W124 250D vaparin turbotusprojekti

Asiaa ahtimista ja ahtamisesta.
Avatar
Samuli H
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1604
Liittynyt: Ti 18.11.2003 20:34
Paikkakunta: Muurame

Viesti Kirjoittaja Samuli H »

Mittasin kannenpultit ja ovat kaikki alkuperäisen pituisia, eli eivät ole venyneet yhtään. Onko mahdollista, että kansi ei ole ollut kunnolla momentissa? Alfamerin opas kuitenkin sallii jopa 3 millin venymän pulteissa.
Avatar
Samuli H
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1604
Liittynyt: Ti 18.11.2003 20:34
Paikkakunta: Muurame

Viesti Kirjoittaja Samuli H »

Jeps, projekti etenee. Päätin laittaa tuon vanhan koneen syrjään odottamaan kunnostusta ja ostin vähän ajetun alkuperäisen 250D turbo koneen.

Hyvällä tuurilla motin saa huomenna reikään. Pitää vielä tehdä öljypohjaan ö-lämpöanturille paikka.

Onko kellään tietoa, mikä on ahtimeen menevän öljykanavan kierre? Eli siis mitkä kierteet on siinä reiässä mikä on lohkossa?
Avatar
Agentti74
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 1812
Liittynyt: La 14.02.2004 16:38
Paikkakunta: valkeakoski

Viesti Kirjoittaja Agentti74 »

eipä sitä vanhaa kannata koskaan sinne reikään enää laittaakkaan,kun on orkkis turbo kone nokalla.
Avatar
JP74
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 2781
Liittynyt: To 17.06.2004 06:59
Paikkakunta: Palokka

Viesti Kirjoittaja JP74 »

Ostitko sen moottorin, mistä puhelit viikko sitten? Täytys poiketa vaikka katsomassa, miten projekti etenee joku ilta. Tuliko koneen mukana syöttöpumppu, vai meinaatko hommata isommat elementit?
Avatar
Samuli H
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1604
Liittynyt: Ti 18.11.2003 20:34
Paikkakunta: Muurame

Viesti Kirjoittaja Samuli H »

Se oli itseasiassa yksi toinen kone. Mukana tuli turbon syöttöpumppu. Kyllähän tuohonkin tarvii elementit vaihtaa sittenkun varallisuus antaa periksi. :)

Saa tulla poikkeemaan. Coolerille laitoinkin jo viestiä.
Avatar
Samuli H
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1604
Liittynyt: Ti 18.11.2003 20:34
Paikkakunta: Muurame

Viesti Kirjoittaja Samuli H »

agentti74 kirjoitti:eipä sitä vanhaa kannata koskaan sinne reikään enää laittaakkaan,kun on orkkis turbo kone nokalla.
Toivottavasti ei tarvii laittaa sitä enää takaisin ainakaan tuohon koppaan. :D
Avatar
Samuli H
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1604
Liittynyt: Ti 18.11.2003 20:34
Paikkakunta: Muurame

Viesti Kirjoittaja Samuli H »

Motti on nyt reiässä. Huomenna pitää kytkeä vielä kaikki letkut ja anturit ja vaihtaa öljyt sun muut suodattimet.
Avatar
Samuli H
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1604
Liittynyt: Ti 18.11.2003 20:34
Paikkakunta: Muurame

Viesti Kirjoittaja Samuli H »

Kone lähti tulille. :D Meinasi vaan usko loppua kun joutui sahaamaan todella pitkään, ennenkuin tärähti käyntiin. Kiitokset agentille nopeasta avusta. :)

Nyt on vaan ongelmana tuo vaihteisto. Vaihteet eivät suostu kytkeytymään. Lisää tekniikka osastolla.
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

Samuli H kirjoitti:Kone lähti tulille. :D Meinasi vaan usko loppua kun joutui sahaamaan todella pitkään, ennenkuin tärähti käyntiin. Kiitokset agentille nopeasta avusta. :)

Nyt on vaan ongelmana tuo vaihteisto. Vaihteet eivät suostu kytkeytymään. Lisää tekniikka osastolla.
Ethän vaan perhana jättänyt turbiinia liian ulos laatikosta ja tuhonnut öljypumpun hampaita...... :?
Avatar
JP74
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 2781
Liittynyt: To 17.06.2004 06:59
Paikkakunta: Palokka

Viesti Kirjoittaja JP74 »

Mites homma etenee? Joko illalla auto liikkuu?
Avatar
Samuli H
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1604
Liittynyt: Ti 18.11.2003 20:34
Paikkakunta: Muurame

Viesti Kirjoittaja Samuli H »

Soittelin Ala-Könnille tänään ja lupasi katsoa löytyykö tuollaista ratasta jemmasta. Jos ratas löytyy niin auto liikkuu mahdollisesti tänään omin voimin.
Avatar
Samuli H
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1604
Liittynyt: Ti 18.11.2003 20:34
Paikkakunta: Muurame

Viesti Kirjoittaja Samuli H »

Jeps, auto liikkuu taas omin voimin.

