Ehkä mesemies!

Mallit, ominaisuudet, varusteet, kokemukset jne.
bbow114
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 231
Liittynyt: La 13.02.2010 19:48

Re: Ehkä mesemies!

Viesti Kirjoittaja bbow114 »

Sergey kirjoitti:mersun bensakoneet kestää yhtälailla. 500tkm ajettu bensa ei ole erikoinen tapaus. Jokatapaukses kestää se sen 2x kauemmin kuin muiden merkkien vastaavat romut.

btw, Tapani Kansan 380SE mersulla oli ajettu 1,2milj km kun siihen tehtiin eka kunnon koneremontti. Eri määrä sylintereitä (8), mutta saman aikakauden tekniikka ja suunnittelijat. Eli kyllä ne bensatkin kestää. Mulla itellä nyt täl hetkel vajaa 400tkm ajettu 3l kone ja ei ole mitään vikaa.

Eikö tapsalla ollut ooppeleita ja bemareita?
Pas(i)kiainen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 110
Liittynyt: Ke 03.08.2011 20:52

Re: Ehkä mesemies!

Viesti Kirjoittaja Pas(i)kiainen »

Niin, onko toi 2.0l E kone ihan luumu? Sergeyllä ainakin ilmeisesti ollut W201, ainakin jotain kuvia kattelin, oli nätit vanteet siinä, BBS-vanteet? En nyt muista mut niin siitä kuvasta kattelin.

Ja mitä kannattas maksaa tollasesta 190E:stä, kannattaako suosia autoliikkeitä vai yksityisiä. Varmaan vähän ympäripyöreä ja paska kysymys, kyllähän kaikissa voi olla piileviä vikoja... Ei se ole tyhmä joka pyytää vaan se joka maksaa...

See ya :wave:
Jeeeee, rasvaa koneeseen!
Avatar
Groove
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 160
Liittynyt: Ma 11.07.2005 19:13

Re: Ehkä mesemies!

Viesti Kirjoittaja Groove »

Pas(i)kiainen kirjoitti:Mites tuossa kun oli asiaa tuosta 1.8 litrasesta koneesta, onko se sitten millanen? Kuluttaa tuon linkin mukaan vähemmän ja lienee muutenkin parempi? Kokemuksia?
Meillä oli perheessä pitkään 190E 1,8-litrainen mese, jolla faija ajoi aikanaan reilusti yli 200tkm ja lopuksi se oli mullakin käytössä n. 20tkm, kunnes myytiin se pois vain hiukan alle 400tkm ajettuna. Palveli kyllä aikansa hyvinkin luotettavasti, normaalit huollot tehtiin, isommista muistaakseni kansiremppa tehtiin joskus vuonna x, mutta muut normaaleja kuluvien osien vaihtoa, laturi uusittiin pariin otteeseen, jousia katkeili silloin tällöin (tyypillistä näille)..

Broidilla oli taannoin jokusen vuoden ajan taas 2-litrainen 190E. Silläkin ajoin joskus sen verran, että näin perstuntumalta pystyn noita vertaileen hieman, eli mielestäni 2-litrainen oli paljon miellyttävämpi arkiajossa (juuri sen "perstuntuman" verran enemmän vääntöä, että ajaminen oli mukavampaa), mutta kierrätettäessä eroa tehoissa ei sitten ehkä niin huomaakaan. 2-litranen oli myös jonkin verran "raskaamman" tuntunen -> mersumaisempi. :wink: Kulutuksissa ei ollut käytännössä eroja.. Toki pihistellessä 1,8 vei karvan verran vähemmän.

Ja kun verrataan 190 vs 124, niin 190 on (kuten jo täälläkin mainittu) näppärämpi, 124 on selvästi iso auto. Itse aikanaan 18-vuotiaana olisin varmaan tykännyt 190-mesestä enemmän. Parempi pyöritellä kaupungissa ja suditella talvella.. :wink:

Suosittelisin sulle 190E 2,3-litraisella koneella (tehoa ja vääntöä pikkukoriin riittävästi). 190-kori tuntuu ajossa raskaammalta mitä oikeasti on (varsinkin jos ei ole mersuilla ennen ajanut), jolloin 1,8-litrainenkin on suorituskyvyltään riittävä normaaliin ajoon, toki sillä joutuu kierroksia käyttään jos ripeemmin pitää liikkua ja ohituksiin pitää varautua ajoissa.. Mutta kuitenkin jossain vaiheessa voi tulla eteen se tunne, että tehoa voisi olla enemmänkin.. Ja jos 6-kone ei tule kysymykseen, niin tällöin siis isoin nelonen eli 2,3. Ja "teinipyörittelyyn" manuaalivaihteilla. Ja 190-korisesta kun laitat vastaavan, kun esim. tämän foorumin nimimerkki epk:n ex-190, niin :thumbup: Muutaman vuoden päästä, kun haluat mielummin kruisailla, niin vaihdat sitten 124 meseen 6-koneella ja automaatilla.. 8)
ex C215 CL500
ex W204 C220T CDI A
ex W202 C180
ex C124 300CE-24
ex W201 190E 1.8
Pas(i)kiainen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 110
Liittynyt: Ke 03.08.2011 20:52

Re: Ehkä mesemies!

