Määräjakaja MB 190 1.8E

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Jolle
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2596
Liittynyt: To 03.07.2008 21:39
Paikkakunta: Mynämäki

Re: Määräjakaja MB 190 1.8E

Viesti Kirjoittaja Jolle »

Lambdan näkemän seoksenhan saa mitattua pulssisuhdemittarin avulla. W124 mitattiin 1 ja 3 navan väliltä ja pulssisuhteen piti olla muistaakseni 50 luokkaa niin lambdan korjaus on minimaalisen pieni. Toisinsanoen 50 on ihanne seos tyhjäkäynnillä ja kierroksilla.
Jos seos on pienellä kierroksilla poissa arvoista niin ilmaruuvista saa säädettyä kohilleen, säätö on sitten tosi herkkä että vähän kerrallaan ja sitten uus testaus.

Oletko mitannut ilmamäätämittarin antamat arvot?
-00 C200CDI AT
-83 300GD A
Avatar
VMTD
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 57
Liittynyt: To 28.01.2010 20:12
Paikkakunta: Hausjärvi

Re: Määräjakaja MB 190 1.8E

Viesti Kirjoittaja VMTD »

Tuota lambdan mittausta lueskelin toisessa topikissa. Eipä ole juuri tietoa tämän järjestelmän testauksesta. Mitä muuta ilmamäärämittarissa mitataan kuin potikkaa? Siitähän ei oikein ole saatu tolkkua. Voihan se olla lambdassakin vika, jos kerran tyhjäkäynnillä päästöt ok, tosin kumma kun ainakin kahdessa korjaamossa ollut missä pitäisi olla mersutietämystä, eikä mitään tolkkua tule . Varsinaisia maailmanlopun vehkeitä näyttää olevan.
MB 190D- 84, Alfa 155 2.5TD-95, Saab 9000 2.ot -98, Lancia Lybra 1.8 LX -01
Avatar
Huikko
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2134
Liittynyt: Pe 21.11.2008 23:26
Paikkakunta: Tampere

Re: Määräjakaja MB 190 1.8E

Viesti Kirjoittaja Huikko »

Tuolta minustakin jossain kohtaa tuntui kun vaihtelin osia ja säätelin sitä ruiskua. Se Hermunen siellä lahdessa sai ainakin tuon omani kuntoon, jos konstit loppuu niin voin suositella.
201.024 mit 102.962
Zurück zu den Neunziger Jahren, bitte.

"You've got a key to my house and my heart, but you ain't got a key to my Mercedes-Benz..."

Mercedes-Benz 190E 1992
DS9 E-Tense 4x4 Rivoli 360 2022
Alfa Romeo 75 2.0 TC 1986
Fiat 124 Spider 2018
Fiat 500 1.4 Sport 2010
Subaru Outback 3.0R ZU 2007
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: Määräjakaja MB 190 1.8E

Viesti Kirjoittaja atlas »

Hei se potikka pitää ehdottamasti saada säädettyä tai seokset on yj-rele paikallaan mitä sattuu.
Irrallaan sen arvot saa olla mitä sattuu mutta paikallaan virrat päällä auto sammuksissa keskimmäinen ja reunimmainen nasta 0.7v.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Avatar
VMTD
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 57
Liittynyt: To 28.01.2010 20:12
Paikkakunta: Hausjärvi

Re: Määräjakaja MB 190 1.8E

Viesti Kirjoittaja VMTD »

Vaan kun arvo ei nouse yli o,22 vaikka kuinka säätää. Ainakaan tällä uudemmalla potikalla.
MB 190D- 84, Alfa 155 2.5TD-95, Saab 9000 2.ot -98, Lancia Lybra 1.8 LX -01
Avatar
Huikko
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2134
Liittynyt: Pe 21.11.2008 23:26
Paikkakunta: Tampere

Re: Määräjakaja MB 190 1.8E

Viesti Kirjoittaja Huikko »

Se potikka on ainakin ehjä, koska olen vierestä katsonut kun se on säädetty oikein. Nyt munkin pää on sekaisin, että pitikö sen auton käydä vai olla sammuksissa kun se 0,7V säädetään??? Mulla oli vakaa muistikuva että auton piti olla lämmin ja koneen piti olla käynnissä.
201.024 mit 102.962
Zurück zu den Neunziger Jahren, bitte.

