Mulla menee -88 om603 lankku jossa 7mm elementit, iso holsetti ja vielä 4 vaihteinen automaatti 7 litran kulutuksella matka-ajossa. Kaupunkiajossa sitten kaks tai kolme kertaa sama määrä. Riippuu vähän ajotyylistä.dealer kirjoitti:Samanlainen -88 jossa pumpusta säädetty kaikki irti kulutti 6-7 välille ajosta riippuen.Mulla vie OM602 koneinen manuaali W124 7,4 - 8 litraa / 100km. Ja matka on 90% matkaa, motaria.
Ei ole kaikki OK jos menee lähelle kahdeksaa litraa.
W210 300TD polttoaineen kulutusta pienemmäksi?
Re: W210 300TD polttoaineen kulutusta pienemmäksi?
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
Re: W210 300TD polttoaineen kulutusta pienemmäksi?
En vaan keksi missä voisi vikaakaan olla, auto oli mynällä syksyllä, ja siihen laitettiin uudet kärjet ja pumppu huollettiin ja säädettiin motolla: " kaikki irti". Jarrut ei laahaa ja kone vaikuttaa melkoisen hyväkuntoiselta. Talvirenkaat on HKPL5 koossa 205 50 16. Saa toki antaa vinkkejä, jos ton jollain saisi pienemmällä menemään.dealer kirjoitti:Samanlainen -88 jossa pumpusta säädetty kaikki irti kulutti 6-7 välille ajosta riippuen.Mulla vie OM602 koneinen manuaali W124 7,4 - 8 litraa / 100km. Ja matka on 90% matkaa, motaria.
Ei ole kaikki OK jos menee lähelle kahdeksaa litraa.
Salo - Vaasa väliä tuli kesärenkailla (225 40 18) ajettua talvirajoituksilla useinkin himpun alle 6L kulutuksella. Eli 400km putkeen noin 80 km/h, josta puolet matkasta kameroita vielä jarruttamassa. Mutta toi pääasiallinen työmatka, motaria noin 55 km per siivu, tulee ajettua himoun reilummin välillä, jolloin kulutus nousee tuonne vajaan 8 pintaan. Enkä nyt tarkoita mitään kaahailua, vaan sellaista vauhtia mitä työmatkaliikenne kulkee aamuisin. Käytännössä monella taitaa talvisin mittarissa olla kesärajoitukset. Kesällä nopeudet himpun nousee, mutta kulutus pysyy melkolailla samana.
Webastohan tosta myös löytyy, mutta nyt näin leutona aikana kun en webastoa käyttänyt, on kulutus kuitenkin ollut jokseenkin samanlaista.
IV Golffin kokoisella kinnerillä ja jakajapumpullisella TDI:llä pääsen kuitenkin yrittämättä ja melko luikua ajellen reiluun 6L keskikulutukseen kesät talvet, joskus jopa alle.
Eli omasta mielestä ei näitä vanhoja esikammiovehkeitä hommata kulutuksen takia, näissä se edullisuus tulee sitten monesta eritekijästä, kuten hankintahinnasta, yksinkertaisuudesta johtuvasta huollon helppoudesta ja muista. Ja on nää melko varmoja pelejä, jos vähän viittii öljyjä vaihdella ja muuten perushuollella.
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 68
- Liittynyt: Su 12.06.2011 23:06
- Paikkakunta: Kuopio
Re: W210 300TD polttoaineen kulutusta pienemmäksi?
MIKA T kommentoit, että "Kotivirittelijä tosin voi säätää syöttöpumpun ajoitusta kaks-kolme astetta aikasemmalle jolloin se kulutus hieman tipahtaa"
Kuinkas tällasen säädön vois kotivirittelijä itse tehdä?
Onko riskiä, et koneelle käy jotain?
Jos riskiä ei ole ja toimenpide on helppo niin miksipäs ei kokeilis. Saahan tuon ajoituksen käänneltyä sit takaisin jos ei ole hyvä.
Kuinkas tällasen säädön vois kotivirittelijä itse tehdä?
Onko riskiä, et koneelle käy jotain?
Jos riskiä ei ole ja toimenpide on helppo niin miksipäs ei kokeilis. Saahan tuon ajoituksen käänneltyä sit takaisin jos ei ole hyvä.
Re: W210 300TD polttoaineen kulutusta pienemmäksi?
Haulla löytyy aika paljon juttua tuosta. Väärä ajoitus voi pitemmän päälle hajottaa jotain mutta ei siinä saman tien mitään käy. Pahimmillaan ei auto vaan lähe käyntiin.kuusikulma kirjoitti:MIKA T kommentoit, että "Kotivirittelijä tosin voi säätää syöttöpumpun ajoitusta kaks-kolme astetta aikasemmalle jolloin se kulutus hieman tipahtaa"
Kuinkas tällasen säädön vois kotivirittelijä itse tehdä?
