit: 380
- Liittynyt: La 20.01.2007 16:32
- Paikkakunta: Espoo
Asennutin pari viikkoa sitten C-sarjalaiseni 220 CDI -moottoriin Voimaa.comin optimointiohjelman.
Niin uskomattomalta kuin kuulostaakin, kulutus on laskenut ja tehoa (vääntöä) on tullut lisää.
Mulla on ollut parissa aikaisemmassa C:ssäni vastaavanlainen ratkaisu ja en voi kuin kiittää Voimaa.comin guruja (Törmän Pasi).
Kulutuksen pienentyminen ja voiman lisääntyminen eivät siis ole henkimaailman asioita vaan puhtaasti parametrien säätämistä Suomen tekoselkosille...
Niin uskomattomalta kuin kuulostaakin, kulutus on laskenut ja tehoa (vääntöä) on tullut lisää.
Mulla on ollut parissa aikaisemmassa C:ssäni vastaavanlainen ratkaisu ja en voi kuin kiittää Voimaa.comin guruja (Törmän Pasi).
Kulutuksen pienentyminen ja voiman lisääntyminen eivät siis ole henkimaailman asioita vaan puhtaasti parametrien säätämistä Suomen tekoselkosille...
Pakko kysyä, että onko kulutus laskenut ihan tankkauksen yhteydessä laskettuna vai pelkästään ajotietokoneen lukema? Ja kuinka paljon laskenut noin suurinpiirtein?gulfstream kirjoitti:Asennutin pari viikkoa sitten C-sarjalaiseni 220 CDI -moottoriin Voimaa.comin optimointiohjelman.
Niin uskomattomalta kuin kuulostaakin, kulutus on laskenut ja tehoa (vääntöä) on tullut lisää.
- CDI203
- Asiantuntija

- Viestit: 12889
- Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
- Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°
Voima comista en tiedä mutta mitä noitta oma tekoisia leiteelut niin ihan tankkamalla mittatun on kulutus laskenutRikuK kirjoitti:Pakko kysyä, että onko kulutus laskenut ihan tankkauksen yhteydessä laskettuna vai pelkästään ajotietokoneen lukema? Ja kuinka paljon laskenut noin suurinpiirtein?gulfstream kirjoitti:Asennutin pari viikkoa sitten C-sarjalaiseni 220 CDI -moottoriin Voimaa.comin optimointiohjelman.
Niin uskomattomalta kuin kuulostaakin, kulutus on laskenut ja tehoa (vääntöä) on tullut lisää.
(matka ajossa rajoitusten mukaan ajellessa)
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)
100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)
jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659

voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)
100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)
jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
- gulfstream
- Vakiokalustoa

- Viestit: 380
- Liittynyt: La 20.01.2007 16:32
- Paikkakunta: Espoo
Ajoin noin 200 kilsan legin, jonka ajan pari kertaa kuussa. Kulutus oli ennen aina 5,6 litraa sadalle, nyt mennään 4,9 litralla sama matka. Tämä ajotietokoneella mitattuna. Täytyy kokeilla myös oikea mittaus tankkausmenetelmällä.RikuK kirjoitti:Pakko kysyä, että onko kulutus laskenut ihan tankkauksen yhteydessä laskettuna vai pelkästään ajotietokoneen lukema? Ja kuinka paljon laskenut noin suurinpiirtein?gulfstream kirjoitti:Asennutin pari viikkoa sitten C-sarjalaiseni 220 CDI -moottoriin Voimaa.comin optimointiohjelman.
Niin uskomattomalta kuin kuulostaakin, kulutus on laskenut ja tehoa (vääntöä) on tullut lisää.
No, se tuntuu olevan kyllä ihan ominaisuus tuossa moottori/vaihteistopaketissa.Division kirjoitti:Tänään tuli uusi softa autoon, mutta yksi asia jäi hieman ihmetyttämään...
35 astetta imuilman lämmöksi on ihan ok.
Teho alkaa leikkaantua 60,n jälkeen.
Joistain autoista lähtee enemmän tehoa ja toisista vähemmän.
Eikä se renkaasta mitattuna ikinä mitään absoluuttista totuutta anna.
Tehonnousun erotus se tärkeämpi on.
Tämä malli ei ole niitä kiitollisimpia lastutettavia.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
.
Laitetaanpas tännekkin, niin ei ihan niin äkkiä huku muuhun massaan, kun asia tuntuu koskettavan nyt suurempaa ja suurempaa joukkoa.
