ohjauskulmat ja Vianor

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Kryptonite
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3403
Liittynyt: Ti 12.08.2003 20:52
Paikkakunta: Helsinki

Re: ohjauskulmat ja Vianor

Viesti Kirjoittaja Kryptonite »

laineracing kirjoitti:taakse ei ole mitään orkkis säätöpultteja,että jos haluaa saada camperia säädettyä pitää hommata säätötangot.

sano siellä vianorilla että aikaa varatessa vois infota asiakasta hommaamaan säätöpultit taikka sitten vianori vois niitä hommata kun oikeestaan joka autossa niitä tarvitaaan.

hämeenlinnan vianorilla on käyty pitämässä mersun säätöön liittyen opastusta monta kertaaa,mutta kun ei siellä pysy työntekijät edes puoltavuotta niiin ei oikein homma onnistu. täällä parhaan säätötuloksen saa kun vie kolarikorjaamolle säätöön missä on mittalaitteistot,siellä on vaaan aina kauheee kiirus
:D
Joo mutta luitko lapun, he ilmoittivat että autoon ei ole asennettu valmiiksi lisävarusteena saatavia epäkeskopultteja.

Eli vaikka sulla olisi ne pultit heittää vianorille, niin eihän ne voi niitä asentaa. Eli toisinsanoen itse joudut tunkkaan auton ja vaihtaa pultit että vianorin pojat voi ne sitten säätää.
220.128 Black Mirror
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Re: ohjauskulmat ja Vianor

Viesti Kirjoittaja napa »

Kryptonite kirjoitti:Joo mutta luitko lapun, he ilmoittivat että autoon ei ole asennettu valmiiksi lisävarusteena saatavia epäkeskopultteja.

Eli vaikka sulla olisi ne pultit heittää vianorille, niin eihän ne voi niitä asentaa. Eli toisinsanoen itse joudut tunkkaan auton ja vaihtaa pultit että vianorin pojat voi ne sitten säätää.
ne ei edelleenkään ole mitään lisävarusteita, vaan ihan orginaali osaa, se taas ei ole asiakkaan vika, jos vianorilla sitä ei tiedetä... etupäässä siis...

ja takaa ei camberia ole mitään tarvetta säätää, jos ei autoa ole linttaan madallettu tai yritetä loppuun kuluneilla viallisilla tukivarsilla/puslilla säätää...

edit: vai onko sitten niin, ettei näissä uudemmissa mersuissa ei ole edes niitä epäkeskopulttejakaan siellä etupäässä enää tehtaan jäljiltä, kuten vanhemmissa w124 ja w201 korisissa :roll:
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
h.hartikainen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 177
Liittynyt: To 04.10.2007 21:17
Paikkakunta: 08

Re: ohjauskulmat ja Vianor

Viesti Kirjoittaja h.hartikainen »

ei oo epäkeskopultteja uusissa enää..
niihin saa ostettua semmottiset hahlopultit jotka passaa kahteen asentoon.. tai kolmeen jos alkutilanne lasketaan.. portaatonta säätöä ei ole.. :clap:
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Re: ohjauskulmat ja Vianor

Viesti Kirjoittaja napa »

h.hartikainen kirjoitti:ei oo epäkeskopultteja uusissa enää..
niihin saa ostettua semmottiset hahlopultit jotka passaa kahteen asentoon.. tai kolmeen jos alkutilanne lasketaan.. portaatonta säätöä ei ole.. :clap:
ok. eli kehityksen pyörä on tässäkin tapauksessa taas pyörähtänyt... TAAKSEPÄIN :evil:

aina vain siis vahvistuu se oma käsitys, että uudempiin, kuin -91 ei kannata sekaantua, jos mersuista puhutaan :thumbdown: tämä siis tälläisen kaikki tehdään itse tyypin mielestä, ne kädettömät, jotka huollattaa/korjauttaa aina autonsa liikkeessä on sitten tietysti asia erikseen... niille voi jopa tulla edullisemmaksi ajaa sellaisella uudehkolla autolla :think:
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Avatar
arska10
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7818
Liittynyt: Ti 14.09.2010 17:55
Paikkakunta: Vaasa