"You've got a key to my house and my heart, but you ain't got a key to my Mercedes-Benz..."

Mercedes-Benz 190E 1992
DS9 E-Tense 4x4 Rivoli 360 2022
Alfa Romeo 75 2.0 TC 1986
Fiat 124 Spider 2018
Fiat 500 1.4 Sport 2010
Subaru Outback 3.0R ZU 2007
Jolle
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2596
Liittynyt: To 03.07.2008 21:39
Paikkakunta: Mynämäki

Re: Määräjakaja MB 190 1.8E

Viesti Kirjoittaja Jolle »

Tuon potikan säätö pitää tehdä lämpimänään jos sitä ylipäätäänkään pitää säätää. Tuon potikan säätö ei mene itsestään pieleen eikä uusi potikka oli merkittävästi poissa säädöistä eli väittäisin että on jossain muussa vikaa kuin siinä ehassa
-00 C200CDI AT
-83 300GD A
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: Määräjakaja MB 190 1.8E

Viesti Kirjoittaja atlas »

Potikka on nyt ihan eri juttu kuin eha ja kokeile sitä tyhjäkäynnillä sitä jännite arvoa.Se on tarkka säädöstään ja on aina säädettävä.Ehkä alunperin potikka oli paikallaan mutta vaihdossa aina säädetään.Kontakti pinta oli kaiketi puhki ja tällöin jossain kierros alueella pätkii.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Avatar
VMTD
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 57
Liittynyt: To 28.01.2010 20:12
Paikkakunta: Hausjärvi

Re: Määräjakaja MB 190 1.8E

Viesti Kirjoittaja VMTD »

Maanantaina tuli poikettua Hermusella ja sanoi, että aikaa voi varata heti vuodenvaihteen jälkeen ensimmäisenä arkipäivänä. Odotellaan Uuttavuotta.
MB 190D- 84, Alfa 155 2.5TD-95, Saab 9000 2.ot -98, Lancia Lybra 1.8 LX -01
Avatar
VMTD
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 57
Liittynyt: To 28.01.2010 20:12
Paikkakunta: Hausjärvi

Re: Määräjakaja MB 190 1.8E

Viesti Kirjoittaja VMTD »

Noniin, nyt tenava toimii ainakin toistaiseksi. Uusia osia ei tarvittu ainakaan vielä mitään.
Jos kuulin ja ymmärsin oikein niin määräjakajan painevaihtelu oli liian pieni ja se korjaantui EHA:n säädöllä. Aluksi tuntui, että alkoi sillä toimimaan, mutta hetken kuluttua lambdan singnaali katkesi yht´äkkiä. Niinpä Hermunen alkoi tutkimaan lambdan johdotuksia ja juotteli liitokset uusiksi, myöskin ECU:lle menevät piuhat, sen jälkeen ei häiriöitä ole ollut. Mikäli jatkossa alkaa taas oireilemaan niin sitten olisi ECU:n vaihto. Nyt menee päästöjen puolesta läpi katsastuksesta, tosin viimeinen laillinen päivä oli tänään ja illalla viiden jälkeen Lahdessa ei enää päässyt jonottamalla katsastukseen. Tälläkertaa selvittiin näin.
MB 190D- 84, Alfa 155 2.5TD-95, Saab 9000 2.ot -98, Lancia Lybra 1.8 LX -01
Avatar
Huikko
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2134
Liittynyt: Pe 21.11.2008 23:26
Paikkakunta: Tampere

Re: Määräjakaja MB 190 1.8E

Viesti Kirjoittaja Huikko »

Onnea ja hyvä Paavo!
201.024 mit 102.962
Zurück zu den Neunziger Jahren, bitte.