Mersun hiukkasjuttujen erityispiirteitä:
Puhdistuspoltto tulee "kahta reittiä"
Ensiksikin tietysti, jos paineanturi, joka mittaa suodattimen etu- ja takapään paine-eroa, tunnistaa eron riittävän suureksi - eli suodatin alkaa tukkeentumaan -> pudistuspoltto.
Toiseksi, ohjelmassa on tietty kilometrimäärä edellisetä poltosta, jonka jälkeen poltto tulee "varulta", jokatapauksessa.
Polttotapahtumalle pitää täyttyä tiettyjä kritteereitä.
Moottori riittävän lämmin, ajosuoritus kestänyt riittävän pitkään...
Itse polttotapahtumassa ohjelma valvoo, että lämpö nousee tarpeeksi ja että suodattimelle tulee riittävästi happea, jotta hoen poltto oikeasti onnistuu ja suodattimen on mahdollista puhdistua.
Jos pöntön sisukset poistetaan, ei etu- ja takapään välillä ole riittävää paine-ero -> vikatila.
Kun puhdistuspoltto tehdään "tyhjään pönttöön", ei lämpö nouse polton aikana tarpeeksi -> herjaa pukkaa.
Mutta jos nämä vaatimukset täyttyy, niin kaikki on ok.
Itse hiukkassuodatin on kasattu kahdesta erilaisesta, irrallisesta patruunasta.
Toimintaperiaate hyvinhyvin lähellä tavan kattia.
Eli aina ensimmäinen toimenpide todellisten vaivojen olmaantuessa on pesu, jotta suodatin saadaan taas virtaamaan.
Kuten normikatinkin tapauksessa.
Silloin ohjelma hyväksyy, että kaikki on ok.
Itse päästönormia se ei vahdi, vaan tosiaan pöntön paine-eroa ja lämpöä.
Itseasiassa aika moni hiukkaspönttö on malliltaa sellainen, että se halkeaa ruuvikiinnityksestä.
Silloin voi vaikka toisen patruunan poistaa, paine ja lämpövaatimus täytyy yhdelläkin patruunalla.
Näiden toimrnpiteiden jälkeen voi auton vaikka lastuttaakkin.
Kun kierrätyksen ottaa poikkeen ja laittaa reilusti syöttöjä, joka on kerrottu ohjelmalle oikein.
Niin osakaasulla pakokaasujen kierrätys loppuu, moottori saa vaan puhdasta ilmaa, joka vähentää hiukkaspöntön nokikuormaa.
Lisätty syöttömäärä lisää taas lämpökuormaa koko pakokanavistoon, joka jo luontojaan auttaa pitämään nokea kurissa ja varsinkin puhdistuspoltossa auttaa riittävän lämpömäärän tavoittamiseen.
Hiukkassuodattimen kanssa pitää vaan oppia elämään.
Se on ihan yksinkertainen kapistus.
Koko hiukkashöskän saa ohjelmasta poikkeenkin.
Ainakin niin, että sadan tonnin välein sitten staarilla kuittaa herjan poikkeen.
Se kun on suurin väli, mitä voi sille "pakkopoltoltolle" asettaa.
Itse en ole vielä siihen poistoon perehtynyt ollenkaan.
Kun minä en ole ollenkaan sitä mieltä, että se olisi vakioautossa millään lailla "huono juttu".
Se tietty asettaa joitain "reunaehtoja" ohjelmanmuokkaukseen, muttei oikeasti rajoita/hankaloita sitä mitenkään.
Eikä tehojakaan.
Lisäksi, omien kokemuksieni mukaan, pikkuisen jo oireilevatkin suodattimet pelaa lastutuksen jälkeen mersuissa ihan ok.
Sitten vielä sellainen juttu, että kun nämä hiukkasautot on vielä niin uusia, että niitä varmasti vielä johonkin vaihdellaan, niin eipähän siinä vaiheessa tarvi selitellä, eikä kiemurrella mitenkään, kun kaikki pöntöt on paikoillaan ja toimii.
Olen siis vielä tässä vaiheessa koettanut keskittyä pikemminkin siihen puoleen, miten ne saisi pysymään toimintakuntoisina mahdollisimman pitkään.
Mutta kyllähän se poistopuolenkin opettelu, tai tiedon hankinta tulee jossain vaiheessa väistämättä eteen.
