ja vielä kun muistaa, että turbo, syöttöpumppu ja kaikki muu moottoriin liittyvä pysyy vakiona, niin ei ole ongelmia katsastuksessa... mistään holsetin hx 40 superista ja mynäpumpusta on turha tässä yhteydessä haaveilla niin sokeaa katsastusmniestä (voi toki olla myös nainen...) ei suomesta löydy, ettäkö ei erottaisi niiden eroa alkuperäiseen... vähäpäästöiseen koriin voi siis tehdä moottorin vaihdon, mutta "virittäminen" on käytännössä mahdotonta, niin että se olis papereissa... edes välijäähdytintä ei tuollaseen lisätä, ellei sitä ole vakiona ta imuuteta sen kokoa/tyyppiä...
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
napa kirjoitti:ja vielä kun muistaa, että turbo, syöttöpumppu ja kaikki muu moottoriin liittyvä pysyy vakiona, niin ei ole ongelmia katsastuksessa... mistään holsetin hx 40 superista ja mynäpumpusta on turha tässä yhteydessä haaveilla niin sokeaa katsastusmniestä (voi toki olla myös nainen...) ei suomesta löydy, ettäkö ei erottaisi niiden eroa alkuperäiseen... vähäpäästöiseen koriin voi siis tehdä moottorin vaihdon, mutta "virittäminen" on käytännössä mahdotonta, niin että se olis papereissa... edes välijäähdytintä ei tuollaseen lisätä, ellei sitä ole vakiona ta imuuteta sen kokoa/tyyppiä...
No näin.
Esim OM606ssa pitäisi kaikkien pykälien mukaan olla alkuperäinen sähköohjattu pumppu ja orkkis välijäähy paikoillaan jotta se täyttäisi päästönormit.
Siltikään sitä ei ole tyyppihyväksytty lankkuun.
On tosiaan konttoreissa eroa. Jotenkin tuntuu että suurempien kaupunkien ulkopuolella on helpompaa vähäpäästöisen tekniikanvaihto. Aikani jaksoin tapella lupaa 240 volvoon (1989 vähäpäästöinen), että olisin asentanut 940 turbokoneen (1996). Johtosarjakin on pitkälti sama, toisessa on LH-jetronic 2.2 ja toisessa 2.4, mutta kovin vaikeaksi se tehtiin niin en jaksanut.
Täällä ei riittänyt rungonnumero. Olisi pitänyt olla rekisteriotteen kopio luovuttaja-autosta. AVK:lta sain kopiot kolariautosta josta olisin ostanut koneen, mutta ne kädessä asiaan löytyi taas sellainen mutka että volvon moottoria B230FK ei ole tyyppihyväksytty 200-sarjan koriin.
Viimeinen pisara oli se, että vihjailtiin että vaikka sen saisi leimattua niin jos "joku huomaa myöhemmin muutoksia" niin kilvet lähtee niin että soi.
Eli joka katsastuksessa olisi saanut kuunnella jupinaa ja selittää aina samat asiat sataan kertaan.
Ei tässä maassa kannata virittää/muunnella kuin 60-luvun jenkkejä.
201.024 mit 102.962
Zurück zu den Neunziger Jahren, bitte.
"You've got a key to my house and my heart, but you ain't got a key to my Mercedes-Benz..."
Mercedes-Benz 190E 1992
DS9 E-Tense 4x4 Rivoli 360 2022
Alfa Romeo 75 2.0 TC 1986
Fiat 124 Spider 2018
Fiat 500 1.4 Sport 2010
Subaru Outback 3.0R ZU 2007
Niin niin, asian ytimessä. Ihan vakio osillä tätä on tehtykin. Mielenkiinnosta tähtoo vain projektikertomus aina rönsyillä tuninki/billetti osiin. . Mutta se siitä katsastus taivastelusta
Mika.T kirjoitti:
Siltikään sitä ei ole tyyppihyväksytty lankkuun.
Ei tarvikaan olla. Konttori joka ei hyväksy uudemman moottorin asentamista sellaisenaan, ei ole ajan tasalla. Tästä löytyy tuore esimerkki http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=10788.0" onclick="window.open(this.href);return false;
Tuleeko tuollaisen w124 300/320 bensan virtalukolle alipainelinjoja jolla voisi sammutinta ohjata? Useempia sähkötoimisia venttileitä löysin, joista ei kuitenkaan yksikään toiminut siten että virrattomana on auki- ja virrat päällä kiinni-asennossa. Onko w210 606 jossain sellainen venttili mitä vois käyttää ohjaukseen?
