Voiko automaatin laittaa alamäessä vapaalle

Mallit, ominaisuudet, varusteet, kokemukset jne.
tj86430
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5419
Liittynyt: Ma 20.09.2010 13:10
Paikkakunta: Luxemburg

Re: Voiko automaatin laittaa alamäessä vapaalle

Viesti Kirjoittaja tj86430 »

LopenUupunut kirjoitti:Mä olen nyt alkanut miettiä että mitäs jos sitä peruuttais noi mäet alas....silloinhan polttoaine lisääntyy tankissa kun kerran kilometritkin vähenee mittarissa ???


.
Olet ymmärtänyt väärin. Ylämäet peruutetaan, alamäet lasketaan vapaalla eteenpäin.
s213 220d -17

Villa Pikkujalo
Avatar
Huikko
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2134
Liittynyt: Pe 21.11.2008 23:26
Paikkakunta: Tampere

Re: Voiko automaatin laittaa alamäessä vapaalle

Viesti Kirjoittaja Huikko »

Mulla ei ole tuollaisia uusia hienouksia kuten vitonen tai W202, mutta järkevällä ajotavalla pääsee alle 6,5l/100km kulutukseen 20-vuotiaalla autolla kahden henkilön kuormalla. Samalla autolla jos ajaa vaan, niin menee 7-8 samalla reitillä.
201.024 mit 102.962
Zurück zu den Neunziger Jahren, bitte.

"You've got a key to my house and my heart, but you ain't got a key to my Mercedes-Benz..."

Mercedes-Benz 190E 1992
DS9 E-Tense 4x4 Rivoli 360 2022
Alfa Romeo 75 2.0 TC 1986
Fiat 124 Spider 2018
Fiat 500 1.4 Sport 2010
Subaru Outback 3.0R ZU 2007
Avatar
LopenUupunut
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 8347
Liittynyt: Ti 12.01.2010 22:40

Re: Voiko automaatin laittaa alamäessä vapaalle

Viesti Kirjoittaja LopenUupunut »

tj86430 kirjoitti:
LopenUupunut kirjoitti:Mä olen nyt alkanut miettiä että mitäs jos sitä peruuttais noi mäet alas....silloinhan polttoaine lisääntyy tankissa kun kerran kilometritkin vähenee mittarissa ???


.
Olet ymmärtänyt väärin. Ylämäet peruutetaan, alamäet lasketaan vapaalla eteenpäin.

Niin mutta kun nyt onkin kyse alamäkiajosta :D

.
Opel, "weird lieben autos"....
Avatar
RH
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3955
Liittynyt: Ke 15.09.2004 13:43
Paikkakunta: Salon seutu

Re: Voiko automaatin laittaa alamäessä vapaalle

Viesti Kirjoittaja RH »

Huikko kirjoitti:Mulla ei ole tuollaisia uusia hienouksia kuten vitonen tai W202, mutta järkevällä ajotavalla pääsee alle 6,5l/100km kulutukseen 20-vuotiaalla autolla kahden henkilön kuormalla. Samalla autolla jos ajaa vaan, niin menee 7-8 samalla reitillä.
Joo. Ihan totta. Sullahan olikin W201. Mutta eihän noissa meidän vanhuksissa nyt ole kuin muutaman vuoden ikäero. Pääset siti kyllä vähän pienemmällä kuin minä. Mulla tuo on syönyt semmosta 8-8,5 ja nyt kun vähän on alkanut kikkailemaan tuon ajamisen kanssa, niin kulutus on siinä 7-7,5. Minä kyllä yleensä ajan yksin. Pitäiskö alkaa jarruttelemaan nelosella? :wink:
Avatar
Huikko
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2134
Liittynyt: Pe 21.11.2008 23:26
Paikkakunta: Tampere

Re: Voiko automaatin laittaa alamäessä vapaalle

Viesti Kirjoittaja Huikko »

Tuo W201 on niin kevyt auto, että siinä vaikuttaa pienikin painonpudotus eri tavalla kuin W202:ssa, saati sitten isommassa kopassa.
201.024 mit 102.962
Zurück zu den Neunziger Jahren, bitte.

"You've got a key to my house and my heart, but you ain't got a key to my Mercedes-Benz..."