Nyt ongelmana on se, että kone on armottoman laiska. Paljonko pumpulle pitää syöttää ahtopainetta, että saa täydet syötöt käyttöön? Nyt ahtaa laiskasti 0.5bar saakka, mutta kun syötöt ei nouse niin ei ahtopainekaan nouse.

Saako painekelloa säädettyä herkemmäksi?

Mistäs ruuvista säädetään tyhjäkäynti kierroksia? Sähkösäätö ei ole käytössä.
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Samuli H kirjoitti:<...>Mistäs ruuvista säädetään tyhjäkäynti kierroksia? Sähkösäätö ei ole käytössä.
Pistetään tähän avustava kuva, mutta en siis tiedä onko se tuo, eiköhän joku osaa sanoa mikäli on tai ei...ja mikäli ei ole niin mikä se sitten on. Ainakin tuo sähköliitin on se tyhjäkäyntisähkösäätö.
Kuva.

Sitten joku voisi kertoa mitä tekee tuo sinisellä merkitty paine vai alipaine lähtö vai tulo ???
Lisää tietoa: www.skg.fi
Perttu K
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1036
Liittynyt: Su 07.12.2003 22:31
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Perttu K »

Riippuu mitä sillä merkitään. Tuo muovinen rasia on sammutin metallinen taas ilmanpaineen mukaan toimiva enimmäissyötön rajoitin eli ADA. Vastaa käytännössä turbodieselin savutuksen rajoitinta, mutta tämä siis toimii absoluuttisen paineen mukaan, eikä paine-eron mukaan kuten turboissa.

Tuo punainen on siis se tyhjäkäynnin hienosäätö
Avatar
Agentti74
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 1812
Liittynyt: La 14.02.2004 16:38
Paikkakunta: valkeakoski

Viesti Kirjoittaja Agentti74 »

ei muutakun morkoolin ruuvi ihan ylös.
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Perttu K kirjoitti:Riippuu mitä sillä merkitään. Tuo muovinen rasia on sammutin metallinen taas ilmanpaineen mukaan toimiva enimmäissyötön rajoitin eli ADA. Vastaa käytännössä turbodieselin savutuksen rajoitinta, mutta tämä siis toimii absoluuttisen paineen mukaan, eikä paine-eron mukaan kuten turboissa.

Tuo punainen on siis se tyhjäkäynnin hienosäätö
öhöm, tuo on siis turbodieselin pumppu tuossa kuvassa, ja metallinen lisää syöttöä kun painetta on tarpeeksi. Sanovat rikastuspiiriksi ?

Eli mutta sinisen osoittama muovinen letkuliitäntä on jokin sammutin, eli milloin se sammuttaa ?
Perttu K kirjoitti:Tuo punainen on siis se tyhjäkäynnin hienosäätö
Katsoppas, meni mun arvaus oikeaan, eli muuta kuin lottoa vetämään...
agentti74 kirjoitti:ei muutakun morkoolin ruuvi ihan ylös.
öööh, taas tuo morkooli.... :?:

8< ----------------------------------------------------------------------------------------
jorma kirjoitti:Nyt meni Maurin arvaus pahasti pieleen. Veetu tapasi sanoa, että pistimpä morkoolin päälle ja annoin mennä, täälläpäin sanottiin LA-puhelimen lisä pääteastetta morkooliksi (vahvistin) käytettiin joskus aika isojakin 500-1200W, ja tästä sai nimensä myös super turbon sähköisesti kytkettävä lisä rikastuspiiri, kutsutaan myös morkooliksi.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
Samuli H
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1604
Liittynyt: Ti 18.11.2003 20:34
Paikkakunta: Muurame

Viesti Kirjoittaja Samuli H »

Jep täytyy testailla noita säätöjä.

Nyt kun tuossa ajelin 130km pätkän, niin ei se nyt ihan laiskalta tuntunut tarvii vaan saada säädöt kohdilleen.

Eli tyhjäkäyntiä isommalle ja lisärikastuksen ruuvi ylös. Sähkösäätö pidetään deaktivoituna.
Eli mutta sinisen osoittama muovinen letkuliitäntä on jokin sammutin, eli milloin se sammuttaa ?
Virtalukolta tulee letku tuohon ja se sammuttaa moottorin.