AimoHarppaus kirjoitti:Tuleeko tuollaisen w124 300/320 bensan virtalukolle alipainelinjoja jolla voisi sammutinta ohjata? Useempia sähkötoimisia venttileitä löysin, joista ei kuitenkaan yksikään toiminut siten että virrattomana on auki- ja virrat päällä kiinni-asennossa. Onko w210 606 jossain sellainen venttili mitä vois käyttää ohjaukseen?
Eipä tainnu muuten tulla. Ota jostakin w124 dieselistä virtalukko ja vedät sen pohjaan alipaineen ja siitä kylestä sammuttimelle putken niin toimii.
AimoHarppaus kirjoitti:Tuleeko tuollaisen w124 300/320 bensan virtalukolle alipainelinjoja jolla voisi sammutinta ohjata? Useempia sähkötoimisia venttileitä löysin, joista ei kuitenkaan yksikään toiminut siten että virrattomana on auki- ja virrat päällä kiinni-asennossa. Onko w210 606 jossain sellainen venttili mitä vois käyttää ohjaukseen?
Eipä tainnu muuten tulla. Ota jostakin w124 dieselistä virtalukko ja vedät sen pohjaan alipaineen ja siitä kylestä sammuttimelle putken niin toimii.
Vähemällä pääset jos haet jostain pneumatiikka liikkestä 12V magneettiventiilin ilmalle ja ohjaat virtalukolla sitä. nii ei tuu montaa eri avaanta. ja säästyy letkujen vedolta.
Omas ohjaan turpotimeria tuollsella ja hyvin pelaa .
Juu, sammutimen sain asennettua, pieni nätti pneumatiikkaventtiili.
Perän sovittelussa on ollut painia että sai mieleiseen kohtaan ilman kelkan irrotusta. Siellä se auton alla roikkuu, kun voimansiirtokeppien tekijä käy tarkastamassa ja mittailemassa niin pääsen vahvistuksien tekoon.
Kuvissa näkyvät myös siirtopumppu ja suodatin, alkuperäinen suojamuovi tulee peitteeksi.
veskola kirjoitti:Mittasitko minkä kokoinen reikä on tuossa suodatinjalan tulossa ?
Kyllä mittasin, ulostulo on 8mm, sissään meno on hieman suurempi, taisi olla 10mm luokkaa. Kuinka niin ?
Polttoainelinjan teetin muka varmuuden vuoksi 10mm sisähalkaisijaltaan. Yllätykseksi liitokset olivat huomattavan paljon ahtaampia, vain 6-7mm. Niitä sai vaihdella ja porailla suuremmaksi. Ahtain kohta nyt 8mm.
No kun tuossa mun jalassa taisi sisäänmenoreikä olla 6mm ja se oli pienempi kuin ulostulo. Reikä siellä syvemmällä, ei siis kierre. Kyseessä tosin oli 200d:n jalka...mutta toi taitaakin olla oikein ostettu jalka, semmonen kuorma-autoon tarkoitettu kuin mullakin oli aiemmin ?
Sain autoon sopivan mittaiset vetoakselit. Oikealle puolella löyty itseasiassa omasta varaosakasata 4 sopivaa tikkua. Näissä nivelet tuntuvat liikkuvan mukavasti. Kuskin puolella on lyhempi akseli 2,3 16v cossusta, tässä akselissa sisempi nivel takertelee kohtuudella, tämän sain purettua akselista. Ulompi nivel on taas niin jumissa että hädin tuskin käsin liikkuu, kuinka tämä puretaan?
Sain ulomman nivelen purettua, akseli näyttää minun silmään ehjältä. Onko nyt näin että yleensä heikoin kohta on nämä nivelissä olevien kuulien ulkokehät, liekkö sinne tukavampia kilkkeitä saatavana ?
AimoHarppaus kirjoitti:Sain ulomman nivelen purettua, akseli näyttää minun silmään ehjältä. Onko nyt näin että yleensä heikoin kohta on nämä nivelissä olevien kuulien ulkokehät, liekkö sinne tukavampia kilkkeitä saatavana ?
Pikku vetareista oon saanu tolla pikkumotillaki kuulat kartanolle, mutta oha nuo isot meleko kestäviä. Ruostuneet akselit tahtoo katkeilla
No low rev diesels just "KAMMIO POWER" +7000RPM
www.tarvikemotti.com
Justiisa, eli voimansiirron särkymistä odotellessa, kuhan nyt edes ajoon sais . Suojakumien alla ei kylläkään ruostumista havaittavissa. Missä vehkeissä näitä 35mm vetareita on?
