Mikä vikana? 112mm3 Syötömäärä ja holset hx40.

Asiaa ahtimista ja ahtamisesta.
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: Mikä vikana? 112mm3 Syötömäärä ja holset hx40.

Viesti Kirjoittaja veskola »

Solmurauta kirjoitti:Edelleen se paras turbodieselpakosarja on se cummins 123+456 halko.
Tuosta aiheesta taitaa olla se oma topiikkinsa jossakin, jatketaanpas siitä asiasta siellä :clap:

[123+456 on pulssisarja]
Lisää tietoa: www.skg.fi
Cabrio24
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 125
Liittynyt: Ma 03.08.2009 19:27

Re: Mikä vikana? 112mm3 Syötömäärä ja holset hx40.

Viesti Kirjoittaja Cabrio24 »

Herävyys on kyllä nyt hyvä kun noin 1800rpm niin ahtoja on 0.2bar! Pakopaine mittarin vois asennella. Mut kyllä sieltä ruokaloppuu minun mielestä aika aikasin.
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Re: Mikä vikana? 112mm3 Syötömäärä ja holset hx40.

Viesti Kirjoittaja napa »

Cabrio24 kirjoitti:Herävyys on kyllä nyt hyvä kun noin 1800rpm niin ahtoja on 0.2bar! Pakopaine mittarin vois asennella. Mut kyllä sieltä ruokaloppuu minun mielestä aika aikasin.
ruoka loppuu varmasti liian aikaisin, eikä se happeakaan varmasti enää yläkierroksilla saa riittävästi + vielä tuo "peruna pakoputkessa ilmiö" (pieni pakopesä) yläkierroksilla, niin eihän se muuta tarvitse...

mutta taas kerran on tullut todistettua se, ettei se dieselin viritys ihan niin yksinkertaista ole, mitä luullaan :wink: eli että holset hx40 ja 7 mm elementit olis automaattisesti sen +500 hp, kuten yleisesti luullaan...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: Mikä vikana? 112mm3 Syötömäärä ja holset hx40.

Viesti Kirjoittaja veskola »

No miltei samalla rahalla siihen olisi saanut oikean kokoisen hx40super holsetin ja nykyaikaisen 140+ kuution pumpun, toki siltikään ei olisi 500 hp mennyt puhki mutta ainakin oltaisiin matkalla sitä kohti. Nyt pumpun tuotto ja pakopesän koko on toki linjassa toisiinsa nähden ja auto on mukava käyttis, jota ei tarvitse lämmittää viivalla 38 sekuntia ennen launchia :lol:

Suuremmalla pakopesällä pitää jo keskittyä pulssiryhmien pitämiseen erillään ja varmasti pakosarjan eristämisestäkään ei ole haittaa (sisäinen keraami ja ulkoinen nauha esim).
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
laineracing
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2687
Liittynyt: Su 08.02.2004 16:13
Paikkakunta: hämeenlinna

Re: Mikä vikana? 112mm3 Syötömäärä ja holset hx40.

Viesti Kirjoittaja laineracing »

veskola kirjoitti:
Solmurauta kirjoitti:Edelleen se paras turbodieselpakosarja on se cummins 123+456 halko.
Tuosta aiheesta taitaa olla se oma topiikkinsa jossakin, jatketaanpas siitä asiasta siellä :clap:

[123+456 on pulssisarja]
Tommonen käyttämätön halkosarjakin löytyis :D paras....
Avatar
Mika.S
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 151
Liittynyt: Ti 01.03.2005 22:49

Re: Mikä vikana? 112mm3 Syötömäärä ja holset hx40.

Viesti Kirjoittaja Mika.S »

veskola kirjoitti:hx40super holsetin ja nykyaikaisen 140+ kuution pumpun, toki siltikään ei olisi 500 hp mennyt puhki
Luulis 40 superilla menevän 500hp raja rikki ku normi 40llä hätyytellään 500 rajapyykkiä om605lla :roll:
MB w124 300DTurbo -91
Ex. MB w124 250D -86 (vanha 200D Taxi) Powered by PP Diesel
http://s105.photobucket.com/albums/m238/MikaS_03/
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: Mikä vikana? 112mm3 Syötömäärä ja holset hx40.