Laitetaanpas tännekkin, niin ei ihan niin äkkiä huku muuhun massaan, kun asia tuntuu koskettavan nyt suurempaa ja suurempaa joukkoa.
Mersun hiukkasjuttujen erityispiirteitä:
Puhdistuspoltto tulee "kahta reittiä"
Ensiksikin tietysti, jos paineanturi, joka mittaa suodattimen etu- ja takapään paine-eroa, tunnistaa eron riittävän suureksi - eli suodatin alkaa tukkeentumaan -> pudistuspoltto.
Toiseksi, ohjelmassa on tietty kilometrimäärä edellisetä poltosta, jonka jälkeen poltto tulee "varulta", jokatapauksessa.
Polttotapahtumalle pitää täyttyä tiettyjä kritteereitä.
Moottori riittävän lämmin, ajosuoritus kestänyt riittävän pitkään...
Itse polttotapahtumassa ohjelma valvoo, että lämpö nousee tarpeeksi ja että suodattimelle tulee riittävästi happea, jotta hoen poltto oikeasti onnistuu ja suodattimen on mahdollista puhdistua.
Jos pöntön sisukset poistetaan, ei etu- ja takapään välillä ole riittävää paine-ero -> vikatila.
Kun puhdistuspoltto tehdään "tyhjään pönttöön", ei lämpö nouse polton aikana tarpeeksi -> herjaa pukkaa.
Mutta jos nämä vaatimukset täyttyy, niin kaikki on ok.
Itse hiukkassuodatin on kasattu kahdesta erilaisesta, irrallisesta patruunasta.
Toimintaperiaate hyvinhyvin lähellä tavan kattia.
Eli aina ensimmäinen toimenpide todellisten vaivojen olmaantuessa on pesu, jotta suodatin saadaan taas virtaamaan.
Kuten normikatinkin tapauksessa.
Silloin ohjelma hyväksyy, että kaikki on ok.
Itse päästönormia se ei vahdi, vaan tosiaan pöntön paine-eroa ja lämpöä.
Itseasiassa aika moni hiukkaspönttö on malliltaa sellainen, että se halkeaa ruuvikiinnityksestä.
Silloin voi vaikka toisen patruunan poistaa, paine ja lämpövaatimus täytyy yhdelläkin patruunalla.
Näiden toimrnpiteiden jälkeen voi auton vaikka lastuttaakkin.
Kun kierrätyksen ottaa poikkeen ja laittaa reilusti syöttöjä, joka on kerrottu ohjelmalle oikein.
Niin osakaasulla pakokaasujen kierrätys loppuu, moottori saa vaan puhdasta ilmaa, joka vähentää hiukkaspöntön nokikuormaa.
Lisätty syöttömäärä lisää taas lämpökuormaa koko pakokanavistoon, joka jo luontojaan auttaa pitämään nokea kurissa ja varsinkin puhdistuspoltossa auttaa riittävän lämpömäärän tavoittamiseen.
Hiukkassuodattimen kanssa pitää vaan oppia elämään.
Se on ihan yksinkertainen kapistus.
Koko hiukkashöskän saa ohjelmasta poikkeenkin.
Ainakin niin, että sadan tonnin välein sitten staarilla kuittaa herjan poikkeen.
Se kun on suurin väli, mitä voi sille "pakkopoltoltolle" asettaa.
Itse en ole vielä siihen poistoon perehtynyt ollenkaan.
Kun minä en ole ollenkaan sitä mieltä, että se olisi vakioautossa millään lailla "huono juttu".
Se tietty asettaa joitain "reunaehtoja" ohjelmanmuokkaukseen, muttei oikeasti rajoita/hankaloita sitä mitenkään.
Eikä tehojakaan.
Lisäksi, omien kokemuksieni mukaan, pikkuisen jo oireilevatkin suodattimet pelaa lastutuksen jälkeen mersuissa ihan ok.
Sitten vielä sellainen juttu, että kun nämä hiukkasautot on vielä niin uusia, että niitä varmasti vielä johonkin vaihdellaan, niin eipähän siinä vaiheessa tarvi selitellä, eikä kiemurrella mitenkään, kun kaikki pöntöt on paikoillaan ja toimii.
Olen siis vielä tässä vaiheessa koettanut keskittyä pikemminkin siihen puoleen, miten ne saisi pysymään toimintakuntoisina mahdollisimman pitkään.
