w 124, 250D pakokaasun takaisinkierrätys

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Avatar
johani
Mersumies
Mersumies
Viestit: 895
Liittynyt: Pe 23.09.2011 00:15
Paikkakunta: Klaukkala

Re: w 124, 250D pakokaasun takaisinkierrätys

Viesti Kirjoittaja johani »

PPD säätävät 13 asteeseen, tasaavat sylinterien väliset syötöt, lisäävät alasyöttöä hiukan, ja lisäävät myös yläsyöttöä, tämä päätelty siitä että ku itekki toisen ja kolmannen kerran pumppua ruuvannu niin ei syöttöruuvia ruuvaamalla alas tuu potkua tai savua mutta ppd kaverien jäljiltä tulee sitä alavääntöä, tosin siihenkin taisin löytää reseptin, pitää testata kuhan kaveri tänään saanu haettua 200D tenavatähden.
Avatar
Siekkinen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3171
Liittynyt: Ma 14.11.2011 00:39
Paikkakunta: Kuopio

Re: w 124, 250D pakokaasun takaisinkierrätys

Viesti Kirjoittaja Siekkinen »

mesujusa kirjoitti:Koitin tarkastella tota sytytysennakkoa näin sadeaamuna. Tein 11 mm porasta työkalun jossa oli 2 mm tasakärki keskellä. Ajoituksen lukituksen löytyminen pumpulta olikin vaikeaa. Sinne ei näe kyllä kunnolla edes lampulla ja peilillä. Nyt en ole varma oliko lukitushammas lukittuneena hahlossa (onko siellä joku hahlo vai pelkkä yksi hammas) vai seinämässä ennen hahloa. Entä kampuralla. Katsotaanko luku tapin etureunasta vai keskeltä ? Vähän kerrasta riippuen sain pumpun ajoituskohdaksi 13 - 15 JYKK. Ehkä mutuna kuitenkin lähempänä 13.
Siellä on tämän ">" muotoinen hammas joka on kärjestä ehkä millin paksu ja se levenee parin millin jälkeen. Kyllä sen näkee peilillä ja lampulla melko hyvin. Jos sitä ei taho löytyä niin pyörätä kampuraa yks kierros lisää niin pitäis löytyä. Siitä kampuran viisarista katotaan se vasen tasanen reuna. Parin asteen heitto ei juurikaan vaikuta.
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
mesujusa
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 190
Liittynyt: Ke 14.12.2005 18:58
Paikkakunta: Rauma

Re: w 124, 250D pakokaasun takaisinkierrätys

Viesti Kirjoittaja mesujusa »

Kiitos tiedosta. Yritetään uudestaan joku päivä kunhan kerätään intoa. Kai tolla parilla asteellakin on vaikutusta jos haluaa pientä lisäpotkua...
sammy79
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 156
Liittynyt: To 01.12.2011 00:26
Paikkakunta: Keminmaa

Re: w 124, 250D pakokaasun takaisinkierrätys

Viesti Kirjoittaja sammy79 »

Paljos muilla kuluttelee nää superturbot?
Itellä menee n 8l sekalaisessa ja sekopäisessä ajossa :D
w124 300td
w124 300tdt
w124 200d
w 201 250 st
Avatar
Siekkinen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3171
Liittynyt: Ma 14.11.2011 00:39
Paikkakunta: Kuopio

Re: w 124, 250D pakokaasun takaisinkierrätys

Viesti Kirjoittaja Siekkinen »

7,5 litran pintaan maantiepainotteisessa ajossa. Pari lujaa kiihytystä ja ohitusta mukana. Ja noin 15km kaupunkiajoa.
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Re: w 124, 250D pakokaasun takaisinkierrätys

Viesti Kirjoittaja Aku P »

Otetaas tämä aihe ylös, kun on tullut mietittyä itsekin.

Edellinen omistaja kertoi, että tuossa omassa 300TD:ssa on Egr tukittu. Uskon miehen sanaa, enkä ole edes katsonut, onko sinne laitetty peltilevyä jompaankumpaan päähän kierrätysputkea.

Mutta ilmanputsaria vaihtaessa perehdyin hieman tuohon ilmansuodinkotelon reunalla olevaan läppään. Sitähän ohjaa kaasuvivusto tietysti, ja vieläpä sellaisen ovelan muuttuvapituuksisen tangon välityksellä.

Omassa autossani ko. tanko on varsin liukasliikkeinen ellei jopa löysä. Tämä tahtoo sanoa sitä, että pintakaasulla läppä on käytännössä kiinni ja vasta ehkä viimeinen kaasun kolmannes venyttää tankoa sen verran että läppäkin alkaa avautua.

Eihän tässä ole periaatteessa mitään järkeä, vai onko? Jos kaikki ilma koneelle tulee sen espressomukin kokoisen reiän kautta, niin mitä se kone imee kun ei ajeta ns. nasta laudassa? Vai jaksaako imu avata läppää.

Onhan tuo laiskanpulskea kulkemaan, tuntuu että laiskempi kuin 200 tkm sitten kun auto ostettiin. Savuarvot ovat olleet aina hyvät ja kulutus on se 7,2 l vaikka ajaisi miten. Läpän viereltä kanavasta pyyhkäisemällä sai sormen mustaksi, mutta ei siellä mitään mögmää varsinaisesti ollut.

Jatkaako näin vai heivatako koko läppä mäelle - vai kiilatako sitä ohjaava vipu vaan auki-asentoon?
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Avatar
johani
Mersumies
Mersumies
Viestit: 895
Liittynyt: Pe 23.09.2011 00:15
Paikkakunta: Klaukkala

Re: w 124, 250D pakokaasun takaisinkierrätys

Viesti Kirjoittaja johani »

joko läppä täysin auki tai pois kokonaan.
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Re: w 124, 250D pakokaasun takaisinkierrätys

Viesti Kirjoittaja Aku P »

johani kirjoitti:joko läppä täysin auki tai pois kokonaan.
No näin tässä vähän juu ajattelin. Eihän se ole kuin ottaa pallonivel irti ja vetää läpän akseli nippusiteellä kiinni johonkin. Mahtaneeko kohentaa kulkupuolta miten.

Imukotelohan muuten oli aivan puhdas, hyvin on filtteri pitänyt.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Re: w 124, 250D pakokaasun takaisinkierrätys

Viesti Kirjoittaja Aku P »

Ja eilenpä tämä vaativa homma tuli tehtyä; läppää ohjaava linkku pois ja läpän vipu rautalangalla jonkun johdonpidikkeen taa auki-asentoon.

Ja katso, kyllä tuolla oitis vaikutusta oli, ainakin alakierroksilla tuntuisi liikkuvan auto hiukan herkemmin. Kaasukin keveni. Tai sitten tämä on psykologista.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Vastaa Viestiin