Viesti Kirjoittaja veskola »

Niinhän sitä luulisi esson baarissa :lol:
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
Mika.S
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 151
Liittynyt: Ti 01.03.2005 22:49

Re: Mikä vikana? 112mm3 Syötömäärä ja holset hx40.

Viesti Kirjoittaja Mika.S »

470hp penkattu yli 30asteen helteessä
MB w124 300DTurbo -91
Ex. MB w124 250D -86 (vanha 200D Taxi) Powered by PP Diesel
http://s105.photobucket.com/albums/m238/MikaS_03/
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: Mikä vikana? 112mm3 Syötömäärä ja holset hx40.

Viesti Kirjoittaja veskola »

Vakio 603:sta ?, sepäs se olisi jo saavutus. Kaikki muuhan on turhanpäiväistä spekulointia, varsinkin lämpötiloihin vetoaminen :clap:

No kuitenkaan semmonen tämmönen jauhaminen on aika turhanpäiväsitä tämän topiikin auton suhteen...
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
Mika.S
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 151
Liittynyt: Ti 01.03.2005 22:49

Re: Mikä vikana? 112mm3 Syötömäärä ja holset hx40.

Viesti Kirjoittaja Mika.S »

veskola kirjoitti:Vakio 603:sta ?, sepäs se olisi jo saavutus. Kaikki muuhan on turhanpäiväistä spekulointia, varsinkin lämpötiloihin vetoaminen :clap:

No kuitenkaan semmonen tämmönen jauhaminen on aika turhanpäiväsitä tämän topiikin auton suhteen...
605

Niin on jääkööt tämä tähän :wink:
MB w124 300DTurbo -91
Ex. MB w124 250D -86 (vanha 200D Taxi) Powered by PP Diesel
http://s105.photobucket.com/albums/m238/MikaS_03/
Avatar
rumilus
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2824
Liittynyt: Pe 28.03.2008 21:51
Paikkakunta: Lieto

Re: Mikä vikana? 112mm3 Syötömäärä ja holset hx40.

Viesti Kirjoittaja rumilus »

Mika.S kirjoitti:
veskola kirjoitti:Vakio 603:sta ?, sepäs se olisi jo saavutus. Kaikki muuhan on turhanpäiväistä spekulointia, varsinkin lämpötiloihin vetoaminen :clap:

No kuitenkaan semmonen tämmönen jauhaminen on aika turhanpäiväsitä tämän topiikin auton suhteen...
605

Niin on jääkööt tämä tähän :wink:
Ilman suhteellinen kosteus...ilmän lämpötila...ilmanpaine vaikuttavat turbomoottorin tehoon 2...3 % riippuen em. tekijöistä.

OM 605 tehot liikkuvat jo yli 500 hv ....ja Lounais-Suomesta on kohta kuultavissa mihin kyseinen moottori antaa myöten. :D
Vikakoodailua, huolto-ja vikavalojen kuittauksia, vikojen etsintää ym. ym. starilla.
Cabrio24
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 125
Liittynyt: Ma 03.08.2009 19:27

Re: Mikä vikana? 112mm3 Syötömäärä ja holset hx40.

Viesti Kirjoittaja Cabrio24 »

Pitäskö kummiskin tarkistaa suuttimet ja suunnitella isompaa pakopesää vai isompi ahdin kokonaan?
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: Mikä vikana? 112mm3 Syötömäärä ja holset hx40.

Viesti Kirjoittaja veskola »

Ei suuttimissa mitään vikaa ole, jos olisi se esiintyisi käyntihäiriöinä, savutuksena tyhjäkäynnillä tjms. Tämmösen moottorin teho ei millään nouse suuttimia tarkistelemalla.