Onko riskiä, et koneelle käy jotain?
Jos riskiä ei ole ja toimenpide on helppo niin miksipäs ei kokeilis. Saahan tuon ajoituksen käänneltyä sit takaisin jos ei ole hyvä.
Kirjotan tähän kuitenkin "lyhyesti" ne ohjeet. Kampiakselin pyörällä on sellanen "viisari" jonka kohille sun pitää saada siitä pyörällä olevista luvuista noin 15 JYKK. Eli eestä päin kun katot niin OT merkin vasemmalla puolella olevista luvuista 15. Kampiakselia pyöritetään 27mm avaimella. Sitten avaat syöttöpumpun eestä päin katottuna oikeassa kylessä olevan muistaakseni 17mm kannalla olevan pultin ja katot siitä peilin ja lampun avulla onko siinä merkki kohallaan. Se merkki on sellanen "nokka" vaikea selittää. Sen pitää siis olla keskellä reikää. Jos koko merkkiä ei näy niin pyöräytä kampiakselia toinen kokonainen kierros. Sitten pitäis näkyä. Kun pumpun merkki on keskellä reikää niin kato mitä kampiakselilla oleva viisari näyttää. Se pitäis säätää 13 JYKK. Sitten löysäät (älä irrota) alipainepumpun ympärillä olevat 3 13mm kannalla olevaa pulttia ja syöttöpumpun takaosassa olevan tuen 13mm pultin. Syöttöpumpun ja moniurahihnan välissä on sellanen pitkä 8mm kannalla oleva pultti joka osottaa ylöspäin. Siitä pyörittämällä pumppu säätyy. Jos en aivan väärin muista niin sitä kuuluu kiristää että menee aikasemmalle. Kannattaa irrottaa suutinputket jommastakummasta päästä ettei ne väännätä. Sillon kun pumppu kääntyy lohkoa kohti niin menee aikasemmalle ajotus. Pyörittele ruuvia joku kierros ja laita taas pumpun reiästä merkki kohilleen ja kato kampiakselilta nykynen ajotus. Sitten kun viisari näyttää 13 JYKK ja pumpun merkki on reiän keskellä niin kiristät 4 13mm kannalla olevaa pulttia, laitat suutinputket kiinni ja laitat pultin takasin syöttöpumpun kylkeen. Tuolla ajotuksella kone käy karkeammin kuin aiemmin. Jos ei taho kunnolla lähteä käyntiin eikä käy tasasesti niin ajotus ei ole kohillaan.
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
Re: W210 300TD polttoaineen kulutusta pienemmäksi?
Kuulin että pumppupajan työntekijä oli ostanu näitä isolohko diesel letukoita ja heti oli pumpun purkanu ja säädellyt niin että tehoa vähemmän ja kulutusta saakelisti alas,monta litraa.En arvuuttele edes etten valehtele paljon se oli kun en muista.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
Re: W210 300TD polttoaineen kulutusta pienemmäksi?
Joha sää arvuuttelit että monta litraa 

W210 E300DT -98, Pontiac Bonneville -65, Suzuki bandit 1200s -02
Ex S124 E220 T -94
Ex w211 220cdi A -06
Ex w210 E300DT -98
Ex w124 300DA -91
Ex S124 E220 T -94
Ex w211 220cdi A -06
Ex w210 E300DT -98
Ex w124 300DA -91
Re: W210 300TD polttoaineen kulutusta pienemmäksi?
No jos en liioittele niin 30-35% tippu kulutus.
Itsekin kun katselin ostopäätöstä tehdessäni dieseliä niin etukammiokoneista jossa olisi ollut voimaa oli kulutus mielestäni dieselveroa laskeskellen järjetön ja päädyin cdi:in ja hyvä niin,olen tyytyväinen.
Muutenkin kun tämä polttoaineiden hinta ero on pieni niin dieselin kulutus on kyllä oltava pieni jos nyt ei ihan s-mesun koko luokasta ole iso joka tarvitsee joka tapauksessa ainetta vaikka väykytkään ei isoksi autoksi paljoa syö cdi koneisena
Itsekin kun katselin ostopäätöstä tehdessäni dieseliä niin etukammiokoneista jossa olisi ollut voimaa oli kulutus mielestäni dieselveroa laskeskellen järjetön ja päädyin cdi:in ja hyvä niin,olen tyytyväinen.