Kardaani, takakelkan vahvistus sekä abs palikat ovat nyt valmiita. Suurin ongelma nyt kaasuvivusto joka alunperin piti tulla ihan valmiina. Tämä siis uupuu. Mikäli jollain on, voi tehdä tai tietää mistä niitä saa niin kirjoita toki. Kone 606 ja mynän 7mm pumppu.
vaijeri suoraa etukautta pumpun varren alimmaiseen palloniveleen. turhaa sinne mitää vivustoja on tehä. meneeki hyvin polkimen kaaren mukaan. vaijerille pitää tehä joki kiinnike.huomattavasti helpoot ku jotaki vipuja ruveta tekehen. itttelle tein siihen polttoaine lämmittimen kohalle peitelevyn ja laitoin siihen vaijerille kiinnikkeet.
jekku90 kirjoitti:eikös sinne voisi laittaa 603 vivuston? tai sitten tekee sen vivuston. ei sekään paha homma ole.
Kävisiköhän tollainen vivusto kun tuo pumpun ja kannen väli on suht ahdas ja vivun liike tuossa pumpussa aika pitkä, hipoo hehkulle menevää johtoakin. Pitäis olla silleen turvallinen ja toimiva ettei hirtä päälle.
Oon yhden vivuston kyhäilly ahtimen siipien ohjaukseen joka liikkui painekellolla. Ihan oma homma että alko pelaamaan.
Tompa124 kirjoitti:vaijeri suoraa etukautta pumpun varren alimmaiseen palloniveleen. turhaa sinne mitää vivustoja on tehä. meneeki hyvin polkimen kaaren mukaan. vaijerille pitää tehä joki kiinnike.huomattavasti helpoot ku jotaki vipuja ruveta tekehen. itttelle tein siihen polttoaine lämmittimen kohalle peitelevyn ja laitoin siihen vaijerille kiinnikkeet.
laatikkoon en sitte tiä tuloo sulla KD vaijeria?
Idea kuulostaa hyvältä. Mitä meinaat viimeisessä,, , laatikkoon en sitte tiä tuloo sulla KD vaijeria? ?
aletaampas viilaamaan pilkkua se ei ole kicdown vaijeri vaan kuormitus vaijeri kicdown on se nappi kaasupolkimen alla joka sähköllä ohjailee laatikosta pienempää päälle. ainakin mersuissa näin.
ahdasta oli kyllä tehdä ne tangot sun muut mutta kyllä ne sinne mahtuu.
onko siinä jenkki lootassa semmoista vaijeria? jos ei ole niin sitten vaan se suora vaijeri on helpoin.
TH400 on kickdown sähköllä, eikä sinne taida mennä mitään "kuormitus" vaijeriakaan... ainakaan tuossa omassa ei ole kuin se alipaine modulaattori, jolla vaihtokohtia säädetään...
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Laatikkoon menee vaijeri ainoastaan shifteriltä. Ilmeisesti pakkivalon johto ja alipaine letku kellolle/modulaattorille jonka vedin syöttöpumpulta, saa nähdä miten toimii.
Entistäkin hitaammin edistyy nyt tämä kun tiimiin tupsahti reilu 3 kg painava Mercedes
Kiitoksia. Huomiselle päivälle lätkämatsin jälkeen tai sen aikana kaikki kynnelle kykenevät tervetuloa BW cruisinkiin Kajaaniin ja osastollemme tutustumaan lamppukalvoihin, ikkunoiden tummennuksiin sekä ajoneuvojen teippaukseen.
Sitten kaipaan apua mittareiden ja anturien kytkemiseksi.
Minne mittaristolta menee moottorin lämmön johto ? pitäisi siis saada lämpöanturilta tieto mittaristolle.
Starttikehään päin öljynsuotimen jalan lähellä lienee kierrosluvun mittaus, voiko tätä saada pelaamaan orkkis mittaristolla.
Öljyn pinnan tason mittaus saattaa jopa pelatakin kun johto oli valmiina autossa.
Öljyn paineen anturin kytkeminen onkin jo hankalampaa kun en ole löytänyt vielä koko anturia.
Jos nyt ahtopaineen sais näkymään hytissä ilman ohjeistusta
AimoHarppaus kirjoitti:Sitten kaipaan apua mittareiden ja anturien kytkemiseksi.
Minne mittaristolta menee moottorin lämmön johto ? pitäisi siis saada lämpöanturilta tieto mittaristolle.
Starttikehään päin öljynsuotimen jalan lähellä lienee kierrosluvun mittaus, voiko tätä saada pelaamaan orkkis mittaristolla.
Öljyn pinnan tason mittaus saattaa jopa pelatakin kun johto oli valmiina autossa.
Öljyn paineen anturin kytkeminen onkin jo hankalampaa kun en ole löytänyt vielä koko anturia.
Jos nyt ahtopaineen sais näkymään hytissä ilman ohjeistusta
dieselissä kierrokset taitaa tulla laturilta, öljynpaine on suodatinjalan juuressa, kannessa on 2 lämpötila-anturia ? toinen ohjaa hehkua, toinen menee mittaristolle, öljyn pinan tason anturi öljypohjan kyljessä.