Mutta kyllähän se poistopuolenkin opettelu, tai tiedon hankinta tulee jossain vaiheessa väistämättä eteen.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Itseasiassa niitä kriteereitä on aivan hemmetin monta, ei ole noin simppeliä.tuikku kirjoitti:.
Puhdistuspoltto tulee "kahta reittiä"
Ensiksikin tietysti, jos paineanturi, joka mittaa suodattimen etu- ja takapään paine-eroa, tunnistaa eron riittävän suureksi - eli suodatin alkaa tukkeentumaan -> pudistuspoltto.
Toiseksi, ohjelmassa on tietty kilometrimäärä edellisetä poltosta, jonka jälkeen poltto tulee "varulta", jokatapauksessa.
Käyntiaika, kilometrimäärä, käyntiaika jolloin EGT on ollut yli/alle tiettyjen raja-arvojen, käyntiaika jolloin lambda on ollut yli/alle tiettyjen raja-arvojen, laskennallinen kertynyt tuhkamassa, paine-ero pöntössä jne jne jne.
ECU laskee oikeasti aika monimutkaisesti sen paineen uskottavuuden. Siellä on softassa Reynoldsin luvut ja jutut.
Pöntön poisto mersun softasta on simppeliä, yks tökkeli joka kertoo onko autossa pönttö vai ei. Samalla poistuu jälkiruiskutukset ja muut.
.
No joo, ei se poista sitä periaatetta mitenkään.
Polttovaihe tulee joko siis suodattimien riittävän nokeentumisen kautta, tai tietyn kilometrimäärän jälkeen pakosta.
Se bittikin näyttäisi ainaskin useimmissa edc-16 boxeissa sijaitsevan samoilla kohden ohjelmaa, eli jos on jonkinkaanlainen d@mos-file, niin siitä voi alkaa etsimään vihjettä.
Kilometrimääräkin on ihan siinä vieressä.
"Applikationskonstante zur Aktivierung oder Deaktivierung ..."
Sellaisia huhuja vaan olen kuullut, ettei se aina niin helposti poistukkaan . . .
No joo, ei se poista sitä periaatetta mitenkään.
Polttovaihe tulee joko siis suodattimien riittävän nokeentumisen kautta, tai tietyn kilometrimäärän jälkeen pakosta.
Se bittikin näyttäisi ainaskin useimmissa edc-16 boxeissa sijaitsevan samoilla kohden ohjelmaa, eli jos on jonkinkaanlainen d@mos-file, niin siitä voi alkaa etsimään vihjettä.
Kilometrimääräkin on ihan siinä vieressä.
"Applikationskonstante zur Aktivierung oder Deaktivierung ..."
Sellaisia huhuja vaan olen kuullut, ettei se aina niin helposti poistukkaan . . .
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Väärä bittituikku kirjoitti:.
No joo, ei se poista sitä periaatetta mitenkään.
Polttovaihe tulee joko siis suodattimien riittävän nokeentumisen kautta, tai tietyn kilometrimäärän jälkeen pakosta.
Se bittikin näyttäisi ainaskin useimmissa edc-16 boxeissa sijaitsevan samoilla kohden ohjelmaa, eli jos on jonkinkaanlainen d@mos-file, niin siitä voi alkaa etsimään vihjettä.
Kilometrimääräkin on ihan siinä vieressä.
"Applikationskonstante zur Aktivierung oder Deaktivierung ..."
Sellaisia huhuja vaan olen kuullut, ettei se aina niin helposti poistukkaan . . .
Joo siis, suodattimen riittävä joko mitattu tai laskettu nokeentuminen, tai tietty aika joko kilometri tai aikaperusteisesti.
Siellä on bitti toisaalla (toim. huom. EDC16 bittiä ei löydy näistä yleisistä damoksista) joka kertoo onko auto varustettu suodattimella vai ei.tuikku kirjoitti:Aha, tänksdera kirjoitti:Väärä bitti.
...Se on siis vaan sille "kilometriperusteen" poistolle.
Jos ei ole varustettu (eli bitti sanoo että ei), ei käytetä mitään regenerointitoimintoja, jälkiruiskutuksia, eikä diagnosoida paine-eroja tai muutakaan.
Vain yhden anturin yksi osadiagnostiikka jää päälle, se pitää poistaa muualta jos meinaa heittää kuikkaa noilla antureillakin.
Jos meinaa miellyttää Herra K. Atsastusta ja jättää anturit ja töpselit paikoilleen tyhjään purnukkaan, ei tarvita kuin tuo yksi toogeli softasta.