Mercedes-Benz 190E 1992
DS9 E-Tense 4x4 Rivoli 360 2022
Alfa Romeo 75 2.0 TC 1986
Fiat 124 Spider 2018
Fiat 500 1.4 Sport 2010
Subaru Outback 3.0R ZU 2007
Avatar
Huikko
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2134
Liittynyt: Pe 21.11.2008 23:26
Paikkakunta: Tampere

Re: Voiko automaatin laittaa alamäessä vapaalle

Viesti Kirjoittaja Huikko »

tj86430 kirjoitti:
LopenUupunut kirjoitti:Mä olen nyt alkanut miettiä että mitäs jos sitä peruuttais noi mäet alas....silloinhan polttoaine lisääntyy tankissa kun kerran kilometritkin vähenee mittarissa ???


.
Olet ymmärtänyt väärin. Ylämäet peruutetaan, alamäet lasketaan vapaalla eteenpäin.
Ja mutkissa pysäytetään auto ja nostetaan perää suunnan muuttamiseksi. Näin estetään ohjaustehostimen pumpun aiheuttama tehohävikki.
201.024 mit 102.962
Zurück zu den Neunziger Jahren, bitte.

"You've got a key to my house and my heart, but you ain't got a key to my Mercedes-Benz..."

Mercedes-Benz 190E 1992
DS9 E-Tense 4x4 Rivoli 360 2022
Alfa Romeo 75 2.0 TC 1986
Fiat 124 Spider 2018
Fiat 500 1.4 Sport 2010
Subaru Outback 3.0R ZU 2007
Avatar
RH
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3955
Liittynyt: Ke 15.09.2004 13:43
Paikkakunta: Salon seutu

Re: Voiko automaatin laittaa alamäessä vapaalle

Viesti Kirjoittaja RH »

Huikko kirjoitti: Ja mutkissa pysäytetään auto ja nostetaan perää suunnan muuttamiseksi. Näin estetään ohjaustehostimen pumpun aiheuttama tehohävikki.
:lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:
tuoli petti alta... :clap: :clap: :mrgreen:
Huikko kirjoitti:Tuo W201 on niin kevyt auto, että siinä vaikuttaa pienikin painonpudotus eri tavalla kuin W202:ssa, saati sitten isommassa kopassa.
Ai vai nii. Paljonkos se sitten oikein kuljettaa tuota massaa mukanaan?
Avatar
jarno85
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 175
Liittynyt: Pe 23.09.2011 18:32

Re: Voiko automaatin laittaa alamäessä vapaalle

Viesti Kirjoittaja jarno85 »

Huikko. tuossa uudessa ja hienossa w202 omamassa reilut 1300kg ettei varmaan hirveen paljon oo painavampi kun 190 koppanen.
tuo 180 vie itellä ainakiin reilua 7litraa sadalle keskimäärin, pitäisköhän kokeilla alkaa heittää alamäissä vapaalle et meniskö vähemmällä :think:
(w210 320cdi-01)
(ex)203 220 cdi-05
(ex)w202 c180-99
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Re: Voiko automaatin laittaa alamäessä vapaalle

Viesti Kirjoittaja napa »

ei alamäessä kannata heittää vapaalle, vaan mielummin kerää hieman vauhtia kevyellä kaasuttamisella, jos vain suinkin nopeusrajoitukset ja edessä oleva liikennetilanne/tiestö sen sallii (ei ole heti risteystä alamäen jälkeen tai muuta hidastusta vaativaa asiaa...)

sitten taas jos alamäki on jotain sasinmäki luokkaa, niin ehdottomasti vaihdepäällä ja hyödyntää moottorijarrutuksen aikaisen polttoaineen katkaisun (0 kulutus...)

500 €:n lankku, ducato ja laguna...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Avatar
Huikko
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2134
Liittynyt: Pe 21.11.2008 23:26
Paikkakunta: Tampere

Re: Voiko automaatin laittaa alamäessä vapaalle

Viesti Kirjoittaja Huikko »

jarno85 kirjoitti:Huikko. tuossa uudessa ja hienossa w202 omamassa reilut 1300kg ettei varmaan hirveen paljon oo painavampi kun 190 koppanen.
tuo 180 vie itellä ainakiin reilua 7litraa sadalle keskimäärin, pitäisköhän kokeilla alkaa heittää alamäissä vapaalle et meniskö vähemmällä :think:
1180kg näytti lukevan otteessa W201:n kohdalla. Tuosta reilusta 7 saa sen puoli litraa pois karsimalla turhat tavarat autosta ja vaihtamalla öljyt / käymällä jarrut ja laakerit läpi. Jos rengastus on "huono", niin senkin muuttaminen auttaa. Perä- ja laatikkoöljyillä on merkitystä.
201.024 mit 102.962
Zurück zu den Neunziger Jahren, bitte.