Viesti Kirjoittaja Pas(i)kiainen »

Onko noita 2.3L kaasareinakin? Kun kattelin vaan tuolta nettiautosta niin ei siellä oikeastaan järkevään hintaan näyttänyt olevan ainakaan näkyvissä yhtään ruiskukoneella.

Muutenkin näytti vähän siltä että oli näissä 2.3:sissa jotain mielestäni rumia alustasarjoja.

Tämä näyttää oikeastaan parhaimmalta näistä, tosin mittarilukemasta ei tietoa ja muutenkin tuo myyntipuhe ei iske, auto tosin ihan hyvältä näyttää.

http://www.nettiauto.com/mercedes-benz/190/4172069" onclick="window.open(this.href);return false;

Onko noissa 2.3 litraisissa paljon kovempi kulutus? Ei oikein iske hintaryhmään mitä haluaisin, tuolla 2 litraisten puolella olis 250tkm ajettu, ensimmäinen omistaja myy. Kuulostaa ehkä vähän liiankin hyvältä!
Jeeeee, rasvaa koneeseen!
Avatar
Groove
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 160
Liittynyt: Ma 11.07.2005 19:13

Re: Ehkä mesemies!

Viesti Kirjoittaja Groove »

Eiköhän se 2,0-litrainen ole hyvä sekin. Kuten jo sanottu, niin mitään rakettejahan mikään noista 4-koneisista ei ole.. Kulutuksissa 1,8 ja 2,0 ja 2,3 litraisilla ei taida suuren suurta eroa olla, varmaan litran-kahden sisään menee kaikilla kulutukset. Tietenkin jos paljon tulee kilometrejä, niin pienikin ero tuntuu.

Eli ota mielummin hyvä 2-litrainen kun vähän huonompi 2,3.

Niin ja faceliftaus tuli 190-koriin muistaakseni 1989 josta selvimpänä merkkinä on ns. muovikyljet eli leveät kylkilistat auton alaosassa. Kiinnitä ilmoituksissa huomiota myös siihen onko auto uudempaa vai vanhempaa versiota, jos asialla on sulle merkitystä. Vaikuttaa ulkonäköön kyllä aika paljon. Esim. tossa sun linkittämässä mustassa 2,3:ssa ei niitä ole.
ex C215 CL500
ex W204 C220T CDI A
ex W202 C180
ex C124 300CE-24
ex W201 190E 1.8
Avatar
LopenUupunut
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 8347
Liittynyt: Ti 12.01.2010 22:40

Re: Ehkä mesemies!

Viesti Kirjoittaja LopenUupunut »

bbow114 kirjoitti:
Sergey kirjoitti:mersun bensakoneet kestää yhtälailla. 500tkm ajettu bensa ei ole erikoinen tapaus. Jokatapaukses kestää se sen 2x kauemmin kuin muiden merkkien vastaavat romut.

btw, Tapani Kansan 380SE mersulla oli ajettu 1,2milj km kun siihen tehtiin eka kunnon koneremontti. Eri määrä sylintereitä (8), mutta saman aikakauden tekniikka ja suunnittelijat. Eli kyllä ne bensatkin kestää. Mulla itellä nyt täl hetkel vajaa 400tkm ajettu 3l kone ja ei ole mitään vikaa.

Eikö tapsalla ollut ooppeleita ja bemareita?
eikähän tapsalla ole ollut vähän kaikkea...mutta minä olen hänen nähnyt ajelevan Lexuksella (400)......jo monta vuotta. kun sattuu asumaan tuossa naapurissa.

.
Opel, "weird lieben autos"....
Pas(i)kiainen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 110
Liittynyt: Ke 03.08.2011 20:52

Re: Ehkä mesemies!

