W124 250D vaparin turbotusprojekti
Jeps, projekti etenee. Päätin laittaa tuon vanhan koneen syrjään odottamaan kunnostusta ja ostin vähän ajetun alkuperäisen 250D turbo koneen.
Hyvällä tuurilla motin saa huomenna reikään. Pitää vielä tehdä öljypohjaan ö-lämpöanturille paikka.
Onko kellään tietoa, mikä on ahtimeen menevän öljykanavan kierre? Eli siis mitkä kierteet on siinä reiässä mikä on lohkossa?
Hyvällä tuurilla motin saa huomenna reikään. Pitää vielä tehdä öljypohjaan ö-lämpöanturille paikka.
Onko kellään tietoa, mikä on ahtimeen menevän öljykanavan kierre? Eli siis mitkä kierteet on siinä reiässä mikä on lohkossa?
Ethän vaan perhana jättänyt turbiinia liian ulos laatikosta ja tuhonnut öljypumpun hampaita......Samuli H kirjoitti:Kone lähti tulille.Meinasi vaan usko loppua kun joutui sahaamaan todella pitkään, ennenkuin tärähti käyntiin. Kiitokset agentille nopeasta avusta.
![]()
Nyt on vaan ongelmana tuo vaihteisto. Vaihteet eivät suostu kytkeytymään. Lisää tekniikka osastolla.

Jeps, auto liikkuu taas omin voimin.
Nyt ongelmana on se, että kone on armottoman laiska. Paljonko pumpulle pitää syöttää ahtopainetta, että saa täydet syötöt käyttöön? Nyt ahtaa laiskasti 0.5bar saakka, mutta kun syötöt ei nouse niin ei ahtopainekaan nouse.
Saako painekelloa säädettyä herkemmäksi?
Mistäs ruuvista säädetään tyhjäkäynti kierroksia? Sähkösäätö ei ole käytössä.
Nyt ongelmana on se, että kone on armottoman laiska. Paljonko pumpulle pitää syöttää ahtopainetta, että saa täydet syötöt käyttöön? Nyt ahtaa laiskasti 0.5bar saakka, mutta kun syötöt ei nouse niin ei ahtopainekaan nouse.
Saako painekelloa säädettyä herkemmäksi?
Mistäs ruuvista säädetään tyhjäkäynti kierroksia? Sähkösäätö ei ole käytössä.
Pistetään tähän avustava kuva, mutta en siis tiedä onko se tuo, eiköhän joku osaa sanoa mikäli on tai ei...ja mikäli ei ole niin mikä se sitten on. Ainakin tuo sähköliitin on se tyhjäkäyntisähkösäätö.Samuli H kirjoitti:<...>Mistäs ruuvista säädetään tyhjäkäynti kierroksia? Sähkösäätö ei ole käytössä.

Sitten joku voisi kertoa mitä tekee tuo sinisellä merkitty paine vai alipaine lähtö vai tulo ???
Lisää tietoa: www.skg.fi
Riippuu mitä sillä merkitään. Tuo muovinen rasia on sammutin metallinen taas ilmanpaineen mukaan toimiva enimmäissyötön rajoitin eli ADA. Vastaa käytännössä turbodieselin savutuksen rajoitinta, mutta tämä siis toimii absoluuttisen paineen mukaan, eikä paine-eron mukaan kuten turboissa.
Tuo punainen on siis se tyhjäkäynnin hienosäätö
Tuo punainen on siis se tyhjäkäynnin hienosäätö
öhöm, tuo on siis turbodieselin pumppu tuossa kuvassa, ja metallinen lisää syöttöä kun painetta on tarpeeksi. Sanovat rikastuspiiriksi ?Perttu K kirjoitti:Riippuu mitä sillä merkitään. Tuo muovinen rasia on sammutin metallinen taas ilmanpaineen mukaan toimiva enimmäissyötön rajoitin eli ADA. Vastaa käytännössä turbodieselin savutuksen rajoitinta, mutta tämä siis toimii absoluuttisen paineen mukaan, eikä paine-eron mukaan kuten turboissa.
Tuo punainen on siis se tyhjäkäynnin hienosäätö
Eli mutta sinisen osoittama muovinen letkuliitäntä on jokin sammutin, eli milloin se sammuttaa ?
Katsoppas, meni mun arvaus oikeaan, eli muuta kuin lottoa vetämään...Perttu K kirjoitti:Tuo punainen on siis se tyhjäkäynnin hienosäätö
öööh, taas tuo morkooli....agentti74 kirjoitti:ei muutakun morkoolin ruuvi ihan ylös.