"You've got a key to my house and my heart, but you ain't got a key to my Mercedes-Benz..."

Mercedes-Benz 190E 1992
DS9 E-Tense 4x4 Rivoli 360 2022
Alfa Romeo 75 2.0 TC 1986
Fiat 124 Spider 2018
Fiat 500 1.4 Sport 2010
Subaru Outback 3.0R ZU 2007
Avatar
jarno85
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 175
Liittynyt: Pe 23.09.2011 18:32

Re: Voiko automaatin laittaa alamäessä vapaalle

Viesti Kirjoittaja jarno85 »

Katohan vain on siinä n parin sadan kilon ero mut onhan auton mitoissakin jonkiverran eroa, kuitenkin tuo 202 aika kevyt mersuksi.
no varmasti nuo kaikki vaikuttaa polttoaineen kulutukseen. Itellä ei ole turhaa tavaraa autossa, alkukesästä huolsin auton ja silloin tarkistin vaihteistoöljyn oli niin hyvän näköistä etten vaihtanut vielä ja peräöljyn vaihdoin silloin ja tuolloin tuntu olevan laakerit ja jarrut kunnossa ja tuntuu olevan edelleenkin kunnossa, seuraavassa huollossa täytyy kyl nuo laakerit ja jarrut sit tarkistaa et varmaan kaikki kunnossa, kun muutenkin pitäis nuo jarrusatulat maalata kun on niin kauniin ruosteenruskeat.
Rengaskoko vakio oli 195/65 r15 ja ilmanpaineet oon laittanut aina sen tankinluukussa olevan taulukon mukaan.
Jäi äsken manitsematta et se vie tuon reilu 7 ilmastointi päällä et kai se jonkiverran vie jo vähemmän pelkästään sillä kun ei käytä ilmastointia
(w210 320cdi-01)
(ex)203 220 cdi-05
(ex)w202 c180-99
Avatar
RH
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3955
Liittynyt: Ke 15.09.2004 13:43
Paikkakunta: Salon seutu

Re: Voiko automaatin laittaa alamäessä vapaalle

Viesti Kirjoittaja RH »

Sellainen olisi mielikuva, että meikäläisen W202 painaisi 1460kg(?) eli suurin piirtein samoissa lankun painon kanssa, ja aika paljon enemmän kuin W201 siis. Ja mielestäni paljon ei ole säädeltävää edes ajotyylissä, jos tuollaisen saa normi seka-ajossa kulkemaan seiskalla alkavilla lukemilla. Ja puhe on tietysti neloskoneisista bensamyllyistä.
Avatar
jarno85
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 175
Liittynyt: Pe 23.09.2011 18:32

Re: Voiko automaatin laittaa alamäessä vapaalle

Viesti Kirjoittaja jarno85 »

No piti tarkistaa asia ja mun rekisteriotteessa lukee omamassa 1350kg eli se ois sen 170kg painavampi kun 190. Et ei kait kuitenkaan hirmu iso ero ole. Munkin mielestä tuo seiskalla alkava lukema on ihan hyvä ja se on ihan normi seka-ajokulutus.
(w210 320cdi-01)
(ex)203 220 cdi-05
(ex)w202 c180-99
Avatar
AM
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 3179
Liittynyt: To 03.04.2003 01:30
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Voiko automaatin laittaa alamäessä vapaalle

Viesti Kirjoittaja AM »

jarno85 kirjoitti: Munkin mielestä tuo seiskalla alkava lukema on ihan hyvä ja se on ihan normi seka-ajokulutus.
Minä taas sanoisin että jopa uskomaton. Matka-ajossa bensavehkeet saa menemään vähällä, mutta jos ajossa paljon muutankin niin kulutus on todellisuudessa aivan jotain muuta. Aikoinaan 300TE:llä pääsin matkassa 8 pintaan mutta todellinen seka-ajon kulutus oli 12,5, useamman vuoden keskiarvo. "Paras" tankillisen keskikulutus 17,4l/100.
Avatar
jarno85
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 175
Liittynyt: Pe 23.09.2011 18:32

Re: Voiko automaatin laittaa alamäessä vapaalle

Viesti Kirjoittaja jarno85 »