Suurempi pakopesä nykyiseen ahtimeen siirtää heräämistä ylemmäs ja antaa paremman huipputehon. Ahtimen vaihtaminen samankokoiseen super malliin herää samalla kohtaa ja antaa paremman huipputehon. Ahtimen vaihtaminen suurempaan antaa oikein julman huipputehon mutta siirtää heräämistä ylemmäs. Suurimmassa osassa tapauksia sinun pitää kuitenkin päivittää myös pumppu, eli rahaa palaa.

(Holset HX40 super on / voi olla suuremmilla siivillä / pakopesällä mutta se on herkempi ja toimii ylemmäs):
http://www.turbotekniikka.fi/index.php? ... Itemid=148" onclick="window.open(this.href);return false;
Noita on myynnissä lähes kaikilla ahdinkauppiailla (sovittuun) 750€ hintaan :crazy:

Sinun se pitää päättää mitä/millaisen haluat tehdä ja paljonko rahaa saa palaa :roll: Mättääkö siinä nyt penkkilapun 'vaatimaton' :shock: huipputeho vai käytännön suorituskyvyn puute ?
Lisää tietoa: www.skg.fi
Cabrio24
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 125
Liittynyt: Ma 03.08.2009 19:27

Re: Mikä vikana? 112mm3 Syötömäärä ja holset hx40.

Viesti Kirjoittaja Cabrio24 »

Penkkilappujen tulos oli jo plussaa kun ite veikkasin 300hv. muttaku ei oma peppu tykkää noista voimista se siinä mättää. Ei jaksa enää samaa autoo rakentaa täytyy tehdä toinen ja vaikka jollai toisella koneella :D ja mynäpumppua siihen. jos sitä tenavatähteen tekis seuraavan nii sais tota ylimäärästä painookin pois :D. tulipaha itekki huomattua ettei se nii sanottua oo että pumppu ja holsetti kylkee että on sen 400-500hv :D koko ajan tässä on viisastunu :D
Avatar
TDi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 116
Liittynyt: Ti 23.11.2010 13:23

Re: Mikä vikana? 112mm3 Syötömäärä ja holset hx40.

Viesti Kirjoittaja TDi »

minkäs kokoista pesää ootte 606 ja superin yhdistelmällä ns käyttiksestä kyse ? ite kokeilin ensin 18 ja ei ole kyllä yhtään hyvä ajaa kiekkamittari ei ole käytössä mutta arviolta siellä lähempänä 3000 herää melkee ku ois vapari :( pakopaineet pysy kohtalaisena 16 pesä herää vähän alempaa mutta kauheesti ei uskalla ahtoja vääntää tuntee kyllä ku menee tukkoon ja varsinkin ohituksissa harmittaa kun ei tapahdu mitään ku kaasua painaa sitvasta ku heittää pienempää ni hetkenpäästä lähtee ihan hyvin.. tehoon tottuu kyllä tosi helposti :D
sikryj
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 70
Liittynyt: Pe 21.07.2006 11:30

Re: Mikä vikana? 112mm3 Syötömäärä ja holset hx40.

Viesti Kirjoittaja sikryj »

Cabrio24 kirjoitti:Herävyys on kyllä nyt hyvä kun noin 1800rpm niin ahtoja on 0.2bar! Pakopaine mittarin vois asennella. Mut kyllä sieltä ruokaloppuu minun mielestä aika aikasin.
Oletko katsellut paljonko sinulla on ahdot 2500- 3000rpm välillä? Onko tuo ahtimesi sisäisellä hukkiksella?
Cabrio24
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 125
Liittynyt: Ma 03.08.2009 19:27

Re: Mikä vikana? 112mm3 Syötömäärä ja holset hx40.

Viesti Kirjoittaja Cabrio24 »

On kiinteällä hukkaportilla. Oiskohan se siellä 0.5 bar paikkeilla ja siitä lähtee sitten nousemaan nopeasti.
Vastaa Viestiin