8< ----------------------------------------------------------------------------------------
jorma kirjoitti:Nyt meni Maurin arvaus pahasti pieleen. Veetu tapasi sanoa, että pistimpä morkoolin päälle ja annoin mennä, täälläpäin sanottiin LA-puhelimen lisä pääteastetta morkooliksi (vahvistin) käytettiin joskus aika isojakin 500-1200W, ja tästä sai nimensä myös super turbon sähköisesti kytkettävä lisä rikastuspiiri, kutsutaan myös morkooliksi.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Jep täytyy testailla noita säätöjä.
Nyt kun tuossa ajelin 130km pätkän, niin ei se nyt ihan laiskalta tuntunut tarvii vaan saada säädöt kohdilleen.
Eli tyhjäkäyntiä isommalle ja lisärikastuksen ruuvi ylös. Sähkösäätö pidetään deaktivoituna.
Mitkä on vakio 250D turbon ahtopaineet?
Nyt kun tuossa ajelin 130km pätkän, niin ei se nyt ihan laiskalta tuntunut tarvii vaan saada säädöt kohdilleen.
Eli tyhjäkäyntiä isommalle ja lisärikastuksen ruuvi ylös. Sähkösäätö pidetään deaktivoituna.
Virtalukolta tulee letku tuohon ja se sammuttaa moottorin.Eli mutta sinisen osoittama muovinen letkuliitäntä on jokin sammutin, eli milloin se sammuttaa ?
Mitkä on vakio 250D turbon ahtopaineet?
Vuosimallista riippuen muistaakseni
0,75 - 0,85 tai 0,85 - 0,95
Ainakin 124:sissa raja kulki 9/91, sen jälkeen ahdot hiukan putosivat, mutta tehot pysyivät samana.
0,75 - 0,85 tai 0,85 - 0,95
Ainakin 124:sissa raja kulki 9/91, sen jälkeen ahdot hiukan putosivat, mutta tehot pysyivät samana.
Viimeksi muokannut Mauri H., Ke 27.10.2004 08:39. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
huh, niin tietty siis kun auto sammutetaan virta-avaimellaSamuli H kirjoitti:Virtalukolta tulee letku tuohon ja se sammuttaa moottorin

Eli kun siitä häviää alipaine niin auto sammuu vai ? Olisiko -98 mallissakin vielä jokin painejohto virtalukolla, luulisi olevan sähköisesti ohjattu. Eli virta pois -> magneettikytkin kytkee alipaineen pois...siis onhan se ohjaus alipainetta ?
Siellä Vitosessa on muutenkin niitä mokkuloita, joita en vielä ymmärrä. Ahtopaineletku menee pieneen mokkulaan (2*5 cm), josta lähtee sähköjohdot ja lisäksi letku jarrutehostajan alipaineeseen. Mikä ihme sen tarkoitus on ? Antaa sähköinen tieto jos painetta on liikaa tai alipainetta liian vähän ?
Lisää tietoa: www.skg.fi
Ei, vaan kun auto sammutetaan, eli avain käännetään O-asentoon, aukeaa virtalukon takana oleva venttiili ja päästää alipaineen pysäytyskelloon, joka vetää sammutusvivun alas.veskola kirjoitti:huh, niin tietty siis kun auto sammutetaan virta-avaimellaSamuli H kirjoitti:Virtalukolta tulee letku tuohon ja se sammuttaa moottorin![]()
Eli kun siitä häviää alipaine niin auto sammuu vai ?
Oliko tuohon sähkösäädön disablointiin jokin syy ? Mynästä kertoi, että joskus ne toimivat pumpun virityksen jälkeen ja joskus eivät. Mikäli ei toimi niin sitten vain piuha irti. Minulla tuntuu toimivan aivan loistavasti ja hyvä niin. Muutoinkin pumpun käytyä Mynässä on tyhjäkäynti nyt hieman 'rauhallisempi', aiemmin automaatin vaihteen ollessa päällä liikennevaloissa ratti tärisi, enää ei.Samuli H kirjoitti:Sähkösäätö pidetään deaktivoituna.
Minulla on rikastuspiiri 'deaktivoituna' kunnes saan tuon muilta osin valmiiksi.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Tuohon on syynä se, että vanhassa vm. -85 koneessa ei ollut tuota säätöä. Tuon kytkemiseen tarvisi sen ohjausyksikön, mihin menee lämpötila-anturin ja kierroslukuanturin johdot.veskola kirjoitti:Oliko tuohon sähkösäädön disablointiin jokin syy ? Mynästä kertoi, että joskus ne toimivat pumpun virityksen jälkeen ja joskus eivät. Mikäli ei toimi niin sitten vain piuha irti. Minulla tuntuu toimivan aivan loistavasti ja hyvä niin. Muutoinkin pumpun käytyä Mynässä on tyhjäkäynti nyt hieman 'rauhallisempi', aiemmin automaatin vaihteen ollessa päällä liikennevaloissa ratti tärisi, enää ei.Samuli H kirjoitti:Sähkösäätö pidetään deaktivoituna.
Minulla on rikastuspiiri 'deaktivoituna' kunnes saan tuon muilta osin valmiiksi.
Toisaalta jos joku luovuttaa tuon ohjausyksikön puoli-ilmaiseksi niin otan kyllä sen mielelläni vastaan.