"You've got a key to my house and my heart, but you ain't got a key to my Mercedes-Benz..."

Mercedes-Benz 190E 1992
DS9 E-Tense 4x4 Rivoli 360 2022
Alfa Romeo 75 2.0 TC 1986
Fiat 124 Spider 2018
Fiat 500 1.4 Sport 2010
Subaru Outback 3.0R ZU 2007
Avatar
VMTD
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 57
Liittynyt: To 28.01.2010 20:12
Paikkakunta: Hausjärvi

Re: Määräjakaja MB 190 1.8E

Viesti Kirjoittaja VMTD »

Meni sitten tenava viime viikolla huomautuksitta läpi katsastuksesta, no ihmekö tuo kun on melkein uusi. Täytyy silti vissiin käydä tänä vuonna uudestaan näyttämässä.
MB 190D- 84, Alfa 155 2.5TD-95, Saab 9000 2.ot -98, Lancia Lybra 1.8 LX -01
Avatar
VMTD
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 57
Liittynyt: To 28.01.2010 20:12
Paikkakunta: Hausjärvi

Re: Määräjakaja MB 190 1.8E

Viesti Kirjoittaja VMTD »

Eipä vielä korjaantunut tenavan vika. Kulutus nousussa ja tyhjäkäynnillä soutaa, sekä mustaa mönjää tulee putkesta.
Laitettiin käytetty ecu tilaukseen ebay:sta ja kokeillaan alkaako sillä pelittää.
MB 190D- 84, Alfa 155 2.5TD-95, Saab 9000 2.ot -98, Lancia Lybra 1.8 LX -01
Avatar
VMTD
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 57
Liittynyt: To 28.01.2010 20:12
Paikkakunta: Hausjärvi

Re: Määräjakaja MB 190 1.8E

Viesti Kirjoittaja VMTD »

Päivitetään tätäkin hieman.
Pari kertaa on taas vierailtu korjaamolla Lahdessa, ensimmäisellä kerralla yritettiin säätää, mutta ei onnistunut ja tilattiin seossuhdesäädin, elikä EHA. Kotiin mennessä auto ei kihtynyt kuin reiluun 60 km tasaisella ja alamäessä sai sitten reiluun 80 nopeuden. Tämä oire tuli tuon käynnin jälkeen tai sitten se ilmeni kun seokset ovat vähemmän rikkaalla.
EHA:n saavuttua saatiin seokset pysymään kohdillaan myös koe-ajolenkin jälkeen, mutta nyt painettaessa kaasua nopeasti auto ryytyy, mutta varovaisella kaasun painalluksella kiihtyy verkkaisesti. Elikä reilusi kaasutettaessa auto papattaa ihan kuin ei kävisi kaikilla, mutta hitaasti lisättäessä kaasua kierrokset nousee normaalisti. Hermunen vaihtoi myös tulpat ja se hieman korjasi asiaa. Epäili myös pakoputken mahdollista tukkeumaa ja tänään otin katin takaa lopun putken pois, mutta mikäli siinä metelissä tein oikean diagnosin tuo ei vaikuta nopean kaasunpainalluksen oireisiin mitenkään.
Vaihdoin myös pa-suodattimen, mutta tuo ei vaikuttanut mitään.
Hermunen myös tutki sytytyspuolen, eikä sieltäkään löytynyt mitään oiretta, mutta pakoputkessa on kyllä jonkinverran painetta nopeasti kaasutettaessa. Voisiko katti olla tukkeessa, vaikka hiljan vaihdettu, näytii ainakin reiästä katsoen olevan ok, kun sinne kurkkasin putken ollessa irti.
MB 190D- 84, Alfa 155 2.5TD-95, Saab 9000 2.ot -98, Lancia Lybra 1.8 LX -01
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: Määräjakaja MB 190 1.8E

Viesti Kirjoittaja atlas »