Viesti Kirjoittaja Pas(i)kiainen »

Groove kirjoitti:Eiköhän se 2,0-litrainen ole hyvä sekin. Kuten jo sanottu, niin mitään rakettejahan mikään noista 4-koneisista ei ole.. Kulutuksissa 1,8 ja 2,0 ja 2,3 litraisilla ei taida suuren suurta eroa olla, varmaan litran-kahden sisään menee kaikilla kulutukset. Tietenkin jos paljon tulee kilometrejä, niin pienikin ero tuntuu.

Eli ota mielummin hyvä 2-litrainen kun vähän huonompi 2,3.

Niin ja faceliftaus tuli 190-koriin muistaakseni 1989 josta selvimpänä merkkinä on ns. muovikyljet eli leveät kylkilistat auton alaosassa. Kiinnitä ilmoituksissa huomiota myös siihen onko auto uudempaa vai vanhempaa versiota, jos asialla on sulle merkitystä. Vaikuttaa ulkonäköön kyllä aika paljon. Esim. tossa sun linkittämässä mustassa 2,3:ssa ei niitä ole.
Ei sitä varmaan neloskoneesta saa rakettia oikeen tekemälläkään, ellei nyt oikeesti halua panostaa, ja kulutus sit varmaan pomppaa jos alkaa enemmän virittelee. Miten näitä 2l tai muitakin viritellään? Saakohan näihin jotain vaikka peltisatseja tms, tai kannattaako edes niitä sen kummemin laittaa?

Mitä kaikkea siis tapahtui, kun tuli tuo facelifti? Oliko se vaan ulkopuolinen muutos? Jotain on täälläkin jotain jo mainittu mutta olikohan kaikki jo mainittu?

See ya :wave:
Jeeeee, rasvaa koneeseen!
Avatar
puuhapena
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 211
Liittynyt: Ti 23.02.2010 21:40
Paikkakunta: Valkeakoski

Re: Ehkä mesemies!

Viesti Kirjoittaja puuhapena »

Ei kiinnostais tuo mun 2,6 litranen automaattipikkumersu?
On -88 mutta uudempaa mallia, eli ainakin penkit on paremmat kuin noissa vanhemmissa. Ajettu 280 tuhatta..
8)
Mb C180 A
ex-MB 190E 2.6A

Oi mikä ihana mies, naisten ja eläinten ystävä,
ja ajaakin vielä Mercedes Bentsillä.
Pas(i)kiainen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 110
Liittynyt: Ke 03.08.2011 20:52

Re: Ehkä mesemies!

Viesti Kirjoittaja Pas(i)kiainen »

Auton ostan valitettavasti vasta ensi kesänä, aikasintaan, jos saan rahastettua jostain hyvästä firmasta ;)

Mutta, kerro ihmeessä lisää, ja kuvaa olis jees saada. Onks toi 2,6 neloskone, paljonko syö? Paljonko haluat, automaatti olis aika luksusta mut ehkä mielummin manuaali.
Jeeeee, rasvaa koneeseen!
Avatar
puuhapena
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 211
Liittynyt: Ti 23.02.2010 21:40
Paikkakunta: Valkeakoski

Re: Ehkä mesemies!

Viesti Kirjoittaja puuhapena »

Toi on siis kutoskone, ja kaiken se on syönyt mitä sille on antanut.. :mrgreen:
No jos nyt jotain tietoa laitan josko joku muu kiinnostuis ennen ens kesää tuosta..
Tuotu saksasta -04, tästä asti täysi huoltokirja, paljon on huollettu ja osaa vaihdettu,
melko hyvässä kunnossa mutta toki laittoa löytyy, lähinnä ruosterupia.
Ens kuussa pitäis leimata, ehkä joutuu takajarrulevyt vaihtamaan ja jotain muuta pientä mutta ei pitäis olla
mitään isoa tai kallista edessä.
Laatikko vaihtaa nätisti, asdperä ei huuda eikä lonksu.
On kauko-ohjattu keskuslukko,sähkölasit edessä ja kattoluukku.
Abs-jarrut.
Kaksihaarainen pakoputki (pörinää) neljällä kromiputkenpäällä..
Kesärenkaat aluilla, kohtalaiset talvikumit.
Kuskin penkki ehjä.. 8)
Purkuautosta ylijääneitä varaosia saa mukaan, mm ruosteeton samanvärinen takakontinkansi, sisustanosaa, ym.
Lisää tietoa saa yyvellä kysymällä, viikonlopun tarjoushinta 1700e.

Kuva

Kuva
Mb C180 A
ex-MB 190E 2.6A

Oi mikä ihana mies, naisten ja eläinten ystävä,
ja ajaakin vielä Mercedes Bentsillä.
etrade
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1979
Liittynyt: Pe 01.01.2010 19:54

Re: Ehkä mesemies!