Eli ei siis mikään ihme jos ei syötöt nouse. Tuo mun T03:kaan ei ole niitä maailman nopeimmin herääviä ahtimia.Mauri H kirjoitti:Vuosimallista riippuen muistaakseni
0,75 - 0,85 tai 0,85 - 0,95
Ainakin 124:sissa raja kulki 9/91, sen jälkeen ahdot hiukan putosivat, mutta tehot pysyivät samana.

vakio 0,85bar ja 126hv, superturbossa 1,85bar ja 350hv? puolivälissä 1,35bar ja 238hv?Mauri H. kirjoitti:Vuosimallista riippuen muistaakseni
0,75 - 0,85 tai 0,85 - 0,95
Ainakin 124:sissa raja kulki 9/91, sen jälkeen ahdot hiukan putosivat, mutta tehot pysyivät samana.

1992 W201 & S124 [size=75]TURBODIESEL[/size]
No ei se ihan noin suoraan mene, ja cooleri auttaa aika paljon. Onhan Stoneheadkin jarruttanut sen 433 hv vain 1,6 kilon ahdoilla, ja savutus loppuu vasta 1,8 kilossa...nokileka kirjoitti:vakio 0,85bar ja 126hv, superturbossa 1,85bar ja 350hv? puolivälissä 1,35bar ja 238hv?Mauri H. kirjoitti:Vuosimallista riippuen muistaakseni
0,75 - 0,85 tai 0,85 - 0,95
Ainakin 124:sissa raja kulki 9/91, sen jälkeen ahdot hiukan putosivat, mutta tehot pysyivät samana.
Muistaakseni omasta tuli kilon ahdoilla 270 hv takapyöriltä...

Olikos tiedossa millä kierrosluvuilla vakio, ja sitten superturbo antaa nuo tehot ulos, siis 2,5 litrainen.nokileka kirjoitti:vakio 0,85bar ja 126hv, superturbossa 1,85bar ja 350hv? puolivälissä 1,35bar ja 238hv?Mauri H. kirjoitti:Vuosimallista riippuen muistaakseni
0,75 - 0,85 tai 0,85 - 0,95
Ainakin 124:sissa raja kulki 9/91, sen jälkeen ahdot hiukan putosivat, mutta tehot pysyivät samana.
2,3 litraisessahan on 100 hv/3800rpm/0,85 bar...ja nyt pumppu kiertää varmaankin sinne 5100 rpm. Jos sinne laittaisin vaikka 1,4 bar painetta, jos uskaltaisi.
Lisää tietoa: www.skg.fi
menin lupaamaan sen pilkkahintaan ja se oli myytävä... tosin PetriK:n kokemusten perusteella S2BG on pahasti alamittainen OM602:een, koska 54/65 siivillä sai 330hv ja Schwitzerissä on pakopää vain 60mm.Mauri H. kirjoitti:Mikä vika siinä Schwitzerissä oli?nokileka kirjoitti:tuohan on hyvä uutinen. helpottaa uuden turbon valintaa kummasti.
tilasin jo uuden aivan erilaisen ahtimen


1992 W201 & S124 [size=75]TURBODIESEL[/size]
No pitää muistaa että Jorma jarrutti 386 hv 56/60 schwitzerillä, ja Ajarol 54/58 (olikohan noin) Garretilla sen 437 hv.....nokileka kirjoitti:menin lupaamaan sen pilkkahintaan ja se oli myytävä... tosin PetriK:n kokemusten perusteella S2BG on pahasti alamittainen OM602:een, koska 54/65 siivillä sai 330hv ja Schwitzerissä on pakopää vain 60mm.Mauri H. kirjoitti:Mikä vika siinä Schwitzerissä oli?nokileka kirjoitti:tuohan on hyvä uutinen. helpottaa uuden turbon valintaa kummasti.
tilasin jo uuden aivan erilaisen ahtimenhuomenna on taas joulu kun avaa paketin
audi sai eilen uutta turbonletkua ja alkoi pelaamaan ihan OK. nyt joutaa mersu työn alle.