Re: ohjauskulmat ja Vianor

Viesti Kirjoittaja arska10 »

napa kirjoitti:
h.hartikainen kirjoitti:ei oo epäkeskopultteja uusissa enää..
niihin saa ostettua semmottiset hahlopultit jotka passaa kahteen asentoon.. tai kolmeen jos alkutilanne lasketaan.. portaatonta säätöä ei ole.. :clap:
ok. eli kehityksen pyörä on tässäkin tapauksessa taas pyörähtänyt... TAAKSEPÄIN :evil:

aina vain siis vahvistuu se oma käsitys, että uudempiin, kuin -91 ei kannata sekaantua, jos mersuista puhutaan :thumbdown: tämä siis tälläisen kaikki tehdään itse tyypin mielestä, ne kädettömät, jotka huollattaa/korjauttaa aina autonsa liikkeessä on sitten tietysti asia erikseen... niille voi jopa tulla edullisemmaksi ajaa sellaisella uudehkolla autolla :think:
Oon aina sanonut ettei yli-98 vuosimallin meseä kannata ostaa oli miten oli :|
Mitään "näistä mersuista ymmärrä", mutta *.rilla on selvitty ja autettu muitakin ;)
Pitää vaan ajaa tolla -97 290td väykyllä kun ei ole varaa uudempaan
Kryptonite
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3403
Liittynyt: Ti 12.08.2003 20:52
Paikkakunta: Helsinki

Re: ohjauskulmat ja Vianor

Viesti Kirjoittaja Kryptonite »

tähän täytyy sanoa, että w202:sta mersua en talouteeni huolisi. ennemmin itse ajan sit 124:lla. Minusta aivan kamala auto tuo w202:nen ja myös w210. Aivan liikaa ongelmia.
. 201:nen taas ei miellytä silmää ei yhtään vahemmista, vaikka onkin melko kestävä peli.

Eihän nämä uudemmat sillain kestä, mutta on näillä parempi ajella kun ovat kunnossa kuin 90-luvun autoilla. Ei millään pahalla. Niin ja kuluttaakin vähemmän. tosin pitäisi siirtyä jo uudempaan, mutta nyt mennään toistaiseksi näin.

Eikä noita pultteja kato tarvita silloin kun auto uuusi. Kato kilometreissä kori elää ja sit tarvitaan epäkeskopultteja. Mutta kun jengi hakee saksasta "100tkm" ajettuja tuontiautoja ja rupeaa itkemään että kun kulmat päin kettua ja miksi pitää epäkeskopultit laittaa, niin herää kysymys että onko ajettu näin.

Noh minulla on mittarissa kohta 520tkm, ja en yhtään ihmettele miksi tarvitsen pultit vaikka kuinka uusisin kaikki alustan osat autooni. Runko vaan yksinkertaisesti on elänyt noissa kilometreissa. Olisin hakenut noi pultit jo etukäteen, mutta tosiaan en noista tiennyt. Kiitoksia tiedosta. kaikella kunnioituksella kryptonite

Ps takapäähän täytyy kanssa käydä josasin välissä täysoperaatio, uudet iskarit ja jouset, ylävarret, kumihelat. Narinahelat jo vaihdoinkin. Niin taitaapi olla siinä.
Katsotaan tuossa jos 600tkm kohdalla rupeaisi katselemaan uudempaa, eli noin kun auto on 10-vuotta vanha, jos ei Maailman loppu kerkiä tulemaan ennen sitä..
220.128 Black Mirror
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Re: ohjauskulmat ja Vianor

Viesti Kirjoittaja napa »

niin, mulla oli ideana näissä vanhempien kanssa lähinnä se, että harjanvarsi (tai lauta), mittanauha ja pari lenkkiavainta on riittänyt aina ohjauskulmien ja alustan säätämiseen sellaiseksi, ettei kuluta renkaita ja on "täydellinen ajaa"... mullakin rengastus vaihtelee välillä 185/65 15" ja 265/35 18" välillä, niin vaatii aina hieman rengaskohtaista säätöä... minä mistään minuuteista tai muistakaan asteista ole oppinut tarkistamaan/päättelemään onko alusta kunnossa/oikein säädetty, vaan perstuntuma kyllä kertoo sitten sen todellisen laidan... aurauksen katson milleissä ja sen tietysti tarkistan, että alusta on symmetrinen eikä auto kulje kuin ajokoira, josta jää 4 pyörän jälkeä...