Viesti Kirjoittaja etrade »

Pas(i)kiainen kirjoitti:...kun alan tässä viikon päästä opiskelemaan autoasentajaksi, luulis näistä laitteista oppivan jotain!
Jokaises laitokses pitäis olla turbo saappi että ymmätää mitä bensalla saa aikaan. Sen jälkeen dumpata se mereen ja opiskella mersun diesel tekniikkaa.
Pas(i)kiainen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 110
Liittynyt: Ke 03.08.2011 20:52

Re: Ehkä mesemies!

Viesti Kirjoittaja Pas(i)kiainen »

puuhapena kirjoitti:Toi on siis kutoskone, ja kaiken se on syönyt mitä sille on antanut.. :mrgreen:
Joo no eiköhän tuo ole vähän turhaan janonen mulle!

Mutta onnea myyntiin, hieno peli! :thumbup:
Jeeeee, rasvaa koneeseen!
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12277
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Ehkä mesemies!

Viesti Kirjoittaja Sergey »

Ei ole nelos ja kutosen välillä kulutus eroja juuri nimeksikään. Miulla ei ole tenavassa ollut kutosta mutta tuo lankku on, ja se vie 1-2l satasella enemmän. eli 2.0 manuaali vastaan 3.0 automaatti. Paino ero on varmaan 400kg luokkaa? Jokatapauksessa tuo on hirveä bensiini syöppö. Mutta mukava sellainen!
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Pas(i)kiainen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 110
Liittynyt: Ke 03.08.2011 20:52

Re: Ehkä mesemies!

Viesti Kirjoittaja Pas(i)kiainen »

Niin siis tarkoititko että 2.0l on kaamea bensasyöppö? En ihan käsittänyt sun viestiä :D

Tämäkin sopis mun pihaan kuin isi äitiin, ainut vika että kaasarikoneella.
http://www.nettiauto.com/mercedes-benz/190/3963299" onclick="window.open(this.href);return false;

Vanteita ei näytä kovin paljoa olevan tarjolla vaan valitettavasti ainakaan nettivaraosan puolella. Tuo ainakin vaatisi samantien uudet nakit alleen!
Jeeeee, rasvaa koneeseen!
Avatar
Huikko
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2134
Liittynyt: Pe 21.11.2008 23:26
Paikkakunta: Tampere

Re: Ehkä mesemies!

Viesti Kirjoittaja Huikko »

http://www.mercefreaken.com/ ---> modellene ---> W201

Tuolla on eri mallien tiedot mitä tehdas on ilmoittanut mm. kulutukset.
En ottaisi köyhänä nuorena miehenä käyttöautoksi kutoskoneista, vaikka siinä onkin kaikki muu parempaa :)
Nuo kulutuslukemat tuolla on kymmentä kilometriä kohden (mil). Ota se huomioon.

Vanteita löytyy vaikka puujuniin täältä foorumilta. Niitä ei kannata ostaa auton mukana. Keskity Autoon hankintahetkellä. Koria ja konetta on hankalampi vaihdella kuin stereoita tai pyöriä.
201.024 mit 102.962
Zurück zu den Neunziger Jahren, bitte.

"You've got a key to my house and my heart, but you ain't got a key to my Mercedes-Benz..."

Mercedes-Benz 190E 1992
DS9 E-Tense 4x4 Rivoli 360 2022
Alfa Romeo 75 2.0 TC 1986
Fiat 124 Spider 2018
Fiat 500 1.4 Sport 2010
Subaru Outback 3.0R ZU 2007
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12277
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Ehkä mesemies!

Viesti Kirjoittaja Sergey »

jep! vanteilla varustetussa autossa tuppaa olemaan hinnassa ilmaa! 500e vanteet ja renkaat = tonni lisää hintaan.

trust me... ;)

Niin, suhteessa siis nuo 1.8, 2.0 ja 2.3 kuluttaa aika reilusti kun verrataan kutosen kulutusta. Mä en päässy koskaan alle 8l/100 2.0 koneella paitsi pitkässä matka-ajossa kesällä ja harvoin edes alle 9l/100. Kumminki tolla 300ce:llä päässy monesti kymppiin ja allekin muutaman kerran.

Jos se kulutus on suurin kriteeri niin hanki diesel farmari ja tee siitä pakettiauto. Muita merkkejä ei kannata edes harkita ;)
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Pas(i)kiainen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 110
Liittynyt: Ke 03.08.2011 20:52

Re: Ehkä mesemies!