Niin ainahan se bensankulutus vaihtelee ja ei varmaan aina noin vähällä mene. Mutta mulla oli tankillisen keskikulutus sen 7,3 litraa ja siihen sisälty niin matka ajoa kun "kaupunki ajoa". Niin ja se oli siis useammalla erimittauksella tuota reilun seiskan luokkaa. Eikä oo nyt lähiaikona tullu mittailtua mut pitänee mittailla et selviäs minkäsverran se sit kaupunki ajossa vie
(w210 320cdi-01)
(ex)203 220 cdi-05
(ex)w202 c180-99
Avatar
RH
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3955
Liittynyt: Ke 15.09.2004 13:43
Paikkakunta: Salon seutu

Re: Voiko automaatin laittaa alamäessä vapaalle

Viesti Kirjoittaja RH »

Minä taas ajelen enimmäkseen tuolla mutkaista maalaistietä tuommosen naftin 30km suuntaansa työmatkaa. Tosi vähän kaupungissa ja missään taajamassa yleensäkään. Semmosta seka-ajoa. Täytyy oikeen muistaa katsoa se auton paino. Kyllä se minusta yli 1400 joka tapauksessa oli.
JTI
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 101
Liittynyt: Ma 10.07.2006 02:55

Re: Voiko automaatin laittaa alamäessä vapaalle

Viesti Kirjoittaja JTI »

Vekkulia että keskustellaan kuinka voisi kulkea mahdollisimman pienellä kustannuksella - foorumilla minkä merkin hankinnan ensimmäinen kriteeri ei ole edulliset käyttökulut vaan ihan jotain muita laatuvaatimuksia :lol: :lol: :lol:
S211 280CDI TA
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Re: Voiko automaatin laittaa alamäessä vapaalle

Viesti Kirjoittaja napa »

JTI kirjoitti:Vekkulia että keskustellaan kuinka voisi kulkea mahdollisimman pienellä kustannuksella - foorumilla minkä merkin hankinnan ensimmäinen kriteeri ei ole edulliset käyttökulut vaan ihan jotain muita laatuvaatimuksia :lol: :lol: :lol:
suurin osa mersukuskeita on ihan sikanuukia kitupiikkejä tai muuten vain persaukisia :wink: halvimmat kilometrit mersulla taitaa tulla nykyaikana muutenkin, jos ei hulluttele sen alkupääoman kanssa, mitä sijoittaa autoiluun... se on kumma harhaluulo, että mersulla ajelis vain rikkaat ja hyvin toimeentulevat tai sellaiset joiden rahankäyttö olis jotenkin holtitonta :think: , suurin osa mun tuntemista mersukuskeista on joko "tulottomia" (ainakaan verotuksen mukaan ei monellakaan työtulot ylitä 5000 €/vuosi) tai sitten kitupiikkejä, jotka ei malta käyttää rahaa sellaiseen normaaliin kuluttaja tyyliin, mutta voivat toisaalta ostaa vaikka kesämökin tai talon käteisellä siltä seisomalta, jos sattuu miellyttävä kohde eteen...

siitä laadustahan mersunkaan kohdalla ei ole enää -90 luvun alun jälkeen keskustella vakavalla naamalla...

500 €:n lankku, ducato ja laguna...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Avatar
JeremyH
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2603
Liittynyt: Su 21.12.2008 15:50
Paikkakunta: Porvoo

Re: Voiko automaatin laittaa alamäessä vapaalle

Viesti Kirjoittaja JeremyH »

tj86430 kirjoitti:
LopenUupunut kirjoitti:Mä olen nyt alkanut miettiä että mitäs jos sitä peruuttais noi mäet alas....silloinhan polttoaine lisääntyy tankissa kun kerran kilometritkin vähenee mittarissa ???