Mitkä on vakio 250D turbon ahtopaineet?
Avatar
nokileka
Mersumies
Mersumies
Viestit: 515
Liittynyt: La 17.04.2004 00:19

Viesti Kirjoittaja nokileka »

Samuli H kirjoitti: Mitkä on vakio 250D turbon ahtopaineet?
varmaan aika vähän, mutta ois kiva tietää.
1992 W201 & S124 [size=75]TURBODIESEL[/size]
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

Vuosimallista riippuen muistaakseni

0,75 - 0,85 tai 0,85 - 0,95

Ainakin 124:sissa raja kulki 9/91, sen jälkeen ahdot hiukan putosivat, mutta tehot pysyivät samana.
Viimeksi muokannut Mauri H., Ke 27.10.2004 08:39. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Samuli H kirjoitti:Virtalukolta tulee letku tuohon ja se sammuttaa moottorin
huh, niin tietty siis kun auto sammutetaan virta-avaimella :oops:

Eli kun siitä häviää alipaine niin auto sammuu vai ? Olisiko -98 mallissakin vielä jokin painejohto virtalukolla, luulisi olevan sähköisesti ohjattu. Eli virta pois -> magneettikytkin kytkee alipaineen pois...siis onhan se ohjaus alipainetta ?

Siellä Vitosessa on muutenkin niitä mokkuloita, joita en vielä ymmärrä. Ahtopaineletku menee pieneen mokkulaan (2*5 cm), josta lähtee sähköjohdot ja lisäksi letku jarrutehostajan alipaineeseen. Mikä ihme sen tarkoitus on ? Antaa sähköinen tieto jos painetta on liikaa tai alipainetta liian vähän ?
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

veskola kirjoitti:
Samuli H kirjoitti:Virtalukolta tulee letku tuohon ja se sammuttaa moottorin
huh, niin tietty siis kun auto sammutetaan virta-avaimella :oops:

Eli kun siitä häviää alipaine niin auto sammuu vai ?
Ei, vaan kun auto sammutetaan, eli avain käännetään O-asentoon, aukeaa virtalukon takana oleva venttiili ja päästää alipaineen pysäytyskelloon, joka vetää sammutusvivun alas.
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Samuli H kirjoitti:Sähkösäätö pidetään deaktivoituna.
Oliko tuohon sähkösäädön disablointiin jokin syy ? Mynästä kertoi, että joskus ne toimivat pumpun virityksen jälkeen ja joskus eivät. Mikäli ei toimi niin sitten vain piuha irti. Minulla tuntuu toimivan aivan loistavasti ja hyvä niin. Muutoinkin pumpun käytyä Mynässä on tyhjäkäynti nyt hieman 'rauhallisempi', aiemmin automaatin vaihteen ollessa päällä liikennevaloissa ratti tärisi, enää ei.

Minulla on rikastuspiiri 'deaktivoituna' kunnes saan tuon muilta osin valmiiksi.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
Samuli H
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1604
Liittynyt: Ti 18.11.2003 20:34
Paikkakunta: Muurame

Viesti Kirjoittaja Samuli H »

veskola kirjoitti:
Samuli H kirjoitti:Sähkösäätö pidetään deaktivoituna.
Oliko tuohon sähkösäädön disablointiin jokin syy ? Mynästä kertoi, että joskus ne toimivat pumpun virityksen jälkeen ja joskus eivät. Mikäli ei toimi niin sitten vain piuha irti. Minulla tuntuu toimivan aivan loistavasti ja hyvä niin. Muutoinkin pumpun käytyä Mynässä on tyhjäkäynti nyt hieman 'rauhallisempi', aiemmin automaatin vaihteen ollessa päällä liikennevaloissa ratti tärisi, enää ei.

Minulla on rikastuspiiri 'deaktivoituna' kunnes saan tuon muilta osin valmiiksi.
Tuohon on syynä se, että vanhassa vm. -85 koneessa ei ollut tuota säätöä. Tuon kytkemiseen tarvisi sen ohjausyksikön, mihin menee lämpötila-anturin ja kierroslukuanturin johdot.
Toisaalta jos joku luovuttaa tuon ohjausyksikön puoli-ilmaiseksi niin otan kyllä sen mielelläni vastaan. :)
Mauri H kirjoitti:Vuosimallista riippuen muistaakseni

0,75 - 0,85 tai 0,85 - 0,95

Ainakin 124:sissa raja kulki 9/91, sen jälkeen ahdot hiukan putosivat, mutta tehot pysyivät samana.
Eli ei siis mikään ihme jos ei syötöt nouse. Tuo mun T03:kaan ei ole niitä maailman nopeimmin herääviä ahtimia. 8)
Avatar
nokileka
Mersumies
Mersumies
Viestit: 515
Liittynyt: La 17.04.2004 00:19