Viesti Kirjoittaja Pas(i)kiainen »

Ei ole kulutus se tärkein kriteeri, ei todellakaan. Sittenhän olisin varmaan jonkun micran perässä :D

Mutta kuitenkin ymmärrätte varmaan että en halua kuitenkaan autoa joka imee 15l sadalla vaikka ajelis kiltisti.
Ja haaveilin pitkään BBS-vanteista. Jumankekka, en enää... pelkistä vanteista saa maksaa tonnin luokkaa :crazy: Tai ei ihan tonnia mutta ihan tarpeeksi, renkaineen tulis ainakin 1000e. Mitä vanteita ja moni tuumasia näihin yleensä laitetaan, vähän turhan aikaseen kyselen ja haaveilen mutta koittakaa kestää. :thumbup:
Jeeeee, rasvaa koneeseen!
MercMan
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2070
Liittynyt: Ti 01.04.2003 11:40
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: Ehkä mesemies!

Viesti Kirjoittaja MercMan »

Pas(i)kiainen kirjoitti:Ei ole kulutus se tärkein kriteeri, ei todellakaan. Sittenhän olisin varmaan jonkun micran perässä :D

Mutta kuitenkin ymmärrätte varmaan että en halua kuitenkaan autoa joka imee 15l sadalla vaikka ajelis kiltisti.
Ja haaveilin pitkään BBS-vanteista. Jumankekka, en enää... pelkistä vanteista saa maksaa tonnin luokkaa :crazy: Tai ei ihan tonnia mutta ihan tarpeeksi, renkaineen tulis ainakin 1000e. Mitä vanteita ja moni tuumasia näihin yleensä laitetaan, vähän turhan aikaseen kyselen ja haaveilen mutta koittakaa kestää. :thumbup:

Kyllä W201 on paras ajaa vakiokoon renkailla, eli 15" vanteilla ja maksimi 205 rengas. Ainaki itellä ollut 7kpl 190:jä ja paris ollut leveet renkaat alla ja oli karmee ajaa jos oli soratie alla tai tuli kaatosade.. Vakiokoon renkailla taas meni ihan hyvin. Onhan tuo "pikkumersu" aina itseäkin miellyttänyt ulkonäöltään ja ajettavuudelta kaupungissa, eli Mersuksi ketterä auto ja kesäisin kiva yleensäki ajella, mutta jotenkin enään vain ei sellaista tohtis, on jo ollut monta ja kaikissa aina pettynyt ajettavuuteen talvella, senpä takia sitte aina hommannut "isomman" Mersun talveksi, jotain muitaki merkkejä koiteltu vuosien saatossa, mutta aina se Mersu vie voiton ja kyllä se Diesel W124 on hieno auto ajella ja edullista kyytiä ja omasta mielestä semmoinen ajaton auto, toki kauneus katsojan silmissä, henk.kohtaisesti pidän parhaana autona maailmassa W123 Mersua, mutta kulutus ja hiljaisuus vie voiton ja siksi W124 on nyt käyttöautona.
Maailma tarvitsee esikuvia/Best or nothing
W203 C200CDI automatic elegance -06
Pas(i)kiainen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 110
Liittynyt: Ke 03.08.2011 20:52

Re: Ehkä mesemies!

Viesti Kirjoittaja Pas(i)kiainen »

Kiitti, oli pakko kysyä kun en edes tiedä minkä kokoset vanteet tässä on, olisko tälläset komeet :P

http://www.nettivaraosa.com/vanteet/1168360" onclick="window.open(this.href);return false; tai http://www.nettivaraosa.com/vanteet/1161809" onclick="window.open(this.href);return false; (kaksi ekaa kuvaa)

Voisko noi sopia? Sori että kyselen mutta pakko fiilistellä!


Mutta on mulla oikeetakin kysyttävää. Mikä on asd-perä? Käsittääkseni joku lukkoperä? Mutta onko se hyvä vai huono asia jne?
Jeeeee, rasvaa koneeseen!
Avatar
Huikko
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2134
Liittynyt: Pe 21.11.2008 23:26
Paikkakunta: Tampere

Re: Ehkä mesemies!

Viesti Kirjoittaja Huikko »

Jussi L. kirjoitti:Kyllä W201 on paras ajaa vakiokoon renkailla, eli 15" vanteilla ja maksimi 205 rengas.
Tämä on sitten erittäin erittäin totta. Ajettavuudella tässä tarkoitetaan sitä että suomalaisissa olosuhteissa suomalaisilla teillä ajaessa on kiva ja hyvä ajaa. Alkuperäinen 185/65R15 ja laadukkaat lesärenkaat, niin kaatosateessa matka jatkuu hymyillen kun muun pysähtyvät tien varteen odottelemaan sateen loppumista. Samoin talvella liikkeellelähtöongelmat kertaantuvat kun renkaan leveys kasvaa.