Viddu kyllä on sitkeä tapaus mutta taitaa olla omistajakin.
Helpoimmallahan tässä olisi päässyt jos olisi löytynyt toisesta koneesta koko jetti.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Avatar
VMTD
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 57
Liittynyt: To 28.01.2010 20:12
Paikkakunta: Hausjärvi

Re: Määräjakaja MB 190 1.8E

Viesti Kirjoittaja VMTD »

Joo, sillä olisi ainakin saanut tuon osaston kerralla testattua. Voiko viallinen jarrutehostin aiheuttaa tuo ryytymisen nopeasti kaasutettaessa, alipainehan menee imusarjasta? Kyseessä automaatti ja poljin ainakin painuu aika syvälle, enkä kyllä muista oliko tuo samanlainen minulla ollessani, ainakin tuossa omassa dieselissä poljin toppaa paljon korkeammalla.
MB 190D- 84, Alfa 155 2.5TD-95, Saab 9000 2.ot -98, Lancia Lybra 1.8 LX -01
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: Määräjakaja MB 190 1.8E

Viesti Kirjoittaja atlas »

Jos tehostin ei vuoda ilmaa läpi,silloinhan moottori saisi liikaa ilmaa ja seos pielessä ,ei vaikuta polkimen syvälle painuminen moottorin toimintaan.
Ota tehostajalle menevä putki irti ,tulppaa se ja kokeile autoa mutta muista että jarru teho häviää sitten aika olemattomiin.
Imemällä alipaine tehostajaan ei anna tarkkaa tulosta kun poljin ylhäällä ei se anna ilmaa kalvolle mutta kun poljinta painetaan alkaa alipaine mennä kalvolle ,vaikka ethän sinä kuitenkaan paina jarrua kun kiihdyttelet eli voi sen testata imemälläkin.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Avatar
Huikko
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2134
Liittynyt: Pe 21.11.2008 23:26
Paikkakunta: Tampere

Re: Määräjakaja MB 190 1.8E

Viesti Kirjoittaja Huikko »

Tehostin ei vaikuta polkimen painumiseen syvemmälle, ainoastaan vaadittavaan poljinvoimaan.
201.024 mit 102.962
Zurück zu den Neunziger Jahren, bitte.

"You've got a key to my house and my heart, but you ain't got a key to my Mercedes-Benz..."

Mercedes-Benz 190E 1992
DS9 E-Tense 4x4 Rivoli 360 2022
Alfa Romeo 75 2.0 TC 1986
Fiat 124 Spider 2018
Fiat 500 1.4 Sport 2010
Subaru Outback 3.0R ZU 2007
Avatar
VMTD
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 57
Liittynyt: To 28.01.2010 20:12
Paikkakunta: Hausjärvi

Re: Määräjakaja MB 190 1.8E

Viesti Kirjoittaja VMTD »

Mitattiin jakajasta tuleva polttoainemäärä ja se oli maksimissaan 40 ml kun pitäisi olla n.120 ja vaihdettiin sitten se käytettynä ostamani määräjakaja, joka tuotti liki tuon määrän ainetta. Nyt pitäisi sitten pelin toimia, joten katsellaan kuinka käy.
MB 190D- 84, Alfa 155 2.5TD-95, Saab 9000 2.ot -98, Lancia Lybra 1.8 LX -01
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: Määräjakaja MB 190 1.8E

Viesti Kirjoittaja atlas »

Onpa outo vika.
sitkeä tapaus :D
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Avatar
markoala
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2768
Liittynyt: Ma 11.04.2005 12:21
Paikkakunta: Mäntsälä Anttila

Re: Määräjakaja MB 190 1.8E

Viesti Kirjoittaja markoala »

Toivottavasti toimii nyt. Ilmeisesti ei soppa riittänyt ja ihmekös tuo kun tuotto jää neljäsosaan normaalista. Hermusellako korjattiin?
W213 220d +W242 electric drive
Avatar
VMTD
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 57
Liittynyt: To 28.01.2010 20:12
Paikkakunta: Hausjärvi