uusista jos tosiaan vielä puuttuu säätömahdollisuuskin (tai sen voi siis ostaa "lisävarusteena") niin kiinnostus niitä kohtaan on kyllä melko vähäistä...

väyrynen kuulemma on paras ajettava, vaikka itse en huomaa mitään eroa kunnossa olevaan w124, mutta w211 taas on jo melkoinen "lada" ajo-ominaisuuksiltaan :shock: että se niistä uusien paremmuudesta... w212 en ole vielä ajanut, mutta eiköhän sekin päivä joskus eteen tule...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Mänis
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 296
Liittynyt: La 30.06.2007 13:52
Paikkakunta: Lieto

Re: ohjauskulmat ja Vianor

Viesti Kirjoittaja Mänis »

Eikä noita pultteja kato tarvita silloin kun auto uuusi. Kato kilometreissä kori elää ja sit tarvitaan epäkeskopultteja. Mutta kun jengi hakee saksasta "100tkm" ajettuja tuontiautoja ja rupeaa itkemään että kun kulmat päin kettua ja miksi pitää epäkeskopultit laittaa, niin herää kysymys että onko ajettu näin.
Höpö höpö. Viekääs huviksenne niitä uudempia autoja nelipyöräsuuntaukseen ja katselkaa arvoja. Erittäin harvassa tapauksessa ne ovat presiis kohdallaan. Mitä saksalaisten takavetoisten cambereihin tulee, ne on ähes aina siinä hilkulla tai yli. 40tkm ajetusta bemaristakin sai heti ekana nykästä camberin säädön lukitukset mäkeen ja vetää tolpat niin paljon ulos kuin voi. Sitten olivat vakioalustalla arvoissaan. Ihan sama avantgarde ja evolution alustalla olevissa 203 mersuissa. Takuulla joku camber menee pakkaselle ilman epäkeskopultteja. Niitä kun noissa ei oletusarvoisesti ole, on lähes jokaisen alusta tuolta osin pielessä. Ehkä omituisin juttu tuossa 203 kopassa näyttää olevan se, miten vähän pielessä olevat kulmat tuntuu ajossa ja näkyy renkaiden kulumisena. itselläkin oli edellisessä sportcoupessa ihan metsässä ne kulmat ja silti renkaat olivat kuluneet aivan tasaisesti ja normaalitahtiin. Edes ajossa ei huomannut mitään. Oli auraukset ja camberit ihan pielessä.
Viimeksi muokannut Mänis, La 15.10.2011 20:44. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
W204 C180K avantgarde -myyty-
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: ohjauskulmat ja Vianor

Viesti Kirjoittaja veskola »

Ei kai se ole mikään oikea ongelma ostaa ne pultit uudempiin kun minä olen ostanut niitä näihin "erinomaisiin" vanhempiinkin jo monta kertaa kun vanhat on ollut jumissa :lol: Tietysti jos tästäkin on pakko tehdä se taas se "uudet on ihan paskoja ja kalliita prkl" topiikki niin siitä sitten...

No kuitenkin, uusavuttomuutta "ammattimiesten" taholta, taas kerran, mistä noita sikiää...jaa juu nykyisen ammattikoulun penkilt :lol: .
Lisää tietoa: www.skg.fi
Kryptonite
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3403
Liittynyt: Ti 12.08.2003 20:52
Paikkakunta: Helsinki

Re: ohjauskulmat ja Vianor

Viesti Kirjoittaja Kryptonite »

Niinpä niin, yhdyn veskolan kanssa samaan.

hauskinta tässä on se että w211 ja w203 korit eivät ole edes kalliita tänä päivänä. Vanhoja romuja nämäkin, mutta mielestäni kyllä W211 w203 ovat huomattavasti parempia ajaa molemmat kuin w210 tai w202. En tiedä mitä autoja te olette ajaneet, mutta tämä on minun mielipiteeni.