.
Olet ymmärtänyt väärin. Ylämäet peruutetaan, alamäet lasketaan vapaalla eteenpäin.
Ei vapaalle, eikä moottorijarrutuksella. Moottorijarrutus vain vähentää kulutusta, mutta jos laittaa vauhdista pakin päälle, niin moottori alkaa pyörimään takaperin ja imee pakoputkesta kaiken palamattoman takaisin imusarjaan. Alamäen jälkeen kytketään taas sopiva eteenpäinmenovaihde päälle jolloin voidaan käyttää hyödyksi tuo alamäessä talteen kerätty energia.
napa kirjoitti:se on kumma harhaluulo, että mersulla ajelis vain rikkaat ja hyvin toimeentulevat tai sellaiset joiden rahankäyttö olis jotenkin holtitonta :think:
Kyllä tuolla ulosottohuutokaupoissa tuntuu olevan lähes aina muutama mersu myynnissä. :think:
napa kirjoitti:siitä laadustahan mersunkaan kohdalla ei ole enää -90 luvun alun jälkeen keskustella vakavalla naamalla...
Höh... Laatua se on huonokin laatu.
Omat:
E320 W210 1996 Avantgarde-AMG (210.055/104.995+722.509) <- JoonasH edition
E320cdi W210 2000 Avaaranteet-OMG (210.026/613.961+722.626) <- kylmäsavulahna
Sprinter W903 2006 Ambulanssi-ARGH (903.662/611.981+730.409) <- Kutubunkkeri
Huolehdittava:
Sprinter 316cdi 2010 (906.635/651.955+722.686) <- papan kaappipakastin

En mä mitään osaa tehä, mut voin mä neuvoo...
opq
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 41
Liittynyt: Su 04.09.2011 20:46
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: Voiko automaatin laittaa alamäessä vapaalle

Viesti Kirjoittaja opq »

Otsikon aiheesta heräsi keskustelua enemmän kuin arvasinkaan, ja osa jopa ihan hyödyllistäkin. Käsitykset vaihteen vapaalle laittamisesta näyttävät ainakin mielipiteiden tasolla olevan selvät eli ei siitä sitten sen enempää.

Jatko kuuluisi toiseen topiciin, mutta laitan sen tähän, koska siihen viitattiin tämän topicin yhteydessä.

Mersuilla ajavien kiinnostuksesta polttoaineen kulutukseen oli vaihtelevia mielipiteitä. Itse ajattelen niin, että polttoaineen kulutus ja mm. päästöt ovat tänä päivän hyvin kiinnostavia ja tärkeitä asioita. Niistä saa ja tuleekin kiinnostua - oli sitten rikkaampi tai köyhempi. Kaikkein suurin polttoaineen kulutukseen vaikuttava tekijä on kuski, joka säätelee sen, mihin lukemiin kulutukset lopulta asettuvat.

Joissakin viesteissä arvailtiin, kumpi tapa, vakionopeudella ajaminen vai vapaalle laittaminen, kuluttavat vähemmän polttoainetta. En malttanut olla kokeilematta asiaa. Otin läheltä yhden melko vähäliikenteisen tien, missä oli noin +- 8 %:n ala- ja ylämäet noin 700 metrin matkalla. Siis tien pituuskaltevuus alamäessä noin -8 % ja vastaavasti seuraavassa ylämäessä +7 %. Aloitin mittauksen ensimmäisen mäen laelta yhden liikennemerkin kohdalta ja ajelin mäen alas sekä seuraavan ylämäen ylös ja mittauksen lopetus mäessä tietyn toisen merkin kohdalla. Ajoin ensimmäisen ajon vakionopeudella 70 km/h alusta loppuun ja mittasin OBD-lukijalla kulutustietoja, nopeutta yms. Nopeus pysyy lähellä 70 vaihdellen +-1 km/h.

Toisen ajon tein aloittamalla samasta kohdasta ja laitamalla vaihteen vapaalle ja antaen auton rullata vapaasti. Nopeus nousi vapaalla parhaimmillaan 88 km/h. Kun nopeus seuraavassa ylämäessä laski 70 tuntumaan niin yritin pitää sen siinä kaasulla.

Vakionopeudella kului mittarin mukaan 58 ml vastaten noin 8.16 litraa/100km. Kulutus oli alamäen nollassa. Vapaalla kului samalla 715 metrin matkalla 54 ml vastaten noin 7.5 litraa/100km. Alamäessä auto kävi tyhjäkäynnillä.

Kulutuserot olivat noin 8 %. Vapaalla ajaminen ja nopeuden nousun salliminen säästi tuon 8 %. Tämä oli nyt vaan yksi mittaus eikä välttämättä kerro koko totuutta, mutta ompahan nyt yksi kokeilu tähän asiaan mielipidetiedon lisäksi.