Muutenkin kun tämä polttoaineiden hinta ero on pieni niin dieselin kulutus on kyllä oltava pieni jos nyt ei ihan s-mesun koko luokasta ole iso joka tarvitsee joka tapauksessa ainetta vaikka väykytkään ei isoksi autoksi paljoa syö cdi koneisena
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
Re: W210 300TD polttoaineen kulutusta pienemmäksi?
Jos tarkoitat isolohko diesel letukalla chevyvania niin semmonenhan vie n.10-11 litraa maantiellä ja kaupunkiajossa 15 nurkille. Näistäkö saa pumppua rukkaamalla kulutusta litratolkulla alennettua?atlas kirjoitti:Kuulin että pumppupajan työntekijä oli ostanu näitä isolohko diesel letukoita ja heti oli pumpun purkanu ja säädellyt niin että tehoa vähemmän ja kulutusta saakelisti alas,monta litraa.En arvuuttele edes etten valehtele paljon se oli kun en muista.
W210 E300DT -98, Pontiac Bonneville -65, Suzuki bandit 1200s -02
Ex S124 E220 T -94
Ex w211 220cdi A -06
Ex w210 E300DT -98
Ex w124 300DA -91
Ex S124 E220 T -94
Ex w211 220cdi A -06
Ex w210 E300DT -98
Ex w124 300DA -91
Re: W210 300TD polttoaineen kulutusta pienemmäksi?
Jos ei vani niin voihan se olla vaikka silveraado 

W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
Re: W210 300TD polttoaineen kulutusta pienemmäksi?
No nuo perus lukemat kun ilmoitit niin se taisi olla siinä matkassa noin8-9litraa niin ei siinä sitten iso ero ole,luulin vaan että kulutus olisi 15l/100km.
Pahoittelen liioitteluani.
Menee muuten tosi vähällä kun vertaa esim. nelikko hiace.
Pahoittelen liioitteluani.
Menee muuten tosi vähällä kun vertaa esim. nelikko hiace.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
Re: W210 300TD polttoaineen kulutusta pienemmäksi?
Joo kyllähä siitä hyötyä on jos vanista pumppua rukkaamalla kulutuksesta 1-2 litraa pois. Paljo se nelikko haisu sitte vie?
W210 E300DT -98, Pontiac Bonneville -65, Suzuki bandit 1200s -02
Ex S124 E220 T -94
Ex w211 220cdi A -06
Ex w210 E300DT -98
Ex w124 300DA -91
Ex S124 E220 T -94
Ex w211 220cdi A -06
Ex w210 E300DT -98
Ex w124 300DA -91
Re: W210 300TD polttoaineen kulutusta pienemmäksi?
Työ käytössä maantiellä ei päästy ikinä alle kympin.
No yksi syy olikyllä jatkuva neliveto.
No yksi syy olikyllä jatkuva neliveto.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 68
- Liittynyt: Su 12.06.2011 23:06
- Paikkakunta: Kuopio
Re: W210 300TD polttoaineen kulutusta pienemmäksi?
Päivitetäänpäs tilannetta.
Polttoaineen kulutus putosi reilusti kun ruiskutuspumppu säädettiin kohdilleen taannoin. Pumppu oli 6 astetta myöhäsellä ja auto pelas miten pelas.
Nyt kulutukset 7.3-8.3 välillä.
Ja lisähuomiona kyseisessä konemallissa on EGR venttiilin alapuolella (turbolta imusarjaan tulevassa putkessa) anturi joka mittailee tuloilmasta lämpötilaa tms. En tiedä tarkalleen. Mutta jostain syystä EGR-venttiilistä valuu tuloputken ulkoreunaa pitkin pieniä määriä öljyä anturin sähköliittimen päälle,sisään ja siitä jopa itse anturiin. Öljy ei selkeestikään sinne kuulu.
Liittimen ja anturin kun putsailee aika ajoin niin vaikutus on melkoinen kylmäkäyntiin ja kylmäkulutukseen.
Polttoaineen kulutus putosi reilusti kun ruiskutuspumppu säädettiin kohdilleen taannoin. Pumppu oli 6 astetta myöhäsellä ja auto pelas miten pelas.
Nyt kulutukset 7.3-8.3 välillä.
Ja lisähuomiona kyseisessä konemallissa on EGR venttiilin alapuolella (turbolta imusarjaan tulevassa putkessa) anturi joka mittailee tuloilmasta lämpötilaa tms. En tiedä tarkalleen. Mutta jostain syystä EGR-venttiilistä valuu tuloputken ulkoreunaa pitkin pieniä määriä öljyä anturin sähköliittimen päälle,sisään ja siitä jopa itse anturiin. Öljy ei selkeestikään sinne kuulu.
Liittimen ja anturin kun putsailee aika ajoin niin vaikutus on melkoinen kylmäkäyntiin ja kylmäkulutukseen.