W202 ajo ei minusta muistuta oikeastaan mersua. enemmän jotain perus wolkkaria.
Sitten w210 on taas ihan ok, ajaa, mutta ongelmia aivan helvetisti ainakin alkupään versioissa ja minusta rumin mersu jota on koskaan valmistettu, oli facelift tai ei. Ei millään pahalla.
W124 ajomukavuus on ihan ok, mutta noiden vehkeiden kanssa tahtoo jäädä jalkoihin, taikka sitten isolla lohkolla ne kuluttaa aivan helvetisti gasoo, ei mitään järkeä. Ei noilla vehkeillä pärjää helsingin liikenteessä ainakaan vakiokuntoisena ja sit taas yliviritettynä taitaa sitten tuo satavarma kestävyys kadota. Vastaa jo sitten siinä kohtaa uudempaa mersua kestävyydeltään ja hinnaltaan ja jälleenmyyntiarvo ei kyllä kulje yhtään käsikädessä ottaen huomioon ajan ja rahan mitä on kuluttanut vanhaan linttaan. Ei millään pahalla.
Itse pyrin siihen nyt kun ajattelen, niin hankin noin 3-5-vuotta vanhana ja enemmän ajettuna. Remppaan sopivasti ja ajelen 3-5-vuotta. hinta menetys ei ole tällöin aivan järkyttävä.
Perheellisenä miehenä on muitakin kuluja kuin auto. lisäksi turvallisuus pysyy mahdollisimman päivitettynä maantiellä.
220.128 Black Mirror
ChiquitaT
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 92
Liittynyt: La 16.06.2007 16:45

Re: ohjauskulmat ja Vianor

Viesti Kirjoittaja ChiquitaT »

Aiheetta sivuten, kulmat ja puoltaminen + Veho
Täräytin CLK:lla (w209, 320CDI) tietyökaivantoon; huonosti peitetty kaapelikavanto koko tien poikki, n 50 km/h.
Veholla pikahuollossa todettiin että molemmat etuvanteet ja renkaat uusiksi. Ei kuulema muuta 'visuaalista'. Urakoitsijan virheen vuoksi maksaja siellä.
Varastin kuitenkin huollon (G7 laatikkohuutelu) ja samalla pyysin tarkempaa tsekkausta rysäyksen jäljiltä koska epäilin ettei kaikki ole kohdallaan. Aiemmin auto meni kuin juna.
Veho kertoi että oikea etu ala tukivrsi on löysä, samoin vasen. Lisäksi oik. raidetangon päässä välystä. Siksi eivä mitanneet Kulmia. Ehdottivat ensi n 1000 eur säätöä. Samalle kerrottiin etteivät nämä viat voi johtua ko jysäyksestä.

Auto oli MB merkkihuollossa eripaikassa n. 2 kk ennen samoin leimassa joista huomautuksetta läpi.
Koska Veho ei mitään mittauksia tehnyt tein karkeat "visuaaliset" tsekit myös itse.
Oik eturengas. Rengasklappi n. 1 cm! Raidetangonpää aivan rikki, jopa vaarallinen. Paja kertoi ettei näin huonoa ennen ole tavannut. --> Välitön vaihto.
Etu ja takanapojen etäisyys oik vs vasen ero n 5,0mm ?
Etukaarein korkeus autotallin lattiasta vasen vs oik ero n 10 mm.?
Auto puoltaa oikealle. Välillä enemmän välillä vähemmän Uudet renkaat/vanteet ja oik.raidetangon pää ovat paikllaan.
Takaa katsottaessa auton näyttää myös hieman makaavan oikealla etuposkella,
Itse en usko että tuentojen väljyydet ja nuo mittaerot ainostaan 'kulumisesta' johtuisi.
Miltä teistä asia näytää?
Aion kyllä palatata Veholle mutta...
Avatar
laineracing
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2687
Liittynyt: Su 08.02.2004 16:13
Paikkakunta: hämeenlinna

Re: ohjauskulmat ja Vianor

Viesti Kirjoittaja laineracing »

Miksiköhän vianori mainostaa että ne voi tehä huoltoja korjauksia ym jos ei pysty ees säätöpultteja vaihtamaan? =D mitä hyötyä on asentaa pultit valmiiksi kun aina säätäessä ne on kuitenkin otettava pois sieltä paikaltaan =D
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Re: ohjauskulmat ja Vianor