En ole täysin varma, miten OBD-lukija ja siinä oleva softa dieselin kulutuksen laskee. Tietojen keruu tapahtuu siinä noin 300 ms:n välein eli noin kolme havaintoa sekunnissa.
E220 CDI (S211) Avantgarde -08
Avatar
H.E. von Kuusi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 639
Liittynyt: Ke 19.10.2011 18:34
Paikkakunta: Åbo

Re: Voiko automaatin laittaa alamäessä vapaalle

Viesti Kirjoittaja H.E. von Kuusi »

opq kirjoitti:Otsikon aiheesta heräsi keskustelua enemmän kuin arvasinkaan, ja osa jopa ihan hyödyllistäkin. Käsitykset vaihteen vapaalle laittamisesta näyttävät ainakin mielipiteiden tasolla olevan selvät eli ei siitä sitten sen enempää.

Jatko kuuluisi toiseen topiciin, mutta laitan sen tähän, koska siihen viitattiin tämän topicin yhteydessä.

Mersuilla ajavien kiinnostuksesta polttoaineen kulutukseen oli vaihtelevia mielipiteitä. Itse ajattelen niin, että polttoaineen kulutus ja mm. päästöt ovat tänä päivän hyvin kiinnostavia ja tärkeitä asioita. Niistä saa ja tuleekin kiinnostua - oli sitten rikkaampi tai köyhempi. Kaikkein suurin polttoaineen kulutukseen vaikuttava tekijä on kuski, joka säätelee sen, mihin lukemiin kulutukset lopulta asettuvat.

Joissakin viesteissä arvailtiin, kumpi tapa, vakionopeudella ajaminen vai vapaalle laittaminen, kuluttavat vähemmän polttoainetta. En malttanut olla kokeilematta asiaa. Otin läheltä yhden melko vähäliikenteisen tien, missä oli noin +- 8 %:n ala- ja ylämäet noin 700 metrin matkalla. Siis tien pituuskaltevuus alamäessä noin -8 % ja vastaavasti seuraavassa ylämäessä +7 %. Aloitin mittauksen ensimmäisen mäen laelta yhden liikennemerkin kohdalta ja ajelin mäen alas sekä seuraavan ylämäen ylös ja mittauksen lopetus mäessä tietyn toisen merkin kohdalla. Ajoin ensimmäisen ajon vakionopeudella 70 km/h alusta loppuun ja mittasin OBD-lukijalla kulutustietoja, nopeutta yms. Nopeus pysyy lähellä 70 vaihdellen +-1 km/h.

Toisen ajon tein aloittamalla samasta kohdasta ja laitamalla vaihteen vapaalle ja antaen auton rullata vapaasti. Nopeus nousi vapaalla parhaimmillaan 88 km/h. Kun nopeus seuraavassa ylämäessä laski 70 tuntumaan niin yritin pitää sen siinä kaasulla.

Vakionopeudella kului mittarin mukaan 58 ml vastaten noin 8.16 litraa/100km. Kulutus oli alamäen nollassa. Vapaalla kului samalla 715 metrin matkalla 54 ml vastaten noin 7.5 litraa/100km. Alamäessä auto kävi tyhjäkäynnillä.

Kulutuserot olivat noin 8 %. Vapaalla ajaminen ja nopeuden nousun salliminen säästi tuon 8 %. Tämä oli nyt vaan yksi mittaus eikä välttämättä kerro koko totuutta, mutta ompahan nyt yksi kokeilu tähän asiaan mielipidetiedon lisäksi.

En ole täysin varma, miten OBD-lukija ja siinä oleva softa dieselin kulutuksen laskee. Tietojen keruu tapahtuu siinä noin 300 ms:n välein eli noin kolme havaintoa sekunnissa.
Käy täysin järkeen aikaisemman kommenttinikin perusteella, nyt se siis tuli todistettua. Mutta tietysti käytännössä liikenteessä vapaalla rullaillessa joutuu jarrua käyttämään enemmän, mikä muuttaa liike-energian turhaan lämmöksi. Tällöin moottorijarruttaminen luonnollisesti on järkevämpää.
Tesla Model 3 SR+ 2020
Mercedes-Benz E 320 4Matic Avantgarde '98
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Re: Voiko automaatin laittaa alamäessä vapaalle