Re: Määräjakaja MB 190 1.8E

Viesti Kirjoittaja VMTD »

Siellähän se. Oli W111 korinenkin telakalla 250 CE, tais olla -63 mallinen
MB 190D- 84, Alfa 155 2.5TD-95, Saab 9000 2.ot -98, Lancia Lybra 1.8 LX -01
Avatar
VMTD
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 57
Liittynyt: To 28.01.2010 20:12
Paikkakunta: Hausjärvi

Re: Määräjakaja MB 190 1.8E

Viesti Kirjoittaja VMTD »

Hieman kommenttia kyseisestä autosta. Meni mittarissa jo 100 tonnia rikki ja syksyllä katsastuksessa päästöjen kanssa täpärällä tai miten sen ottaa.
Vaikka kone ja katti lämmin niin reiluilla kierroksilla CO asettui o.4 kohdalle vaikka saisi olla 0.3 sitten juuri 2000 päälle ollessa olivat 0.18 . HC alle raja-arvon, en nyt muista enää mitä. Mistä voisi johtua tuo reilummilla kierroksilla nouseva co?
MB 190D- 84, Alfa 155 2.5TD-95, Saab 9000 2.ot -98, Lancia Lybra 1.8 LX -01
Avatar
VMTD
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 57
Liittynyt: To 28.01.2010 20:12
Paikkakunta: Hausjärvi

Re: Määräjakaja MB 190 1.8E

Viesti Kirjoittaja VMTD »

Nostetaan tätäkin välillä ylös. Kolme vuotta menty ja kansiremppakin välillä tehty. Katsastettu tällä viikolla ja aika kauan sai lämmitellä, että päästöt läpi kierroksilla vaikka suoraa ajosta tultu mittaukseen. Co 0,22 ja nyt Hc jotain 60 paikkeilla.
Hermunen eläkkeellä, mutta Hyvinkäällä pitäisi olla Kaupunginportissa yksi työntekijä, joka vielä näitten päälle jotain ymmärtää. Pitää vissiin yrittää sielä saada arvot liki nolliin, koska sellaiset ne oli Saksasta tuodessa.
MB 190D- 84, Alfa 155 2.5TD-95, Saab 9000 2.ot -98, Lancia Lybra 1.8 LX -01
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: Määräjakaja MB 190 1.8E

Viesti Kirjoittaja atlas »

VMTD kirjoitti:Mitattiin jakajasta tuleva polttoainemäärä ja se oli maksimissaan 40 ml kun pitäisi olla n.120 ja vaihdettiin sitten se käytettynä ostamani määräjakaja, joka tuotti liki tuon määrän ainetta. Nyt pitäisi sitten pelin toimia, joten katsellaan kuinka käy.
Miten toi muuten mitataan?
pumppu pakko syötölle....lautanen pohjaan...yhdestä suuttimesta tuleva tavara ja minuutin ajanko?
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Avatar
VMTD
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 57
Liittynyt: To 28.01.2010 20:12
Paikkakunta: Hausjärvi

Re: Määräjakaja MB 190 1.8E

Viesti Kirjoittaja VMTD »

En ollut seuraamassa varsinaista mittaustapaa, mutta muistaakseni kaikista jakajan ulostuloista aineen kulku mitattiin, suuttimet oli paikoillaan, ehkä juuri tuolla tavalla kuin kerroit.
MB 190D- 84, Alfa 155 2.5TD-95, Saab 9000 2.ot -98, Lancia Lybra 1.8 LX -01
Avatar
markoala
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2768
Liittynyt: Ma 11.04.2005 12:21
Paikkakunta: Mäntsälä Anttila

Re: Määräjakaja MB 190 1.8E

Viesti Kirjoittaja markoala »

Ihminen vanhenee. Myös ke-jet osaavat. Harmi.
W213 220d +W242 electric drive
Vastaa Viestiin