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

Edessä ne ura pultit jouttuu irrottamaan jos on tarvis siitä säättä, säätö siirto eri kohtaan
(eli jos on niin tumpelo että ei niitä saa vaihdettua ei auta vaikka siellä olis valmiina ne urapultit)
jos homma haluaa jotenkin etukätteen nopeutta niin ruuvva ne pohjan suojamuovit pois

homman lopuksi ratin pitää jäädä suoraan tai asennon tunnistin oikutelee

Autopeltipojat vihdissä on noista hyvin suoritunut ja saanut autot kulkemaan suoraan
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)

100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)

jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
:)
Kryptonite
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3403
Liittynyt: Ti 12.08.2003 20:52
Paikkakunta: Helsinki

Re: ohjauskulmat ja Vianor

Viesti Kirjoittaja Kryptonite »

Nostetaan topic ylös, sillä nyt kävi sellanen juttu kun tuossa vaihdatin autooni niin sanotusti koko alustan osat uusiksi, Iskarit, jouset, etuiskarin yläpään laakeit, alatukiivarret, rekatiotangot, raidetangon päät sisemmät, ulommat, ja koiranluut. taakse uusittiin myös kaikki tangot.
Samalla kiinnitettiin huomiota noihin alatukivarsien pultteihin niin kyseessä ovat uralliset pultit, että autossani olivat nuo pultit valmiina vaikka vianorissa toisin väittivät. Mikä parasta. Varasin nyt ajan samalle vianorille. Aika on torstaina aamusta. Käskin emännän käyttää auton vianorissa, kun itse olen töissä. Haluan nyt vaan nähdä kun kun alusta on kuin uudesta autosta ja väyksiä ei ole. Korin väsymistä lukuunottamatta. Ihan mielenkiinnosta.
220.128 Black Mirror
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18262
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: ohjauskulmat ja Vianor

Viesti Kirjoittaja dealer »

...koko alustan osat uusiksi, Iskarit, jouset, etuiskarin yläpään laakeit, alatukiivarret, rekatiotangot, raidetangon päät sisemmät, ulommat, ja koiranluut. taakse uusittiin myös kaikki tangot.
Samalla kiinnitettiin huomiota noihin alatukivarsien pultteihin niin kyseessä ovat uralliset pultit, että autossani olivat nuo pultit valmiina vaikka vianorissa toisin väittivät..
Laitettiinhan ne nyt alustaa korjatessa edellisestä suuntauslapusta katsoen oikeisiin asentoihin ettei enää tarvitse suunnatessa värkätä pulttien lähes olemattoman säätövaran kanssa ?
wiimax.fi
Avatar
Siekkinen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3171
Liittynyt: Ma 14.11.2011 00:39
Paikkakunta: Kuopio

Re: ohjauskulmat ja Vianor

Viesti Kirjoittaja Siekkinen »

Ja kaikki pultit kiristettiin ajoasennossa eli "renkaat maassa"? Muuten tukivarsien puslat ei ole pitkäikäsiä. Ja eikö aurausta kannattais laittaa niin paljon kun mahollista eikä säätää aina nollaan? Tahtoo olla turhan äkkinäinen ja tarkka ajettava jos pyörät on ihan suorassa.
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
Avatar
arska10
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7818
Liittynyt: Ti 14.09.2010 17:55
Paikkakunta: Vaasa

Re: ohjauskulmat ja Vianor

Viesti Kirjoittaja arska10 »

Kyllä täälä meillä päin auto on aina ajosenossa kääntyvien levyjen päälä kun kulmia säädetään
Mitään "näistä mersuista ymmärrä", mutta *.rilla on selvitty ja autettu muitakin ;)
Pitää vaan ajaa tolla -97 290td väykyllä kun ei ole varaa uudempaan
Avatar
Siekkinen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3171
Liittynyt: Ma 14.11.2011 00:39
Paikkakunta: Kuopio

Re: ohjauskulmat ja Vianor

Viesti Kirjoittaja Siekkinen »

arska10 kirjoitti:Kyllä täälä meillä päin auto on aina ajosenossa kääntyvien levyjen päälä kun kulmia säädetään
En puhunu kulmien sääjöstä vaan alustan osien uusimisesta.
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
Vastaa Viestiin