Viesti Kirjoittaja napa »

ja alamäessä kannattaa ottaa aina ottaa lisävauhtia, jos näkee että edessä on vastaavan kokoinen ylämäki... saa sitten ylämäessä mennä vaikka moottorijarrutuksella :wink: ei tuo tietysti h-autossa paljoa tee, mutta mietippä 60 tonnin yhdistelmällä, mitä on kulutus, jos pystyy rullaamaan ylämäkeen, kuin jos joutuu vedättämään sen saman mäen kaasu pohjassa... ennen kun rekoissa ei ollut niitä nopeudenrajoittimia, niin 3 tiellä ennen tamperetta sai vain jarrulla säädellä nopeutta, ettei mene kovin pahasti yli 120 km/h... nykyään kun on nuo nopeudenrajoittimet, niin hankalaa on ottaa puskuria edessä näkyvään ylämäkeen... vielä jos siihen joku h-auto sattui eteen, niin siinä sitä sitten oltiin ja jokainen mäki piti vedättällä mennä ylös :evil: muutamalla kerralla jo oppi hyvän rytmin mitä piti olla nopeutta alamäessä, että pääsi seuraavan ylämäen "vapaalla"...

vakionopeudensäädin taas on ihan perseestä kulutuksen kannalta, ei se osaa arvioida tulevaa maastoa/liikennettä... se vain yrittää pitää sitä nopeutta mikä on määrätty tietämättä tuon taivaallista siitä mikä olis oikea nopeus mihinkin paikkaan... esim. se kiihdyttää ylämäkeen, vaikka olis parempi antaa nopeuden hieman laskea ja kiihdyttää sitten taas tasaisella tai parhaimassa tapauksessa siinä ylämäkeä seuraavassa alamäessä :wink: vakkari on siis niitä ylellisyys varusteita, joita en omissa autoissa kaipaa...

500 €:n lankku, ducato ja laguna...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13769
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Re: Voiko automaatin laittaa alamäessä vapaalle

Viesti Kirjoittaja DBFI »

napa kirjoitti: vakkari on siis niitä ylellisyys varusteita, joita en omissa autoissa kaipaa...
Ymmärrän että Seinäjoen maisemissa tuo vakkari toimii huonosti kulutuksen kannalta :) mutta meillä etelämpänä on sen verran vähemmän mäkistä maastoa että 99% ajasta voi ajaa vakkarilla kulutusta lisäämättä (siitä ajasta kuin vakkaria yleensä on järkevää käyttää). Tämä ei kuulunut aiheeseen mutta väittäisin että tasamaastossa ajaen vakkari säästää polttoainetta (nimellisesti) mutta tuo mäkitesti menee pakkaselle.

opq toi kaivattua faktaa sekavien ja heikosti perusteltujen mielipiteiden joukkoon vaikka dataa olisi voinut kerätä enemmänkin (mittausjaksolta tuota OBD-dataa voi kyllä pitää tarkkana). Eikä hevonkuusesta ollut tuo herra H.E. von Kuusenkaan kommentti.
maarkuus
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 55
Liittynyt: To 21.10.2010 21:07

Re: Voiko automaatin laittaa alamäessä vapaalle

Viesti Kirjoittaja maarkuus »

Entä saako vanhemmassa w202 4-portaisessa automaatissa siirtää vaihdekepin vauhdissa 3:lle? Kärryä vedettäessä olis hyvä ennen suurimpia mäkiä pistää 3:lle ja välillä alamäissä olis kätevä moottorijarruttaa :eh:
C220A Elegance
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Re: Voiko automaatin laittaa alamäessä vapaalle

Viesti Kirjoittaja napa »

DBFI kirjoitti:
napa kirjoitti: vakkari on siis niitä ylellisyys varusteita, joita en omissa autoissa kaipaa...
Ymmärrän että Seinäjoen maisemissa tuo vakkari toimii huonosti kulutuksen kannalta :) mutta meillä etelämpänä on sen verran vähemmän mäkistä maastoa että 99% ajasta voi ajaa vakkarilla kulutusta lisäämättä (siitä ajasta kuin vakkaria yleensä on järkevää käyttää). Tämä ei kuulunut aiheeseen mutta väittäisin että tasamaastossa ajaen vakkari säästää polttoainetta (nimellisesti) mutta tuo mäkitesti menee pakkaselle.
ja täällä pohjanmaan lakeuksillahan niitä mäkiä piisaa :D eniten sen käyttöä estää kuitenkin ne muut autoilijat, jokaisella kun on pohjalaiseen tapaan ihan oma käsitys oikeasta nopeudesta :lol: esim. 80 km/h alueella skaala tuntuu olevan 50-130 km/h päivästä ja kelistä riippumatta... sitten vielä nuo maatalouskoneet, eli traktorit, puimurit ja joskus joku hullu :wave: vetää 6 metriä leveää turvekärryäkin ihan pokkana normaalin liikenteen seassa ilman etuautoa tai muuta varoitusta vielä tienpäällä lisäksi, joita tuskin etelän moottoriteillä on...

automaatiissa vakkari tosin toimis pirun hienosti, mutta kuka sellaista enää automaatin kanssa kaipaa :think: se kun on niin automatioitua liikkumista, että on hyvä ihan oman vireystilan kannalta säädellä itse edes nopeutta...