Muistan kun vaihdoin 225/45R16 ja hienoista aluvanteista peltivanteisiin, kapseleihin ja 185/65R15 että miten sattui kun autosta tuli ihan eri näköinen. Kuskin paikalta sitä ei enää nähnyt ja 10km testilenkki auttoi asiaa. Sisämelu on pienempi ja ajettavuus eri luokkaa.

Tuota W201:stä on ihan oikeasti mietitty tehtaalla miten se on hyvä ajaa. Sitä on turha pilata halvoilla madallussarjoilla ja väärällä rengastuksella. Voisin väittää että pelkästään W201:stä suunnitellessa käytettiin enemmän insinöörityötunteja kuin koko Renaultin nykymalliston suunnittelussa. Kyllä kuskista loppuu ensin kantti ennen kuin vakioalustalla ja rengastuksella loppuu ajo-ominaisuudet mutkateillä. Olen antanut aikamoista kyytiä tuolle ja kyllä se on aina mutkasta ulos tullut. Pysyy esim Mini Cooperin perässä jota pidetään erinomaisena ajettavana mutkateillä.

Jos taas autolla ei ole tarkoitus ajaa, vaan lähinnä siirtyillä niin rengastus on aivan eri juttu.

Kannattaa muistaa että päätös tästä kaikesta on sen henkilön, joka katsoo peilistä vastaan. Pidä oma tyyli ja tee asiat kuten itse haluat.
201.024 mit 102.962
Zurück zu den Neunziger Jahren, bitte.

"You've got a key to my house and my heart, but you ain't got a key to my Mercedes-Benz..."

Mercedes-Benz 190E 1992
DS9 E-Tense 4x4 Rivoli 360 2022
Alfa Romeo 75 2.0 TC 1986
Fiat 124 Spider 2018
Fiat 500 1.4 Sport 2010
Subaru Outback 3.0R ZU 2007
Avatar
Hage
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3224
Liittynyt: Ma 21.06.2010 04:10

Re: Ehkä mesemies!

Viesti Kirjoittaja Hage »

Huikko kirjoitti:http://www.mercefreaken.com/ En ottaisi köyhänä nuorena miehenä käyttöautoksi kutoskoneista, vaikka siinä onkin kaikki muu parempaa :)
Juu älä haksahda samaan temppuun kuin minä (nokun halvalla sain); 24-venttiilinen Eemeli vie noin kaupunkiajossa sen n. 12-14 litraa. Mutta en voi enää myydä autoa pois kun se vei jo sydämmen mennessään :D
Suosittelen myös juurikin tenavaa tai Eemeliä 1.8-2.3litran koneella. Eipä vie juurikaan mitään omaan verrattuna ja auto on kumminkin Saksalainen laatumerkki. :thumbup:
"Jos siinä on renkaat tai rinnat niin se tulee aiheuttamaan harmia ja päänvaivaa."

1/1983 300TD Turbodiesel
6/1990 560SEL
7/1990 300E-24 Automatic
Pas(i)kiainen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 110
Liittynyt: Ke 03.08.2011 20:52

Re: Ehkä mesemies!

Viesti Kirjoittaja Pas(i)kiainen »

Huikko kirjoitti:
Jussi L. kirjoitti:Kyllä W201 on paras ajaa vakiokoon renkailla, eli 15" vanteilla ja maksimi 205 rengas.
Tämä on sitten erittäin erittäin totta. Ajettavuudella tässä tarkoitetaan sitä että suomalaisissa olosuhteissa suomalaisilla teillä ajaessa on kiva ja hyvä ajaa. Alkuperäinen 185/65R15 ja laadukkaat lesärenkaat, niin kaatosateessa matka jatkuu hymyillen kun muun pysähtyvät tien varteen odottelemaan sateen loppumista. Samoin talvella liikkeellelähtöongelmat kertaantuvat kun renkaan leveys kasvaa.

Muistan kun vaihdoin 225/45R16 ja hienoista aluvanteista peltivanteisiin, kapseleihin ja 185/65R15 että miten sattui kun autosta tuli ihan eri näköinen. Kuskin paikalta sitä ei enää nähnyt ja 10km testilenkki auttoi asiaa. Sisämelu on pienempi ja ajettavuus eri luokkaa.