Viesti Kirjoittaja nokileka »

Mauri H. kirjoitti:Vuosimallista riippuen muistaakseni

0,75 - 0,85 tai 0,85 - 0,95

Ainakin 124:sissa raja kulki 9/91, sen jälkeen ahdot hiukan putosivat, mutta tehot pysyivät samana.
vakio 0,85bar ja 126hv, superturbossa 1,85bar ja 350hv? puolivälissä 1,35bar ja 238hv? :roll:
1992 W201 & S124 [size=75]TURBODIESEL[/size]
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

nokileka kirjoitti:
Mauri H. kirjoitti:Vuosimallista riippuen muistaakseni

0,75 - 0,85 tai 0,85 - 0,95

Ainakin 124:sissa raja kulki 9/91, sen jälkeen ahdot hiukan putosivat, mutta tehot pysyivät samana.
vakio 0,85bar ja 126hv, superturbossa 1,85bar ja 350hv? puolivälissä 1,35bar ja 238hv? :roll:
No ei se ihan noin suoraan mene, ja cooleri auttaa aika paljon. Onhan Stoneheadkin jarruttanut sen 433 hv vain 1,6 kilon ahdoilla, ja savutus loppuu vasta 1,8 kilossa...

Muistaakseni omasta tuli kilon ahdoilla 270 hv takapyöriltä... :lol: Ilman lisärikastusta siis.
Avatar
nokileka
Mersumies
Mersumies
Viestit: 515
Liittynyt: La 17.04.2004 00:19

Viesti Kirjoittaja nokileka »

tuohan on hyvä uutinen. helpottaa uuden turbon valintaa kummasti.
1992 W201 & S124 [size=75]TURBODIESEL[/size]
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

nokileka kirjoitti:
Mauri H. kirjoitti:Vuosimallista riippuen muistaakseni

0,75 - 0,85 tai 0,85 - 0,95

Ainakin 124:sissa raja kulki 9/91, sen jälkeen ahdot hiukan putosivat, mutta tehot pysyivät samana.
vakio 0,85bar ja 126hv, superturbossa 1,85bar ja 350hv? puolivälissä 1,35bar ja 238hv? :roll:
Olikos tiedossa millä kierrosluvuilla vakio, ja sitten superturbo antaa nuo tehot ulos, siis 2,5 litrainen.

2,3 litraisessahan on 100 hv/3800rpm/0,85 bar...ja nyt pumppu kiertää varmaankin sinne 5100 rpm. Jos sinne laittaisin vaikka 1,4 bar painetta, jos uskaltaisi.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

nokileka kirjoitti:tuohan on hyvä uutinen. helpottaa uuden turbon valintaa kummasti.
Mikä vika siinä Schwitzerissä oli?
Avatar
nokileka
Mersumies
Mersumies
Viestit: 515
Liittynyt: La 17.04.2004 00:19

Viesti Kirjoittaja nokileka »

Mauri H. kirjoitti:
nokileka kirjoitti:tuohan on hyvä uutinen. helpottaa uuden turbon valintaa kummasti.
Mikä vika siinä Schwitzerissä oli?
menin lupaamaan sen pilkkahintaan ja se oli myytävä... tosin PetriK:n kokemusten perusteella S2BG on pahasti alamittainen OM602:een, koska 54/65 siivillä sai 330hv ja Schwitzerissä on pakopää vain 60mm.

tilasin jo uuden aivan erilaisen ahtimen 8) huomenna on taas joulu kun avaa paketin :D audi sai eilen uutta turbonletkua ja alkoi pelaamaan ihan OK. nyt joutaa mersu työn alle.
1992 W201 & S124 [size=75]TURBODIESEL[/size]
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

nokileka kirjoitti:
Mauri H. kirjoitti:
nokileka kirjoitti:tuohan on hyvä uutinen. helpottaa uuden turbon valintaa kummasti.
Mikä vika siinä Schwitzerissä oli?
menin lupaamaan sen pilkkahintaan ja se oli myytävä... tosin PetriK:n kokemusten perusteella S2BG on pahasti alamittainen OM602:een, koska 54/65 siivillä sai 330hv ja Schwitzerissä on pakopää vain 60mm.

tilasin jo uuden aivan erilaisen ahtimen 8) huomenna on taas joulu kun avaa paketin :D audi sai eilen uutta turbonletkua ja alkoi pelaamaan ihan OK. nyt joutaa mersu työn alle.
No pitää muistaa että Jorma jarrutti 386 hv 56/60 schwitzerillä, ja Ajarol 54/58 (olikohan noin) Garretilla sen 437 hv.....
Vastaa Viestiin