500 €:n lankku, ducato ja laguna...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Re: Voiko automaatin laittaa alamäessä vapaalle

Viesti Kirjoittaja napa »

maarkuus kirjoitti:Entä saako vanhemmassa w202 4-portaisessa automaatissa siirtää vaihdekepin vauhdissa 3:lle? Kärryä vedettäessä olis hyvä ennen suurimpia mäkiä pistää 3:lle ja välillä alamäissä olis kätevä moottorijarruttaa :eh:
eikö ne pakkovaihteet ihan tuota varten ole :wink: kun nyt ei ihan 160 km/h nopeudessa mene pakko kakkosta tarjoamaan, niin laatikko ei noteeraa niitä omavalintaisia vaihtoja miksikään... ainut, että tuo vapaalle venkslaaminen ei ole laatikolle niin kovin terveellistä pitemmän päälle...

500 €:n lankku, ducato ja laguna...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Avatar
Tomp
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1140
Liittynyt: To 15.10.2009 12:55
Paikkakunta: Pori

Re: Voiko automaatin laittaa alamäessä vapaalle

Viesti Kirjoittaja Tomp »

Pitäiskö nyt kliseiseti kysyä: Mistä näitä ideoita tulee? Mistä siis tulee edes mieleen tuo ajatus vapaalle laittamisesta? Eikö liikenteessä muuten ole tarpeeksi jännitystä tai tekemistä, kun pitäs vielä alkaa vapaalle laittamaan mäessä? Eikös se automaatti ole hankittu juuri sen takia, että se LAATIKKO hoitaa vaihtamiset? Manuaalin kun olis valinnut niin sitte sais sekotella sitä keppiä, voi jopa heittää vapaalle ja sitte kakkosen ja sen jälkeen jopa suoraan vitosen, sitä kun ei osaa edes noi 5-pykäläiset laatikot. Ja jos ajatteli polttoainetta säästää, lähtee sitte sillä hevoskyydillä niin säästyy polttoaineet.

Oliko tässä loppujen lopuksi kysymys kestääkö laatikko vaiko laskeeko kulutus? Ja jos miettii sitä kestoa, kokeilee, kyllä niitä uusia laatikoita aina voi ostaa. Sähkölaatikon kyllä pitäisi olla aika viisas, mutta tuskin se kovinkaan tykkää.
opq
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 41
Liittynyt: Su 04.09.2011 20:46
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: Voiko automaatin laittaa alamäessä vapaalle

Viesti Kirjoittaja opq »

Tomp kirjoitti:
Oliko tässä loppujen lopuksi kysymys kestääkö laatikko vaiko laskeeko kulutus? Ja jos miettii sitä kestoa, kokeilee, kyllä niitä uusia laatikoita aina voi ostaa. Sähkölaatikon kyllä pitäisi olla aika viisas, mutta tuskin se kovinkaan tykkää.
Ensin oli kysymys, kestääkö laatikko ja siihen tuli vastaus että ei. Tuskin kannattaa edes kokeilla, jos joku kerran tietää kertoa, ettei kannata.

Sitten tuli vastakysymys, miksi vapaalle: kulutuksenko takia, johon annettiin ensin arvauksia puoleen ja toiseen. Koska arviot olivat puoleen ja toiseen, päätettiin tehdä testi, jonka mukaan pieni ero näytti olevan. - Testiä pidettiin jopa hyvänä.

Jos vaihtaminen olisi ollut ok, niin sillä olisi ollut mahdollisuus vaikuttaa kulutukseen ja moottorin melutasoon, mikä taajamissa olisi ollut ihan suotavaakin. Muita syitä: Hauska tietää? Foorumeilla esitetään joskus kysymyksiä vain sen takia, että on hauska tietää.
E220 CDI (S211) Avantgarde -08
Vastaa Viestiin