Tuota W201:stä on ihan oikeasti mietitty tehtaalla miten se on hyvä ajaa. Sitä on turha pilata halvoilla madallussarjoilla ja väärällä rengastuksella. Voisin väittää että pelkästään W201:stä suunnitellessa käytettiin enemmän insinöörityötunteja kuin koko Renaultin nykymalliston suunnittelussa. Kyllä kuskista loppuu ensin kantti ennen kuin vakioalustalla ja rengastuksella loppuu ajo-ominaisuudet mutkateillä. Olen antanut aikamoista kyytiä tuolle ja kyllä se on aina mutkasta ulos tullut. Pysyy esim Mini Cooperin perässä jota pidetään erinomaisena ajettavana mutkateillä.

Jos taas autolla ei ole tarkoitus ajaa, vaan lähinnä siirtyillä niin rengastus on aivan eri juttu.

Kannattaa muistaa että päätös tästä kaikesta on sen henkilön, joka katsoo peilistä vastaan. Pidä oma tyyli ja tee asiat kuten itse haluat.
Asia puhetta ja varmasti totta, kiitti tästä! Mutta kyllähän tuon kokosiakin aluja saa, vai meneekö niistä sitten se maku kun ei ole liian leveät ja isot? Saahan niitä 15":kin aluja, nuo mitkä linkkasin tänne on kummatkin 15", ainakin näin ymmärsin myynti-ilmoista.

Mitä muut on mieltä noista vanteista joista pistin kuvaa?
Jeeeee, rasvaa koneeseen!
Pas(i)kiainen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 110
Liittynyt: Ke 03.08.2011 20:52

Re: Ehkä mesemies!

Viesti Kirjoittaja Pas(i)kiainen »

Noihin vannekysymyksiin haluaisin vastauksia :)

Mutta jäi toi asd-perä kysymys huomiotta, ja tonne vähän kauas. Mikä siis on asd-perä, onko se joku lukkoperä tms. mitä hyötöä siitä on?
Jeeeee, rasvaa koneeseen!
Avatar
Huikko
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2134
Liittynyt: Pe 21.11.2008 23:26
Paikkakunta: Tampere

Re: Ehkä mesemies!

Viesti Kirjoittaja Huikko »

"The ASD is an electronically controlled, hydraulically locking differential which activates automatically when required. The electronic control allows varied amounts of differential lock from the standard 15% right up to 100%. It is not a traction control system however, and can only maximize traction rather than prevent wheel spin. Activation of the ASD system is indicated by an illuminating amber triangle in the speedometer."

Nopea lainaus wikipediasta.

Juu ja kyllä saa aluvanteita ihan mersun alkuperäisiä 15-tuumaisinakin tottakai.
201.024 mit 102.962
Zurück zu den Neunziger Jahren, bitte.

"You've got a key to my house and my heart, but you ain't got a key to my Mercedes-Benz..."

Mercedes-Benz 190E 1992
DS9 E-Tense 4x4 Rivoli 360 2022
Alfa Romeo 75 2.0 TC 1986
Fiat 124 Spider 2018
Fiat 500 1.4 Sport 2010
Subaru Outback 3.0R ZU 2007
Pas(i)kiainen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 110
Liittynyt: Ke 03.08.2011 20:52

Re: Ehkä mesemies!

Viesti Kirjoittaja Pas(i)kiainen »

Ok, kiitoksia. Mutta onko nuo ASD-perät hyviä, ovatko kovia hajoamaan. Kai se kuitenkin on yksi monimutkainen osa lisää joka voi mennä rikki.
Huomaako eron normaalista perästä?

Käyttääkö kukaan 15" nakkeja noissa alumiineina, sopivatko hyvin, vai pitääkö niitten vanteiden olla sitten reippasti isompi, tai no reippaasti mutta niin kuitenkin että ajo-ominaisuudet kärsii reippaasti? Sellaisia renkaita en halua.
Jeeeee, rasvaa koneeseen!
Avatar
JarkkoN
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4163
Liittynyt: Pe 01.09.2006 14:39
Paikkakunta: Tampere

Re: Ehkä mesemies!

Viesti Kirjoittaja JarkkoN »

Alkuperäinen peltivanne on teknisesti paras ratkaisu.

Jos ulkonäkösyistä haluaa valuvanteen, niin alkuperäiset vanteet ovat varmasti hyvät
sekä koon että ulkonäön puolesta. Vanteen varaosanumerosta näkee tarkan koon (leveys ja ET).
Mersun sivuilla on taulukoita vaihtoehtoisista vanne- ja rengaskoosta kuhunkin autoon.
Se on muutamaan kertaan linkitetty foorumillekin.