Pääsääntöisesti näyttää 0.2 litraa liian vähän näytöllä mitä on todellinen kulutus.Kolmesta autosta kokemusta .RikuK kirjoitti:Pakko kysyä, että onko kulutus laskenut ihan tankkauksen yhteydessä laskettuna vai pelkästään ajotietokoneen lukema? Ja kuinka paljon laskenut noin suurinpiirtein?gulfstream kirjoitti:Asennutin pari viikkoa sitten C-sarjalaiseni 220 CDI -moottoriin Voimaa.comin optimointiohjelman.
Niin uskomattomalta kuin kuulostaakin, kulutus on laskenut ja tehoa (vääntöä) on tullut lisää.
500 km siivulla tuli varsin testattua.
Hirrenveistoa pääsääntöisesti pelkkahirrestä
Penari äks 3 vm 2005 3 L dieselmotor
W 211 avantg sedan 270cdi vm.02 Pwd=Tuikku=myyty
Väyrynen sedan 200 cdi/sipsi vm.2000 myyty
W 203 200 cdi vm.2003 såld
Paavo 220 cdi -2000 såld
satalankku 300dt-91 exsä
e 250 20v vm-93 exs
190 e 2.0 vm-88 ex
Penari äks 3 vm 2005 3 L dieselmotor
W 211 avantg sedan 270cdi vm.02 Pwd=Tuikku=myyty
Väyrynen sedan 200 cdi/sipsi vm.2000 myyty
W 203 200 cdi vm.2003 såld
Paavo 220 cdi -2000 såld
satalankku 300dt-91 exsä
e 250 20v vm-93 exs
190 e 2.0 vm-88 ex
Käy Kajaanissakarppinen kirjoitti:Heissan
Missähän kannattas Iisalmen suunnalla käyttää ohjelman virityksessä?
Täällä näyttää ainakin tuo VoimaaComin paja olevan...
auto oli 316 Sprinter -04
Tuikutusta Oulun kuppeessa
_______________________________________
S205 250 CDI 4matic -15 AMG-Line "Vollaustung"
_______________________________________
Ex: S212 250 CDI 4matic -12
Ex: S211 220 CDI -04 "Suomi edition"
Ex: Basuuna PWD -03
Ex: S204 220 CDI Mopf "AMG"
EX: Basuuna PWD -02
EX: S211 320 CDI "facelift" -06
EX: W638 110D -97
EX: C30T CDI AMG -05
EX: S203 200 CDI -03
_______________________________________
S205 250 CDI 4matic -15 AMG-Line "Vollaustung"
_______________________________________
Ex: S212 250 CDI 4matic -12
Ex: S211 220 CDI -04 "Suomi edition"
Ex: Basuuna PWD -03
Ex: S204 220 CDI Mopf "AMG"
EX: Basuuna PWD -02
EX: S211 320 CDI "facelift" -06
EX: W638 110D -97
EX: C30T CDI AMG -05
EX: S203 200 CDI -03
- gulfstream
- Vakiokalustoa

- Viestit: 380
- Liittynyt: La 20.01.2007 16:32
- Paikkakunta: Espoo
mutta jos tehoa & vääntöä lisätään ~30% niin kulutus nousee, mutta silloin ei ole enää kyse optimoinnista, vaan "virityksestä"koyama kirjoitti:Pääsääntöisesti näyttää 0.2 litraa liian vähän näytöllä mitä on todellinen kulutus.Kolmesta autosta kokemusta .RikuK kirjoitti:Pakko kysyä, että onko kulutus laskenut ihan tankkauksen yhteydessä laskettuna vai pelkästään ajotietokoneen lukema? Ja kuinka paljon laskenut noin suurinpiirtein?gulfstream kirjoitti:Asennutin pari viikkoa sitten C-sarjalaiseni 220 CDI -moottoriin Voimaa.comin optimointiohjelman.
Niin uskomattomalta kuin kuulostaakin, kulutus on laskenut ja tehoa (vääntöä) on tullut lisää.
500 km siivulla tuli varsin testattua.
mutta eipä ole alle 7 litran maatiekulutus paha ~300 hp menopelille
//// AMG Owners Club Finland
S203 C30 CDI AMG -03
EX W203 220 CDI -00
EX S202 kompura -98
S203 C30 CDI AMG -03
EX W203 220 CDI -00
EX S202 kompura -98



