"Jos autokin on niin hyvä ku '06 E-mese, niin älä viitti ruveta leikkimään lelurenkailla. Ei se riitä että ne on mustia ja suunnilleen pyöreitä. Jos siihe jotku Ling Longit laittaa, niin johan naapuritkin nauraa että loppuko kaikki rahat siihe autoon, kun ei oo varaa ostaa Renkaita..."
Täysin samaa mieltä. Luin jostain, vast ikään talvirengas testistä. Siinä oli halvimpien ja kalliimpien renkaiden ero jarrutusmatkoissa noin 15 metriä, että pysähtyivät... Tuo noin kolmen auton mitta voi jossain vaiheessa tulla kalliiksi kun kolahtaa, hengenmenetyksistä puhumattakaan.
Sitä ennen saa nauttia, autosta joka ei oikein lähde talviliukkailla risteyksissä liikkeelle. Vaan matelee kaistalla muiden tukona milloin kiemurrellen, milloin puskien mutkissa.
Samaan ilmiöön törmää kesäisinkin jollain halvemmilla rengasmerkeillä joissa on esim: kovempi kumiseos joka ei toimi kosteilla kylmemmällä keleillä... Ja kannattaa myös huomioida ulkomailta tänne tilaillessa, että nämä etelä-euroopan renkaat on myös joskus niitä jotka on tarkoitettu vain sikäläisiin olosuhteisiin.
Sitten siinä vaiheessa kun on kolahtanut, ja mennyt puskuria, jäähdytintä, konepeltiä ja airbakkiä yms niin saattaa alkaa tuntumaan että olikohan tuo 50-200€ säästö kovinkin kannattava.
Aikonaan kuuluin tuohon renkaissa säästävään porukkaan. Tosin kalustokin oli vanhaa toisin kuin kuski joka ei ajatellut kuin säästöjä.
Pinnotetut talvi tai kesärenkaat menivät yleensä yhdessä kaudessa ja kaiken laisia ongelmia niiden kanssa toisinaan oli. Lähes joka kerta kun lähti liikkeelle, niin sai tarkkailla että onko niissä pysynyt ilma myös siellä alapuolla.
En muista mitkä renkaan lisut oli sillä kerrankin alla, kun vuosikymmenet sitten olin vielä alta 20v kolli, joka oli kotimatkalla, myöhäseen yö aikaan.
Olin kuskannu just viimeiset kyytiläiset turvallisesti nukkumaan, ja sen jälkeen hiljaisuus alkoi painamaan silmiä. Ajattelin että hiukan herättelin itseäni vauhdin tuomalla adrelaliinillä, ettei silmät olisi luppasseet. No reippaamman ajosuorituksen jälkeen nostin sitä oikeaa jalkaa siltä vauhti pedaalilta poijes, ehkä edessä tulevaa mutkaa varten tjms en tiedä todellista syytä. No kurvissa ulempi etu rengas vain päätti sitten räjähtää just siinä mutkan loppupuolella jossa ei ollut enään kuin 1,4 markkaa lasissa. Siinä vaiheessa kyllä viimeistään uni karkasi pois silmistä kun piti ratista oikein tosissaan kiinni kääntäen vastaan. Ei onneksi lähteny sillä kertaa lapasesta.
Loppujen lopuksi renkaan kyljessä oli nyrkin mentävä reikä siisäpuolella. Seuraavana päivänä katselin auton alle ja oli siellä toisessakin renkaassa saman moinen muhkura hyvällä alulla.
Näihin saa aina varautua ja valmistautua kun koittaa mukamas "säästää". Joillakin on tuuria, kun saavat hyviä käytettyjä renkaita halvalla juuri suhteiden avulla. Mutta jos niitä ei ole niin suosittelen ostamaan laadukkaamat renkaat.
Delfin kesärenkaat, kokemuksia?
Re: Delfin kesärenkaat, kokemuksia?
Onko muut huomanneet halparenkaissaan sellaista ominaisuutta että kylmillä keleillä ekat pari kilometriä auto vatkaa ja täristää ihan kuin olis joku rengas löysällä?
Ainakin kumhoissa oli sellainen ominaisuus että vaativat muutaman kilometrin ajon että palautuu pyöreeksi
Ainakin kumhoissa oli sellainen ominaisuus että vaativat muutaman kilometrin ajon että palautuu pyöreeksi

-00 C200CDI AT
-83 300GD A
-83 300GD A
Re: Delfin kesärenkaat, kokemuksia?
Vähän samankaltaista "ominaisuutta" olen havainnut bf goodrich renkaissa vaikka muuten mielestäni aivan ok renkaat ovatkin.Jolle kirjoitti:Onko muut huomanneet halparenkaissaan sellaista ominaisuutta että kylmillä keleillä ekat pari kilometriä auto vatkaa ja täristää ihan kuin olis joku rengas löysällä?
Ainakin kumhoissa oli sellainen ominaisuus että vaativat muutaman kilometrin ajon että palautuu pyöreeksi
W210 E300DT -98, Pontiac Bonneville -65, Suzuki bandit 1200s -02
Ex S124 E220 T -94
Ex w211 220cdi A -06
Ex w210 E300DT -98
Ex w124 300DA -91
Ex S124 E220 T -94
Ex w211 220cdi A -06
Ex w210 E300DT -98
Ex w124 300DA -91