Kannattaa olla tarkkana pulttien kanssa, Mersun vanteeseen ei käy tavallinen tarvikepultti eikä
kaikki Mersun pultit sovi kaikkiin Mersun vanteisiin.
S211 E 320 CDI T 4matic 11/2006
Avatar
puuhapena
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 211
Liittynyt: Ti 23.02.2010 21:40
Paikkakunta: Valkeakoski

Re: Ehkä mesemies!

Viesti Kirjoittaja puuhapena »

Tossa omassani on kuvassa 15" tarvikealut.. Ja orggiskokoiset renkaat. Eli 195/65 15"
Peristä en osaa tarkemmin sanoa mutta eikös tuommonen hydraulinen kitkalukkoperä oo
aikas hyvä juttu.. 8)
Mb C180 A
ex-MB 190E 2.6A

Oi mikä ihana mies, naisten ja eläinten ystävä,
ja ajaakin vielä Mercedes Bentsillä.
Pas(i)kiainen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 110
Liittynyt: Ke 03.08.2011 20:52

Re: Ehkä mesemies!

Viesti Kirjoittaja Pas(i)kiainen »

Sulla puuhapena ihan hienot noi alut, emmä mitään mahtinakkeja sinne alle ole työntämässäkään :mrgreen:

Voisko joku ystävällisesti pistää linkkiä siihen mersun sivujen vannesivustolle, yritin kyllä tutkia mutta en sieltä löytänyt.
Jeeeee, rasvaa koneeseen!
MercMan
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2070
Liittynyt: Ti 01.04.2003 11:40
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: Ehkä mesemies!

Viesti Kirjoittaja MercMan »

Pas(i)kiainen kirjoitti:Kiitti, oli pakko kysyä kun en edes tiedä minkä kokoset vanteet tässä on, olisko tälläset komeet :P

http://www.nettivaraosa.com/vanteet/1168360" onclick="window.open(this.href);return false; tai http://www.nettivaraosa.com/vanteet/1161809" onclick="window.open(this.href);return false; (kaksi ekaa kuvaa)

Voisko noi sopia? Sori että kyselen mutta pakko fiilistellä!


Mutta on mulla oikeetakin kysyttävää. Mikä on asd-perä? Käsittääkseni joku lukkoperä? Mutta onko se hyvä vai huono asia jne?

Ensimmäiset sopisi komeesti mustaan tai valkoiseen pikkumersuun talvella alle ja toiset "kennovanteet" kesällä mihin väriin vain..
Ja sopiihan nuo alle muutenkin, et passaa juurikin, mutta levittää vakiota vannetta enempi silti raideleveyttä ulospäin.

Jos autoa on hieman laiteltu ulkonäöltä niin silloin tarvikealut istuu aina aika hyvin, mutta ihan orkkis look autossa niin silloin mersun omat vanteet usein sopii hienosti, itse jotenkin sitä mieltä W201 orkkis ufoilla ja räpeltämätön on todella nätti auto nähdä vastaan tullessa, kun tahtoo olla melkei jokatoinen W201 nähny jo monenmoista ilmettä ja vannetta ja tuuninkia.


Hitsin hieno tämän näköisenä http://www.autoevolution.com/images/gal ... 936_10.jpg

Sitäki hienompi näky tämmöinenki jo tänä aikana http://www.autoevolution.com/images/tes ... -405_1.jpg

Ja hyvällä maulla laitettuki osaa olla hieno http://t0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9 ... YrWESfgFL7

Ja nuo "ufokapselit" ovat siis nämä http://t2.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9 ... 0d8f2Viyiw

Ja orkkis aluja on ollut kahdenlaisia ns "kasireiät http://t0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9 ... WsEMAsLJSg

ja "viisitoistareikäiset" http://t2.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9 ... nssfoJpH7g

Toivottavasti jotain apua :)
Maailma tarvitsee esikuvia/Best or nothing
W203 C200CDI automatic elegance -06
Pas(i)kiainen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 110
Liittynyt: Ke 03.08.2011 20:52

Re: Ehkä mesemies!

Viesti Kirjoittaja Pas(i)kiainen »

Jokaisesta vastauksesta on apua! Kiitti jälleen tästäkin!

Nuo kasireikäset on ihan nätit, kiiltäväksi vaan niin ai että. Viistoistareikäset nyt on vähän tommoset pappamallin vanteet, mun mielestä :lol:
En tiedä onko ne 5 reikäset vai mitkä mutta nekin on ihan komeat, näkyy noissa uudemmissa?

Mutta, asd-perästä kaipailisin edelleen tietoutta!
Jeeeee, rasvaa koneeseen!
Vastaa Viestiin